{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Min unghest gider ikke med ind fra fold {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har lige fået en spansk unghest på 3 år. Hun er rigtig sød og sådan, men når jeg henter hende, så gider hun virkelig ikke med ind, og her idag blev jeg bare så sur for jeg havde abnormt meget hovedpine, og ville bare ikke stå derude i regnvejret. Hun går sådan fem meter, og så stopper hun, og nægter virkelig at gå, og det kan altså gøre mig rigtig frustreret, for når jeg er syg, eller sådan så har jeg altså et temp, som ikke er specielt godt, jeg begynder at græde, og føler bare jeg ikke har haft en god start med hende, og jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det om.. Og hvad jeg skal gøre.. Hvor meget opmærksomhed har sådan en unghest egentlig brug for.. Jeg har nemlig nusset meget om hende, og været ude ved hende vær dag siden jeg fik hende.. Men jeg vil gerne starte på en frisk, jeg ved bare ikke hvordan..
Jeg gider ikle høre alt muligt om at jeg burde have fået en anden hest, eller at jeg ikke burde få en unghest. Jeg elsker hende rigtig højt, men har aldrig haft en unghest før, så bare giv så meget positiv feedback som muligt.. Og råd. Både til mig og mit temp, og hesten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min unghest gider ikke med ind fra fold
  • #1   27. jun 2014 Tag en pisk med. Når hun ikke vil gå, giver du først frem signal i grimen. Hvis hun ikke reagerer ligger du pisken på hendes skulder, imens du ligger frem signalet i grimen. Det er vigtigt, du ikke slipper presset før hun går frem. Så snart hun går frem, slipper du presset og roooser, evt med positiv forstærkning (en godbid).
    Det lyder for mig, som om, hun ikke helt forstår frem-signalet og samtidig er motiveret for at være ved flokken.

    Hvis hun stadigvæk ikke reagerer, tapper du hende lige så stille med pisken, og øger stille tapperiet/presse, indtil hun går fremad.

    Min egen har gjort det samme, og dette lærte ham at gå meget hurtigt. Hvis han idag ikke gider at gå, skal man bare lige ligge hånden på hans skulder, og han går igen smiley


  • #2   27. jun 2014 Jeg arbejder med det samme problem med min unghest, og det som virker rigtigt godt for mig, er at bakke hende lige så snart hun stopper. Det er de færreste heste som synes det er sjovt at bakke ret meget, så hellere gå frem. Så jeg bakker hende en meter eller to og beder hende så om at gå frem igen, for det meste går hun så frem, hvis ikke bakker vi bare lidt mere. Det virker ret godt og har allerede mindsket problemet ret meget smiley

  • #3   27. jun 2014 Naffe gør det samme hvis hun er forfangen. smiley

    Prøv evt at dreje hesten (hals og skulder, skarp vending), så de bliver nødt til at flytte det ene forben, og så skal du bare gå fremad. Det virker altid på mine ponyer, og også på æslerne. smiley


  • #4   27. jun 2014 Jeg bruger lidt samme metode som Mette, når hun ikke vil gå frem, jamen så bakker jeg hende i den retning vi skal, eller også vælger jeg bare at bakke hende, kommer an på hvilket humør hoppen er i smiley

    Andre gange har jeg en til at drive bagfra.(tit er det faktisk en stor hjælp at være to, men sørg for, at det er en der har bare lidt forstand på ungheste, så hun ikke skræmmer hesten)

    Ved en lidt ældre hest plejer jeg, at bruge metoden med pisken, hvor jeg bare viser den ved bagparten så går han frem, men ungheste kan tit blive mere skræmt over piskens nærhed smiley


  • #6   27. jun 2014 Jeg bakker min pige, når hun ikke vil med ind. Har også bakket hende hele vejen til indgangen, fordi hun nægtede at gå frem smiley

  • #8   27. jun 2014 Ja for guds skyld ingen pisk, hvis man har "bad temper". Har også selv let ved at blive sur, så derfor heller ingen pisk til mig. Det duer ikke, hvis man nemt bliver sur, at man tager sådan et "våben" - som det jo kan blive - i hænderne.

