{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.126 visninger | Oprettet:

Poniiiii
Poniiiii
Tilmeldt:
13. sep 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12

Historie bedømmelse? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg vil gerne overraske min lærer (jeg tror ikke at han har tjekket min første månedsopgave også kunne det jo være fedt at sige: Jeg er færdig med nr. 2 uden at få den for)


Nå, men altså hvad synes du/i. Beklager hvis enmet er forkert oprettet. Jeg er 10 år og har selv skrevet den, gerne skriv kritik smiley



The Red Mare

Kapitel 1: Forandringen


”Tag i tøjlerne og giv hende et hårdt slag med pisken!” Brølede min ridelære Stellas stemme i hele hallen. Jeg var ikke glad for det, men jeg gjorde det alligevel. Det var som om at bare fordi at jeg var én af verdens bedste ryttere skulle jeg nærmest ”mishandle” min egen hest! Den røde hoppe Red vendte det hvide ud af øjnene. Jeg kunne ikke lide metoden og alligevel gør jeg det. Jeg havde lært at ride på denne måde, hver nat lå jeg og tænkte på det. Jeg red metoden Hyperflexion/rollkur. Det var noget jeg slet ikke var stolt af. Jeg ville ønske at jeg bare kunne ændre alt! Men det var mere eller mindre umuligt. Jeg gik ned på min fars kontor.
”Far, kunne jeg måske prøve at ride selv og nærmest ”undervise” mig selv?”
”Nej, det har vi talt om hundrede gange før!” Min far blev sur og bad mig om at ride hans egen lovende springhingst Sunshine. Jeg sukkede men jeg vidste at hvis jeg ikke gjorde det ville han sælge Red, og det kunne jeg ikke lade ske. Jeg tog en beslutning i hemmelighed for min far. Jeg ringede til min bedste veninde Camille og spurgte om de kunne ride en tur. Camille sagde ja, og de begyndte at sadle Red, og Belle op. Belle er en 12årig skimmel araberhoppe der var blevet født her på stutteriet. Camille red meget uden bid og havde glade, samarbejdsvillige heste. Det var noget Camille skulle lære mig.
Vi tog den lange sti og med et enkelt bid i stedet for det dyre kandar jeg plejer at bruge. Jeg havde ingen gang pisk og sporer på. Da vi var kommet langt nok ind i skoven, hoppede min veninde af og tog trenserne af hestene.
”Hvad laver du?” spurgte jeg overrasket. Jeg fattede intet, men lod hende gøre det hun ville, hun skulle jo lære mig noget.
”Vent” nærmest hviskede hun. Camille tog noget reb, med en masse knuder på med tøjler i, frem fra en taske op på Reds hoved. Red vrinskede glad som om at hun ville sige ”Endelig fri for de bid!”. Så tog hun nogle store runde ting som så skulle om på hestens hals, Camille kaldte den ”cordeo’er”. Derefter en såkaldt ”rebgrime” på Belles korte araberhoved. Den føles underlig at ride med. Men jeg var jo også van til at ride med, spore, pisk og kandar. ”Klem med benene så skal hun nok sætte i trav” Camilles stemme var så blød. Jeg troede ikke helt på det men gjorde det alligevel. Red satte i sin vildt lækre arbejdstrav. Jeg blev helt overrasket men på en god måde. Jeg tog i tøjlerne og hun satte i en samlet trav. Jeg faldt hurtigt ind i rytmen og begyndte ride letridning.
Da mig og Camille havde sadlet af gik jeg ind i huset og undgåede min far. Jeg satte mig i den sorte kontorstol og trykkede den hjemmeside Camille havde forslået. Jeg fandt de ting jeg skulle bruge og valgte dem med vilje i samme farve. Jeg brugte i alt ca. 500 kr. på de ting. Det jeg købte var en cordeo, rebgrime og et specielt træktov med læderstrimler for enden. Jeg tjekkede posten hver dag jeg kom hjem fra skole for at min far ikke skulle se den om aftenen når han tjekkede posten. Én dag kom den. Jeg listede ind i stalden og kom det på Red. Red så godt ud med det sorte udstyr. Uden at nogle så det tog jeg også nogle gamacher og et fleecedækken og lagde det på Red.
Jeg trak stille Red hen til Camilles hus. Camille hentede Belle og sadlede hende op. ”Lækkert udstyr!” smilede Camille. Vi trak hestene ud på markerne og red rundt. Det føltes godt at ride de samme øvelser jeg normalt gjorde nu med en samarbejdsvillig hest (piaff, galoppiruetter, versader, schenkelvigning, for – og bagpartsvendinger, 1 – 2 – og 3- changementer, osv.) Jeg var så glad da jeg trak Red hjem. Jeg lå hele natten og tænkte på mig og Red.
Jeg vågnede ved at vækkeuret klingede. Klokken var 06:00. Da jeg havde fodret og lukkede Red ud på folden gik jeg ind i huset. Min far stod der med en kvinde klædt i dyrt stævnetøj! Det var som et mareridt da han sagde: ”Amanda, Jeg har fundet en køber til Red!”Jeg kunne mærke hans glæde i stemmen. Jeg blev sur og samtidig ked af det. Jeg skyndte mig at løbe op af trappen og tage rebgrimen. Jeg løb hurtigt, hurtigere end jeg troede at jeg kunne. Jeg glemte at stoppe da en af staldfolkene kom trækkende med en unghingst, jeg løb lige udenom den. Hingsten lagde ørene ned og stejlede. ”Amanda! Det her er et stutteri ikke en legeplads!” hørte jeg min vrede far råbe til mig. Jeg sprang over hegnet til den store græsfold hvor Red stod på.Jeg løb hurtigt hen til Red med en rebgrime og fik fanget Red og givet hende rebgrimen på. Den hurtigste vej ud af ejendommen var lige ved det lukkede led hvor min far stod og snakkede med damen som vist hed Beth. Jeg havde ikke noget valg. Hegnet var mindst 150 cm højt. Jeg lagde schenklerne tæt på hendes sider. Jeg fik hende til at galopere hurtigere og hurtigere. Lige før hegnet gav jeg hende helt frie tøjler. Hun forlængede sine skridt og det føles som om at vi fløj. Min far stod og måbede. Jeg galoperede helt hen til Camilles hus. Jeg hoppede hurtigt af og løb hen bag huset og bandt Red. Red skummede af sved. Jeg begyndte at græde. Jeg har skamredet Red. Camille kom ud af huset og så mig og Red.
”Amanda! Hvad laver du her? Hvad er der sket med Red? Hvordan kom du he….” Hun stoppede hurtigt sætningen da hun så mig græde. Jeg fortalte hende det hele. Vi gik ind i et vandspiltov hvor min far slet ikke kunne se mig.
Mig og Camille begyndte at vaske Red meget grundigt og tørrede, og kom derefter et sort sveddækken på hende. Jeg gav Red mange godbidder og gulerødder som undskyldning af skamridning.


