{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
761 visninger | Oprettet:

Longering - hjælp. {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere.
Jeg har en ung vallak på 4 år, som er igang med slutningen på sin tilridning. Problemet er bare, at han er meget stiv og balancen er ikke den bedste. Dette arbejder vi jo self. på.

Vi er gået igang med longering - i starten sagde han kraftigt fra på begge volter, men efter nogen ture over sandet for mig går han nu pænt på venstre. Højre er et helvede - han er den type hest der spiller større end han egentlig er, men selvom han kun "truer" så ved han godt han er stærkere end mig. Og det vil jeg jo helst gerne undgå - vil ikke have en hest med konstante magtkampe.

Nu tænker jeg så, da jeg vil bruge så lidt indflydelse som muligt for at bevare en følsom hest, om en roundpen kunne være løsningen? Jeg vil jo ikke have en hest der trækker mig rundt i longen, som stejler og sparker og som vinder kampen hver gang på styrke. Så måske jeg kan "snyde" ham til at tage højre volte ved hjælp af en roundpen og intet torv? Eller vil "kampen" om højre volte i longetorv ikke kunne "vindes" ved at gøre det på den måde? smiley

OBS. hold nu en pæn tone - har trænet mange heste i flere år, så jeg ved hvad jeg laver. Det er bare godt med andre menneskers input fra tid til anden. Jeg jagter ikke et forhold i evige kampe - men må også indse, at en 4 års hest som gør hvad der passer den er farlig at omgåes og der skal gøres noget ved det. Ret hurtigt inden det eskalerer! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering - hjælp.
  • #1   8. jun 2014 Jeg har haft succes med at longere min vallak i roundpen med longetorv, støtten fra longe vægen hele vejen rundt har hjulpet ham rigtig meget. Han stressede før hen meget i longen og det endte nærmest hver gang med at han stak af fra mig, men i roundpen har vi aldrig haft problemer og nu kan han også gøre det uden for roundpennen smiley

  • #2   8. jun 2014 Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, når du skriver, at en 4-års er stiv? Hvis han er stiv, som jeg forstår i udtrykket, er det muskelmæssigt - hvilket jo er helt absurd, eftersom han kun er 4. Eller er det i stedet fordi han låser sine skuldre, at han virker mere stiv? Fordi han ikke vil runde sig omkring dig, når du longerer? smiley

    Og hvad mener du med slutningen af tilridning? Hvor sætter du den grænse? Er han ryttervant?


  • #3   8. jun 2014 Ved ikke, men min pony hun kunne det bare lige med et vums. smiley

  • #4   8. jun 2014 Han låser sig Lea. Der er ingen skader på ham og han er i fin form, men han er tilredet vha. skovture. Så det med bøjning er helt nyt. Han kan signal til stop, skridt, trav og gallop samt dreje til højre og venstre. Mener en hest er færdig med tilridningen når basisdressuren er på plads. smiley

    Problemet i longen er vitterligt, at inden han overhovedet overvejer at skridte frem på højre volte, så stejler han, smiser sig til venstre og løber af H til. Med mig hængende eller ej, for at standse i modsatte ende og græsse. smiley Alle andre tidspunkter end i longen er han super lækker at arbejde med.


  • #5   8. jun 2014 Jeg synes det lyder som en rigtig god ide. Da han ikke kan søge til venstre, og du slipper for at blive rykket rundt. Men jeg synes du skal beholde tovet på, så der sker så lidt ændringer som muligt, samt du stadig har kontrollen over ham. Hvis du har mulighed for det, synes jeg også at du skal få en hjælper på, en til at hjælpe ham rundt, altså ude ved hans hoved, også står du samtidig ikke med ham alene smiley

  • #7   8. jun 2014 Tak Trine!
    Jeg tænker nemlig han vil forstå det stille og roligt, hvis hegnet derude støtter ham. For han kan sagtens. Han hopper bare fra fordi han har fundet ud af, at han kan.

    Birkelund:
    Han er lige tjekket helt igennem - han fejler absolut INGEN ting. Det er slet og ret fordi det lykkedes ham 1 gang, og nu gør han det altid.


  • #8   8. jun 2014 Synes det lyder som en god ide, og hvis det hjælper, så er det jo dejligt! Det skader bestemt ikke at prøve, hvis du her en round pen til rådighed smiley

  • #9   8. jun 2014 Det har jeg - vi har benyttet den før dog til andet formål. smiley

  • #11   8. jun 2014 Du siger så en hest ikke tænker: Pres, reaktion, belønning, gentag?
    Undskyld jeg siger der, men jeg ved han ikke er skæv. Ønsker ikke udgive navne på hvem der har tjekket ham - men jeg ved de kan deres kram. Han er ikke skæv - han er en ung hest, som dertil har kraftige reaktioner på selv små ting. Han afprøvede den reaktion en dag til longen, og blev belønnet ved at slippe for pres og få græs (dog ikke med min gode vilje, men det ved han jo ikke!) så det jo klart han gentager den og det har han jo fået noget ud af at gøre, så reaktionen er ekskaleret og jeg vil prøve en ny vej rundt.


