{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.755 visninger | Oprettet:

Droppe ud, eller ikke? {{forumTopicSubject}}

Hej HG...

Vil meget gerne have nogen andre øjne på min tanke/situation...

Det ligger sådan at jeg på går på Århus Akademi (HF) har ca 1½ år tilbage, men har bare nået den holdning - JEG GIDER IKKE MERE...

Det ligger sådan at jeg gerne vil være Politibetjent. Men det kræver en studentereksamen. men der er 900 der søger ind. 400 kommer til optagelse 96 kommer ind....

Lastbilmekaniker var også en mulighed... Og der er nemlig ikke noget krav om studentereksamen eller noget.. kun at du har afsluttet 9.klasse

- Hvad ville i/du gøre

(Jeg ved godt jeg ikke er vildt populær herinde. Men jeg håber virkelig at i vil svare seriøst)


Kommentarer på:  Droppe ud, eller ikke?
  • #1   17. jan 2014 Det er 1,5 år. Stram op

  • #2   17. jan 2014 Syntes da du skulle fortsætte. Et halvt år går stærkt, og kan være du får lysten tilbage. Nu er du jo så tæt på, og hvorfor skulle du ikke være blandt de 400 som kom ind på politiskolen?

  • #3   17. jan 2014 Ærligtalt.. Så ville jeg tage den studentereksamen. JA, det er fucking hårdt. Men det gavner virkelig kun din egen nummi. Hvis du drømmer om at blive politibetjent, så kæmp for det. Det kan garanteret sagtens lade sig gøre.

  • #4   17. jan 2014 det var lidt af et dilemma…
    Jeg ville nok tænke: Ville det være okay "kun" at være lastbilsmekaniker? eller er det ikke nok for mig?


  • #5   17. jan 2014 Hvorfor gider du ikke mere? Hvad ligger der bag dine drømme?

  • #6   17. jan 2014 vil du droppe ud fordi du IKKE GIDER MERE. helt ærligt hvad er det for en lad holdning, det eneste der er en fremtid i i denne verden er uddannelse uddannelse og uddannelse
    hvor er din fighter ånd


  • #7   17. jan 2014 Man kan også sige at hvis du ikke bliver politibetjent men lastbilsmekaniker så har du bare en uddannelse "til gode" hvis nu du vil skifte job smiley

  • #8   17. jan 2014 du skal ikke pille ved min lastbil hvis jeg bliver lastbil ejer

    nå hmm hvis det var mig som var startet på noget så ville jeg bide i det sure æble indtil jeg blev færdig og så bare tænke jeg klarede 1 dag mere hver dag indtil det er slut

    er der ikke nogle gode klassekammerater er lærerne gode nok (hvis ja bid fast i det )


  • #9   17. jan 2014 Tag den eksamen! smiley
    Og hvem siger du ikke er i blandt de 96 der kommer i politiet. Ikke give så hurtig op! Og hvis du nu ikke kommer ind, så er der flere ting en lastbilsmekaniker du kan blive. Tænkt hvis du får en anden drøm hvor du skal bruge eksamen, ville det så ikke være trist ikke at have taget den smiley


  • #10   17. jan 2014 hvis det er dovenskab, så sys jeg du skal hanke op i dig selv...
    hvis du er syg, så start forfra til aug. smiley
    har du meget fravær, så start forfra nu.. kom med på det nye januar hold smiley


  • #11   17. jan 2014 Hmm... Det gav lidt at tænke over...

    Katrine: Hvorfor jeg ikke gider mere? Er nok den klassiske grund = Skoletræt
    Bag politibetjent... Har altid synes det har været et fedt job at have. og at der sker noget hele tiden

    Bag lastbilmekaniker: Da jeg har kørt et del cross, savner jeg at bruge mine hænder, får sorte fingre og arbejde med et køretøj som ikke bare er en bil


  • #12   17. jan 2014 Da jeg gik på HF, gad jeg simpelthen heller ikke, og har 75% af tiden, bare siddet og gloet på hjemmesider, og så ellers afleveret afleveringer.
    Jeg er SÅ glad for i dag, hvor jeg er på vidergående uddannelse, at jeg tog HF færdig. Tag pokker i at jeg sløsede, det er bare SÅ vigtigt, at jeg har den! smiley


  • #13   17. jan 2014 Gå da efter din drøm. Kæmp for det. Jeg gider heller ikke tage min HF, tro mig, jeg ville hellere springe de næste 1½ år over.

    Men vil du gerne ind til politiet, så er det dét du kæmper for. Du tager din HF, du træner din fysiske form så du er klar til når du skal til optagelsesprøve på politiskolen. Kæmp dog røven ud af bukserne, og så vil jeg godt love dig, at du kommer ikke til at fortryde det, lige meget hvad udfaldet bliver. For lige meget hvad, vil du vide at du har gjort alt hvad du kan.


