{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

Når hesten ikke gider/vil... {{forumTopicSubject}}

Bare et holdnings spørgsmål da jeg undrer mig over hvordan I træner Jeres UNG heste.

I har en unghest som I har lagt en træningsplan for der ikke er for hård fysisk/psykisk for hesten.
Men så viser hesten pludselig en dag at han ikke gider/vil/orker at arbejde det du har sat ham til... Du VED den ikke har smerter og den går godt.

Hvad gør du?

Presser du den til at fuldføre da du ved det ikke er for hårdt for den?

Stopper du træningen og lader den slippe?

Og hvad hvis den også næste gang viser samme adfærd?

Ville du øge fodermængden så den får mere energi?

Fortæl mig hvordan du træner DIN unghest smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten ikke gider/vil...
  • #1   19. apr 2014
    Det kommer an på hvad der menes.
    Om du kun mener en øvelse hesten ikke vil, om du mener at det er dressur den ikke vil - det er et ret upræcist spørgsmål :o)


  • #2   19. apr 2014 Ok! Den vil ikke lave noget! Den stopper op gider ikke gå eller måske kun skridte!

  • #3   19. apr 2014
    Så ville jeg overveje om den ville fra jorden, fra ryggen, om den ville på tur eller på banen. Altså forsøge at finde ind til præcist hvad der gør hesten stopper :o).

    I første omgang havde jeg nok dappet til den med pisken, men reagere hesten så ikke - så må man finde ind til sagens kerne, især hvis det gentager sig.


  • #4   19. apr 2014 Jeg tænker på hvordan jeg kan lave en øvelse nemmere, så jeg til sidst opnår det jeg vil . "fejler" hesten er der altid en anden måde at gøre tingene på, jeg kigger altid på mig selv når det ikke går som forventet .

  • #5   19. apr 2014 Hvad så hvis du dapper til den og den arbejder en runde og den så forsøger at gå ned i tempo/stoppe op igen?? Ville du så dappe til den igen? smiley

    Jeg opretter emnet i kølevandet af AH og for at finde ud af Jeres træningsholdning og hvor Jeres grænse går ift. træningen af hesten og at presse denne smiley

    Hvornår går træningsplanen over hestens velbefindende og hvornår er man for blød og ender med at lære hesten at lidt modstand betaler sig??

    Hvor er Jeres grænse på for sød og for hård i træningen af unghesten?

    Den skal jo udvikle sig, få mere muskler og bedre kondi..Dette får den jo ikke ved at lade den slippe for at feks. trave.. smiley

    Mvh TT


  • #6   19. apr 2014 Det kommer meget an på hvad den gør, når den ikke "gider/vil".

    Det kunne evt. også være fordi hesten keder sig. smiley


  • #7   19. apr 2014 Hyggerytteren - Hvad hvis man slettes ikke er nået til decideret øvelser endnu men er i lære at skridte, trave for løse tøjler? smiley

  • #8   19. apr 2014 Heiwa - Men man bør jo ikke forsire træningen før hesten er fysisk klar til det, eller hvad?? smiley

  • #9   19. apr 2014
    Hvis hesten bliver ved med at gå ned i tempo på banen så er der noget galt; 1 noget der gør ondt eller 2 en hest der syntes banen er max umotiverende og det er der ikke så meget at gøre ved, andet end at holde sig fra banen.
    Det kan også være ens egne signaler der gør hesten ændre tempo hvis man fx har for meget fat.

    Jeg har en følsom hest og har lært at når der kommer modstand - så kommer det af en årsag, så det skal der ikke bare ses bort fra.

    Jeg er ikke bleg for at dappe til dyret for at forstærke mit fremsignal, men hvis man har en hest der stopper for hvert andet bogstav - så er et eller andet helt forkert. Ligesom hvis man ikke ser nogen fremskridt.

    Red på et tidspunkt en pony der havde lært at hvis man bukkede så stoppede folk med og genere ham. Så den kunne bukke i skridt, parade osv. Og ja, jeg dappede til ham en gang eller 5.
    Men pointen her var også at jeg konstant så fremskridt og mindre af den adfærd - men hvis man bruger en hel time på og dappe til hesten og det ikke bliver bedre, så er der noget galt man skal lytte til.

    Så balance gangen går for mig og se på om der er fremskridt, om adfærden bliver ved med at opstå. Så det at slippe med og lade være og trave - hvis hesten ikke vil trave så find ud af hvorfor.... Og ikke bare fordi " den kan ".

    Så mit svar er pisse irriterende; kig på den enkelte hest og den enkelte situation. Det er en balancegang og ikke noget man kan udtale sig generelt om.


  • #10   19. apr 2014 Altså du kan jo ikke gå videre i træningen hvis hesten ikke er klar til det fysisk.

    Jeg tænker mere, at istedet for at ride hele tiden, kunne man lave noget jordarbejde som afveksling?
    Nu ved jeg ikke hvad I laver.

    Du kunne også prøve at lave noget der er sjovere for hesten fra ryggen. F.eks kunne du få ham til at gå over en presening, over nogle bom osv. smiley


  • #11   19. apr 2014 Krikken - Hvor længe mener du man kan tillade sig at "overse" adfærden før man så gør noget ved det? 3 lektioner/5 lektioner? Hvad er grænsen??
    Hilsen den møgirriterende TT smiley


  • #12   19. apr 2014 Heiwa - Som skrevet var det ikke til os men bare generelt i kølevandet af AH og hvor grænsen går ift. træningen. Især på ungheste.. smiley

  • #13   19. apr 2014 Nåårh.. Hahahah - jeg troede det var dig der behøvede hjælp til noget. xD

    Jeg ville aldrig presse en hest, til noget som jeg ikke synes den er klar til eller som jeg kan mærke den ikke er psykisk klar til. smiley

    Jeg stopper hellere mens legen er god. smiley


  • #14   19. apr 2014
    Jeg ville gerne se fremskridt den dag man oplever problemet. Gør man ikke det så kan man forsøge sig med en anden metode, samtidig med man forsøge at analysere sig frem til problemets bund.



  • #15   19. apr 2014 Nu kan en øvelse for en unghest bare bestå i gå pænt, bak og frem fra jorden af . Da jeg skrev kendte jeg ikke dit problem . Men når den ikke vil trave, smil, er det ikke en travhest du har ? smiley , nå, men så ville jeg lægge så meget pres på den til den travede, rose meget, og nok for den dag og så se om det ikke var bedre i morgen .

  • #17   19. apr 2014 Hvis min er træt eller ugidelig skridter jef en lang tur eller rider løsgørende.

    Ja hvis den er død for energi vil jeg øge energi mængden i foderet smiley


  • #19   19. apr 2014 Men min Zarina har jeg ikke haft den slags dage
    Vi rider rundt alle steder aldrig på bane eller i ridehus, vi tager 1-3 gange og læser dem for at tage en skov tur
    Sådan hade vi det også med den forrige hest
    Og da den en dag ikke ville tages ude i mark da vi skulle afsted , viste jeg der var var noget helt galt
    Jeg lod den stå og da den gentog sig 3 dage sener kom den til dyrlægen
    Det endte ud med 2½ mrd. sener at den blev aflivet den hade desværre fået en sygdom som ikke kunne kureres
    VH
    Annette


  • #20   19. apr 2014 Hyggerytteren - Nu handler det ikke om mig og min hest smiley Han har travet i longe siden december og vi skridter (fra jorden) lige udrettet og nogle gange volter. Dette har vi gjort fra August af smiley Så det du skriver passer ikke helt til os smiley

  • #21   19. apr 2014 Stine - Hvordan ved du at den mangler energi??? smiley

  • #23   19. apr 2014 Maiken T - Så du smider mdr. vis med træning og opbygning af kondi og muskler af sted, når chancen for at hesten bare er motiveret af noget andet..Feks det dejlige græs udenfor ridebanen.. ?? smiley

  • #24   19. apr 2014 Mille - Hvordan vil du bygge selvtillid på en hest der ikke er motiveret for andet end feks. at spise?? Give den rap i røven når den stopper og godbid når den går frem eller hvad? smiley

  • #25   19. apr 2014 Jeg stiller mig lidt på tværs fordi jeg gerne vil have vi alle sammen analyserer den træning vi laver.. og hvad vi faktisk råder andre til, og hvad det gør ved hesten gode som dårlige ting. Ting jeg skriver og hvordan jeg formulerer mig er ikke nødvendigvis min holdning. Og jeg er ikke ude på at angribe nogen smiley
    Mvh TT


  • #26   19. apr 2014 Har ikke læst de andre svar.
    Jeg ville indlære lydsignaler fra jorden med hesten i longe hvor den lære hvilken gangart den skal være i når du siger en bestemt lyd, hvilket du overføre til ridningen.
    Gør den ikke som du siger ligger du et lidt støre pres, og hvis den så derefter ikke lytter må du jo dappe lidt til den.


  • #27   19. apr 2014 Så faldt 10 øren smiley . Jeg vurderer min hest dag for dag, der er 20 ting der kan spille ind med hvordan og hvorfor bla. Vejr, dyrlæge, ny fold, nye foldvenner, lavede den noget i går osv... Jeg har i hvert fald ikke en entydig opskrift på hvordan jeg tackler en bestemt ting .

  • #28   19. apr 2014 Hvis den lige pluslig ikke gad ride mere og den ikke var træt, ville jeg skynde mig at hoppe af og se om den var syg eller var kommet galt afsted.
    Men hvis den fra starten af ridning ikke var motiveret til at kunne yde noget ville jeg tage en meget nem dag på den, f.eks. bare hygge ride.
    Men hvis den bare stopper op fordi den ikke ''gider'' uden grund så ville jeg bede den om at forsætte til den holdt op med at stoppe og og så kunne den få fri når den går ''pænt''.

    Men hvis den over flere dage ikke er motiveret til at ride så ville jeg give den en uges ferie kun med fold og børste ture. og hvis den stadig ikke gad så ville jeg nok ringe efter en dyrlæge.


Kommentér på:
Når hesten ikke gider/vil...

Annonce