Kapitel 2: Afsløring
Et par timer senere gik jeg hjem med Red. Jeg gav slip på cordeoen og hun fulgte stadig efter mig. Jeg blev så glad og gav hende et styk af en gulerod. ”God pige” sagde jeg og gik videre. Jeg åbnede leddet og gik ind i stalden. Jeg åbnede boksen og tog grimen af.. Jeg gik stille ind i huset og så min far stod og lavede mad. ”Hvad havde du gang i? Er det det du har spildt hele ugen på? Spurgte min far vredt. ”Jeg ville ikke mishandle min hest, og jeg har ikke ”spildt” ugen” svarede jeg arrigt til min far. Jeg småløb udenfor og satte mig ned i den bløde halm. Red lagde sig ned og prustede ind i mit hoved. Jeg begyndte at kæle med Red og give hende resten af den gulerod jeg havde i lommen. Jeg hørte skridt ude fra staldgangen og rejste mig. Jeg så at det bare var Anna. Anna er den nye staldpige og rider nogle af stutteriets unghingste og avlshingste. ”Hvorfor er du her?” spurgte Anna mig overrasket.
”Jeg er kommet i skænderier med min far” svarede jeg Anna. Anna var min anden bedste veninde, men jeg følte ikke at jeg kunne fortælle hele sandheden til hende.

