{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.320 visninger | Oprettet:

Er du klar over din egen opstilling? {{forumTopicSubject}}

Hej alle...

Efter jeg fik åbnet min øjne over for min egen opstilling har jeg lagt mærke til hvor mange andre der rider "stole" sæde

dvs. man sidder med benene ud fra gjorden og derved kommer man automatisk til at sidde med vægten bagtil.

Nu har jeg så fået undervisning og fået ændret min opstilling så jeg er kommet til at sidde med benene bag gjorden (føler selv de kan sidde i krydset men det gør de ikke smiley men det gør at man sidder i hæl, hofte og skulder i en ret linje.

lad mig vise nogle random billeder på google så jeg ikke hænger nogle ud.

stole sædet:
1) http://3.eventingnation.com/eventingnation.com/images/2012/08/Dressage-bramham.jpg
2)
http://www.localriding.com/image-files/dressage-horse-nip-tuck.jpg
3)
http://www.reemacra.com/Content/images/dressage.jpg

hvor jeg nu sidder med benene sådan her og mener at det er sådan det bør være for ikke at falde i bagvægt:

1)
http://www.highoffleystud.co.uk/images/Ushi04.jpg
2)
http://www.horseplanet.net/images/horses/michellino.jpg
3)
http://www.csmonitor.com/var/ezflow_site/storage/images/media/content/2012/london-olympics-dressage-ann-romney-horse/13344874-1-eng-US/London-Olympics-Dressage-ann-romney-horse_full_600.jpg

Kender i det hvor man kan blive helt sindsyg af at se hvordan andre nogle gange rider og hvor meget de ligger ned og evt. er i bagvægt?
Sådan har jeg det efter jeg har fået en ny viden...

Så mit spørgsmål til jer er: Er i klar over hvordan i sider, bagvægt, ikke bagvægt, med benene bag gjorden eller ved siden/foran gjoren? Og kender i konsekvenserne af at i rider som i gør`?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er du klar over din egen opstilling?
  • #1   20. aug 2012 Og i må undskylde hvis billederne ikke er de bedste men ville ikke bruge folk herinde til at demonstrere med og det var lidt svært at finde noget hvor man ordenligt kunne se det

  • #3   20. aug 2012 Da jeg startede til ridning og de første par år, sad jeg i stolesæde, men fik det heldigvis ret hurtigt på plads, så nej, jeg gør det ikke. smiley
    Min underviser piskede mig igennem det, og i en periode trænede vi ikke andet end ben og sæde opstilling, så må indrømme at den faktisk sidder ret godt fast. smiley


  • #4   20. aug 2012 jeg er ved at ændre min opstilling, og det tager dælme tid, og man skal konstant tænke over det..

  • #5   20. aug 2012
    Ja jeg er klar over fejl og mangler ved min opstilling - billeder længe leve smiley
    Dog ved jeg også at sadelen kan gøre meget. Da Zolo havde en spring sadel sad jeg grimt i den, den hjalp ikke på opstillingen overhovedet.

    Har en tendens til klaverhænder ( og har intet problem med dem, føler ikke jeg har stive hænder e.l - de der har set mig ride vil nok heller ikke kalde mig en der ikke giver efter, nærmere for meget ), kan have tendens til at have benene for meget bag ude ( især hvis bøjlerne er for lange ) også kan jeg have tendens til at kigge ned og ikke op og frem..

    Det der kan gøre mig mest sindsyg er ikke hvor meget folk sidder i bagvægt - det er nok nærmere dårlig sadel eller et bid der er trukket ½ ud af kæften på kræet smiley


  • #6   20. aug 2012 Og hvordan skifter man så fra stole sæde til rigtig opstilling.. ?:P

  • #7   20. aug 2012 ja men hvis vi tager bort fra hesten og alt andet på billederne jeg har postet smiley
    det var nu mere at flere jeg kender og mange jeg har set herinde sidder i stole sæde.... Har som sagt selv gjort det og jeg er blevet pisket igennem på 2 uger og nu sidder den der også på rygmarven og kan mærke hvor forkert det føles at ryge tilbage i det gamle. Men jeg kunne så heller ikke gå i 2 dage efter første gang jeg trænede det.