  • #14   17. jan 2014 Jeg kan sagtens følge dig - det er super hårdt! men hvis du hænger i og knokler, så bliver det altså bare en kæmpe sejr at blive student! Vælger du kun lastbilmekaniker, fordi du ikke gider uddannelse mere? Eller er det noget, der virkelig fanger dig? prøv at tænk på, at du skrotter din uddannelse, som du "næsten" er igennem, bare fordi du i øjeblikket ikke gider skole. Men jeg kan sagtens følge dig, jeg går i 2.g og det er bare et rent lektie- og afleveringshelvede, men det bliver bare så GODT at blive student næste år!
    Synes du skal overveje grundigt om lastbilmekaniker er noget du gerne vil fedte rundt med resten af dit liv, eller om det blot er en løsning på skoletræthed, for der er jo trods alt andre løsninger smiley


  • #15   17. jan 2014 Vil du arbejde med hænderne i en lastbil hver evig eneste dag som et arbejde, eller er det blot en dejlig hobby? Det er dér, forskellen også ligger, og det er bare så super ærgerligt at fortryde, at man ikke bare gjorde uddannelsen færdig, når man flere år efter står som voksen uden andet end et 9.-klasses diplom smiley

  • #16   17. jan 2014 Hvis du synes at HF er hårdt, så skal du nok overveje en ekstra gang om politiet er noget du <b>GIDER</b> for der kommer du til at kæmpe din røv i laser..

  • #17   17. jan 2014 Freya: 1,5 år er fandme os lang tid hvis man ikke magter skolen! Jeg går selv på HG og har os halvandet år tilbage. Men det er måske 2 ud af 7-8 fag der intressere mig, så det er sku nogle LANGE dage indimellem!

    Jesper: jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal vælge, men gå efter det hjerte. Og husk at jeg ALTID vil støtte op om dine valg her i livet! smiley


  • #18   17. jan 2014 Ja, men hvorfor er du "skoletræt", jeg tænker bare, om du ikke vil komme ud for samme udfordringer i andre uddannelser. Der må også være en del teori i fx lastbilmekaniker.
    Derudover tror jeg, at en gymnasial uddannelse vil gavne dig på mange punkter, også hvis man fratænker videre uddannelse.


  • #19   17. jan 2014 Lotte - der er jo stor forskel. Ja, politiet er noget af det hårdeste (af hvad jeg har hørt), men hvis det er man brænder for, og man synes det er spændende, så kæmper man jo derefter. Skolen derimod.. det er jo røv sygt at have fag, der ikke interessere en overhovedet, eller som man ikke skal bruge. smiley

  • #20   17. jan 2014 Det = dit

  • #21   17. jan 2014 Lotte&enya: Det er ikke helt optimalt at sammenligne en gymnasiel uddannelse med et arbejde. Jeg gider heller ikke rigtig kæmpe for min HF, men det betyder da ikke at jeg ikke vil det, jeg skal senere hen. Det handler bare om, at det kan være enormt svært at motivere sig selv til de ting en HF (eller anden gymnasiel uddannelse) indebærer, som man udmærket godt ved at man aldrig får brug for senere hen.

  • #22   17. jan 2014 Er du sikker på at du ville elske at rode med lastbil er resten af livet, fedt så skyld dig at komme i gang med det.

    Hvis du er usikker så fortsæt og tag en snak med din studievejleder, de har mange gode råd smiley


  • #23   17. jan 2014 Hold da op, der er da vidst nogle i den her tråd der er lidt stramme, seriøst kom dog videre..

    Jesper - Hvis din drøm er at blive politi betjent, så kæmp for det! 1 1/2 lyder måske som forfærdelig lang tid, men tænk på hvor lidt af dit liv det faktisk er? Hvis du slider de sidste par år, og får dit drømme job, så vil det helt sikkert være det værd!
    Tænk på når du har gået 20 år som lastbilmekaniker (eller hvad det nu var) men stadig har den drøm om politiet, så vil fortryde bitterligt at du ikke 'bare' tog dig sammen, men sprang over hvor gærdet var lavest i stedet smiley



  • #24   17. jan 2014 Umiddelbart tror jeg slet ikke du kan blive betjent, med den diagnose du har.

  • #26   17. jan 2014 Et halvt år på hf er jo ingen tid, du er jo kun lige blevet færdig med grundforløbet.
    Jeg går selv i 3.G med 5 A- fag og det har da været hårdt og ikke altid lige sjovt, men nu er det snart slut.
    HF er ret nemt i forhold til Stx da man ikke behøver A-fag, fravær betyder næsten intet og der er ingen standpunktskarakter der gælder, så det er ligemeget om man er aktiv i timerne eller forbereder sig godt hver dag, hvilket er et krav på stx . smiley


  • #27   17. jan 2014 Katt: Hvad har min diagnose med politiet at gøre?

    Ja jeg ved politiet er hårdt. Men jeg når ikke lige frem er en ørn til det faglige.. Og meget hellere vil ud og lave noget. så der jo heller ikke noget at sige til at lastbilmekaniker trækker...
    på den anden siden tvivler jeg også bare, fordi 30 juni. 2015.... Vil jeg så fortyde den dag?


  • #28   17. jan 2014 *REB* Iben & Sharnie aka. knoglefinger & gamleknir: Hvis HF er så meget nemmere... Er det så ikke dumt at kravle over et hegn, når der er en låge lige ved siden af? Beklager - men det er altså noget ævl.
    Da jeg læste på Hf havde jeg A fag, fravær betød det samme som på en STX, og det var stadig påkrævet at møde forberedt op.
    Du kan bruge en HF til det samme som en STX - den er blot rettet i mod elever som er stærkere i en eksamens situation, end årskarakteren.
    En uddannelse er hvad du gør den til. Jeg er kommet ud med et snit fra HF på 10.3, mens nogle af mine veninder har sløset sig igennem en STX og fået et snit på under 6.

    Jesper: Jeg syntes du skal stile efter at gøre din studentereksamen færdig. Hvis du har evnerne, tror jeg "bare" du skal prøve at finde lysten. Der er så mange flere døre der åbner sig for dig med en studenter eksamen.


  • #29   17. jan 2014 Har du så ret i Simone, men efter en 12-13 år på skolebækken, så den lyst man havde i starten, den er der bare ikke

  • #30   17. jan 2014 Et skud i tågen vil da være, at politibetjent også indeholder en helt delt fagligt i form af love og regelsætte mm. Og så er politibetjent jo heller ikke bare action og hurtige biler som på fjernsynet, mange af dem sidder jo lige så lang tid, hvis ikke længere, bag et skrivebord.

    Jeg har altid været en person, der hadede at give op, når jeg først var startet på noget. Så jeg ville tage de 1½ år, de er nok også hurtigt overståede. Så kan du tage en beslutning derfra. Uanset hvad du vælger, så kan de kompetencer, du får, kun være dig til gavn.


  • #31   17. jan 2014 Og jeg vil lige sige, at jeg er igang med mit 15.-16. skoleår. Så det er ikke en undskyldning at man har gået i skole det meste af sit liv. Man kan sagtens vende situationen til sin fordel, hvis man bare gør en indsats.

    Og tro mig, det kommer fra en, der var så forbandet skoletræt, da jeg var i din alder. Men jeg kæmpede videre.


  • #33   17. jan 2014 Enig med Tenna - lige præcis det med love og regelsæt må der da være meget af i politiet? Jeg mener i forhold til, at du er træt af det faglige. Politiet er jo ikke bare at begive sig ud til en masse kriminelle og lave noget "med hænderne", det handler jo meget om love - og behandling af straf og love foregår som regel, som Tenna siger, bag et skrivebord og med en stor bunke papirer. Men jeg regner med at du har sat dig ind i, at arbejdet i politiet ikke blot er at anholde kriminelle og komme ud og lave noget, men nok lige så meget bureaukrati smiley

  • #34   17. jan 2014 Altså, du skal da i hvert fald elske at have den faglighed, der minder om samfundsfag på A-niveau smiley

  • #35   17. jan 2014 Funke og tenna: Ja jeg ved godt politiet ikke kun er biljagter og skydegale idioter! Men nu arbejder min nabos nabo der, og min mors venindes mand der... Og det har er en drøm, men drømmen er ikke så stor at den ikke kan erstattes hvis i forstår hvad jeg prøver at sige.

  • #36   17. jan 2014 Kan kun være enig med Bettemus omkring HF.

    Jeg tager en HF på fjernstudie, og jeg bruger meget længere tid på mine ting end jeg gjorde på HHX (hvor jeg havde 5 a fag) på HHX havde jeg desuden langt over det tilladte når det kommer til fravær. Her på fjernstudie kan jeg ikke have fysisk fravær, men hvis jeg ikke aflevere mine opgaver (5 afleveringer om ugen + større opgaver) så bliver jeg indenfor 3 uger erklæret studieinaktiv, og når det bliver meldt til SU-kontoret, så forsvinder min SU altså.



  • #37   17. jan 2014 Men hvad får du ud af at droppe ud nu? Andet end spildt tid? For de kompetencer, som du får, hvis du fuldender, vil du også kunne bruge, selvom du vælger at blive mekaniker eller whatever bagefter.

    Men det er bare mig. Synes det er svagt at give op, hvis man bare ikke gider/er "doven". Så skulle man ikke være startet i første omgang. Og ja, det er måske hårdt sagt.
    Tag dog at hæng i og så få en snak med en studievejleder om, hvordan du får mest ud af det, hvilke uddannelser der kunne være interessant for dig, undersøg muligheden for studiepraktik, så du rent faktisk kan komme ud og prøve at opleve det..


  • #38   17. jan 2014 TS: men hvis du overvejer mekaniker, har du så overvejet at tage EUX? Jeg ved ikke så meget om det, men tænker at det da er en god mulighed for at gøre sine chancer lidt bedre i forhold til fremtidigt arbejde og videreuddannelse.

  • #39   17. jan 2014 Jeg gider ikke læse de andre kommentarer - der er så mange..
    Men hvis jeg var dig, havde jeg taget studentereksamenen uanset hvad. Den er god at have. Meget nødvendig og adgangsgivende til diverse uddannelser.
    Når det så er sagt, så er politiet pt. en drøm, som ligger langt væk fra dig.

    De tager nærmest ingen ind lige nu. Min søster - som ellers har den fordel, at min far er politibetjent - og som endda tog et politikursus som er forberedende for politiskolen, kom ikke ind, da hun søgte sidste år ved sensommeren.
    Det gjorde ingen af de andre, som også havde været på kurset heller ikke.. Og det var ellers et kursus, som har kostet mere end 30.000 kroner på højskolen i Ollerup.
    Og det er virkelig et plus, at far er politibetjent - det trækker op. Sådan er det bare...
    Som det ser ud pt. er det nemmest at komme ind på politiskolen, hvis man har været i gang med noget andet. F.eks. hvis man har taget en uddannelse, hvor jobbet så måske ikke lige er noget alligevel. Kravet om alder derind til er 21 år, men det er sjældent, at en på 21 kommer ind. De er nærmere 27 år, dem der kommer ind på politiskolen. Og det er rigtig, rigtig svært at komme ind!


