{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.963 visninger | Oprettet:

Særlig sensitiv - hvad er det? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Er der nogen der kan forklare mig hvad det betyder at være særlig sensitiv ?
For et stykke tid siden nævnte, min mor, at jeg var særlig sensitiv derfor ------ (Kan ikke lige præcis huske hvad det var)
Har prøvet at læse lidt om det på nettet, men tror ikke helt jeg har forstået det.
Er der nogen af jer der gider at prøve at forklare mig det? - Det vil jeg sætte stor pris på.

- Lynet McQueen.


Kommentarer på:  Særlig sensitiv - hvad er det?
  • #2   21. apr 2014 Hmm.. kan overhovedet ikke huske hvilken sammenhæng hun nævnte jeg var det i.
    Men.. altså.. jeg vil tro psykisk.
    Men i må gerne forklare det sådan generelt, hvis i har lyst.


  • #4   21. apr 2014 Jeg er særligt sensitiv.
    Hos mig er det specielt ift. lugte. Jeg kan slet ikke holde grimme lugte ud.. Kan kaste op af bare den mindste lille lugt. Og jeg er altid den første til at kommentere på en lugt. Der kan gå flere minutter, fra jeg har registreret en lugt og til alle andre har.

    Jeg er det også ift. høje lyde eller lyde der på anden måde generer mig... Jeg kan godt blive skidt tilpas af en høj, konstant lyd. Og jeg bliver irriteret og sur, når jeg f.eks. sidder til en skriftlig eksamen, og der så er nogle, som trykker for hårdt på sin computer, fordi lyden generer mig.

    Jeg har også svært ved at begå mig på steder, hvor der er rigtig mange ting. Altså, mennesker, lyde, eller andet, som tager mit fokus. F.eks. i et storcenter. Jeg bliver dårlig, fordi jeg kommer til at koncentrere mig alt for meget på at fokusere på det hele. Eller hvis vi er i udlandet i souvenirerbutikker, dem kender du sikkert godt? De er ofte helt proppede med ting over det hele. Det kan jeg også blive dårlig af, fordi jeg kommer til at fokusere på det hele på en gang.

    I skolen er jeg også nødt til at spise inden jeg bliver sulten, for jeg kan virkelig, virkelig ikke abstrahere fra min sult, hvis jeg når at blive sulten, og så kan jeg ikke følge med, fordi jeg koncentrere mig om at tænke på sulten....


  • #6   21. apr 2014 Jeg kan rigtig godt følge dig der Bidløse Madsen. Og det meste af det du skriver passer faktisk også på mig synes jeg, så jeg kan godt nikke genkendende. (sådan cirka).

    Okay, sååå.. man kan både være særlig sensitiv " med kroppen" og psykisk, right?
    Altså have "lettere" ved at opsnappe lugte/lyde/indtryk er det det betyder hvis det er med kroppen? (Sorry, hvis jeg måske spørger lidt dumt, men hellere spørge dumt og blive lidt klogere smiley
    Tror også min mor hun nævnte et eller andet med menstration.. hvaaaa.. hvad med det? Har det noget inde over?


  • #7   21. apr 2014 Altså jeg ved ikke, om det er "det med kroppen", men umiddelbart tror jeg, du har ret. Det er jo lidt mere fysisk, at man kan lugte noget hurtigere end andre, eller at man hurtigere irriterer sig over en lyd.

    Særligt sensitive har en meget lav smertetærskel, det kan måske være det din mor mente? Altså, jeg kan slet, slet, slet ikke holde min menstruation ud. Jeg hader mig selv, når jeg har menstruation. Jeg kan ikke abstrahere fra smerten i min ryg eller det faktum at det ligner et trafikuheld i mine bukser........
    Men om sidstnævnte har noget med særlig sensitive at gøre, det ved jeg ikke.... Måske? Hvis du også har det sådan, så kan det da godt være? smiley


  • #8   21. apr 2014 Fysisk.. flot.. det var det ord jeg ville have brugt.. smukt smiley
    Altså, der har min mor så sagt nøjagtig omvendt, at jeg faktisk har en høj smertetærskel, og der skal meget til, før jeg siger jeg har ondt. Men ja.. jeg kan heller ikke holde det ud når jeg har menstruation.
    Men, jeg takker Bidløse Madsen for svaret, jeg blev da ihvertfald liiiidt klogere på det smiley


  • #9   21. apr 2014 Altså jeg er særligt sensitiv omkring lyde.

    Bare det at nogle snakker kan jeg være over følsom omkring.
    samt jeg kan høre ting ved forskellige musikere, instrumenter etc. som andre ikke kan, og jeg har absolut ikke forstand på det, men jeg har lige siden jeg var ganske lille kunne høre hvis der var en fejl ved en melodi spillet på et instrument.

    Men ellers som bidløse Madsen beskriver det med at være til prøver og andre så skriver.
    Eller hvis jeg skal læse og der er en der begynder at snakker.

    Jeg kan ikke rigtig forklare hvordan jeg mener overfølsom overfor lyde, for dette kan også være normalt toneleje hos folk. så det behøver altså ikke være råb


  • #11   21. apr 2014 Særligt sensitive har rigtig ofte en meget, meget lav smertetærskel.. smiley

    Og så kom jeg lige i tanke om noget andet, som også har noget med særligt sensitive at gøre..
    Sådan noget med at være sammen med andre mennesker, kan gøre mig enormt træt. Altså, bare en almindelig skoledag, og så har jeg brug for at gå op på mit værelse, lukke min dør og slukke lyset. Og så bliver jeg enormt påvirket, hvis jeg f.eks. skal lave et eller andet, og der er nogle, der kigger på. Ofte stopper jeg det, jeg er i gang med, fordi jeg ikke kan holde ud, at nogle står og kigger.
    Og ting som for andre er nemt lige at få gjort, kan ødelægge hele min dag, hvis jeg ved, at jeg skal det... Andre menneskers humør påvirker mig sindssygt meget. Og jeg får dårlig samvittighed af ingenting nærmest..