  • #8   20. aug 2012 Jeg fik underviser til at hjælpe mig... men blandt andet ved at rykke underschenklen mere tilbage smiley

  • #9   20. aug 2012 det mener jeg så ikke er korrekt.... Jeg bruger sædet til at stoppe hesten med bla. ved at klemme godt med overlårene.... såvel som hvis jeg skal have min hest ind i en kort galop lægger jeg heller ikke overkroppen tilbage for at få ham til at gå langsommere.

  • #10   20. aug 2012 nej helt ærlig, schenklerne skal altså placeres lige bag ved gjorden, ikke omme i lysken på hesten, som de er på vej hen i, på de sidste billeder du viser. smiley

    de skal ikke ligge foran gjorden, men fremme ved gjorden. smiley

    og så er det et spørgsmål om at få lange bøjler nok, til at det kan lade sig gøre...
    mange moderne sadler har en tendens til at skubbe rytterens schenkler længere og længere bag ud...


  • #11   20. aug 2012 jeg mener så at for store knæpuder og for dybt sæde forhindre rytteren i at kunne ændre sin opstilling og derfor kommer til at sidde i stole sæde fordi de ikke kan ændre schenklernes placering på grund af de store knæpuder.

  • #12   20. aug 2012 Og ikke for noget Marie-Louise den med fremme ved gjorden gør eks. at du sidder i bagvægt på de billeder du har.... Jeg ved så ikke om du har ændret opstilling siden da men du har ihvertfald ikke vægten korrekt placeret....

  • #13   20. aug 2012 Mener vidst, at have fortalt at når du rider i en springsadel så bliver ens vægt automatisk placeret på numsen. hvorimod sidder du i en dressur sadel og skal ride dressur, så skal man faktisk sidde på... ja.. hullet?:P

  • #14   20. aug 2012 det er fordi jeg rider med for korte bøjler smiley
    har heller ikke sagt at jeg sider korrekt smiley

    men schenklerne skal stadig ligge fremme ved gjorden.


  • #15   20. aug 2012 Malene R: Det også mere så vi ikke misforstår hinanden smiley fordi jeg mener godt man kan lægge en smule tilbage men ikke så meget som det sidste billed jeg postet...

    Marie-Louise: Jeg vil gerne have du finder et billed til mig hvor rytteren har benene fremme ved ved gjorden men hvor rytteren ikke sidder i bagvægt.


  • #16   20. aug 2012
    Trommelommelom..

    Her er lidt hvor benet er ved gjorden, men påstår ikke det er perfekt:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Dressage-shagya.JPG

    http://www.schottinthedarkfarms.com/Diane%20on%20Axios%202001%20Dressage.jpg

    http://www.amberleaequestrian.com/images/lil2003_07r18top5_dressage_t5a.jpg

    http://www.localriding.com/image-files/dressage-kyra-kyrklund.jpg

    http://www.examiner.com/images/blog/wysiwyg/image/Dressage1.jpg

    Og nej, jeg vil heller ikke mene benet skal bag gjorden, men ved gjorden som fx jeg har her:
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

    Og nej, jeg sidder ikke pænt i spring sadelen - den sadel placerede en i stole sæde pr. automatik hvis man forsøgte sig i dressur bøjler :o)


  • #17   20. aug 2012 Jeg ved jeg rider i stolesæde, og jeg arbejder i hvert fald på det smiley Det har også kun taget mig 5 år at lære at sidde ned på min hest. Det skulle lige på plads først smiley

  • #19   20. aug 2012
    Og her fx. alt for langt bag ude:
    (link fjernet)

    (link fjernet)

    Har en tendens til at overdrive i galoppen og tage benet bag ud :o)


  • #20   20. aug 2012 Er det sådan et billede du vil have fra Marie-louise?
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Trakhener_-_Dressur_Erstes_2.jpg

    smiley


  • #21   20. aug 2012 Krikken: Du linker både til nogle hvor de sidder i bagvægt (stole sæde) og andre hvor den er bag gjorden.

