{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.721 visninger | Oprettet:

Hvorfor ride med Kandar? {{forumTopicSubject}}

Har gået og tænkt lidt over hvorfor man rider med Kandar?
Det er da utrolig synd for hesten at skulle have to jernstænger ind i munden? Eller er det bare mig? o.O

Har også hørt man kun kan ride højere stævner i dressuren hvis man rider med Kandar, er det virkelig rigtigt??
Hvorfor ikke bare gøre det så mest naturligt for hesten? Alt andet bid er ikke naturligt jaja det ved jeg, men at have så meget inde i munden? Forstår jeg ikke?

Hvorfor rider i med Kandar?
Og hvad er jeres mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor ride med Kandar?
  • #1   22. jul 2014 Kandar er ikke synd, hvis der tages højde for hestens mund, og biddene tilpasses derefter.

    Jeg rider selv med kandar fordi jeg har ambitioner om at skulle ride højere end MB dressur.

    Hvis du synes det skal være så naturligt for hesten som muligt, så burde du også lade være med at ride den og tage den på stald (-:


  • #3   22. jul 2014 hvis det bruges korrekt og bidene tilpasses efter hesten, synes jeg det er helt ok at ride med dette.

    hvis man derimod kan se af hesten savler og det løber ud af hestens mund og der er taget så hårdt fat i munden på hesten at den ikke har andet valg end at gå i en spændt holdning og prøver at åbne munden, så er det bestem ikke ok, så skal rytter vidst lige begynde på skole igen smiley

    ellers er det jo fint at ride med kandar.


  • #4   22. jul 2014 Jeg følger lige med. For ærligt så ved jeg ikke HVORFOR man rider med det, ud over at det bruges i de høje klasser. Det har ingen af jer svaret på endnu. Nogen som kan svare på hvorfor? Det er jeg nemlig interesseret i at høre (:

    OBS: Jeg er bestemt ikke imod kandar, er bare nysgerrigt - for det må vel give en form for ekstra hjælp eller støtte eftersom det er påkrævet i de høje klasser (:


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   22. jul 2014 Fordi det er så hårdt et bid, at den mindste forkerte bevægelse vil fremkalde en forkert reaktion ved hesten..
    = for at vise hvor små og fine hjælpere rytteren kan håndtere


  • #7   22. jul 2014 jeg brugte det en overgang på min gamle hest..
    han havde store problemer med at acceptere et almindeligt trensebid - og min daværende underviser sagde så at vi kunne prøve en overgang at bruge kandar.. ikke for at rykke hesten i munden, men ganske enkelt for at give ham noget mere i munden, så der var mere at suge på..

    jeg red altid med en helt løs kandartøjle, og jeg ved det lyder underligt, men det hjalp altså hesten at have lidt mere i munden, og han blev så fin på biddet at han til sidst kunne gå med helt almindeligt tredelt trensebid, hvor han før ikke ville acceptere andet end sin hackamore... så kandaren hjalp ham til at forholde sig til at have bid i munden, fordi det fyldte lidt mere smiley

    i de høje klasser bruges den til elevation - hovedet skal op, og det er kandaren desværre rigtig god til, så rytteren ikke skal bruge så meget energi på at holde hesten deroppe...


    ydermere, så SKAL man ride med kandar i de høje klasser - jeg synes at det ville være lige så fint at kunne ride dem i et trensebid, men sådan er reglerne og det kan vi nok ikke lave om på før vi er beslutningstagere i dansk rideforbund...

    der er desværre rigtig mange der bruger kandaren forkert, og jeg skal ikke kunne sige om jeg også selv har gjort det uforvarende - men der er også nogen som bruger den rigtigt må vi gå ud fra smiley



  • #8   22. jul 2014 En stang ligger mere roligt i munden på hesten..
    Og man bruger det til at vise at rytter og hest kan samarbejde under små signaler smiley
    Men husk dog stadig, at et almindeligt bid kan være det samme som et kandar, det kommer jo an på hvordan rytteren rider, hvis rytteren hiven den i munden er det jo klart at det gør ondt, ligesom et almindeligt trensebid smiley


  • #9   22. jul 2014 Camilla
    I og med kandaret er obligatorisk fra MA, er dette netop årsagen til HVORFOR. Jeg kan sagtens ride de samme øvelser på trensen, som der forlanges i MA, og kunne i princippet derfor godt gennemføre programmet på trensen. Jeg ved, at mange andre ryttere også ville udskyde brugen af kandaret et par år, hvis det ikke var obligatorisk.

