{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er miniaturen en hest?
  • #1   26. jul 2014 Alle - både ponyer, miniature og heste - går under fællesbetegnelsen heste. Men nej, i forhold til mål, så er den ikke pony eller hest, men miniature som af navnet fremgår. Hvis de er under et vis mål er det miniature.

  • #4   26. jul 2014 det er en mutant-hund!

  • #5   26. jul 2014 Af højde er den en pony, men af type er det faktisk mere en hest smiley Man skender mellem pony-præg og heste-præg og her har miniaturen faktisk flere heste-præg end pony-præg.
    Men det vil nu stadig være en pony i mine øjne smiley


  • #6   26. jul 2014 Ja de har pony mål, men som navnet siger er det en hest! Ligesom en islænderhest og fjordhest....

  • #7   26. jul 2014 hvem fanden siger jeg har en islænderHEST? så er man da komplet tosset..

  • #8   26. jul 2014 Det er den vel ligeså meget, som en chihuahua er en hund?.. smiley

  • #9   26. jul 2014 Anne: Mener du ikke en islandskhest i stedet for islænderhest? smiley

  • #10   27. jul 2014 De 'hysteriske' avlere siger hest. Jeg siger pony, på trods af jeg selv har en.

  • #12   27. jul 2014 Gud ja, havde ikke lige tænkt over det med de forskellige pony kategorier -.-

  • #13   27. jul 2014 C. Sværke: Ikke korrekt nej. Der er det helt store faktum som hedder "pony-præg/type", "heste-præg/type" og "store typer" (eller tunge kan ikke lige huske det)
    Og følger man disse regelsætninger så går islænderen ind under pony-type - og hvad er problemet lige ved at erkende at sin islænder har pony-præg og er pony af type? Det gør den da ikke mindre skøn eller mindre værd? Rigtigt nok den hedder islandskhest, men det er jo fordi man ikke har et ord for pony på Island.

    Man kan få heste-typer som holder ponymål (f.eks min lille araber-pony) og man kan få pony typer som er over ponymål, f.eks de helt store Welsh racer.


  • #15   27. jul 2014 Det skal jeg nok svare på når jeg kommer hjem fra arbejde i aften smiley

  • #16   27. jul 2014 Nu er jeg islændermenneske, der højt og helligt holder på, at min HEST ikke er en pony - det er en ukorrekt betegnelse om racen, og jeg bliver rigtig irriteret, når folk ikke accepterer, at det er mit synspunkt, og undlader at kalde den en pony i mit nærvær. Jeg er flintrende ligeglad med, om man kalder den pony bag min ryg, men når jeg hører på det, vil jeg gerne have, at folk kalder min hest for en hest - for det er det, den er, om ikke andet så vil den altid være en HEST for mig.

    En miniaturehest er en hest, uanset mål, og sådan er det bare, præcis som f. eks. islænderen eller en irish cob. Og jeg er uenig med dig, Grafik, for så må "hestepræg" jo være "varmblodspræg", ikke sandt? Jeg er rigtig træt af, at alle mener, at de eneste rigtige heste er varmblodsheste, og at hvis ens hest ikke ligner en varmblod, er den heller ikke en hest.
    Den gennemsnitlige islænder ligner OVERHOVEDET ikke en pony. Jo, jeg kan gå med til, at de helt spinkle, grimme typer ligner sportsponyer mere end alt andet, men en ordentlig, solid islænder (som de fleste jo heldigvis stadig er) ligner da godt nok ikke en pony på nogen måde.


    profilbillede
  • #17   27. jul 2014 Cæcilie
    Billedet ligner for mig nu en rigtig pony som man forventer dem. Ser ikke meget 'hest' over lige det billede. Lige præcis hos islændere osv, der ser jeg mere 'hest' ved alle andre racer, end lige hos dem. Ja ud over alle ponyer jo selvfølgelig stadig er heste, ligesom alle hunde racer vel er en hund osv.

    Men jeg er også typen der slet ikke forstår hvor man hos en islænder ser hest, jeg ser en stor shetlænder, og de er nu også ponyer for mig. At jeg så mener både islændere og shetlændere er nogle helt igennem flotte ponyer er en anden sag. Jeg vil med glæde have en ismule en dag ihvertfald smiley


  • #18   27. jul 2014 I mine øjne er islændere små pjuskede ponyer jeg slet ikke begriber folk gider betale så store summer for.

  • #19   27. jul 2014 Cæcilie den på billedet ligner da i den grad en pony. Der er da intet hest over det der?

    Og hvis man skal være så skide sær hører den under "småhest" og ikke hest..


  • #21   27. jul 2014 Jeg forstår ikke hvorfor folk fare sådan i flint, over hest vs pony spørgsmålet.
    Så længe den har fire ben og et hoved, så kan det da for pokker være ligemeget. Om den så går under et fire bogstavs ord, eller et andet fire bogstavs ord.
    Niks, jeg forstår det ikke.


  • #22   27. jul 2014 Hvad er der mere tilbage ud over bygning, pels og man? Det er det jeg ser det samme hos ved en shetlænder.
    Går udfra vi her ikke taler om andet end udseendet.


    For min skyld kan alle kalde deres ponyer for heste. De skal bare ikke belære mig om at jeg SKAL kalde dem hest, så længe de ikke ligner en 'hest' men pony smiley


  • #26   27. jul 2014 Alle ponyer er jo i realiteten heste af ART

  • #27   27. jul 2014 C. Sværke
    Nej der fik du mig, lige den havde jeg ikke engang gættet på var en islænder. Men nu er det vel ingen hemmelighed at der blev generaliseret smiley

    Den på bileldet oven over f.eks har en bygning ligesom en flot veltrænet shetlænder. Det billede af en shetter du har valgt, har da været ganske emd vilje. At udvælge det bedste islænder og den dårligste shetlænder billede er knap så brugbart.


  • #29   27. jul 2014 Sværke du behøver jo heller ikke finde den eneste slanke islænder og så en fed shetter...


    profilbillede
  • #31   27. jul 2014 De ligner da ellers meget godt hinanden smiley

    profilbillede
  • #32   27. jul 2014 Det da næsten en skam at avle i den retning. Så må man håbe der fortsat forbiliver nogle af de flotte islændere tilbage.

    Men tak for info, jeg vidste ikke islænder avlen var gået i den retning smiley

    Og jaaa muligt du har valgt det, men det kan kun have været en hoppe der lige har folet eller lign. De plejer trods alt gerne være slanke også. Kraftige, men slanke.


  • #33   27. jul 2014 Tænk at du hungrer sådan efter at få ret at du finder det nødvendigt at udspille racerne så unfair mod hinanden.. det er da kun fordi hun har ret på et eller andet punkt og du desperat ikke vil samme lignes med en shetter

  • #34   27. jul 2014 Haha så siger jeg hoppe og ser der er en lille dut 'der nede'. Ikke veltrænet så da, han ligner mine runde ponyer som bare går smiley

  • #37   27. jul 2014 Og ´hvad så med at Islænderen faktisk er en hest i kropsbygningen ligesom "store" heste?? Ponyer har et ribben mindre end heste. Og Islænderen har ligeså mange ribben som en stor hest! Derfor hest! Derfor ingen pony!
    Jeg synes de fleste Islændere ligner en pony...Men det er en hest! Derfor Islandske heste! smiley

    Mvh TT


  • #38   27. jul 2014 Det er jo netop det, jeg siger - for jer er en hest jo kun en varmblod, så derfor kan vi jo aldrig blive enige ... en islænder vil aldrig komme til at ligne en spinkel varmblod uden hals, og gudskelov for det, men det er jo så også det, der gør, at det ikke er en hest i jeres øjne, og så er det jo komplet håbløst.
    Som sagt rager det mig en høstblomst, om I kalder dem ponyer bag min ryg, men det betyder ikke, at jeg ikke prøver på at få jer til at indse, at det ER en hest, I taler ukorrekt om. "Ponymål" eller ej - det bliver brugt, så små ryttere kan konkurrere i jeres konkurrencer, og DI har intet med DRF at gøre, derfor må det jo være det samme med ponymålene, eftersom de benyttes i jeres konkurrencer. Vi er ikke en del af jeres stambogsregistre, vi deltager ikke i jeres konkurrencer, bruger ikke jeres ponymål - og rider på islandske heste, der konkurrerer på ligeplan uanset størrelse og rytterens alder.