    Jeg linkede bare til de billeder da primært alle foregik i trav og måske lidt over grænse så folk kan se hvad jeg mener med bagved i forhold til fremme og det er faktisk mere sædet man skal kigge på end benene...


  • #22   20. aug 2012 (link fjernet)

    ideelt set ville jeg gerne at hun lænede sig en smule længere tilbage i overkroppen, så kom schenklen helt korrekt på plads.


  • #23   20. aug 2012 skal man sidde som på de første eller som på de sidste billeder ??

  • #24   20. aug 2012 Marie-Louise: så du er ude i dette
    1) http://www.examiner.com/images/blog/wysiwyg/image/Dressage1.jpg
    2) http://www.dressage-news.com/wp-content/uploads/2010/01/Jacqueline-Brooks-Gran-Gesto-IMG_5419.jpg

    hvis vi ikke tager den acedemiske sadel og deres principper?


  • #25   20. aug 2012 Tanja R: Stolesæddet som er de 3 første link jeg linker til skal man ikke sidde i

  • #26   20. aug 2012 jeg svarer ikke mere før ved 8-9 tiden da jeg går i seng nu...
    Sov godt alle sammen og alle nye er self velkommen til at komme med deres syn og hvordan de ser på tingene


  • #27   20. aug 2012 Sov godt og tak lol smiley

  • #28   20. aug 2012 Det handler ikke om hvorvidt benet skal være ved gjorden eller bag gjorden, men om at der skal være en lige linie gennem skulder, hofte og hæl (man kan osse for foder FOR langt bagud)
    -denne linier skal i øvrigt ikke bare opnåes ved at bøje lidt kraftigere i knæet, men ved at HELE benet flyttes bagud (altså hvis man da sidder i stolesæde)

    Derudover skal der være en ubrudt linie fra albue gennem hånden og ned til bidet.

    -og så skal man self sidde lige over hesten.

    Dette er så når det gælder dressur -i springning ligger tyngdepunktet jo anderledes.


    Og ja, jeg er i DEN grad opmærksom på min opstilling. Det betyder ikke at jeg altid sidder korrekt (absolut ikke) men jeg er meget opmærksom på at arbejde med mine opstillingsfejl.

    Jeg er "opflasket" med at opstilling er en af grundstenene i hver eneste undervisningstime. Og at man ikke retter opstilling ved at købe en sadel med ekstra store knæ-støtter smiley
    -FØRST må man lære at sidde ordentligt i en sadel uden alle mulige støtter, og når man kan det, kan man osse sidde ordentligt i alle mulige andre sadler (men til den tid har man næppe lyst til at være så fastlåst af alle mulige klodser, for så kan man jo sidde ordentligt uden ;))


  • #29   20. aug 2012 Stolesæde kommer altså også tit, hvis sadlen ikke passer til en eller ens stigremme er for korte.
    Det samme hvis man sidder forkert med sit bækken. smiley


  • #30   21. aug 2012 Lille tommelregel til at huske det.. :)Skulder, hofte og hæl i en lodret linie og wupti så sidder man faktisk som man skal.. smiley

  • #33   21. aug 2012 Ja, jeg er naturligvis bevidst om min opstilling - for mig er opstilling et vidt begreb forstået på den måde, at jeg tror på, at der findes mange "rigtige" opstillinger. I mine øjne er en god og rigtig opstilling, en opstilling hvor man er i balance med hesten og hvor man er i stand til at indvirke på den diskret og effektivt. Om man så har en lille afvigelse fra den beskrevne optimale opstilling er mindre væsentligt.