  • #40   17. jan 2014 Det var heller ikke for at skyde dig ned som naiv og uvidende, det var blot fordi jeg bed mærke i, at du sagde, at du var træt af det faglige, og mange af modulerne handler jo om at arbejde med teoretiske problemstillinger og fagligt om det samfundsvidenskabelige aspekt inden for politiet. Men hvis du bare brænder for det her, så er der jo intet der kan stoppe dig i at prøve dit bedste! Det er lort at være skoletræt, men du kan jo også prøve at vende dit perspektiv - hvis du virkelig brænder for at komme ind i politiet, jamen så gør dit bedste, gennemfør uddannelsen og søg ind på Politiskolen. Det ville bare være så ærgerligt at stå og fortryde, at man gav op. Selv hvis du ikke kommer ind på Politiskolen, så ved du jo med dig selv, at du har gjort dit bedste, og hvis du stadig gerne vil ind, så kan man altid søge igen året efter smiley

  • #41   18. jan 2014 Bidløse: Du er lidt forkert på den der... 96 kommer ind hvert år! Jeg var til fordrag med en fra KBH som fortalte omkring det. De sidste 2 år har de tage 2x 96 ind... Og bare fordi man har et politikurses er ikke nogen fordel. Det eneste der kan gavne er at man har arbejdet med noget som kan relatere til det.

    Og det du siger med 21 år.. Passer faktisk heller ikke. Det korrekt det ikke let at komme ind, men hvis der er en 21årig der er tip top, så vælger de ikke en 27årig der er dårlige anlagt til jobbet end d. 27årig....



  • #44   18. jan 2014 Bettemus: Jeg møder kl. 8.15 og har fri kl. 16 2-3 gange om ugen da vi har forskellige skemaer. Jeg skal op til ni eksamner til sommer.
    Hvor mange skal du op i?
    Ja, på hf skal I princippet op i alle fag, men fagene slås jo sammen i fagkombinationer, så I kommer ikke op i alle jeres fag. smiley
    Simone: Ja, hf er nemmere det vidste jeg da jeg startede på stx, men da jeg vil på universitetet, valgte jeg ikke den lette vej smiley
    Jeg har diskuteret med en del fra hf der har så travlt med at hf er det samme som stx, men det er det ikke. Sjovt nok, når jeg snakker med dem jeg kender fra hf så har de inter imod at hf ikke er det samme som stx og at hf er nemmere.
    I starten af året snakkede vi i klassen om det med vores lærere, dem der har hf sagde at de ikke når det samme. Vi har i klassen haft en eksamensopgave i engelsk b fra hf, den er altså nemmere end stx b, hvilket læreren også sagde. smiley
    Jeg har intet imod hf, men det er ikke det samme som stx, selvom det giver adgang til mange af de samme ting. smiley


  • #45   18. jan 2014 Lykke, det er delvist rigtigt, Men man kan søge ind også skal man igennem en test som viser om du kan klare det..

    Grunden til jeg tvivler på jeg kommer ind, er blandt andet fordi jeg har et brækket kraveben, som kræver en operation for at det kan blive "normalt" igen.. Men chancen for at det kommer til at gavne mig er 50/50 = Altså ingen garanti for det vil blive bedre...

    Den diagnose kan man have en i høj grad og lav grad.... Men netop grundet de 2 ting (Brækket kraveben & Diagnosen) så der der 80% chance for jeg ikke kommer ind..


  • #48   18. jan 2014 Jo Jesper.
    Jeg har også været til foredrag.
    De vælger en på 27 frem for en på 21. Det gør de bare. De vil meget, meget gerne have, at man har noget livserfaring, og det har en på 27 i langt højere grad end en på 21. Sådan er det.
    Desuden er Ollerups "POLK" en fordel. Der får de undervisning der svarer til det, de får på politiskolen. Og de får "Cases" som de skal løse. Det er i den grad en fordel, at de allerede kender til det. Og at de kan så meget fysisk. De bliver trænet op til de fysiske test der er, så de kan klare dem 100%.
    Man skal være ret dum, hvis man ikke kan se, at POLK'erne har en fordel. smiley

    Men det er bare svært at komme ind hos politiet. Måske vil det være nemmere om nogle år, for lige nu tager de færre ind, end de "tager ud". Altså, flere bliver pensionerede end der kommer ind. Men hvis de bliver ved sådan, så kommer de nok til at mangle på et tidspunkt.


  • #49   18. jan 2014 Wow, Bettemus.. det var da en helt masse fordomme om stx'ere på én gang. Én ting er at andre er så uvidende at have fordomme om din uddannelse, men er det nødvendigt at gøre nøjagtig det samme?

  • #50   18. jan 2014 *REB* Iben & Sharnie aka. knoglefinger & gamleknir: Nu har vi to rent faktisk gået på samme skole - og dengang jeg gik der fik min veninde og udleveret FULDSTÆNDIG samme opgaver, i de fag vi havde på samme niveau, på trods af at jeg var HF'er og hun STX'er + vi havde flere af de samme lære.
    Du kan også godt komme på universitetet med en HF? smiley jeg overvejede at læse til læge, men valgte andre veje. Min venindes mor læste HF, og er praktiserende læge i dag.
    Du er nødt til at få dine facts i orden inden du kommer med sådan en "anklage".


  • #52   18. jan 2014 Ja, for det er et frit forum. Og nu hvor jeg selv er stx'er, så synes jeg, det var relevant. Dog begynder jeg ikke at smide fornærmelser mod hf'ere, for hvad gør det mig til?