*

Da jeg vågnede var jeg stadig ude i staden. Jeg gav Red hendes grime på trak hende ud på staldgangen. Jeg hentede en greb og en trillebøre. Jeg begyndte at muge ud. Normalt mugede jeg aldrig ud da jeg skulle ride hestene men i dag skulle jeg ikke rigtig noget. Lige da jeg tænkte det kom jeg i tanke om at det var i dag at dyrelægen kom og skulle aflive Stars Silverlight. Silver var min anden hest. Jeg havde vundet Europamesterskaberne på Silver. Silver var kommet til skade til ved et World Cup stævne hvor han var blevet bange men at det havde været for sent at refusere så han galoperede direkte ind i selve springet. Jeg husker hvordan bommende havde nærmest ”fløjet” rundt inden at det blev helt sort. Jeg var endt på hospitalet i to måneder på grund af en slem hjernerystelse og to brækket ribben. Silver havde brækket et forben og havde alligevel galoperede rundt. Det kunne hans ben ikke holde til. Jeg hørte en bil komme og lukkede Red ind i boksen. Det var dyrlægen mrs. Hanson bil. Mig og mrs. Hanson gik hen til Silver boks. Mrs. Hanson havde en sprøjte i hånden. Mrs. Hanson trak sprøjten op og gav ham indsprøjtningen. Han faldt hurtigt efter sprøjten ned på jorden. Mine øjne var fuldt med tårer.


Kapitel 3: Misrøgtet hest
Min far kom ind og gav mig en undskyldning og fortalte samtidigt at han havde købt en ny springhingst til mig. Han mente åbenbart at jeg spildte alt min tid med Red nu så jeg skulle have en hest jeg ikke spildte min tid på. Min far havde købt sikkert bare købt den på grund af dens stamtavle. Jeg stivnede totalt da jeg så stamtavlen, da jeg så stamtavlen:

M: Staugaards Fantasy Royal
MF: Lathanid
F: Stars Silverlight
FF: Stars Mystical Diablo
Mit blik hvilede på ordene ”Stars Silverlight”. Silver! Det var sikkert derfor at far havde købt den. Jeg kendte de fleste andre. Hingsten han havde købt var direkte afkom af Silver, og af en elitehoppe. Hingsten far havde købte var ud af ren perfekt springafstamning. Den samme eftermiddag kørte hun med en af staldfolkene ud at hente hingsten. Jeg så overrasket på skiltet ”Stald klørupgård”. ”Var det ikke der med de mishandlede heste” tænkte jeg. Da vi gik ind i stalden fik jeg min mistanke bekræftet. Hestene var alt for tynde, tydelige store sår, og der så ud som om at ikke var muget ud i et helt år! Jeg havde ikke lyst til at prøve ride den. ”Det er da mishandling at sætte sig op på den dér” sagde jeg til min far da mig og en staldfolkene kom hjem. Min far forstod det ikke før han så hingsten. Da min far så hingsten kunne han kun være enig med mig.


Tak på forhånd

- Mathilde

PS. Den er ikke færdig!


Kommentarer på:  Historie bedømmelse?
  • #1   9. mar 2014 Super god smiley Du har nogle steder, hvor du kører lidt rundt i vi, de osv:-) Derudover virker det lidt mærkeligt, når du i parentes skriver øvelserne, du kan sagtens nøjes med at skrive "de øvelser vi normalt lavet" eller noget i den stil:-)
    Men super godt gået, jeg er meget imponeret, du er jo "kun" 10:-) Det er sejt at kunne skrive sådan:-)


  • Poniiiii
    Poniiiii Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #2   9. mar 2014 Tak, Det er bla. fordi at min lærer ikke ved ret meget om heste og for at de skal "fylde" så det ikke bare en sådan en alt for kort historie smiley

  • Poniiiii
    Poniiiii Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #4   9. mar 2014 Maiken : xD, Mangler virkelig inspiration til kapitel 4!


    Min far forstod ikke at han virkelig havde købt en såkaldt ”ubrugelig hingst” Det havde taget mig og Stefan 2 timer at komme hen og give den grime på, undersøge den, og komme transportudstyr på, og trække den ind i traileren. Jeg var dybt sikker på at den nok havde en hvid stjerne, fire hvide sokker, og ellers en mørk kastanje brun farve. Jeg ville kalde ham Star. Jeg brugte meget tid med ham, altså stå ved hegnet og tæt på boksen for at han kunne vænne sig til det. Som min far altså mente var ”spild af tid”. Samme dag kom Camille over for at se ham. ”Han er godt nok mudret!” sagde hun med sin tænk-at-mennesker-kan-være-så-onde-ved-dyr stemme. ”Det er ikke kun mudder..” sagde jeg med samme stemme. ”Lad os gå over til Red” mig og Camille begyndte at gå over til græsfolden, der var en stor skov så vi kunne ikke se hende. Jeg fløjtede et skingert pift og i det samme kunne mig og Camille høre lyden af et højt vrinsk og hove. Iden længe kunne mig og Camille se en hestekrop der galoperede hen til lågen. Jeg gav hende rebgrimen på og Camille havde taget sin egen vallak Sunshine med. Sunny var en 11årig dansk varmblod. Sunny gik LC i dressur og LF i spring. Han var ikke den bedste stævnehest. Mig og Camille gav os til at trække hestene rundt i skoven og løslongere uden indhegning. Først havde jeg selvfølgelig troet at hun bare ville løbe væk, men nej, hun blev ved med at trav rundt i cirkler. Jeg strakte armene og hun lavede spanske skridt. Da vi kom hjem vaskede vi hestene og så red Camille hjem med Sunny. Jeg lagde mig lige så stille til at sove.

