{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.805 visninger | Oprettet:

"Store mennesker må ikke ride" {{forumTopicSubject}}

Affødt af adskillige debatter hvor kvinder der indrømmer at de vejer omkring 100kg eller mere får skarpe beskeder om at de ikke bør ride og en debat der kører nu hvor hesten pludselig ikke må bære mere end 10 % af sin egen vægt undres jeg meget.. Endvidere bør frisere, fjordheste og andre tunge racer slet ikke bære i nærheden af 20 % fordi de er svage i ryggen..

Jeg har altid hørt at en hest ideelt set skal bære 15 % ved en urutineret rytter, men 20 % af sin egen vægt ved en rytter der kan sidde stille og ikke bringe hesten ud af balance eller bumpe rundt..

Er jeg fuldstændig forkert på den når jeg synes at maks 10 % er det gale vanvid og at personer på 100kg. sagtens kan finde en hest der kan bære dem?

Jeg præsenterer her en friser på 700kg. med en rytter på 105kg..
http://hest2.webgallerier.dk/galleri/618/628/471/3085188-frieser-castello-von-shelde
http://hest.webgallerier.dk/galleri/618/628/471/3085142-frieser-castello-von-shelde

I følge disse "regler" burde hesten her ikke kunne bære en rytter med denne vægt.. Hesten er 160cm og rytteren 185cm.. Og alligevel vil jeg våge den påstand at de er ganske harmoniske sammen.. Dette ville være equipagen hvis den pågældende hest skulle følge "10 %-reglen"
http://hest2.webgallerier.dk/galleri/618/628/471/3085198-frieser-castello-von-shelde

Jeg påstår at en kvindelig rytter også vil kunne finde en hest selvom hun vejer op mod 100 kg.. Og jeg påstår at det er hykleri at sige at hesten kun kan og skal bære 10 % af sin egen vægt og jeg påstår at første equipage ser langt mere harmoniske ud end anden equipage hvor den lille rytter kommer til at ligne en prop..

Debattér hvis i føler for det smiley Tænk over det hvis i vil og oplys mig og gør mig klogere hvis jeg tager fejl..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af garderobeskab - reol og boksmadeas 205 kr.
  • Have anlæg 15.000 kr.
  • Opmåling og opstart på montering af ikea køkken. 2.000 kr.
  • Bartender 1.000 kr.
  • VVS hjælp til trykket på varme vand 1.200 kr.
  • Vinduespudsning 940 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Store mennesker må ikke ride"
  • #3   5. apr 2013 Altså, jeg rider min 1'er til trods for min vægt på hele 70 kilo!!!! Så skyd mig da, for jeg er sådan en stor hestemishandler! Jeg regner med at han vejer cirka 350.
    Han bliver brugt til en skovtur i ny og næ.
    Min kæreste på 80 kilo har da også siddet rundt på ham en halv omgang på folden uden at hesten sagde noget til det.

Min vallak er seriøst den største prinsesse pivskid jeg nogensinde har mødt. En mini-lille omvridning og han er STOK halt. Så jeg tror på at han nok skal sige fra. Så længe omgang og ridning med hesten er fornuftig og man ser efter dens signaler, synes jeg det er fint. Men en fjordhest eller islænder har på ingen måde godt af 100 kilo bare fordi de er kraftige -.-

• #4   5. apr 2013 Orker ikke at diskutere om andre menneskers vægt.
    Vil en mand på 150 kg ride en hest på 160 , gør han det. What ever, så længe en overvægtig ikke sætter sig på min hest, har jeg vel intet at klage over.

• #5   5. apr 2013 Jeg er 100 % sikker på rytternes vægt smiley Den lille rytter er slankere end den store rytter når hun står på jorden, men pga. korte ben og den kraftige hest (som ja, på billederne gerne skulle tabe sig) kommer til at sidde som en uharmonisk prop ovenpå..

• #6   5. apr 2013 Der er flere ting i det, som jeg ser det.. een tng er vægten en a de er størrelsen af numsen.

Jeg er enig med dig i 15 og 20% alt efyer rytters uddannelse..

Men! Man kan ikke sætte en dame (/herre) med en kæmpe ladeport på en hest med en kort ryg.
    Nu sen skal passe i sadlen og sadlen skal passe til hesten ellers skam man hopæe af igen..

Thats what i think!!

• #7   5. apr 2013 Uha, store mennesker, stort emne, store debatter ..

Jajajajaja, lad nu de mennesker som er 'store' få en chance for at tabe lidt af 'storheden' ved at hoppe til hest?

No problem?

Og så er man så heldig at man kan ride noget så lækkert som en frieser, nu hvor de tyndbenede stævneheste åbenbart ikke kan bære jer.

Lækkert, lækkert smiley

• #8   5. apr 2013 min første tanke var at ham der red friseren havde hænderne lidt "forkert" den ene oppe den anden nede, eller hvordan man nu forklare det, hvilket skaber ubalance i hestens mund smiley
    nå men ligegyldigt... smiley

jo er helt enig med dig, synes dog at man ser mange kraftige mennesker på små fjordheste eller islændere, hvilket jeg synes er lidt i overkanten smiley

• #9   5. apr 2013 Emilie og Kailie: Overdrivelse fremmer forståelsen! smiley

• #10   5. apr 2013 Nogle gange vil jeg også overveje hvordan vægten sidder på en smiley

• #11   5. apr 2013 Nu var det altså 10 - 15 % !

• #12   5. apr 2013 Vil da også sige at det er syndt for islændere der bærer mandlige ryttere rundt, hvis det der med 10% passer
    Men nu synes jeg ligesom dig at det er langt ude. Nu er jeg jo også overvægtig og bruger faktisk staldarbejde og ridning for at tabe mig da alt andet sport aldrig har sagt mig noget og jeg mangler simpelthen et eller andet der trækker og det gør heste smiley

• #13   5. apr 2013 Den eneste grund til at den første rytter ser mere harmonisk ud end den anden er fordi hesten er alt for tyk!
    Hvis den hest havde normal vægt, og ikke var så tyk er jeg sikker på det ville se godt ud med nr. 2 rytter, og måske lidt forkert ud med den første..

• #15   5. apr 2013 Vil så også lige pointere at dyrlæger anbefaler 10 % men 15 % er helt OK. Det er først ved 20 % og over det, hvor det bliver farligt for hestens helbred.

• #16   5. apr 2013 ida: ja, det har du faktisk ret i smiley jep meget vigtige! smiley

• #17   5. apr 2013 hestemennesker er lige til at brække sig over smiley

• #19   5. apr 2013 Nu skal man altså også tænke på, om det er fedt eller muskler, der er tale om. Man kan kontrollere musker, men ikke fedt, så er man overvægtig og ikke veltrænet, nytter det ikke noget at tulle rundt på en 135 centimeter høj islænder på 400 kg, for "den er jo vant til det", så må man altså op og finde en hest i "ens egen størrelse", om man så må sige. Jeg tror, det er langt de færreste normalvægtige, der overholder reglen med 10%. Jeg er enig i, at en urutineret/en, der ikke kan følge hesten i dens bevægelser, ikke så gerne burde komme op over de 15%, da det så kan begynde at give problemer, hvis man gang på gang bumper den i ryggen med for meget vægt. Alf burde kunne bære omkring 40 kg, hvis jeg skulle gå efter 10%-reglen, jeg vejer selv 48 kg, men jeg tror sgu ikke, han brækker ryggen af det.

• #20   5. apr 2013 synes det er noget fis!
    jeg kan godt se at der er grænser, men 10% synes jeg er fuldkommen vanvittigt..
    rider Fjordhest på 500kg, og vejer selv 85kg.. jo jeg vil gerne tabe mig, men nu ser jo altså ud som jeg gør, og min hest virker ganske tilfreds.. smiley

• #21   5. apr 2013 Jeg tror simpelthen ikke på, at det skal tages som en regel, der er jo så mange ting, der spiller ind. Rutine, erfaring, muskelmasse, højde vs. drøjde osv. Jeg vil tage det som et fingerprej; dem der vejer mere end 20% af hestens egen kropsvægt, bør måske overveje at tabe sig eller finde en mere passende hest.

Synes det er skønt, at der kommer fokus på det, for selvfølgelig kan heste ikke holde til hvad som helst, og det bliver tit overset pga. manglende selvkritik og erkendelse.

• #22   5. apr 2013 Jeg synes virkelig at det er noget pjat det med 10% reglen. Det er altså efter min mening, det rene hysteri! Tænk lige på alle de ponyryttere der sådan skulle sparkes af deres ponyer, hvis det var rigtigt? Eller bare alle de voksne mænd der også skulle sparkes af deres store varmblodsheste?

Men selvføgelig skal de totalt overvægtige mennesker (ingen hate) ikke ride på små spinkle heste, men den der 10% regl tror jeg simpelthen ikke på holder...

Jeg tror simpelthen ikke på at en hest ikke kan bære mere end det. Bare de behandles og- bruges med omtanke. Det kan jo ikke passe at ingen mennesker lige pludseligt ikke må ride mere? Godt nok skal vi passe på vores dyr, men hesten er altså ikke lavet af porcelæn og kan rent faktisk godt holde til noget.... Det kan jo ikke passe at alle ryttere (næsten) skal stoppe deres ridekarrierer som sådan en 13-15 år, fordi derefter er man simpelthen for tung og ødelægger hestens ryg fuldstændig? ej, den holder altså ikke helt, nu må det her galskab da snart stoppe!

• #23   5. apr 2013 Nu er det jo ikke en menneske ret at ride på heste fordi de er til... Men man bør virkelig overveje hvilken type hest man sætter sig op på, i hvilken sadel og om hesten er i form til den givne rytter.... ALT spiller ind, men syntes det er værst med islændere der skal bære på voksne mennesker med mere end lidt fedt på kroppen, et alm voksent menneske vejer nemt 70-80 kg og isseren vejer måske 350-400 kg, og med sadel der ligger alt for langt tilbage osv smiley
    Det er oftest dér jeg krummer mine tæer!!

• #24   5. apr 2013
    Så længe røv og sadel passer sammen så er jeg "glad" så og sige og det plejer ofte og ligge på de 15% nogle 20%. Artikelen omkring de 10% nævner iøvrigt at det er op til 15% - bare lige et "tip", men den del misser folk :o)

Mener der skal en eller anden retnings linje til, for sætningerne;

" Hesten virker tilfreds "
    " Den ser ikke ud til at have smerter "
    " Den bevæger sig fint "
    " Den er ikke besværet "
    " Jeg bruger fornuften og kigger på hesten "

Og hvad der ellers er, de duer åbenbart ikke, den med at kigge på hesten og bruge fornuften når der findes en del heste især haflinger, fjordheste, islænder mm. der går med ryttere der ikke kan være i sadelen og som ikke bare måske er overvægtige selv ( altså hesten ), men som også går stævner og trænes i en time hver dag.
    Modsat hvis det var en tur i skoven en gang om måneden fx.

Der er mange aspekter i det hele, men den sunde fornuft, den kan alle ikke finde ud af. For efter min mening, så er den sunde fornuft at sadel og rytter skal passe sammen samt passe til hesten.

• #25   5. apr 2013 Denne equipage UNDERSKRIDER 10% reglen
    Hest 180 cm - minimum 600 kg
    Rytter 163 - 58 kg

Efter min mening meget harmonisk.

At man som kortbenede lille rytter vælger en overvægtig og bred frieser er vel lige så komisk at se på som en lille og spinkel araber med en overvægtig rytter. smiley

profilbillede
  • #26   5. apr 2013 Selvfølgelig skal der da tages højde for hestens længde og rytterens numses størrelse.. Men jeg står ved min påstand om at det kan lade sig gøre at finde en hest der passer til en rytter på 100 kg..
    En kvinde (og for den sags skyld også en mand) på 150kg. fx. kan godt give problemer da det ofte i den vægtklasse er en del fedt der er tale om og dermed også en større numse og lår som er svære at få til at passe i en sadel..
    Jeg differentiere mellem mænd og kvinder da en kvinde ofte har en ideal vægt der ligger lavere end mandens..

• #27   5. apr 2013
    Citere lige " Undersøgelsen konkludere yderligere, at en rytter, der vejer op til 15% af hestens kropsvægt er fuldt acceptabelt, men rapporten slår fast at en rytter, der vejer 20% af hestens kropsvægt må anses for udgøre en sundhedsrisiko for hesten. "

De 10% står der ikke.

http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=16452

• #29   5. apr 2013 Krikken
    Så læs denne artikel
    http://www.landbrugnet.dk/Artikler/19984/tykke-ryttere-tynger-heste#.UV5tdZvTzoJ.facebook

Der står at dyrlægerne anbefaler 10 %, men 15 er OK smiley

• #30   5. apr 2013 Tjah, der findes jo shires, som nemt kommer op og veje et ton - så er der da en hest til alles røv smiley

• #31   5. apr 2013 Jeg af-abbonere den her tråd nu, så hvis nogle vil mig noget så skriv PB smiley

• #32   5. apr 2013
    Lisa-Maria - Det er den samme undersøgelse de taler om vil jeg mene, Ridehesten har bare kilde på undersøgelsen på og det finder jeg en del mere troværdigt. Vil se om jeg kan finde den originale :o)

Cæcilie Kathrine - Shire har ikke nødvendigvis en skide lang ryg, derfor skal man stadig huske og matche numse og sadel :o)

• #33   5. apr 2013 Krikken
    Denne artikel skriver det ud fra Morgen-avisen Jyllands-posten smiley

• #34   5. apr 2013 Så hvis det skal være rigtig så må jeg ikke længer ride min pony hvis jeg skal gå efter 10-15% af hestens vægt.
    Så det ville betyde at det her burde så fuldstændigt uharmonisk ud da jeg dengang vejede 55-56 kg og var 159 cm høj.
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/586/628/471/2927191-anden-saerlig-race-samson
    Nu vejer jeg 51 kg og er 162 cm høj men går vi efter 15% af hestens vægt må jeg kun veje 45 kg..
    Ved 20% må jeg max veje 60 kg hvilket er helt fint..

• #35   5. apr 2013 Det er 10-15 % .
    Hvilket jeg også syntes er helt fair overfor hesten !
    20 % er for meget vil jeg mene.

• #36   5. apr 2013 synes 10 % virker latterligt. Stakkels mænd de kan sq aldrig blive ryttere så. En normalt veltrænet mand vejer gerne mellem 80 og 100 kg, dvs han skal have en hest på mellem 800 og 1000 kg. Det er sq da næsten umuligt -.-'

Samtidig vil man ikke kunne finde en rytter til en shætter mere. For hvad vejer de? mellem 200 og 300 kg dvs de må kun have en rytter mellem 20 og 30 kg. Min datter på 8 vejer 35 så hun skal have en hest på mindst 350 kg. Så bliver hun alt for lille, vil ikke kunne nå ned om sadelklapperne og ingen kontrol have over hesten, plus se dybt uharmonisk ud -.-'

Jeg selv er en stor pige, dog har jeg tabt mig så er ved at være nede på 90 kg. Jeg skridter på Fareed som vejer omkring 500 kg, og ja ved godt jeg er for tung derfor skridter jeg også kun og kun en gang imellem. Med 10 % vil jeg aldrig kunne ride ham, for kommer jeg på 50 kg er jeg så undervægtig at jeg skal indlægges o.O
    Cille er ca 170 høj vejer ca 45 kg, og ja hun er meget tynd, men hvis hun tager meget mere på vil hun så ikke kunne ride sin hest... latterligt -.-'

• #38   5. apr 2013 Sjovt at det er ok at overvægtige mennesker må belaste kroppen på et uskyldig dyr som ikke engang er bygget til at have rytter på ryggen, fordi mennesket mener det er ok.
    Men spørg da lige de samme overvægtige mennesker hvorfor de ikke løber og cykler flere km dagligt (hvad de også ville tabe sig af), så vil en stor del svare at <b>deres</b> krop ikke kan holde til det...men det skal hestens ryg... ?

Hvorfor er det så svært at holde sig til de anbefalde <b>15%</b> ?
    Der findes rigeligt med hesteracer som giver muligheden for det ! smiley

• #39   5. apr 2013
    De mangler virkelig en kilde på hvor undersøgelsen er fra :o)

Den de snakker om på Landbrugsnet har 152 ryttere og er fra Storbritannien, den anden fra ridehesten 150 og fra England. Vil mene det er den samme.

Det sker tit, tit at der gengives informationer fra en artikel også henviser de bare til " det stod i Ekstra bladet " fx. i stedet for i sådan en artikel her, hvor det er en del vigtigt at få den oprindelige undersøgelsen nævn.

I det hele taget er artikelen fra Landbrug net ikke skide godt lavet eller troværdig :o)

• #40   5. apr 2013 Enig med dig Caroline!

• #41   5. apr 2013 Anna
    Her er der IKKE tale om udelukkende hvor harmonisk man ser ud men i aller højeste grad om man vejer for meget til sin hest/pony !
    Harmonien bragte jeg lige yderligt i billedet, fordi TS mente det var et godt eksempel at komme med en lille og kortbenede rytter på en bred og overvægtig frieser. smiley

• #42   5. apr 2013 Caroline, præcis, fedt blævrer, muskler ... blævrer ikke. Selvom min hest efter 15%-reglen kun burde kunne bære omkring 55 kg, ville jeg da ikke være ræd for at smide kæresten, som vejer omkring 65, op (hvis ikke det var for det faktum, at han ikke kan ride), netop fordi han er veltrænet (og ekstremt langbenet) og ikke overvægtig. Man har ingen kontrol over fedt, men muskler gør, hvad man beder dem om, for at sige det pænt smiley

• #43   5. apr 2013 Ja, det er vel faktisk lidt ironisk eftersom muskler vejer mere end fedt, og det er altid de overvægtige ryttere der er fokus på, og ikke de mukuløse veltrænede ryttere.... og som ganske normalvægtig kan jeg simpelthen ikke sige andet (igen) end at det er da fuldstændig tosset med 10% reglen, den holder altså ikke.....

