{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
676 visninger | Oprettet:

Kasteration om sommeren - dumt? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg står med et problem som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal håndtere. Jeg har en hingst på halv andet år, som går på en lille gård, hvor han er den eneste dreng. Dvs. Han går på fold med tre andre hopper. Han er så blevet skilt fra to af dem og går nu kun med en af hopperne. Dyrlægen var ude og tjekke hans sten Idag, men de er ikke helt klar endnu. Han sagde der måske ville gå en månede, før han kunne kasterere ham, men der ville være mange fluer og derfor større chance for at der vil komme betændelse i. Mit dilemma er så om jeg skal lade ham kasterere om en månede og tage chancen både med betændelsen og lade ham gå med hoppen. Eller sende ham til en hingste fol og vente til efteråret med at kasterere. Han er en lille dreng, så jeg er bange for at de andre vil være for hårde ved ham smiley jeg er os ked af at tage ham væk fra den lille flok, for de er tæt knyttet i flokken.. Hvad ville i gøre, i min situation?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kasteration om sommeren - dumt?
  • #1   23. maj 2013 Jeg kasterede min hingst sidste sommer, og der kom ingen betændelse i såret.
    Evt. aftal med dyrlæge at få det gjort om eftermiddagen hvor der ikke er så mange fluer. Det gjorte jeg ved min, han kom også på fold efter bedøvelsen var væk, og det klarede han fint, ingen fluer og heller intet sår der gik op smiley
    Dyrlægen anbefalede bare at sætte ham på fold og sagde der ikke var stor risiko for betændelse.

• #2   23. maj 2013 Jeg ville sende på hingstefold - min er på hingstefold nu, og jeg fortryder det ikke et sekund! De bliver store og stærke, og det er så sundt for dem! Både psykisk og fysisk. + mht kastration, så er det bedst at gøre det når der ikke er så varmt pga insekter. - så jeg syntes du skal sende ham afsted, så han kan nyde livet, og så slipper du for besvær med insekter og div. Ting omkring hans sår her i sommer. - det vil jeg kalde en win-win situation smiley

• #3   23. maj 2013 Vores blev også kastreret om sommeren smiley lige efter blev han sat i boks en time, og så kom han ud i løsdriften igen smiley ingen problemer her! Der var om eftermiddagen .

• #4   23. maj 2013 Har også en veninde som fik sin kastreret sidste sommer, der var hellerikke nogle problemer smiley Men som Barløse skriver...
    Mig selv ville jeg nok også lade den blive inde en dag ekstra mindst smiley

• #5   23. maj 2013 Min blev kastreret om sommeren, der kom betændelse i, så han gik rundt med sådan en fodbold :o))

Men ville nok sætte den på hingstefol, og se tiden an, fordi måske er de ikke så hårde ved ham som du tror? smiley

• #6   23. maj 2013 min dyrlæge fraråder det rigtig meget

• #7   23. maj 2013 Jeg gjorde det også sidste sommer, og det gik uden problemer smiley
    Bare hold øje med det smiley

• #8   23. maj 2013 For det første syns jeg det lyder ekstremt underligt at det ikke kan blive gjort nu da der en del som for det gjordt før hesten er 1 år

Men jeg fik min kasteraret da sommeren var på det højste og hans sår blev dagligt sprøjtet med cyklus spry (sår spry med antibiotika) + flydende plaster med tjære mod fluer + alm flue middel på hans lår også blev det ellers vasket dagligt med midicinsk sæbe blandet med jod og han fik ikke betændelse samt minimalt med fluer i såret alt dette var selvf i sammenråd med dyrlæge

• #10   23. maj 2013 De fleste jeg kender kasterer om vinteren/efteråret. Så har de nydt sommeren og bliver kastreret, når de kommer ind for at skal tilrides.

Min hingst på lidt over et år skal gå til han er min. 2 år, men vi har så også både tiden og pladsen og selskabet til en hingst smiley

Pt. går han med min ponyvallak og to gamle ponyhopper, da han ikke har vist nogle rigtigt tegn på interessere, men her om en 10 dags tid kommer der en 1 års hingst ned på folden til ham. Og så bliver de to tøser taget fra, da ham her er lidt længere fremme i skoen smiley

Jeg vil smider ham på hingstefold, hvis jeg var dig. De får så meget ud af det, selvom det går hårdt for sig nogen gange smiley

• #12   23. maj 2013 Anne N okay trode bare ikke der kunne gå så lang tid og ikke være klar men rigtig nok alle hestes udvikling er forskellige smiley

• #13   23. maj 2013 Tak til alle for jeres svar. Jeg vil helt klart gøre overvejelser om han skal på hingstefold, jeg må bare tage ud til nogle forskellige steder.
    Diana K: Hans ene sten er ikke hård nok til at blive taget, så snart han ligger en lokal bedøvelse, kan vi risikere at den bliver trukket op igen og det siger dyrlægen at han ikke vil udsætte ham for. Så vi må vente..
    Anne N: Ja, det kan godt være det er sundt for ham. Vil i hvertfald tænke over det. Han går med en hoppe på 5 lige nu, men hun er selvfølgelig ikke lige så legesyg som Ask er. Jeg er os bange for at der går rigtig meget betændelse i hans sår, hvis jeg får det gjort midt i Juni månede. De skal jo på sommergræs her i næste uge, det er derfor jeg er lidt bekymret for om han overhovedet vil kunne klare en kasteration nu...

• #16   23. maj 2013 Lyngdal: Øv øv! Håber det bliver bedre for din dreng smiley
    Anne N: Ja, du har måske ret. Han vil os rigtig gerne lege og han er meget baby til han er halv andet år. De andre heste han går med er 15 og 19 år, så han får jo slet ikke udnyttet hans unge heste år. Jeg må hellere få kigget alle de steder jeg kan komme til, så jeg kan finde det perfekte sted til min lille mand smiley

• #19   23. maj 2013 Ville vælge hingstefold, det giver dem SÅ meget og jeg vil gå så langt som at sige det burde være et krav at føl-plage gik sammen med jævnaldrende og så nogle voksne til at holde dem i ørene.... smiley

Mine er ordnet om vinteren, vil aldrig tage chancen om sommeren med alle de fluer og varmen.....

Kommentér på:
Kasteration om sommeren - dumt?

Annonce