{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.816 visninger | Oprettet:

At omskole en væddeløber til alm. ridehest {{forumTopicSubject}}

Hey allesammen!

Ville lige høre om der er nogle der har nogle gode ideer til træning og fremgangsmåde ved omskoling af en tidligere galophest.
Har fået mulighed for at låne en fuldblod, som indtil videre kun har gået galopløb, og ikke ret meget andet. Hendes ejer har redet hende et par gange på en mark i skridt og trav, men ikke mere end det.
Hun er 10 år og virker umiddelbart meget sød og samarbejdsvillig, men er enormt afhængig af de andre heste. Det lader ikke til at hun kender til dressur overhovedet, så skal starte helt forfra med hende.

Nogle idder til hvordan det bedst gribes an.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At omskole en væddeløber til alm. ridehest
  • #2   22. jul 2014 Det handler om at starte med enkle rutiner - du skal i princippet starte fra bunden, for hesten har jo aldrig lært andet end at løbe. Begynd med basis-øvelser i dressur og vær opmærksom på, at hesten er skolet til at reagere meget på stemmen - det kan hjælpe dig, når du samtidig giver hesten de rette signaler med sæde og schenkler. Og hav tålmodighed, for hesten mangler helt sikkert også balance og styrke til at bære sig selv. Til gengæld er fuldblodsheste virkelig intelligente og lærenemme at arbejde med, så du mærker hurtigt fremskridt. Held og lykke. smiley

  • #3   22. jul 2014 Som du selv siger -der skal startes helt forfra. Vi havde et par tidligere galoppere på den rideskole jeg red på som barn og teenager. Den ene var fantastisk nem og omstillede sig uden besvær til livet som ridehest. Kun når vi tøser fandt på at ride om kap dukkede galop-hesten op igen, så den slags var strengt forbudt på hende.

    Den andne var et længere projekt, men de var osse bygget ret forskelligt, hvor den første, set med dressurbrillerne på, var noget bedre sat sammen og derfor havde en hel del nemmere ved de opgaver der blev stillet.

    Som ridehest er det nogen andre muskler der skal trænes, så forvent at der går nogen tid med at få opbygget styrke til dressuren, osse selvom den måske ankommer i god form (ved jo ikke hvor længe siden det er den har gået løb?).

    Men ellers synes jeg egentligt de fleste galopheste jeg kender til, har en del fordele, i forhold til opdragelse, de er vandt til at komme på ture, vandt til lidt "larm og ballade" osv...


  • #4   22. jul 2014 Sørg for at stopsignalet fungerer i både skridt og trav. Når du er sikker på at det fungerer kan du begynde på at øve galop anspring, helst i ridehus. Ikke lad den galopere ret langt af gangen i starten. Sørg for at øve balance og begynd så at lade den galopere længere og start med at lave lette øvelser smiley

    Mvh TT


  • #5   22. jul 2014 Du kan evt tjekke eventiontv.com. De har nogle videoer med hvordan man omskoler tidligere væddeløbsheste.
    Det er i sæson 1 "how to train your OTTB" mener jeg. Ved ikke om det kan bruges.


  • #6   23. jul 2014 Jeg havde en gang en travhest, som vi fik efter han havde løbet løb i så mange år, at han ikke måtte løbe løb mere. Men det tog vi stille og roligt, og øvede mest fra jorden. Da jeg så blev ældre, og mere erfaren, så begyndte jeg at løbe med ham, altså.. Jeg løb ved siden af og bedte om et tempo, som var overkommeligt for ham, men stadig væsentligt lavere tempo.. Det tager virkelig abnormt lang tid, og man skal virkelig have overskud til det.. Det var først efter cirka 4 år, at man kunne ride ham uden sadel, i alle gangarter, da han ellers ikke var til at sidde på..

  • #8   23. jul 2014 Husk, at hos mange galopheste er et tryk på tøjlen lig mere fart. Så find et stopsignal der passer jer begge.
    Jeg har redet på mange eks-væddeløbsheste og de kan faktisk blive meget fine, man skal bare være tålmodig smiley


  • #9   24. jul 2014 Fedt, tusind tak for alle jeres svar - så er der i hvert fald noget at arbejde med smiley

Kommentér på:
At omskole en væddeløber til alm. ridehest

Annonce