  • #9   27. jun 2014 MIn hest har gjorde det også da hun var ung, for at prøve mig af. og der fik hun sku bare og vide det vil jeg ikke finde mig i. så fandt hun da bare på noget nyt, så stejlede hun op ad mig i stedet, så fik hun det samme og vide en gang til og hun har aldrig gjort det siden, nu kommer hun hen til mig de fleste gange jeg er ude og hente hende, og ellers står hun bare og kigger efter mig :).

  • #10   27. jun 2014 Prøv at fange hendes opmærksom hele tiden mens du trækker, have lommerne fulde af guffer, og hver gang du kan mærke at hun stopper op eller er på vej til det, så giv hende en guffer inden hun gør det og så driv hende lidt frem med din mund, så går der kun et par dage så er hun "udlært" smiley INGEN PISK, det er en unghest.

  • #11   27. jun 2014 En Monty Roberts Dually grime, vil måske virke smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=Y0QF5rq8htI


  • #12   27. jun 2014 Nu så jeg lige der var forslået pisk, det vil jeg fraråde dig, når man har et temperament som du giver udtryk for at du har (og jeg selv har....) - så skal man IKKE have en pisk med.. Det er simpelthen bare nogo, det kan ende galt.

  • #13   27. jun 2014 Jeg ville også gøre som Sofie i #1 forklarer. Men det er rigtigt, hvis temperamentet nogen gange tager over, er det ikke altid smart at have en pisk eller pind. Pisken skal dog kun fungere som en forlængelse af din arm.
    En anden metode jeg har lært, er lidt som Regitze i #3 beskriver det. Hvis du står direkte foran hesten, er det meget indlysende, hvem af jer der vil vinde "trække konkurrencen". Hvis du derimod bevæger dig i en halv cirkel fra skulder til skulder godt 1-1,5 meter foran hesten, kan du hive hesten ud af balance når du når til skulderen, og den bliver derfor nødt til at træde over mod dig med modsatte forben (du står fx på venstre side og hesten bliver nødt til at træde højre forben foran venstre), hvis den ikke træder over, bevæger du dig blot til den anden side (husk ikke at tage presset af mens du bevæger dig fra den ene side til den anden), og holder presset på grimen indtil den tager en positiv træk (i dette tilfælde en "fremad" bevægelse) . Dette skal du "belønne" ved at frigive presset - det behøver ikke være mere en 0,5 sek, bare sørg for at løsne trækketovet og start så igen. Det tager måske lidt tid, men du vil snart have en hest der følger efter.
    Jeg har selv nogen gange problemer med temperamentet, og derfor sørger jeg for at jeg altid har massere tid og er i godt humør når jeg skal arbejde med en vanskelig hest. Hvis du går ud for at hente din hest og tænker "øv nu skal vi i gang med slåskampen om at komme ind igen" så bliver der helt sikkert en kamp. Hav en positiv tanke om dagens træning, og husk altid at stoppe mens legen er god. Det er ikke kun dig der kører surt i det, hvis i slutter med en negativ oplevelse, din hest vil også have mindre lyst til at arbejde med dig næste gang.
    Jeg er lidt modstander af godbidder - jeg ved ikke hvordan du har det med dem - men en hests første instinkter er flygt eller slås. Jeg ved ikke helt hvor jeg vil hen med det, men tænk på hvor langt nede på listen mad for en hest i en evt svær/presset situation. Jeg mener, at man ødelægger/forstyrre hestens koncentration ved at give den godbidder hele tiden, og du risikere at få en uhøflig hest der ikke vil gøre mere før den har fået en godbid.