    Men herudover er der også en grund til at ride på kandar. Med kandar har du mulighed for at lægge nogle meget præcise signaler i hestens mund, som kan betyde noget vidt forskelligt - lidt ligesom spore/ uden spore, hvor sporen giver er mere præcist signal end en bar hæl. Er prik i siden betyder, for mig, ikke kun "frem", men også mere løft i hhv. højre/ venstre (og alt efter hvor langt fremme/ tilbage, kan jeg også bestemme om det vedr. bagpart eller forpart). Herudover kan min spore også bede og mere overtrædning, hvis hesten ikke villigt tager vægten og en smule underschenkel. Jeg ved godt, at man ikke kan foretage en perfekt sammenligning mellem sporer og kandar, men da flere her på HG har prøvet at ride med sporer end med kandar, kan flere nok relatere til sporerne.

    Udover de finere signaler, opnår man også større samlingsgrad. Netop dette argument er nok mest til diskussion (især med de bidløse), da man jo burde kunne opnå samme samling på trensen eller bidløst, og et kandar i denne sammenhæng ikke burde være nødvendig. Samlingsgraden på min forøges især som følge af, at stangen ligger mere roligt i munden på ham, og ophænget fjerner en smule pres fra mund til nakke, hvilket medfører en hest der tillidsfuldt søger ud til bidet, uden at gå bag hjælpen ved den mindste uro fra mine hænder (det kan jo også blive svært for mig at sidde musse-stille, hvis vi presses (-; ).

    Undskyld for det lettere rodet svar. Det et bare så svært at forklare til nogen, som ikke selv har haft et kandar i hænderne, og derfor er fordomsfulde.


  • #10   22. jul 2014 Og som Astrid påpeger, vil et hver forkert ryk medvirke en forkert hest. Man kan nemlig ikke bare hive snotten ind og ride alle de svære og samlede øvelser, blot fordi hesten har kandar på. Den skal stadig rides bagfra op i en samling, så den kan bære at udføre f.eks. galoppirouetten eller piaffen korrekt.

  • #11   22. jul 2014 Dobbeltmoralen flyder altid over i sådanne emner..

    Et kandar er ikke et værre bid end så mange andre. Bidløst er heller ej blidere end bid. Osv osv.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   22. jul 2014 Vil lige påpege en ting:

    Mange mener at en professionel rytter er afhængig af sit kandar, og ikke vil kunne ride en psg uden, dette er dog helt forkert smiley

    Ryttere der rider på det plan er, om man vil det eller ej, ekstremt gode ryttere..


  • #14   22. jul 2014 Jeg har intet imod Kandaren, men den måde nogle bruger det på... Men jeg forstår stadig ikke hvorfor man SKAL ride med det. Jeg ved godt det er fordi man skal finpudse signaler og sådan, men det kan man også godt med et ganske almindeligt bid, mener JEG.
    Jeg mener at det ville se meget flottere ud hvis man kunne få hesten til at gå flot med hovedet med et ganske almindeligt trensebid. Og ja, de kan også misbruges, det er jeg helt med på, men et Kandar er altså bare meget nemmere at komme til at misbruge. Nogle ved slet ikke at man bruger det forkert. Jeg skal selvfølge ikke bestemme hvad folk vil ride med, men jeg vil ikke ride med det, på den pony jeg har nu :). Måske når jeg får en hest, og jeg ved at jeg har redet i næsten 11 år. Måske ikke igang der vil jeg føle mig sikker på sådan et bid, men jeg ved at man skal ride med det, så det må jeg vist hellere gøre ;).


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   22. jul 2014 Kirstine: hvis du rider med et kandar, så skal dine signaler til hesten være så præcise, at det kræver en ufattelig god rytter at håndtere så mange signaler med så små bevægelser, meget hurtigt efter hinanden - som f.eks. i et etter - changement..

    Du vil sagtens kunne lave fejl signaler på et trensebid uden det vil opdages, når dine signaler er så små.. Men gør du det på et kandar, fejl takter hesten, kikser en øvelse, slår med hovedet mm. smiley

    - det er derfor..


  • #18   22. jul 2014 Lisette
    Skide god metafor! smiley


  • #19   22. jul 2014 Fik lige lidt mere forstålelse for det nu. smiley
    Tak for svarene smiley


  • #20   22. jul 2014 Også jeg! Takker også herfra! - Dejligt at I deler jeres viden så detaljeret (især dig Kathrine!) ((:

  • #21   22. jul 2014 Jeg har ikke rigtig noget at tilføje, alle andre har sagt det så godt.
    Man kan jo også sige, at det er lige så skidt for hesten at du sætter dig op på ryggen af den i en forkert sadel (eller fordeler din vægt forkert), så hesten bliver skæv.
    Nu gentager jeg bare det, der allerede er blevet sagt, men: det kommer jo an på, hvem der sidder oppe på hesten. Hvis rytteren med kandar rider med fine og præcise hjælpere er det langt mere harmløst end en pige, der sætter sig op på hesten i lad os sige en forkert tilpasset sadel. Det handler om at kigge lidt dybere på det end blot det, man umiddelbart ser smiley


  • #22   22. jul 2014 Camilla
    Det var da så lidt (-:


  • #23   22. jul 2014 kandaren er ikke slem i sig selv, men det et hænderne der har fat i den der er er problemet! Et helt alm trensebid kan være lige så slemt i de forkerte hænder, hvilket de faktisk tit er.. Fordi folk ikke har respekt for hvad de faktisk har i hænderne og hvilke store smerter de kan påføre hesten i dens mund.

    Men at kandar stangen ikke er et hårdt bid passer ikke. Ikke pga stang bidet, men pga af stangen på siden af bidet som tøjlen sidder i, den gør at tøjlen virker inddirekte på bidet, og der med lægger tre gange hårde pres på tungen end det man egentlig tager i tøjlen, der kommer nemt et præs på 15 - 20 kg på hestens tunge, og det er desvære ikke unomalt hverken for amatøre og professionelle.

    I top dressur er det normalt at se ryttere der har hårdt fat i tøjlerne, og heste som er fyldt med fråde om munden hvor det drypper ned på bringen og forben.. Hvilket er et tegn på de ikke kan synke, en pga tryk fra bid eller stramt næse bånd.

    Og det med at top rytter er virkeligt dygtige syns jeg kan diskuteres.. Self er der mange af dem som er gode ryttere. Men efter som størstedelen bruger kandaren til rollkur og LDR fordi der er en hurtiger vej end rent faktisk at træne hesten rigtig op. Det syns jeg ikke kan kaldes at være god til at ride..
    Det vare bare noget jeg skulle ud med.


  • #24   22. jul 2014 Christina: Jeg citere lige nóget af din tekst:
    "Og det med at topryttere er virkelig dygtige synes jeg kan diskuteres.. Self er der mange af dem som er gode ryttere. Men eftersom størstedelen bruger kandaren til Rollkur og LDR fordi der er en hurtigere vej end rent faktisk at træne hesten rigtigt op."

    Jeg er uenig med dig på nogle punkter. Jeg har ingen tvivl om at topryttere er virkelig dygtige til deres fag. Men alle gør det på forskellig vis. Selvfølgelig er der nogle der har en anderledes måde at ride på som mange mennesker ikke er enige i. Men at være toprytter på verdensplan er dælme ikke noget man kommer sovende til !


  • #25   22. jul 2014 Her synes jeg igen det kommer an på, hvordan man egentlig forstår ordet "dygtig." For der er ingen tvivl om, at rider man på verdensplan mod eliteudøvere fra andre lande, så er man da også hamrende dygtig. Så ja, topryttere er virkelig dygtige ryttere. Men er de topryttere, der fx. rider Rollkur, også dygtige? Her synes jeg helt det kommer an på, hvordan man anskuer det. Er de stadig dygtige ridemæssigt, hvis ikke de rider hesten på en fornuftig måde? Men de er da stadig dygtige til deres fag? Eller er man virkelig dygtig til sit fag, hvis ikke man respekterer det, man har med at gøre? Det bliver sådan noget småt ordkløveri. Jeg ved ikke helt selv, hvad jeg skal mene smiley

  • #26   22. jul 2014 Kan bare ikke se hvis hesten fungere bedre med et "normalt" trensebid og man gerne vil ride højere stævner. Kan ikk helt se at
    Fordi man gerne vil ride højere at man skal tilføje noget andet nyt som hesten (måske) ikke er vant?


