{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
688 visninger | Oprettet:

Hvad forventer i? {{forumTopicSubject}}

Hej... Jeg har lidt en tendens til ar sidde og kigge alle salgsannoncer af heste igennem selvom jeg ikk er på udkig.. smiley og i stort set alle annoncer stået der at hesten ikk er alderssvarende uddannet.. Så mit spørgsmål til jer er: hvad er alderssvarende uddannet efter jeres mening? Altså hvad forventer i at de kan når de er hhv. 4,6 og 10 år? smiley


Kommentarer på:  Hvad forventer i?
  • #1   23. jul 2014 Jeg vil mene, at når man skriver aldersvarende uddannet, så er i forhold til, om hesten kan gå det championatstrin som svarer til alderen.


  • #2   23. jul 2014 Jeg synes også, det er lidt svært smiley
    Pt. er jeg i gang med en 9 års hest, der har gået som avlshoppe, så hun er kun lige blevet redet dengang hun var 4 og skulle gå rideprøve.
    Og hun er til salg, men jeg kan heller ikke finde ud af om hun er "tilredet" eller hun bare er ryttervant.
    Og dem der kommer og prøver er også meget uenige om det, så jeg synes, det er en svær definition smiley


  • #3   23. jul 2014 Syntes også der er mange der forventer ret meget af hesten.. Sådan i forhold til hvor gammel den er. Der hvor jeg står med min tre års, der spørger hele stalden, om vi ikke snart skal tilride hende, og at de gerne vil hjælpe hvis det er fordi der ikke tid. Men vi har det bare sådan.. Vi tager det stille og roligt, og tilrider hende først når hun er 100 procent klar, hvilket er om mindst 1-2 år. Og så er hun måske først 5-6, når hun er fuldt tilredet, men vi venter til hendes krop er klar, hvilket der er mange der ikke forstår, eller gør.. smiley

  • #5   23. jul 2014 Hvis der står det ved en 4-6 års, tænker jeg at det betyder at hesten er rimelig ny i forbindelse med ridning. Man kan måske skridte rundt på den, måske trave, men den forstår ikke alle hjælpere og har ikke prøvet ret meget.
    Er hesten ældre men ikke alderssvarende uddannet, tænker jeg at den kan rides i alle gangarter, men ikke bruger sig selv korrekt. Derudover er den nok ikke trafiksikker og har ikke oplevet ret meget (redet i naturen, sprunget lidt, kørt i trailer osv. ).
    Hvis jeg køber en hest på f.eks. 9år, forventer jeg, med mindre der står andet i annoncen, at den kan rides af de fleste, forstår hjælperne, kan rides ud, kan læsses osv. At være alderssvarende udd. har altså for mig intet med niveau at gøre.


  • #6   23. jul 2014 Jeg ville ikke under nogle omstændigheder KØBE en alderssvarende hest! (efter championats trinnene) I min verden (og ifølge Dr. Deb Bennet) startes de op alt for tidligt som straffer sig i den modsatte ende. En 4 års skal li have kommet i gang med tilridningen. En 6 års skal gå stabilt til biddet i alle gangearter og måske kunne de lette øvelser. En 10 års har jeg kun forventninger til højere end 6 års hvis rytter har haft interessen, og prisen selvfølgelig er derefter. For mig er det MEGET vigtigere at hesten har oplevet en masse, er trafikvant og ingen trailerproblemer, kan vaskes og omgås andre heste osv. smiley

    Jeg tror DRF og avlsforbundene bliver nødt til at sætte aldersgrænserne op hvis de skal følge med i tiden. Jeg ser flere og flere 4 årige heste der li har startet tilridningen og er personlig vildt glad for dette. Fordi for mig handler det om hvad vi kan gøre for at forbedre tingene for hestene sådan at vi skåner de så vi har vores bedste venner i mange flere år smiley

    Mvh TT


  • #7   23. jul 2014 4 års: Her forventer jeg at hesten er stabil i alle tre gangarter. Jeg forventer ikke samling endnu, men at hesten søger frem til hånden og har tillid til hjælperne.
    6 års: Her forventer jeg samling, samt sidebevægelser. Schenkelvigning + versader skal sidde mere eller mindre på rygraden. Traversader og changementer skal være påbegyndt og hesten skal have forståelsen for øvelsen, men rutine vil stadig mangle.
    10 års: Her forventer jeg samling, samt at hesten nu pt. kan de fleste øvelser og det nu ikke gælder om at lægge flere øvelser i hesten, men at styrke dem. Dvs. forfine hjælperne, øge samlingen og præcisionen.


Kommentér på:
Hvad forventer i?

Annonce