{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.464 visninger | Oprettet:

Hvor ofte skal hesten tilses? {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden debat, der omhandlede hesteejere, der lader deres heste gå uden at få dækkenet af i op til 7-10 dage, synes jeg det kunne være godt at få en lignende debat igang:

- Hvor ofte skal hesten strigles?
- Hvor ofte skal den ud og se andet end fold og boks?
- Hvor ofte skal den have dækkenet af, for at få luft?
- Hvor ofte skal hesten minimum kigges forbi (bare en der lige kigger ind på folden, tjekker vand osv.)

Generelt: Hvor ofte mener du, at din hest har krav på at få opmærksomhed, se noget andet end fold og boks eller lige få luften kroppen uden den samme grime og dækken?

EDIT:
Bonusspørgsmål: Hvad er din holdning til folk, der ikke tilser hesten så ofte som du mener, den bør tilses? Eller som f.eks. lader hesten gå længe, og så godt som passe sig selv?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor ofte skal hesten tilses?
  • #1   28. dec 2012 6 dage om ugen, mindst ellers for jeg selv dårlig samvittighed!

• #2   28. dec 2012 Hver dag, foruden det med fold og boks, de fleste heste trives fint med at komme kun på fold smiley

• #3   28. dec 2012 Hver dag ..:)

• #4   28. dec 2012 Min kan dog også have 1 enkel dag hvor den ikke får dækken af eller bliver striglet smiley

• #6   28. dec 2012 Hver dag, men en enkelt dags undtagelse kan der godt få lov at være. Men jeg kan ikke li ikke at tjekke min hest og som minimum strigle den og lige gennemse alle lemmer osv på den er ok smiley

• #7   28. dec 2012 jf dyreværnsloven skal hesten tilses mindst 1 gang i døgnet.

det må indebære at den ses til om den trives, er uden skrammer - også under et dækken.

derudover er det vel luksus...
    jeg kommer i stalden mindst 1 gang dagligt.
    når jeg er i stalden tager jeg dæknet af og strigler som minimum de fleste dage. andre gange klapper jeg ham bare og gir hø.
    9 ud af 10 dage blir han redet. har han fri, er han måske løs i ridehuset - uden tøj på.
    en sjælden gang imellem når jeg slet ikke i stalden. så får jeg en anden til at gi ham hø, og se han er i live. (dvs de gir ham hø, og ser at han er glad og tilfreds). staldens folk lukker ud og ind, og hvis den har store skrammer der ikke kan vente til dagen efter med at blive tilset, ringer de til mig. Men så får han altså ik dæknet af, og det overlever han bestemt også smiley

• #8   28. dec 2012 Hver dag smiley dog skal jeg ikke gøre mig hellig, for det er da sket at der er dage hvor min hest, ikke er blevet striglet, haft dækner af osv. Men generelt hver dag smiley

• #9   28. dec 2012 Hvor ofte skal hesten strigles? Helst hverdag, dog er det ok hvis en dag smutter.

- Hvor ofte skal den ud og se andet end fold og boks? Min bliver redet på bane 4 dage i ugen, og de dage vejret er til det bliver der skridtet af på tur + 2 dage i ugen hvor vi rider på tur.

- Hvor ofte skal den have dækkenet af, for at få luft? Helst hverdag

- Hvor ofte skal hesten minimum kigges forbi? Mindst to gange om dagen.

Nu står jeg i en stald med fuldpas og det hele, men er jeg altid ude i stalden mindst en gang om dagen. Og der er 11 dage i dette her år hvor jeg ikke har været ude og kigge til den, og der har jeg både været syg og på ferie! smiley

• #11   28. dec 2012 Ideelt set skal hesten strigles og have dækkenet af hver eneste dag, så pelsen kan få luft og man kan tjekke for skrammer og sår. Jeg er en enkelt dag kommet ud til min, der havde et sår UNDER dækkenet, som han på en eller anden mystisk måde havde lavet på sig selv i løbet af natten. Havde jeg ikke taget dækkenet af ham, havde jeg ikke set det - og det krævede altså 4 sting fra Dr. Dyr. Jeg når det ikke selv hver dag, det indrømmer jeg gerne. Men som minimum hver anden dag. Jeg har enormt dårlig samvittighed, når jeg ikke når det.