    Linjen gennem skulder, hofte og hæl er et godt udgangspuknt, og naturligvis er nogle former for opstilling mere hensigtsmæssig i forhold til balance og indvirken end andre. Men der skal være plads til 2egen stil". vi har jo også alle forskellige naturlige bevægemønstre, og det gælder om at udnytte dem optimalt og ikke modarbejde dem - også når man er til hests.

    Min egen opstilling - ja, se fx her, hvor jeg rider min ungehest på 3. eller 4. måned:

    http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/353592-fimpe_tjr_feb_2012

    Jeg synes selv mine schenkler er ganske fornuftigt placeret ligesom mine hænder. Mit balancepunkt i overkroppen er også rimelig - men min ryg er krum, hvilket den er fra naturens side også når jeg ikke er til hests. Den kunne meget vel rettes for syns skyld, men så skal jeg bruge uhensigtsmæssigt mange resurser og får nogle ærgerlige spændinger andre steder...så min personlige stil minder lidt om dronning Ingrid smiley

    Men som sagt, så tror jeg på der findes mange rigtige opstillinger - det kommer an på, hvordan man er skabt og hvilket bevægemønster man har. Naturligvis er nogle opstillinger mere hensigtsmæssige end andre.


  • #35   21. aug 2012 Synes ikke de første billeder du viser er udpræget stolesæde, sådan som de sidder, sidder alle på et eller andet tidspunkt.

    Synes dog at en rytter som Isabell Werth sidder i stolesæde ret tit.

    http://www.dressage-news.com/wp-content/uploads/2009/06/WC-Isabell-Werth-Satchmo-9T5U0261.jpg

    Sakset fra nettet:

    Rytterens opstilling
    En god hånd skal være let, bød og fast. Hvis ikke ens sæde er virkelig godt og i balance, kan dette krav ikke opfyldes, for hvis kroppen ikke er fast og stabil, kan hænderne ikke være kontante og dermed være fine og følsomme. Man skal prøve at være afslappet uden at slappe af og være spændstig uden at være spændt.
    Man skal sidde lidt skrævende i en åben vinkel i hofter og knæ, hvilket giver lænden og ryggen optimal mulighed for at indtage en naturlig ret holdning.

    En korrekt opstilling giver muligheden for:
    - Minimal brug af muskelkraft
    - En større lethed at følge hestens bevægelser

    Ens normale holdning tager man ofte med op på hesten. Der er dog en del, der har noget ubalance i musklerne. Nogle muskler bliver skånet, hvor de ikke burde, hvor der er nogle skete muskler, der tager over, som bliver overbelastet. Dette kan føre til skævhed oppe på hesten og dermed et ukorrekt sæde.

    Øget lændesvaj:
    Hvis man har en tendens til at have et stort lændesvaj, vil man ofte komme til at trække sine hofteben for langt tilbage, hvor man vil komme til at 'ride baglæns'. En øvelse man kan lave for at afhjælpe problemet, er at stille sig med ryggen op ad en væg og trække maven helt ind til væggen uden at bruge numsen.

    Fremtrukne skuldre og hoved:
    Med fremtrukne skuldre og hoved har man tendens til at læne sig for meget frem. Man kan afhjælpe problemet ved at få mere stabilitet omkring skuldrene. Man kan f.eks. sidde omvendt på en stol og tage hænderne bag numsen, klemme skuldrene sammen, og prøve at løfte sig fra stolen.



  • #36   21. aug 2012 Jeg har også altid hørt at benene skal være fremme ved gjorden.. Kan dog godt se på de billeder du fremviser at de ikke sidder i den lodrette linie.. Personligt træner jeg også selv efter at sidde korrakt.. Jeg synes bare det er så sindssygt svært for føler mine ben bliver stukket tilbage.. Også sidder jeg ikke på mit sædeben og føler mit underben er så tæt på hesten at den drives fremad..

