{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

Hingst der går med hopper og general trivsel :) {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har prøvet finde frem og læse rundt omkring ang. hingste og hvordan man får dem til at være i så meget harmoni med sig selv og dens artsfæller som muligt.

Jeg har læst at hingste bliver mindre tosset i hovedet hvis de har nogle hopper at gå med.

Mit spørgsmål er så ang min 1 års hingst:

Han får en jævnalder hingste pony at gå med i et års tid før ponyen kasterers.

1. Ville det give ham mere harmoni at han fik lov til at gå med hopper i den alder eller 2-3 års alderen? Alså så han får et afslappet forhold til hopper.

2. Når hingste bliver mere rolige i hovedet er det så fordi de går i stod alså har nogle permanente hopper af gå med?

Hvad er jeres erfaringer med dette?




Og så lige til noget andet: Bedækning

Hvilken alder er det bedst at Hingsten begynder/får lov at bedække?

Håber i er mega søde at hjælpe mig, hvis der er andet relevant i synes jeg skal vide udover det jeg spørger om så skriv endeligt, da det er min første gang jeg skal have en hingst smiley



Kommentarer på:  Hingst der går med hopper og general trivsel :)
  • #1   23. jul 2014 Det bedst for en 1 -4 års og gå sammen med andre unge hingsteplage.

    Og der er ikke nogen alder der er bedst og begynde i. Dog er 2 år det tidligste man skal gøre det. Hvis hesten er psykisk og fysisk med i hoved.


  • #2   23. jul 2014 Eller vallak plage i nogen Lunde samme alder

  • #3   23. jul 2014 Nu ved jeg godt, at vores domesticerede hestehold oftest ligger temmelig langt fra naturen, men hvis vi nu alligevel prøver at skotte lidt til, hvordan "vilde" heste lever, så vil det typisk være sådan, at de unge hingste forlader stoddet omkring 1 års alderen for i stedet at danne grupper med jævnaldrende unghingste. I disse grupper kan de unge hingste gennem leg og sparring træne de færdigheder, de har brug for, for at kunne erhverve sig en familiegruppe og beholde den senere i livet.

    Ud fra dette perspektiv mener jeg helt klart, det bedste, du kan gøre for din hingsteplag, er at lade ham gå på fold med ligesindede... Det vil sige andre hingsteplage eller - hvis det ikke er en mulighed - vallakker.

    Man kan så diskutere, om det på sigt, når hingsten er fuldvoksen og modnet helt, vil kunne være godt for ham at gå med et lille stod hopper. Det vil sikkert ikke være skidt - det er jo sådan, det ville være i naturen - men omvendt tror jeg, at vallakker vil være lige så godt selskab. Det vigtigste er, at hingsten ikke kommer til at gå alene og evt. stresses af hopper, som går lige ved siden af, men som han ikke kan komme til.

    Jeg har selv en lille hingst på 5 år. Han går sammen med to vallakker, hvilket fungerer super godt, og han er en glad og harmonisk lille hingst. smiley

    Mht. spørgsmålet om bedækning må jeg melde pas. Det har jeg desværre ingen erfaring med.


  • #4   23. jul 2014 Super tak for svar smiley

  • #5   23. jul 2014 dog skal du lige have i tankerne at en 1 års hingst kan være istand til at bedække hopper.


  • #6   23. jul 2014 jeg synes det kommer meget an på hvad du vil bruge ham til om du vil kåre ham og bruge ham i avlen eller om han skal kastereres senere????

  • #7   23. jul 2014 Han skal bruges til at avle med og skal også kåres smiley

  • #8   23. jul 2014 Jeg har lige nu 3 hingste i stalden. De 2 er 1 års plage som går sammen og det er bare lykken. De leger og får brugt deres energi på en helt anden måde. De er langt roligere end når jeg har haft unge hingste sammen med vallakker.
    Den sidste hingste bruges til avl. Vi startede med kun en bedækning det år han blev 3, fra 4 års alderen indgik han aktivt i avl. Jeg ville ikke bruge ham før jeg synes han var klar både psykisk og fysisk.


  • #9   23. jul 2014 jeg ville nok også som de andre lade ham gå og være baby sammen med en eller flere hingsteplage og så få ham kåret og derefter indgå i avlen hvis det er det du vil og selvfølgelig hvis han går igennem kåringen smiley det er meget forskelligt fra race til race hvornår de igår i avlen tag et eksempel haflingerne som jeg avler de bliver kåret som 2 års og indgår i avlen året efter hvor de fylder 3år, men som sagt så er det meget forskelligt fra race til race eller skulle man sige avlsforbund smiley

  • #10   29. jul 2014 Jeg ville også anbefale dig at lade ham gå med jævnaldrende hingste/vallaker (: Til gengæld vil det måske være dig ne fordel, med hensyn til det mere afslappede forhold, at lade ham(og hans foldkammerater) gå på en fold der ligger op til en fold med hopper. På den måde er de på sin vis også lidt i kontakt med hopperne, deres opførsel og dufte. Dog skal du holde øje, da det kan skabe splid mellem de indbyrdes hingste (dette har jeg dog aldrig oplevet - men man børe være obs på det.) og i værste tilfælde vil de måske slås for ligesom at dominere hinanden overfor for hopperne.

    Selv har vi i år en hingst på nu kun 3 måneder. HAN er tideligt ude og ham vil vi absolut ikke lade gå sammen med hopper. Allerede i sin nu alder af 3 år, hopper han både på mor, den anden følhoppe og vores et års hoppe, med fem ben. Der kommer også noget ud af ham fra tid til anden og han er bestemt godt klar over hvad han laver. Vi har været nød til at skille ham fra den et års, af hensyn til hendes læn og ryg, men han hænger stadig som en sugemalle på sin mor hele tiden. Så jeg vil også sige at alt efter hvordan hingsten er af natur inden de fravændes moderen, så kan du tage højde for der om du mener det ville være en god idé at lade ham gå med hopper (:

    Men hensyn til bedækningen, ville jeg sige 3 år. Selvom han godt nok allerede ville kunne som 2 års. Ville dog selv skåne hingsten, så den rent fysisk og psykisk kan følge med. For efetrsigende kan nogle hingsteføl allerede være frugtbare som 6 måneder gamle. Håber du kunne bruge mit svar (:


Kommentér på:
Hingst der går med hopper og general trivsel :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce