{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Mareridtet som endte lykkeligt. {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder her efter en hård torsdag/fredag nat, og har simpelthen bare brug for at komme ud med historien.

Jeg fik her for 3 måneder min nye pony hjem, han hed Bali. Han er en rigtig sød og dejlig pony, som jeg har rykket mig rigtigt meget med, i forhold til jeg er en ekstremt nervøs rytter. Jeg tør både galoppere på tur, springe 40 cm og ja galoppere uden sadel!

Han lagde sig i sidste uge ned inde i ridehuset to gange, men da han gabte begge gange tænkte jeg bare han var træt, og har onsdag og torsdag lagt ned ude på folden og rullet. I går da jeg skulle have undervisning i dressur, glædede jeg mig, og vi havde jo sprunget dagen før hvor han var frisk nok. Han gik dog mærkeligt på staldgangen, og jeg råbte til min mor som mugede ud '' Mor mor! Jeg tror der er noget galt med ham! Skynd dig! '' hun tænkte jo bare, jaja jeg muger altså ud. Hun så det så godt, og troede han var stok halt, men så lignede han en der skulle tisse, og han blev så lukket ind i boksen hvor han smed sig, og ville rulle. Efter noget tid fik nogen piger fra stalden ham op og han blev trukket rundt med inde i ridehuset..

Min mor ringede til dyrelægen som ville komme ind for en halv time. Hun tjekkede ham, og hun ville tro det ar tarmslyng men var jo ikke. Vi skulle så få ham ind til Højgård Hestehospital til observation, og vi fandt en trailer og bil, og kom så afsted. Dyrelægen derude tjekkede ham, og sagde hun ville ringe.

Senere ved 20 tiden sad vi i stalden, med nogen af dem der var kørt med ud på Højgård, og prøvede at få tankerne på noget andet og spiste pizza. Hun ringer og siger han var blevet vasket igennem tarmene og det kunne gå begge veje, men nu skulle hun vente på smertestillende var ude. Jeg var self positiv, og sagde til mig selv han ville klare den!

Kl 21.30 er vi lige kommet hjem, og dyrelægen ringer og siger det slet ikke går. Ponyen smider sig konstant og har virkelig ondt. Vi fik så 20 minutter, til at tage en beslutning i. Aflive eller operation.. Efter mig og min mor snakkede sammen, og fik ringet til min mormor besluttede vi os for at han skulle opereres..

Vi ventede så, og ringede til Højgård kl 2, hvor vi var meget nervøse for at hører hvordan det var gået. Det var dog gået godt, og han var på benene igen. Han havde taget det fint. Her i formiddags var mig og min mor så derude og han var træt, men frisk. Vi måtte strigle ham, og vi måtte godt gå udenfor og græsse med ham i 5 minutter og gå lidt med ham.

Jeg havde bare lige brug for at komme ud med min ''oplevelse''. Måske nogen der har prøvet det før?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mareridtet som endte lykkeligt.
  • #1   18. apr 2014 puha sikke en oplevelse! :0 smiley
    alt held og lykke til jer i fremtiden med ham smiley
    Knus og kram Flora og Champ smiley


  • #2   18. apr 2014 sikke da en oplevelse.. =/ men godt det endte lykkeligt.. smiley
    men håber inderligt at han er forsikret.. vil slet ikke tænke på hvad det koster at få opereret en hest i helligdagene..


  • #4   18. apr 2014 Dejligt at det hele endte godt smiley

  • #5   18. apr 2014 God bedring! Håber at du også er Okay? smiley

  • #6   19. apr 2014 Jeg har ikke stået i en sådan situation, men jeg har prøvet noget lignende.
    Jeg skulle lukke hestene ind fra græs da den ene hest ikke vil gå, selvfølgelig opmuntrer jeg hende lidt, men finder lynhurtigt ud af at der er noget galt - hesten støtter slet ikke på det ene ben, og har skrammer på hele den ene side (er højst sandsynligt styrtet voldsomt).
    Til alt held stod hun meget tæt på sygeboksene og ikke i den anden ende af folden, så vi fik hende meget langsomt trukket ind mens dyrlæge og ejer kom.Det viste sig at hesten havde brækket benet ved styrtet. Heldigvis var knoglen ikke helt brækket g bruddet sad meget højt, så hesten kunne reddes. Ejerne valgte at få den operet da hoppen kun var 5 år og ud af en meget lovende afstamning. Hesten bliver opereret, men bliver meget syg fordi dens imunforsvar arbejder så hårdt, så i lang tid ligger hoppen bare fladt ned. Da hun kommer sig over sygdommen f¨r hun en skinne ind i benet og kommer hjem med gips på.
    Der startede det rigtige mareridt. Efter en uges tid hvor alt så fint ud og såret helede begyndte der at komme betændelse fra det - dyrlægen blev straks tilkaldt. Det viste sig at hoppen var allergisk over for metallet (det er yderst sjældent), så hendes ben var begyndt at rådne inden i. Til alt held har det blevet opdaget meget tidligt, og derfor udviklede det sig ikke.

    Hoppen har det godt idag og er i ridning smiley


Kommentér på:
Mareridtet som endte lykkeligt.

Annonce