{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Bøjning, løsgøring og rygmuskler {{forumTopicSubject}}

Hej heste folk.
Jeg står og skal igang med to ungheste, som kun er tilredet.
Der er ingen af dem, som har rygmuskler? Hvordan kan jeg bedst muligt bygge dem op?

Hvilken måde er bedst at løsgøre en unghest?

Og hvilken måde er bedst at få hesten til at søge ned på, uden tvang?
Når jeg ridder frem ad, løfter de desværre hovedet..

Jeg håber i kan hjælpe mig med disse spørgsmål smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøjning, løsgøring og rygmuskler
  • #1   19. apr 2014 lav en masse voltearbejdte(med og uden overgange) og longering ville nok også hjælpe smiley


  • #2   19. apr 2014 stille hesten til siderne.. ride den lang.. smiley

  • #3   19. apr 2014 ride den meget dybt (lidt lang og rund) så den får ryggen op

  • #4   19. apr 2014 I stedet for at ride dem frem, så bare rid et langsomt tempo, så hesten selv kan finde sin balance og slappe af, blive afspændt og derved selv søge ned

  • #6   19. apr 2014 Har fået afvide, at det ikke er godt og ride i langsomt tempo. Noget med at de ikke bruger deres rygmuskler rigtigt?

  • #7   19. apr 2014 Stil den til siderne, støt op om den, rid med sædet og ellers bare give den tid. Den skal lige føle sig tilpas med at gå med hovedet helt fremme og nede. Gør det selv i øjeblikket med min. Husk kun letridning.

    Du kan med fordel lave et let sæde og læne dig lidt frem så har mine altid søgt ned nærmest med det samme. Det giver dem mulighed for at søge ned, når de har søgt ned så lad dem tage nogle skridt mens du holder letsæde, ros dem og så gå tilbage til letridning. Det er den bedste måde at starte på. og så når de ligger der nede er det stadig en god ide at stille til siderne.


  • #8   19. apr 2014
    Hvis hesten sprinter afsted i hurtigt tempo hvor den spænder op nytter det heller intet :o).

    Så det handler om at finde et tempo hvor hesten slapper af i, er rolig - og det kan godt være det i starten skal være lidt langsomt for at hesten er afslappet og strækker sig :o). Så kan man bygge tempo på når hesten er stabilt afslappet i det lidt langsomme tempo.


  • #9   20. apr 2014 Jeg sprinter ikke på den overhovedet, da balancen ikke er der.
    Men fik af vide at det var bedst at finde et friskt tempo, da det gør mere for ryggen:-)


  • #10   20. apr 2014 Hesten skal finde sin egen ballance før noget andet, så det skal du gi den tid til.

    Find et tempo hvor hesten er i ballance, og arbejd m at ride rytme ind i den. Når du traver letridning, så tænk "rytme, rytme, rytme".
    Glem hovedets placering. Lad hesten vælge hvor den vil lægge sig, og fokuser på at den skal gå afslappet, rytmisk og afballanceret rundt.

    Du skal ha let kontakt til tøjlen, og dreje til højre og venstre, og med sædet starte og stoppe, samt styre tempoet.

    Når den keder sig med det her, begynder du at lave temposkift.
    Den skal uanset tempo gå afslappet, og rytmisk rundt.

    Så har du arbejde til de næste par måneder smiley
    Det hedder grundridning. smiley
    Egentlig holdning har den ik muskler til før langt senere, men det kommer af sig selv, efterhånden som den blir styrket i sin overlinje. For den vil blive stærkere og stærkere efterhånden som den styrker sin grundridning.


  • #11   20. apr 2014 Mange tak for råd, det vil jeg gøre:-)

Kommentér på:
Bøjning, løsgøring og rygmuskler

Annonce