{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
504 visninger | Oprettet:

når hesten søger ned {{forumTopicSubject}}

Halløj HG:) Nu ved jeg der er forskellige holdninger til dette, så vil gerne høre nogle forskellige, og gerne lidt teori bag jeres mening:)

- men sagen er den at jeg har en oldenborg som er gået igang med tilridningen her for 2 måneder siden. Hun begynder at søge fint ned, og det meste af tiden går hun hvor hun skal. Hun skal ikke gå høj dressur, skal bare have en hest der søger frem og ned for en løs tøjle. Det vil sige hun skal kunne bære sig selv korrekt.

Hun har klart nok ikke muskler til at gøre det hele tiden 100 procent, og det forlanger jeg heller ikke af hende. Indtil videre har jeg ladet hende styre det selv, da hun altid søger pænt ned.. Nå men til tider sænker hun altså hovedet for meget, så hun falder på forparten, det er kun hurtigt i et par skridt, så løfter hun hovedet op til ca vandret igen.

hvad mener i om dette? skal jeg bare lade hende gøre det, indtil hun får bedre muskler, eller skal jeg løfte hendes hoved op igen?

Jeg ville allerhelst selv lade hende styre det, derfor vil jeg gerne have lidt teori bag om det er rigtig eller forkert?


Kommentarer på:  når hesten søger ned
  • #1   21. apr 2014 Jeg ville lade hesten falde på forparten det første stykke tid. Det er ret hårdt for dem at holde vandet holdning hvis den ikke har så mange muskler, men de kommer nok. Jeg vil hellere have hesten til at falde på forparten end at den kigger stjerner når den bliver træt.
    Lad den gå lidt med hovedet nede og hvis den ikke selv retter ind, så hjælp den tilbage på plads igen smiley


  • #2   21. apr 2014 det er nemlig også det jeg tænker smiley

  • #3   21. apr 2014 Er helt enig med Louise - jeg ser intet problem i at hesten (især når den er ung :)) tenderer til at søge for dybt i perioder.

    <b>Når hesten får mere styrke</b> kan du begynde at drive lidt mere når den sænker hovedet for meget. Det vil give mere frihed fortil og bedre aktion bagtil. Når hesten ikke er redet mere vil jeg dog vente til den har flere muskler (måske også bedre balance), du kan godt risikere at den taber bæring hvis ikke den muskulært er klar endnu.

    Tænker at når den søger meget dybt <b>kan</b> det være et udtryk for at den er ved og være lidt træt i musklerne - det er meget forskelligt men det er en mulighed. Hvis det er tilfældet kunne jeg godt finde på at give hesten fri umiddelbart når den gør det. Nogle heste har dog bare mere tendens til at falde på forparten - har selv en overbygget pony som gerne vil kigge stjerner eller gå med mulen helt i græsset så med ham handler det jo om at lave en masse temposkifte - han er dog en voksen dreng på 12 smiley

    Held og lykke med det - det lyder til at være en dejlig hest og fornuftig ridning smiley


  • #4   21. apr 2014 tak for svar. Vil prøve at være lidt mere opmærksom på hvornår den gør det, om det kan være fordi hun er ved at være træt:) Er bare glad for at få bekræftet at det er rigtig hvad jeg gør:)

  • #5   21. apr 2014 Min hest har også været lidt muskelløs, og var lidt svær at få ned. Men så begyndte hun at søge ned, og gjorde det, at hun tog hovedet helt ned til jorden og sugede. Min underviser sagde, at hun gerne måtte tage hovedet for langt ned, for det var en god begyndelse på, at min hest skulle gå flot i holdning. Det er jo stadig nyt for din hest, og min pony er begyndt at komme mere op med nakken. Din hest skal bare have tid til at lære det, og efter noget tid, kan du tage hovedet lidt længere op. God fornøjelse. smiley

  • #6   21. apr 2014
    Ville lade hesten falde ned hvor den vil. selvom det er lidt langt ned i starten og når hun så er stabil kan du begynde og ændre på det.


Kommentér på:
når hesten søger ned

Annonce