{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
469 visninger | Oprettet:

Komme godt i gang {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg skal til at starte op med ridning på min den store igen (regner jeg med). Jeg har haft hende i 5 år, og aldrig fået noget ud af hende. Hun har nu stået stille i et år efter anbefaling fra dyrlægen, og det var slet ikke meningen jeg skulle i gang igen, men jeg savner det rigtig meget.
Så nu er mit spørgsmål: Hvordan kommer jeg bedst i gang med at få en god ridehest ud af hende. Hun er typen der stejler og smider af så snart der er noget, der ikke passer hende, så jeg skal passe rigtig meget på. Mit helbred er heller ikke til at ryge af hele tiden.
Jeg har en lille udfordring i, at min højre side ikke virker ret godt, da jeg har en skade der gør, at jeg ikke kan komme ned og sidde på højre sædeben. Derfor skal hun rides op så jeg kan undgå at bruge højre side så meget som muligt (det kan jo ikke undgås helt). Altså søger jeg hjælp til en "tilridning" på ny.
Jeg ønsker at hun bliver dressurhest jeg kan nyde der hjemme.
Men hvad ville i gå i gang med for at få startet korrekt op? Også mht. samling osv.
Min underviser har jeg desuden på sidelinjen hele tiden. Vi måtte dog sammen konstatere at vi var nødt til at opgive hende sidst, da det bare var tilbagegang hele tiden...


Kommentarer på:  Komme godt i gang
  • #1   23. apr 2014 Når du skriver hun stejler og smider af når tingene ikke passer og du ikke har helbred til at falde af. Så ville jeg kraftigt overveje at smide hende evt. en månedstid i ridning eller starte meget langsomt. En masse skridtture på bane og efterfølgende i terræn(hvis der er mulighed for det). Så begynder hun stille og roligt at danne muskler og få lidt kondi, og herefter vil jeg ligge lidt trav. Ikke meget. Det bedste ville være at tage det for lange tøjler så hun får bygget en god overline op og får de rigtige muskler i hals, ryg og lænd med et mål om at du kan samle op til den rigtige samling og derved ikke skal kæmpe en kamp med hende om at blive dressur hest, men tage den i hende tempo.

  • #2   23. apr 2014 Tilridning er prøvet tidligere (det er 2 år siden mener jeg), og det gik faktisk godt med os lige efterfølgende, men så begyndte verden ikke længere at passe til hende. Problemet er også lidt, at dem der tilrider er langt dygtigere end mig, og kan derfor let få hende til at få ordenligt, men jeg har slet ikke samme teknik (eller styrke), så det fungerer ikke efterfølgende. Desuden bliver hun meget stresset af at blive flyttet, så det vil jeg helst undgå igen.

    Mht til terræn, så er der rig mulighed for det - men det er her hun er værst. På banen stejler hun kun hvis jeg gør noget dumt (og det kan jeg typisk godt selv mærke når jeg er på vej til). smiley


  • #4   23. apr 2014 Er hun blevet tjekket af dyrlæge? Passer dit udstyr? både bid, sadel og trense? Der er mange ting der kan ligge til grund for det, og den burde ikke gøre det bare fordi at den ikke gider.

  • #5   23. apr 2014 Måske ville jeg skifte underviser så, der kan hjælpe dig med at uddanne din hest så selv du kan følge med. Evt. til en underviser der vil sætte sig op en gang i mellem.

  • #6   23. apr 2014 At få en anden hest er bare ikke lige en mulighed. Jeg er glad for hende jeg har, og har desuden ikke plads til flere end dem jeg har nu. Jeg skal også studere næste år, så det ville være hul i hovedet at købe en ny nu.

    Josefine:
    Alt udstyr er tjekket. Hun har fået kiropraktik, undersøgelse af ryg, ben, skuldre og alt muligt andet. Tænderne er raspet og der er intet galt. Biddet er tilpasset, sadlen er speciallavet og ja. Jeg kan virkelig ikke komme på andet. Der er intet galt med hende, ud over stædighed og misforståelser fra min side.


  • #7   23. apr 2014 Når okay. Men så ville jeg bare give hende tid smiley start stille og rolig ud og lad vær med at presse hende.

  • #8   23. apr 2014 Ja, det er nok vejen frem. Men uha, hun er jo også nødt til at blive presset en smule, ellers kommer vi jo aldrig videre...

  • #9   23. apr 2014 Ja det er jo det, men rigtig mange presser deres heste alt for hurtigt i forhold til hvad de kan smiley


  • #10   23. apr 2014 Det er rigtigt smiley

Kommentér på:
Komme godt i gang

Annonce