    Og hvis jeg nu var vildt nærtagende, så ville jeg undre mig over, at du skriver, at jeg altid blander mig. Men det er jeg ikke smiley

    Jeg forstår skam udemærket godt, at du synes, det var en unfair kommentar. Men jeg mener bare, at du kunne få meget mere ud af dine argumenter, hvis du slappede lidt af og lod være med at kalde folk for snobber mm.


  • #53   18. jan 2014
    I det her tilfælde, syntes jeg denne her kommentar passer vældig fint til situationen.
    " Luna, nu er du selv en person der jokker og tramper på folk, så hvad med at have sympati med dem du selv er efter, det ville da være en start. "

    Citat fra et andet forum, skrevet af en anden.
    http://www.hestegalleri.dk/grupper/groundwork/1020596-laer_din_hest_at_ligge_ned_video


  • #54   18. jan 2014 Bettemus: Det var da en utrolig generaliserende holdning at have til STX'ere.
    Nu går jeg på STX, mens min bror og veninder tager HF. Og jeg vil som sådan ikke sige, det ene er lettere end det andet, det er nok hvad man gør det til smiley
    Og sige vi lærer at være snobbede, det er da noget af det dummeste, jeg nogensinde har hørt! På STX har man typisk mere socialaktivitet i skoletiden end på en HF.

    Til emnet vil jeg sige, at jeg ville tage et år fra og blive lidt mere klar i hovedet, og så gå igang igen.
    Det er bare rigtig godt at have en gymnasieluddannelse af en art smiley



  • #56   18. jan 2014 Jeg tror det er meget forskelligt fra skole til skole, hvor meget HF bliver sat op mod de andre uddannelser. Da jeg gik på HHX, som ligger på fagligt niveau med STX, så tænkte jeg da aldrig over, at de af mine venner på HF ikke havde det så hårdt.
    Nu med erfaring fra begge uddannelser vil jeg sige, at uddannelserne er krævende på hver deres måde. Jeg har også gået på Agri College og det var krævende på en helt tredje måde.

    Jeg synes det er fantastisk dumt (både af HF'ere og STX'ere) at sætte uddannelserne op mod hinanden. Jeg synes det er et mærkeligt behov at have. Man har vel forhåbentlig valgt sin uddannelse ud fra hvad man kan bruge den til, og hvad der føles bedst for en selv, og ikke hvad andre mener om det. Jeg synes det er fejt af STX'ere at sige at det ikke er hårdt at tage en HF, men jeg synes også det er fejt af HF'ere at kalde STX'erne snobbet.


  • #57   18. jan 2014 Tror aldrig man slipper uden om STX vs. HF, ligesom HHX vs. HG også altid vil være der.. Det er trist, at andre skal nedgøres på uddannelsesvalg generelt..

  • #58   18. jan 2014 sof: jo det er virkelig korrekt. En hf er en studentereksamen som er anerkendt til at være på samme niveau som stx. Hvor kan du se på en eneste videregående uddannelse at den studentereksamen du skal have for at komme ind på den pågældende uddannelse, er en stx? ...
    Måske er der enkelte fag påkrævet som du ikke har haft på din hf (og det kan også være tilfældet ved en stx) - så læser man da bare de enkelte fag op på et højere niveau.


  • #59   19. jan 2014 Lige gyldigt hvad, kan man ikke kalde hf for en STX uddannelse hvor det samme pensum skal læses igennem på et år mindre.
    Stx'ere SKAL have minimum 4 A-fag, hvilket HF-ere ikke skal.
    Der den største forskel ligger i mine øjne, er at som STX'er må du ikke "daffe den af" i hverdagen, da man risikere at blive smidt ud/gå semesteret om , hvis dine standpunktskarakterer ligger i dumpe fare.
    Der kan man i HF jo dermed undgå dette. Fysisk fravær er ikke accepteret i hverken hf eller stx, men i HF er psykisk fravær ikke noget der bliver smækket ned på, da lærerne ikke skal give eleverne karakterer...

    Så i princippet er det jo et spørgsmål om hvor meget man gør ud af skolen smiley


  • #60   19. jan 2014 Julia V: Når jeg aflevere mine 5 afleveringer ugentligt, så bliver de ikke bedømt med karaktere nej. Men de bliver bedømt med godkendt eller ikke godkendt, og hvis de ikke er godkendte, så skal de laves om - ellers tæller det som at man ikke har afleveret. Så at man ikke skal være psykisk tilstede ved en HF passer ihvertfald ikke. Det er muligt det er forskelligt fra skole til skole, men min skole acceptere det ihvertfald ikke.

    Nu kan jeg så igen sammenligne med HHX (hvor jeg havde 5 a fag, dvs. STX niveau), og jeg havde over 130 fraværstimer, på ca et halvt år. De årskaraktere jeg fik i slutningen af året - også mundtlige - var alle bestået, endda nogen med 10 taller, selvom jeg faktisk ikke havde været der.


  • #61   19. jan 2014 julia øhh det passer så ikke det med at man ikke skal være aktiv i timerne

    man skal være aktiv i timerne for ellers kan man blive smidt ud


  • #62   19. jan 2014 Smut: afleveringer og psykisk tilstedeværelse er jo to vidt forskellige ting? Du snakker jo om skriftligt fravær? Det er slet ikke det jeg er inde på?:-)

    Ina: det er jo ikke et krav at du skal være aktiv i timerne. Du må i princippet bare sidde og være stille på din plads, for du bliver ikke bedømt. Hvis du forstyrrer bliver du kastet ud af døren eller ryger en tur op til rektor, men du skal ikke "kæmpe" for en karakter, før du skal til eksamen. Det er jo det der er hele forskellen ved HF og STX


  • #63   19. jan 2014 Julia: Det hænger nu meget godt sammen, for hvis jeg ikke var psykisk tilstede og læste de ting jeg skulle samt løste de opgaver jeg skulle, så ville jeg jo heller ikke kunne lave mine afleveringer til godkendt status. Så jeg kan faktisk ikke se hvordan det ikke hænger sammen, medmindre at jeg har misforstået det du skriver.

