{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

køb af hest, hjælp. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Har kigget meget på en meget lækker 7 års vallak.
Han er redet meget lidt på, i skridt. Han er sadel vandt osv.
Han er passet med alt, men har aldrig fået ordnet tænder, men der er jo nogle der mener at de selv kan slide dem ned, og at nogle heste ikke behøver " tandlæge" ?

Jeg skal give omkring 10.000 for ham, men skal også ha ham i handelsunderøgelse. Jeg kan få handelundersøgelse med røngten til 2.500.
Han har aldrig fejler noget, anden end 2x hovbyld.
Ville i sende ham i røngten eller bare normal bøjeprøve ?
Overvejer at stole på dyrlæge, hvis han mener der er noget i bøjeprøve ryger han selvfølgelig i røngten.

Er der noget jeg skal huske i forhold til køb?

Mit buget pr mdr ser sådan her ud :

Opstaldning : 500 ( løsdrift )
Foder : 300
Smed 300
Opsparing til uforudsete dyrlæge regninger : 500
De 500, bliver også brugt til vacciner, tænder, ormekur osv.
Udstyr : 200

Hvordan synes i det hele ser ud, mangler der noget ? smiley


Kommentarer på:  køb af hest, hjælp.
  • #2   23. apr 2014 Mangler du ikke et punkt der hedder undervisning? smiley

  • #3   23. apr 2014 Nej, det betaler mine forældre smiley

  • #4   23. apr 2014 Ej hvor dejligt smiley

  • #5   23. apr 2014 Ja, de har altid betalt undervisning. Så det regner jeg da med at de forsætter med smiley

  • #6   23. apr 2014 Hold da op, du kan få alt billigt. Jeg giver 600 i smed uden sko og helt sikkert også mere end 300 i foder.

  • #7   23. apr 2014 Er der stråfoder med i de 500kr for opstaldning?i så fald er det mega billigt, og ellers skal du huske at regne det med??

  • #8   23. apr 2014 Det kan altid svare sig at sende i røntgen

    Den har ik været redet til at man måske opdager en halthed der kan skyldes noget i røntgen.

    Du risikerer at købe en billig hest, som kommer til at koste en formue i dyrlæge. Kan det spottes i røntgen, er de par tusinde givet godt ud smiley


  • #9   23. apr 2014 Altid sende i røntgen. Selvom hesten er billig og aldrig har fejlet noget, så kan du hurtigt bruge rigtig mange penge i Dyrelæge regning.. Min hest, som heg har aflivet i dag, fandt man ikke noget på i en bøje prøve. Alligevel havde hun to store.fede mus i bagbenene, som kun kunne ses på røntgen.
    Jeg har brugt flere penge i Dyrelæge regninger, end købsprisen. ALTID betale sig at sende krampen i røntgen, om du så får den gratis!


  • #10   24. apr 2014 Hvad hvis hesten hopper i hegnet og skal have dyrlæge, medicin osv?

    Jeg har lige måtte ringe til dyrlægen sidste søndag.. Venter stadig på regning, men under 3000 kan nok ikke gøre det..


  • #11   24. apr 2014 Og så lad være med at regn med at dine forældre betaler undervisning, uden at være sikker smiley er en dum misforståelse, hvis du pludselig står og ikke har råd, fordi du antog noget uden at spørge smiley

  • #12   24. apr 2014 Jeg bruger et godt beløb over 300kr på foder. Som en siger hvor meget foder er der med? Ved godt man måske kan få hesten til at overleve for 300kr men det betyder ikke den er dækket ind. Smed lyder også utroligt billigt. Og du børe være obs på den kan stige drastisk hvis du skal ride og ender ud der skal sko på. Jeg startede uden sko, og er nu endt med 4 sko pt, da han simpelhen var for øm når vi red tur. Sadel tilpasning, kostede mig omkring 1800 sidst at få den omstoppet dette gør man løbene for at holde sadel ved lige og tilpasse hesten. Og ja at finde en sadel der passer hesten er også en stor udgift. Har den været brugt kun lidt, vil du hurtigt finde ud af hvis du skal til at ride, skal udstyret passe ellers vil du hurtigt have en hest med ondt i ryggen. Tandlæge vil jeg klart anbefale, og hvis den aldrig har fået det ordnet er en bedøvelse nok med der. Altså ikke kun et par 100 men nok nærmere 1000 kr for at være sikker på alt er ok derinde, inden du smider et bid ind i munden på den. Kan den gå uden dækken? Og ønsker du dette, for noget nemmere at ride vinter hvis man bare hiver dækkenet af har en tør hest. Men dette koster. Jeg har brugt mange 1000kr på nye dækkener som igen og igen blir spist og ødelagt på fold. Sådan er det, og et tegn på de leger smiley hvis du blir uvenner med stedet eller hesten ikke falder til i løsdrift hvad har du af mulighed for at tilbyde den en boks? Ikke alle heste har det godt i løsdrifte. Og ja undervisning kan hurtigt løbe op i mange. En lille ting som strigler, crem til hesten når der kommer sår, hovrenser osv osv de mest basale ting godbidder det løber alt sammen op. Jeg lavede buget inden jeg købte hest smiley og har aldrig kunne holde det. På trods af min hest nu er frisk. Er. Han stadig hyber mobil, og skal rettes af og til. Det koster også. Men de ting der. Mest springer mig i øjnene er. Foder og penge til udstyr og vedligehold af dette.

  • #13   24. apr 2014 Hvad med forsikring? smiley
    Som et eksempel koster min hest i gennemsnit 4000,- om måneden, og det er inkl smed (kun beskæring), opstaldning inkl alt, dyrlæge (vacc + tænder) og forsikring. Alle de uforudsete udgifter er ikke medregnet i de 4000,- smiley


  • #14   24. apr 2014 Foder er på plads. Skal kun betale musli.
    Der er et læskur med halm og fri hø.
    Mine forældre betaler undervisning. Jeg har udstyr og smed koster 200-300 for beskæring. Hesten har gået j løsdrift hele livet. Hvis han ikke passer ind kommer han på stald som koster 1000 kr pr mdr


Kommentér på:
køb af hest, hjælp.

Annonce