    En eller anden fortæl mig, hvad en pony er, for det ene øjeblik er det en sportspony, det andet øjeblik er det en hest. Agustinus, som billedet er af, kan da ikke komme til at ligne mere en HEST end nogen anden islænder, og jeg begriber ikke, hvordan man kan vride det mindste pony ud af ham. Et vågent udtryk gør sgu ikke en hest til en pony - det er bare trist at sige, at den har et "ponyudtryk", som nogen garanteret prøver på lige om lidt, for når folk viser pony/hesteudstryk er det bare en vågen hest kontra meget død og slukket hest.

    Ligner en islænder en shetlænder? Nævn en lighed udover at de begge to har lang man.
    Islænderen er stolt, velrejst og udtryksfuld, den er kvadratisk med lange, stærke ben. Halsen er kraftig og muskuløs, overlinjen muskuløs og lige, krydset hældende uden at være for stejlt. Hovedet er ædelt, men uden at være for fint, hovene stærke.

    Shetlændere er overbyggede, svajryggede, har korte, tynde ben og meget fine, ædle hoveder og flade kryds. Du kan sige, at det ikke er det, der er meningen - men det er sådan, de ser ud.


  • #39   27. jul 2014 Hvis du kigger shet vs is jeg har lagt op synes jeg umiddelbart der er en del ligheder.m at du skal være på tværs og finde et sørgeligt eksemplar af en shet er jo bare til grin..

    Og jeg har ikke DV men haflingere der hører under "småheste" som dine ismuler. Men det laver ikke om på at alt u. 148 betegnes som ponyer (i størrelse og hest i art)


  • #40   27. jul 2014 Det mht billede/eksemplar var til sværke

  • #41   27. jul 2014 Jeg kan ikke se nogle ligheder mellem de to billeder udover farven og manen - du ville nok ikke synes, de lignede så meget, hvis shetlænderen var sort.

  • #43   27. jul 2014 Lille ven så længe den har stamtavle kan den stilles også til kåring - man risikerer bare at blive lavt bedømt eller afvist..

    Det betyder ikke at den lever op til racens standard!
    Ser det ofte inde for min egen race


  • #44   27. jul 2014 Camilla: sikke en tarvelig måde du skriver til folk på - ikke kun her. Har også stødt på dine mærkelige kommentarer andre steder. Bare fordi hun er yngre end dig giver det dig ikke ret til at tale nedladende til hende. Tænk dig om.

  • #45   27. jul 2014 Nej jeg ser ikke kun hest hos en spinkel varmblod. Jeg ser også hest hos koldblods og andre racer.


    Men jeg ser ikke mere hest hos en islænder end hos en shetlænder, eller omvendt.

    Men jeg syntes det er en RIGTIG sjov måde ting forvandler sig på her nu. Man siger en islænder ligner en pony eller minder en om en stor shetlænder og BOM skal shetlænderen kritiseres og islænderen fremhæves med ædelheder, jeg personligt ikke har set en eneste have ud over den Sværke viser..

    Når jeg f.eks går ind i dit galleri af din islænder Cæcilie, så ville jeg personligt tro det var en shetter, hvis jeg ikke havde set højden og racen først. Og for mit vedkommende syntes jeg det er SMUKT, at du så føler nedværdighed er tankevækkende og nærmere kritik mod ponyer. Gad vide hvad der er så grimt ved en pony. Hm.


  • #48   27. jul 2014 Det er ikke en kritik mod ponyer, det er bare dig, der tolker det sådan. Jeg kan godt forstå, at det kan lyde sådan, når jeg kun skriver fremtoning mm. ind under islænder, men det er nu engang, fordi det er sådan, jeg ser islænderen.
    En shetlænder ER svajrygget, kortbenet og overbygget - og det prøver du ikke selv at benægte, for det er sandt. Det er ikke skrevet nedladende, men som fakta, eftersom det er sådan, de ser ud, kontra islænderen, som ikke er kortbenet, svajrygget og overbygget. Jeg prøver blot at få dig til at indse, hvor lidt de to racer ligner hinanden, når man ikke tæller deres hårpragt med.

    Hvad har min hest med det hele at gøre? Udover det faktum, at han er en islænder. Jeg kan altså ikke gøre for, at din evne til at se forskel på to så forskellige racer ikke er helt i top. At du synes, han ligner en shetlænder, tror jeg, er mest trist for dig, for der er absolut INTET udover hårpragten at sammenligne. Min hest er meget mere letbygget, smallere og langt mere langbenet end en shetlænder, med længere hoved, større ører, stejlere kryds og mere lige overlinje. Han har et meget fint hoved i modsætning til shetlændere, der har de meget ædle hoveder, der oftest hælder mod konkav næse med meget store, udstående næsebor.

    Der var heller ingen, der kunne svare mig på, hvad en pony egentlig er - I siger alle sammen, at en islænder er en pony, fordi det ligner en pony, hvilket er noget være vås at lukke ud. Men fortæl mig så, hvad det er, der gør, at I synes, det ligner en pony, for jeg ser mere hest end hos nogen anden varmblod, når jeg ser på islændere.


  • #49   27. jul 2014 Hvordan kan du egentlig tillade dig at side og sige 'din evne er ikke i top' ? Måske er det din evne der ikke er i top af din blindhed af kærlighed til racen? Alene det at du beskriver din egen med 'fint hoved' er mig en gåde. Det ser jeg ikke, så skal man vel til at definere hvad der menes med fint hoved, når jeg høre fint hoved tænker jeg alla miniature hoveder. Eller det det det du definere som ædelt?

    Jeg er jo langt fra den eneste der ser en forvokset shetlænder. Ligesom du er langt fra den eneste dee siger det modsatte. Ud fra det kan man vel kun konkludere at man har forskellige meninger. Og det du ser er ikke mere korrekt eller forkert end det jeg ser.

    Jeg f. Eks er så ligeglad med om i ser en 'hest' det skal i da have lov til. Men jeg ser en pony som aldrig kommer i nædheden af at ligne en hest, og heldigvis for mit vedkommende. For så ser jeg ikke det kønne i en islænder længere.

    Jeg kan da gerne sige hvad der udgør en pony for mig. Når dyret er lille, kompakt og firkantet.
    Og netop grundet dette kan jeg ofte se en hest der ligner en pony eller en pony der ligner en hest. Herfra skælner jeg så bare på højden, fordi jeg er i drf. Men at skælne på højden ændre intet på 'hvad de ligner' for mig.

    Nu kan jeg KUN tale for mig, kan trods alt ikke sige hvad andre ser.

    Desuden. Har aldrig set en svajrygget shetlænder. Heller ej læst det skulle være en del af avlen. Men jeg har ej forstand på shettere så fred være med det smiley


  • #50   27. jul 2014 Mhs til svajrygget. Her menee jeg jeg aldrig har set det ud over ved dem med en kæmpe vom som billedet foroven. Men jeg nægter tro det er det de går efter.

  • #51   27. jul 2014 Jeg har nok indset, at jeg ikke kommer nogle vegne med at prøve at stikke min mening ned i halsen på dig. For mig vil det altid være en hest, og jeg bliver irriteret, når folks argumenter for, at det er en pony, ikke holder, men jeg kan ikke få dig til at synes, det er en hest.

    Jeg vil dog stadig gerne prøve at få dig til at nævne ligheder mellem min hest og en shetlænder - eller bare islændere generelt. For jeg prøver virkelig, men finder ingen udover hårpragten, og måske at de begge har forholdsvis små hoveder. Hvad er der mere at sammenligne?
    En islænder skal ikke være kompakt. Lille kan man ikke benægte, at den er, men en islænder skal være solid og elegant og kvadratisk med lange ben og god dybde, men den må ikke være for bred. Det, synes jeg ikke, er kvaliteter, ponyer besidder.


  • #52   27. jul 2014 Jeg ser en shetter hoved og så selvfølgelig hårpragten. Om det er fordi de begge er 'tottede' hvad håret i hovedet angår skal jeg ikke kunne benægte, alle de avlskriterier du siger, er intet jeg har sat mig ind i og heller intet der ændre på jeg tænker 'shetter' ved første øjekast.

    Det er ikke kun en shetter af pony arter en islænder minder mig om. Selve bygningen ser jeg mange ponyer med, og det skal ej misforstået for igen, jeg syntes den er smuk. Jeg kan bedre lige den du linkede frem for den brune fra Sværke eksempelvis.
    Med kompakt mener jeg også kvadratisk. Den du linker er for mig kompakt.

    Når du skriver det er kvaliteter du ikke ser hos andre ponyer. Hvor ser du så disse kvaliteter hos andre heste? Ren nysgerrighed smiley


  • #53   27. jul 2014 Jeg er stadig dybt uenig, hvad angår islænder/shetlænder, islænderen har et længere, smallere hoved, mens shetlænderne tit har meget korte, brede hoveder.

    F. eks. lusitano hesten, synes jeg, minder mig om en islænder af bygning - jeg siger ikke, at der er mange ens faktorer, men helheden i, at det skal være en robust, men stadig elegant og langbenet hest med især en muskuløs overlinje og hals, går igen. Nedenstående er dog en meget elegant model.


    profilbillede
  • #54   27. jul 2014 Hold nu op en smuk skabning!
    Jeg kan godt se de ligheder du mener her. Dog syntes jeg ikke jeg ser mange islændere der ser sådan ud som dem der er linket til.

    Men om det så er grundet manglende pleje/træning man ikke lige ser det kan jeg jo så ikke sige smiley


  • #55   27. jul 2014 Cæcilie: Hov hov du! Jeg snakker på intet tidspunkt om at heste-præg er lig varmblodsheste. Lad venligst vær med at ligge ord i min mund, jeg har på intet tidspunkt nævn varmblod - kun at der altså er nogen type-præg som skeænder hest fra pony og dette har intet med højden at gøre.
    Ærlig talt kan jeg ikke forstå hvorfor folk kan blive fornærmet over deres islænder bliver kaldt en pony - helt ærligt krav da ned fra pelistaten. Det er jo ikke for at nedgøre jer at man kalder det en pony og hvis I nu var ligeglade med andre omtalte jeres skønne ismuler som ponyer, så ville folk nok heller ikke rigtigt gide køre rundt i det.
    Jeg skal som sagt nok finde de specifikke præg frem i aften, har kun lige en kort pause nu og så kalder arbejdet igen - hvilket er lidt vigtigere i min verden smiley


  • #56   27. jul 2014 Jeg tror egentlig bare det handler om, at folk ikke vil have at deres heste bliver kaldt for ponyer, fordi de selv har den opfattelse, at det kun er små "ponypiger" der rider på ponyer. Når jeg siger pony, så mener jeg det da bestemt ikke negativt, men jeg føler faktisk, at folk prøver at hæve sig op over mig og hellige sig selv, når de insisterer på at de bestemt ikke rider <i>pony</i> smiley

  • #57   27. jul 2014 Jeg rider under DRF og der er en pony en pony, hvis den har mål på 148 eller derunder smiley
    Men ellers så gider jeg slet ikke blandes ind i diskussionen. Dog vil jeg også sige, at de spinkle islændere ser sære ud og forstår ikke man går efter at ligne sportsponyer smiley


  • #58   27. jul 2014 Jeg kan godt lide ordet pony smiley Jeg går ikke så forfærdelig meget op i det. Den har fire ben, hoved og hale - alt er, som det skal være.

  • #59   27. jul 2014 Ja og for god orden skyld vil jeg også lige tilføje, at jeg da ikke har noget imod, at man kalder sin hest for en "hest," selvom jeg måske selv mener det er en pony - jeg har først noget imod det, når man begynder at rette på andre folk, blive fornærmet og udvise en lettere (sådan som jeg opfatter det) arrogant attitude over for mig smiley

  • katrine
    katrine Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 228
    #60   28. jul 2014 Hest = Equus Caballus
    Pony = Equus caballus
    Miniature = Equus Caballus
    Islænder = Equus Caballus
    Dansk Varmblod = Equus Caballus
    Frieser = Equus Caballus
    Pinto = Equus Caballus
    Shetlænder = Equus Caballus
    Araber = Equus Caballus
    Jysk hest = Equus Caballus
    Shire = Equus Caballus
    Knapstrubber = Equus Caballus

    På dansk er Equus Caballus = HEST. (på engelsk er det i øvrigt ''horse'', hvis i ikke vidste det.. smiley )
    Såeh.. alle racer er lig med HEST. at et individ tilfældigvis også er under 149cm som også er definitionen på en pony, det gør den altså ikke mindre HEST af den årsag.. den hører bare også ind under betegnelsen PONY (som i øvrigt er en undergruppe af HEST).

    Det er da i hvert fald min opfattelse. Om man kalder sin PONY for HEST er jeg egentligt fløjtende ligeglad med. Dyret er stadig samme art. Lad dog folk kalde deres Equus Caballus hvad de vil, om det er HEST, PONY, MINIATURE eller hvad de nu lyster.. så stort et problem er det heller ikke, og hvis det går jer på nerverne, så bør i nok ændre jeres egen opfattede af problemet i stedet for at hagle folk ned.. smiley


  • #62   28. jul 2014 Mimmi - det kan der så være noget om, fordi rigtig mange synes, at islænderne nemlig skal ligne spinkle sportsponyer, hvilket man jo så kan ærgre sig over. Heldigvis er de ikke overtaget helt, og der er stadig nogle gode, solide islændere tilbage, som stadig har både gangarter og flow med sig samtidig - og det er også sådan, en islænder skal være, i hvert fald efter min mening. Solid, men elegant uden at være alt for spinkel og lang.

    Team Grafik - jeg siger heller ikke, at du nævner det, men det var generelt, for jeg synes, rigtig mange har den holdning, at når det ikke ligner en varmblod, er det ikke en hest. Der er jo forskellige slags heste, og ikke en type er ens. Jeg vil stadig også gerne høre, hvad der definerer en pony og en hest efter din mening.

    Og jeg har det egentlig fint med, at folk kalder min hest pony, når jeg ikke hører på det, men jeg vil gerne have, at folk respekterer, at det er en hest i mine øjne, og derfor undgår at kalde den pony, når jeg skal høre det. Det er ikke, fordi jeg har noget imod ordet pony (ja, jeg bruger det selv i hengiven tale), men det er bare det faktum, at for mig er min hest en hest, uanset hvor meget pony andre ser i den. Kald mig stædig og nævenyttig, men det er sådan, jeg har det - min islandske hest er en hest og skal kaldes ved rette navn smiley


  • #63   28. jul 2014 Men Cæcilie, hvis folk ikke ved, at du synes, det er en hest bliver du så irriteret på dem, hvis de siger pony? smiley

  • #64   28. jul 2014 Ja, men så må jeg jo bide det i mig og gøre udtryk for min holdning - jeg kan jo trods alt ikke fare i skindet på dem, når de er uvidende om, at jeg er lidt hysterisk på det punkt smiley Til gengæld bliver jeg rigtig irriteret, når nogen blæser på det, selvom man har prøvet at ræsonnere for, at man foretrækker, at de ikke kalder min hest en pony. Oplevede det blandt andet her på HG, hvor jeg lige havde deltaget i en debat om samme emne og gjort udtryk for samme holdning - hvorefter en, der var en del af den debat, smider en kommentar på min hests galleri med "fin pony, du har dig". Dét syntes jeg godt nok lige var frækt nok, og jeg blev bare en lille smule gnaven i låget ...
    Men nej, egentlig plejer jeg bare at ignorere det og surmule for mig selv. Jeg er efterhånden blevet afklaret med, at folk ikke ser det samme, som jeg gør i vores små heste, og fred være med det. Det betyder ikke, at jeg ikke står fast ved min holdning og stadig prøver at få folk til at indse, hvorfor jeg synes, det er en hest, når jeg har chancen smiley