Det ender sikkert med at de til sidst finder ud af at hesten slet ikke egner sig til ridedyr, og faktisk slet ikke kan holde til nogle af os mere? hmmmm....

• #44   5. apr 2013 Så la' da vær'! Krummi vejede maks 450 kilo, og jeg vejer omkring 64 på det her billede, med udstyr og beklædning nok 75 kilo. Han ligner ikke en som lider?

(link fjernet) Der er tale om en gammel islænder på 19, og i skal ikke påstå det var dyreplageri at ride ham da? Han målte 142 i stang. Jeg synes da vi ser meget harmoniske ud?

• #45   5. apr 2013 Cecilie
    Det er ikke nogen regel. Det er en anbefaling fra dyrlæger at man ikke vejer mere end 15 % smiley

• #46   5. apr 2013
    Der er stadig ikke nogen 10% regel - eller jo, hvis man tager den dårlige artikel fra Landbrugnet alvorligt, men vil stærkt mene det er samme artikel som ridehesten, hvor 15% er ok :o)

Men vægt er generelt er ømt emne man ikke må røre ved, især overvægt - for folk kan jo sagtens styre de, bruge fornuften og " hesten ligner ikke en der lider og siger ikke fra ".

• #47   5. apr 2013 Hvis jeg skal gå efter de 10%, så må jeg ikke ride min fjordhest. Han vejer 400 kg. Jeg er 160 cm og vejer 52 kg, så jeg vejer reelt 12 kg for meget.

Nah.... Den holder sku ikke.

Men det er et ømt punkt for mange. Så jeg vil ikke træde på nogen.. Men ved at jeg passer sammen med min fjord.

• #49   5. apr 2013 Personligt synes jeg, 10% er at presse det til det yderste, for det er altså de færreste normalvægtige ryttere, der kan overholde den regel. Jeg ser 15-20% som et godt fingerpraj, men der er så meget andet, der spiller ind; hestens "type", sadlen, om der er tale om fedt eller muskler, der er skyld i evt. høj vægt og alt muligt andet.

• #50   5. apr 2013 Vægt er bare et ømt punkt og i vore dage er det vel lidt et tabu at være overvægtig, og det er vel også derfor at folk bliver så oprevet over det...

Og jeg vil ikke ligefrem sige at jeg er oprevet (er faktisk ligeglad, da jeg faktisk overholdte reglen med min afdøde pony) men tror ikke på at den helt stemmer. Hesten er jo somsagt (igen) ikke lavet af glas, og kan godt holde til nogle kg., men (igen) så er der da nogle ryttere der VIRKELIG burde tænke over det en ekstra gang inden de udsætter deres heste for deres overvægt (igen hate) smiley

Men synes stadig det er utroligt at de dyrlæger/forskere kun finder ud af at hesten egentlig bliver mere og mere 'svag' smiley det går nu lidt den ''gale vej'', for selvfølgelig skal man passe på, men ingen grund hysteri smiley

Jeg har egentlig også altid troet at det var 20% reglen der var gældende? smiley

• #51   5. apr 2013
    Hvorfor bliver folk ved med at snakke om 10% når det er 15% der snakkes om? smiley

• #52   5. apr 2013
    Cecilie - Mere svage er heste vel blevet, ellers er vi blevet for hårde :o). Personligt, så syntes jeg at nogle bestemte racer eller avlsforbund konstant har benskader eller skal beskyttes på ben, har dårlige hove og ikke kan holde varmen selv.

Ligesom, så vidt jeg har erfaret, at der ikke var samme mængde især benskader for bare 20 år siden.

• #53   5. apr 2013 Cecilie
    Det er jo ikke fordi forskerne gør det her for at irriterer overvægtige folk.
    De bestemmer jo ikke hvilken vej det går med undersøgelserne. Det er jo et faktum hvad hesten kan holde til og ikke kan holde til smiley

• #54   5. apr 2013 Harmoni har absolut intet med helbred at gøre smiley og i grunden er det ikke hvad vi mennesker synes, det er hvad hestene viser og signalerer smiley

• #55   5. apr 2013 Lad os da bare allesammen gå ud og få os en spiseforstyrelse, så vi kan ride de skønne krikker med god samvittighed ;-)!

• #56   5. apr 2013 Den artikel, jeg læste, anbefalede 10%, men sagde, at 15% var fuldt ud acceptabelt, kan ikke huske, hvilken det var .... men pyt skidt!

• #57   5. apr 2013 Kao
    Eller finde en hest du ikke overbelaster smiley

• #59   5. apr 2013 Lisa-Maria - Jo, men hvis vi nu forholder os til 10% reglen, så ville mange ponyer slet ikke kunne rides fordi rytter vejede liiiidt for meget?
    Syntes det er et stort pres man på den måde ville ligge på mange mennesker, især unge mennesker der tit i forvejen har problemer med deres selvværd, at der nu også er kommet restriktioner imod hvad de må veje for at ride en bestemt type hest?
    Kan selvfølgelig godt forstå der er lavet den slags råd for at beskytte vores elskede dyr, men 10% er bare latterligt. Hvor mange ville med ren samvittighed kunne sige at de befandt sig inden for den givne vægtzone?

Syntes 15-20 lyder mere rigtigt, men selvfølgelig kommer det også an på individet, hvad det kan holde til osv.

• #60   5. apr 2013
    Ridehestens nævner at 15% er ok :o)
    http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=16452

Som nok er den samme som Landbrugsnet, men da de nok bare har "skrevet" af fra en anden artikel går der kluk i informationerne.

• #61   5. apr 2013 Lisa-Maria, det var bestemt ikke på den side, tror faktisk, det var på ridehestens side, men der kan jeg, når jeg kigger nu, ikke finde noget om 10%-anbefalingen ... kan være, en eller anden har prøvet at bilde mig det ind, og det bare har sat sig fast som en del af artiklen.

• #62   5. apr 2013 Hov, jo, der stod det jo ... ikke direkte at det var bedst, men jeg citerer.

"Den engelske undersøgelse konkluderer imidlertid at en rytter, der kun vejer 10% af hestens kropsvægt er det ideelle hvis hesten skal præstere optimalt. Det bliver ikke angivet specifikt hvilken disciplin indenfor ridesporten, der er tale om. Undersøgelsen konkludere yderligere, at en rytter, der vejer op til 15% af hestens kropsvægt er fuldt acceptabelt, men rapporten slår fast at en rytter, der vejer 20% af hestens kropsvægt må anses for udgøre en sundhedsrisiko for hesten."

• #63   5. apr 2013
    Jeg elsker iøvrigt, at der går totalt "kaos" i den når der snakkes om overvægt;

Altid er skal der bydes ind med at folk mishandler deres heste, udnævner sig selv til nogle der er voldsomt onde ved deres heste ( selvom ingen har sagt nogen af delene ), " VI skal sgu da ikke alle være anoreksi tynde!! " .

Helt rolig, der er ingen der har sagt at overvægtige ikke må ride og mishandler deres heste - men så vidt jeg forstår på de fleste i tråden - så handler det om at tænke sig om, og at lytte til studier der kommer, selvom folk mener de godt kan bruge deres sunde fornuft :o)

• #64   5. apr 2013 Kao
    igen... Der er INGEN 10 % regel. Der er ingen regler! MEN dyrlæger anbefaler 10-15 % hvor 20 % eller derover skader hesten smiley

Ville ikke mene det er total urimeligt at finde en hest man kan passe med hvor man vejer 15 % af dens vægt?

Og forøvrigt kan jeg med 'ren samvittighed' sige at jeg befinder mig inden for den givne zone smiley

• #65   5. apr 2013 Jeg kan skam med god samvittighed sige at jeg ikke er indenfor de 10% når man tænker på hvad min pony vejer (ca. 400-450 kg?) men det gør skam ikke at jeg ville stille mig ud på badevægten, og gøre alt for at tabe mig, mens jeg ignorere det faktum at jeg allerede er undervægtig og jeg ikke burde tabe mig? Nej, ved i nu hvad.. Så længe man ikke overskrider 15-20 og hesten ikke viser tegn på ubehag osv., mener jeg skam ikke det er et problem.
    Desuden vil jeg også mene at træningen spiller en stor rolle i hvor meget hesten kan holde til osv.
    Det er jo bla. videnskabeligt bevidst at heste der i et helt år blot har lavet træning for at styrke ryggen lever længere, og holder bedre, end heste der blot har fået lagt en sadel og kandar på, også var det ellers blot afsted!
    Heste kan jeg ligesom mennesker træne deres muskulatur, og derved styrke den.

Lisa-Maria, hvis du da absolut vil vide det overskrider jeg da heller ikke de 15%, og det jeg overskrider 10% "reglen" med er minimalt smiley

• #66   5. apr 2013
    Nu kan heste rende rundt med ret store smerter, uden at vise regn på ubehag, ligesom de kan rende rundt med smerter og kun vise lidt ubehag - som ejeren ikke ser, eller tager som ubehag :o)

Så desværre kan man ikke sige " amen, den viser ikke ubehag og er ikke død endnu ".

• #67   5. apr 2013 Frieseren der er måske ikke det bedste eksempel, den ligner ikke en der har helt godt af at veje 700 kg. Og at en hest er overvægtig betyder jo ikke den kan bære mere, tværtimod. Men skal vi bruge dit eksempel med frieseren, ja så vejer ham fyren jo kun 15% af hestens vægt, så er det virkelig så slemt med de 15% ?

Forstår virkelig ikke hvad folk farer i flint over. Som Krikken nævner flere gange er 15% altså helt ok ifølge den undersøgelse. Men enten VIL folk simpelthen provokeres eller også har de bare ikke læst artiklerne, siden de kun ser de 10%.
    Og de 15% er da på ingen måde lig med at man skal være undervægtig for at ride. 15% af 350 kg, som er en lille pony, er 52 kg. Dét og mindre endnu kan de fleste børn da veje uden at være undervægtige. Ved en pony på 400 kg, kan man med de 15% veje helt op til 60 kg. Man skal faktisk være over 180 cm, før 60 kg er undervægtigt for en kvinde. Og gennemsnitshøjden på kvinder er omkring 166 cm. At den gennemsnitlige kvinde så er overvægtig, kan hestene jo ikke gøre for.
    Så de fleste voksne kvinder ville snildt kunne veje 60 kg uden at blive undervægtige, og dermed ride en pony på helt ned til 400 kg. Det synes jeg da ikke er meget galt. Vejer man 80 kg, ja så skulle man måske bare overveje om det død og pine er en pony man skal ride rundt på.

• #68   5. apr 2013 Kao

Vil give Krikken ret. Heste gør faktisk alt de kan for ikke at vise at de har ondt, da det viser svaghed. Så tror det kan være svært at bedømme hvornår hesten ikke kan holde til en person mere smiley

Men ved så heller ikke hvorfor du kommer med hele den ser 'smøre' da artiklen i forvejen siger at 15 % er helt i orden?

• #69   5. apr 2013 Krikken, nej selvfølgelig ikke, og der skal jo som sagt tages hensyn til individet.

Derudover vil jeg så også gerne lige indskyde at rytterens højde også har en stor ting at sige, og det at rytteren er for høj ogs' kan være skadeligt (Men det kán alt jo være når vi omgiver os med dyr) da det forskyder dit G-punkt, og derfor kan man risikere at trykket bliver lagt et forkert sted på hesten ryghvirvel, hvilket også kan give smerter og ubehag hos hesten smiley

• #71   5. apr 2013
    G punkt? smiley Jeg tænker på noget HELT andet, når jeg hører det ord.

Lige nu diskuteres der ikke højde, men vægt. Ingen har udtalt sig om hvor vidt højde ikke er skadeligt eller dumt, men lige nu er der lagt op til noget andet :o)

• #72   5. apr 2013 Klara Sofie, du kan bare google "xx % af xxx", så kommer resultatet smiley x = indsæt selv tal.

• #73   5. apr 2013 Man kan jo ikke argumentere med "jeg kan ikke se min hest lider, fordi jeg er for tung" ... Har I nogensinde overvejet hvor meget smerte der skal til, før en hest viser det? Det er flugtdyr vi arbejder med, deres instinkt er ikke at vise svaghedstegn.

• #74   5. apr 2013 Det var der så allerede nogen, der havde påpeget smiley næste gang gør jeg lidt mere end bare skimme de sidste 5000 kommentarer!!

• #75   5. apr 2013 wtf.... o.O har aldrig nogensinde hørt noget lignende!!! smiley hva fuck er jeg gået glip af i mine 10 rideår?? someone tell me please?? o:

• #76   6. apr 2013 nu er alt dette ret nye undersøgelser, som helt sikkert mangler belæg og dybere undersøgelse af flere heste osv..

MEN! hvis nu at sådanne undersøgelser rent faktisk slår fast at man ikke bør ride på en hest hvis man vejer mere end (lad so sige) 15% af dens kropsvægt?
    Ville i så alle skide højt og flot på dette, bare fordi i selv synes at en regel om 20% er mere rigtig?
    Hvordan har i undersøgt at hesten kan bære 20% af kropsvægten? er det bare noget i synes? HELT ÆRLIGT!!

og en gennemgående tone i denne tråd er at man skal passe sig selv og sin egen hest og ikke tale om andres vægt..
    Men hvorfor er det sådan lige på dette område? i har ingen problemer med at kommentere på om andres heste går bag lod, eller ikke bruger ryggen eller ikke træder indunder sig, eller går med åben mund osv osv. Men fordi det handler om vægt så skal man holde sin kæft?!

Jeg passer slev ind inder reglen om 15% i forhold til hesten, så måske er det bare fordi jeg ikke føler mig ramt at jeg kan se på problemet fra en distance, men jeg synes at det er problematisk at heste-ejere og heste-elskere ser bort fra så stort et problem som dette er!!

• #77   6. apr 2013 Det er jo ikke, fordi det er så svært selv at regne det ud, det er basal matematisk kunnen. Vægten divideret med procenten i decimaltal. Hvis man ikke kan regne 10% i hovedet, burde man overveje at få skolepengene tilbage smiley

Tenna, man kan jo ikke sige, at "det og det er skadeligt", hvis man kun har testet en type personer. Så skulle man måske tage en overvægtig kvinde og en veltrænet i nogenlunde samme vægtklasse og se, om det gør forskel, om det er muskler eller fedt, der tuller rundt oven på hesten. Og disciplin har vel også noget at sige, om det er skridtture eller military, man rider, må da gøre en klar forskel på belastningen af hesten.

• #78   6. apr 2013
    Vi var nogen der dumpede matematik i gym ( okay bare mig så... ;o) ) og kun lige bestod i folkeskolen - så det er desværre ikke logik for burhøns ;o).

Men btw, det kunne være spændende og se billeder af dem der var med, da jeg måske tænker at de der vejede for meget - måske også fyldte for meget i sadelen? Derved trykker den jo forkert.

• #79   6. apr 2013 Jeg kan ikke helt følge argumentationen med at det skulle gøre en forskel om rytteren vejer for meget til en hest fordi personen er overvægtig, en Arnold Schwarzenegger eller en helt alm person som bare har valgt en for lille Pony/hest.
    Vægt er vægt og vejer man for meget i forhold til hesten, så må man vælge en hest man passer til.
    Får jeg en rygsæk på ryggen som vejer kg 50, så er jeg temmelig ligeglad med hvad de har proppet i (fedt, muskler, bly) - rygsækken vejer det den vejer, og det bliver hårdt at slæbe rundt på.
    Samme gælder vel for heste - smækker du 150 kg vægt på en 500 kg hest, så er den nok ligeglad med om det er fedt eller muskler - den har 150 kg på ryggen !

• #80   6. apr 2013 TickTack, logikken i det er, at du kan kontrollere muskler, mens fedt bare er der, om man så må sige. Fedt kan ikke følge hestens rytme på samme måde, som muskler kan, idet du ikke "har kontrol over det", derfor ville jeg hellere smide en veltrænet person op på min hest.

• #81   6. apr 2013 Nå, jamen så vil jeg da også være med..

Min mand's kampvægt er ca 120 kg og 192 cm høj..
    Melle er 172 cm og vejer på dette billede ca 720 kg (iflg brovægt)..
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/310/628/471/1545394-frieser-melle-van-de-gonda---ster

Jeg synes da, at det ser ganske harmonisk ud..

• #82   6. apr 2013 Her handler det altså om målinger i hestens krop hvordan vægten påvirker den og der betyder det ikke noget om det er muskler eller fedt, for vægten skal bæres og det giver de i undersøgelsen målte påvirkninger.

Hvor står der desuden i undersøgelsen at de mennesker som vejede for meget til hesten var overvægtige ?
    De kan vel sagtens også bare have vejet for meget i forhold til hesten uden at have været overvægtig ?

• #83   6. apr 2013 Sorte Perle
    Igen igen - det har ikke den mindste betydning om man ser "harmonisk" ud, men at en for stor vægt påvirker hestens krop.

Det er lidt som at sige - der står max 500 kg på en elevator men de mennesker der sagtens kan være i den vejer tilsammen 800 kg. "Se vi kan jo alle uden problemer være i den" - og efterfølgende styrter elevatoren af... smiley

• #84   6. apr 2013 TickTack:
    Jeg har heller ikke påstået andet..
    På dette billede er der så 2% "overvægt" i forhold til 15%..