    Nu studere jeg på fjernstudie, og det foregår en anelse anderledes - det er også derfor at jeg har min 5 afleveringer om ugen. Det er simpelthen for at jeg får læst det jeg skal. Men hvis jeg ikke læste de ting (som andre gennemgår, diskutere og analysere i en almindelig klasse) så ville jeg ikke kunne lave mine ting. Så det kan godt være at du ikke mener at man SKAL følge med, men det er man da nød til hvis man vil løse sine opgaver og lave sine afleveringer - hvilket altså er et krav, uanset hvilken uddannelse man tager.


  • #64   19. jan 2014 Der kom da en vældig STX vs. HF-debat ud af det.. Der er jo en grund til, at HF ikke hedder "2-årig STX", for det ér altså bare ikke det samme, men som Bumle siger, så er det vel nok bare, hvad man gør det til.

    Men at føle sig jokket på som HF'er, og derefter begynde på præcis den samme mudderkastning, det fatter jeg simpelthen ikke. Så er man altså lige så god om det som dem, man beskylder for at jokke på én smiley


  • #65   19. jan 2014 Og Bettemus, nu når du forsvarer dem, der er blevet jokket på, så burde du forsvare STX'erne, siden du lige har leveret en kæmpe omgang lort om lærerne på STX - tror du ikke også, at vi STX'ere føler os trampet på, når du kommer med sådan en omgang fordomme og faktisk selv tramper noget så dobbeltmoralsk på STX? smiley

  • #66   19. jan 2014 Stram ballerne smiley

  • #67   19. jan 2014 Sofie: Easy to say.. Men når der er noget der trækker 100 gange mere end gym, såå det dælme svært at stramme op!

  • #68   19. jan 2014 Jesper: Jeg kender flere der er droppet ud, som fortryder det inderligt nu.
    De fik at vide, at de altid kunne gå i gang igen, men det er ikke altid realiteten, når man har en økonomi, der også skal gå op osv. Så jeg ville bestemt prøve at kæmpe videre smiley


  • #69   19. jan 2014 Du er da vist en sløv en?

    Ved ansøgningerne kigger de også på engagement og målfasthed.
    Det pynter aldrig at ha noget ugennemført...

    Gennemfør uddannelsen, gå i militæret, kom i form, og få sat lidt pondus på dit cv.

    Og så kan du søge ind, og være mere sikker på at komme ind smiley


  • #70   19. jan 2014 Jeg har taget en HF, men ville faktisk ønske jeg havde taget en STX, for at være gået mere i dybden med tingene. Jeg synes at på HF springer man ''let og elegant'' over pensum. Jeg synes man kun tager det ''overfladiske'' på de forskellige pensum, og så videre til næste, hvor jeg godt kunne have tænkt mig at få uddybet mange af tingene mere end vi fik på HF.

    Jesper, du vil fortryde hvis du ikke får taget din HF. Den er fantastisk at have med i bagagen. Men hvis du virkelig ikke gider mere, er det nok også bedre at du dropper ud og overvejer hvad du virkelig vil.


  • #71   19. jan 2014 Jeg vil da syntes at hvis du ikke kan klare den HF for at nå frem til din "drøm", så er det heller ikke din største drøm. Tror alle er skoletrætte på et tidspunkt i deres uddannelse, men tænk hvis alle droppede ud.

    Syntes du skal tage dig sammen - du vil blive gladest i sidste ende, og så kan du sige "jeg gjorde det sku!". Selvom du måske ikke kommer ind, så kan du i det mindste sige at du har forsøgt. At give op er altid det letteste.


  • #72   20. jan 2014 Noget af alt det lort nogen af jer lukker ud er da det rene fis.. Jeg har taget en 1.g på hhx, droppede ud. Så tog jeg et halvt år på stx, pg droppede ud. Men det betyder stadig ikke at jeg ikke vil være fysioterapeut? Det betyder bare at jeg ikke er klar til at knokle for det.

    Jesper, hvis du virkelig er kørt så død i det så du virkelig føler at det et eller andet sted er spild af tid, og kæmper dig af sted, så drop ud og tag et par år med noget arbejde. Når du så er klar igen så begynd igen.
    Men hvis du tror at du om et halvt år vil fortryde at du droppede ud, og at det bare er en periode du skal igennem, så kæmp røven ud af bukserne.
    En studenter eksame er vigtig ja, men kan du ikke magte det, så drop det. Så længe du bare ikke kommer til at hænge fast i det du laver imellem tiden smiley


  • #73   20. jan 2014 Selvfølgelig betyder det ikke, at man ikke vil have det job, man virkelig ønsker - men fordi at man ikke gider at knokle for det, så er der altså også en meget, meget minimal chance for at komme ind på det studie man gerne vil smiley

  • #75   20. jan 2014 Julie: hvilken studieretning har du da? smiley

  • #76   20. jan 2014 Med den holdning bliver du ihvertfald aldrig lastvogns mekaniker.