    *

    En måned senere stod jeg og striglede Star over det hele. Jeg kunne også løfte hans ben og rense hans hove. Jeg spulede hans ben og begyndte at planlægge hans ”genoptræning” Jeg ville tage ham i et par måneder i longe og derefter måske starte med at skridte og trave med trækker. Dog ville jeg gøre det bidløst med rebgrime og cordeo. Jeg begyndte at ligge klokker på hans hove og bandager på hans ben. Det tog han rigtig godt, vippede lidt med ørene med det er jo også okay.



  • Poniiiii
    Poniiiii Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #6   10. mar 2014 Jeg ville gerne men, jeg er totalt blank for idéer til kapitel 4. Hvis du/i har nogle gode så skriv smiley

  • #7   10. mar 2014 Stævne?

  • Poniiiii
    Poniiiii Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #8   10. mar 2014 Kapitel 4: Europa Mesterskaberne

    Vækkeuret klingede. Jeg strakte mig og tog nogle sorte ridebukser på og en hvid ridejakke udenpå en lyseblå T-shirt. Jeg tog en skål cornflakes til morgenmad og så at min far kiggede på mig. ”Amanda, jeg har tilmeldt dig Europamesterskaberne i spring, så vi skal snart køre, jeg har fået en af staldpigerne til at pakke dit stævnetøj” sagde han lidt efter. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige. Ja, Red var klar, men var jeg det? Nå, jeg havde alligevel intet valg. ”Amanda? Hører du efter?” spurgte han lidt undrende. ”Ja, okay” sagde jeg kort. Europa mesterskaberne, jeg smagte lidt på ordene. Red og mig skulle, eller skal, være klar. Jeg tog et sort transportdækken og fire sorte transportgamacher. Jeg tog de sorte nypudsede sorte ridestøvler på og gik ned i stalden. ”Så, tøsen, så skal det igen blive showtime” mumlede jeg til hoppen. Jeg tog en blød børste og striglede Red og rensede derefter hendes hove. Jeg gik ud af boksen og tog dækkenet og lagde det forsigtigt op på hende. Jeg gav mig til at spænde dækkenet. Så lagde jeg de fire transportgamacher på. Jeg tog en sort grime og løftede blidt grimen over ørene på hende. Jeg satte et grimeskaft i hendes grime og trak hende ud til hestetraileren. Jeg bandt hende til traileren og hentede hendes udstyr og lagde det ind i sadelrummet og det der ikke kunne være der kom ind i bilen. Til sidst trak jeg Red ind i traileren og bandt hende. Da mig og min far kørte hen til stævnepladsen var der helt tavst. Da vi kom der hen skyndte jeg mig ind til Red og trak hende ud af traileren. Jeg var én af de tidligere startere og gav hende sadlen på. Jeg strammede gjorden mildt og spændte grimen hurtigt af. Jeg tog den dyre ”B Vertigo Georgia” trense og strammede remmene. Jeg tog en martingale på o spændte den fast i gjord, sadel og tøjler. Jeg lagde et skridttæppe over sadlen og hoppede op. ”Ses, far” sagde jeg til min far inden jeg red hen til opvarmningsbanen. Red spidsede ørene da hun så springene, så jeg lænede mig tilbage og tog lidt i tøjlerne. Efter jeg havde skridtet i 10 minutter og travet i et kvarter sprang jeg an i højre galop og galoperede rundt ude på hovslaget i mens at banebyggerene byggede en opvarmningsbane. ”Anna Schmølbæk med Dance Night noteres for 4 fejl og i tiden 1 minut og 21 sekunder, nu vil vi gerne se Amanda Lund med Red Starlight” annoncerede speakeren. Jeg fik et opmuntrende smil fra min far da jeg red ind. Klokken lød og nu var det tid. Jeg lavede et anspring i højre galop direkte fra parade og kiggede hen mod det første spring. Det var en okser på ca. 140 cm . Et par galopspring inden springet slap jeg hende helt. Det føltes som om at vi fløj. Også trekombinationen, muren, vandgraven, og 2 lodrette spring. Nu var der kun et spring tilbage. Det klarer hun fejlfrit og i bedste tid. ”Amanda Lund med Red Starlight fik en fejlfri runde og tiden: 58 sekunder, klassens bedste tid indtil da” skrålede speakeren igen. Jeg vandt runden. ”Til præmie overraskelse vil gerne se Amanda Lund på hoppen Red Starlight” skrålede speakeren. Jeg foldede tæppet ud og galoperede ind og lavede en brat parade ved dommeren. Jeg fik en pose med nogle ting i, en medalje, og en roset. Jeg fik Red i galop med spanske skridt inden jeg red ud. ”Tillykke, det klarede du da godt, hvad med VM om to måneder?” spurgte min far glad. ”Måske, der kan ske meget på to måneder” svarede jeg. Da vi kørte hjem talte mig og min far om hvad der kunne være i posen, den var nu ret tung. Da vi kom hjem tog jeg transportudstyret af og gav hende mange gulerødder og æbler. Så gik jeg ind på mit værelse og åbnede tasken og så at der var mange ting i og at der var papir med værdi på hver. Jeg trak den første op. Det var et sort sæt fra Rider By Horse med tingene: gamacher, klokker, hut, underlag, dækken, grime og bandager, alt nypris: 6205 kr. Jeg stirrede på tallene, så dyrt! Og der er meget mere i tasken! Der lå også en helt ny sadel til 31500 kr. Ja, jeg er vant til at ride med dyre ting, men nu bare at få det foræret! Der lå to pakker tilbage, den ene indeholdte et par ridestøvler, ridebukser, ridejakke, ridetrøje, ridestrømper, hjelm, vest og stævnetøj til samlet værdi af 10000 kr. Der lå én stor pakke tilbage; Den indeholdte to piske – en springpisk og en dressurpisk – med noget diamant, 3 sæt ridestøvler med sporer + sporeremme, leggins, handsker, 2 striglekasser med strigler, og 4 strigletasker med strigler.