  • #27   22. jul 2014 Nu er det jo et krav, og ikke et udtryk for at alle der stiler efter højere klasser nødvendigvis vil ride med kandar smiley Men det er jo fordi, at man som rytter dermed beviser at man kan styre hesten for finere hjælpere. Som en af de andre også har nævnt, så er det for eksempel ikke let på et normalt trensebid at se, hvis rytteren rykker lidt forkert på biddet - det kan man til gengæld godt på et kandar. Derfor kræver et kandar, at rytteren rider med rolig hånd og fine hjælpere, for at man får en hest, der går optimalt. Og til sådanne højere stævner beviser man netop ved at bruge et kandar, at man har en rolig hånd og rider for fine hjælpere smiley

  • #29   22. jul 2014 Har samme holdning..
    Hvis man virkelig er så god til at ride, hvorfor rider man så ikke uden noget? Min mening.. På den anden side, syntes jeg også det er iorden, hvis man håndtere det RIGTIGT! smiley


  • #30   22. jul 2014 Jeg har planer og ambitioner om de helt høje dressurklasser.. Om jeg når dertil vil tiden vise, men jeg har viljen og hesten har potentialet..

    Så jeg vil ride med kandar når det er obligatorisk for mig, for jeg vil ride på trense så længe jeg kan.. Det er fordi jeg gerne vil holde det så simpelt jeg kan, så længe det er muligt.. Hesten er heller ikke så gammel og han er meget urutineret, så han er måske klar om 3 års tid..

    Nej, det er ikke synd for hesten at have to bid i munden, så længe det er ordenligt tilpasset og rytteren har en rolig hånd der ikke trækker løs i stangen. Lige så vel som det ikke er synd for hesten at gå med et alm. trensebid, så længe dette også er tilpasset og der ikke bliver rykket for fuld smadder i biddet..

    Man skal sætte sig ind i det udstyr man bruger, om det er en bidløs trense, kandar, trensebid, pisk, sporer osv. Alt kan bruges forkert. Jo stærkere midler du bruger, jo mindre pres skal du tilføje.

    Jeg synes ikke man kan stille det op på den måde, at man kun er en dygtig rytter, hvis man kan ride sin hest uden udstyr.. Der er mange måder at være dygtig på smiley


  • #31   22. jul 2014 Lisette: Lige præcis smiley At være dygtig betyder jo netop (i mine øjne) at man i forhold til hesten får den til at yde sit optimale samtidig med, at man også behandler den med respekt - dvs. at man ikke rider på en måde, der skader hesten. Men jeg synes også det er lidt bøvlet at diskutere, for vi har jo så mange definitioner af "dygtig," og som Melanie siger: der er mange måder at være dygtig på smiley

  • #32   22. jul 2014 Jeg ved godt hvad et kandar gør smiley Jeg mener bare at det ville se meget mere kunstfærdigt ud hvis man kunne gøre alt det med et helt almindelig bid. Jeg er selv dressurrytter og ved godt selv hvor meget, hvordan, hvorfor det kunne være godt med et kandar, og meningen er jo fin nok. Det dårlige ved et kandar er jo så bare at hvis man tager hårdt i et kandar, kan man næsten aldrig se det smiley Der imod hvis man tager hårdt i et almindelig bid, vil man kunne se det.
    De prof. dressurryttere tager med 5kg. i tøjlen ved et kandar. Det synes jeg er ret vildt..


  • #33   22. jul 2014 De kan jo netop det på et normalt bid, man rider ikke med kandar før man kan uden.

  • #34   23. jul 2014 Jeg har et kandar da jeg havde planer om at skulle have startet EM for arabere sidste år hvor kandar var et krav. Derfor skulle hesten jo tilvænnes sådan et, desværre endte EM med at falde sammem med en ferie og jeg kom derfor ikke med.
    Jeg bruger ikke mit kandar så ofte, men nu har jeg købt det og bruger det da engang i mellem for stadig holde de fine signaler ved lige smiley et kandar viser alle rytter fejl, og da man kun har engelsk næsebånd på og ikke kombi kan næsebånd heller ikke skjule nogen fejl smiley


  • #35   23. jul 2014 Kristine: Man kan da netop langt lettere se hvor meget fat der er i kandaret smiley Stangen vipper nemlig mere mod lodret jo mere kontakt der er smiley

  • #36   23. jul 2014 Grafik
    Mod vandret, ikke (-;


  • #38   23. jul 2014 Katrine: Jo vandret selvfølgelig smiley

    Lisette: Man kan jo aldrig helgardere sig mod misbrug af redskaber. Selv en bidløs trense kan misbruges og give hesten varige skader på næseryggen. Det er jo ikke kun kandaret der kan skade.


  • #40   23. jul 2014 Forstår dog ikke hvorfor du ikke mener et kandar skal være lodret?