Ridning hver dag er ikke et must, selvom jeg også forsøger at nå det smiley Bare hesten kommer på fold. Min kommer som udgangspunkt på fold hver dag, også i frostvejr. Står det ned i lårtykke stråler eller blæser det en halv pelikan, kommer han i ridehus i stedet men står ellers inde. Hesten skal i min verden have lov til at strække ben hver dag - er fold ikke en mulighed, så som minimum i ridehus.

• #12   28. dec 2012 Hva DD sagde. Som udgangspunkt hver dag, men fordi at man i en kort periode ikke har mulighed for at strigle dagligt, så dør hesten nok ikke. Det er trods alt en hest.

• #13   28. dec 2012
    - Hvor ofte skal hesten strigles?
    Før ridning eller, hvis den trænger. Dog stræber jeg efter at rense hove dagligt.

Fold hver dag. Gerne ud og motioneres/gås med eller andet min. 2-3 gange om ugen

Det ville jeg gøre hver dag. Min hest gik ikke med dækken.

- Hvor ofte skal hesten minimum kigges forbi (bare en der lige kigger ind på folden, tjekker vand osv.)
    Hver eneste dag. Selvfølgelig skal de tilses hver dag. Der kan jo altid være sket et eller andet.

Strigling, dækken af osv. Er ikke så vigtigt som,at hesten bliver tilset HVER DAG. Alt andet synes jeg er uansvarligt. Det behøves jo ikke være ejer, som tilser smiley

• #14   28. dec 2012 Jeg har 7 heste til at stå i løsdrift, alle med dækken. Jeg kigger til dem flere gange for dagen under fordring bla, da kigger jeg på at hestene går rent, grimer og dækken sidder som det skal, vand og foder er i orden, vasker vannbaljen om nødvendig, strør halm, kæler og klør hestene og undersøger for rifter og skrammer, ect, men jeg tager IKKE af dem dækkenet hver dag. Dem som ikke bliver brugt til ridning eller bliver trænet med får dækkenet af og en børste over ca 3-4 gange i måneden, og de klarer sig fint med det.

• #15   28. dec 2012 Hvor ofte skal hesten strigles?
    Hver gang du har tænkt dig at lægge dækken/sadel eller andet på hesten, så skal den være ren under, så den ikke får sår. Ellers må hesten for min skyld gerne være dækket af mudder, og have halm i halen smiley

Det kommer an på hvad temperament hesten har og hvad den skal bruges til. Hvis den ikke skal rides/trækkes med/forlade området, så behøver den aldrig se andet end folden og boksen (og primært folden). Ellers vil det vel være almindelig træning at den kommer ud og bliver præsenteret for ting i det omfang det er nødvendigt for at have en velafbalanceret hest smiley

Hvis jeg overhovedet lægger dækken på (hvad jeg generelt aldrig gør), så minimum en gang om dagen, og helst hele natten, hvis den står inde.

Jeg synes de skal tilses hver dag. Så kan man hurtigt se om hesten skranter, har skader eller lignende.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.909
    #16   28. dec 2012 Hver dag, men det behøver jo ikke være ejeren, der kigger til den. (-:

• #17   28. dec 2012 Hestene har jo også brug for noget opmærksomhed, hvis de har været vandt til det! mine heste kan genkende mig på 200 meters afstand, og kommer styrtende ned når de ser mig. Men sammentidig er der jo også nogle heste som bare går i flok, hvor ingen af hestene bliver redet eller hygget om. Så er opmærkomsheden jo ikke så stor. Det kommer jo helt an på hvordan hestens omgivelser er smiley

• #18   28. dec 2012 Overså lige bonusspørgsmålet smiley
    "Bonusspørgsmål: Hvad er din holdning til folk, der ikke tilser hesten så ofte som du mener, den bør tilses? Eller som f.eks. lader hesten gå længe, og så godt som passe sig selv?"

Jeg undrer mig over at folk gider betale flere tusinde kr. for en hest de tilsyneladende ikke er interesseret i, men så længe hesten ikke lider nød og har vand, mad, dyrlæge og smed, så må de jo selv om det smiley
    Lider hesten derimod nød, så ville jeg ikke være hævet over at påpege på en venlig måde at hesten trænger til det og det (er det vand/stråfoder på folden ville jeg bare selv give, og så fortælle at jeg havde gjort det).
    Vi taler KUN hvis hesten lider nød, ellers blander jeg mig udenom andres hestehold, da den ene måde kan være lige så god som den anden (igen, forudsat at hesten ikke lider nød).

• #19   28. dec 2012 Hvor ofte skal hesten tilses?

12 minutter siden

Inspireret af en anden debat, der omhandlede hesteejere, der lader deres heste gå uden at få dækkenet af i op til 7-10 dage, synes jeg det kunne være godt at få en lignende debat igang:

- Hvor ofte skal hesten strigles? Jeg strigler min mindst 2 ganger om ugen men han rides jo ikke endnu. Når han skal rides er det før hver gang. Men mindst to gange ugentlig. Nu bliver han trenet i lange liner så gjordområdet bliver striglet før vi går i gang. (Selv om det kun er for 5 min.)
    - Hvor ofte skal den ud og se andet end fold og boks? Mindst 3 gange ugen medmindre han har skade eller har "Ferie"
    - Hvor ofte skal den have dækkenet af, for at få luft? Min skal forhåbentligvis ALDRIG have dækken på!
    - Hvor ofte skal hesten minimum kigges forbi (bare en der lige kigger ind på folden, tjekker vand osv.) Jeg tjekker min hest HVER DAG for sår og skrammer og siger hej og nusse nusse. Og så tjekker jeg også for vand osv.

Generelt: Hvor ofte mener du, at din hest har krav på at få opmærksomhed, se noget andet end fold og boks eller lige få luften kroppen uden den samme grime og dækken? Da han stod alene i boks havde han altid grimen af om natten. Men nu går han i løsdriftsboks så det er ingen mulighed. Det med dækken er ikke aktuelt. Men hvis det var skal jo dækkenet af når de kommer ind. Angående opmærksomhed så er jeg lidt i tvivl om hvad du mener. Men min får en gulerod og kys og kram og bliver kløed og nusset med hver dag. Dog hvis jeg har travlt bliver det lidt kort. Men heste har godt af psykisk at oplæve noget flere gange om ugen for at få brugt sit hovedet. Det er min tro!

EDIT:
    Bonusspørgsmål: Hvad er din holdning til folk, der ikke tilser hesten så ofte som du mener, den bør tilses? Eller som f.eks. lader hesten gå længe, og så godt som passe sig selv?
    At så har de det alt for travlt til at have hest og ikke burde have det, medmindre de har nogle andre "parter" til at gøre det. Så burde de holde sig til selv at have part hvis de ikke tager sig af sin hest og heller ikke har andre til at gøre det! BARE MIN UPOPULÆRE MENING:-)

• #20   28. dec 2012 - Hvor ofte skal hesten strigles? Jasmin bliver bare lige børstet hurtigt over de dage vi har travlt og derfor kun lige retter dækken, tjekker hø og giver lunten vand. Men omtrent 3-4 dage om ugen får hun en grundig strigling. Som i VIRKELIG grundig smiley

- Hvor ofte skal den ud og se andet end fold og boks? Et par gange om ugen, men en tur hver dag gør da bestemt ikke noget.

- Hvor ofte skal den have dækkenet af, for at få luft? Jasmin får af hver dag i minimum lige et par minutter, men ellers har hun den af i et par timer om dagen cirka.

- Hvor ofte skal hesten minimum kigges forbi (bare en der lige kigger ind på folden, tjekker vand osv.) Hver dag. Jasmin bliver tjekket til en 3 gange om dagen.

Generelt: Hvor ofte mener du, at din hest har krav på at få opmærksomhed, se noget andet end fold og boks eller lige få luften kroppen uden den samme grime og dækken? Minimum et par gange om ugen, men dæknet skal helst af hver dag og som minimum lige børstes over så alt løst hår kommer væk.

• #21   28. dec 2012 jeg lukker også selv hestene ind og ud i weekenderne, og lader blikket køre på benene. er rutineret staldkone efter mange år i hesteverdenen, så jeg spotter skader på lang afstand - ofte bare på flokkens spredning på folden.

har hesten en skramme kontakter jeg ejer.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.909
    #23   28. dec 2012 Min bliver ikke striglet hver dag og jeg får ikke dårlig samvittighed, hvis jeg ikke når derud et par dage eller 3, så længe den bliver passet og der bliver muget.

• #24   28. dec 2012 Hvor ofte skal hesten strigles? Når den trænger. Gerne 2-3 gange om ugen.

- Hvor ofte skal den ud og se andet end fold og boks? Kommer an på hesten. Mange kan godt nøjes med at træne 2 gange om ugen, mens nogle bliver træls og tvær hvis de ikke kommer ud og lave nogle 5-6 gange om ugen.

- Hvor ofte skal den have dækkenet af, for at få luft? hver 2-4 dag, synes jeg.

- Hvor ofte skal hesten minimum kigges forbi (bare en der lige kigger ind på folden, tjekker vand osv.) Jeg er kun ude ved min 4 gange om ugen, da han står i Kolind ude ved min far, og jeg selv går i skole i Grenaa ved min mor. Dette synes jeg er forsvaligt da han bliver tjekket hver dag, og får sit vand, wrap og foder.

• #25   28. dec 2012 Valle blir striglet en 4-5 gange i ugen. Inden han blev syg, gik vi tit små ture og red små ture. Nu hvor det går fremad, vil vi til at igang igen.
    Han får sit dækken af stortset hver dag, og kommer også tit en tur i hallen uden dækken, så han kan rulle og få støv i pelsen. Er ude ved ham 5-6 gange i ugen, når jeg ikke er der, så er hans ejer smiley så han blir tjekket hver dag, får fjernet klatter hver dag, jeg muger ham så en gang i ugen. Hans fold blir også tjekker hver dag :).

- jeg blander mig helst ikke i andres hold af dyr. Derfor mener jeg, at det er op til ejer selv, hvornår og hvor tit man er der, samt hvordan man passer dem. Så længe dyret ser fint ud, og der blir kigget til det ind i mellem, så foretrækker jeg at passe mig selv smiley

• #26   29. dec 2012 - Hvor ofte skal hesten strigles?
    Jeg strigler min hver dag - selvfølgelig kan en dag i ny og næ glippe, men primært hver dag smiley
    Minimum et par gange om ugen, synes jeg.
    Min får automatisk sit dækken af når vi træner og strigler smiley
    En hest skal klart tilses ihvertfald én gang dagligt for sygdom/skader osv.

• #27   29. dec 2012 Jeg mener at hesten skal tilses hver dag, gerne flere gange dagligt. Og med tilses mener jeg, at der tjekkes at hesten har det fint, og har adgang til mad og vand og ikke lider voldsom overlast. Det behøver ikke være hesteejer der gør det, men måske staldejer der går en runde om aftenen, eller en turnusordning mellem hesteejere. Men i de stalde hvor hestene kommer på boks om natten, sker det vel naturligt, at man tjekker at hesten ikke er ved at dø.

Jeg synes så det er udelukkende ejers ansvar at tjekke, at den fx ikke fejler noget under dækkenet. Og det skal tilses så ofte som muligt. Gerne hver dag, men jeg må selv indrømme, at min ikke bliver tjekket dagligt, men hun går aldrig mere end 2 dage, uden at få dækkenet af.

Så jeg mener også at hesten bør strigles op til flere gange i ugen. Hvor tit den skal ud og se andet end fold og boks er jeg egentlig lidt ligeglad med, da jeg mener det kommer an på den enkelte hest, hvad der er behov for. Min kan sagtens gå i flere uger, uden at se andet end boks og fold, mens andre nok vil blive lidt urolige af det. Så det kommer an på hestens behov.
    Dækkenet skal jo gerne af hver dag, men ellers maks 2 dage imellem.