• #85   6. apr 2013 Hvis i læser artiklen på ridehesten, vil i se den sluttes af med et amerikansk studie.
    Det studie siger optil 20% der kan ikke aflæses nogen forandring ved hestene.
    Forandringen begynder at kunne aflæses ved 25-30%
    I det amerikanske studie er hestene rent faktisk blevet vejet, og der er målt muskelømhed gennem mælkesyre.

Ved det engelske studie, kan man ikke rigtig finde frem til hvordan noget er målt, udover hestenes vægt er fundet med et vægtmålebånd, og de kan veje optil 150 kg forkert.
    Det kunne også lyde til de bare har kigget på hestene, for at se om de er utilfredse, og ikke noget med at prøve om det er det samme med en lettere rytter osv.
    I det hele taget er den engelske undersøgelse MEGET useriøs!

• #86   6. apr 2013 Procenter for for de tykke og tynde...

Så kan man måske se - Hvor latterlig den 10% regel ville være!!! Det ville ikke være andet end små børn og anoreksi ofre der ville kunne ride..
    Giv da lige et dårligt signal til alle dem der allerede har lidt dårligt selvværd i forvejen...
    Jeres hesten kan ikke bære jer!!
    Det kunne jo også have noget med træning, bygning, udstyr osv at gøre..
    er desuden enig med Renée ***Amatør Fotograf*** - Den engelske giver jeg ikke meget for, synes den amerikanske var meget mere informativ. Hvor der blev taget højde for bygning osv..

350kg 10% = 35kg
    350kg 15%= 52,5kg
    350kg 20% = 70kg
    350kg 25% = 87,5

400kg 10% = 40kg
    400kg 15% = 60kg
    400kg 20% = 80kg
    400kg 25% = 100kg

500kg 10% = 50kg
    500kg 15% = 75kg
    500kg 20% = 100kg
    500kg 25% = 125kg

700kg 10% = 70kg
    700kg 15% = 105kg
    700kg 20% = 140kg
    700kg 25% = 175kg

• #87   6. apr 2013 Enig med MLC smiley

• #88   6. apr 2013 MLC

Jeg er ved at være godt træt af at folk kun læser hvad de VIL læse og dermed holder sig fast i de 10% som TS fremlagde på en forkert måde ! Der er tydeligt skrevet af FLERE nu OG i artiklen, at op til <b>15 %</b> er fuld acceptabel !!!
    Desuden har dette INTET med lavt selvværd eller anoreksi at gøre, men udelukkende med at man vælger en hest som passer til ens vægt. Man er vel heller ikke så dum at købe sig en gyngestol som max kan bære 50 kg hvis man vejer 100 kg - eller?

MEN jeg synes dit regnestykke burde understrege at man ikke overskrider de 15 % - for lyder det da kun i mine øre fuldstændig forkert at man med 80 eller 87,5 kg sætter sig på en lille pony på 350 kg ? smiley

• #89   6. apr 2013 Synes helt ærligt, at der i princippet, hvad dette angår, kun kan bruges 2 ord: "SUND FORNUFT!".

• #91   7. apr 2013 * TickTack *

He he.. Synes det er sjov at du skriver lige netop sådan, når du selv vælger at tolke mit indlæg på den selv samme måde smiley

Jeg holder mig netop ikke fast på de 10% - men understreger bare hvor latterligt de ville være, hvis man skulle følge den..
    At <b> du </b> får noget helt andet ud af mine skrevne ord.. Tja... Det kan jeg så ikke gøre så meget ved smiley

• #92   7. apr 2013 Der er så meget fokus på f.eks. rollkur, LDR og at ride hesten bag lod, og der er generelt stor enighed om, at det belaster hestens anatomi osv. og at det er forkert og bør stoppes... men så snart det kommer til at omhandle en gruppe "tunge" ryttere, så er det pludselig latterligt at tænke på belastningen af hesten, dens anatomi og ydeevne? Folks vægt er et følsomt emne, men har aldrig mødt så egoistiske synspunkter som "så er det kun anoreksitilfælde der kan ride" eller "min hest viser ingen tegn på ubehag selvom jeg overskrider de 20%". Det her omhandler ikke os som ryttere, det omhandler hesten, hvis velbefindende bør være i centrum. Det er os, der skal indrette os efter hestens behov og alligevel peger fokus over på rytteren, og DET synes JEG er latterligt smiley

• #93   7. apr 2013 MCL

He he .. hvordan jeg tolker den ? Måske mere hvordan du har formuleret dig ? smiley

Citat
    Så kan man måske se - Hvor latterlig den 10% regel ville være!!! Det ville ikke være andet end små børn og anoreksi ofre der ville kunne ride..
    Giv da lige et dårligt signal til alle dem der allerede har lidt dårligt selvværd i forvejen...
    Jeres hesten kan ikke bære jer!!

Så nej, jeg forholder mig til det du skriver. smiley

Lea
    Hvor er vi bare enige.
    Folk kan være SÅ dobbeltmoralsk... men det viser måske også hvem der virkelig ønsker at tage hensyn til hesten og hvem der kun forgiver det. smiley

• #94   7. apr 2013 * TickTack *

Næ - Det er meget ligetil... Det er da latterligt... Hvor mange 13-16 årige kender du der vejer 35kg? 350kg er det en 1 ponyer ca vejer..
    Ergo "10% reglen" er ikke lige det bedste.. Derfor jeg ville understrege hvor dårlig den var..

Har så også taget det ekstreme med - Undlod dog 30%. da jeg synes 25% illustrerede det godt nok...

• #95   7. apr 2013 * TickTack *

Judge much??

Så man kan ikke tage hensyn til hest, hvis man vejer for meget?
    Ikke via god træning, den måde man har hesten, hvis man nu slet ikke rider så meget eller overhovedet slet ikke osv?
    Ok... Så er det jo bare det... Ingen heste til dem med deller... Bare ærgerligt...

Kan du have det så hyggeligt!

• #96   7. apr 2013 MLC
    Der er ingen 10 % regel. Der ingen regler. MEN dyrlæger anbefaler 10 %, 15 % er helt OK, det er først over 20% hvor det KAN være sundhedskadeligt... Synes det er vildt man skal gentage det så mange gange...

• #97   7. apr 2013 MLC
    Og igen, hvorfor ingen heste til dem med deller? De kan de sagtens finde en hest, det handler bare om at finde en 'stor' nok hest. Man kan sagtens finde en hest og være inden for de 15-20 % lige meget hvor meget man vejer (cirka) ...

• #100   7. apr 2013 MLC - Men nu er det jo ikke en "10% regel". Det er en undersøgelse der siger at helt op til 15% er ok. Og som skrevet tidligere, så kan de fleste voksne kvinder sagtens veje 60 kg uden at blive undervægtige - og dermed ride en hest der vejer helt ned til 400 kg. Så den dér med små børn og anoreksi ofre kan jeg altså ikke helt følge. Det kan godt være man så skulle være undervægtig for at ride en 3'er pony - men det burde en voksen person jo heller ikke.
    Du kan jo ikke sige undersøgelsen er latterlig, fordi mange ville være for tunge til at ride - hvis det er sådan det er, så er det sådan det er. Hestene kan altså ikke tage hensyn til folks dårlige selvværd og overvægt. 100 kg vejer 100 kg, ligemeget om man har dårligt selvværd eller ej.

Igen siger jeg ikke at undersøgelsen er grundig eller omfattende nok - men det er en start i den rigtige retning, for det er jo et problem med for store ryttere. Og hvis vi gik udfra at undersøgelsen var god nok - jamen så er det jo bare ærgerligt hvis mange ville blive for tunge. Det har da intet med undersøgelsens troværdighed at gøre.

• #101   7. apr 2013 Hvis heste ikke må bære vægt så må den vel helder ikke være park dyr eller trække en øl vogn eller en såmaskine? Der er jo stadig nogle der bruger hesten som i gamle dage. Er det så også forkert?

• #102   7. apr 2013 Der er stor forskel på at trække og bære..

• #104   7. apr 2013 Til det jeg skriver nu, kommer der sikkert en masse spydige kommentarer.

så hvis i skal svare på det jeg skriver, så skriv det lige i en ordentlig tone, og grunden til at jeg skriver det der kommer herefter, er for at give mit syn på sagen.
    Alt jeg skriver, er hudløst ærligt, og ikke noget jeg hverken skammer mig over, eller ikke har lyst til at fortælle til andre.

Jeg er den som altid er blevet mobbet med min vægt - fra 0 klasse til og med 3.g i gymnasiet, og lur mig om der ikke også er folk på universitetet også siger ting bag min ryg.

Jeg har altid været en stor pige, men efter jeg stoppede med at ride (pga travlhed med gymnasie) så steg vægten stødt. Fra stabile 95 kg, til 132 kg. Jeg er 177 cm høj, så ja jeg har også et bmi der siger svær fedme. (men jeg er nu engang så tung som jeg er.)

Fordi min vægt er det som den er, var jeg nød til at finde en større hest, og jeg har virkelig fundet en rigtig dejlig hest, som jeg er rigtig glad for at ride på.

I følge mine beregninger, ud fra 20% reglen, så ligger jeg under de 20%
    Hesten jeg rider på er 173 cm, så en stor DV hoppe.

Jeg mener at man ikke skal dømmes kun på sin vægt, men også på sin ridning, fordi hesten kan blive ødelagt på ufattelig mange måder, hvis hele ens indvirkning er forkert så gør det jo ikke ligefrem sagen bedre.
    Jeg syntes det er så forkert at sige at det er kun små piger/drenge på 50 kg der må få lov til at ride, det er jo direkte sygt.

Hvorfor skal der være så meget diskriminering? Hvorfor kan folk ikke bare acceptere hinanden? Hvorfor skal vi overhoved have denne debat?
    Hvorfor kan det ikke accepteres at man måske tænker over tingene, og rent faktisk finder en større hest, så det er muligt at fastholde den passion som vi alle deler?

På baggrund af alt ovenstående, så skal det tages i mente at man altid skal ride på hestens præmisser.

Jeg vejer ikke længere 132, men 127, da jeg er igang med at tabe mig.

For en god ordens skyld så tilføjer jeg her et link til mig der rider, og ja så kan folk jo selv bedømme. Men igen, gør det i en ordentlig tone, man får absolut ingenting ud af at prøve at svine mig til.

Jeg skriver det her for at give mit syn på sagen, og jeg rider fordi jeg elsker det, og det har jeg altid gjort, jeg vil ikke slippe min passion, og det vil i jo heller ikke!.
    Med al snakken om lockout, hvor rigtig mange folkeskoleelever heller ikke vil slippe deres heste, nej fordi de vil beholde det som gør dem glade og giver deres liv mening.

http://www.youtube.com/watch?v=0_nU6oAKuAU

Dette er ikke en undskyld, men et faktum. Jeg har ikke redet i 2 år, så jeg har tendens til at falde sammen. Jeg er imod at hesten går under lod.

• #105   7. apr 2013
    Folk skal STADIG passe i sadelen, de må hjertens gerne ride og være overvægtige, men det betyder ikke at man så skal sidde forkert i sadelen og fordele trykket forkert.

Desværre er det bare en del med "sund fornuft " som folk ikke kan bruge, når nu en del alligevel fylder hele sadelen og tror at fjordheste o.l er supermænd.

• #106   7. apr 2013 Det kan jeg som end godt følge dig i, jeg syntes også at hvis man kigger på videoen, så springer min rumpet ikke sadlen. jeg har nogle håndtag der tager hele det syn.

Men jeg kan fint følge dig, jeg er helt enig i at ponyer f.eks ikke skal bære alt for tunge mennesker, men en stor hest vil jeg i hvert fald mene, har mere potentiale til at kunne håndtere det.

• #107   7. apr 2013
    Nu er jeg ærlig og jeg håber det er okay; Du kan ikke have en håndsbredde bag ved din numse, i sadelen, som man skal kunne have for at trykket ikke bliver fordelt forkert. Numsen fylder hele sadelen.

• #108   7. apr 2013 Charlotte

Dette har i mine øjne intet med diskrimination at gøre. Her er der ikke kun tale om overvægtige mennesker, men generelt mennesker som vejer for meget til deres hest/pony, hvilket på ingen måder betyder man er overvægtig !

At argumentere med ukorrekt ridning også kan ødelægge en hest kan efter min mening ikke bruges, for er det nu mere rigtig at belaste sin hest med en for stor vægt i forhold til at belaste den med ukorrekt ridning ?
    Begge dele kan undgåes ! smiley

Så rider man i realiteten på hestens præmisser når man udsætter den for en for stor vægt ?

• #109   7. apr 2013 Krikken: jeg har aldrig hørt det med en håndsbredde før, nogle køber sadler så din mås er fuldkommen omsluttet, fordi det i dressur skulle være bedre, og det har jeg absolut ikke forstand på.

Altså jeg kan ikke tage folk der er uærlige, sig din mening eller lad være, fordi man dør jo ikke af at få noget at vide.

men når det er sagt, så kan jeg ikke augmentere for at det er rigtigt der skal være en håndsbredde, fordi det har jeg aldrig hørt om før, men det jeg tænker når du siger sådan er du så kommer til flyve rundt i sadlen, hvis du forstår hvad jeg mener.

TickTack: jeg er uenig i at du siger at augmentationen om ukorrekt ridning ikke kan bruges, det mener jeg at den kan i største forstand.
    Korrekt ridning og så belastning med vægt, ja det er korrekt, belastningen kan undgås.
    Men alligevel, hvorfor skal større mennesker ikke også have lov til at gøre hvad de brænder for, og så tabe sig samtidigt.

Det sidste du skriver med hestens præmisser, jo det vil jeg sige, fordi jeg har altid lært at gå efter 20% reglen, uanset hvilken hest det er, og jeg er efterhånden blevet trænet af mange forskellige.

Så jeg vil sige vejer man mere end 20% af hestens samlede vægt, så rider man ikke længere på hestens præmisser.
    men alt under syntes jeg skal godtages.

Men det som debatten handler om, så er 10% sygt, og det er der vidst mange der er enige i.

• #110   7. apr 2013 Det hele snakken går på, er jo ikke hvor vidt muligt det er at ødelægge en hest med sin vægt, for det kan vi alle jo blive enige om, at man kan, hvis man ligger vægten forkert. Selve undersøgelsen går jo bare på, at det er skadeligt for hesten, hvis man vejer over de 20% UANSET hvordan du ligger din vægt i sadlen smiley

Og til det du skriver, Charlotte, kan jeg godt følge din pointe i, at man ikke at lyst til at opgive sin passion - det ville jeg heller ikke selv - det jeg bare mener, er, at hvis jeg selv overskred de 20%, ville jeg droppe ridningen, indtil jeg passede i vægtklasse til min hest. Jeg synes ikke man kan sige, at man rider på hestens præmisser, hvis man ikke også tager hensyn til dens fysik og anatomi. Og nu hentyder jeg ikke nødvendigvis til dig, i og med du selv siger, du ikke overskrider de 20%, det er mere generelt. Alle har ret til at ride, men alle bør også værne om hesten, hvis de virkelig vil kunne kalde det en passion.

• #111   7. apr 2013 Eva-Maria

Det er fint du skriver som du gør.

Men jeg har forsvaret min sag, og som sådan så vil jeg ikke gøre mere ved det. Fordi det er umuligt at ændre holdning og synsvinkler bare sådan.

Jeg har mit på det rene, jeg har tænkt mig om, men jeg vil heller ikke opgive min passion, og det er der godt nok aldrig nogen der får mig til.

Så at du skriver at jeg aldrig skal nærme mig en hesteryg igen, det kommer ikke til at ske.

Jeg er en dyre og hesteven, og jeg passer altid godt på dyr. Jaja, nu ved jeg at der kommer en i hovedet igen på den sætning. Men det er også fint nok.

Jeg ville jo nok ikke ride på hesten hvis den ikke kan holde til mig, havde jeg vejet over 140 kg, så havde jeg nok genovervejet min beslutning.

Men det gør jeg vel og mærke ikke. Hesten hjælper mig med at tabe mig, og har hjulpet mig med at tabe de første 5 kg, ved bare at ride en gang om ugen (og fitness ved siden af)

Så uanset hvor meget du augmentere i mod, så kommer det ikke til at ske, fordi jeg, ja jeg er stædig, og når jeg mener at jeg har min augmentation i orden og alt mit på det rene, så står jeg ved det jeg både siger, mener og gør.

• #112   7. apr 2013 Charlotte

Nu vil jeg lige starte med at skrive at jeg synes det er flot du stor frem og at du efter det viden du nu havde til rådighed, har valgt en hest du mente passede til din vægt ! smiley

Så vil jeg lige understreg igen...igen...igen...at TS har fremlagt den gennemførte undersøgelse forkert, da den siger at op til <b>15%</b> er en vægt hesten kan bære uden problemer !

Selvfølgelig må større mennesker også ride, der er jo rigelig med heste at vælge imellem, hvor man stadig overholder 15% anbefalingen ! smiley

Det som er noget som kendetegner mennesker er, at de mener deres brændende ønske er vigtigere end hestens velvære...
    Hvis du gerne vil deltage i et maraton må <b>du</b> træne og bringe din krop i form for at kunne holde hele distancen. For at ride er det dyret man pådutter at bære ens vægt (overvægt)...
    Du tilmelder dig heller ikke et maraton inden du er istand til en gennemføre det, så hvorfor ride inden man har den vægt som hesten max burde bære?
    Man ønsker ikke at overbelaste sig selv, men det er ok at overbelaste hesten?
    Fordi man ikke kan se på hesten at dens krop bliver overbelastet, hvorimod man <b>selv</b> kan mærke ens egen krop ikke kan klar en et maraton endnu !

Fair...egoisme..?

• #113   7. apr 2013 Lea.