  • NatasiaU
    NatasiaU Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 3 Emner: 21 Svar: 87
    #77   20. jan 2014 Synes du skal tag din studentereksame, og derefter søge ind som politibetjent! Eller du kan jo altid tage et sabbatår og tag på sprogrejse, har hørt det pynter godt på ens cv smiley

  • #78   21. jan 2014 Colakim: Hvad mener du så med det? HF og en Erhvervsuddannelse er jo 2 vidt forskellige ting, og når jeg godt kan lide og skrue i ting, men ikke ligefrem elsker skolen, så er det lidt noget andet... Og når Lastbilmekaniker uddannelse trækker mere en studentereksamen, så giv mig en god grund til jeg ikke skulle blive det?

  • #79   21. jan 2014 Det lyder som om, du allerede har bestemt dig... Du har naeppe brug for vores hjaelp.
    Held og lykke smiley


  • #80   21. jan 2014 Jesper: Hvorfor spørger du os om råd, når du allerede har besluttet, du hellere vil lave lastbiler og skal have en god grund til at blive på HF? smiley

    Og så er du da også træls at have i klassen, hvis du ikke gider noget smiley


  • #82   21. jan 2014 Ja, jeg tror næppe du igen får chancen for at søge ind på politiskolen, hvis du dropper ud nu. Så tror jeg bare aldrig du får taget dig sammen. Men det må du jo selv finde ud af - du har jo allerede besluttet dig for, at du har det fint med at være lastbilmekaniker resten af dit arbejdsliv smiley

  • #83   21. jan 2014 Nej! Jeg har ikke besluttet mig! Nogen ting trækker bare meget mere end andre. Hvis jeg havde besluttet mig. Så havde jeg ikke spurt om jeres mening...

    En anden grund til jeg overvejer at droppe ud, er fordi, nogen er jer. Har det sikkert let med at få 7-10-12, Men uanset hvor meget jeg kæmper, uanset hvor mange gange jeg gennem går en stil, rapport, journal eller lign. så har jeg ALDRIG fået mere end 4 og 02


  • #84   22. jan 2014 Til TS: Jeg synes du skal færdiggøre din HF. Det er altid rart, at have en studentereksamen fordi dine muligheder for en videregående uddannelse er større.

    Til .... ? Nu skimte jeg lige de fleste af kommentarerne igennem mht HF og universitet. Jo du kan godt komme på universitet efter endt HF - studentereksamen. Jeg har selv en HF og gik videre på universitet. Det der med, at STX er bedre end HF, og at man går mere i dybden i fagene ved STX; alt det afhænger af hvor arrangeret din underviser er. Det er forskelligt fra skole til skole.



  • #86   22. jan 2014 Jeg valgte efter folkeskolen, at tage et sabbatår. Det sabbatår endte med at vare i 3 år. Så var det for sent at starte på gymnasiet, og jeg ville rigtig gerne være dyrlæge, men tænkte ligesom dig; der er bare så få, der kommer ind.
    Jeg arbejdede som 1.hestepasser for en berider, så jeg startede på uddannelsen til dyrepasser m. speciale hest.
    Efter 2 år i den uddannelse, hvor jeg hele tiden godt havde vidst, at det jo ikek var det jeg ville, skiftede jeg speciale til zoo.
    -Jeg blev i sommers uddannet dyrepasser m. speciale i zoo. For jeg ville ikke sidde tilbage med følelsen af at have spildt nogle år af mit liv på ingenting, så jeg skiftede speciale til noget mere interessant og tog min uddannelse.

    Og jeg elsker min uddannelse. Jeg har en uddannelse, som mange misunder mig for. Jeg har arbejdet steder, hvor folk sukker for at få mit job osv. osv.

    Men nu sidder jeg her. 24 år gammel, gravid, i et godt solidt forhold. Og alt jeg ved med sikkerhed er, at jeg skulle have taget en gymnasial uddannelse og være blevet dyrlæge. Eller i hvert fald forsøgt at blive det.

    I dag er det for sent for mig, at blive dyrlæge. Jeg skal som min. tage en HF, og hvis alt går godt, og jeg kommer ind på uni i første forsøg, så er jeg dyrlæge som 33-årig. I bedste fald.
    -Det indebærer så at min kæreste mere eller mindre skal forsøge os. Jeg skal i 7 år studere i KBH. (Vi bor i nordjylland) At flytte fam. til hovedstaden går ikke, da min kæreste har et beslagsmede firma heroppe.

    Så ved du hvad?
    Selvom det lyder som en rigtig Mormor. Så 'knib ballerne sammen. For ellers ender du ligesom mig. Med en uddannelse, som du rigtig nok er glad for. I et erhverv du er glad for at være i. Men som ikke gør dig 100% lykkelig.


  • #87   22. jan 2014 Pernille: 7 år? Dyrlægestudiet tager 5½ år smiley

  • #88   23. jan 2014 De dyrlæger, jeg har snakket med siger 7, hvis man klarer alle eksamener i første omgang.

    -Men ved så ikke om det er lavet om. smiley


  • #89   23. jan 2014 Med stundtereksamen til politibetjent, så ved du godt det kræver en hel masse? Det er som du selv skriver super svært at komme ind.

    Min bror har været i militæret i en 3-4 år, og kom ind til militærpoliti adskillige gange(holdene blev dog aflyst), og søgte ind til politiet, men kom ikke ind til selve samtalen. Alt andet klarede han dog - og han er vældig dygtig.