• #28   29. dec 2012 hvor ofte skal hesten strigles: ja jeg gør det hver dag med alle 3 selv om de ikke bliver redet nogen af dem har en på 24 år 2år 3år men der er også for min skyld det er mit fri rum.
    de kommer på fold alle 7 dage i ugen og så længe så muglig de to små bliver gået med og kommer op ridebanen 2til 3 i ugen og min gammel pigen går bare og hygger sige men bliver skridtet en tur engang i mellem hvad hun lige kan holde til.
    de får dækken af hver dag men jeg har dem også her hjemme
    jeg foder selv lukker dem ud og tager dem selv ind hvor de får deres dækkner af og får skyldet ben hvis de trænger. tror jeg ser til dem 6-8 gange om dagen
    hvordan folk holder hest kommer ikke mig ved .hvis hesten ikke lider så er det op til folk selv.
    for ved godt at mange vil ryste på hovedet af mig. og det er også helt okay smiley
    for min heste betyder rigtig meget for mig.

• #29   29. dec 2012 - Hvor ofte skal hesten strigles?
    den skal strigles minimum 5 gange om ugen gerne i ca 30 min således at blodomløbet kommer godt i gang og pelsen bliver holdt optimalt og så den i dækkenperioden får luft nok til huden.
    jeg vil igen sige minimum 5 dage om ugen, om det så er ridning, jordtræning, tur,longering, gåtur hvad som helst så skal hesten ud og stimuleres.
    helst hver dag minimum 5 dage om ugen
    hver dag
    Generelt: Hvor ofte mener du, at din hest har krav på at få opmærksomhed, se noget andet end fold og boks eller lige få luften kroppen uden den samme grime og dækken?

EDIT:
    dem har jeg svært ved at finde sympati for

• #30   29. dec 2012 - Hvor ofte skal hesten strigles?
    Når hesten står uden dækken har den ikke et kæmpe behov for at blive striglet, men med dækken skla hesten jævnligt børstes.

En hest har ikke et ernormt behov for at se andet og kan sagtens leve med at gå på folden og hygge sig.

Det helt optimale ville selvfølgelig være hver dag. men hveranden dør den apsolut ikke af.

2-3 gange dagligt

-Hvad er din holdning til folk, der ikke tilser hesten så ofte som du mener, den bør tilses?
    Det er deres valg og deres hest, dog hvis det overskirder mine grænser og udvikler sig til noget negativ, vil jeg tage kontakt til egern eller hjælpe hesten.

Min hest får dæknet af dagligt imens jeg tager klatter i hans boks, nogle dage bliver han striglet grundigt andre dage bliver han bare børstet og tjekket for sår/skrammer.
    - Når jeg ikke selv har mulighed for at komme der ud, får han ikke dæknet af pånær hvis det er vådt og skla skiftes, dette er dog kun i nogle weekender i ny og næ.

Min hest kommer ud at se andet (ridebane, skov, vej) hver anden dag, dog her i vinterhalvåret når jeg ikke i stalden inden det bliver mørkt så ridebanen bliver brugt det er muligt ellers får han fri.

Der hvor min hest står, bliver der kigget til hestene flere gange dagligt, de bliver dog ikke gemmentjekket hvis der ikke er noget usædvanlidt.

• #31   15. jan 2013 -Hvor ofte skal hesten strigles?
    Hverdag helst, hvis andet ikke kommer i vejen.

Nu havde min hoppe skade, så den så ikke andet end boks og fold. Men før det kom hun ud 6 dage ca smiley

Når hun strigels, rides osv. Så det er jo ca. hver dag smiley

Kiggede forbi hende hver evig eneste dag, fordi hun ikke måtte noget. Tjekker aldrig vand eller ligne. Det har vi en staldmand til smiley Så han tjekke vel hverdag.

Nu er min hest desværre blevet aflives pga. den skade.. Men jeg havde så svært ved at være sammen med hende, fordi det gjorder så ondt at hun ikke måtte andet end boks og fold... Så der kunne godt gå to dage uden jeg havde dæknet af og striglede. Men det gjorder for ondt, at være i nærheden af hende... Og det påvirker mig også nu at jeg ikke var der mere for hende, i hendes sidste måde. Et optimalt heste liv er at den kommer ud, bliver redet/hygget om og pusset/nusset om. smiley Så jeg har set meget ned på mig selv pga. jeg ikke havde dæknet af så tit. Så kan desværre ikke tilade mig at dømme andre pga. det. smiley Men hvis jeg kunne gøre den sidste måned om havde jeg gjort det, men nu er det bare forsent...

Kommentér på:
Hvor ofte skal hesten tilses?

Annonce