{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Ville du stadig tage i Zoo, efter de aflivede giraffen Marius? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at skrive en eksamensprojekt i kommunikation/it, og har valgt emnet "Turist i København" og underemnet Københavns Zoo.

Jeg ville blive rigtig glad hvis du ville svare på disse spørgsmål:

Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?

Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?

Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?

Evt. andre kommentarer?

Tusind tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville du stadig tage i Zoo, efter de aflivede giraffen Marius?
  • #1   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius? - Nej, men jeg mener stadig, ikke at zoo er et sted for vilde dyr..

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke? - Ja da! De gjorde jo ikke noget forkert.

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening? - Jeg mener de gjorde det rigtige. De tænkte på dyret og avlsprogrammet, og kom frem til at en aflivning var det bedste. De har jo nok heller ikke syntes det var skide sjovt at aflive Maris, så der var jo en god grund til det.

    Evt. andre kommentarer? - Jeg forstår ikke jer der bliver så forargede, han havde haft et godt liv, der desværre måtte slutte lidt for tideligt. Brug dog jeres krudt på de dyr der lider.


  • #2   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Jah selvfølgelig vil jeg det. Kan ikke se noget forkert i det, de har gjort. Sys måske lidt deres undskyldninger de kom med var lidt dårlige men sys ikke der var noget galt i og gøre det

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    Jeg mener som sagt at det var helt fint og rigtig nok. De burde nok have tænkt lidt og reaktionen omkring det og måske ikke gjort så stort et nr ud af det. Der bliver jo uden problemer slagtet zebra, geder, heste også vidre uden problemer nå de andre dyr skal have mad

    Evt. andre kommentarer?
    Sys folk skal lade være med og blive forblindet af det hele og se det hele i et større perspektiv.


  • #3   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Nej

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?

    Ja da, synes det er et hyggeligt sted at komme og kan godt lide at se de forskellige dyr.

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?

    Jeg er ret sikker på de ved hvad de laver. De afliver ikke dyr for sjov. Det gør ikke ondt på giraffen at være død og den har med al sandsynlighed haft et bedre liv end en ko eller gris som vi slagter masser af hver dag og så er giraffen heller ikke en truet dyreart.

    Evt. andre kommentarer?


  • #4   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    - Nej

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    - Ja, jeg ser intet ondt i at giraffen blev aflivet, det er hyggeligt at være i Zoo, både ør og efter giraffen blev aflivet.

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    - Jeg mener at Zoo gjorde det helt rigtige. De har forstand på hvordan giraffen får det bedst og hvis de virkeligt mente at der var brug for den et andet sted, så var den også kommet der hen. Der er ikke mangel på giraffer af marius' type i zoologiske haver rundt omkring, så derfor er der ikke nogen grund til at beholde ham. Jeg synes at Zoo gjorde det rigtige at fortælle offentligheden sandheden og prøve at vise os hvordan tingene hænger sammen. Det er helt til grin som sagen blev blæst op, der er absolut ingen grund til at vi skal have et så menneskeligt forhold til den giraf. Den havde et godt liv, og Zoo sikrede sig at den sluttede af inden det blev anderledes smiley


  • #5   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Nej, det har jeg ikke.

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Ja, det ville jeg da gerne, bortset fra at jeg bor i Århus smiley Hvorfor? fordi at det ikke gør nogen forskel for mig, at de har aflivet giraffen.

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    Jeg mener at de gjorde det rigtige. Folk, der mener at "et rask dyr skal ikke aflives" har jo ikke sat sig ind i det overhovedet, det grænser til det barnlige at man naivt vil holde alle dyr i live og ikke kan se det rationelle i det.
    Jeg ved ikke, om de kunne have gjort noget anderledes. De gjorde det rigtige, modtog kritikken fint, så det er folk, der har blæst det helt op og er blevet gale over det.