Jeg er enig i det du siger, der kom også lige noget om det i en kommentar til Eva-Maria.

Idet at jeg siger at vejede jeg også over 20% så havde jeg også genovervejet min beslutning.

Men det jeg syntes nogle har svært ved er at sætte sig i de "tykke" menneskers sted. Gør man det, så kan det være man forstår hvorfor de siger som de gør.

Fordi som du selv pointere så har skal alle have ret til at ride. men jeg er også enig i at man skal værne om hesten.
    Derfor er jeg meget i mod Rollkur, LDR og fysisk vold mod hesten, det at den bliver slået osv osv.

• #114   7. apr 2013 TickTack, jeg tror ikke helt du så forstår mig. Fordi jeg er ikke egoistisk. men jeg kan godt forstå hvorfor du siger sådan, og du har ret i det du siger. At egoisme ikke skal overskygge alt andet.

Men i mit tilfælde syntes jeg heller ikke at min egoisme overskygger i dette tilfælde.
    Altså jo jeg vil super gerne følge min passion, men kunne hesten ikke holde til mig, så ville jeg nok også genoverveje hele situationen.

• #115   7. apr 2013 Er det ikke den rene dobbeltmoral at være i mod man rider LDR og fysisk vold mod hesten...hvor du nok tænker fx at slå den - og så udsætter man hesten for fysisk overbelastning?
    Ved du hvor meget dine kg stiger hver gang du i letridning "slår" ned i hestens ryg ?

Det er så dejligt at det er mennesket som afgør hvornår det ikke er ok at belaste hesten unødvendig og hvornår det er.
    LDR rider man i ca 10 min intervaller (hvis jeg husker rigtigt), men du sider på hesten ryg under hele ridningen...hvad er så værre?

• #116   7. apr 2013 Charlotte
    Jeg synes det er super flot du vil tabe dig, og jeg er sikker på du når dit mål. smiley
    Men efter min mening skal man yde inden man kan nyde. Dvs. vil du følge din passion som er ridning, så må du tabe dig inden du kan dette.
    Du kan løbe, cykle, spise anderledes osv., men hvorfor belaste en uskyldig hest med din vægt inden du er havnet ved de 15% ?
    Gå ture med din hest, arbejde med den fra jorden, giv dig selv en for dig vigtig grund for vægttab - at komme op på ryggen af din hest når du har opnået 15% anbefalingen.
    Hvis ridning er din passion, burde dette være den aller bedste grund til at opnå sit mål - eller ? smiley

• #117   7. apr 2013 Eva - Forstår ikke, hvordan du kan skrive sådan.
    Charlotte holder sig indenfor de 20% der MAX må være, hvorfor er det så så forkert, at hun rider?
    Det du skriver, og måden du skriver det på, vil jeg betegne som mobning.. Og det er min mening.

Jeg er ganske enig i, at folk der vejer.. 175kg skal ikke op på en 350kg tung pony. Men nogen gange synes jeg godt nok, at det er at grænse til hysterig.. vejer man 3-5kg for meget, og man i forvejen er normalvægtig, ser jeg intet problem i at ride hesten/ponyen. Rider selv min 2'erpony ca. hver/hveranden dag, og hun vejer vel omkring de 200-250kg. Jeg stopper ikke bare lige med at ride hende, fordi jeg vejer 3kg for meget, så jeg overskrider de 20%
    Og så må folk kalde mig egoist eller andet. Jeg kender min pony så godt, at jeg kan se/mærke hvis hun siger fra.

• #118   7. apr 2013 Det tyder noget så meget på at uanset hvor meget jeg forsøger at forsvare min sag, så er det ikke nok.

Men Eva jeg er ikke sindsforvirret overhovedet, og fejler absolut ingenting.

Jeg kan godt følge nogle af dine holdninger TickTack, men som sagt så står jeg bare ved mine egne holdninger også.

For som sagt jeg er under 20% og ikke over.

• #119   7. apr 2013 Sassie&Natash|Forever&Always

Tak for medholdet. smiley

• #120   7. apr 2013 Charlotte
    Mener Eva-Maria meget gerne måtte have udtrygt sig noget mere human !

Nu synes jeg ikke du er en af de ekstreme tilfælle, men en af dem som ikke vil indse til fordel for sit egen interesse. smiley
    Synd, for jeg tror faktisk du ellers er en ret fornuftig pige og jeg må tage hatten af for, at du sluge de hårde ord Eva kom med uden selv at komme med uheldige formuleringer !

• #123   7. apr 2013 Det handler jo ikke om 'fede' mennesker kun.. Det handler jo om rytter og hest skal passe sammen. Man behøver jo slet slet ikke være fed for ikke at passe med en hest. Det er jo klart at et voksent menneske fx. ikke passer sammen med en 3'er pony, ligemeget om vedkommende er fed eller normalvægtig.

Synes det er ærgerligt at overvægtige mennesker tager denne undersøgelse til sig som et angreb. Det er det jo bestemt ikke, undersøgelsen er jo rettet mod alle hesteejere der skal tænke sig om en gang.

Jeg holder så ved min mening om at jeg ikke synes det er på hesteryg man skal tabe sine kilo, for at passe til hesten. Men derimod med noget motion i fitness eller en løbetur. Denne undersøgelse er jo på 'hestens side', for det skal dyrlæger jo være. Så set fra hestens synspunkt synes jeg kun at undersøgelsen er fair, HVIS den passer..
    Synes nemlig ikke den er helt så grundig, men nok om det..

• #124   7. apr 2013 Apropros at tabe sig med hesten, jeg løb regelmæssigt for et års tid siden, og en dag fik jeg den skive idé, at jeg ville have min hest med. Han er en engel at mønstre, da jeg har arbejdet med med ham fra jorden. Så løb vi ellers min sædvanlige rute gennem en landsby, noget skov og markveje. Og wow, hvor var det motiverende, når man mødte hundeluftere, cyklister og andre motionister, som vi kom forbi. Når det så er sagt, må jeg også melde mig enig med Lisa-Maria. Hvis man er overvægtig og vil tabe sig (og overskrider de anbefalede procenter), synes jeg ikke man hører sig til på en hesteryg. Jeg kan kun tale af egen erfaring, men min passion er ikke kun ridningen, det er al omgang med heste; strigling, hygge, jordtræning, ridning, tilridning osv. Så det er jo ikke fordi man ikke kan have hest, fordi man ikke kan ride på den - og det må jo også være en super motivation, hvis ens mål er at komme under de 15% smiley

• #125   7. apr 2013 Præcis som Lea siger, det er da en kæmpe motivation hvis ens mål er at kunne ride på sin hest igen???

• #127   7. apr 2013 Jeg ville egentlig skrive at jeg har fuldt med på sidelinjen og har læst jeres meninger og debat med stor interesse - jeg har tænkt en hel masse over det i siger - og takke jeg alle for at have holdt det hele så objektivt som i har i en pæn og rolig tone.. Det har virkelig glædet mig at det ikke er endt i mudderkastning og tilsvining..
    Og så alligevel kørte det af sporet for en enkelt herinde.. ØV altså.. Men TUSIND tak til jer andre for ikke at hoppe med på den vogn..

• #128   7. apr 2013 Og respekt til Charlotte, som holdte hovedet koldt trods de usmagelige udtalelser, som lige skulle ramme hende smiley

• #129   7. apr 2013 TickTack
    Jeg er nu også ret fornuftig, men jeg tror grunden til at jeg syntes jeg har ret min sag og i mit tilfælde, er at jeg mener ikke at lige mit tilfælde skader hesten.
    Men ja der er jo forskellige syn på den sag.

Hesten er i mit tilfælde den der holder humøret oppe, da jeg slider i det socialt på uni, og ja det lykkeds ikke at få venner der. Så hesten er min ven, og jeg kunne aldrig drømme om at skade min ven. Men det er jo så bare det at jeg mener at jeg ikke gør.

Eva-Maria: hmm.. ja egentlig har jeg ikke så meget at sige tilbage, fordi det har de andre sagt efterhånden. Men jeg syntes det er en anelse barnligt at agerer på den måde.

Jer andre: tak fordi i syntes jeg har taget al kritikken så pænt smiley
    Jeg havde forventet at få en del kritik, så det var jeg forberedt på, men alligevel så ville jeg også gerne høre andre folks meninger. Bare de kunne skrive det på en ordentlig og voksen måde, så gør det mig ikke noget hvor voldsom den kritik så er.
    Jeg tænkte nok det ville skabe en del debat at oprette sådan en kommentar, men ja en god debat om hvordan man syntes tingene burde være er vel heller ikke hel af vejen.

Jeg kan godt lide at høre indputs fra andre, men man behøver ikke gå over stregen, det burde ikke være nødvendigt.

Men jeg siger tak for indputs, ris og ros

• #130   7. apr 2013 Og respekt til Charlotte smiley

• #131   7. apr 2013
    Jeg har lige skrevet ang. det om håndsbredden bag bagdelen på HN, de plejer at kunne komme med en bedre og mere uddybende forklaring :o)

Men jeg mener bestemt at det er fordi, at hvis man sidder på bagsvidslen så fordeles trykket forkert i sadelen og derved, så kan hesten få trykskader.

• #132   7. apr 2013 Jeg målte det faktisk lige idag, der er faktisk plads til en halv hånd. Ja så er resten fedt (men der er i hvert fald en halv håndflade ud til endekanten af sædet)

• #133   7. apr 2013 Et link i forbindelse med dine kommentarer, Krikken, om korrekt tilpasset sadel:
    http://www.soerenvallentin.dk/files/Sadeltema.pdf smiley

• #134   7. apr 2013
    " Den gyldne regel er en
    dame-håndsbredde fra rytterens bagdel
    til sadlens bagsvidsel og en håndsbredde
    fra indvendig støvlekant til sadelklappens
    underkant. (Foto: INGDAM's). "

Ja så var det jo ikke helt galt på den :o)

• #135   7. apr 2013
    Fandt lige noget mere " I det ene scenarie
    vælger rytteren en sadel, der passer til hesten, men som burde have været større til
    rytteren. Dermed kommer rytteren til at
    sidde på bagsvidslen af sadlen, hvormed
    sadlen kommer til at vippe og lægge stort
    tryk i gjordlejet og på lænden. I det andet
    scenarie vælger rytteren en sadel ud fra
    sin egen størrelse, og dermed bliver sadlen alt for stor for hesten, som dermed
    får trykninger i lænden bag ribbenene "

• #136   7. apr 2013 Har også læst det hele igennem.. men lægger meget mærke til "damehånd" er der nogen standard for det? jeg har en ret bred hånd (og bred knoglebygning.) så hånden er væsentligt bredere end end almindelig kvindes hånd

• #137   7. apr 2013
    Har ikke oplevet den vilde forskel på dame hænder, de fleste dame hænder plejer at passe i " one size " handsker. Og en damehånd er vel en damehånd, vil stadig mene at en mandehånd er meget grovere og større - ligesom deres sko ;o)

• #138   7. apr 2013 Jeg har str 44 i sko, så den kan jeg ikke snørre mig ud af.

skal have L i handsker

• #140   7. apr 2013 Eva-Maria: synes ikke nogen af os andre, der har kommenteret i tråden ser i gennem fingre med det du vælger at kalde mishandling, vi argumenterer bare i mod fremfor at kalde folk sindsforvirrede - det er der forskellen er smiley desuden er vi bevidste om, at vi ikke kan gøre nogen anden forskel, end at forsøge at oplyse det åbenlyse og håbe på, at de folk det omhandler indser den belastning hesten udsættes for er skadelig, og hertil behøver man ikke være grov, det har ikke noget formål alligevel.
    Men tillykke til dig, at du er villig til at pisse på andre for at sige din mening, det må vel også være en evne smiley

• #142   7. apr 2013 <b>*Charlotte*</b>

Du strækker og udlægger reglerne som de passer til dig, men sådan fungerer det bare ikke.
    Om du vil indse det eller ej (håber dog du vil for hestens skyld), så er din numse for stor til sadlen og din vægt for høj.

Hvis hesten er din eneste og bedste ven, så synes jeg du skal behandle den derefter - med hensyn og respekt for <b>dens</b> velvære og ikke <b>dine</b> behov.
    Den vil jo stadig være din ven og kan fylde mange timer af din dag, men gåture, jordarbejde, osv.

Jeg synes det er synd du ikke kunne knytte venskaber til et par klassekammerater og kender ikke årsagen for dette...men jeg håber ikke det har noget med din vægt at gøre. Nu har jeg selv hele mit liv igennem haft overvægtige venner og kender til deres problemer med fordomme, mobning og manglende selvværd... Tro mig, der ER mennesker som er ligeglad med det ydre, for det er det indre som tæller !

<b>*Eva-Maria*</b>
    Hvis du læser de fleste kommentar igennem, så er vi jo dybest set enige i selve budskabet, MEN langtfra med måden du fremlægger den på.
    Tingene kan siges tydeligt uden at være så ekstrem stødende og som regel giver det da først den modsatte effekt hvis man bruser frem på denne måde.

• #143   7. apr 2013 Forstår ikke hvorfor man ikke bliver på jorden, indtil man har tabt det man gerne vil, hvis man selv kan se man er for stor, burde ens bedste ven vel ikke skulle belemres med dette imens????

Man kan jo tabe sig med hesten indover uden at skulle op på ryggen af den....

• #146   7. apr 2013 Jeg går over and out på debatten nu. Jeg ønsker ikke at fortsætte i den.
    *Personlige årsager (kritikken har knækket mig alligevel (ja i kan lige så godt få grunden for det))

• #147   7. apr 2013 Jeg synes det var stærkt af dig at stå frem !
    Men ja, det kræver overvejelse at gøre det, speciel når man i de forgående kommentar tydelig kunne læse folks holdning.

Knække skal denne holdning dig dog under ingen omstændigheder - men brug det som <b>motivation og styrke</b> for dit mål om tabe dig. smiley

• #148   7. apr 2013 Charlotte - JEG synes det er flot du stod op og forsvarede din sag, og fortalte det fra din vinkel. Skulderklap til dig :).

• #149   7. apr 2013 Charlotte: Jeg kan godt forstå, hvis du er ked af, at folk siger det, de gør - også selvom det bliver sagt pænt af alle på nær Eva, som vælger at køre den grove stil. Her får du min mening: Jeg synes, du rider hesten på en måde, der får det til at se ud til, at hesten IKKE er generet af din vægt/størrelse. Mange store mennesker bumper og hopper på hesten, det gør du ikke. Det er en stor hest, du rider - og du skriver, du er indenfor de 20% af hestens vægt. Rid bare videre med god samvittighed, og glem de sårende tilbage-meldinger smiley

• #151   8. apr 2013 Eva-Maria: Det folk reagerer på (inklusive mig selv) er, MÅDEN du skrev dit grove indlæg på. Man kan sagtens sige tingene på en pæn og sober måde. Hvis man fortæller folk, at de mishandler hesten med deres vægt, og at de må være syge i hovedet, når de gør det, de gør, ja, så må man altså forvente, at folk reagerer.......

• #152   8. apr 2013 Eva-Maria: Jo, jeg er enig i, at det ikke er vejen frem selv at give igen af samme skuffe. Men der er folk, der reagerer kraftigt på, når nogen sviner folk til - og det kan så ende ud i, at de giver igen af samme skuffe.

• #162   8. apr 2013 Det er da bare for lavt...

Hvis man mener man skal uddele på så grov en måde, skal man da også tage i mod af samme skuffe.
    Kan man ikke dette, skal man vælge sine egen ord med omhue, for man vil jo heller ikke selv stå for skud !

• #163   8. apr 2013 Nu synes jeg du overdriver.....
    Det har ikke været meningen, at nogen skulle knækkes, men folk (jeg, i hvert fald) reagerer når der kommer sådan en smørre mod en anden person, hvor teksten NEMT kunne være blevet formuleret på en pænere og mere sober måde.
    Lidt er du altså selv ude om det, at vi har reageret som vi har gjort. Nu har jeg godt nok ikke kommenteret særlig meget (og gud ske tak og lov for det), men synes stadig, at selvom man har en holdning, kan man godt skrive den pænt, og ikke på en så grov måde.

Der er blevet givet igen af samme skuffe. Og det synes jeg ærlig talt er helt i orden, for jeg ville selv have reageret sådan, hvis folk havde skrevet sådan til mig.

• #165   8. apr 2013 Jesus christ på lokum en hønsegård....

team hygge måse: Godt du er opmærksom, MEN, husk for guds skyld altid at tjekke hesten kan passe n 18-17½ tommer, mange alm store heste, har ikke de største plads muligheder når det kommer til ryggen, så man skal være obs på kammer og anlægsfladen på ens store sadel, så den ikke kun passer rytterens mås, men sandelig også holder sig indenfor de givne ribben på hesten smiley

• #167   8. apr 2013 Tja jeg vejer 22% af min ponys vægt (hvis jeg skal stole på målebåndet)
    Og jeg vejer 13% af min DV hvis vi går ud fra han vejer 600kg.

Jeg har ikke tænkt mig at stoppe med at ride på en eneste af dem. På ponyen rider jeg enda mest, starter jagter, springer osv. Han har aldrig vidst tegn på ubehag.

Jewg går ikke efetr den tåbelig % regel. Jeg går efter min numse skal passe i den saddel der passer min hest.

• #168   8. apr 2013 Exactly DD :).

• #169   8. apr 2013 team hygge: Super, så er det jo bare at holde fokus og være obs fremadrettet, så skal det nok gå alt sammen smiley

• #176   8. apr 2013 (Har kun læst halvdelen af tråden)
    Eva - Maria
    Hold da K*FT hvor er du grov i munden i det her emne. Det synes jeg er mega ringe af dig, at nedgøre hende på den måde. Det sætter sig i grænsen for mobning? Hvad er det dog for noget at skrive. Hvis der er nogen der burde skamme sig, så er det fandme dig! Undskyld mit sprog, men det der bringer mit pis i kog.
    Sikke noget at skrive, amen jeg har da aldrig kendt mage..