  • #9   19. apr 2014 mere please


  • Poniiiii
    Poniiiii Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #10   19. apr 2014 Har lige lavet en del på den smiley

    Mangler inspiration!

    Kapitel 5: Night Amigo

    Jeg gik ind i de pensioneret hoppers stald hvor jeg normalt aldrig var. Der var bokse på begge sider af staldgangen. Jeg gik hen til ”boks 8” hvor Reds mor stod. Night Amigo var en 21årig sort hoppe der som den eneste havde vundet EM 9 år i træk.
    Da den store sorte hoppe hørte skridt uden for hende boks skyndte hun sig at kigge ud over halvdøren over bokslågen. Jeg slog låsen fra boksdåren af og åbnede boksdøren. Amigo vrinskede skingert da jeg kom ind i boksen. Jeg gav mig til at nusse hoppen og gav hoppen den mørkebrune lædergrime der hang uden for boksen på. Amigo havde været min eneste ”ven” den tid hvor min mor døde.
    Jeg tog et hvidt dækken over hende og spændte det. ”Så skal vi ud og gå” mumlede jeg smilende til hoppen. Jeg tog grimeskaftet og satte karabinhagen fast i grimen. Jeg åbnede boksdøren og trak hende på staldgangen. Jeg slog kikkende lyde med min mund og hoppen fulgte efter mig.
    Jeg stoppede hende på striglepladsen og striglede hende over alt og rensede derefter hendes hove. Jeg trak hende ud af stalden og gik ind i skoven med hoppen ved min side. Min far ejede en lille ”round pen” der stod inde i skoven. Jeg svang mig op på den store hoppe som var 178 i stang. Jeg skridtede stille forbi indhegningen. Det glædede mig at Amigos part ikke kunne komme i dag, så jeg måtte ride hoppen.
    Amigo havde i sin tid vundet EM for juniorer i dressur som det højeste resultat. Amigo gyngede lidt med hovedet, synes nok at det var underligt at blive redet i grime i stedet for det kandar der plejede at blive brugt. Et kvarter efter lagde jeg stille schenklerne til og hun satte i trav. Jeg faldt hurtigt ind i rytmen og begyndte at ride letridning med rigtig diagonal. Jeg trykkede med hælene for hvert andet skridt hun tog og hun begyndte at lave spanske skridt.
    Jeg fik Amigo travede tilbage til round pen’en hvor jeg steg af. Jeg spændte gjorden op og hev sadlen af. Jeg tog træktovet af og lod hende skridte lidt rundt imens jeg hang sadlen hen på hegnet. Jeg gik ind på midten og sendte hende ud på hovslaget ved at svinge trætovet hen mod hoppens bagpart.
    Amigo prustede vildt og satte i galop ud mod hovslaget med hovedet højt løftet. ”Rooolig nu tøs” sagde jeg forsigtigt og drev hende videre. Kort tid efter sænkede Amigo hovedet. Efter fem-seks omgange begyndte hoppens øre at vende ind mod hende og lagde hovedet på skrå så det vendte ind mod mig. Hurtigt efter begyndte hun at tygge ud af luften. Jeg ændrede min stilling og stoppede med at drive. Jeg hørte lyden… Lyden af hovslag der kom gående hen mod mig. Amigo havde lavet metoden ”Join up” med mig.
    Nu galte det ’follow up’. Jeg vendte mig om og kløede hoppen i panden – Det sted hvor hun ikke kunne se og blev nød til at stole på mig - Jeg vendte mig om og gik rundt i store cirkler og andre forskellige mønstre. Og det bedste af det hele – Amigo fulgte med mig. Jeg tog sadlen på og skridtede hjem. Jeg hoppede af udenfor stalden og bandt hende på staldgangen. Jeg tog dækkenet af og grimen af og lukkede hende ind i boksen og gav hende mad og nogle gulerødder.

