{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Ny stald.. plads til opstaldere eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Min kæreste og jeg går med overvejelser om at skulle bygge ny stald derhjemme om et års tid.
Vi går dog at overvejer fordele og ulemper ved at gøre plads til nogle opstaldere.

Min kæreste er ikke særlig hestemenneske, så for ham går det mere op i om det kan betale sig.

Hvad jeg selv kan komme i tanke om af ulemper og fordele er:

Fordele:
En eller nogen til at hjælpe med staldpas i forbindelse med ferie / andet..
Nogle at ride sammen med.

Ulemper:
Folk til at gå ind og ud fra grunden (vi har firma hjemme)
De problemer det nu kan give af forskellig art med opstaldere.

Men er der andre ting jeg bør tage med i overvejelserne?


Hvis man skulle gøre plads, hvad kunne man så tillade sig at tage for en opstalder?

Stalden vil jo som sagt være SPRIT NY. Boksene bliver 3,5x3,5 meter og med eget vindue ud, samt ud til staldgangen.
Stalden vil blive rigtig godt isoleret.
Der vil være 2 vaskepladser/striglepladser, samt aflåst, isoleret og opvarmet sadelrum.
Vi har masser af foldplads.
Vi har ikke ridehus på stedet. Men ridebane vil højst sandsynligt blive anlagt. Begge vores naboer har ridebane.
Vi bor ned til en stor ådal med masser af naturstier der selvfølgelig må benyttes.
Og det er i Midtjylland mellem Viborg og Hobro , i et natursmukt område. Ned ad grusvej væk fra tung trafik. Bussen går lige forbi grusvejen hvor der er 800 m. til gården.
Hestene vil komme til at stå på træpiller og få hø.
Der er fuldpas, dog skal man være villig til at tage en weekend en gang i mellem.
Det er også med i tankerne at få lavet en lille ridehal i form af en rundbue hal, men dette er stadig kun langt ude i overvejelserne..

Hvad kan man tillade sig at tage?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny stald.. plads til opstaldere eller ej?
  • #1   24. apr 2014 Vi har som jer firma herhjemme!

    vi har prøvet med opstaldede heste men det gav desværre kun en masse bøvl.... de fleste lover at de gør dit og dat og der sker ikke en skid og ellers passer de ikke deres hest ordenligt aller lever ikke efter de opsatte regler !
    og noget som kan lyde som småting som at glemme at feje ikke lige få ryddet op det kommer til at fylde rigtig meget....

    så for os nej der kan det ikke betale sig ej heller prismæssigt! ikke at man skal tjene på det men det skal dæleme køre rundt.

    hvis der stod en akut som manglede plads kunne vi godt finde ud af det men ellers nej...... vi får jævnligt besøg af folk der søger plads. !


  • #2   24. apr 2014 jeg ved ikke helt hvad du kan tage i pris

    men hvad med at lave en stald med 2 bokse ekstra så du kan starte med kun at være dig og eventuelt sige ok der må komme 2 opstaldere hvis du syntes det er ''kedligt'' at gå selv

    du kan eventuelt få nogle rigtig gode veninder til at stå opstaldet så er det jo ikke alle mulige som kommer på grunden

    og du kan jo altid fylde noget der ind i boksene hvis du ikke får dem brugt til en hest


  • #3   24. apr 2014 Det er også det min kæreste er mest bange for. At det kommer til at rode. Han er udpræget ordensmenneske og vil helst have at alt ser godt ud.


  • #4   24. apr 2014 Som tegningerne ser ud lige nu, så bliver der 5 bokse og skal selv kun bruge 2.. Det vil sige jeg jo kun vil kunne tage 3 ind..

    Kan lige prøve at lave en hurtig skitse over hvordan det vil se ud indenfor..


  • #5   24. apr 2014 Altså vi har to opstaldere lige pt. Det fungere fint her. Og det er super rart at ikke skulle være afhængige af det, fordi vi ved der altid er nogle der kan passe stalden, hvis vi er på ferie eller i sommerhus. smiley

  • #6   24. apr 2014 Det er jo altid rart at have ekstra bokse, og man kan jo prøve sig frem med opstaldere smiley

  • #7   24. apr 2014 vi har også 5 bokse har så 3 heste/ponyer dog går den ene med føl nu men eller har jeg to ledige bokse den ene indeholder strøelse/spåner den anden står bare tom.