  • #14   27. jun 2014 Tusinde tak alle. Vil helst ikke have noget at gøre med monty roberts, da jeg ikke syntes han er god til heste.
    Men vil klart prøve bakke metoden.
    Og ingen pisk til mig, self. Havde heller ikke tænkt mig, men tak for at i husker mig på det. smiley


  • #17   27. jun 2014 Det er ikke den hest, der er tale om, Camilla. smiley Den omtalte er en spansk hest, mens den du linker til er en dv smiley

  • #18   27. jun 2014 Jeg tilslutter mig desuden den med pisken, men hvis du er usikker på dit temperament, kan du også bruge en snor smiley Så giver du bare fremsignalet i grimen, og hvis hun ikke reagerer som ønsket, så fasthold presset og sving samtidig enden af torvet i cirkelbevægelser mod skulderen/evt. ram skulderen blidt, hvis hun stadig ikke reagerer. Har været en stor succes her! smiley


  • #20   27. jun 2014 Ikke for at lyde strid, men det lige at læse det hele igennem, før man kommentere på det. Min spanske er fra 2011, og er ikke den samme som du har smidt op.

    profilbillede
  • #21   30. jun 2014 Der er jo ikke noget galt i at bruge en pisk bare fordi det er en unghest, hvis man altså bruger den rigtigt som et redskab til at forfine signaler og ikke straf. Så er det jo fuldstændig ligegyldigt om hesten er 3 eller 20.

  • #22   30. jun 2014 Sofie og plethest.
    Jo der er meget stor forskel om du bruger pisk på en unghest og så en på 20.
    Unghesten er meget uerfaren, det er den på 20 ikke, så man skal passe meget på med at bruge pisk på en unghest, uanset hvilke kommandoer/øvelser man bruger.


  • #23   30. jun 2014 Men der er jo ikke forskel på at bruge pres fra en pisk/sporer/bid whatever.. Det er alt sammen pres, og så længe det bliver brugt med måde og omtanke på en ung hest, er der jo ikke forskel. Man skal jo ikke bruge pisken til at påføre hesten smerte, men til lette signaler. Man kan jo starte med at tilvænne unghesten til pisken.

  • #24   1. jul 2014 En hest på 20... Måneskin som meget snart bliver 21, hun er stadig ikke erfaren med pisk. Hun er tilvænnet, men så snart man egentlig vil bruge den, går hun amok. Punktum, min kommentar.

  • #25   28. jul 2014 et lile fif fra den ganle mor der trods alt kender hende ret godt! smiley det du beskriver er typisk hende når hun prøver grænser af og ikke en dyt andet. at over analysere det er spild af tid og har intet med dig at gøre kan jo se ud fra de ting du skriver hvor meget hun har knyttet til dig men hun er og vil nok altid være en pige der løbende prøver grænser af. hvilket de spanske gør pga. de er så intelligente. det plejer for mig at være nok at bakke tilbage til jeg stod ved hendes sadel leje, og så stikke armen bag ud og give hende et kærligt klap i måsen. placer dig bag hendes skulder og signaler med din arm at hun skal bevæge sig frem. vis alt dette skulle glippe er et langt træktov du blidt kan svinge bag hende plejer at gøre underværker smiley

  • #27   1. aug 2014 toothless: nu har hesten trods alt været min i 2 år så kender den ret godt! og har haft den stående hos en ven der avler den race og har gjord det i mange år og at påstå at den ikke har hjerne til at prøve grænser af er efter min vurdering of erfaring en smule arrogant og uvidende! så kender du virkelig ikke nok til denne meget intelligente race! smiley hvilket også er det de er kendt for blandt andet.

  • #29   1. aug 2014
    Hihi, en hest har altså samme hjerne uanset hvilken race de er - de er ikke mere intelligente nogen som helst racer end andre smiley Det er samme hjerne der er i alle heste.

    Det er derimod arrogant og uvidne og gå imod al forskning og hvad førende adfærdseksperter mener ;o).


