{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.422 visninger | Oprettet:

Hest der løber - hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Har fået til opgave at passe en herlig hest imens ejer er på ferie, hun er super lydig, og lækker at ride, så længe man ikke gør noget som hun ikke vil. Det lyder mærkeligt, men det er virkelig det indtryk jeg har af hende. Hvis hun beslutter sig for at hun vil hjem, og jeg modstter det, ved at dreje hende omkring, stoppe hende el. lign., svarer hun igen ved at løbe. Dette gælder både bane og på tur. Jeg har personligt ikke det store imod at hun løber, self. er det ikke særligt fedt, men altså, jeg skal nok blive siddende, og jeg bliver ikke bange, får nærmere den der ".. Nu igen..." tanke, med et træt suk. For ærligt talt ER jeg træt af det. Hun er skide sød stortset hele tiden, men der er gange hvor hun bare smutter. Ejer bad mig om at ride med hackamore på hende når vi var på tur, det gjorde jeg så, men det hjalp altså ingenting. Hesten skred stadig når den ville, og så måtte jeg pænt og tålmodigt hhv. give stopsignal og give efter når hun sænkede farten det mindste.
Hun løber IKKE fordi hun er bange, man kan mærke det på hende. Ofte vender hun rundt, og tager den i skarp trav i en eller anden retning man ikke lige skulle i, til tider falder hun i galop, og på et eller andet tidspunkt stopper hun igen - hvis ikke hun løber helevejen hjem til stalden.

Er ret meget i vildrede over hvad jeg skal gøre, for jeg synes ikke at det er skide fedt at ride på en hest, der hvert øjeblik kunne finde på at tage farten i egen hånd, og løbe folk ned. For hun har ikke den store respekt for andre, når først hun er i løbe-mode. Det er ikke min egen hest - og rider hende kun ugen ud, men tænkte alligevel at jeg ville spørge hvad i mener at jeg skal stille op?
Hun rides bidløst, og mener at hun er 7 år. På banen i sidepull(Der "skrider" hun også nogengange...), i skoven/udenfor stalden i hackamore.
Som tidligere sagt, kan hun stoppe, vendes og drejes med en lillefinger normalt, men når hun løber, stiver hun bare af i halsen, og er komplet umulig at dreje, og har derudover ingen reaktion på hvor meget man så end hiver i tøjlen.

Har overvejet lidt at tage min 'alvorlige' mekaniske hackamore med, men på den anden side synes jeg også bare at den er for voldsom.. Lange stænger, kæde i remmen over næsen, og tynd underdel, men altså... Hvad kan jeg gøre? Jeg ved godt at løsningen 'aldrig' er et stærkere 'bid', men jeg kan sq ikke stoppe hende i hendes soft hackamore, eller i sidepull når hun løber.
Og jeg gentager: Hun KAN sit stopsignal under normale omstændigheder.
Derudover er der ikke mulighed for bare at lade hende løbe, eller drive på hende, der er for mange mennesker på stien :c

Hvad havde i gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der løber - hvad gør man?
  • #1   29. jun 2014 Vi har også en 26 årig vallak nede i stalden, der gør det samme. Han har gjort det i alle de år vi har haft ham, og ja, når først han er igang med at løbe, må man bare vente på at han selv stopper. For at forhindre ham i at løbe, må man komme ham i forekøbet. Så ligeså snart at du kan mærke, at hun skal til at løbe, så få hende ind på volte eller vend omkring! Det virker rigtig godt på vores gamle vallak smiley

  • #2   29. jun 2014 Synes allerede at hun er løbet når jeg bemærker nogen ændring, men er heller ikke vant til at ride en hest med så stor gang som hende, eller i det heletaget en hest der løber, min egen er ekstremt sød, og næsten altid under kontrol ^^'!
    Men jeg lærer det nok gradvist, indtil da må jeg bare holde mig fast, for ryger jeg først, tror jeg da at hun smutter hjem owo


  • #3   29. jun 2014 Hvis du ikke er så glad for at hun smutter med dig på tur, så kan du vel bare ride hende inde på banen? Så husk hele tiden at stimulere hendes hjerne, lav en masse volter og alle muligt forskelligt, så hun kommer til at lytte efter dig, i stedet for at løbe smiley Så kunne du evt. trække en tur med hende i stedet for at ride hende ud smiley

  • #4   29. jun 2014 Har ikke noget imod det som sådan, så længe der ikke er nogen andre der kommer til skade :P!
    På banen smutter hun også, og også når man trækker hende på tur, det er bare en generel tendens hun har...