  • #8   24. apr 2014 hvis du kun skal bruge 2 bokse = 2 heste vil jeg nok sige få nogle opstalder så dine heste ikke bliver totalt afhængig af hinanden og at du får problemer med at trække en ud og ride

    og hvis der er 3 heste = 1 opstalder og i 2 er ude at ride sammen så er der en hest som bliver sat alene tilbage

    hvis der er 4 heste = 2 opstalder så er der en større chance for at i alle 3 rider ud på samme tid og får problemer med at ride ud og en hest bliver tilbage


  • #9   24. apr 2014 Alt bliver under samme tag, dog med 'gammeldags' port igennem ind til gårdsplads.

    Så det er faktisk næsten den ene afdeling der kan lejes ud, hvis der kun kommer én vil de tre heste selvfølgelig være i den samme stald.

    Men det med at blive afhængige er ikke jeg ikke så nervøs for.. Det er en vanesag for hestene, og min i forvejen ikke er den afhængige type.


    profilbillede
  • #10   24. apr 2014 Jeg tager 900 kr pr md. for en hest og 550 for pony . De får alt det de kan æde af hø/wrap og de må tage al den halm de skal bruge. Til hesten sørger jeg for foder, ponyerne valgte ejer selv at skaffe foder til . De har gået i løsdrift i vinters, delt op ponyer for sig, da den ene ellers er udbrydekonge, så skulle være ekstra sikret hegn .
    Her er ridebane, og gode turmuligheder og store åbne bokse .
    Jeg syntes det er enormt hyggeligt med opstaldere, og en at ride ture sammen med . Nu er jeg selv lidt af et rodehoved, så er mig der har lært at rydde op og feje.
    Vi har også firma hjemme, men er nu ikke noget problem .


  • #11   24. apr 2014 Hyggerytteren: Tager i 550,- for en pony med alt inkl? Altså for selve boksen, hø, foder, ind - og udluk, strøelse, brug af ridebane og turmuligheder?

  • #12   24. apr 2014 Har det også med foder, at jeg fodrer, men ønsker de ikke det foder der bliver fodret med må de selv købe ind, uden det ændrer på prisen..

  • #13   24. apr 2014 Åh det er svært, for er det så nogen du kan sammen med og som du selv nævner de problemer som kan komme i forhold opstaldere. smiley
    Vi har en opstalder, det er en vi kendte i forvejen og hun ville så gerne ha sin hest hjem i nærheden og stå, så vi tilbød hende en plads i vores løsdrift og forklarede hende hvordan det var at have hest hos os, og kunne hun leve med det var hun velkommen og hvis ikke så var det ikke os hun skulle ha hest hos. smiley
    Vi varetager alt omkring ponyen, smed, vacciner osv, så hun skal kun komme og ride. smiley Hende og familien er super glade for at han er hos os. smiley ponyen flyttede ind i August sidste år. smiley


  • #14   24. apr 2014 Tror man skal overveje rigtig meget hvad det kræver at have andres heste stående, og skal kordinere med andre heste mennesker. Der kan være de sødeste opstaldere, der hjælper der betaler. Og der er alle de andre hehe smiley det er en udfordring, og heste vil slide på tingene hestene vil ødelægge ting, ejere vil af og til glemme ting. Tror kæresten der kan tjenes penge, tror jeg han tager fejl smiley ihvertfald hvis du regner tid med ind ud luk strøm foder mødding osv osv. De vil hjælpe til at betale bane osv, ja men der også slid på tingene. Jo flere man er om det. Der vil blive krav om skabs plads toilet osv. Uden ridehus er det begrænset hvad der kan tages smiley og om boksen er sprit ny eller lavet for 20 år siden sorry det er vi opstaldere ligeglade med smiley vigtigste er hestene har det godt, man blir glad af at komme og føler sig velkommen. Og at prisen er fair. Jeg står pt. Uden vagter og damn det er skøøønt. Ikke at jeg ikke kan hjælpe smiley men det med at have vagter i et. Travlt familieliv kan sagtens være en nitte for mange. Obs kommer en opstalder ikke, er du som opstalder ansvarlig for hesten på trods af der ikke blir betalt. Kan blive dyrt smiley held og lykke med projektet. Evt overvej en løsdrift i stedet. Det noget billigere hvis i har græs nok.