    Kapitel 6: Ulykken

    På vej hen til Reds boks i træningsstalden stødte jeg på én fra staldpersonalet der ville fortælle mig at min far ville snakke med mig på sit kontor. Jeg sukkede. Klokken var næsten fem om eftermiddagen og jeg havde ingen gang været henne hos Red i dag.
    Jeg gik ind på kontoret og så min fars alvorlige ansigtsudtryk. ”Jeg har hørt at du ’pjattet’ rundt med de andre heste, så jeg rider Red i morgen” sagde min far da jeg havde lukket døren. ”Far! Det kan du da ikke” svarede jeg surt min far. ”Jo, jeg kan!” sagde min far højt.

    *

    Jeg var lige vågnede og havde taget et rød T-shirt på og et par sorte ridebukser. Jeg gik neden under for at tage noget at spise.
    Jeg tog en skål cornflakes son normalt. ”Okay, lad os sige at du har Red sadlet op om et kvarter” hørte jeg en stemme sige bag mig. Jeg vendte mig om og så at det var min far. ”Okay” mumlede jeg. Jeg skyndte mig sadle Red op. Jeg ville helst ikke, men jeg havde jo ikke noget valg. Jeg hentede trensen med det blide bauncherbid. Jeg tog også den skinnende sorte dressursadel.
    Jeg trak Red ud af boksen og striglede hende. Jeg tog sadlen op på hende og spændte gjorden mildt. Jeg hev grimen af og kom trensen på. Jeg efterspændte gjorden. Min far kom og satte sig op på hende. Min far skridtede Red varm og travede et par minutter og sprang så hurtigt an i galop. ”Faaar! hvad har du gang i!” råbte jeg. ”Jeg lærer hesten disciplin!” råbte han tilbage.
    Min far blev ved med at drive og drive mere på stakkels Red. Pludselig snublede Red og min far blev kastet af. Jeg skyndte mig at løbe over til Red og få hende op. ”Kom såååå!” mumlede jeg højt til hoppen. Red kom op og stå på alle fire ben men kunne ikke støtte på venstre forben. Det vidste sig at Red havde forstakt benet. Jeg stønnede. Det var lige hvad jeg havde brug for (bemærk ironi). Jeg gav Red en frossen ærtepose på samt en bandage udenom. Jeg skiftede den tre gange dagligt og efter en måned var benet helt okay igen. Jeg begyndte at skridte Red rundt i longe ude på folden.


    Kapitel 7: Verdensmesterskaberne - spring

    Reds ben var okay nu og vi skulle deltage i Verdensmesterskaberne, havde min far pludselig fundet på. Jeg stod og striglede Red tidligt om morgenen for at nå det hele. Jeg kom det sort og hvide transportudstyr på og trak hende ind i traileren uden problemer.