    Hvis politibetjent virkelig er din drøm, så havde jeg sagt(og gør!) at du skal stramme dig noget fandens mere op og lade være med at komme med holdningen "jeg gider ikke mere" - for den holder sku ikke ude i arbejdslivet.

    Afslut HF, tag et år eller to inde i militæret, og så søg ind til politiet. Gør en ordentlig forberedelse til når du skal ind.

    Jeg ville ihvertfald ikke nøjes med en lastbilchauffør uddannelse.
    Og har du en HF bag dig, kan du komme SÅ langt, frem for hvis du kun har en 9 klasses.

    Om 15-20 år, vil en 9 klasses ikke kunne gøre noget for nogen.


  • #90   24. jan 2014 synes du skal sløse dig igennem den HF... smiley også søge ind hos politiet bagefter, hvem siger at du ikke bliver blandt de 96? smiley

  • #91   24. jan 2014 Jesper - hvis det er kan jeg godt hjælpe dig med dine lektier/afleveringer smiley jeg er faktisk selv overrasket hvor høj jeg ligger nu i forhold til folkeskolen og vil meget gerne hjælpe dig, hvis det betyder at du ikke dropper ud nu.. smiley

  • #92   24. jan 2014 Jeg synes som de andre det er en god ide at færdiggøre HF, da en 9. klasse ikke tæller meget i fremtiden.
    Desværre tror jeg godt du kan droppe tanken om at komme ind i politiet, da de i øjeblikket kan vælge og vrage, og der vil een med din diagnose højst sandsynligt ryge ud allerede inden optagelsesprøverne.
    Det lyder barskt, men der er ingen grund til at spilde en masse energi på noget der med meget stor sandsynlighed ikke kan gå i opfyldelse.
    Eventuelt kan du jo overveje hæren eller tage vagtuddannelsen i stedet for?
    Håber du finder ud af hvad du vil i fremtiden smiley


  • #93   25. jan 2014 Selvf. Skal du gøre den færdig.. Den åbner muligheder for andet end politibetjent... Og så kan du jo tage lastbil halløjsaen hvis du ikke kommer ind på politi... Hvis du så om 15 år ikke gider lastbil mere, så skal du ikke ind og tage en hf eller hh for at kunne starte på en anden uddannelse.

    Jeg stoppede på en uddannelse, som jeg nu mangler 10 år efter... Rigtig ærgerligt smiley og jeg vari øvrigt sikker på jeg aldrig ville komme til at bruge den smiley


  • #94   26. jan 2014 Munk og Jasmin: Det jo ikke en lastbilchefføruddannelse jeg tager. Jeg tager uddannelsen - Lastvognmekaniker, forskellen på det to jobs er ca 5.000 mere som mekaniker...

    Men.. Jeg dropper ud i løbet af næste uge, da jeg har fået en læreplads hos Scania (Verdens førende mærke inden for lastbiler)


  • #95   26. jan 2014 Det er også fint, så længe du er klar over, at hvis du om 15 år er blevet træt af at arbejde med lastbilerne, så fører din 9. klasses-eksamen dig ingen steder hen - og så skal du altså til at tage din HF om igen, hvis du gider det til den tid smiley

  • #96   26. jan 2014 God vind! Håber du kommer til at være glad for dit valg smiley

  • #97   27. jan 2014 Fünke: Der er et ordsprog der lyder: Valg og du fortryder det, vælg ikke og du fortryder det.. - Mener faktisk det var Søren Kirkegård det sagde det. Men det brude sige det jeg ville sige

    Chinolein: Tak. Håber jeg også selv.


  • #98   27. jan 2014 Du har ret, men lige præcis det ordsprog synes jeg ikke rigtig gælder her, for du kan jo ALTID uddanne dig til lastbilmekaniker når du har færdiggjort HF smiley nå, men held og lykke alligevel, håber også du bliver glad for det, det er jo i bund og grund dét, det handler om

  • #99   27. jan 2014 God vind fremover smiley

  • #100   30. jan 2014 Tak fünke og sarah


  • #101   5. feb 2014 Helt sikkert tage det sidste 1,5 år, det kan godt være det virker træls lige nu men det giver så mange flere muligheder. Hvis du dropper ud og tager en uddannelse der ikke kræver HF/STX og senere bliver træt af den, har du ikke noget at falde tilbage på, hvilket kan give dig problemer i det du så alligevel skal tage den ungdomsuddannelse som du valgte at droppe ud af. Tag den færdig, bid tænderne sammen, så har du den og kan tage pause eller gøre noget andet bagefter. Better safe than sorry smiley

  • #102   6. feb 2014 Slap da af... Drengen hat fået en læreplads nu smiley fint nok med den studentereksamen, men der mangler altså også folk til erhvervsuddannelserne. Der er da ingen grund til at spilde sin egen og andres tid, hvis man ikke er seriøs på uddannelserne. Det er blevet prisen for at alt skal være så fint, akademisk og gratis. Enhver kan komme ind og sløse sig igennem, hvormed niveauet bliver derefter. Det der ubegrænsede tag-selv-bord med ubegrænset SU på ungdomsudd. kommer til at give bagslag på et tidspunkt.
    Jeg hylder bestemt at der skal opfordres til uddannelse til ALLE, det er vejen frem. Men lange videregående uddannelser er altså ikke for alle. Så ikke alle behøver en studentereksamen, selvom den sikkert er rar at have.
    Held og lykke med mekanikeruddannelsen smiley


  • #103   6. feb 2014 Tak Malenetilde smiley

Kommentér på:
Droppe ud, eller ikke?

Annonce