• #177   8. apr 2013 Uha, så mishandler jeg da godt nok min hest;D

• #178   8. apr 2013 Tror nu at Eva - Maria har forstået, at vi synes hun har været grov i munden. Synes ikke vi skal gå hen og køre på hende, for så er vi ikke bedre selv.

• #180   8. apr 2013 Sassie - Hold da op jeg siger min mening, som sagt har jeg kun læst halvdelen og har netop kun læst den første kommentar hun skrev hvilket var meget grov.

• #181   8. apr 2013 Royal - Ja, og du har ret til at sige din mening. JEG mener bare, at hun nok efterhånden har fået smidt i hovedet nok gange at hun har været grov osv osv. og når vi bliver ved med at køre på hende, er vi ikke bedre selv.

• #183   8. apr 2013 Sassie - IGEN - Jeg har kun læst halvdelen af tråden, ergo, jeg ved ikke om hun har fået smidt den i hovedet 117 gange eller 2. Og det var heller ikke for at være led jeg skrev kommentaren, jeg synes bare ikke det var okay sagt. smiley

• #184   8. apr 2013 Royal - Sagde også det var fair nok.
    Jeg synes heller ikke, at det var okay. Langt fra. Og jeg støttede også op om Charlotte.

Ida - Nå ja, så må man se hvor mange der får en dødstrusel.. Selvom jeg ikke kan se hvad det skulle hjælpe.

• #185   8. apr 2013 Eva-Maria , nu kommer selv jeg op af stolen og er ved at få min kaffe galt i halsen, rolige selvbeherskende mig ! Hvorfor pokker bliver du ved med at provokere ??? . Hvad vil du, dit budskab er ude !! .

I øvrigt er der da for tykke mennesker der rider for små heste, det er da synd og vi kunne måske alle lige nævne det hvis vi ser det .

• #186   8. apr 2013 Du holder dig godt Ida smiley .

• #191   8. apr 2013 Vidresend det til en haer . Kan da ikke være rigtigt ..

• #192   8. apr 2013 Ida
    Bloker hende, så det har en ende.
    Det burde jo slet ikke komme helt der ude... smiley

• #193   8. apr 2013 Jeg har sendt et link til denne tråd til en HAér da jeg synes det hele går lidt i hårdknude nu..

• #195   8. apr 2013 Nu har jeg ikke læst hele indlægget, men vover alligevel at dele min mening om TS' argument. Om en ekvipage ser harmonisk ud, handler om observatørens holdning, som er præget af observatørens miljø og historie (du er vandt til at se det hest-rytter størrelsesforhold og finder det derved harmonisk) - det er på ingen måde et argument for, at det er dyreetisk korrekt! Det er beslutning, vi må tage på baggrund af, hvilket pres hesten kan klare uden at få men eller have ondt. Nu er det sådan at en gruppe videnskabsmænd har undersøgt sagen, og fundet en grænse på 10%. Det betyder ikke at du skal skydes, hvis du rider med større vægt end 10%, men det bør indgå i din samlede vurdering af om din ridning er etisk forsvarlig - og ikke henkastes som en latterlig idé.

• #196   8. apr 2013 *PIIIIIIFT*

Så stopper vi lige et lille øjeblik, ikk?
    Læs venligst jeres kommentarer igennem en ekstra gang, inden I poster dem - og omskriv dem, hvis de bare er den mindste smule stødende... Tak.

• #197   8. apr 2013 Jeg vejer 90 kg og jeg er på skrump, jeg rider min haffer 4 gange om ugen, jeg rider hende ikk hårdt og jeg er opmærksom på min vægt, jeg er godt klar over jeg er lidt det største

• #198   9. apr 2013 Hej Alle sammen - bare lige for at vi får det på det rene, så syntes jeg ikke længere Eva-Maria skal have ting smidt i hovedet, hun har vidst fået rigeligt.

Jeg vil gerne sige tak til alle dem som har støttet op om mig.

Jeg har skrevet en besked til Eva-Maria i offentligt forum, i det at alle så kunne se det (det er det forum hun oprettede om hun måtte være her på HG.)
    Jeg fortalte her præcis hvordan jeg havde følt at hendes kommentarer har ramt mig osv.

*At du Ida, får direkte dødstrusler eller klamme beskeder, forstår det ikke. Men jeg tror dog ikke du skal tage dem så personligt.

• #200   9. apr 2013 Ja det kan jeg da godt forstå smiley

• #201   9. apr 2013 Hvad pokker, man er væk i et døgn, og så flyver det rundt med døstrusler og grove ord ... jamen dog, velkommen til HG smiley

• #202   9. apr 2013 Tick Tack , er det ikke Caspar på det billede du har lagt ud ?

• #203   9. apr 2013 Hmmm... synes nu det er ret utroligt, at heste har overlevet så mange 1000 år, hvis det virkelig har været så¨skadeligt for dem, at bære/trække noget! Er der virkelig nogen, der seriøst vil påstå, at en fjordhest "kun" må bære 40-45 kg???

• #205   9. apr 2013
    Det har folk da også med usundt arbejde - der er da en masse der har overlevet, der er så bare også gået en del til imens :o).

Jeg er overbevist om at en del af de mange skader heste får, blandt andet et par stykker herinde, som er endt i 117 skader eller aflivning, skyldes overvægt.
    Men folk råber jo ikke ligefrem op hvis deres hest er skadet grundet overvægt og jeg tror det er de færreste dyrlæger der direkte konstatere at det er grundet overvægt.

• #207   9. apr 2013 Enig med Krikken !

Det argument "det gjorde man også for xx år" holder da ikke.

For xx år havde man slaver, måtte slå sine børn, man blev gift med 13 år, kvinder havde ingen stemmeret osv. Er det derfor rigtig...skulle man bare have fortsat sådan...? ;p

• #208   9. apr 2013 Og så skal man også lige skrive sig bag øret, at folk stødt bliver federe og federe smiley

Men igen, den her debat handler slet ikke om overvægtige?! Det er jo en kæmpe misforståelse, at det bliver møntet på "dem". Debatten handler om hestene og det faktum, at det er levende væsner, vi dagligt vælger at belemre med vores vægt - uanset om vi vejer 40 kg eller 140 kg, så er det ekstra vægt, som hesten ikke er skabt til at bære på smiley
    Hvorfor ikke få hele handlingen derhen? I stedet for at gå i flæsket på hinanden og lave en stor opdeling af mennesker i under- normal- og overvægtige, det hører slet ikke til i det her forum!!

• #210   10. apr 2013 Jeg tror også man skal tage mange ting med et gran salt - således også det med "%-reglen". Så vidt jeg ved, er der ikke lavet nogen veldokumenteret undersøgelse vedr. dette emne? Jeg tror, heste kan holde til en del generelt, og mener ikke man kan stille det så simpelt op. Jeg synes til gengæld det er vigtigt at kigge på hvad det er for en type hest (spinkel, kraftig eller svær) og rytterens ride-evner.

• #211   10. apr 2013 Jeanne

Og lige netop de kriterier du nævner har også indflydelse på hvad hesten vejer ! smiley

Hvor vi igen er ved, at rytterens vægt skal matche hesten - en Tinker på 150 kan bære mere end en Araber på 150 - den vejer også mere - ergo er de 15 % mere beregnet på baggrund af tinkers vægt på 150 cm i forhold til araberns vægt på 150 cm. smiley

• #212   11. apr 2013 vis man tager en samme heste og sætter en tung rytter og bageefter sætter en tynd rytter op el om vendt , ka hesten vise mere ubehag ved den tynde rytter , selv om rytterne har redet lige meget for det er da ik beder en tynd rytter bumper en en tung .

vi træner os selv med vægte går til styrke træning . er det ik det samme med hesten de har da også godt af træning . det gjorde man da i gamle dage hvor heste skulle bære op til 200 kg på deres ryg , trække op til 1 tons i vognvægt. og det hva hele dagen i dag rider du max 40 min i daglig træning nogle en time . det er jo de samme racer der er i dag ssom den gang .

jeg er selv en grande rytter på grænsen til svær overvægt pga af min højde men min fedt procet er ik særlig høj da jeg har mange muskler men vægten lyver jo ik . og den siger 120 . men fordi jeg er 161 høj er jeg jo en prop . men hade jeg været 173 så verden jo helt anderledse ud .og hvorfor ? vægten lyver jo stadig ik ?.

men såen er der vel så meget smiley

• #213   11. apr 2013 jeg vejet 90 kilo da jeg købte min fjordhest den har aldrig fejlet noget i ryggen og fordi jeg hade taget en del på tjekket min dyrlæge ryggen efter hun hva faldet på stald gangen men den hva helt i orden han sage hun hade en stærk og sund ryg jeg hade hende i 10 år ,

jeg hjalp tit oppe ved ham der kom en hest til handels undersøgelse det hva en stor pige( hos hende hade den aldrig fejlet noget) der solgte den og den går i gennem til ug . hende der købte den er en pige der går fra pony til hest hun har redet i mange år er en dygtig rytter , der går en mdr så kommer hun med hesten og siger den har kissis spine det hendes massør sagt at det ku være , på under en mdr har hun ødelagt rygge på hesten ved over ridning og det viser sig under ride prøven at hun bumper som en gal den har ik kissins spine men ryggen er ødelagt hmm .

så skulle hun ha lov at ride .
    ponyer er til tider mere hård førte mens en hest viser smerter med det samme .

der er lige så mange normal vejene rytter som ødelægger deres heste som en tyk rytter .

• #214   11. apr 2013 for vis der er 20 % overvægtig er der 80% normalt vejen rytter hmm bare en tanke
    så hvordan ka der være 117 % af skade heste der stammer fra overvægtiges ridning .

til stævnet i vibor er der 32 starter der er 3 med som jeg vil kalde svær overvægtig .

• #215   11. apr 2013 ups føler mig nok bare lidt støt af nogle af indlægne smiley

• #216   11. apr 2013 Tick Tack: Hmmm - er du sikker på, en tinker på 150 kan bære mere end en araber på 150? Arabere har generelt en stærkere ryg end en tinker.

• #217   11. apr 2013 HanneC: Kan godt forstå, nogle af indlæggene støder dig. Jeg tror, det gælder for mange af os, der vejer mere, end vi bør. Det er nemt at få utrolig dårlig samvittighed overfor den hest, man rider, når man får at vide, hesten lider overlast.......

• #218   11. apr 2013 jeg er i "tvivl" om den lider overlast , men min nye hest rider jeg ik særlig meget på har ander til at ride den også får jeg en tur engang i mellem da hun er 5 år syntes jeg godt jeg ka begynde at ride lidt mere , men får jeg lov at ride på min gamle hest tonser vi bare af sted . i 30 min og så bagefter syntes jeg puha jeg har redet i lang tid men min ridelære siger det gør ik noget , der tager jeg hendes vudering med i det .

så jeg er i tvivl smiley .
    det er lidt som smør er kræft fremkalden så det må i ik spise og alle de ting forsker og specialister har fundet på i årnes løb .
    så når en udtaler sig er der 100 mensker der siger det er også for galt så sider der 100 mensker der siger ahh tag det nu med et gram salt . men det er som om det kun er dem der mener det er også for galt der har mest ret smiley

men igen nok bare mig

• #219   11. apr 2013 Nu kommer jeg altså med min mening, med chancer for at blive upopulær. Er hesten trænet til at bære den vægt den har på ryggen ser jeg ingen problemer i det. Synes folk er blevet for fanatiske. Der er spu mange mænd der ikke må ride hvis vi følger 10% reglen. Og ja jeg er en stor pige og gæt hvad jeg rider. En ishest. Og har ikke dårlig samvittighed

• #220   11. apr 2013 En irish cob ER bare kraftigere i helhed end en araber - stærkere ben, bredere ryg, større rumpe etc., og den vil som hovedregel kunne bære mere end en araber, hvilket lidt giver sig selv. Ligesom en fjordheat vil kunne bære mere end en sportspony.

• #221   11. apr 2013 Cæcilie: men i reglen vejer en IC også mere end en araber og en fjordhest mere end en sportspony.. så ja, selv efter den noget omdiskuterede %-regel må fjordhest og IC bære mest..

• #222   11. apr 2013 Men er det ik kun et menske der er kommet med den utalese hvordan ka det blive til en regel . Forstår jeg ik . Det gar jeg ik lært til ryttermærke prøven el til klar parart start kursus el for den sags skyld ander kursuser .

• #223   11. apr 2013 Hanne
    Det er korrekt, i gammel dage skulle heste yde langt mere og deres levetid var også som regel en del kortere pga det.
    Og du har da helt ret i at det er godt for kroppen at træne sine muskler (for mennesker !!! og heste). Testen bliv så også gennemført på rideheste (trænede heste) og ikke nogle som har stået et år på en fold).

I bund og grund er det underordnet om der sidder 100 mennesker der synes det er galt og 100 andre der synes det er ok, for det som burde tælle for alle er, at undersøgelser viser hvad det i <b>realiteten</b> gør ved hesten !

Det er lidt som med rygning - det er bevist at det er skadeligt at ryge, men der er stadig mennesker som siger "nu er jeg 70 år, har røret i 55 år og stadig sund, men min ikke ryger nabo døde af lungekræft - det er noget opdigtet pjat".
    Jamen så må den gammel mand der har røget i 55 år vel have ret - rygning skader ikke ?

Man råber så højt op over fx barring, LDR og andre ekstreme ridemetoder... men belastning via en for tung rytter er helt legalt... for det mener mennesket...og når mennesket mener det, så må det jo passe...

Prøv du at gå på alle fire og så lad et barn på 15 kg bumpe rundt på ryggen af dig og så bagefter et på 30 kg... eller bare kravle rundt med det på 15 kg i en halve time og så med det på 30 kg - selvfølgelig gør det en forskel !
    Nååå...du er ikke bygget til at kravle rundt med en på ryggen? Det er en hest heller ikke ! smiley

Jeanne
    Hvorfor er det så lige at en spinkel lille Araber skulle kunne bære mere vægt end en hvilken som helst anden hest (i forhold til sin kropsvægt)?
    Fordi den har et sæt ribben mindre? smiley

Generelt:
    Nu er der ikke fortaget mange studier på dette område, men det håber jeg (for hestens skyld) der bliver. Men jeg synes de gennemførte undersøgelser burde give de mennesker, som vælger at ride en pony/hest som egentlig ikke matcher dem. noget at tænke over...i stedet for at begynde at stejle og retfærdiggøre det. Det er nok <b>det</b> som chokerer mig mest...
    Jeg har endnu ikke set én af dem der vejer mere end 15% af sin hests/ponys vægt skrive "det giver mig noget at tænke over"...nej...omgående forsvarsposition og argumentationer som "i gamle dage har man..."
    Så alt hvad man gjorde i gamle dage var rigtigt? Nææ nej, kun det som forsvarer det vi gør...
    Egentlig trist...

• #224   11. apr 2013 Ticktack
    Det ville også være rart, hvis du læste hvad der står i og omkring undersøgelsen. Du kunne evt også undersøge området før du skriver som om det er noget du er ekspert i.
    Der er utallige undersøgelser, der omhandler rytterens vægt og dennes indvirkning på hesten. Alle tidligere undersøgelser viser at de kan bære optil 20-25 % af deres egenkropsvægt, uden de viser tegn på ubehag (her menes noget der kan måles, og ikke den så trist ud) alt efter hestens egen bygning.
    Sadlen har også stor indvirkning på hvor meget en hest kan bære, noget der igen er lavet utallige undersøgelser omkring.
    Men alle disse undersøgelser er ligegyldige, fordi ridehesten ikke har skrevet omkring dem, da der ikke var noget chokerende i det.

Jeg genposter det her, som jeg tidligere har haft skrevet:
    Hvis i læser artiklen på ridehesten, vil i se den sluttes af med et amerikansk studie.
    Det studie siger optil 20% der kan ikke aflæses nogen forandring ved hestene.
    Forandringen begynder at kunne aflæses ved 25-30%
    I det amerikanske studie er hestene rent faktisk blevet vejet, og der er målt muskelømhed gennem mælkesyre.

Ved det engelske studie, kan man ikke rigtig finde frem til hvordan noget er målt, udover hestenes vægt er fundet med et vægtmålebånd, og de kan veje optil 150 kg forkert.
    Det kunne også lyde til de bare har kigget på hestene, for at se om de er utilfredse, og ikke noget med at prøve om det er det samme med en lettere rytter osv.
    Så er undersøgelsen lavet på en ALT for lille gruppe.
    I det hele taget er den engelske undersøgelse MEGET useriøs!

• #225   11. apr 2013 Renée

Fint du kun henviser til mig, siden jeg altså ikke står alene med denne holdning !

Og hvis <b>du</b> nu læste hele teksten, så skriver jeg faktisk også er der (efter min mening) ikke er fortaget nok studier omkring dette område og jeg håber der bliver fortaget flere, men at det som chokerer mig mest er, at man ikke engang gider at overvej situationen, men bare omgående modargumenter.

Jeg mener at man som ansvarsbevidst hesteejer da i det mindste kan overveje en ekstra gang om man ikke skulle vælge en heste frem for en pony eller tabe sig hvis man nu ønsker at ride(hvis man er overvægtig).