  • #6   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Nej

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Nej, fordi jeg mener at dyrene (i langt de fleste tilfældes) overhovedet ikke holdes hverkens areals eller race mæssigt som de burde.

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    Jeg er ikke gået nok ind i den sag til at ville udtale mig. Men kan man slagte alle andre dyr, ser jeg ikke hvorfor giraffer så ikke kan. Vi slagter 25 millioner grise om året, også går folk amok over 1 giraf? Dobbeltmorale så det batter smiley

    Evt. andre kommentarer?
    Ikke helt smiley


  • #7   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius? Nej

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke? Ja det ville jeg. D jeg ikke mener at zoo i KBH har gjort noget forkert.

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening? Jeg synes at de har taget den rigtige beslutning, hvis mn har fuldt med i sagen, ville man nogenlunde have samme holdning. Hvis giraffen havde blevet sendt et andet sted hen i verden kunne der være risiko for indavl, hvad man ikke er intrasseret i, derudover, fik nogle af vores danske studerende/folkeskoleelever noget læring, og løverne fik den føde som der ligger til deres natur. Havde det været en giraf i naturen, havde alle så også himlede op om at det var synd for giraffen??


  • #8   19. apr 2014 Eftersom jeg kan se, at andre også har nævnt det, så ville jeg også lige tilføje, at jeg egentlig normalt ikke går i zoologiske haver, fordi mange af dyrene holdes under nogle forhold, hvor jeg ikke synes de ser "frie" ud. Jeg har derimod været i Skandinavisk Dyrepark et par gange, som jeg synes er fint smiley

  • #9   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Måske en lille smule, men det er til den gode side. Jeg elsker det arbejde Zoo gør for dyrene. efter min mening har de det nok bedre end mange andre af vores kæledyr og får opfyldt flere af deres behov. Selvfølgelig havde det bedste været at de havde fået et kæmpeareal, men da det ikke er muligt for dem alle, så er jeg glad for at de i stedet vælger at bygge mange af tingene om så der bliver mere plads til dyrene.
    At jeg er blevet endnu mere positiv omkring Zoo efter Marius og løveungerne er faktisk enn hel simpel ting: Jeg har fået bekræftet at de tager ansvar og gør det på dyrenes præmisser. Det havde været så let at sende giraffen videre til en anden Zoo eller sende den med et fly til savannen (hvor den sikkert ville dø, da den ikke har lært at klare sig). I stedet har de sagt "Der er ikke plads til dette dyr, så vi vælger at aflive det" et dødt dyr lider ikke!
    Det samme med løveungerne. De aflivede dem, fordi de skulle bruge en ny han - ellers ville der komme indavl. Desuden ville hannen havde dræbt ungerne når den kom, for så at kunne parre sig med mødrene.

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Selvfølgelgi vil jeg det, og jeg vil meget gerne støtte deres arbejde. Jeg syntes det er rart at de er så åbne omkring det, istedet for at gøre det 'i ly af mørket'

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    Jeg syntes de tolkede situationen helt korrekt - sådan ville jegogså selv have gjort det. For at girafferne kan fortsætte deres gang i Zoo (uden at indfanges vildt - det syntes jeg til gengæld er synd) er de nødt til at avle på dem, og man kan jo ikke altid vælge køn på afkommet. er der brug for hunner i avlen, men er der for mange hanner, så avliver de den som har mindst muligt at give for avlen. De har højst sandsynligt undersøgt om der var andre muligheder.
    Det samme med løveungerne. De var ville være blevet slagtet levende af hanløven, så jeg syntes da på alle måder der er blevet handlet korrekt. Det er jo heller ikke hensigtsmæssigt at flytte en hun fra flokken så den kan opforste ungerne. Den vile blive super stresset af det.

