{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
947 visninger | Oprettet:

For kort ryg til ridning {{forumTopicSubject}}

Hej er der andre der har prøvet at have en hest der har en så ekstrem kort ryg at man nærmest ikke engang kan lægge en pony sadel på...
Jeg har fået en frieser i tilridning, og jeg har nærmest brugt 2 måneder på at finde en sadel der passer, som ejer også vil gå med til, det er endnu ikke lykkedes, for det første har den tønde form, så alle sadler rutscher rundt, og så er den så bred at det er svært finde noget med bom, og så er den så kort at en 16 tommer pony sadel allerede rammer lænden, tænker eneste mulighed efterhånden er en ridegjord, men da jeg jo er voksen vil min røv jo stadig ramme den på lænden, og jeg mener næsten kun der er plads til et barn på den, men det er jo ikke ligefrem en børnehest. Hvad ville i gøre, jeg ved godt hvad jeg ville gøre, nemlig sende den tilbage til avler, men ejer er blevet temmelig glad for hesten, og jeg har prøvet at forklare hende hvor stort et problem dette faktisk er.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For kort ryg til ridning
  • #1   25. jul 2014 Har du haft en sadelmager ude?

  • #2   25. jul 2014 Bestilte ham for 1 måned siden han kommer den 30. Så må vi se, men er mere interesseret i at høre om andre har erfaringer med heste med meget kort ryg.

  • #3   25. jul 2014 Måske bomløs for den må ligge på skulderen

  • #4   25. jul 2014 Min kat 1 pony går med en special syet 15 tommer spring sadel - han har nemlig en kort ryg og en høj lansemærke ..... vi prøvede med forskellige typer og modeller og størrelser men der en hel ny skabelse til ! Han hedder Rawas Mojito herinde...

  • #5   25. jul 2014 Hvad med widsor elite... den ligger godt på arabere som også har kort ryg og er tøndeformede smiley

  • #6   25. jul 2014 Globus, hdr og Jeremy rudge er korte i anlægsfladen så måske en af disse er en idé at kigge på

  • #7   25. jul 2014 Min gamle lånepony red jeg med en 15" sadel på, han var en 1'er og jeg var 16, så jeg faldte ud på bagsvisen hver gang jeg sprang men der var bare ikke andet at gøre smiley

  • #8   25. jul 2014 Hvis ens mås ikke kan være der uden sadel, så ser det sort ud. Har hørt om enkelte heste som simpelthen var for korte til rytter, og min egen har ikke plads til mere end en str. 38 mås på sin ryg.
    Det er en skam at avlsforbundene ikke tager det mere alvorligt at lave RIDEheste og ikke bare glansbilleder.


  • #9   25. jul 2014 Jeg har enormt svært ved at forestille mig en frieser der er for kort til en sadel... så mon ikke det kan lade sig gøre.
    Vores belgierhoppe er ret kort (og bred) men kan gå med wintec og ubo, begge 16,5"

    Og ellers har de ældre passier ofte en kort anlægsflade (måske osse de nye, men dem har jeg ingen erfaring med)



  • #10   25. jul 2014
    Mål hestens anlægsflade i første omgang? Så du har et begreb om hvad du har og gøre med.


  • #11   25. jul 2014 Jeg har en frieser hoppe som også har meget kort ryg, jeg rider med en 16 tommer sadel, som faktisk er for stor/lang til hende, men den sadelmager som vi havde ude sagde, at det lige gik.. Nu er jeg så en pige på 13 så for mig passer sadlen fint i størrelsen!.. smiley

    Så man kan jo altid spørge sadelmageren om sadel størrelsen lige kan gå and.. smiley


  • #14   25. jul 2014 Har haft samme problem, og endte med at skulle bestille saddel fra england, der de mærker solgt i Danmark, ikke laver saddel med kort nok anlægsflad og der jeg nægter at ride i en saddel med stor knæ støtter (lang ben, lille røv). Jeg fik en fin ideal, med små knæstøtter som sider som på en 18", 17" sæde padded lidt minder og med en anlægs flad som en lille 16" passer saddel mig og hesten perfect.

    Saddel var købt brugt (for 250 pund) og justeret(100 pund) det var mening den bar skulle brugs som tilridnings saddel, men blive så glad for den at det er den billigs "faste" saddel jeg ejer. For små 4000kr med fragt og tilpasning i DK(der var næsten ikke nået at juster) var det meget saddel for igen pengen.


  • #15   27. jul 2014 Frieseren er er 5 så den burde være færdig, nu er jeg så også hestemassør så ser en del tilfælde med låst lænd fordi man mener det går, men det går jo ikke at man sidder med vægten for langt tilbage, man ødelægger simpelthen ryggen, og jeg har prøvet en gammel passier på den, lå hen på lænden, tro mig den er ekstremt kort, og giver ikke noget for en sadelmager der mener det nok går, han skal bare sælge en sadel, han skal ikke reparere hesten når den ikke kan gå mere.

  • #16   27. jul 2014 Jeg kan kun anbefale at man tager mål og sender til en god eller hvis man vil give pengen til en master saddeler(som kan lave saddel fra bunden) i england. Jeg kender også meget til de unødvendig problemer man få fra dårlig tilpasset og bomløse saddeler, ikke som massør, men som træner og rytter. Har nu også prøvet meget med tilpasset saddeler, både fra de stor mærker, kieffer, stubben og passier og fra skræddersyet saddeler fra Tyskland, USA, Argentina og England.

    Det jeg har fået fra de tre saddeler, i england er uden tvivl det best kvalitet og der er en interesse i at lave ændring til "normen" så det passer hesten beder. Hvis det har interesse kan jeg prøve at finde kontant informationer til de to saddeler og den master saddeler jeg kender i england.


Kommentér på:
For kort ryg til ridning

Annonce