Aldrig ville jeg vælge en rytter på 100 kg til min 500 kg hest...det kunne jeg ikke drømme om !
    Jeg kunne heller <b>aldrig</b> drømme om at ride en pony på 280 kg, selvom det ville være de 20% du henviser til. Tror faktisk også folk ville komme med <b>mange</b> bebrejdelser hvis jeg oprettede en pony på 280 kg, som jeg red rundt på... smiley

• #226   11. apr 2013 uhhh alt det der med vægt og sådan er vist et farligt emne!!! Måske vi alle bare skulle huske på at hesten er ikke bygget til at være ridedyr. også det lige meget om man vejer 100 eller 60 kg. Mange øvelser er jo heller ikke narturlige for hesten at lave.
    Måske vi skulle stoppe diskutionen, GÅ en lang tur med vores heste og købe en elefant i stedet for, for de skulle da kunne holde til os alle!

• #227   11. apr 2013 Uanset om undersøgelsen er fyldestgørende eller ej, så er det jo et studie, det er lavet - lad os så kalde det en pre-undersøgelse - alligevel bør den da give lidt eftertanke til endnu en gang at overveje valget af hest/pony.
    Undersøgelsen er IKKE myntet på overvægtige, selvom de befinder sig i en zone, hvor de med endnu større omhu skal vælge hest.

Og jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i, at ridesporten er blevet så egoistisk og snæversynet, at man overhovedet GIDER forsvare, at man vejer over de 20%. Heste er flugtdyr, så for det første skal det være helt galt, inden vi kan se den viser ubehag. Så siden hvornår skal vi til at retfærdiggøre vores gøren og laden, når det er hesten vi belaster? HVIS det så bare var dem under 50 kg, der måtte ride, ville det så ikke bare være et faktum vi måtte sluge? Eller ville I stadig stå tilbage og tænke "alle skal kunne gå til ridning, så må vi bare skifte hestene ud til oftere" ...

• #228   11. apr 2013 Tick Tack: Når folk går til modværge, KAN det jo skyldes, at de i bund og grund er uenige smiley Jeg mener, at det - som med så meget andet der vedrører heste, er kørt op i propositioner, hvor det ikke hører hjemme. Du kan ikke sammenligne det at et menneske kravler rundt på alle 4 med et barn på ryggen, med en hest der går med rytter på ryggen. Hesten går på 4 ben - det gør mennesker ikke. Selvfølgelig er der forskel på, om en hest på 500 kg. bærer en rytter på 60 kg. eller en rytter på 120 kg. Men at sige, hesten ikke bør gå med mere end 15% af dens vægt (som mange åbenbart mener), synes jeg, er hysterisk. Jeg har da kendskab til mange heste, der bærer væsentligt mere vægt, og som til syneladende trives fint.
    Mht. arabere vs.IC så - ja, en araber ER stærkere end en IC. Ja, araberen har et sæt ribben mindre, til gengæld har IC´en en ret kort ryg, så begge racer kræver korte sadler smiley

• #229   11. apr 2013 En Araber har også en meget kort ryg...forstår ikke argumentationen for at en araber skulle kunne bære mere. ^.^

Jamen så ta' da et barn på skulderne som vejer 15 og gå rundt med det i 30 min og så efterfølgende med et som vejer 30 kg, hvis nu du ikke ønsker at forstå budskabet. smiley

ENIG med Lea !

• #230   11. apr 2013 Lea: Hvis det nu var sådan, at kun personer under 50 kg. måtte ride - ja, så måtte det naturligvis være sådan - men der ER ingen regel - og ingen veldokumenterede undersøgelser, der siger, at heste max. kan holde til x antal kg.

Tick Tack: Det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke ØNSKER at forstå budskabet - jeg mener bare ikke, du kan sammenligne mennesker og heste (eller andre dyr), når det kommer til anatomi. Prøv at læse mit seneste indlæg en gang til - jeg siger jo netop, at der naturligvis er forskel på, om en hest bærer få eller rigtig mange kg.

Det er egentlig pudsigt, når der diskutteres vægt på ryggen af en hest, at det altid er overvægtige ryttere, der sigtes imod. Ingen går tilsyneladende til angreb på handicap-heste der går med handicappede voksne med en voksen bag-rytter (her bærer hesten nemt rundt på 140 kg.), eller voltige-heste, der går rundt i en volte med 2-3 ryttere (som nemt kommer op på 150 kg. ialt)! Men det er jo "anerkendt" - og derfor i orden?!?

• #231   11. apr 2013 Jeg giver dig klart ret, denne equipage er også harmonisk selvom hesten vejer 600-700kg og rytteren vejer knap 100kg

• #233   11. apr 2013 Undersøgelsen er da på ingen måde kun rettet mod overvægtige ryttere - men mod alle ryttere der er for tunge. Du kan være 180, veje 50 kg og stadig være for stor til for eksempel 3'er ponyer, det tror jeg da hurtigt vi alle kan blive enige om. Jeg er heller ikke overvægtig, men ifølge de 15% er der stadig en del heste jeg er for tung til. Og hvad så? Der er også en masse heste jeg sagtens kan ride. Hvorfor er det så svært at vælge en hest i en passende størrelse? Ifølge de 15% kan alle normalvægtige mennesker ride, og der er også rigeligt heste til de let overvægtige, så jeg forstår altså ikke al balladen smiley Og ER man svært overvægtig, jamen så skulle man måske overveje en anden sport hvor man ikke risikere at belaste dyr, indtil man har tabt sig.

• #234   11. apr 2013 Mint

Hihihi...noget i den retning var jeg også lige ved at skrive - men det kan jeg vel spare mig nu, du har formuleret det meget passende. smiley

• #235   11. apr 2013 Jeg syntes at problemet med en tung rytter er mindre, såfremt rytteren rent faktisk KAN ride.

Såfremt man går lidt over grænsen for hvad en hest bør bære, vil det faktum at rytter følger hestens bevægelser - frem for at sidde og bumpe osv. gøre ridningen acceptabel.

Men man må også være "voksen" nok til at indse når man med sikkerhed er for tung til en hest / pony.

Børnenes ATV'er kan bære max. 50 kg. Løbehjulene max. 30 kg. Biler, trailere osv. osv. har også påskrevne max. belastninger - så med heste / dyr uden klistermærker må man bruge sin sunde fornuft og de retningslinier som bruges som beregnere....

• #236   11. apr 2013 ...Da min mand vejer omk. 80 kg. rider han på ikke vores små 3 islændere (137 stg) da vi begge er enige om at han er for tung, desværre. Vores store oldenborgen på 170 stg. kan han dog godt få en ridetur på uden problemer.

• #237   11. apr 2013 Jeanne: nej, der er ikke en maksimum vægt på ridesporten generelt, for der er så mange forskellige faktorer, der skal tages højde for. Derfor bliver det også en individuel vurdering af den enkelte hest, MEN der er lavet en undersøgelse på, at vægt belaster hesten, færdig-slut! Og indtil nu er der så kun de vejledende tal, der siger 15%, men det er stadig noget man bør forholde sig til. Undersøgelsen er jo lavet af en grund, og allerede det burde jo sætte hesteejeres tanker lidt i gang, og så må man se lidt selvkritisk på sig selv som ekvipage smiley

• #239   11. apr 2013 Jeg syntes det latterligt at folk har de fordomme, selvfølgelig skal en meget overvægtig ikke sætte sig op på en lille shetlands pony. Men hvis alle skulle ha hest efter de "regler" om vægt, ja, så ved jeg ihvertfald nogle som burde ha større heste end de har, bla mig selv. Jeg har været helt oppe på 88 kg (min højde er 162) og red min fuldblod på 161, nu vejer jeg 77 og rider den stadig og den har på intet tidspunkt lidt overlast, vi både springer, rider dressur og tager en hurtigt gallop engang imellem. Og han har kun minimum en fridag om ugen normalt ! Og han er undervægtig (kan ikke holde huld om vinteren) .. Ved dog ikke hvad han vejer..

Og hvis man ser dokumentare om folk som er overvægtige og har svært ved at tabe sig, så ender de fleste med ridning, da det er en sjov og god måde at tabe sig på for nogle.

• #240   11. apr 2013 Og med det mener jeg heller ikke kun overvægtige. Der er også mange veltrænede tunge mænd, som rider mindre heste.

• #241   11. apr 2013 Jeg kan ikke lade være med at spekulere lidt over hvornår det blev en menneskeret at ride...
    Overvægt er altid et følsomt emne og endnu mere i rytterkredse.. Jeg tænker at en del af problematikken hænger sammen med at heste en gang blev anset som brugsdyr og derfor kan der argumenteres til solen bliver sort, om at det med vægt % er pyller, MEN!!
    Hånden på hjertet, de heste vi har i dag, har sgu ikke meget med tidligere tiders heste- og den gang var overvægt vist heller ikke helt så udbredt smiley

Vi har et ansvar overfor vores heste og det kræver selvkritik og selvransagelse.. Vi påfører vores heste en vis form for ubehag når vi vælger at ride dem og det er sgu vores forbandede pligt og ansvar at vi sørger for at minimere det- også selvom det kræver hårdt arbejde, vægtvogterene osv...

Jeg har selv en stor hest ( 180+), som iflg flere i denne tråd, sagtens kunne slæbe en tung rytter ( 100kg+) men sorry girls, det kommer aldrig til at ske..

Hatten af for jer, der er overvægtige og skriver i denne tråd, men hånden på hjertet, STÅ af hesten, tab jer til normal BMI og mærk så efter om i ikke kan mærke forskel på hvordan jeres heste reagerer under ridning...

Uvidenhed, mangel på selvkritik og devisen" Sådan har vi altid gjort" er ikke en undskyldning... Vi har et ansvar og en forbandet pligt overfor vores umælende dyr og det indebærer altså at vi tager det alvorligt..

Det er ikke en menneskeret at ride, men det er hestens ret at blive behandlet/brugt på en måde der tager hensyn til dyrets formåen....

Tænk hvis heste kunne pive som fx hunde, når de blev udsat for ubehag....

• #242   11. apr 2013 Og nu læste jeg lige nogle flere kommentare og bliver simpelthen nød til at komme ud med det smiley

Der var nogle som skrev at det var blevet normalt at være overvægtig i ridesporten og det er underligt for man bla. Ville kigge skævt til en overvægtig håndbold spiller.. Der er overvægtige håndbold spillere (også i foldbold osv) det er jo bare ikke dem vi ser på tv, vi ser heller ikke overvægtige ryttere på tv vel. Folk som er overvægtige skal starte et sted og det gør de sjovt nok med en sportsgrene som de kan lide og holder dem igang. Du kan heller ikke være rytter og være i mega dårlig kondi og meget overvægtig og ride på landsholdet. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, og hvis det er, så er det ikke fedt som er problemet, men deres muskelmasse og knoglevægt.
    Min veninde som er rytter på landsholdet, hun rider ikke bare og så går hjem og ligger på sofaen med ti poser chips og en masse sodavand. Nej, hun løber, går i motionscenter og spiser sundt. Plus hun rider 1-2 heste om dagen.. Hvis hun lå derhjemme og var usund efter sin ridning, så tror jeg sgu ikke hun var på landsholdet;-)

Hvis i selv havde været i en anden sport end ridning, ville i også se at der er også overvægtige der. Jeg har gået til håndbold et par gange og der var altid nogle stykker som vejede mere end normalt. smiley

• #243   11. apr 2013 Forskellen på ridning og håndbold, som overvægtig er at i håndbold er der ikke involveret et LEVENDE væsen som " sports-rekvisit"

Jeg er græsk katolsk med overvægtige og en fx tennisketcher, men at udsætte et levende væsen for ens overvægt, fordi man har lyst til at ride- No go!!

Uanset hvor gode intentioner man så har omkring vægttab...

• #244   11. apr 2013 Forstår ikke hvordan folk tror de kan vudere om hesten har det fint med at bære en alt for tung rytter ved at se på den og sige "den ser ud til at trives".
    Det kan man altså ikke vudere det på? Heste vil gøre ALT for ikke at vise svaghed, da de er flokdyr.

• #245   11. apr 2013 Jeg TROR at det er meget svært at indse at ens overvægt sætter nogle begrænsninger for hvad man kan, FORDI at man jo så indser OG anerkender at man har et problem, som man bliver nødt til at handle på...

Det må være enormt hårdt at skulle indse at overvægten har fjernet ens mulighed for at gøre noget man elsker... MEN, det undskylder altså ikke at man leger struds og nægter at indse problemet..

Kendte en gang en overvægtig dame (110 kg +) som var bange for store heste og derfor havde købt sig en islænder på 4 år. Ingen kunne åbenbart få sig selv til at sige højt, at det var en uheldig kombi pga hendes overvægt..
    Det gjorde jeg så, på en pæn og høflig måde og forslog at hun i stedet for at ride, valgte at GÅ tur med hesten.. Svaret var, at det kunne hun ikke fordi hun pga overvægt havde dårlige knæ!!!!

Jeg var målløs!! Damen var klar over at hendes overvægt gav hende fysiske begrænsninger, men hun formåede ikke at konstatere at hende overvægt også var et problem i forhold til hesten...

Det er IKKE en menneskeret at ride!!!

• #246   11. apr 2013 Kunne på ingen måde have sagt det bedre, SavaLou. Er så enig med dig!! smiley

• #247   11. apr 2013 Eva

Kigger ikke engang på dine links, da det ikke betyder noget hvordan det <b>ser ud</b> og det er der åbenbar nogle som ikke har forstået endnu. Det handler om tal...mere præcis rytterens vægt i forhold til hestens vægt og ikke hvordan de "ser ud" sammen.

Hvis en hest kastede sig med fuld kraft i jorden når en rytter vejede mere end 15% af dens vægt, så lover jeg der ikke var flere som satte sig op med en for høj vægt i forhold til hesten !

Skal der en lovgivning til ?
    Skal der et frysemærke på røven af alle heste hvor der står "max xx kg" ?

• #248   11. apr 2013 fuck jeg er dyrplager så.. min hest er 160 og må så bære 37 kg... og hvor er det da dyrplageri at piger på 25 kg har en 3ér pony ej come on

• #249   11. apr 2013 hov jeg vejer selv 60 kg, stakkels pruhest ;(

• #250   11. apr 2013 Der er jo nok en årsag til at DRF har aldersgrænse på pony-kategorierne..

Jeg tænker at det er en " høflig" måde at komme rundt om vægt-problematikken smiley

• #251   11. apr 2013 Anja

Vejer din hest på 160 kun 246 kg ?
    Ja, så er du en dyrplager og den hest trænger til noget ordentligt at spise. smiley

• #252   11. apr 2013 nej han vejer 370, men er udregnet efter 10 procent og hvis det er 15 må han bære 55,5 så er jeg ergo stadig for tung ;)'

savalou ja den er på 13 år for 3ér pony.. og efter 10 procent skulle en lille spinkel 3ér pony på 200 kg bære 20 kg så ca et 3 års barn og en stor 3ér på 250 kg må bære 25 kg, vil sige at mange piger på 7-8 år må slet ikke ride deres 3´er ponyer..

• #253   11. apr 2013 Det er stadig ikke 10%!! smiley regn nu med 15%

• #254   11. apr 2013 http://hest2.webgallerier.dk/galleri/522/628/471/2605232-svensk-sportspony--champis

her vejer rytter 33 kg og hest 200 syntes ikke det ser slemt ud

• #255   11. apr 2013 Problemet med BMI er, at der ikke tages højde for muskler, som vejer mere end fedt. Så man kan ikke helt gå efter ens BMI.

Men så er jeg vidst også en dyrplager/mishandler, for min pony vejer omkring 250 og jeg vejer vidst ca. de 60-63 og jeg er normalvægtig. Så I kalder mig bare mishandler eller andet, det får mig ikke af min kære pony, for jeg ved hvornår jeg skal af hende, hvis eg bliver for stor :).

• #256   11. apr 2013 Anja:
    Først og fremmest har det jo ikke noget at gøre med hvordan det ser ud smiley og dernæst vejer rytteren så også "kun" 16,5% af hestens vægt. Så det er jo langt fra det værste tilfælde.

• #257   11. apr 2013 Jeg undrer mig lidt over at man er så fokuseret på hestens vægt når man gør dens bæreevne op, og ikke tager kropbygning med i betragtning.

Eksempelvis har jeg en haflinger på 1.48. Den vejer nok ca. 400 kg.
    I boksen ved siden af bor en DV'er på 1.72 cm og nok 600 kg.

Står de to ved siden af hinanden, og jeg sammenligner bygning, knogletykkelse, muskelmasse, bredde over ryggen m.m. - så har min haflinger større og kraftigere benknogler og led end DV'eren, selv om DV'eren er 30 cm højere og skal slæbe på 200 kg. mere i egenvægt!

Knogletykkelse, muskelmasse og ledstyrke følger ikke størrelsen eksponentielt, så derfor mener jeg at man kan gøre regnestykket op i kilo alene. Jeg er sikker på at min stærke lille hest uden problemer kan bære samme rytter som nabohesten - og måske oven i købet endnu mere, da den ikke skal slæbe på 200 kg. ekstra egenvægt som nabohesten skal.

Jeg vejer 60 kg. og udgør derfor ca. 15% af min hests vægt. Naboens rytter vejer ca. 100 kg. og udgør derfor cirka det samme - nemlig 15%.

For at være ærlig, så tror jeg at min hest med det lavere tyngdepunkt, kraftigere led og muskler ville egne sig bedre til en tung rytter end DV'en.

• #258   11. apr 2013 Enten skal jeg stoppe med at ride, eller også må jeg bare købe en ny når ponyen går i stykker, som følge af min fedme :-))))
    Tror sgu at jeg køber en ny....

• #259   11. apr 2013 Vi burde alle ride på elefanter!

• #260   11. apr 2013 Der er flere muligheder :

Tabe sig...