  • #5   29. jun 2014 Det er meget underligt! Så uartig er vores vallak ikke, haha! smiley
    Men det eneste råd jeg har på tur, er at komme hende i forekøbet! Og på banen, lav alle mulige forskellige øvelser, så hun ikke kommer til at kede sig og få lyst til at løbe smiley


  • #6   29. jun 2014 Prøv at snak med ejer når hun/han kommer hjem igen! For at høre hvad hun/han gør og sådan lidt smiley

  • #7   29. jun 2014
    Har siddet på sådan en hest en gang, det var dog kun på tur... Den kunne styres for mindste signaler lige ind til han i galop besluttede sig for at smide skulderen og skride. Dvs. jeg kunne intet træne da signalerne sad perfekt lige indtil han smuttede.

    Så der blev løsningen noget stærkere, da halsen også blev til mursten. Det andet var for farligt for ham, mig og andre.


  • #9   29. jun 2014 I dette tilfælde ville jeg også bruge noget stærkere, til at bryde vanen. Forhåbentlig er det nok at gøre det et par gange, så hun lærer, at det ikke kan lade sig gøre.

    Hvis du tager den ene tøjler i begge hænder og hiver til af alt kraft - kan du så heller ikke dreje hende?


  • #10   29. jun 2014 CTS: Hvis hesten er begyndt at løbe og er i god fart, er det jo ikke så smart at hive i den ene tøjle, hvis det resultere i at den falder! smiley

  • #11   29. jun 2014 Sandra - Jeg kan ikke lige se hvordan det skal kunne resultere i at den falder, mere end hvis man hiver i tøjlen med den ene hånd. ;o) Hvis man virkelig vil have hesten vendt rundt, så nytter det altså ikke, at støtte op med den anden hånd.

    Jeg har ihvertfald aldrig oplevet at hesten falder eller på nogen måde er tæt på det og jeg har alligevel brugt det trick flere gange efterhånden. :o) Jeg kan slet ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre. :o)


  • #12   29. jun 2014 Den kan da sagtens falde hvis den bare bliver hevet rundt til den ene side? smiley
    De gange hvor jeg har brugt den metode med den gamle vallak vi har i stalden, der også løber, har den altså snublet lidt over sine ben også selvom det ikke har været i fuld turbo smiley


  • #13   29. jun 2014 Sandra - Vi snakker en hest der løber ret hurtigt, så den drejer jo ikke bare pludseligt. Det bliver et langt, sejt sving, som den sandsynligvis ikke vil miste balancen af. :o) Igen: jeg har aldrig nogensinde oplevet, at den falder af det.

    Jeg synes ofte ældre heste har tendens til at snuble, end yngre har.


  • #14   29. jun 2014 Tja, hun kan jo godt prøve det af! smiley
    Men jeg ville aldrig selv gøre det, men nu er det jo heller ikke mig det handler om smiley


  • #15   29. jun 2014 Jeg kan ihvertfald ikke lige se forskel på at rykke af al kraft med tøjle i begge hænder, og rykke af al kraft med begge hænder i den samme tøjle. Uanset hvad, vil det være et hårdt ryk, så den vil også kunne falde, hvis man har en tøjle i begge hænder. Ved ingen af metoderne støtter man op med den anden tøjle, så kan ikke se forskellen. :o)