  • #12   21. apr 2014 Okay.. Så ved jeg ikke helt med den smertetærskel der... Men har bare altid fået af vide at jeg har en høj smertetærskel... hmmm smiley
    Det næste du nævner, det er jo nærmest mig du beskriver der!
    (Dog går jeg ikke i skole pt, da jeg på lægens anvisning var nød til at droppe ud)
    Men jeg var også SÅ træt hver dag, hjem, og ligge i sengen og slappe af lidt.
    Og jamen.. Du beskriver jo nærmest mig jo.
    Jeg takker igen for svaret, Bidløse Madsen. smiley


  • #13   21. apr 2014 Haha, det var så lidt!
    Godt at høre, at jeg ikke er den eneste, der er lidt mærkelig, hvad sådanne ting angår! smiley


  • #14   21. apr 2014 Haha jeg har det næsten fuldstændigt ligesom jer xD
    Nok alle tingene i beskriver passer på hvordan jeg har det/føler.. dog siger jeg også først når jeg har ondt når det virkelig gør ondt xD


  • #15   22. apr 2014 Min søster startede med at blive konstateret særligt sensitiv. Hun har dog fået en anden diagnose efterfølgende

    Min søster har træk fra at være særligt sensitiv. Bla er hun meget følsom over for ændringer i hverdagen, hun elsker rutiner og vaner og har svært at fungere uden. Hun har let til voldsomme reaktioner med gråd og at kaste med ting og sådan (som sagt har min søster fået en anden diagnose efterfølgende som forklare mere omkring hendes måde at reagere på)

    Vil tror du kan finde mere omkring det ved at Google det igen. Men at være særligt sensitiv er bare at man er mere følsom over for mindre ting end den gennemsnitlige dansker og ligeledes reagere voldsommere end andre. Men prøv at Google det du finder nok mere end hvad jeg lige kan sige, for det er ikke meget


  • #17   22. apr 2014 Man forbinder tit særlig sensitiv med den meget milde grad af ADHD.
    Udadtil virker jeg særlig sensitiv, men er senere blevet diagnosticeret med ADHD (-:


  • #18   22. apr 2014 Jeg takker for alle indput i er kommet med. Er ihvertfald blevet lidt klogere.
    smiley


  • #19   22. apr 2014 Jeg læste på et tidspunkt et blogindlæg om at være særlig sensitiv. Det er det her, hvis du vil læse det: (link fjernet)

    Jeg gik på et tidspunkt til samtaler hos en terapeut pga. stress, og hun mente, jeg måske også var særlig sensitiv. Jeg er bl.a. dårlig til at håndtere høje lyde og folk, der skældes/råber, jeg har behov for at kunne trække mig tilbage og være asocial, og jeg hader, når tingene ikke er som de plejer eller ikke i det mindste er grundigt planlagt smiley


  • #20   22. apr 2014 Team chokoladesovs:
    Tak, det vil jeg da prøve at læse så smiley
    Jeg har det også præcist sådan, som du også skriver du har det..


  • #21   22. apr 2014 Lige et lille tillægsspørsmål.
    Kan man "gøre noget" så man ikke er så lydfølsom/ generelt følsom osv (gider ikke remse alt op) altså såkaldt styrke sig selv, hvis man særlig sensitiv. Eller " er man bare som man er".


  • #22   22. apr 2014 Altså for mig hjælper det at tage solbriller på, hvis jeg f.eks. er et sted hvor jeg bliver overstimuleret. Det ser måske skørt ud at gå rundt med solbriller i et storcenter, men hvis man selv ved, at der er en mening bag, så har jeg det lidt bedre med det..
    I forhold til lyde og sådan noget, så kan det hjælpe mig rigtig meget, hvis jeg f.eks. til en eksamen - for at bruge mit eksempel fra tidligere - har tyggegummi. Så kan jeg koncentrere mig om at tygge på alle mulige mærkelige måder på det i stedet for at lytte til en træls lyd.

    Men generelt: Find noget andet at koncentrere dig om, når vi snakker lyde. Lyt til én lyd, fokuser på den.. Eller ja, find noget andet at koncentrere dig om smiley


  • #23   22. apr 2014 Okay, det vil jeg prøve så. Haha, har ikke noget i mod at skulle gå med solbriller i et center, hvis jeg bare ved at det vil kunne hjælpe mig smiley
    Hvad med det følsomme? Er der ikke rigtig noget at gøre der? Andet end at finde noget andet at koncentrer sig om.


  • #24   22. apr 2014 Det følsomme? Altså det der med at blive voldsomt påvirket af andres humør, meget dårlig samvittighed, ikke lave små sten i skoen til en stor sten... ? (:

  • #25   22. apr 2014 Ja, ja det er det jo nok smiley

  • #26   22. apr 2014 Hmmm.. måske man kan øve sig i det? Men på den anden side... det er jo ret svært! smiley

  • #28   24. apr 2014 Rynkedellen: Er du ikke sød, at prøve at uddybe hvordan det kan udnyttes positivt / hvordan du udnytter det positivt? smiley

  • #30   25. apr 2014 Det har du selvfølgelig ret i smiley Det er en gave at kunne læse andre - lige meget om det er i større eller mindre grad! smiley

Kommentér på:
Særlig sensitiv - hvad er det?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce