13 årig niece - alkohol og smøger. {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Vil lige starte med at sige, at jeg er helt klar over, at dette indlæg er atypisk i forhold til hvad jeg plejer at poste herinde. Endvidere er jeg også klar over at det måske er malplaceret på en side som hg, men nu kommer det lige alligevel.
Sagen er den, at jeg har to niecer på 13 og 14 (ikke søskende). Den 13 årige ser jeg ofte, og vi har et fortroligt forhold. Her i natten fra i forgårs til igår overnattede hun hos min kæreste og jeg, og pludselig sagde hun, at hun gerne ville fortælle noget. Hun forklarer mig så, hvordan hun og hendes venner er begyndt at gå til fester hver weekend. Well, teenagere.
Hun kommer så også ind på, at de drikker en del alkohol til festerne. Det overraskede mig egentlig ikke, sådan gjorde jeg også som 13-årig (ikke at jeg er stolt af det). Dog lød det en smule voldsomt - hun havde smagt både bacardi, breezers og vodka i anseelige mængder. Derudover fortalte hun, at de også røg til festerne, og det kunne hun faktisk ikke lide - men hun følte sig presset af sine lidt ældre venner. Generelt var hun ikke så vild med de voldsomme ting, som hun kom til at gøre og smage. Det havde startet med e-smøger, derefter var det blevet til rigtige cigaretter, og nu ryger de ud fra hendes fortælling ofte en pakke i streg, når de er sammen ( hvilket de er flere gange om ugen ). Derudover er flere af hendes bedste venner begyndt på det lidt "stærkere" i form af hash, samt at de har snakket om at anskaffe stoffer, da de åbenbart kender en, der handler med den slags. Hun syntes, at det hele var meget ubehageligt.
Jeg rådede hende så selvfølgelig til at sige fra, evt. hold en pause fra de venner. Problemet er bare, at det er hendes eneste venner, hvilket hun også sagde.
Mit problem er så; jeg ved, at hun ikke må så meget som snuse til en cigaret eller en øl for sine forældre, så på en måde føler jeg mig forpligtet til at sige det til dem, på trods af at jeg lovede hende at lade være. Simpelthen fordi hun tydeligvis er på vej ud i noget rigtig skidt, som hun ikke selv kan administrere.
På den anden side har min søster altid sagt, at hvis hendes datter begyndte at indtage rusmidler før hun blev 18, så flyttede de til en anden by, så hun kunne revidere sin vennekreds. Hvilket jeg ikke er i tvivl om, at hun mener.
Jeg ved, at I ikke kan træffe nogle valg på mine vegne, samt at i slet ikke kender min familie, men det ville hjælpe mig at høre hvad I ville have gjort i min situation - sagt det til hendes forældre, selvom jeg ved at de vil reagere ufornuftigt og sandsynligvis flytte væk, som de altid har sagt, så hun ikke ser sine venner igen? Lade være, med fare for at hun kommer ud i nogle rigtig slemme ting? Eller noget helt tredje?
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 915
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 221 Svar: 787
Desuden vil din niece tilgive dig på et tidspunkt og måske endda takke dig senere. Er det ikke bedre at sige det til hendes forældre nu, end at hun ender med at tage stoffer ofte, og du ender med at få skyldfølelse, fordi du højest sandsynligt kunne have forhindret det?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Virkelig intet værre end folk der sladre til forældre, hvis ikke er noget virkelig slemt.
jul 2011
Følger: 43 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.043
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 915
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 269 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.848
Og lige med strenge forældre på alkohol mm fronten ville jeg heller ikke sige det, plejer ikke at ende skønt.
Ved ikke at sige det, ville man netop have hendes tillid til og sige hvis det blev slemt og tilliden til og støtte hende.
apr 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 1.208
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.559
Så ja, jeg synes du skal opfordre din niece til at tale med sine forældre - eller du kan evt. spørge hende, hvad hun gerne vil have, at du skal gøre ved sagen?
jul 2011
Følger: 43 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.043
okt 2004
sep 2009
Følger: 42 Følgere: 51 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.777
Jeg tror at jeg ville gøre det, at jeg ville invitere hende (og måske nogle af vennerne) hjem til en seriøs snak, og simpelthen fortælle dem hvor galt det kan gå!
Jeg har selv været ude i noget rigtig skidt da jeg var 14-16 år, og vi alle gik og sagde at 'aaarh vi bliver aldrig afhængig af noget' og bla bla bla....
JEG, var så heldig at jeg ikke kom videre, men mange af dem jeg gik sammen med er i dag (5-6 år senere) nogle hash vrag, har været afhængig af det ene og det andet osv.
Min bedste veninde fik en psykose, og tude ikke gå ud af hendes egen dør (heller ikke bare for at gå ned i opgangen), hun blev ekstrem voldlig og utilregnelig.
Hun er heldigvis kommet helt ud af det, og har idag et nogenlunde liv, har fået en dejlig søn som nu er knap et år, MEN hun er mærket for livet og har problemer med hukommelsen, hun er 21!
Jeg selv har også store problemer med hukommelsen pga af alle de forskellige og hårde rusmidler jeg har indtaget, og jeg har aldrig været afhænging af noget af det (heldigvis), det eneste jeg idag er afhænging af, er smøger, og det er da vidst også det mindste af det!
Hvor de sidste er idag, aner jeg ikke. Det sidste jeg hørte var at mange af dem er kommet i endnu dårligere selvskab og virkelig er kommet langt ud!!
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 742
Jeg ville helt klart fortrække du sagde til til mine forældre (hvis det var mig)
Ja, det ville bryde en del tillid, men om nogle år forstår hun det nok!
Ud over det, fortæl din søster at du kun siger det her fordi du vil det bedste og bede hende om ikke at blive for vred, for vrede kommer man ikke langt med!
Hvis min mor sagde til mig stille og roligt det som hun nu vil sige, føles det måske ikke lige så hårdt?
Det kender jeg da, den måde min mor taler til mig på påvirker mit humør osv osv
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 42 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.451
Hvis jeg var dig, ville jeg give niecen information om alle rusmidlerne, se "DR3 på stoffer" sammen, de forholder sig rimelig objektivt til rusmidlerne, og det tror jeg er meget sundt for unge mennesker. Derudover, synes jeg, at du skal støtte hende, snak med hende om, at hun ikke skal føle sig forpligtet til noget, og at det er vildt sejt at sige "Nej tak, det har jeg ikke lyst til", man kan jo sagtens have det sjovt sammen uden rusmidler. Hvis din niece ikke har lyst til, at du fortæller hendes mor det, så lad være - hun betror sig til dig. Men hvis du mener, at din niece vil få noget godt ud af at snakke med sine forældre om det, så kan du jo også snakke med hende om, at du tror hun vil få noget godt ud af det.
okt 2004
Det er jo slet ikke der problemet ligger, så vidt jeg har forstået.
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 128 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 1.554
Jeg havde sagt det til forældrene, eller opfordret hende til selv at tage en snak med dem. Lyder til at hun kunne have brug for en ny vennekreds :).
Håber i finder ud af det, hold os gerne opdateret om det
apr 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 1.208
Det vil i hvert fald være en mere behagelig oplevelse end at hun "rives" væk fra sin vennekreds, uanset hvor dårlig den er for hende. Det vil nok også slå et par skår i forholdet til hendes mor og skal det holdes intakt, så kræver det vidst at mor og datter er indstillet på at snakke med hinanden om det og du, TS, er mediator i samtalen, alt efter din nieces ønske
jan 2006
Nu kommer det lidt til at lyde som om, at oplysning om rusmidler skal være hovedfokus, men det var bare for at forklare CTS, hvad jeg mente med det.
okt 2004
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 389
Men du skal gøre hende det klart, at du holder øje og fordi du elsker hende har du til hensigt at fortælle forældrene det, hvis hun kommer længere ud..
Du kan også fortælle hende i fortrolighed, at hendes mor ikke vil tøve med at flytte dem hvis hun kommer længere ud i skidtet..
Og at det vil gøre dig ked af det og du derfor syntes hun skal bakke ud af de dårlige bekendtskaber..
Hilsen en mor
jan 2006
Hvorfor jeg fortæller, hvad jeg ville gøre i en sådan situation. Jeg kunne da godt nøjes med at sige, at jeg ikke synes hun skal fortælle det til forældrene, men det virker da en smule ligegyldigt, hvis ikke jeg uddyber det, jeg vil mene, at det er meget relevant det jeg har skrevet, så jeg forstår ikke din pointe
okt 2004
Og jo - det er netop kun det jeg selv svarer på.
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 43 Heste: 6 Svar: 2.885
Hvis jeg nogensinde får et barn, der som 13 årig fortæller sådan noget til min søster, så ville jeg blive utroligt skuffet hvis min søster ikke fortalte det videre til mig.
jan 2006
apr 2013
Følger: 17 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 350
okt 2004
Du skriver jo selv, at hun skal informere pigen om stofferne - men det mener jeg ikke er nødvendigt, for pigen ved jo tydeligvis godt hvad det er.
Og nej, der er ikke stor forskel på at informere sagligt og objektivt om rusmidler, og så at fortælle at det er forkert og farligt - for det ER forkert og farligt.
Diverse stoffer er altid farligt, og alkohol er farligt i store mængder. Så nej, jeg ser ikke forskellen på de to ting.
Ja sorry, men jeg synes du har en utrolig skødesløs tilgang til det her. Ret skræmmende faktisk.
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 43 Heste: 6 Svar: 2.885
jan 2006
okt 2004
Jeg synes bestemt ikke det er nogen god idé at fortælle dem, at det er ok at de gør det, hvis de bare gør det ordentligt - hvilket det lyder som om, at du har til hensigt.
jan 2006
okt 2004
Længere er den vel ikke.
jan 2006
okt 2004
jan 2006
okt 2004
Jeg skriver bare hvordan det vil lyde, især for en 13-årig.
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.273
For sandheden er, at unge tiltrækkes utrolig meget af det, de ikke må, og det, som kan være farligt. I den alder er man nemlig uovervindelig. Så de fleste unge vil synes, det var meget smart at prøve. Vi har med en meget fornuftig, men ung pige at gøre, som ikke er interesseret i stoffer. Dog bliver der også nævnt, at hun føler, det er hendes eneste rigtige vennegruppe, så hun vil højest sandsynligt være modtagelig over for gruppepres i et eller andet omfang. Faktisk skriver TS, at pigen allerede har følt sig presset til at gøre noget, hun ikke vil.
Derfor er det ganske fornuftigt at sætte sig og se programmer som det på DR3, der forholder sig relativt objektivt til stoffer. Derved får hun et realistisk syn på det, hvilket ikke nødvendigvis betyder, at hun straks begynder på stoffer. Et realistisk syn er <b>ikke</b> ensbetydende med, at man er fortaler for noget.
Desuden synes jeg, at Katrines udtalelse er helt objektivt. Hun opfordrer på ingen punkter nogen i at begynde at tale stoffer, og taler på ingen måde for det, men giver et forslag, hvordan TS kan håndtere situationen med niecen, og hvordan niecen evt. kan håndtere situationen med sine venner, uden at risikere at miste dem i en diskussion om pro/con stoffer.
okt 2004
For mig at se, afholder man ikke folk fra at tage stoffer, ved at fortælle dem at det måske ikke er så farligt som de får at vide, men opfordrer dem derimod til at fortsætte. Hvis man forklarer dem, at det ikke nødvendigvis er forkert og at man ikke nødvendigvis dør, så fortæller du dem også, at det måske slet ikke er så farligt. Så selvom man ikke direkte siger, at det er i orden at de tager stoffer, og så fortælle man dem heller ikke, at det er forkert. Det er dér jeg ser problemet.
Hvis der kom en hen til mig og sagde, at hvis vi tager ecstasy, så skal vi huske at drikke vand til - så ville jeg da ikke tænke, at det var en opfordring til at lade være med det, men derimod en opfordring til at blive ved.
sep 2005
Vi kan jo godt blive enige om, at der er forskel på hash og ecstasy, og pt. bliver der kun nævnt at de eksperimenterer med hash, hvilket ikke er unormalt blandt de unge i dag. Dermed ikke sagt, der er fornuftigt.
Ang. vandet, så tror jeg heller ikke, det var ment som en opfordring, men et "råd" - at hvis niecen står i en situation, hvor hendes venner begynder at ryge hash/tage stoffer, så i stedet for at flegne helt ud, kan hun faktisk "mindske" skaden blandt sine venner ved at få dem til at drikke vand. For de vil helt sikkert ikke høre på hende, hvis hun siger: "øv nej, det er forkert og farligt og dumt!"
Tværtimod vil de nok stejle lidt, og hun vil i sådan en situation risikere at blive voldsomt upopulær og miste sine venner. Dermed ikke sagt, at hun skal acceptere stoffer, men hvis det nu engang er sådan omstændighederne er, indtil der kommer en mere midlertidig løsning.
okt 2004
sep 2005
"Nej, lad være! Det er forkert og farligt og dumt at gøre" ?
For det ville i mine 13-årige øre lyde som: "Du skal ikke bestemme over mig, let's do it!"
sep 2005
Jeg opfordrer overhovedet ikke til stoffer, vil jeg lige pointere.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.733
jeg forstår 100% pigens positon.
Da jeg var 13 varder bestemt tingjeg ikke vil sige til min mor. ikke fordi jeg ikke ville, men fodi jeg ikke ville have hun skulle blive sur på mig. Det var slet ikke i samme grad af problemer, mere bare småting som forsinkede lektier.
Men det at hun fortæller det til en anden en sin mor er tydeligt et tegn påat hun gerne vil have hjæp, men at hun højst sandsyndligt ved hvordan moderen vil reagere.
Jeg ved personligt ike om jeg ville have sagt det eller ej, forhavdejeg været hende havde jeg øket at du skulle tie stille og fortælle det til min mor .. Begge dele på samme tid.
okt 2004
Én ting er sikkert: jeg vil ikke give dem gode råd til det, uanset hvad.
I min optik, så vil man med advarsler, kunne holde en stor del fra det, simpelthen fordi de ikke tør. Hvis man derimod i stedet fortæller, at det ikke altid er farligt, man dør ikke altid, og hvis man drikker vand til osv. så går det ikke helt så galt - så vil man langt hen ad vejen opfordre en stor del til det, fordi de så vil tænke, at så er det da nok i orden at gøre.
For ja, det kan godt være at mange unge gør det de ikke må, netop fordi de ikke må - men hvordan forklarer man dem, at de ikke må gøre det, ved at give dem gode råd til det? Ja sorry, men hvis advarsler får de unge til at gøre det, så vil diverse gode råd da i den grad også få dem til at gøre det? Så i stedet for at det vil lyde som "Du skal ikke bestemme over mig, let's do it!", så vil det lyde som "Nå, så er det nok ikke så farligt som folk siger, let's do it!" - og som sagt vil det nok i min optik, skrabe flere til, end advarsler vil.
13 årig niece - alkohol og smøger.