{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
703 visninger | Oprettet:

Bid? {{forumTopicSubject}}

Hej hg:)
Jeg har part på verdens sødeste tinker, og jeg har hende præcis som min egen:)
Jeg har indtil videre redet med pelham, for det var det hun havde da jeg fik hende. Men for et par måneder siden sagde min underviser at jeg skulle prøve at skifte til almindeligt trensebid... Ejeren af ponyen havde et muffebid som passede perfekt, så det red jeg med.
Pelham er efterhånden for stærkt, og hun stopper bræt op hun jeg tager det mindste.
På muffebid kan jeg ikke ride ligeud/en langside uden hun tager bidet og stikker af (det er jo farlig for både mig, ponyen og de andre på banen)

Mit spørgsmål:
Hvilket bid ville være godt at bruge som er midt imellem de to?

På forhånd tusind tak<3


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid?
  • #2   21. jul 2014 Det jeg spørge efter er et bid som ligger et sted i midten;)
    Jeg har redet på muffebid i et godt stykke tid, men det er farligt for omgivelserne.


  • #3   21. jul 2014
    Et Kimblewick ligger imellem, men det er ikke et jeg ville ride dressur med.
    Da det stadig er et stærkt bid.

    Har du evt. taget et kig på www.hestemund.dk? Hvordan duer stopsignalerne?


  • #4   21. jul 2014 Synes du skal forsætte med muffebiddet og træne stopsignalet smiley

  • #5   21. jul 2014 Det er bare ikke en mulighed lige nu. Jeg har forsøgt i lang tid, uden held. Det betyder ikke bare at en lille pige rider rundt og prøver at tæmme et stort dyr uden at vide hvad hun laver, men at jeg faktisk har redet med det HVER dag i lang tid, og med dygtig, seriøs dressur undervisning. Det er farligt når der er andre på banen, hun stikker af, og løber helt tæt på de andre heste.

  • #7   21. jul 2014 Det kan godt være:) men jeg rider mest dressur, er det ikke mest et springbid? (Det ved jeg ikke noget om, det er bare noget jeg trorXD)

  • #8   21. jul 2014 Hvad med et gag bid? HAr aldrig selv redet med et, men mener at have hørt at de skulle være stærkere? smiley

  • #9   21. jul 2014 Det siger jeg skam heller ikke! Jeg siger bare at det ikke kommer fra den ene dag til den anden. Jeg kan jo ikke sige noget om hvor længe, længe er. Men jeg tænker at hvis hesten endnu ikke har forstået at når du siger stop, så skal den stoppe, er det måske fordi den ikke forstår dit stop? Det problem har jeg selv haft. Jeg skiftede træningsmetode og ligepludselig havde jeg en hest der forstod alle min signaler smiley

  • #10   21. jul 2014 Hvis du prøver med treringsbid vil jeg forslå du rider med tøjlerne i ring nr 1

  • #11   21. jul 2014 Her lige hvad jeg hurtigt fandt om et gag bid. Det er umiddelbart det jeg søger, efter hvad der står her, men det kan jo være at det også har en anden effekt:)

    profilbillede
  • #12   21. jul 2014 jeg har haft god erfaring med 3 rings bid på min da jeg fik ham startede vi med alm. det gik bare IKKE så godt jeg skiftede til 3 rings og må indrømme det virkede for mig og hesten blev glad for sit bid

    mit er at alm 2 delt med 3 ringe så det er det blideste bid af den model efter hvad jeg har hørt fordelen er at man kan reguler i ringene og det kan blive skarper men også blidere smiley

    håber du kan bruge mit svar til noget og held og lykke


  • #13   21. jul 2014 Louise:
    Jeg tog det bestemt heller ikke som om du ville mig noget ondt med din kommentar; )
    Men det med træningsmetoder er prøvet med min underviser:)


  • #14   21. jul 2014 Hvis det er, så prøv at skriv til hestefornuft.dk :).. Tror hun vil kunne hjælpe dig ud af problemet, så du ikke behøver skifte bid. smiley

  • #16   21. jul 2014 Som oftest har det intet med biddet at gøre.
    Som de andre siger; træn dit stopsignal således at hesten til sidst har signalet på rygraden, det vil sige, den tænker ikke at den skal gøre det når signalet kommer, den gør det bare.

    Min hest var decideret farlig at være på og omkring, når vi kom på en springbane. Jeg fik Christina fra hestemund ud, fik et blidere bid i, og gik i gang med at øve stopsignal. Nu kan jeg galopere for fulde hammer, men når "wow" (stopsignalet) kommer, klodser hun alle 4 ben og stopper. - dette er også det du skal træne med din.

    Held og lykke.


  • #17   21. jul 2014 Forskellen er, at jeg sagtens kan styre hende på springbane, volter osv. Bare jeg ikke rider ligeud.

  • #18   21. jul 2014 Men ved i hvad? Jeg tager imod jeres råd, og starter forfra med muffebid. Nogle idéer til hvordan jeg skal øve stopsignalet så?:)

  • #20   21. jul 2014 Så det vil sige ved hjælp af lyd, i stedet for tøjle/ben?:)

  • #21   21. jul 2014 Det med springbanen var blot for at give et eksempel :-).