Købe en velegnet hest - alternativt en elefant eller cykel...

Vente med at ride til vægten er ok

Finde en anden sport...

Køre med sin hest....

• #261   11. apr 2013 Anja
    Vejer din hest på 160 kun 370 kg ?
    Det lyder godt nok ikke af meget... min hest er 163 og vejer ca 500 kg...og han er endda en elegant en af slagsen...
    Så måske undervurderer du dens vægt ? smiley

Marianne
    Indirekte bliver der faktisk taget højde for hestens bygning, da man ikke vurderer hvad en hest kan bære ud fra dens højde men fra dens vægt...og heste/ponyer med en kraftigere kropsbygning vejer også mere og kan dermed også bære mere. smiley

• #262   11. apr 2013 Nu er jeg ikke stand til at læse hende Evas beskeder eftersom de er blevet slettet.
    Charlotte:
    Men jeg synes at du burde overveje hvad du udsætter din hest for. Det kan medføre slemme ting for bla. hestens ryg. En letridning kan nemt medføre skader.
    Dette siger jeg med en sød stemme, som håber at du forstår at folk kun prøver at hjælpe dig og din hest til begges bedst befindende. Der er ingen som siger at du med det samme skal stoppe, men hvis du vil hvad der er bedst for din hest - så tab dig - tag en cykeltur, få et fitnesskort, spis mindre - der er så mange utallige muligheder! Og husk, mest af alt: Det er ikke hestens behov at komme ud og at ride - det er dit! Den vil lige så meget bare løsspringes, jordtrænes, eller en kombination af motion til jer begge ved en lang gåtur.
    Vær kreativ! smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.909
    #263   11. apr 2013 Forstår virkelig ikke, at det kan være så svært. Er man for fed til sin hest, så skal man bare ikke ride.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.909
    #264   11. apr 2013 Er selv alt for stor til min og det er da virkelig irriterende lige nu, men det er jo min egen skyld og skal da ikke gå udover hesten. smiley

Har set en del ekvipager, hvor jeg bare tænker... Har de ryttere ingen samvittighed??

• #265   11. apr 2013 Kors i r.... hvad gjorde hest og rytter i gamle dage, der var der ikke nogen hest der klagede, eller døde af at blive redet af en voksen mand eller dame, for den sag skyld... Det næste bliver vel at man skal have 30 grader i stalden om vinteren, så de kan holde varmen...

• #266   11. apr 2013
    Kors i r.....ven - for at bruge dine egne ord; i gamle dage døde hestene skam, ligesom de levede at havre og halm og havde forkert udstyr på. Men der vidste man ikke nær så meget om tingene.

Heldigvis blev man klogere. Tør ikke tænke på hvor mange ømme og skæve heste der har rendt rundt i gamle dage, med daglige smerter fordi de skulle arbejde.

Så kors i r... hvorfor er det en menneske ret og ride.

• #268   12. apr 2013 Det jo totalt latterligt. så må islænder jo heller ikke bære en voksen rytter på 100kg men det ser man da ind i mellem. synes man skal tage højde for hvor høj rytteren er. og alle kan vel se om det er fair han/hun rider hesten med hendes vægt... smiley (kommer også an på hvor kraftig racen er. smiley

• #270   12. apr 2013 HEEEEY..

Jeg prøver lige igen..
    Skriv venligst pænt til hinanden - ellers bliver emnet slettet!

• #271   12. apr 2013 Hmm t. Så er der ingen der må ride . Vis hesten ik er bygget til ridning .
    Personlig mener jeg at man skal ride så længe man syntes at det er retfærdig over for ens hest . Får den problemer skal man da overveje det .

Jeg vil holde med i at det handler om bygning . Og jeg vi godt kunne gå på alle 4 i 30 min med en person der svaret til 15 % af min vægt .for jeg er kraftig bygget men det er ik sikker du ka tick tack smiley

• #272   13. apr 2013 nej self ikke. men man ser tit, at meget høje og kraftige rider islændere smiley

• #273   13. apr 2013 Netop islændere rides ofte af store/kraftige ryttere. Jeg er ikke tilhænger af, at en islænder skal å med en 120 kg. tung rytter. Men når det er sagt, så ser jeg ingen problemer i, at en islænder går med en rytter på 80 kg. Islændere er i MANGE år blevet redet af grand voksne mænd på Island, og jeg er ret sikker på, at hvis hestene led under dette, så ville islænderne ikke være blevet ret gamle på Island.......

• #274   14. apr 2013 Jeg kan kun tale for mine egne islændere og ingen af dem ville ikke trivdes med rytter over 80 kg. Hvorimod min oldenborg ingen problemer vil have med rytter omk. de 100 kg. Så man kan ikke sige at ALLE islændere kan bære tunge ryttere for det er ikke tilfældet her´, og omvendt så KAN nogle islændere bære tung rytter fordi den både er i topform og ung....men det vil ALDRIG være optimalt for hesten, efter min mening. Generelt tror jeg ikke at islandske mænd er overvægtige - dem jeg har set ride er i hvertfald ikke - de er høje og slanke så det ser lidt fjollet ud smiley

• #275   14. apr 2013 Ismulerne: En høj og slank mand vejer nemt 80 kg. smiley

• #276   14. apr 2013 Det kommer stadig an på hestens : Alder, Kondition, Størrelse og bredde (vægt) om en 80 kg. tung mand/kvinde bør ride den ! - og da hestene på island oftes er temmelig små ville det heller ik' være ok .... Jeg har set islændere på 140 + i DK af den gode brede type og de kan nok godt bære en 80 kg. rytter.

• #277   16. apr 2013 hov nej 475 sorry smiley og derved er min udregning også forkert smiley

• #278   16. apr 2013 Anja
    Det tænkte jeg nok. smiley
    Lyder også meget mere realistisk og sund med 475 kg. smiley

• #279   16. apr 2013 Jeg kunne stadig rigtig godt tænke mig at høre, hvor ingen går til angreb på dem der bruger heste til voltigering og handicapheste (ofte fjordheste), der går med voksne ryttere + bagryttere?

• #280   16. apr 2013
    Voltigering er ikke en konstant belastning - der hoppes af og på konstant og det er ikke 100kg der er samlet i en sadel som måsen ikke passer til.

Men voltigering er ikke min favorit, men det kommer sig også af de indspændinger hesten har på og hvor hovedet der af er placeret.

Handicapryttere vil jeg stadig foretrækker på heste der er store nok til det, bagryttere på er også fint nok - hvis hesten er passende størrelse og her er det også for det meste kun i skridt, kort tid samt ingen sadel der trykker forkert.

Der er for mig forskel på ½ times skridt 3-4 gange om ugen og så ridning 6-7 dage om ugen, alle gangarter, inkl. en rytter der er for stor til sadelen.

• #281   16. apr 2013
    Ligesom der for mig er forskel på at Maja fik min kæreste på 100kg op på sig, en gang i skridt og 50 meters trav i ½-1 time og aldrig mere igen. Han ville aldrig skulle ride på hende fast.

• #282   16. apr 2013 Det handikap ridning jeg kender forgår ikke med 2 rytter !

• #283   17. apr 2013 Krikken: Ja,selve belastningen PÅ hesten er ikke konstant, men den er der - og de står jo ofte på hestens lænd - ikke godt. Desuden "hiver" de sig ind imellem op på hesten - heller ikke godt for hesten, selv om det er lette ryttere.

Nu ville jeg heller aldrig sætte en 100 kg. tung rytter på en fjordhest - heller ikke bare én gang smiley

Tick Tack: Det foregår skam mange steder, lige som man ofte ser store handicap-ryttere med rigtig dårlig balance på små fjordheste....

• #284   17. apr 2013 Har selv for en kort bemærkning arbejdet indenfor rideterapi og det er rigtigt at få ryttere kræver bagrytter. Der bruges i den forbindelse dertilegnet lammeskindspad, og det foregår kun i skridt, og rigtig nok på fjordheste. Det er kun børn jeg har oplevet med bagrytter, og det er nok ikke det bedste for hesten i det lange løb...... men sådan er alt jo desværre på rideskoler og derfor holder de ikke længe...Værre endnu får multihandicappede "ryttere", ovenikøbet lov at hive i tøjlerne selv, til trods for at de rent faktisk ikke har noget begreb om hvor ondt det gør på hestene....derfor er jeg ikke længere indenfor ridetearapi smiley da det er dybt uacceptabelt.

• #285   17. apr 2013
    Når manden er skrækslagen for heste, så starter man ikke med en på 180cm i stang :o).

Jeg har kun set folk der er blevet hejst op på hesten, eller kommet der op på fra en væg og dermed ikke noget med at hive.
    Bagrytter har jeg som sådan ikke noget imod, bare det er et nips der sidder der og igen ikke noget med en bom sadel.
    Men nej, ingen kæmpe handicaprytter, på en lille fjordhest, det duer ikke.

• #286   17. apr 2013 vil mene voltigering er mere skadeligt for hesten end en 100 kg tung rytter.. der er jo ofte 2-3 mennesker oppe på hesten af gangen.. og de " hopper" jo rundt. samt at når de hiver dem og lander på hestens ryg, vil det uvilkårligt give et bump, og dette sker 20-30 gange pr pogram smiley

• #287   17. apr 2013 anja P: Netop smiley

• Lise C
    Lise C Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 4
    #288   19. apr 2013 jeg er selv overvægtig og har mig en god stor robust hest og kan se her der er rigtig mange af jer der ikke mener at jeg burde ride hende.
    hun bliver trænet med horse mannship og stor tålmodighed,. jeg har stor fokus på hendes reaktioner, hun bliver jævnligt tjekket af kiropraktor/dyrlæge for at være helt sikker på at min hest ikke har ondt og ikke lider nogen nød for jeg ved godt at det ville være bedre at tynge min hest mindre og jeg "bare" kan tabe mig, men det gør man "bare" ikke sådan wubti.
    jeg ser mange tynde som tykke mennesker ride på heste som har adværsvanskeligheder, hvor den blev afrettet af ryk i munden, spark i siden elller pisk i måsen. heste der bliver redet med mulen ind til bringen evt. ved hjælp af diverse remidier. folk der ikke ser at deres hest har ondt et sted, og ikke mener at der bør bruges penge på dyrlæge. heste der står i bokse det meste af dagen, og er lykkelige for at få sine 20min løbetur på en jordfold og så være så heldig at komme ind og få ovennævnte behandling.........
    Jeg er ret sikker på at min mule hellere vil rides af tykke mig, end at blive udsat for diverse voldshandlinger af en tynd anden. at have en hest handler om at man. sørger for at man er obs på dens signaler, og så ellers behandler den ordentligt. og det er om man er tyk eller tynd.
    er da lidt ked af at tænke på næste gang jeg kommer til stævne, kan jeg kun se folk der tænker ej hvor er hun ond ved sin hest fordi at jeg sidder på den. og når de kigger på hende den tynde der river hesten i munden og giver den dask med pisken tænker de hvor er det synd for hende at hesten er så dum i dag....................
    men det kunne selvfølgelig aldrig være nogle af jer..................
    (lad være med at døm før i kender hele baggrunden)
    Slet indlæg

• #289   19. apr 2013 At nogle - (ja faktisk alt for mange) tynde dårlige ryttere river og flår i hestens mund/bid og pisker dem osv. retfærdiggør vel på ingen måde at en alt for tung rytter rider sin hest ?

Taler vi om meget overvægt i forhold til hestens evner - eller hvordan ?

• #290   19. apr 2013 Jeg forstår ikke at man kan retfærdiggøre den ene overbelastning ved at argumentere med at man ikke fortager nogle andre overbelastninger... smiley
    Bare fordi det er mere "synligt" at man gøre noget som ikke er ok, ved at rykke hesten i munden, bore sporer i siden på den, er det ikke mere rigtigt at belaste den med en for høj vægt...

På den tyske side var der en som kom med et meget passende eksempel:
    Det er som med rygning, du bliver ikke syg af det med det samme og nogle bliver det aldrig, men alligevel ved vi det er meget skadeligt !
    Forskellen er bare, at her skader du ikke dig selv, men din hest...
    Vil du sætte dig i en af fritidsparkernes vilde attraktioner, hvis du vejer mere end det der er tilladt ? Nej, fordi her er det <b>dit</b> helbred/liv du ville udsætte for fare hvis vognen ikke kunne bære din vægt.

Og igen - det omhandler ikke kun dem som har en reel overvægt, men også dem som har alm vægt, men rider på en pony/hest som bare er blevet for lille (let) for dem !

• Lise C
    Lise C Tilmeldt:
    feb 2013

#291   19. apr 2013 jeg prøver ikke at retfærdig gøre noget som helst, som jeg også skriver i mit indlæg er jeg udemærket godt klar over at selvom min hest er et stort brød på 169 (ikke tyk) med meget kragtige lemmer, og uden problemer tøffer rundt med mig, så belaster jeg min hest mere end hvis jeg var normal vægtig, også derfor jeg har fuld fokus på at den jævnligt bliver kontrolleret dyrlæge/kiropraktor, da jeg ikke vil have at hun lider overlast eller har ondt.og så længe jeg at sørger for dette har jeg det ikke dårligt med at ride.
    jeg syntes måske at det ville klæde debatten lidt hvis man sagde har du fokus på om din hest har smerter, da det jo i bund og grund er det, det handler om. og om en hest går med en tyk eller tynd rytter, eller bare en der ikke kan finde ud af at ride som bumber rundt på toppen, kan den have problemer og smerter. og hvis hestens har en ejer som ikke har fokus på at få tjekket dette jævnligt og få den "vedligeholdt" så at sige, er det vel det der er problemet det behøver ikke at have noget med rytters vægt at gøre.
    og nej jeg kunne aldrig finde på at sætte mig op på en klejn eller lille hest, og ved første pip fra min dyrlæge om at der er noget med min hest at så bliver hun da også sparet.
    jeg ved godt jeg ikke kan ændre nogens holdning eller mening her, men mener selv at jeg gør alt hvad jeg kan for at min hest skal have det godt og går meget op i at hun hygge sig, så er det da lidt trist at blive stemplet som dyrplager fordi man ikke er stømlinet.

• Lise C
    Lise C Tilmeldt:
    feb 2013

#292   19. apr 2013 hej Ismuler

hesten har fin kapasitet til mig, hun er 169 og en ordentlig skude, ikke tyk eller noget men meget muskuløs og meget kraftige lemmer.
    jeg har lige regnet på det og jeg ligger på 20% så er jo i den tunge ende i forhold til hvad heste kan holde til.

• #293   19. apr 2013 Lise, Jeg syntes du gør det helt rigtige, og hatten af for det. Men såfremt du er meget tung (hvilket ikke fremgår tydeligt) så har jeg stadig den holdning at det er forkert. Min oldenborg på 170 cm. rides jævnligt af professionel westerntræner og han vejer lidt over 100 kg. og Livli har ingen problemer med dette når han rides ca. 1/2 time / 45 min.

• #294   19. apr 2013 Jeg er sikker på du elsker din hest og ville aldrig påstå noget andet ! smiley

Nu ved jeg ikke hvor meget du vejer og hvad din hest vejer, så det er jo svært at udtale sig om hvad du byder den, når du sætter dig op på ryggen af den. smiley

Men generelt talt, holder jeg fast i det jeg har skrevet og mener alle rytter burde finde en hest som passer til dem (15% grænsen).

• Lise C
    Lise C Tilmeldt:
    feb 2013

#295   19. apr 2013 jeg vejer 110kg og skyder på at min mule ligger på omkring de 600kg, så ligger over de 15%.
    jeg rider dressur ca 30min pr gang 4 gange pr uge og træner hende 2 gange om ugen fra jorden, eller skridter en lille tur og får undervisning 1 gang hver 14 dag.
    jeg er helt med på at man kan syntes at det kan blive for galt med vægt på en hest, og tag da heller ikke fejl arbejder da også på at komme af med mine ekstra kg for syntes da heller ikke det ser så voldsomt elegant ud..
    ville bare sige at det hele handler om omtanke for dyret, odader er så mange måder at ødelægge en hest på.

• #296   19. apr 2013 Behøver ikke gentage min holding og vil bare tilføje at jeg synes det er <b>rigtig</b> flot at du er i gang med at tabe dig, så snart er du jo på de 15%. smiley
    Synes også det er flot du står frem og man kan få en konstruktiv udveksling af meninger med dig ! smiley

• #297   23. apr 2013 Synes 10% - 15% er fint. Det er altså ikke en menneskeret at ride.

• #298   15. maj 2013 Hestens styrke og ydeevne kan sket ikke udregnes på den måde. Så kan en overvægtigt og utrænet hest bære mere end en toptrænet kan? Fis!! Heste viser os mange ting med deres eget sprog, det er vores valg om vi vil lytte. Har hesten ikke ondt i ryggen, så trives den sgu nok fint nok. Der er da ikke nogen der skal bilde mig ind at min veltrænede fjordhest kun kan bære 35-40 kg?! Og at en frieser ikke må bære over 70 kg?! Hul i hovedet. Men ind i mellem kommer fjollede udtalelser som denne, der skal nok komme en ny fjollet regel senere smiley Jeg mener man bør kigge på helheden. Trives hesten, viser den tegn på ubehag ved sadlen, ved ridning, ved berøring af ryggen? Pas den godt, få undervisning og rid den godt, få regelmæssigt smed og sørg for at det er en god sadel som passer, varier træningen osv.

• #299   15. maj 2013 Marianna og Starka/ er rørende enig!!!

