{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
744 visninger | Oprettet:

DNA test? {{forumTopicSubject}}

Hejsa Welsh folk smiley

(Nok mest henvendt til avlere)

Jeg er lidt nysgerrig i, at høre om i DNA tester jeres føl?

Jeg fik et hingsteføl sidste år, som jeg valgte ikke at få DNA testet, da han ikke skal bruges som hingst, men har i år fået et hoppeføl, som jeg skal bruge ud i fremtiden til ride/show/avl, og så tænker jeg lidt, ville det være bedst at DNA teste det lille pus, eller er det "lige meget"?

Det næste er så, at moderen muligvis skal aflives, og så er det jo for sent smiley

Jeg har forhørt mig ved bekendte, men de avler DV´ere og brugte ikke DNA test, så var lidt nysgerrig, hvad Welsh folket gør smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DNA test?
  • #1   21. apr 2014 Man behøver ikke få DNA testet hopper.. Det er kun hingste som skal DNA testet hvis de skal bruges til avl..

    Så hvis din hoppe få en hingst du sys er hingste matriale så skal der nok tages en dna prøve af moren til hingsten..

    Men ville ikke gøre det for en hoppe det der ingen grund til jo


  • #2   21. apr 2014 Super tak, så spare jeg de penge smiley

  • #3   21. apr 2014 Vi DNA tester alle vores hoppeføl, og hvis vi har hingst vi mener der er evt. hingstemner bliver de også DNA testet.

  • #4   21. apr 2014 Okay hvorfor Ida? smiley

  • #5   21. apr 2014 Hvis et hingsteføl senere skal være avlshingst, skal der foreligge DNA test på hans mor. Så hvis du regner med at han skal forblive hingst mhp. avl senere, skal du få ham og hans mor dna-testet. Men skal han kastreres er det jo irrelevant.

    Vi tester vores ponyer i det tilfælde at hingstene skal bruges til avl senere. Eller hopperne skal være hingstemor.
    Og desuden fordi vi har være uheldige en gang vi fik vores hoppe bedækket ude, så havde de brugt en anden end den aftalte hingst - man er jo 100% sikker på afstamning når de er DNA testede.


  • #6   21. apr 2014 da det er en hoppe føl er det ikke nødvenligt at DNA moderen, for at kunne avle.... en hingst skal moderen og faderen samt hingsten DNA


  • #7   21. apr 2014 Nej, men så snart hoppen får et hingsteføl og det evt. skal være hingstemor skal hoppen være DNA testet. Der ud over synes vi det er rigtig rart at være 100 % sikre på vi avler på det blod vi regner med..

    Men nu har vi som sagt også oplevet at sende en hoppe til bedækning, der kom hjem og var ifolet - folede og fik et føl efter en ukendt hingst, vi kunne så se at føllet var for stort, men hvis det nu havde passet i ca. str. var det sku træls at have lagt sin avl på en hest af "falsk" blod..

    Måske er det også noget der burde være flere der gjorde, da nogle welsh ponyer går over mål trods de er af "ægte" sec. A,B blod...


  • #8   22. apr 2014 de kan godt går over mål selv om der er taget DNA BLA: Bjerregårds Sir Jackson er der DNA

  • #9   22. apr 2014 Tja, men der kan også være fejl længere ude hvis hopperne nu ikke er dna testet i 3 generationer fordi de kun har avlet hoppe afkom, så kan man i princippet avle "sec B" ponyer på en halv varmblod...

    Jeg tror det er meget usandsynligt at en welsh som er så gennem avlet at der ikke er krydset noget ind i over 137 i mange generationer lige pludselig burde gå over mål. Vores holder sig da i hvert fald på nogenlunde samme str. som forældrene..

    Men det er helt op til den enkelte avler, men jeg vil nu foretrække at benytte hopper jeg ved DNA'en har været sådan nogenlunde klarlagt nogle led tilbage.


  • #10   23. apr 2014 Det jo fordi der nogle gange bare sker noget genisk. Sys det noget pjat og sige fordi de går over mål så der nok noget andet i dem.
    De der jo andre racer i næsten alle racer og nogle gange kan det jo bare slå igennem. Det noget andet hvis hesten type mæssigt er helt forkert.


  • #11   23. apr 2014 vores hopper er gennem avlet også med dna, i welsh har de også nogle der bliver for storejeg ved at afstamning er ok


  • #12   23. apr 2014 Camilla selvfølgelig kan der ske noget genetisk engang i mellem da de nedstammer fra større ponyer/heste, men jeg synes på ingen måder at du har ret i at det er noget "pjat" at afstamnings kontrollere ens hest for at sikre sig ens hest kommer af den rigtige afstamning.

    Jeg beskylder heller ingen for at gøre det med vilje, men det kan jo teoretisk godt finde sted hvis man mener det er gode penge at spare på ens avlshoppe..




  • #13   23. apr 2014 Jeg skrev jeg sys det var noget pjat og sige at hvis de går over mål så skal man dna for så har der nok været anden hingst på eller noget..

  • #14   24. apr 2014 sandsynligheden for at der har været en anden hingst på er større end at de gener der ligger langt tilbage pludselig slår igennem. Så jeg synes da bestemt at hvis man får en sec, B der pludselig går meget over mål, at man måske skal overveje om der kan være sket noget.
    Og der er vel ikke noget at være i mod? for hvis man avler på den rigtige afstamning, er man vel også villig til at bevise det hvis der lige pludselig begynder at ske noget med str. på ponyerne. For meningen er jo ikke at vi skal have sec. B ponyer over 137 cm. Og så dyrt er det jo heller ikke at få taget dna prøver..

    Jeg synes da i hvert fald det var godt vi tog DNA på det hoppeføl vi fik efter en forkert hingst dengang og vi ikke bage ignorerede hendes str. som var større end vores andre sec. B føl. Men hingsteholders kommentar til det var selvfølgelig også "hvorfor i alverden tog i også DNA på føllet" hmm...


  • #15   24. apr 2014 Som sagt passet hesten ikke type mæssigt og man har en ide om det kunne være en anden far til føllet ville jeg da også tjekket. .

    Men jah lyder da virkelig også til ig være en mærkelig. Kommentar hingste holder kom med.

    Men jah.


  • #16   24. apr 2014 vores ponyer er dna testet og er ok mange led til bage

Kommentér på:
DNA test?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce