Blogger
26. feb 2013 Følger: 940 Følgere: 3060 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.742
Hvornår ville i tilride? {{forumTopicSubject}}
Ville da gerne høre jeres mening her.
Sagen er den at en veninde og jeg diskuterede lidt om hvornår jeg bør tilride min frieser.
Han bliver 3 år den 12 April 2014. Og jeg havde tænkt mig at først fra den dag, nok nærmere Maj måned, at begynde at gøre ham ryttervandt stille og roligt.
Min veninde derimod mener at alle heste jo fylder år 1 Januar, og derfor burde jeg starte allerede Januar 2014. Men så er det der jeg tænker det er alligevel 4 og en halv måned til han bliver 3 år der fra? Når jeg jo nu VED han først bliver 3 der, synes jeg godt nok bare det virker forkert at starte ud 4 måneder før..
Hvad siger i? Er jeg bare fuldkommen forkert der eller hvad?
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.627
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 703
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3060 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.742
Og i de 3 dage vil jeg da hellere tage 2 dage med let ridning og en dag med longering.
Først som 4 års vil jeg ride 'rigtigt' regner da slet ikke med han forstår alt før..
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
jan 2008
Følger: 42 Følgere: 28 Heste: 2 Svar: 19
I øvrigt er det fuldkommen fjollet at begynde at tale om datoer i forhold til hestens reelle fødselsdag, for det er et spørgsmål om at kigge på sin hest og se, om den er klar til det. Den skal have både styrken og mentaliteten til at blive tilredet. Du kan sagtens gå i gang allerede nu med at lægge sadel på den og gå nogle ture. Det behøver man jo ikke at vente med, da det ikke er en belastning for hesten.
Men vent dog bare så længe som muligt med at give den vægt på ryggen, så den er stærk nok og derved får en god oplevelse.
Pøj pøj med det, når du kommer så langt
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.787
Blogger
Han har allerede haft saddel på, og er blevet longeret 5 min et par gange. Det har han alt sammen taget i stiv arm.
Skal jeg gå efter hvor færdig udviklet han er udseensmæssigt, så kan jeg allerede gå igang nu haha xD
nov 2010
Følger: 68 Følgere: 68 Emner: 195 Svar: 2.551
DD - din dyreplager!!!! xD
nov 2006
Følger: 173 Følgere: 174 Heste: 19 Emner: 79 Svar: 251
Så derfor vil jeg mene at du sagtens kan begynde med at gøre ham ryttervant i april - maj. Men vær endelig opmærksom på om han vokser fra hinanden. Har nemlig selv måtte erfare at mange frieser ikke er klar nok i ryggen før de er 4 år.
Blogger
Lulu
Mange tak! Jeg overvejede selv bare at han kun skulle gøres rytter vant, men sådan 'rigtig' ridning først når han var fyldt 4 år.
nov 2006
Blogger
Dete r første gang jeg skal tilride på egen hånd, så er lidt 'dum' på området
nov 2010
Følger: 68 Følgere: 68 Emner: 195 Svar: 2.551
DIN DYREPLAGER! haha
nov 2006
Jeg har aldrig haft nogle problemer med det
okt 2011
Følger: 70 Følgere: 59 Heste: 13 Emner: 336 Svar: 903
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.856
Jeg synes en 3 års må rides 3 dage i ugen og ikke mere, så kan man supplere med træning fra jorde hvis man vil.
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 213 Svar: 1.254
Så kan man begynde at tilride den som 4 års lige så stille
Men det er jo bare min mening
Ville aldrig hoppe op på min 2,5 års..
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Udviklingen på denne race fra de er 3 til de er 6 år er enorm! Vent bare og se hvordan han ser ud som 6 års....det er slet ikke og sammenligne med det billede du har lagt ind af ham nu.
Men hvis du føler han er klar til flere udfordringer både fysisk og psykisk, så vil jeg anbefale dig at du i sensommeren 2014 kommer op og sidde, skridter lidt rundt og herefter giver ham fri til sommeren 2015 hvor du går mere seriøst til projektet tilridning, men stadig på en langsigtet og "given tid til ham" måde.
Lyt til ham og overtræd ikke hans grænser og mentale indlæringsevne i forhold til udviklingen - han er kun et barn....hav hele tiden dette i baghovedet.
Og husk at 5-10 min input kan gøre ham træt - så ikke noget med længere varende indlæring - hellere give fri efter kort tid, så han får tid og ro til og få oplevelserne sat på plads.
At gå stille og roligt til værks giver dig og ham den bedste start - det tager tid, men chancen for masser af succes og tillid er så meget større end hvis du får for travlt og tilliden mistes.
Husk at han vil pleace dig og gøre alt for og gøre det du ønsker - men DU skal huske, at stoppe og ikke byde ham mere end han mentalt er klar til.
Jeg selv arbejder ud fra, at mine heste ikke må nå derud hvor de føler behov for og sige fra, for så har jeg ikke formået og aflæse deres kapacitet og mentale indlæringsniveau.
