{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  longering af unghest.
  • #1   23. okt 2013 3 år før volte longering.....

  • #2   23. okt 2013 Ca. 2 år.. Det er forskelligt fra hest til hest, hvor hurtigt de er udviklet smiley Men du kan jo altid træne uden longe smiley

  • #3   23. okt 2013 et år før tilridning tidligst synes jeg

  • #4   23. okt 2013 Der skulle ha´ stået 3 år smiley

  • #5   23. okt 2013 Alle heste lukker på samme tidspunkt i de forskellige vækstzoner osv... Og volte arbejde er ikke sundt når de er så unge.... smiley

  • #6   23. okt 2013 vi har en rondel (staves) og det foregår jo på en volte, men er det, det at de løber rundt eller hvad er det der gør at de bliver skæve? og det med at have den fri i rondellen og bare løbe rundt om en, er det noget man kan gøre, snakker ikke hver dag men en gang i mellem.

  • #7   23. okt 2013 jeg longere min 2 års i skridt

  • #8   23. okt 2013 Overdrevet longearbejde er aldrig sundt, hverken når hesten er 2 eller 20 år.
    Det er virkelig hårdt for hestens ben, at løbe rundt på volte konstant.

    Jeg træner i longe når hesten er ca 3, og det er kun maks. 4 gange i ugen, og så kun 10-15 min. Når den så kan rides er det kun 1 gang om ugen højest, uanset alder.

    Syntes generent at heste longeres alt alt for meget, men det er jo en smagssag smiley


  • #9   23. okt 2013 Man kan godt starte med dem som 2 års hvis det kun er i skridt en 5-10 minutter af gangen og maks hver 14 dag.
    Når hesten bliver 2,5 kan man så lige så stille begynde at lave nogle små overgange uden at holde tempoet mere end en volte. Stadig maks hver 14 dag.
    Når hesten er 3 kan man begynde for alvor, men ikke mere end et kvarter af gangen én gang i ugen.

    Det er i hvert fald min mening. Longering er hårdt for bentøjet på de unge dyr, så man skal være forsigtig ikke at overbelaste, men det er sådan set godt nok for dem at komme igang med at lære lidt i en tidlig alder.


  • #10   23. okt 2013 Uh forresten, jeg arbejder altid uden tov på unghestene, indtil de er fuldt ud stabile i rundellen og styrbare for stemme kommando.
    Det tov trækkeri og bøvl man har når man bruger longeline kan giver skævheder og spændinger i både dig selv og hesten, og så er det også komplet unødvendigt.


  • #11   23. okt 2013 hvis du så har en hest der stejler eller andet, hvad gør du så når du ikke har noget tov?
    ikke fordi jeg er uenig med dig, er bare nysgerrig.


  • #12   23. okt 2013 Ofte er det kropssproget den er gal med, når hesten konflikter. Man sender forskellige signaler til hesten. Hvis din hest går korrekt i longe ligefrem altså ikke falder ind over sin skulder, slider det ikke på hesten. Men ofte vælter hestene ind over og så slider det rigtig hårdt på kroppen at skulle rundt og rundt.

    Korrekt afslappende longering ville jeg ikke mene var et problem. Det jo alm kommunikation hesten også laver på folden. Alt med måde.

    Men ud og se hvordan det gøres hvordan man skal stå osv. Man kan lave rigtig meget i longe der virkelig gør hesten frustret frem for at hjælpe den med det man bare beder den om. Kommunikation er en svær ting


  • #13   23. okt 2013 Stejler? Hvorfor skulle den dog gøre det? Så tror jeg du skal have en underviser ud og kigge på om du gør noget forkert med dit kropssprog.
    Jeg har aldrig haft problemer med en hest der stejler i longering uden tov. Med tov, ja, men aldrig uden.


Kommentér på:
longering af unghest.

Annonce