  • #13   8. jun 2014 Birkelund: Ikke for at starte en diskussion, for jeg kan sagtens se din pointe her. Men en hest kan da sagtens tænke på den måde, det mener jeg i hvert fald. Det er da meget normalt at en hest der stopper på et spring, fordi rytteren ikke er ordentligt med, kan da godt "lære" det, og derefter fortsætte. Min veninde havde en pony, den gik rigtig fint, og var en super begynder pony, så hun solgte den til en pige, hvor den kom til at gå halvt skolehest, han har fundet ud af, at når han vil, så kan han bare løbe ind over midten og stoppe op, fordi de små ikke har kunne gøre noget.
    Men jeg kan sagtens se din pointe, og hvis hesten fortsætter i det mønster, selvom den kommer i round pen, eller under rytter for den sags skyld, så skal den da tjekkes ordentligt igennem.


  • #14   8. jun 2014 Jeg tror en roundpen er en fin løsning, hvis du vil fortsætte med at longere.
    Havde jeg selv stået med en hest, der lavede i numre, havde jeg begyndt med noget jordarbejde for at løsne skuldrene lidt op. En roundpen - eller en afgrænsning af banen, for den sags skyld - kan forhindre hesten i at løbe, men det kan ikke nødvendigvis få den til at arbejde villigt med dig, som du gerne vil smiley

    Ellers kan du jo med fordel træne det fra ryggen, hvis du oplever, han låser sig der også? Ikke noget vildt og voldsomt, men noget med at runde ham om hvert ben i afslappet skridt og trav?

    - men er dog enig med Birkelund i, at dit problem ikke bunder i, at hesten løber fordi "den har fundet ud af det". I så fald ville du se det på begge volter og kun i tilfælde, hvor den føler sig mere end normalt presset. Det er i hvert fald en træls adfærd for en unghest, hvis den har "lært" at løbe, så snart du bare har den i longen smiley


  • #15   8. jun 2014 Han har ikke lært at løbe så snart han er i longen, det er først når man beder ham om at bøje og holde bøjningen. Altså det er hårdt for ham, og han vil gerne væk fra det der er hårdt. smiley

    Jeg ved han ikke er skadet - jeg holder mig jævnligt opdateret og får mine heste holdt ved lige. Jeg ved hvorfor han gør som han gør og ville bare høre imputs til at rette op på det - for problemet har ikke været der hele tiden. Det er kommet midt i det hele. Han gik fint i longen flere gange, før han prøvede ny reaktion af. smiley


  • #16   8. jun 2014 Det var heller ikke min mening at hentyde, at han er skadet smiley - overhovedet. Har da en generel tillid til, at alle herinde holder sig opdateret omkring deres hestes velbefindende smiley
    Men der er jo ingen tvivl om, at han har en skævhed, og alt efter hvordan han førhen har været trænet, kan denne skævhed jo være forstærket, således han bare undviger. Og der er det jo forskelligt, hvordan hestene reagerer for at undvige. Nogle løbe, andre bukker/stejler mens andre igen kompenserer ved at overbelaste andre muskelgrupper.

    Har du overvejet jordtræning? At lære ham at reagere på nogle signaler fra jorden, hvor du så kan løsne lidt op i skuldrene. Få en blød runding, som du kan arbejde udfra og derfra arbejde dig ud på en volte i longen? smiley


  • #17   8. jun 2014 Det var også mere til Birkelund, Lea. smiley

    Han har ikke den skævhed, hvis jeg skal bede ham om det fra ryggen af. Det er vitterligt kun når han går i longen, efter den ene gang det lykkedes ham.

    Jeg flexer ham, kan sagtens gå med ham på en volte i træktorv og bede om bøjning evt. med en pisk ved schenkelpladsen og der bøjer han fint. Det er vitterligt KUN i longen problemet er.


  • #18   9. jun 2014 Hvis du har styr på dit kropssprog, så i roundpen med ham, uden longetovet.... Så kan han ikke komme "den forkerte vej" hvis du er hurtig, sikker og bestemt i den rette position ved ham.....

  • #20   9. jun 2014 Jeanette - jeg har helt styr på mit kropssprog. Benytter ofte roundpen. Var bare lidt i tvivl om det ville være en god løsning den her gang.

    Birkelund - han har ingen roteringer. Han er røngtenfotograferet for kort tid tilbage.


  • #22   9. jun 2014 Jeg er ked af at sige det Birkelund - men jeg tror simpelthen ikke det er det der er galt, når den villigt bøjer til den side i andre henseender. Som bomtræning, dressurridning, skovture.
    Det er slet og ret en tillært adfærd fordi det lykkdes den 1 gang at opnå noget ved det.


  • #24   15. jun 2014 Det var også min konklusion, som netop dette emne handlede om. Ville rotunden være en løsning, og det må jeg sige den har været! Ingen problemer højre om længere. smiley

  • #25   15. jun 2014 Dejligt.... Tænkte det nok ville være løsningen for jer smiley

  • #27   15. jun 2014 Birkelund - hesten løb ikke fra selve træningen. Hesten løb stadigvæk fordi han havde lært det.

Kommentér på:
Longering - hjælp.

Annonce