  • #16   29. jun 2014 Det jeg mener, er at hvis man bare hiver i den ene tøjle, så er det jo et signal til at dreje, så hvis hesten drejer rundt i høj fart, så ville der da være risiko for at hesten kunne snuble/falde over sine egne ben, når der er så meget fart på! Eller at den glider begrund af underlaget eller sådan noget smiley
    Hvis man bare hiver i begge tøjler, så skal hesten jo ikke tage det ene ben foran det andet, for at dreje eller noget, så der kan der jo ikke være nogen risiko for at falde smiley


  • #17   29. jun 2014 Sandra - Hesten vil jo ikke stoppe, så det nytter intet at hive i begge tøjler, andet end at man lærer den at den ikke behøver stoppe, når man giver stopsignal. Hvis man vil stoppe sådan en hest, er man nødt til at dreje den. Vi snakker ikke en 90 graders vending, men bare dreje hovedet og evt. få den ind på en volte, hvis der er plads. Det vælter den altså ikke af. ;o)

    Og det er der jeg mener der ikke er forskel på at man har en tøjle i hver hånd (og kun drejer med den ene), eller begge hænder på samme tøjle. Eneste forskel er, at man har flere kræfter til at dreje hesten, da kræfterne i den ene arm, tydeligvis ikke er nok.


  • #18   29. jun 2014 Nåååår! Jeg troede at du mente at den bare skulle drejes, som i vende 180 grader! smiley Beklager, så har jeg misforstået dig lidt smiley

  • #19   29. jun 2014 Nej nej, det kan jo slet ikke lade sig gøre, i sådan en fart. :o)
    Altså det er jo en hest, der er slået helt fra, så der er ingen chance for, at man får den drejet helt rundt. :o)


  • #20   29. jun 2014 Ved ikke om det passer men hørte det en gang....

    Det var at man bare gave helt løse tøjler så hesten ikke havde noget at støtte op på, jo stramere jo mere blev den støttet op = hurtigere
    Så den skulle gerne stoppe ....ved det ikke ...
    Har selv prøvet det og der virkede det efter 10 M ... smiley


  • #21   29. jun 2014
    Jeg er heller ikke glad for at hive hovedet om til skulderen - det har jeg gjort en gang = en hest der faldt og gled da jeg tog dens balance og udsyn og hjernerystelse til mig.


  • #22   29. jun 2014 Ingen snakker om at hive hovedet om til skulderen. :o)

  • #23   29. jun 2014 Der er desværre ikke nok plads på ridestien til at lave det trick, ellers havde jeg gjort det for at afbryde hendes løb. prøvet med en stærkere hackamore i morgen, hvis det ikke hjælper, må jeg have fat i min stærke med kæderne... For ja, det er farligt, og det er rigtigt irriterende ^^'

  • #24   6. jul 2014 Ja det er virkelig en hest med egne regler;) den har vist fået lov at bestemme for meget.

    Hvad med at rid ud i ganske kort tid, inden den selv vender om.
    Når du kommer sikkert og roligt hjem roser du hesten med et lækkert måltid mad i boksen. Rid så små ture i så mange dage, indtil hesten kan huske rutinen og de gode stunder.

    Øge ruten herefter og se om du kan komme hjem når du vil. Giv foder når turen er efter din vilje, gået i opfyldelse:) hvis den med øgningen, vælger at stikke af, hjem af? Så vil jeg ride ud igen! Og den får intet foder! Jeg vil aldrig ride hjem og slutte dagen af på hestens vilkår! Og så vil jeg med tilliden, vælge forskellig ruter. Men i starten vil jeg først sikre mig, at hesten kender opgaven- små ture- små runder på banen og slut. Så har DU valgt og den får ros. Slut af i stalden med lidt lækkert mad.

    Hvis den løber på banen, vil jeg fortsætte. Indtit jeg kan mærke/se den har opgivet at lave unoder! Ikke før! Hvis heste ikke er til at ride på banen når den får sine lyster.. Så vil jeg stige af og træne den fre jorden af. Og slutte af når jeg synes! Og så der lækkert mad i stalden.

    Den øvelse fanger min hest interesser, men det kan være denne her hest slet ikke fanger pointen...og måske slet ikke når den er løbet af med en??



Kommentér på:
Hest der løber - hvad gør man?

Annonce