  • #30   1. aug 2014 alle mennesker har også ens hjerner men er langt fra alle der er lige intelligente. og er af min mening og erfaring samt mange andre professionelle at heste er intelligente og sagtens kan prøve grænser af hvilket de også gør i naturen for at føle sig frem til hvornår de bedst kan opnår en bedre status i flokken. men alle er af forskellige meninger hvilket de skal have lov til men af mine nu 23 års erfaring med heste. og træning med dem i alt fra horsemanship til klassisk dressur. har jeg nu aldrig før mødt nogen der dissideret påstår at heste er uintelligente. specielt taget i betragtning af alle de fantastiske ting man kan lære og træne heste til både at kunne men at kunne huske.
    og jeg har ikke hørt om nogen ekspert der påstår at heste er uintelligente, tværtimod.


  • #31   1. aug 2014 citat fra Ute Lehmans filosofi: Når vi ser hesten som et intelligent, tænkende og følende væsen, har vi mulighed for at skabe en ægte harmonisk forbindelse mellem os og hesten.

  • #32   1. aug 2014
    Det er netop foreskel på heste og mennesker - vi mennesker er intelligente væsner der kan tænke over tingene, ræsonnere - det er derfor vi er overlegen alle andre dyr, fordi vi kan tænke, planlægge, sammensætte tingene. Hvis alle andre dyr kunne det, så vil jeg ikke mene de fandt sig i den behandling vi giver dem, så blev der nok en kende " Abernes planet " over det.

    Heste er uintelligente sammenlignet med mennesker - de reagere på deres instinkter og prøver ikke af. Heller ikke indbyrdes i en flok - der motiveres de også af deres instinkter .

    Her er lidt læsestof hvis du har lyst.
    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=980&urlinfo=Sanne+Olafsson-Min+hest+er+fr%E6k%21++del+1

    http://www.hestemagasinet.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&urlinfo=Andrew%20Mclean-S%E5dan%20fungerer%20%20%20%20hestens%20hjerne&id=2242&loginfejl=0

    http://www.hestemagasinet.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=2154&urlinfo=Helle+Sydendal-Heste+har+ikke+brug+for+at+blive+domineret

    http://www.blueberryhill.dk/index.php/blog/162-hesten-har-ikke-noget-ansvar

    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/8-beginners

    Slå dig løs, der er mange flere hvor de kommer fra :o)


  • #33   1. aug 2014 de er hermed læst! og er uden tvivl spændende meninger fra mennesker der arbejder med heste. men som tidligere nævnt, findes der mange meninger og holdninger på dette område. jeg kender mange trænere og stutteri ejere der er af en anden opfattelse. ikke hermed sagt at heste ikke drives af deres flokmentalitet, den er jeg nu rørende enig i og ligeledes mange andre ting de henviser til JEG mener bare ikke at heste er hverken dumme eller uintelligente, hermed ikke sagt at deres intelligens på nogen måde kan sammenlignes med mennesker blot at en størrelse på en races hjerne ikke definere de forskellige hestes intelligens.

    og jeg nævner det gerne igen da jeg mener dette er en fjollet diskusion. ALLE har ret til deres forskellige meninger og opfattelser. (baseret på deres erfaringer)
    vi er så af forskellige opfattelser, fred være med det!
    synes bare det er ærgeligt at påtvinge sine meninger på andre.


  • #35   6. aug 2014 Du kan sagtens lære hende at komme ind fra fold - jeg vil gerne give dig nogle fif - men egentlig lyder det som om at I har brug for et lidt mere balanceret forhold. Måske jeg har nogle ideer i ærmet. Du skal være velkommen til at skrive privat og evt. kigge min hjemmeside inden du skriver: www.123hjemmeside.dk/balancerethestetraening

Kommentér på:
Min unghest gider ikke med ind fra fold

Annonce