• #300   15. maj 2013 Trolden - De 15%(som det er, ikke 10%) er selvfølgelig af hestens IDEALVÆGT. En hest der i forvejen har egen overvægt at slæbe rundt på, kan naturligvis ikke bære mere af den grund smiley
    Det ligger lige netop til hestens natur at skjule smerte og skader. Det er farligt at hvile på at "hesten nok skal sige til". Og når den endelig gør, har man alligevel en tendens til at se på alt andet end at man måske selv er skyld i det.
    Der findes heste i så mange størrelser og selv ifølge 15% reglen, findes der en hest til næsten alle størrelser, også de lidt overvægtige.
    Jeg synes helt bestemt også der er andet at tage med, end de 15%. Men jeg synes stadig det er super at der kommer opmærksomhed på emnet og at nogen gider undersøge det. Med tiden skal der nok komme nogen mere omfattende undersøgelser, men det her er da en start.

Undersøgelserne er jo trods alt for hestenes skyld og ikke for at genere overvægtige ryttere.

• #301   15. maj 2013 Trolden:
    Se det som et fingerprej, ikke en regel! Og som Mint siger, er det en procentdel af idealvægten, det andet giver jo ingen mening!

Men det der med at stole på, at hesten siger fra, det kan man godt droppe! For siger hesten fra, så er det VIRKELIG galt, og hesten kan sagtens lide uden at vise det.
    Har f.eks. lige været i gang med genoptræningen af en hest i en månedstid nu. Og for en lille uge siden, blev han så lidt uren - og jeg mener lidt, for det var kun momentvis på den ene volte. Vi valgte så at få dyrlæge ud, og set viste sig, at han har gået med et brud på det ene bagben. Og det er et brud han har fået for mere end 3 uger siden. Så hvis jeg skal stole på, at hesten siger fra ved for meget vægt, så skulle jeg også stole på, at min hest overhovedet ikke har haft ondt i de 2-3 uger, jeg har redet på den, hvor den har haft et brud på det ene ben, men samtidig været 100% rengående? smiley

• #302   15. maj 2013 Hmm, Cawani, er du sikker på at rytter nr. 2 vejer 75 kg?.... ._.

• #303   15. maj 2013 Nu kender jeg jo ikke din hest, så hvor vidt den "fortæller" dig ting ved jeg intet om. Men jeg ved at jeg tjekker min mule dagligt og at jeg er opmærksom på hans adfærd smiley Min erfaring er, at vil man forstå hesten, så kan man få mange ting at vide af dem (jeg er ikke hestehvisker, Hehe, går bare ind for tid til at fornemme det dyr man omgåes hver dag). Jeg siger ikke at du ikke ser på din hest, men af gode grunde ved vi ikke hvordan de bliver smerte påvirket. Jeg mener ikke at man kan sætte så generel og simpel en regel op for noget så individuelt smiley

• #304   15. maj 2013
    En numse der ikke passer i sadelen burde også skrige at man ikke skal være på hesten - det passer som regel også ret godt med de 15-20%.
    Og det har netop stor betydning for dyret.

Det her indlæg siger iøvrigt ALT om at heste IKKE nødvendigvis siger noget om at de render med store smerter:
    http://www.heste-nettet.dk/forum/1/2319715/2319715/

• #305   15. maj 2013 Nej, mener bestemt heller ikke, at der kan sætte en regel op, jeg påpeger bare, at heste er et flugtdyr og derfor vil gøre alt i dens magt for at skjule smerte. Fr jeg tjekker da helt sikkert også mine heste - og specielt i en periode med genoptræning - men nogle ting kan man bare ikke se, før det er helt tosset. Men så er vi jo også tilbage til "den individuelle hest", for ingen er jo ens. Nogen er mere "pylret" og viser hurtigere smerte end andre, men med det mener jeg også bare, at det ikke er en holdbar guide-line til at vurdere, om ens vægt passer til hesten smiley selvfølgelig skal der være et sammenspil mellem flere faktorer, og ingen kender vores heste bedre end os selv, men synes det er et fint prej, om man er for tung, hvis man overskrider den procentsats, der er sat - og synes den guide-line er bedre, end at "mærke efter hesten", da der også er mange derude, som måske ikke forstår at læse hesten, eller som bare ikke har en hest, der lader sig læse smiley

• #306   15. maj 2013 Undskyld, 70 kg!

• #307   17. maj 2013 Bicbak: Jeg er helt sikker på at rytteren ikke vejer hverken 70 eller 75kg.. Men i stedet vejer 58kg..

• #308   27. sep 2013 Nu skal jeg ikke sidde og hverken forsvare eller modsigende nogen i dette forum, da jeg 100% ikke har læst ALLE beskeder der er skrevet.

Men hvis det skal være HELT rigtigt, bør vi mennesker slet ikke ride. Hestens muskulatur og knogleopsæt er ikke beregnet til vægt fra rygnne af. Nærmere er det eneste rigtige at benytte dem til træk. Vogntræk.

Af den grund rider jeg dog stadig mine heste, men helt ærligt, hvorfor sidde og diskutere lige dette. Det er sgu de færreste jeg høre om at hesten er blevet halt, skadet eller får rygproblemer, lige fordi at deres rytter har været for overvægtig...

• #309   27. sep 2013 Jesus christ, har dette emne ikke været diskuteret nok nu? smiley

• #310   27. sep 2013 Helt rigtig Camilla h .
    De fleste går ned på sene skader ved over ridning el ved styrt og fald . Så vis man lavet en lands dækken undersøgelse på ryg skader el andet vil klare hede blive mere synlig . Og så tror jeg ik overvægt vil spille nogle rolle . I forholdt til over træning og fejl træning af normal vægtig folk . For selv om du er normal vejen ka du bumpe hesten ned i rygge så den får ryg problemer el ander problemer .

• #311   27. sep 2013 Der er ingen tvivl om, at hvis man er meget overvægtig, og man hver dag rider en lille hest eller pony, så vil den tage skade i ryg og ben. Men jeg mener også, der er blevet en tendens til hysteri omkring store ryttere. Omvendt er jeg enig med hanne c: en normal-vægtig rytter kan også ødelægge en hesteryg med bump i ryggen - særligt hvis det kombineres med forkert ridning.

• #312   28. sep 2013 Det er ikke en menneskeret at ride. En hest er ikke lavet af jern og beton.

Ville aldrig tillade over 15% i daglig ridning og 20% ved en lille skridtet.

Hvis jeg selv blev for tung ville jeg finde en der kunne ride min hest og gå på kur.Det er ikke Det

• #314   5. okt 2013 Vil lige tilføje til jer der aldrig har hørt om at overvægt kunne resultere i en skadet hest. Jeg kender en der har udlånt sin pony til en normalvægtig teenagepige, i udlånings tiden begynder pigens mor at ride ponyen, uden udlåner ved. Pigens mor er overvægtig og vejer omkring de 100 kg. Ponyen er nu kommet tilbage, og er skadet i ben pga overbelastning, og skal i de næste 5 måneder have boksro, og bliver MÅSKE rask igen. Men ikke sikkert.

Så vægtgrænser ER altså noget man bør tage MEGET seriøst!

• #315   7. okt 2013 Jeanne N: Kunne ikke sige det bedre!! Alt er relativt, almindelig sund fornuft og omtanke kommer man langt med og alle de nye, firkantede regler kan kun bruges vejledende.

• #317   7. okt 2013 En "tyk" rytter der er god og let i sædet kan være bedre end en normal-vægtig rytter der sidder tungt, ude af balance og rider dårligt.

Har set dette tilislænderstævne.

Tænkte først. åh gud. hun skader hesten, men da de red ind på banen var hun let i ridning og hesten gik perfekt. Der blev jeg flov over min første tanke.

Rytteren efter hende var normalvægtig og havde gjort meget ud af udstyret og looket, men f... hvor hun sad grimt på hesten under ridning,, hesten smed ryggen og var tydelig frustreret over forvirrennde signaler i sædet

så... det hænger ikke altid sammen.

• #318   7. okt 2013 Uanset om du som "stor"-rytter sidder "let" i sadlen, så belaster du stadig hestens ben, knæ, koder og sener mere end hvis du er en "lille" rytter..

vi kan ikke blive uenige om at en "lille" rytter som ikke kan ride også kan skade hesten, for det kan de! Men de kan (hvis de vil!!) træne sig ud af problemet på hesten..
    hvor jeg vil vove den påstand at sige at hvis du er (for) "stor" rytter, så bør du træne dig ud af problemet INDEN du sætter dig på hesten..

• #320   4. jan 2014 10% reglen giver jeg ikke ven hulende hat fis for.. Den kan umulig passe for så vejer lille mig for meget for min hest og det giver INGEN mening.. Jeg er 163/64 og vejer mellem 58-60 kg min hest vejer 470kg ca og er en bred traver på 155 stg pt (ikke tilredet endnu) Jeg vejer ca 13% af min hest. 20% regelen synes jeg er for meget i nogle tilfælde. Dog afhængig af hestens bygning... Det optimale i min verden er max 15% på en spinkel bygget varmblodsrace og noget mere på de tunge racer. Men min holdning er: Vejer man for meget 15%(tynd race) 20%(kraftig race) Så bør man enten finde sig en ny hest eller fra stå fra at ride! BOM.

• #321   4. jan 2014 Synes ikke man skal sætte folk i bås. Du må ride, du må ikke. Synes det er latterligt og forkasteligt.
    Kig på den enkelte hest. Nogen heste kan klare 25%, andre kan kun klare 10%. Man kan ikke sætte folk og heste i bås og sige at sådan er det for alle.

• #323   4. jan 2014 Det er faktisk hesten tarv som kommer først for mig.. Så vejer man for meget og virkelig ønsker at ride, så må man tabe sig. Alt andet er egoistisk, tænk på det stakkels dyr der får rygproblemer og bliver slidt op fordi nogle mennesker sætter sig selv før hesten.. Elsker man heste så må man til man taber sig "nøjes" med samværet og træning fra jorden ligesom vi med for unge heste gør! Vi venter villig i åresvis på at få ride vores heste og sætter os ikke op på de bare fordi det frister! NEJ vi tænker på hestens velbefindende og træner fra jorden og nusser om vores heste i årevis. Hvis man bryder sig det mindste om dyret bruger man også den tid det tager på at tabe sig, så man med god samvittighed kan ride sin bedste ven uden at risikere den bliver overbelastet!

• #324   4. jan 2014 Selvfølgelig skal man tænke sig om, og vejer man 120kg skal man ikke sætte sig op på en Shetlænder, det er logik.
    Men jeg mener stadig ikke at man skal sætte heste i bås, for nogen kan bære mere end andre.

Skulle jeg følge denne 'regel' som i mit hoved er latterlig, måtte jeg maks veje 50kg for at måtte ride min pony. Kommer jeg derned så er jeg meget undervægtig.
    Jeg kender MIN pony, og hun kan bære mig. Jeg VED hvis hun har ondt, og jeg VED hvordan hun bliver hvis hun er utilfreds pga. eventuel vægt.

Så no matter what, jeg fortsætter med at ride min pony, om der så er nogen som mener jeg er mishandler eller hvad pokker ved jeg. Jeg stopper ikke.

OG hvad så med Islænderrytterne? Så er der godt nok mange som ikke burde ride der heller.

• #325   4. jan 2014 Ja der er mange Islænderryttere der ikke burde ride deres heste..Men som du jo også sikkert ved så er nogle Islændere kraftigere bygget end andre... Og er det en robust pony så synes jeg ikke det er noget galt med 20% regelen..Jeg går ud fra hestens bygning når jeg snakker 15/20% og ikke højden... Vejer man meget må man købe hesten derefter.. Det ser ligeså tosset ud hvis du setter en for lille rytter på en for stor hest...Men dette skader i det mindste ikke hesten/ponyen..

• #326   4. jan 2014 Jeg er stadig af den mening at man ikke skal sætte heste eller folk i bås, og jeg ændrer ikke min mening, uanset hvad andre mener.
    Jeg ved godt at mange mener jeg er for stor til min pony, men som sagt, jeg kender min pony bedst.

• #328   4. jan 2014 Tina - Hvem siger jeg gør?
    Fint at du synes jeg skulle skamme mig. Men ved du hvad? Det gør jeg ikke.
    Heldigt at jeg ikke rider alle ugens dage hva', for så havde hun jo sikkert været døden nær.

• #330   4. jan 2014 Nu ved du jo heller ikke HVOR meget for meget jeg vejer ;).
    Og ja, så må du synes det er sørgeligt.
    Jeg kender MIN pony, du kender hende ikke, så du ved ikke hvad hun kan holde til.
    JEG synes det er sørgeligt at man sætter mennesker i bås og er blevet sådan nogen hellige mennesker.

• #331   4. jan 2014 Og så meget forskel fra 15 og 17 år er der heller ikke.

• #332   4. jan 2014 Sacha: Jeg ville tage det helt roligt, hvis jeg var dig smiley Så længe du rider din pony skånsomt, så tror jeg bestemt heller ikke, den tager skade - du ser jo ikke tung ud smiley
    Lad være at tage dig af de grimme svar, du får fra Tina J - er hun ikke enig med dig, så er hun klar til at kaste sig over dig - vi er flere, der er blevet kaldt de grimmeste ting, fordi vi ikke var enige med konen.

• #333   4. jan 2014 Sacha - Nej jeg ved ikke hvor meget du vejer og din pony sin vegt.. Du skal IKKE tage dette personlig fra min side..Dette er MIN holdning..Hvis du vejer for meget ift. 20% regelen og stadigvæk rider din hest er det dit problem..Jeg synes bare det er synd for din pony hvis du vejer meget over... Og jo der er forsket på menneskers vægt ift. hestens..Deraf 20% regelen...Dog viser forskningen at dette er for meget for nogle racer(de spinkle) Jeg har desværre ikke denne forskning for hånden da jeg læste den i et andet emne her på HG. Og jeg tog ikke og downloadet den..Desværre.. Men hvis du ikke tror på mig må du søge så finder du det nok smiley Men dette var ikke noget jeg skrev som var møntet på dig personligt! Det håber jeg du er klar over!
    Mvh TT

• #334   4. jan 2014 Tager mig heller ikke af det, Jeanne, jeg ved godt hun kan blive rigtig personlig :).

TT - Det er helt fint at du har din holdning, men derfor synes jeg stadig ikke at man skal sætte folk i bås, og sige at jeg ligefrem skal SKAMME mig, når man ikke engang ved om jeg vejer 1kg eller 25kg for meget ;).
    Jeg tager heller ikke noget personligt som bliver skrevet her på HG, da folk hverken kender mig eller min pony :p.

• #335   4. jan 2014 Sacha - Hvorhenne har jeg skrevet at du bør skamme dig?? smiley Jeg bruger ikke sådanne formuleringer medmindre jeg er MEGET rasende og da er der snak om mishandling og vanrøgt i billedet..Hvis ikke kunne jeg ikke bruge de ord!

• #336   4. jan 2014 Tina skrev det, sorry hvis jeg fik det formuleret som om DU har skrevet det :).

• #337   4. jan 2014 Jeg skriver som sagt ikke sådanne ting! Bliver meget sjælden personlig... smiley

• #338   4. jan 2014 Det ved jeg godt, ser dig jo en gang i mellem her på HG ;). Og er også enig med dig størstedelen af gangene jeg ser dig skrive :). Synes du er god at debattere med, netop fordi du ikke bliver personlig :).
    Jeg undskylder hvis jeg fik det til at lyde som at det var DIG der havde sagt jeg skulle skamme mig :).

• #339   4. jan 2014 Helt ok! Vi kan alle blive lidt ivrige på tasterne når det er noget vi brænder for smiley

• #341   9. jan 2014 Jeg er fuldstændigt enig med dig Maiken...!

• #342   12. nov 2017 uha en betændt debat med mange aspekter.

min mening er at man ikke kun skal se på om hesten virker tilfreds her og nu, men tage det langvarige slid med i sine overvejelser. Derudover skal man tænke på om man træner hesten på en måde der styrker dens rygmuskler og den vej gør den i stand til at løfte rytterens vægt.
    Jeg tænker ikke at rytterens vægt står alene, det handler også om biomekaniksk træning og vælg af en ordentlig saddel. Alt sammen faktorer der spiller ind i forhold til at passe på sin hest så den kan holde til arbejdet i mange mange år.
    når dette så er sagt så tænker jeg at en for stor eller for lille rytter aldrig er gode kombier. hest og rytter skal passe sammen for at opnå en god og harmonisk ridning. igen tænker jeg ikke kun på rytterens vægt men også kropsbygning og benlængde. en lille rytter med smalle hofter ville være et urolig dårligt mach til en bred friser type, ligeså vel som en smal lille araber ville være et dårligt mach til en langbenet rytter med brede hofter.
    dermed mener jeg at der er så mange faktorer der spiller ind at man ikke alene skal forholde sig til rytterens og hestens vægt, men også til kropsbygning og benlængde.
    Endnu en ting at tage ind i sine overvejelser er rytterens evne til at ride, en rytter der kan sidde i balance og ikke ryger i bagvægt eller forvægt ville altid være at fortrække i forhold til hestens holdbarhed (men heller ikke ridestilen kan stå alene, den skal ses i kombination med ovenstående).

i de tilfælde hvor jeg ofte synes det går i den skæve retning er desværre hos islænder rytterene hvor jeg ofte møde meget langbenede ryttere eller generel nogen der burde vælge en større hest med en længere ryg som bedre ville kunne bære dem og ville kunne holde til dem i længden.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.909
    #344   13. nov 2017 Dette er min pony på ca 450 kg med min datter på 36 + udstyr lige rundt 40 kilo total, så hvis de 10% skulle være max så ville hun skulle styre den max 1 rundt det er vist ret tydeligt at det ikke passer sammen bare med omvendt fortegn

profilbillede
Kommentér på:
"Store mennesker må ikke ride"

Annonce