    Først rider du hvor du har 100% kontrol over hesten, hvilket i dit tilfælde nok er en volte. Så vælger du et signal, som er ens for hver gang! Mit signal er eksempelvis "wow".
    Så rider du helt afslappet rundt, siger signalet, klart og tydeligt, og tager derefter blidt i tøjlen, når hun så står stille, stikker du hende en godbid. Godbidden skal falde prompte!!
    Når det så virker 100%, så kan du lave volten lidt større, således at du rider længere ned af langsiden, men stadig ikke hele vejen ned i enden.

    og MASSERE af gentagelse :-).

    Held og lykke, det skal nok lykkedes med tålmodighed!


  • #22   21. jul 2014 Ellers så bliv med med at lave mini volter når hun løber med dig, indtil hun kan gå ordentligt lige ud uden at løbe med dig.

  • #23   21. jul 2014 Tak for jeres råd - til alle:)

  • #25   21. jul 2014 Hvis jeg laver for mange små volter bliver hun hidsig;D:(

  • #26   21. jul 2014 Ok

  • #27   21. jul 2014 Det gør min part også, når hun først har galoperet én runde, vil hun kun galopere og gider ikke engang og trave, og så bliver hun irriteret når jeg laver mange små volter for at få hende i trav og holdning smiley

  • #29   21. jul 2014 Det er kun mig der rider;)

  • #30   22. jul 2014 Her er en mestode til at træne stop, iden er fra hestemund.dk og sikre at heste lære at stoppe på blidt træk i tøjlen..

    Du starter på jorden, med hovedtøj på, så tager du meget blidt i tøjlen, husk heste er utroligt følsomme og de mærker de mindste bevæglser bidet laver.., og samtidig med du tage lidt i tøjlen tager du en pisk og prikker den på forbenet, små hurtige prik, du må værken slippe elle øge presset på tøjlen, det meget vigtigt! Da den jo skal lære det for et blidt pres ellers vil den altid bare vente til du tager hårdt fat, og det jo ik rart for den.. Men ja så du holder presset og bliver ved med.at prikke, og så snart den tager det mindste skridt baglens, så stopper du og slipper tøjlen helt og roser evt med godbid. Det blir du ved med til den er god og reager med det samme du tager i tøjlen. Husk at hold pauser da den jo lære.noget nyt og nok bliver træt i hovedet, så stop inden den keder sig..

    Næste skridt er er gå med den og gøre det samme, bare hvor den så skal stoppe i stedet. Det kan du også gøre fra ryggen, men brug fortsat pisken til at prikke med.

    Når den kan det prøver du uden pisk.. Og så videre i trav..
    Men det er yderst vigtigt også fra ryggen at du kun tager blidt i tøjlen og ikke.løsner eller strammer. Og at du slipper tøjlerne helt når den gør det rigtigt.

    Nu ved jeg ik hvordan du rider, men vil bare sige jo blidere du har fat i tøjlerne, jo følsommere hest får du, du vil få nemt ved halvparader og dermed også nemmere ved rigtig mange dressur øvelser og samling, uden stop signal er det svært at lave så meget.. Gælder både dressur og spring.

    Har selv afprøvet det, og det virker! smiley men lad vær med at lave noget andet før stopsignalet er helt på plads, da det ellers vil blive svært at undgå hårde pres på tøjlen og det vil ødelægge det hele..

    Ved det bliver langt.. Undskyld håber du læser det hele.
    Vil bare til sidst stærkt fraråde at bruge hårde bid som trærings bid.
    Trærings bid forstærker presset på tungen, det vil for dig føles som om den reagere bedre, det gør den måske også men kun fordi det gør hammer ondt på dens tunge, og du risikere at få flere problemer som at den rækker tunge og eller tager tungen over bidet.. Og tror absolut ingen heste bliver gladere for et trærings bid!
    Det er bid der er lavet til ryttere der ik gider tage sig tid til at træne hesten, og lukker øjnene for problemet ved at bruge stærkere bid. Men det bliver bare mere ubehageligt for hesten. Et træk i tøjlen på 5 kg er = 15 kg pres direkte på hestens tunge med et træringsbid..
    Skulle ud med det...

    Men håber virkelig du kan bruge mit råd, du er velkommen til at skrive hvos du har flere spørgsmål til det.. jeg har haft samme problem med min hest ikke ville lytte til tøjlen.


  • #31   22. jul 2014 det kan godt være det lyder som noget tager langt tid, mem bliver det gjordt rigtig så har du en lydig hest iden for en uge eller højst 2 smiley når du først har gjordt det fra jorden går det stærkt og så starter du bare vær dag med at træne parader fra skridt . Men kun gå fremad i procesen når den er god. Det bedre imd at risikere den løber og du så ødelægger det ved at tage for hårdt i tøjlen..

Kommentér på:
Bid?

Annonce