    Mig og min far kørte derud klokken 6 om morgenen med hestetraileren. Tre timer senere var vi kommet frem til stedet. Jeg trak Red ud af traileren og hen i én af de der enegangsstalde der var sat op rundt om stævnepladsen. Det myldrede med mennesker alle steder. Red var ivrig og bøjede nakken. Mig og min far sat os hen i cafeteriet og fik os en pizza. Nu var min klasse begyndt. Min far stod og så på de andre mens jeg gik over og sadlede op. Jeg havde den sorte lædersadel med. Jeg kom springgamacher på Reds forben og klokker på forhovene. Jeg gav Red sadlen på og martingalen på som skulle sidde fast i tøjlerne, i gjorden og øverst på sadlen.
    Det hvide underlag under sadlen kunne nemt ses. Jeg tog det dyre mexicanske hovedtøj frem og tøj først tøjlerne over halsen. Så tog jeg grimen på og gav hoppen bidet i munden og spændte hageremmen, næsebåndet og det andet næsebånd. Jeg lagde det sorte fleecetæppe og spændte dækkenet fast. Jeg trak hende over på opvarmningsbanen og lyttede til speakeren.
    ”Det var Maria Klarupsen på Cooks Silver med 12 fejl og i tiden 1 minut og 12 sekunder, nu vil vi gerne se Amanda Lund på Amazing Red Starlight” annoncerede speakeren” Jeg skridtede ind på banen og målede løst det højeste spring til 170 cm højt.
    Jeg satte i galop da startsignalet lød. Det første spring var et almindeligt lodret spring på 160 cm. Red satte stort af og sprang højt over springet. Det andet var en okser på nok 160. Så var der en trekombination på nok 150 cm. Så kom der en mur og 5 reklamespring. Så var der kun ér tilbage. Jeg var den sidste i den her klasse og det betød:
    Hvis det her spring blev fejlfrit ville jeg vinde. Det var 170 cm højt. Jeg ville skære et hjørne af og vi kom skævt ind på springet. Reds baghov ramte bommen men den blev liggende ”Det var Amanda Lund på Amazing Red Starlight, fejlfri runde, og med tiden 59 sekunder. Amanda Lund vandt dette års Verdensmesterskab” sagde speakeren. Jeg galoperede ind og lavede en direkte parade fra galop ved dommeren. Jeg fik en roset, og en pokal og vandt en Ifor Williams hestetrailer og igen en tung kurv. Jeg red ud mens én jeg ikke kendte kørte bilen ud.
    ”Hej Amanda! Jeg har et lille brev til dig” Jeg genkendte ham der talte, der var ham talentspejderen jeg mødte til EM. ”Tak” sagde jeg og gik hen til min fars bil.


    Kapitel 8: Fantastisk træning

    Jeg var lige kommet hjem og stod og nussede Red. Jeg hørte nogle skridt uden for boksen og så op. ”Amanda! Der er en auktion i morgen med eliteheste, vil du med?” Min far kiggede ind i boksen. ”Ja. Hvilke heste er du på udkig efter” Hørte jeg mig selv sige.
    ”Hingste, og heste der er klar til tilridning”
    ”Okay” sagde jeg. ”Desuden er der flyttet nogle ind i nabostutteriet, en pige på 16 som du nok godt kunne blive venner med, hun rider også stævner..” plaprede min far løs. ”Okay” afbrød jeg ham. Jeg gav Red et dækken på og gik ned af staldgangen.
    ”Star!” småråbte jeg. I det samme blev et smukt araberhoved stukket ud over halvdøren. Jeg gik hurtigt ned til boksen og lukkede mig ind i den store sorte træboks. Jeg tog en blød børste og tog fleecetæppet af. Jeg bevægede børsten i store runde buer og begyndte at børste benene væk fra mudder.
    Jeg tog den sorte lædergrime der hang uden for døren op over hovedet på den fuksrøde hingst. Jeg tog et grimeskaft og satte det i grimen. Jeg åbnede boksdøren og trak hingsten ud af boksen. Jeg gik ud på gårdspladen hen mod det nybyggede ridehus.
    Jeg tog en sadel og lagde den op på ryggen af hingsten. ”Gooood dreng” mumlede jeg glad. Jeg spændte gjorden og tog et bid i munden af ham. Jeg skridtede en tur ude i skoven.
    Efter en tretimers lang ridetur lukkede jeg ham ud på fold sammen med nogle vallaker vi brugte til western konkurrencer. Jeg besluttede mig for at gå hen og snakke med de nye. Jeg gik hen til døren og trykkede på ringeklokken. Døren blev åbnet af en høj, slank og ganske pæn pige på ca. 16 år. ”Hvem er du?” spurgte hun forsigtigt. ”Jeg hedder Amanda og bor ovre i nabostutteriet” sagde jeg roligt. ”Vent, nu kan jeg genkende dig! Du er Amanda Lund, hende konkurrencerytteren ikke?” sagde hun hurtigt. ”Jo, det er jeg”
    ”Har i også heste?” spurgte jeg pigen. ”Ja, én dressur hest som jeg rider LA-klasser på og nogle unge araberhingsteplage med rødt pas”.
    Efter nogle timer gik mig og pigen – Som hed Anna – hjem for at se stutteriet.
    Anna virkede meget sød og jeg viste hende frem for Star. Anna blev meget overrasket over at se ham her. ”Han var én af mine tidligere heste, forældrene havde begge vundet OL guld” sagde Anna stolt. ”Woaw, jeg har virkelig forsøgt at få information om ham”
    Klokken blev over 18.00 da Anna tog hjem.