Og det behøver ikke være under selve arbejdet at hesten siger fra - hvis hesten en dag ikke villigt kommer til mig på folden eller via sit kropssprog i boksen f.eks vender hovedet bort, når jeg vil give grime på eller blot vil tage kontakt, så har hesten allerede her fortalt mig, at mine krav har været for store og tilliden til det jeg kræver er ved og forsvinde.
Det kan også være et tegn på at udstyret ikke er i orden, at hesten har fået spændinger i ryggen pga sadlen eller lign. Ihvertfald får hesten fri hvis den afviser kontakt i første forsøg - jeg begynder ikke og overtale hesten til og få grimen på....for så er jeg allerede igen igang med og overtræde....
Det er de helt små marginaler der tæller i samarbejdet med hesten - og lytter vi og ikke lader vores ego tage over, så får vi det vi gerne vil have og det samme gør vores hest.
God fornøjelse med ham
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.851
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 1 Svar: 11
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 55 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.957
Men en anden ting, lad for guds skyld være med kun at træne den 3 gange om ugen, det giver blot en hest med ømme muskler. Så heller at du kun træner 10 min hver dag, eller rider de 3 dage, og så longere eller går lang tur eller lignende de andre dage. Det er bare vigtigt at holde musklerne igang. Rider man den en dag, vil den være øm dagen efter (ligesom hvis vi selv bruger nogle muskler vi ikke er vant til). To-tre døgn efter du har redet den, er dens muskler igen faldet til i det normale, men da de stadig er så "ubrugte", vil de blive ved med at være ømme, hver gang man har redet, det første længe stykke tid. Hvis du derimod rider/træner/holder musklerne igang lidt hver dag, så går der ikke længe, før musklerne ikke er ømme mere
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 55 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.957
For sådan noget som fx haflingere og tinkere, har nogle gange tendens til at være tidligt færdige med at vokse, men de ligger først til i bredden 2-3 år efter de er færdigudvokset. Har set flere eksempler på, at de allerede er færdige med at vokse, når de er fire år, men først når de er 7-8 år, ligger de det sidste til i bredden
Og efter min mening, er det jo ret sent at tilride som 8 års, men vil alligevel rigtig gerne høre, hvad du tænker om det?
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 943
Vi vinter var hun i longe 2 gange om ugen i ca. 10 minutter for at lærer hende hvad en longe var og hun har haft trense på max 10 gange men sadellen osv venter vi med til Juli mdr.
mar 2011
Følger: 144 Følgere: 1637 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.429
Blogger
Og så passer det jo med sommer og godt vejr, det vil jeg da hellere haha
Jeg selv havde i sinde at han nemlig skulle ud og stå hvor mine andre rideheste står hele sommeren over (maj - september) og så skulle han ellers igang med at se en masse.
Første skridt er at han lære en masse nye heste at kende for første gang.
Næste skridt er at han skal kunne færdes i hallen med både andre hopper og vallaker uden at blive stresset/nervøs.
Herefter ville jeg begynde at longere i hallen, med og uden saddel er mig ligegyldigt dog uden trense.
Når den er på plads og han klare det fint på trods af andre heste, så vil jeg stille og roligt vende ham til vægt på ryggen.
Og jeg regner og håber da på at inden vi vender næsen hjem af igen, så har vi forhåbentligt alle de basale signaler på plads i skridt.
Om der kommer trav og gallop med ind over det må tiden vise, det kommer nok mest an på mit mod, tid og hvor meget baby kan overskue.
Til Maj 2015 vil jeg så 'rigtig' igang med ham som ridehest. Det burde jo blive nemmere når han nu har lært noget af det i skridt allerede.
mar 2011
Følger: 144 Følgere: 1637 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.429
Blogger
Skal man bare bestille røntgen til den tid så?
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.052
Jeg gik igang med min Big den dag han fyldte 3 år, og han rides nu 1 gang om ugen i skridt, dette vil han blive ved med indtil næste forår, måske får han 2 skridtture om ugen ind imellem, disse foregår på sandstier i varierende terræn, han skal kun lære start, stop, drej og tempo skift i skridt at kende dette års tid, næste år lægger jeg lidt trav og lidt galop på, året derefter det lidt mere samlende arbejde osv...
Forskning viser at man med fordel kan gøre dem vant ti vægtbelastning fra de er 2½ år gamle, og ligeledes har deres sener og led godt af at blive udsat for belastning, MEN alt med måde... Jeg er stærkt imod dem der tilrider deres ungheste når de er 2½-3 år, og det i som skridt-trav-galop-volter og øvelser...
Min ser ikke skyggen af en barriere, hovslag eller hjørner det næste års tid hvor jeg sidder på ham.. Han skal kunne rides uden "hjælpen" fra væg og hovsag
Han laver noget nu min. hveranden dag, og det spænder fra skridtture, gåture, vandbånd, løbebånd og longering i roundpen..Bliver jeg helt vild, skal han tilkøres denne sommer også
Man skal se på hesten, psyken og gøre alting med måde... Min var mere end klar til hans ryttertilvænning i Marts... Hans lillebror vil opleve samme trummerum om ca 1½ år...
Big har aldrig bukket, vippet med et øre eller lign under hans "uddannelse" til livet som ridehest...
Hvornår ville i tilride?