    Evt. andre kommentarer?
    Ærligt talt så syntes jeg det er irriterende med alle de mennesker der tænker at Zoo er dyremishandlere fordi de valgte at aflive en giraf. Jeg er sågar stødt på en udenlandsk kvinde der mener at fordi Zoo har aflivet en giraf, så er det da en selvfølge at alle rider som Andres Helgstrand....


  • #10   19. apr 2014 Ja selføldig de er nødtil at holde bestanden sund så det er noget være pjat

  • Malene J
    Malene J Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 2 Emner: 11 Svar: 182
    #11   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Nej, det har jeg ikke.

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Det ville jeg, at det så ikke er så interessant mere, har intet at gøre med aflivningen af giraffen. Men kunne nok finde på det, når alle deres udvidelser er bygget færdige

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    Hvad jeg har læst mig til, så var det enten aflivning, eller sendes til en anden zoo, med dårligere forhold ind den i kbh.. og tja så syntes jeg de valgte rigtigt. Dyret har levet bedre ind mange af vores produktions dyr og et dødt dyr lider ikke. Det tænker det var rigtig godt at de fortalte åbent om det.. mange gik jo åbenbart rundt med en fordreget viden af virkeligheden... ikke alt er en sand farytale fortælning. Tænker det var meget lærigt for dem der mødte op.
    At folk så gik afmok, og kaldte dem der mødte op alt muligt, tja det fatter jeg ikke.


    Evt. andre kommentarer?
    Selve sagen er noget speciel, men sker sikkert hverdag i de andre zoo, det er bare ikke noget offentligheden høre om.
    Se bare det med de hvaler der strandede, folk var total lige glade, de gik og kravlede på det døde dyr.. Der var jeg så lidt harm.. Bare fordi dyret ikke lige har søde øje, pels eller en lang tunge, så var det åbenbart okay at kravle rundt. - for mig lignede det lidt en forlystelse for folk med de hvaler.. virkelig synd.
    Læster også om en lille dreng til fastalav, der skulle være giraf, som var et kostume som gik i arv.. Der var nogle folk også forarget.. Jamen altså, den arme lille dreng elskede giraffer og ville self holde families tradition ved hævt. Nej folk må tage et valg, enten eller, man kan ikke være harm over et dyr, også det næste, syntes det er sjovt at kravle på en død hval. - Men ja det er bare min mening..


  • #13   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Nej, Zoo gør det bedste for deres dyr og hvis de ikke havde aflivet Marius ville den store han have slået ham ihjel.

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Ja det ville jeg stadig gøre, det er en hyggelig oplevelse og de gør alt for at forbedre levevilkårene hos deres dyr.

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    Mener de valgte den rigtige løsning, Marius kunne ikke blive sendt andre steder hen pga indavl, og havde de beholdt ham ville den store han prøve at slå ham ihjel da han snart ville være kønsmoden.

    Evt. andre kommentarer?


  • #14   19. apr 2014 ar du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    Ja, det er en side som jeg ikke syntes man har set eller kendt til. De har "holdt den godt skjult"
    Med det og sige syntes jeg det er en meget forkert måde at gøre med dyr som om de "bare" var et redskab i butikkens udstillingsvindue. Og så kan jeg slet ikke forholde mig til at de netop også gør sådan med truede arter som tigeren osv.
    Det er forkert at tjene penge på at folk kommer og skal se dyreunger for at når de så ikke er nuttede og små mere og aflive dem.

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Ja, selvfølgelig ville jeg jo nok det.. Hvis min familie har planlagt en hyggelig tur der ind skal jeg da ikke være bussemanden der står med armene over kors.. smiley

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    Jeg mener sagtens de kunne havde gjort det anderledes.. hvis de ikke kan holde styr på hvilke dyreunger der kommer til verden må de da opdele de dyr fra hindanden.
    Der er jo trods alt mange han dyr der faktisk opholder sig alene det meste af livet? så den med at det er mest naturligt at have dem alle sammen samlet er måske ikke lige helt holdbar der smiley


  • #15   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?
    -Nej fordi selvom de aflivede en rask giraf, havde de jo en grund til det.
    Desuden bliver det feks. os efterforsket med den bagefter i stedet for at kun blive slagtet/smidt ud.

