{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
967 visninger | Oprettet:

Hævede bagben om morgen - Hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg snart hørt så mange ting man kan gøre. Hvad er jeres mening? Skal man lægge staldbandager på eller ikke?

Min unghest på 4 har gale, og har stået 2 mdr skadet pga at haltede af det. Hun har stadig lidt, men har nu lagt mærke til at hun vildt hævede koder om morgen når hun skal ud. Hun går på fold fra 08-18 ca smiley Skal man putte noget om hende eller bare lade hende stå uden noget


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævede bagben om morgen - Hvad gør man?
  • #2   26. okt 2012 Min står med back one track for samme problem og hun er 5 og det har hjulpet på hende så hun slet ikk hæver mere så det vil jeg anbefalde smiley

  • #3   26. okt 2012 Hesten plejer ikke at blive halt af galde. Er du sikker på hun ikke har/har haft en skade? Eks. kodeledsforvridning, seneskade, rosen (som følge af eks. muk eller sår) eller andet?

  • #4   26. okt 2012 Okay tak smiley Så vil jeg prøve at se om jeg kan få i nogle

    Hun var blevet overanstregnt. Så derfor kom gale. Det er en meget lang historie.


  • #5   26. okt 2012 Okay.
    Men masser af foldtid, selvfølgelig, som den får. Jeg har selv haft god succces med BOT om natten. Min hest gik ude hele sommerhalvåret, så da brugte jeg det ikke, men når han kom på stald om natten til vinter, brugte jeg dem på bagbenene (han havde kun i bagbenene).

    Derud over er det selvfølgelig vigtigt at holde hesten i gang hver dag. Nogle heste er mere aktive end andre på folden, men det er altid godt med en gåtur, longering eller ridning flere gange om ugen.


  • #6   26. okt 2012 Hun går som sagt på fold hele dagen. Går på døgnfold om sommeren. Bliver redet næsten hver dag da hun er i genoptræning. BOT er det er specielt mærke? Har hørt det flere gange, men er ikke helt sikker på hvad det er smiley

  • #7   26. okt 2012 Galle er normalt forekommen hos ældre heste uden det har klinisk betydning. Hos en 4 års hest ser man ikke galle (i hvert fald ikke ret meget) med mindre, der er en behandlingskrævende årsag.

    Jeg ville være noget bekymret, hvis min 4 års havde meget galle og endda udviste halthed smiley Jeg tror ikke, at hesten er halt pga galle - nej, nok nærmere modsat. At hesten har galle fordi, der er en irritation/ømhed, betændelsestilstand eller lign og dermed halthed.

    Var hesten min ville jeg bestemt overveje, HVAD der er årsagen. Der er jo en god pointe i at forebygge ved at fjerne årsagen i stedet for at symptombehandle. Måske er det foderskifte? Måske er hesten kommet på stald efter døgnfold? Måske har den en infektion, der er gået i lymfesystemet? Måske,måske?

    Overanstrengelse og følgende høvelse deraf, forsvinder jo forholdsvis hurtigt. Hvis voldsom galle fortsat ses, så ville jeg mistænke en anden årsag.

    Løsningen er ikke at bandagere osv. Det kan måske bidrage til at mindske den aktuelle galle, men hvis ikke du finder og fjerner den udløsende årsag, så hjælper det jo intet at symptombehandle.

    God bedring smiley


  • #8   26. okt 2012 k a, også derfor jeg spurgte om hesten havde haft en skade. Min fik det jo pga. en slem seneskade. Hun siger, at hendes har været overbelastet, så det er nok derfor smiley

    BOT er nogle gode staldbandager, som indeholder noget keramisk ler (eller noget i den stil) som gør, at de varmer rigtig godt op. Alm. staldbandager varmer også, men BOT varmer mere. Varmen øger blodcirkulationen, og det er netop en god og høj blodcirkulation der skal til. Når hesten er i bevægelse, cirkulerer blodet jo naturligvis, men når hesten er passiv og stillestående, forringes blodgennemstrømningen i benene, og derfor opstår galden.