    Kapitel 9: Auktionen
    Da jeg vågnede skyndte jeg mig op og tog det sæt ridetøj der lå på min reol bestående af en hvid T-shirt hvor der stod mit navn på, og et par ridebukser med helskind.
    Jeg gik ned af trappen og ind i køkkenet. Min far sad og læste om heste der kom på auktion, åh nej! Auktionen! Den havde jeg glemt alt om! ”Godmorgen Amanda, er du klar til at se på salgsheste? og for resten er jeg blevet betalt for at du skal ride nogle af salgshestene!” sagde mig far glad. ”Okay” sagde jeg kort og tog noget morgenmad.
    Der var 3 timers kørsel til auktionen. Jeg skulle ride71 heste ud af 289 heste der blev vist frem. Jeg gik rundt i staldene og kiggede på de forskellige heste. Ved én bestemt boks stoppede jeg op. Derinde var en billedsmuk gråskimmel hingst. Jeg læste på sedlen:
    -----------------------------------------------
    Miracles Flying Magic
    Højde: 176
    Race: Dansk varmblod med rødt pas
    Alder: Født I 2004, 10 år.
    Military: S-klasser
    Rytter: Amanda Lund
    -------------------------------------
    Det var jo min drømmehest! Magic og Amanda, jeg smagte lidt på ordene. Jeg viste den for min far og vi blev enige om at byde højest på den, og så skulle jeg ride den, hvor fedt var det ikke lige?
    Det var nu den sidste hest.. Magic!

    Jeg var hurtigt klædt om i stævnetøj og hoppede op på den fuksrøde hingst. Jeg fik den i trav med spanske skridt og red ind på banen. Jeg sprang an i galop mod en bane på 130 cm. Magic fløj over dem, det kunne jeg ikke holde ud til! Jeg gav ikke slip på tøjlerne og holdt dem hele tiden stramt og derfor rev han ned eller refuserede ved alle spring. Jeg klappede ham og skridtede ud mens jeg hørte efter buddene. ”Så er 500.000 budt! Hvem byder 550.000? Ingen? 1. 2. 3.” annoncerede speakeren
    ” Hr. Lund har købt denne hest”
    Jeg sadlede hurtigt af og tog transportudstyret ud af bilen og op på hesten. Jeg satte et træktov i grimen og trak ham ind i traileren uden problemer.
    Min far endte med at købe 4 heste, 2 hopper, Magic, og en avlshingst udelukket købt på grund af hans stamtavle og rødt pas.
    ”Amanda, hop nu ind i bilen, vi skal hjem nu” hørte jeg min far sige småirriteret inde fra bilen af. ”Kommer nu” sagde jeg højt. Jeg gav ham et sidste klap og satte mig ind på forsædet i den store hvide bil.
    Da vi kom hjem blev vi enige om at lade Magic stå i hingstestalden, i boks 28 – én af dem længst nede af stalden. Staldfolkene var alle nede i folestald 2 hvor én af vores bedste avlshopper var begyndt at fole – og føllet skulle være efter en elitehingst i spring. En halvsøster eller halvbror til Red. Jeg skyndte mig ned i avlsstalden men føllet var født og begyndt at prøve at stå op. Føllet faldt flere gangen ned i halmen. Det var et hingsteføl. Jeg forslog et navn: Stars Fireball. Min far var vild med navnet. Fireball. Det var blevet mørkt og jeg skulle fodre i tre stalde nu – Avlsstald 5, træningsstald 7, og hingstestald 6. Alle heste var meget ivrige efter mad, men alligevel rolige. Da jeg kom ind i huset tog jeg en sandwich og lagde mig til at sove inde i min seng



Kommentér på:
Historie bedømmelse?

Annonce