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    -Ja.
    Hvorfor? Præsis som overover svar, og dyrene trives jo ellers godt(trods fangeskab..)

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    -Jeg syntes selvfølgelig det var forkert gjort, men på den anden side så får man jo noget ud af det(udforskning).
    Gjort anderledes: Syntes at man i stedet skulle have været mere omkring og reklamere i feks. U.S.A og hører om de kunne bruge en giraf, da den ellers vil blive aflivet og undersøgt.


  • #16   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius? Næ

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke? Vil stadig fordi jeg ikke finder det forkert

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening? De gjrde vel det rigtige fordi indavl dur joikke og det dur jo heller ikke at sætte den løs fordi en vild giraf ikke ved hvorda den skal lære at blive vild

    Evt. andre kommentarer?


  • #17   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Ja, det vil jeg. Marius er et dyr ligesom alle andre. Folk råber jo ikke op fordi vi afliver og slagter grise. Generelt er hele den sag utrolig opblæst

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?
    Jeg syntes Zoo gjorde det rigtige. Problemet lå i at giraffen havde fået et navn, hvilket gjorde folk følte sig knyttet til den. Og så vælger man samtidig at desektere den foran alle.
    Men altså var Zoo kunne ikke beholde giraffen og de zoologiske haver der ville tage imod den havde ikke gode nok forhold og hvis den var blevet sendt til en anden så ville det have været indavl. Så ja det var den helt rigtige beslutningen de tog

    Evt. andre kommentarer


  • #18   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius? Nej

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke? Ja, men at glo på vilde dyr i sm,å bure er ikke ligefrem en af mine hobbyer, såh... Ville nok ikke gøre det uden videre xD

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening? Kender ikke lige sammenhængen, men det var noget med at aflive en giraf. Kan ikke se nogen galt i det, der dør så mange dyr over hele verden, og bliver mishandlet en hel del. Hvorfor hidse sig op over en giraf? At de åbner den op er bare fedt, sådan gør de jo i Zoo, har været til flere arrangementer, hvor de har dessekteret dyr smiley


  • #19   19. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius?

    - Nej.

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke?

    - Ja da. Zoo er hyggeligt..

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening?

    - Det ville selvfølgelig have været skønt hvis Marius kunne have fået et nyt hjem, der levede op til standarden af girafhold, men da det ikke var muligt, synes jeg det bedste måtte være en aflivning i stedet for at han skulle trynes og kanøfles af den gamle han, der selvfølgelig ikke vil acceptere en anden kønsmoden han i hans flok.

    Evt. andre kommentarer?

    - Folk skal lade være med at hyle over den giraf mens de sidder med en bøf på tallerkenen. Den giraf har haft et bedre liv end den ko du mæsker dig i.


  • #20   19. apr 2014 Tusind tak for alle jeres svar! Dem kan jeg helt sikkert bruge til min opgave smiley

  • #21   20. apr 2014 Har du skifte holdning omkring Zoo, efter aflivningen af Marius? Nej.

    Vil du stadig tage i Zoo? Hvorfor/hvorfor ikke? Nej, for jeg har aldrig brudt mog om zoologiskehaver.

    Mener du at Zoo gjorde det rigtige eller forkerte? Hvad kunne de havde gjort anderledes efter din mening? Det er vel fair nok. Men jeg syntes ikke zoo er en god ting.

    Evt. andre kommentarer? Man burde kun holde dyr indespærret i zoo hvis det er for at hjælpe arten fra udryddelse. Altså så de bliver rehabiliteret. Alle andre burde slet ikke være der.


Kommentér på:
Ville du stadig tage i Zoo, efter de aflivede giraffen Marius?

Annonce