  • #15   24. apr 2014 Vi vil jo ikke have det som en indtægtskilde, men det skal jo rende rundt.

    Jeg har også snakket med ham om, at der jo skal opsættes en god kontrakt, hvor det meste bliver nævnt.. Bl.a. ved udeblevet betaling osv. Der er meget at overveje, det er også derfor vi er i gang allerede nu, så det ikke bliver sådan noget forhastet noget.
    Løsdrift vil vi ikke have. Da der ikke er mulighed for at lave stald i åben forbindelse med mark..


  • #16   24. apr 2014 Anna , ja gør jeg . Man kan ikke helt sige ind og ud luk , de kunne løbe ind i stalden hvor jeg fodrede dem hver for sig . Ejer købte og blandede selv foder til ponyerne, jeg skulle kun give dem det .

  • #17   24. apr 2014 TS - Vi har to ejendomme vi har lyst på.. Der skal laves stalde i begge smiley
    Den ene ejendom er så der kun er plads til egne heste(1) og den anden(2) er der plads til så jeg kunne have to opstaldere. Hvis vi køber ejendom 2 så vil mine egne heste ikke komme til at koste mig noget fodermæssig og jeg har nogle at ride med og så ligger den i nærheden af skoven(elsker skoven) Jeg vil have nok jord til at have sommerfolde og hø til mig selv smiley
    Ejendom 1. Har vi ikke plads til opstaldere, ikke sommergræs og skal købe hø og halm selv. Og ingen skov i nærheden. Så jeg tjener intet på at få min hest hjem foruden at hest nr. 2 og 3 ikke koster i foder men det gør de andre udgifter på de...Men jeg sparer en masse tid.. Dog koster ejendom nr.2. 500.000kr mere og ligger længere væk fra børnenes skole og venner smiley

    Jeg ville selvfølgelig vælge at have opstaldere..Men der skulle være en kontrakt der det hele stod. Det skulle betales depositum og der skulle være bøder for manglende opfyldelse af staldens regler som blev trukket fra depositummet hvis de ikke blev betalt og overholdt...
    Hos mig ville der være delvis selvpas i løsdrift med en boks til hver hest, hø ad libitum i småmaskede hø net og halm. De skulle selv stå for eget foder. Der ville være en ridebane og super gode turmuligheder. Nede i gaden et ridehus man kan leje sig ind på smiley Dette ville jeg tage 1000kr mdr. for. Jeg står for fodring og ind/ud lukning (under dårlige vejrforhold) og evt. fjernelse/påsætning af dækken. Der ville blive faste boksdage hvor man ordnet alle bokse på sin dag(fjerne klatter, sørge for vand) og en dag pr. mdr. hvor hele boksen tømmes.
    PS. En god ide er at have en sygeboks... væk fra de andre bokse.. smiley
    Mvh TT


  • #18   24. apr 2014 Okay, så det er løsdrift? Og ejer betalte selv foder? For ellers synes jeg da det lød noget billigt i forhold til hvad vi tager. smiley

  • #19   25. apr 2014 Anna - Delvis løsdrift... Hestene har hver sin boks 4x4 med en dør der går direkte ud på folden smiley Denne dør lukkes bare når det er ønskeligt smiley Ejer betaler selv det fuldfoder/tilskudsfoder de ønsker til sin hest da man ofte selv har produkter man foretrækker. smiley Hø og halm er inkl. smiley
    Mvh TT


  • #20   25. apr 2014 Okay smiley

Kommentér på:
Ny stald.. plads til opstaldere eller ej?

Annonce