  • #41   23. jul 2014 Men hvorfor 2 bid? Kunne man ikk bare ride med et? smiley

  • #42   23. jul 2014 TS: Det er jo traditionernes skyld, i militæret brugte man to bid og derfra kommer dressur traditionerne omkring kandaret.
    Man kan jo på samme måde spørger: Hvorfor spiser vi både and og flæskesteg juleaften - når en form for kød ville være mere end rigeligt smiley


  • #43   23. jul 2014 Ja okay, selvfølgelig rigtigt smiley

  • #44   23. jul 2014 der er jo fx også lavet pelham bid. det er meningen det skal kunne fungere som kandar ved at sætte to tøjler i, og så kan man indvirke både direkte på bidet ( som på trense bidet) og indirekte (som på stang bidet), men så kun ha ét bid i munde på hesten...
    da er desværre mange der bruger det forkert og sætter én tøjle i med split, men det giver et meget stort pres på tunget, og syns virkelig ik det burde være tilladt smiley

    Desværre kan det dog stadig ik gi helt den samme effekt som et kandar med 2 bid.. ellers ville det nok også være tilladt at bruge Pelhambid i stedet.,


    profilbillede
  • #45   23. jul 2014 Christina: Siger du delta-tøjlen er et forfærdeligt redskab? Den gør at der ikke er ligeså meget stangeffekt i pelhammet og fordeler indvirkningen i både direkte og indirekte påvirkning.

  • #46   23. jul 2014 det gir stadig nemt et for stort pres på tungen, da trykket bliver større end det man tager i tøjlen, ved to tøjler har man bedre muglighed for at styre hvor meget tryg du vil ha, da du har muglighed for hun at tage i tøjlen der virker direkte, og hurtigt kan slippe den anden tøjle hvis der sker noget så man ikke kommer til at gi hesten så mange smerter

    mener bare at man nemmere kan bruge den forkert med delta-tøjle.. siger ikke delta-tøjlen er et forfærdeligt redskab.. hvor har jeg skrevet?? men det er stadig ikke Iden med et pelham. det jeg mener er der er mange der bruger pelham med delta-tøjle for at få et stærkere bid, og det er jo ikke meningen man skal det, da det er meningen man skal kunne indvirke forskeligt på hesten med små signaler som med et kandar. så pelham + delta-tøjla kan Risikere at blive et forfærdeligt redskab.. dermed ikke sagt at det ikke også kan det med 2 tøjler hvis man bare hiver løs i dem begge... men så har du samme effekt som delta nemlig mindre stang effekt.. men der har man muglighed for at bruge det rigtig, som det var tiltænkt med et pelham


  • #47   24. jul 2014 Jeg rider selv med kandar på min haflinger smiley

    Han har haft utrolig svært med at acceptere helt almindelig bid, men da jeg skiftede over til kandar i Ca 14 dage, og så derefter skiftede tilbage til en muffebid, så ville han gerne acceptere biddet smiley

    Førhen gik han og åbnede munden og stak tungen ud på almindelige bid, han gjorde der også en uges tid på kandaren, men nu er han "tilpas" og går altid og suger en lille smule på begge dele.
    Han er ikke typen som skummer overhovedet, men du er der ganske lidt skum på læberne smiley

    Kandaren bliver kun brugt i samråd med vores underviser smiley


  • #49   24. jul 2014 Lisette: Et kandar vil jo altid vippe lidt så snart man har kontant i tøjlen, men i mine øjne skal man altid gå efter at ride med så lodret en stang som muligt smiley

  • #51   24. jul 2014 I bund og grund er det man kan se på opvarmnings baner og ude til stævner ikke kandarens skyld, men det er det niveau der kræves der er skyld i at sporten er ved at blive ødelagt smiley

  • #52   24. jul 2014 Lisette: Så ser du hellere en vendt stang end en næsten lodret-stang? For hvis man kun har let tøjlekontat er stangen jo tæt på lodret sådan som det er tiltænkt - uanset næsebånd og kæde. En kæde må ikke være strammere end at den først begynder at påvirke når bidet har en 45graders vinkel - hvilket er ret meget. Desuden bør et næsebånd ikke påvirke bidet, for et næsebånd skal være løst og ikke stramt smiley

  • #54   28. jul 2014 Kunsten i at ride med kandar, er at man er meget fintfølende overfor sin hest og forstår at bruge sine hjælpere korrekt.

    Derfor ridder man med det i dressur på højt niveau, der er du så "professionel" at du ved hvad det er du har i hænderne og forstår at bruge det korrekt.


Kommentér på:
Hvorfor ride med Kandar?

Annonce