{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.062 visninger | Oprettet:

Døgnfold eller ej - jeg er splittet {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Sagen er den at min hest fik en gaffelbåndsskade for et år siden (i april) og er nu i genoptræning. Vi har genoptrænet i 2½ måned og det går fint - stille og roligt.. Vi er lige gået i gang med at lave 20 m volter i både trav og galop..

Jeg vil egentlig gerne have hende på døgnfold, men hun har en tendens til at gå rigtig meget, altså hun vandre frem og tilbage RIGTIG meget.. Hun går ude fra kl 8 om morgenen og til aften her normalt. Jeg er sådan i tvivl om det er for meget for benet, hvis hun nu går rigtig meget om natten også?

Hun stod ude en enkelt nat i forgårs og om morgenen kunne jeg se på hendes ben (alle ben), at hun ikke har lagt ned og sovet, men stået op hele natten og formentlig gået en del rundt.. Hun var ikke halt eller noget.

Jeg er også bare ved at være træt af at "passe på" hende.. Jeg synes snart at hun må kunne være alm. hest igen uden en masse forbehold..

Hvad er jeres ERFARING

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Døgnfold eller ej - jeg er splittet
  • #1   19. jun 2013 Hun står sammen med en ældre frieser hoppe og de har fri adgang til frøgræs på folden

• #2   19. jun 2013 Jeg tror på at det er sundt for dem med så meget fold som muligt såfremt det ikke påvirker skaderne negativt. Hvis folden er god og jævn og dens kammerarter er rolige og ikke begynder at opfordre til leg, så ville jeg godt turde det. Eventuelt hver anden - hver tredje dag for at se hvordan det går og for ikke at overdrive det gode smiley

• #3   19. jun 2013 Jeg tror jeg ville give det et forsøg. Evt. vænne den med dyrlægen, for at være sikker på at du ikke lavet noget skidt mht. skaden.

Min er normalt også ret dårlig til at gå på fold. Når hun har stået ude nogle timer, går hun konstant ved leddet og vil ind igen. Og de første dage på døgnfold kan hun heller ikke altid finde ud af det. Men så falder hun ligesom til ro igen, og så går det helt fint smiley

• #4   19. jun 2013 Vi ved jo ikke om det påvirker skaden negativt..

Folden er fin, men smattet når det regner = mindre godt.. Men hun går ude på om dagen våd eller ej..

Det skal ikke være sådan hver anden dag, for så bliver hun bare forvirret..

• #5   19. jun 2013 Jeg ville godt turde, så eventuelt hente ind de dage hvor der er rigtig smattet så hun ikke glider og laver ulykker i nattens mørke hvor det er sværere at se for hende smiley

• #6   19. jun 2013 Har selv haft dilemmaet med min hest (dog ikke gaffelbåndsskade), men der har jeg endt med at sende hende på fold, da hun ellers ville være alene i stalden, hvilket ville få hende til at stå uroligt og belaste benet endnu mere.. Så hvis hun kan være rolig på folden ville jeg sætte hende ud

• #7   19. jun 2013 Jeg regner med at ringe til min dyrlægen i morgen for at snakke om det, for jeg må ærlig indrømme, at jeg snart ikke gider at bruge så meget ekstra energi på det mere.. Det er 8 måneder siden hun blev vurderet over 90% helet op igen og det har været en træls vinter med alt for meget boks..

• #8   19. jun 2013 Mistery er ikke afhængig af andre heste.. Hun er fuldstændig ligeglad med at stå alene inde.. Hun er ikke en rolig hest.. Hun ser alt og reagerer let på sine opgivelser

• #9   19. jun 2013 For et år siden fik min pony også en gaffelbåndsskade, og vi er også igang med genoptræning. I hele perioden har han gået på fold så meget som muligt med en rolig foldkammerat. Han skal i næste uge også på døgnfold, og jeg er bestemt ikke nervøs for det. Han har flere gange i løbet af det senere skadeforløbet taget sig en lille løbetur på folden og også et bukspring i ny og næ (det kan ikke undgås med sådan en spilopmager!), og han har slet ikke taget skade af det smiley

• #10   19. jun 2013 Hvis det er over et år siden, og der ikke er hævelse omkring skaden og alt er gået vel, så kan du godt regne med, at den er healet så meget op, som den kan.
    Selvfølgelig har hun ikke ligget ned, det er jo utrygt at skulle overnatte at andet sted end man plejer.
    Jeg tror helt bestemt godt du kan lukke hende på døgnfold.
    Jeg kender godt selv følelsen, har jo selv stået med en hest med en svær seneskade. Men sålænge hun har en god foldkammerat som ikke presser og jager hende, er jeg sikker på, at hun sagtens selv kan styre sit aktivitetsniveau så det tilpasses hendes bens kapacitet.

• #11   19. jun 2013 Mistery er generelt meget aktiv, men som sagt så kan jeg jo heller ikke blive ved med at passe på hende på den måde..

• #12   19. jun 2013 Equus Academicus:
    Hun kan ikke styrer sig selv.. Hun løber rundt selvom det gør ondt.. Hun tog fx en ordentlig bukketur dagen efter turen ved dyrlægen, hvor hun fik konstateret skaden.

• #13   19. jun 2013 Der er inden hævelse - hendes ben ser i hvert fald ens ud normalt også efter træning

• #14   19. jun 2013 Så lad hende blive inde ... smiley
    Det lyder ikke på dig som om du er tryg ved at lade hende komme ud. Jeg kan komme med alverdens fysiologiske argumenter der taler for at lukke hende på døgnfold, men hvis du ikke selv føler for det, så kan det jo være ligemeget smiley

• #15   19. jun 2013 Afhængig af hvad dyrlægen siger, så tror jeg at jeg ville prøve at smide hende ud på døgnfold og give hende en chance for at falde lidt til ro. smiley

• #16   19. jun 2013 nej, jeg er ikke tryg ved det, men det var jeg heller ikke første gang hun skulle gå på fold i længere tid osv.. Jeg er nok bare træt af at være nervøs.. Ville ønske at jeg kunne være mere ligeglad..

• #17   19. jun 2013 Kender godt følelsen. Var heller ikke glad for det da jeg fik besked fra dyrlægen om at min skulle ud på døgnfold sommeren over. Den er nemlig bare en skadesmagnet, så det gør noget!!

• #18   19. jun 2013 Det er jo det..
    Jeg vil nok bebrejde mig selv hvis hun bliver skadet igen, men på den anden side, så var jeg faktisk helt indstillet på at hun skulle på døgnfold her til sommer - lige indtil vi kom til den dag, hvor hun skulle blive ude..

• #19   19. jun 2013 Min som også fik en gaffelbåndsskade for 1 år siden, har siden den fik den og vinteren over gået på fold mindst 12 timer om dagen, da hun på ingen måde kan stå i boksro da hun så står og sparker på bagvægen, og hun har siden sidst i april gået på døgnfold uden problemer, hun har på intet tidspunkt været halt.
    Men benet hæver tilgengæld når hun står på stalden.

Dyrlægen sagde at det var bedre hun gik ude hele tiden end hun stod inde og sparkede på boksvæggen.

• #20   19. jun 2013 Jeg var ellers også meget i tvivl om jeg ville lade hende gå på døgnfold, for hun kommer hele tiden til skade, men blev enig med mig selv, at kunne hun ikke holde til at gå på døgnfold, så kan hun slet ikke holde til at skulle være ridehest igen, så det var så nemt.

At jeg så stadig er nervøs for om hun holder er en anden side af sagen.,

Kommentér på:
Døgnfold eller ej - jeg er splittet

Annonce