  • #65   29. jul 2014 Hvis jeg vidste, at du fx. altid kaldte din hest for "hest" og ikke "pony", så ville jeg da heller ikke stædigt blive ved med at kalde den for en pony. Men som du selv siger, så synes jeg heller ikke man skal fare i skindet på dem, der kommer til at sige pony, hvis de er uvidende omkring din holdning på det punkt. Jeg synes det handler om gensidig respekt - hvis jeg ved, at man foretrækker "hest" i stedet for "pony", så vil jeg da så vidt muligt sige "hest" og ikke være stædig og strid. Modsat synes jeg heller ikke, at man skal fare i flæsket på andre, hvis de siger "pony", når de ikke kender til ens holdning omkring det smiley

  • #66   29. jul 2014 Fünke - lige præcis smiley Jeg har for længst accepteret, at ikke alle ser det samme i min hest, som jeg gør, og de kan kalde den lige, hvad de vil, når jeg ikke hører på det - men jeg vil gerne have, at de kalder den hest, når jeg hører på det, fordi det er det, den er i mit hoved - og det prøver jeg jo så at fortælle folk, for det er jo ikke særlig brugbart, at jeg bliver sur på nogen, der intet aner om mit "hysteri" på det punkt.
    Det kan til gengæld gøre mig rigtig sur, når folk ikke respekterer det - fred være med, at de ikke er af samme opfattelse, men jeg synes, det er rigtig træls, når folk er hamrende ligeglade og fortsætter med at kalde den pony, selvom man har prøvet stille og roligt at forklare dem, at man finder det "stødende" (i mangel på bedre ord).


  • #67   29. jul 2014 Jeg står ikke og overvejer om jeg siger 'hest eller pony' i visse situationer. Og det er bestemt heller intet jeg har tænkt mig at gøre. hvis man så vil blive sur på mig fordi jeg til en 'hest' siger 'sikke en smuk pony' eller til en pony siger 'sikke en flot hest' kan jeg ikke rigtig tage stilling til.

  • #68   29. jul 2014 Der er også forskel på at gøre det spottende og for direkte at være på tværs. Jeg kan da også finde på at kalde min hest for pony, når jeg snakker kærligt til den, men når nogen kalder min hest en pony "i alvor", plejer jeg at smide en bemærkning om, at jeg foretrækker, at de kalder den for en hest - at nogle så vælger at ignorere dette, synes jeg, er rigtig træls.

  • #69   29. jul 2014 Ja jeg må sige at hvis den smutter og jeg i en situation kommer til at sige "pony," så ville jeg nok ikke værdsætte at få et møgfald fordi jeg ikke hele tiden gennemtænker det næste jeg skal sige smiley men nu hvor jeg tænker nærmere over det, så tror jeg oftest at jeg bruger udtrykket "hest"

  • #70   29. jul 2014 Cæcilie - ja helt klart, hvis det er for at være spottende og stædig er det ikke i orden. Selvfølgelig skal man respektere andre. Men hvis det ellers bare er i en sjælden vending man kommer til at sige pony, så synes jeg også det bliver for besværligt, hvis man skal til at rette og sige undskyld og hele tiden være opmærksom på sit ordvalg smiley

  • #71   29. jul 2014 Jaja, helt klart. Det er heller ikke, fordi jeg bliver rasende, hver gang nogen siger det - jeg lægger mærke til det, men for det meste tænker jeg bare herregud og lader det passere, for selvfølgelig vil der altid være upsere og gange, hvor man bare taler kærligt om kræet smiley Det er mest, når folk udmærket godt ved det og gentagne gange gør det for at provokere eller sætte sig på tværs - så bliver jeg rigtig sur, for det er bare irriterende, at man ikke kan respektere andres holdninger på det plan.

  • #72   29. jul 2014 Jamen der er jeg helt enig med dig, det er så irriterende, når folk med vilje skal sætte sig på tværs, være barnlige og respektløse smiley

Kommentér på:
er miniaturen en hest?

Annonce