{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
845 visninger | Oprettet:

I fol eller ikke ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle ..
Det står sådanne til at min lille søster købte sig en pony i vinters, den har været mishandlet, og kom med føl som blev fravænnet og givet væk til en god ven, men nu ca. 6 måneder senere kan vi stadig malke hendes yver? det har på det seneste ændret form, det er "Hævet" og en smule spændt, hun har taget meget på men er dog heller ikke blevet redet i længere tid grundet dårlige ben, jeg har ikke selv den store erfaring med hopper af denne slags da jeg selv primært er hingste holder, men er der nogle der har erfaringer med dette, kan hun er ifol igen ? eller er det grundet en sygdom eller bare helt og aldeles normalt for en hoppe der har haft et hårdt liv..

mvh marinaq


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  I fol eller ikke ?
  • #1   13. jun 2011 Det kan være insekter der gør at hun hæver op og hvis hun malker klar væske ud. Men det kan også være en yverbetændelse der er på vej- 6 mdr efter fravænning er ALT for lang tid at gå og malke efter.
    Jeg skal ikke kunne sige om den pga mishandling stadig malker men synes det lyder lettere usandsynligt.
    Hvis hun er i fol nu og sætter mælk efter det bør den snart skulle fole. Jeg ville få den tjekket af dyrlægen eller ihvertfald lige ringe dyrlægen op og fortælle om symptomerne for at være på den sikre side. Yverbetændelse er ret smertefuldt for hoppen.


  • #3   13. jun 2011 HUn har ikke smerter, og nyder rent faktisk når vi checker om hun stadig giver mælk ved at malke hende, hun derved på ingen måde øm dernede, det er Klokke rent mælk der kommer ud .. det er ikke insekterne, så meget kan jeg sige .. smiley

  • #4   13. jun 2011 måske sku hun ha noget ved dyrlægen til at stoppe mælkeproduktionen.

  • #5   13. jun 2011 Jamen er det usandsynligt at hun kan være i fol? Altså i har hende jo, så i må jo vide om hun har gået med en hingst:-) Men ellers ring dyrlægen op. Nogen mennesker stopper heller ikke med at produksere mælk selv, det skal læge hjælpe dem med at stoppe! Så det kan vel også ske ved dyr:-)

  • #6   13. jun 2011 Men skulle hun være i fol så må I jo ikke malke mælken ud. Hun kunne jo godt have været sammen med en hingst, det kommer jo an på om hvornår hoppen blev købt(hvor gammelt var føllet??) da I købte hoppen??

  • #7   14. jun 2011 Som sagt hvis hun er ifol er det inden hun kom til os ..
    hun bliver heller ikke malket fast .. føllet var i en smule ældre end fravænnings alderen ..

    Dyrelægen har sagt det er en vente og se sag, hun har haft dyrelæge ..


  • #8   14. jun 2011 Som sagt hvis hun er ifol er det inden hun kom til os ..
    hun bliver heller ikke malket fast .. føllet var i en smule ældre end fravænnings alderen ..

    Dyrelægen har sagt det er en vente og se sag, hun har haft dyrelæge ..


  • #9   14. jun 2011 Gud ja, det kan jeg godt se nu:-) Men håber da hun er i fol, det ville da være fantastisk:-) - Altså hvis i har plads og tid til en lille ekstra;-)

Kommentér på:
I fol eller ikke ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce