{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Unghingst sløv og uden energi {{forumTopicSubject}}

Jeg rider en New Forest hingst på 4 år. Han blev tilredet i sommers, hvor efter han fik passe indtil december. Derefter begyndte jeg så småt med ham. Det har ikke været direkte hård træning, og han har fået mange pauser, samt er ikke blevet redet for meget. For 14 dage siden, blev han for alvor sat i gang, efter 1 måned med kun få rideturer. Han har i lørdags gået dit første stævne, som han tog ekstremt pænt, udover han var utrolig sløv!
Han har altid været lidt sløv, og har været lidt af en drengerøv, hvis jeg gik til ham, men i lørdags var det helt ekstremt! Jeg kunne knap få ham i galop, samt han slap biddet, så der intet var at gøre. Jeg lagde pisken på ham det meste af programmet, for ikke at han skulle stoppe helt op. Det skal siges at han ikke rigtig har respekt for ben og pisk. Han er ikke i super kondi, men det er rigtig svært at træne, eftersom at han nægter at gå frem, så snart det bliver en smule hårdt. Jeg rider med pisk og ingen sporer, for det er det jeg skal ride med til stævner, og tager jeg sporene af, er han endnu mere sløv.

Har i nogle forslag til, hvad det kan være? Hvad jeg måske skal træne, for at det bliver bedre? Kunne han evt mangle nogle vitaminer? Eller tror i bare han er en drengerøv uden lige?


- Nille Thomsen // RideAhorseDK


Kommentarer på:  Unghingst sløv og uden energi
  • #2   18. maj 2014 Hvad får han at spise?
    Er han på døgnfold?
    Er han færdig med fældning?
    Er han tjekket for orm?
    Hvor meget rides han pr. gang/pr. uge?
    Er han i vækst?

    Sikke mange spørgsmål....;o)


  • #3   18. maj 2014 Jeg kan kun sige, at du bør få den tjekket. Det er ikke normalt for en unghest - og da slet ikke en hingst - at være så sløv. Jeg kender én, der havde det samme problem med sin unghest. Den skulle virkelig drives til ALT og havde INGEN energi overhovedet. Det viste sig, at den havde en alvorlig nervesygdom, og den måtte aflives. Det behøver naturligvis ikke at være tilfældet for dig, men der er altid noget galt, når en hest på den alder opfører sig sløvt....

  • #4   18. maj 2014 Hvad får han at spise?
    - Han får valset havre med musliblanding i. Derudover får han wrap, men ikke nok, så han spiser også halm, desværre..

    Er han på døgnfold?
    - Han står inde hele dagen, og kommer sjælendt på fold. Det er ikke min hest, og det er kun mig, der lukker ham på fold, efter alle de andre er kommet ind, eftersom der ikke er en fold til ham. Han kommer nok på fold ca. 2-4 gange om ugen, og ellers er han løs i ridehuset.

    Er han færdig med fældning?
    - Han fælder meget lidt endnu, men det hjalp, da han blev vasket i fredags, nu er der ingenting.

    Er han tjekket for orm?
    - Hele stalden får ormekur 2 gange årligt.

    Hvor meget rides han pr. gang/pr. uge?
    - han plejer at blive redet meget varieret. Altså en måned bliver han redet 20 dage, en anden måned kun 7 dage, eftersom han jo har haft en del pauser. Men de sidste 14 dage, har han været redet 4-5 gange om ugen, og set skal gerne fortsætte eftersom, stævnesæsonen er startet for ham. Han får fri i juli, hvor efter han skal rides op til championat derefter.

    Er han i vækst?
    - ikke hvad jeg ved af. Han er ikke høj bag til eller andet, der kunne tyde på dette.

    Husk lige på, at det ikke er min hest, så jeg kan ikke styre, hvad den evt for af foder/wrap, men jeg kan blot komme med forslag...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   18. maj 2014 Det kan også være at hans hormoner forstyrre ham for meget, og at det terper alt hans energi..

    Men efter at have læst måden at hesten blevet holdt på, undre det mig overhovedet ikke, den har ingen mulighed for selv at opbygge muskler, den får ikke ordentligt foder eller nok stråfoder.


  • #7   18. maj 2014 Astrid det er jeg helt enig i, men det er jo desværre ikke min hest smiley dog fungere alle de andre heste i stalden, sådan her, så hvorfor ikke ham?

    Det skal siges, at min egen hest, får noget andet foder, som jeg selv køber ved siden af, og den får også wrap af libitum, så det er altså ikke fordi, jeg ikke ønsker det skal være anderledes!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   18. maj 2014 Ts: alle heste er forskellige!

    Min gamle part milan, var energifattig som bare pokker da han skulle tilrides som 3 års, det var en kamp bare at få ham til at gå, og han var dækket ind med vitamin og mineral, hø/wrap ad libitum, og fold med legekammerat hver dag.

    Så snart han blev kastreret og kom et nyt sted hen vendte det hele sig 100%, og han blev frisk og næsten mere hingstet end hvad han var som hingst


  • #9   18. maj 2014 Der er Inge mulighed for at han bliver kastreret, da han herne skal gå som avlshongst smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   18. maj 2014 Ts: milan blev stillet til kåring som 3 års, men var ikke hingsten nok af sind. Alt andet var som det skulle være..

    Men man vælger jo selv hvad der er vigtigst smiley


  • #11   18. maj 2014 Det gær man, og hesten er købt med avl for øje, men ridningen er klart 2. Priotet.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   18. maj 2014 Hesten bliver med næsten 100% sikkerhed ikke kåret hvis den mangler energi.. Det kan ødelægge dens tur i ringen meget..

    Hvis man vil have det optimale ud af sin hest, må man pgså tilbyde den optimale faciliteter, så den kan udvikle sig og bruge sin krop..


  • #14   18. maj 2014 Han kan sagtens give den gas når ikke, der er rytter på ryggen. Jeg er enig i at den burde have bedre foder og bedre foldmuligheder, men som sagt, er det stadig ikke min hest.

  • #15   18. maj 2014 Har også en unghest som manglede energi, prøvede forskellige vitamin kure, energi tilskud, det hjalp ikke. Tilsidst fik han taget en blodprøve som viste forhøjede levertal, den havde jeg slet ikke set komme, men er idag glad for at jeg fulgte min mave fornemmelse og fik ham tjekket

  • #16   18. maj 2014 Hvad skete der så med den? altså hvad betyder det for en hest at have det?

  • #18   19. maj 2014 Nille, forhøjede levertal er lig med en forgiftning af en eller anden art, formentlig engbrændbæger via fold eller wrap. Hvis ikke det opdages, og hesten fortsætter med indtaget af planten, ja så ender det helt galt, leveren står til sidst af.
    Det er jo heldigvis ikke så tit det sker, men troede aldrig det ville ske for mig, så fremover ofrer jeg gerne en blodprøve hvis hesten ikke fungerer som normalt. Pøj pøj til din smukke pony, forhåbentlig er han bare i vækst eller lignende, men jeg villi få det undersøgt! smiley


  • #19   19. maj 2014 Der er ikke nødvendigvis noget galt (sygdom, vitaminmangel eller lignende), men det, at hesten kommer så sjældent ud, kan sagtens være nok til, at den "lukker ned", og mangler livslyst. Det er de færreste heste der trives med at leve størstedelen af deres liv i en boks.

  • #20   19. maj 2014 Min gamle hest havde også et energiproblem da han blev tilredet/redet lidt op. Han stoppede gerne op midt i det hele, og blev sur og tvær hvis man pressede på, men dette holdt op jo mere han blev redet og sådan smiley

  • #21   19. maj 2014 Min fik noget melasse og det var super... Det kan anbefales smiley

  • #22   19. maj 2014 Jeg ville også prøve med B-vitamin eller en microvital kur. Og så ville jeg håbe på at ferie kan gavne... Hvor skal han da gå? Kan han ikke gå på fold der til daglig så han får naturlig bevægelse og dermed muskler og kondi af at være i fri bevægelse.

  • #23   19. maj 2014
    Når du ikke har mulighed for at sætte yderligere ind mht foder, foldtid, tjek af fys/osteopat mm. så ville jeg egentligt ikke ride hesten.
    En ormekur fx kræver en gødningsprøve og larvedyrkning - ellers aner man ikke hvad hesten har og giver derfor ormekur i blinde.

    Det kan være alverdens ting, men når man ikke kan få "tjekket" halvdelen af dem duer det jo ikke.


  • #24   19. maj 2014 Havre kan hjælpe rigtig meget smiley

  • #25   24. maj 2014 Tjek for jernmangel


  • #26   24. maj 2014 Nille - Havde samme problem med min (bliver 4 år i år). Han havde ikke nok energi da han ikke fik nok foder, så det gjorde vores træning rigtig svær. Da jeg opdaget han havde tabt sig for meget og begyndte at blive for tynd blev han sat op, og efter en uge kom energien igen.(da havde han gået på reserve (energi) tank et tid da han var en smule til den gode side da han kom ind fra græs i efteråret. Så derfor blev han holdt lidt tilbage.) Så for min hest der har den bygning han har så ejer han ingen energi, hvis han er til den tynde side og han orker ikke arbejde..Når han en dag kommer hjem at gå bliver der ændringer i hans foder så han stadig har nok at tygge på, har den rette energi og vit/mineral tilsætning sådan at jeg ikke behøver at vælge mellem energi til arbejdet eller en hest der er lidt for rund... smiley
    Foderet er en jungle da heste er forskellige smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Unghingst sløv og uden energi

Annonce