{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.368 visninger | Oprettet:

Bid til ung fjordhest {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet i tvivl om jeg rider med det rigtige bid på min fjordhest, fordi han ikke er stabil fortil. Det skal lige siges, at han kun er knap 4, og stadig under uddannelse.

Jeg har prøvet baucher, full cheek, begge dele med hhv todelt og tredelt mundstykke, alm. tredelt og tredelt med muffe, sidstnævnte rider jeg med nu, og har prøvet at skifte til et hanoverransk næsebånd i håbet om at han går bedre på det. Det skal lige siges at jeg absolut ikke strammer næsebåndet, kan nemt have 4 fingre på højkant på næseryggen.

Har I nogle bud på bid til sådan en meget fremadgående ung fjorddreng, som ikke koster 1000 kr? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til ung fjordhest
  • #1   14. apr 2014
    Tænker du på den måde han går uroligt på dine videoer? :o)


  • #2   14. apr 2014 Nej, ikke lige det, for det er der rettet nogenlunde op på. Tænker mere at jeg gerne vil have at han holder op med at "lege" med biddet og åbne munden. Føler ikke selv at jeg har meget fat i ham, men da han har rigtig travlt hele tiden, så skal jeg hele tiden lave halve parader med sædet, og da han ikke forstår dem helt endnu, bruger jeg også udvendige tøjle som hjælp.


    Han virker bare utilpas på det bid han går med nu, men ved ikke hvad jeg skal prøve.


  • #3   14. apr 2014
    Umiddelbart uden at ville træde hverken dig eller din træner over tærene så vil jeg mene det ser ud til at noget af den åbne mund kommer pga. hånden.

    Også tilføjes der måske noget tyggeri og åben mund oven i, når du så tager fat. Det gør der på min egen - hun spænder op og "stresser" agtigt over at man rør for meget eller for hårdt ved biddet.

    Det andet med at lege med biddet/tygge på det kan nok afhjælpes med et udelt bid der giver ro :o).


  • #4   14. apr 2014 Du har helt ret, min hånd er urolig, det er også en af grundene til at jeg har underviser på.

    Ja, men sådan et må vi ikke ride stævner med, så det er desværre ikke en mulighed. smiley


  • #5   14. apr 2014 Krikken - Har du set begge videoer helt igennem? smiley

  • #6   14. apr 2014
    Du må gerne ride med nogle myler bid :o). Også er jeg lidt af den opfattelse at et udelt ser ud som et hver andet bid ud af til - så man aner ikke hvad der er i munden på hesten. Blander man sig alligevel ikke med toppen, så træder man ingen over tærene.

    Har stalket videoerne lidt ja ;o)


  • #7   14. apr 2014 Jamen har myler ikke den der sjove tunge-ting? smiley Jeg ved ikke rigtig noget om de bid, så vil da gerne høre bud på nogle der kunne være noget for os? smiley

    Og ja, man kan jo ikke se hvad der er i munden, medmindre hesten åbner munden og viser ubehag. smiley

    Hehe, okay smiley


  • #8   14. apr 2014 Har du noget god konstruktiv kritik til mig så? smiley

  • #9   14. apr 2014 prøv at lig hænderne på sadlen i en periode så de ligger stille så kan du mærke om det udelukkende er hænderne som er skyld i problemet og så kun koncentrere dig om det

  • #10   14. apr 2014
    Myler fås i aaaaaalle mulige udgaver - både med og uden tungefrihed ;o). Og med 117 forskellige sidestykker også.

    Til videoen tænkte jeg " slip tøjlen, slip tøjlen " - ikke fordi kræet skal ned og røre jorden, men fx i starten i skridten hvor der er en del makværk med hoved/tøjle især på udvendige. Han er fjordhest, han er unghest - af en unghest ville jeg ikke forlange så en "kompakt" holdning og oven i en fjordhest med en bette tykkere hals end andre racer, så kræver de mere plads fordi de ellers ender lidt mast.
    Og med den tøjle længde han har, tænker jeg at der ikke er så meget muligt for andet end at være kompakt hvilket jeg ville mene er for tidligt.
    Fx ses det her med at ganachen klemmes ved at "dellen" kommer ved halsen.
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/760/628/471/3795301-fjordhest-kragelunds-trym

    Der bliver også en del makværk i traven fordi du, som du nævner gerne vil have det kære energisk dyr til at være roligt - samtidig med at du gerne vil have han skal søge ned ;o).
    Også kommer du til at holde tilbage, samtidig med du sætter igang - hvilket fx. forårsager at han "hopper" lidt frem.

    Han ved ikke rigtigt hvad han skal gøre ved alt det her tøjle noget - så han går uroligt og ind imellem dukker han helt ind til bringen. Efter hvad jeg kan se er det som sagt alt for kort og kompakt til ham. Han kan ikke rigtigt gå så kort fysisk uden at blive nød til at smutte bag lod. Hvorfor jeg mener han bliver ustabil fortil.

    Han virker også lidt som typen der forsøger og hive igen hvis han oplever pres i munden - og måske også fordi han gerne vil have mere tøjle og ikke kan bære det - fx får han dig trukket ud af sadelen.

    For at komme med noget konstruktivt jeg tænker det kunne se ud som om istedet fx som her, altså strække halsen og næsen frem og ud af kroppen, samt er i en lidt længere og lavere holdning uden at stikke snuden i jorden;
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1476/628/471/7378529-dressur-m_-zolo-d_-1811-11
    http://hest2.webgallerier.dk/album/1476/628/471/7378553-dressur-m_-zolo-d_-1811-11

    Hvor man så måske kan starte med at varme op med længere tøjler og lavere hals holdning også samle mere op som på billederne, så lidt ned igen også lidt op osv.


  • #11   14. apr 2014
    Hov... En hel afhandling jeg fik skrevet mig der smiley


  • #12   14. apr 2014 Du skriver på din profil at hesten er sat i gang i februar? Dvs. at han er redet i et par måneder, og du har prøvet hvor mange bid?

    Du giver ham godt nok ikke mange chancer!

    Det er min erfaring at langt de fleste fjordheste kan rides på et massivt todelt trensebid, som ikke er alt for tykt - forudsat at rytteren kan holde den korrekte bløde kontakt med hesten.
    Lad være med at forsøge at ride halsen ind i kroppen på hesten, men lad den i stedet strække sig frem og ned.
    Du skriver at han har meget travlt - så bør du holde dine schenkler i ro og ikke "sparke" sådan til ham. Du driver jo frem, frem, frem hele tiden.

    Overkroppen tilbage i sadlen, så du ikke forstyrrer hans balance mere end højst nødvendigt, og lad schenklerne ligge roligt. Så kan du bruge dit sæde til at bremse hesten med, hvis han får for meget fart på, og dermed kan du også slippe tøjlen lidt, så han får plads fortil.


  • #13   14. apr 2014
    Jeg ville også bare bruge et helt almindeligt 2-delt eller tre-delt. Med tiden skal det nok blive godt, men hvis hesten får nye bid i munden hele tiden er det klart der skal gumles smiley

    Håber du finder den rigtige løsning for jer!


  • #14   16. apr 2014 Bidene er afprøvet siden 1. oktober sidste år, han havde bare pause fra ridning fra start november til 1. februar smiley Han har kun gået med to forskellige bid siden 1. februar, nemlig Baucher og det nuværende tredelte muffebid smiley


    Krikken: Tak for den lange og meget konstruktive og gode forklaring. smiley Mit "problem" er lidt, at hvis jeg slipper tøjlen, så løber kræet smiley Det burde ikke være en undskyldning, men pt. kan jeg ikke give slip, før til slut i timen, hvor vi altid slutter af med lang og dyb / frem og ned, fordi her kan jeg få ham til at slappe af. smiley Tro mig, jeg kæmper med min tøjlelængde og jeg har den kun kort fordi min underviser siger jeg skal, jeg eeelsker nemlig at undgå kontakt med munden på dyret smiley

    Jeg tror jeg vil afprøve at ride med længere tøjler i starten af timerne og så ride flere overgange indtil han forstår at han ikke skal løbe afsted bare fordi han skal trave smiley

    Tusind tak for de gode råd smiley Jeg vil helt sikkert tage dem til mig smiley

    Tilbage til det med biddet, jeg vil gerne have at han fortsat går med tredelt muffe, så jeg vil afprøve et Herman Sprenger bid snarest, og fortsætte med Hannoveransk ikke-strammet næsebånd smiley


  • #15   16. apr 2014
    Jeg kender det godt ;o).

    Af en eller anden årsag så mosler nogen heste bare der ud af hvis man holder dem tilbage. Også får man tit sløvet sit stopsignal fordi hesten er vant til at den altid skal holdes tilbage og når man så endelig slipper så fræser dyret der ud af, fordi så er der jo ikke noget stopsignal/noget der holder den tilbage :o).

    Min egen gør det efter galop. Fuld fart på, speederen i bund med hovedet i vejret til trods for at dyret før galoppen var super lækker afslappet og fint tempo.

    Jeg forsøgte mig med metoden hvor hesten bremses i en parade eller ned i skridt hver gang den løber - det virkede ikke, da jeg fik en hest der bare blev mere spændt fordi jeg skulle have fat i biddet/korte tøjler fordi hun jo var så anspændt i forvejen. Også var dyret også fint afslappet i skridt.

    Det der hjælper bedst er lange løse tøjler, ingen kontakt. Også ellers vooooolter med brede hænder/ud til siden, imens det er letridning og mig der sidder og siger " roooooolig, rooolig " og roser dyret hvis hun viser det mindste tegn på at slappe af eller sænke tempoet.

    Ved ikke om det virker for dig nogen af delene - men det er mine erfaringer ;o)

    Har iøvrigt et billed af de tilladte myler bid: http://i60.tinypic.com/21cxw1e.png


  • #16   18. apr 2014 Jep, Trym gør på samme måde, jeg kan godt få ham til at slappe nogenlunde af, men så snart vi så har galoperet, så er han bare et dampbarn, som ikke kan stoppes. smiley

    Jeg modtog undervisning igen i går, og der øvede vi stopsignalet med min kropsvægt rigtig meget og med så lidt tøjlekontakt som muligt, og han blev faktisk enormt god og sænkede nakken rigtig fint. Der er stadig uro indimellem, selvfølgelig, men jeg føler at det var rigtig godt i går. Min underviser går også meget op i at jeg rider med brede hænder og viser hesten vejen, så mine skuldre og arme er altid total smadret efter ridning af at holde dem væk fra kroppen smiley Men det virker så til gengæld også smiley

    Jeg bruger også min stemme rigtig meget når jeg rider og den lytter han heldigvis også utrolig meget til smiley


Kommentér på:
Bid til ung fjordhest

Annonce