  • #9   26. okt 2012 Magister Equine: Ja, det ser jeg, TS skriver. Men en overanstrengelse alene giver jo ikke flere måneders galle. Der er formentlig en anden og endnu ikke afklaret årsag til gallen, og det er den, jeg synes, TS skal finde i stedet for at symptombehandle smiley

    Du har ret i at galle KAN skyldes nedsat cirkulation og stillestående lymfer, blodkar osv hos ÆLDRE heste. I sådanne tilfælde er galle jo oftest klinisk uden betydning og dermed kun skønhedsfejl. Men voldsom galle hos en unghest, der samtidig udviser halthed er ikke grundet nedsat cirkulatin osv.


  • #10   26. okt 2012 Eftersom du skriver galle, kan der godt være noget i vejen og jeg ville måske overveje bot staldgamacher. Dog er det meget normalt hos mange heste, at have hævede ben om morgenen, hvis de ikke står med staldbandager smiley

  • #11   26. okt 2012 Min hoppe på 5 har en anelse galle i bagbenene og hun fejler ikke det mindste - er tjekket i h.. og r.. det er dog heller aldrig noget problem! Det kan forværres hvis hun har muk, så jeg forebygger hele tiden imod muk og andre problemer der kan opstå her om vinteren. Jeg ville nok være noget bekymret hvis den var halt..! Det hjælper i øvrigt en del at min får helt (så meget som man overhovedet kan) stivelsesfrit foder.. der er en ændring at se!

  • #12   26. okt 2012 Hun er ikke halt mere og har ikke været i over 3 mdr. Min dyrlæge mener også der var noget galt da en unghest ikke skulle have galle. Derfor stod hun stille i 2 mdr hvor vi fandt ud af at hun havde føl i mavsen, det vil sige jeg troede bare hun blev tyk, så jeg red hende noget mere, trak hende i foder osv. Derfra kom hendes belastning + hendes hove ikke kunne følge med, hun skulle derfor gå med 4 sko altid, efter hun har fået dem på, har hun ikke haft galle i et stykke tid. Det forsviner langsomt, forventer ikke at det går væk fra den anden dag til den anden. Men når hun så står inden, har jeg lagt mærke til at om morgen når hun bliver lukket ud er hun hævet (kun bagben) og får at hjælpe hende ville jeg prøve at gøre noget, så gallen netop ikke kom i udbrud igen smiley Men efter hun er kommet på stald, er det kommet lidt igen. Så ved ikke om det er fordi hun står stille? Så fik i lige i store træk hvad det er der sådan er galt med hende smiley

  • #13   26. okt 2012 Vil helst ikke skifte foder da jeg prøvet en del, og det hun har får nu fungere hun utroligt godt på.
    Og min har jo både fået dyrlæge og fået kronio sekral og der var 3 ting galt med hende som er rettet op på, men er alligevel også 1 mdr siden hun var der smiley


  • #14   6. sep 2013
    Min oldenborg havde har gså galle i bagbenet og var også hævet hver morgen, og der fandt vi faktisk ud at det galle sad og sled ind på gaffelbåndet.
    Så hvis det var mig ville jeg få det tjekket.


  • #15   6. sep 2013 Stladbandager om natten ville jeg prøve har jeg haft gjort nå jeg har haft heste som kunne finde på og høve op nå de stod i boksen om natten..

  • #16   6. sep 2013 Min hoppe hæver også i bagbenene om vinteren når hun er i boks om natten.

    hun går ude 12 timer dagligt, men bliver ikke redet så meget mere da hun er i fol.

    Hun har døjet med det i flere år, er tjekket af dyrlægen - han anbefaler staldbandager smiley Så det plejer hun at stå med i vinterperioden når det er værst. det forsvinder heldigvis lige så snart hun kommer ud..


Kommentér på:
Hævede bagben om morgen - Hvad gør man?

Annonce