  • #37   21. aug 2012 Hmm jeg ved jeg har en træls vane med at læne mig fremover. Forsøger såvidt muligt at tænke over hvordan jeg sidder, og læne mig tilbage istedet og slappe af. Men det kan godt være noget af en opgave, når det er en dårlig vane der har siddet i mange år.. Dog efter 1 års pause grundet gravidtet og ingen hest at ride. Var jeg ude og ride min venindes hest for en uge siden. Nu har han også noget af en stor gang, hvilket jeg ikke er vant til, og en sadel som ikke passer til mine små korte ben.. Der kunne jeg TYDELIGT mærke at jeg kom til at læne mig frem af. Det var faktisk dejligt at jeg kunne mærke det, da jeg så netop kunne være opmærksom på hvordan jeg sad.. For naturligvis har sådan en holdning stor indflydelse på hvordan man indvirker på hesten, og hesten kan hurtigt blive forvirret af at man ikke sidder ordenligt..

    Men derfor er der endnu en god grund til at man modtager undervisning, så man kan få hjælp til sin opstilling og en til holde øje med en. Jeg ved grundet min øv holdning, er fordi jeg tidligere har bøvlet med ondt i ryggen/lænnen, også har jeg forsøgt at finde en måde at afværge det på, og det er jo så blevet til at læne sig frem af. Så det er et træningsspørgsmål og få knækket koden til at slippe sin vane. Og ja så skal sadlen jo også passe til rytteren så man kan sidde ordenligt på dyret.. smiley


  • #38   21. aug 2012 Jeg havde en gang en god opstilling, men efter jeg røg af min vallak sidder jeg enten for langt tilbage eller for langt fremme, så ja jeg er udemærket klar over det

  • #40   21. aug 2012 prøver altid at huske hvad min barndoms ridelærer lærte mig: en lige streg fra skulder over hofte ned til hæl!

    den er smuttet lidt med alderen og for meget hygge tulle ridning smiley .. nu sider jeg mest som en sæk kartofler smiley


  • #41   21. aug 2012 Nina Nilsen: Jeg har så ingen problemer i min Isabell Werth sadel.... Fordi jeg kan sagtens flytte mig rundt i denne sadel...

    Jeg giver ret i at sadlen gør meget hvis den ikke ligger korrekt.... Men der er satme også mange der mangler undervisning og der er mange undervisere som jeg har stødt på som ikke retter ryttere i deres opstilling og i såfald ikke hvor schenklerne skal sidde.



  • #42   21. aug 2012 min hest er så sød at fortælle mig det hvis mine ben kommer for langt frem for så stopper hun... Det er noget jeg selv har trænet hende til da det er en god måde i springning at få hende fra galop til stilstand... Lidt svært at forklar men det er virkelig smart og en god og nem måde også i dressur hvis man skal fra trav til parada eller andet da hesten forstå selv den mindst vægt forskel...
    Har dårlig ryg og hvis jeg ikke sidder rigtigt så for jeg ondt, også en god måde at finde ud af om man sidder rigtigt eller ej...
    Mange fejl sker når folk rider med for korte bøjler, dette gør jeg kun når jeg tilrider den først uge eller to for bedre at kunne komme op i let sæde og aflastet ryggen på hesten HVIS den begynder at lave ballade...


  • #43   21. aug 2012 Som der er en der nævner, sadlen.
    Sadlen kan nemt være skyld i en rytters opstilling.


