{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
731 visninger | Oprettet:

spring talent what to do? {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Jeg har denne her dejlige pony på snart 9 år, hun har været skadet for et par år siden, og jeg købte hende sidste år som avlshoppe da der ikke var nogen garanti for at hun kunne være ridehest.
Nu har jeg redet hende siden marts sidste år, og hun har ikke været halt (endnu) en eneste dag. Vi har ikke som sådan taget hensyn til at hun hat været skadet, ikke mere end jeg ville med en hver anden hest, men vi har da både gallopperet "vildt" ude på marken osv. Jeg har jo kun redet dressur på hende, da jeg jo gerne vil have at hun kan blive ved med at være ridehest og jo ikke gider at hun skal været skadet igen, for jeg ved ikke om hun kan holde til at springe.

nu har jeg løssprunget hende et par gange (kun ca. 60 cm) og hun er virkelig god og elsker det virkelig.

Men jeg ved ikke helt, om jeg kan springe lidt mere på hende eller om jeg overhovedet bør springe med hende.
Som sagt vil jeg jo ikke have at hun bliver skadet igen.

Det eneste jeg ved omkring skaden er, at det er i højre bagben, vist nok i knæet, men ved ikke hvilken slags skade det var.

hvad ville i gøre? smiley
Hun elsker det virkelig og løber selv hen tiæ springet uden jeg gør noget som helst for at få hende til det.
samtidig elsker jeg det også selv men har ikke mulighed for at gå til springning igen før til efteråret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spring talent what to do?
  • #1   16. apr 2014 Jeg ville kontakte tidligere ejer og spørge hvilken skade det var, og så ville jeg kontakte en dyrlæge og få hans mening. smiley

  • #2   16. apr 2014 Har spurgt til skade, men hende der havde hesten dengang ved det ikke, hun har vist ikke fået undersøgt den så meget. Hun lånte hesten dengang, og sendte den tilbage da den blev skadet, hvorefter den vist så har den stået stille er halvt til et helt års tid for at komme sig. Så er den blevet redet lidt og stået stille fordi den skulle være avlshoppe.

  • #3   16. apr 2014 Du bliver jo nød til at vide hvad skade den har haft smiley

  • #4   16. apr 2014 Joo det gør jeg vel, men det er jo lidt svært hvis hende der havde hesten ikke engang selv ved det smiley

  • #5   16. apr 2014 Hvis ellers den virker frisk og rask ville jeg bare starte stille og roligt op med springningen. Hvis den så viser tegn på at det ikke går, kan du jo tage den til dyrlægen og få scannet/røngten på benet, for at finde ud af hvad der er med det ben.
    Du kunne også vælge at få benet tjekket (scanning/røngten) inden du går i gang med at springe, for at være sikker på om der er noget at tage hensyn til smiley


  • #6   16. apr 2014 Jaa det er rigtigt smiley

    Min mor har bare den holdning: den er skadet, så må den overhovedet ikke springe.



  • #7   16. apr 2014 få den tjekket, det er jo ikke sikkert det var en skade som kom til at betyde noget for fremtiden, dog ville det jo simpelthen være så synd hvis du fremprovokerer skaden igen smiley

  • #8   17. apr 2014 Jeg ville ikke turde springe den hvis jeg ikke var 100 på hvilken skade den har haft, der er jo en grund til at den endte som avlshoppe:(. Tænk sig hvis det viser sig at være en skade der ender med at ødelægge den fuldstændigt og du ender med en hest med store smerter og muligvis en aflivelse :(..

  • #9   17. apr 2014 Bagknæet er simpelthen så sart, og får du ødelagt noget, er det ik noget man opererer med succes på.

    Nyd du at den kan rides helt almindeligt, og nøjes m let løsspringning.


  • #10   17. apr 2014 Du kan scanne, men kun se ca 10% af de interessante dele

    Skal du kigge ind i knæet er arthroskopi eneste mulighed. Men hvem åbner et rask led og putter hesten i fuld narkose smiley



  • #11   17. apr 2014 Okay tak alle sammen smiley

    Regner i hvert fald ikke med at få lavet artroskopi på hende smiley

    Så jeg må prøve at beherske mig smiley og nøjes med lidt løsspringning en gang imellem smiley

    Ved jo desuden ikke hvor mange år endnu jeg vil bruge hende til ridehest, da jeg tilrider min unghest til næste år, og sætter både denne her hest og min anden hoppe i fol til sommer smiley så med forhåbentlig to føl, en unghest, plus de to andre heste og arbejdet/skole så er der riiigeligt at se til smiley


  • #12   22. apr 2014 du skal lytte til din mor med hensyn til spring. jeg ved godt choise elsker alt nyt og spændende, men det er alt for risikabelt at belaste hendes bagknæ med spring bærende på rytter. Den gang hun var skadet, kunne dyrlægen ikke garantere hun ville blive rengående igen. Det er hun heldigvis nu og du er så heldig at kunne ride hende i dressur, som hun også elsker...vær glad for det :o) jeg ved hun nyder at være ridehest, og håber hun får mange år som det endnu :o)

  • #13   22. apr 2014 Og vær sød at rette her også...du har ikke købt choise, men din familie har fået hende forærende af mig. Det er vigtigt for mig, at det er offentlig viden, der ingen penge har været i at choise er jeres, kun kærlighed til "min" hest. på forhånd tak :o)

  • #14   22. apr 2014 ja jeg springer heller ikke på hende smiley skal nok passe godt på hende, er jo også selv rigtig glad for hende, så jeg vil da også helst have at hun holder maaange år endnu smiley

    Som sagt bliver det højest til en lille bitte smule løsspring, ikke for højt selvfølgelig, meget sjældent smiley og det er slet slet ikke noget jeg vil lægge ind i vores daglige træning smiley Hun er min lille dressurstjerne smiley

    Jeg kan desværre ikke rette i emnet længere, så kan ikke ændre at der står at jeg har købt hende. Havde ikke lige tænkt over det, men skal nok prøve at huske det smiley

    ALLE: Som Pia skriver har jeg ikke købt hesten, men fået den forærende smiley


  • #15   23. apr 2014 tak søde Nanna smiley det var vigtigt for mig

Kommentér på:
spring talent what to do?

Annonce