  • #44   21. aug 2012 Sidder totalt i stolesæde, ved det og arbejder på det smiley Men det kræver nogle helt andre muskler og de skal lige opbygges - heldigvis så kan min hest alligevel lide når vi er ude og ride og han synes stadig at jeg er den bedste når jeg ellers husker at have æbler med, så det andet kommer nok med tiden smiley

  • #45   21. aug 2012 Jeg har ikke læst de andre indlæg men jeg er selv meget optaget af at jeg sidder rigtig ( en li streg ned ved skulder, albue, hæl) har dog intet spejl at kontrolere mig selv i men er ret sikker på at det er sådan jeg sidder. Men jeg skal spørge de der kikker på om jeg faktisk har det smiley

  • #46   21. aug 2012 Jeg fik nærmest en åbenbaring, da jeg lærte at sidde rigtigt - for hold k*** hvor gør det en kæmpe forskel! Så jeg tænker rigtig meget over min opstilling ja og jeg ved hvor vigtig den er smiley

  • #48   21. aug 2012 Jeg har godt nok altid fået at vide, jeg har en god opstilling, men man kan også hurtigt få nogle sjove vaner.

    På kort tid udviklede jeg urolige hænder. Det ligner ellers ikke mig. En gjorde mig opmærksom på det, det tog vel en uge, så var de helt stille igen.

    Men bare et eksempel på, at man kan få de sjoveste vaner lige pludselig. Og er det heller ikke nemt, hvis man ikke rider så meget. Synes i al fald, min balance har været bedre.


  • #49   22. aug 2012 Jeg laver ikke andet end at tænke og bande min opstilling langt væk. Jeg sidder ad helvedes til på en hest. Især på min part. Mine hænder er temmelig stille, men langt nede og min ryg er krum og jeg falder forover konstant og nedsidning er et totalt no-go. Mine ben er mega korte, så jeg kommer let til at stå på tæer i bøjlerne, på trods af at jeg øver og øver, men lige lidt hjælper det. Jeg sad engang super flot på en hest. Så faldt jeg af og fik en rygskade og nu ligner jeg bare en menneskelig pose l*rt så snart hesten sætter i trav.

    Min part har så også et mega stort rygsving, så i kan sikkert forestille jer hvor latterligt kombinationen af spasserrytter og rygsving ser ud. Når i så har forestilt jer det, så tilføj springsadel til kombinationen og så skal i bare se løjer! Fy for en grim opstilling.


  • #50   26. aug 2012 Ja, jeg er meget bevidst om hvordan jeg sidder. Men for tiden sidder jeg faktisk bevidst som en spasser smiley

    Fordiii min hest er ved at blive tilredet i akademisk dressur, så jeg skal hele tiden kunne give efter på tøjlen, når han går ned med hovedet. Men han er stadig så utrænet, at jeg har behov for at have tøjlekontakt til ham, så jeg sidder ofte med helt strakte arme og ligner jeg ved ikke hvad.


  • #51   26. aug 2012 Lige et sidespring, men er det bare mig eller ser det ikke ud som om folk der sidder i stolesæde har svært ved at gi efter ? Det ligner lidt de skal slippe tøjlen for at give efter eller er det bare mig ? smiley hvis i forstår , og ikke for at kritisere , er bare nysgerrig , og gider IKKE angribes !

  • #52   26. aug 2012 Jeg tænker meget over opstilling.
    Mit svageste punkt er at jeg kommer til at svaje lidt i ryggen (sådan som man lærer det hos de fleste undervisere når man bliver bedt rette ryggen)
    Min parts ejer har været hos Andrew McLean og lært en masse, hun underviser mig meget i hvordan man spænder i maven så man bliver rank uden at svaje.
    Kommer også til at have for meget luft mellem albuer og kroppen, skal kunne mærke min krop med albuen.
    Desuden har jeg tit for løse tøjler, men det er et andet problem.
    En anden ting folk tit gør, er at have bøjlerne ret langt ude på tæerne, i stedet for i midten af foden.


  • Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 95
    #53   26. aug 2012 Forklar mig lige hvad forskel det gør i ridningen om man sidder på den ene eller den anden måde?

  • #54   26. aug 2012 Grunden til jeg spørger og linker til netop disse 2 typer opstilling er at jeg hører og ser folk der siger de sidder så godt på hesten og har perfekt opstilling men alligevel sidder de i bagvægt og derfor kan jeg undre mig over hvordan de så kan være så gode og selvom de så får undervisning bliver dette ikke rettet.




  • #55   26. aug 2012
    Tja - så længe man ikke har hårde hænder og sparker konstant til hesten, samt ikke forstyrre den ellers ( dvs. forstyrre = heller ikke sidde på bagsvidslen ), så må man for mig og se sidde hvad man vil :o)


  • #56   26. aug 2012 Krikken det jo ikke korrekt at man gerne må sidde og blokere med sit sæde og give forkerte signaler også fordi hesten ikke forstår en så bliver man fustreret....

    Og man forstyrre jo hesten hvis man ikke virker korrekt med sædet m.m.
    Du må gerne sidde som en kludedukke men så længe hænderne og benene er rolige så er det ok du sidder og bumper, blokere signalet for hesten at gå frem m.m.?


  • #57   26. aug 2012
    Når du bumper så forstyrre du jo også hesten - ergo no go :o)

    Blokere for signalet har jeg aldrig hørt om? Et frem signal er klemme med ben, hvordan kan man blokere med det ved at sidde lidt i bagvægt?
    Hesten går vel frem pga. klemmet med benene og ikke hvordan man sidder.


  • #58   26. aug 2012 hvis du klemmer den frem men blokere for hesten bevægelse med sædet så ergo så modsiger ud dig selv hvilket forvirre en hest.

  • #59   26. aug 2012 Krikken det virker ikke som om du er klar over hvilken betydning opstilling har... prøv at læs lidt her: http://positiveriding.com/PRS%20files/RidersPositionDK-Sec.pdf

  • #60   26. aug 2012
    Jeg kan ikke helt se hvordan man kan blokere ved at sidde på en bestemt måde, nej kan jeg ikke. Jeg kan se man blokere hvis man fx. driver frem med sædet når hestens rygsøjle egentligt bevæger sig fra side til side.

    Har skimtet dit link og der står inte om hvad der gør man blokere med sædet :o)


  • #61   26. aug 2012 For mig er opstillingen rigtig vigtig. Hvis en hest skal bevæge sig ordentligt kræver det at rytteren også skal bevæge sig ordentligt. En af opgaverne som rytter er ikke at forstyrre hesten i sit arbejde og her er det vigtigt at man er bevidst om sin egen krop.
    Min overkrop sidder for det meste pænt, men mine fødder! For søren hvor kan jeg blive vred på mig selv over dem.
    (link fjernet)
    Se hvor de flyver. Her kan man også se en af ulemperne ved "klaverhænderne" - albuerne flyver og det kommer til at se stift ud (og se rigtig grimt ud). Det er dog sjældent jeg får lavet klaverhænderne, men lige i dette moment kom de vidst smiley

    Stolesædet er et problem for rigtig mange ryttere. Det er også et spørgsmål om hvor rytteren ligger sin balance henne - og så selvfølgelig også rytters sadel.
    Jeg synes jeg generelt har en ok balance til hest og jeg har fået købt mig en sadel som både passer til mig og min hest, så stolesæde er for det meste ikke et problem for mig. Dog er der vel altid nogle momenter hvor man bliver smidt ud af balance og når jeg bliver det, så sætter jeg mig altid for meget ned:
    (link fjernet)
    Og så kommer det til at se sådan ud. smiley


  • #62   26. aug 2012 Krikken: Hvis du er stiv i lænden fordi du ikke kan bevæge den på grund af din opstilling så er det et problem da du bliver passiv i dit sæde og derfor blokere dette hestenes bevægelse... En god øvelse er at lukke øjene imens man eks. skridter så kan du mærke hestens bevægelse... Den skal du følge med hofterne og det betyder ikke man driver... hvis du driver med sædet er du en takt hurtigere end hesten men hvis du bare "følger" med hesten bremser/blokere du den ikke... jeg ser alt for mange som bare sidder på hesten uden at ride hesten.

Kommentér på:
Er du klar over din egen opstilling?

Annonce