{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.184 visninger | Oprettet:

Dressurhjælp {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har i efterårsferien overtaget en dejlig springhoppe.
Som det lidt tyder på er jeg springrytter, og har egentlig ikke så meget tålmodighed til dressur, hvis hesten ikke liige går fantastisk smiley

Men på trods af det har vi arbejdet på det.

Da jeg fik hende puttede hun sig bare, så kunne hun jo bare slappe af smiley
For at undgå det har jeg hele vinteren redet hende frem til bidet, overgange, korte ind, schenkelvigninger og det hele, og hun har simpelthen bare gået så godt!

Men sagen er den, at hun nu er blevet meget stærk fortil, og jeg har måtte bøje hende mere igennem, uden de store resultater det sidste stykke tid... Derudover er hun begyndt at anspringe kontragalop for hvert travskridt, hver gang jeg rider nedsidning, eller tager igennem... Da hun i forvejen er en meget fremadgående hest er det svært at ride frem uden hun springer, og når først hun er begyndt gør hun det indtil hun er redet træt...

Jeg forsøger mig med 8-taller, lette schenkelvigninger ad landsiden, og ikke tage rigtigt igennem på hende, (mere sådan så jeg kun lige stiller lidt til hver side) så hun prøver at slappe af, og bruge kroppen... Har i andre gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dressurhjælp
  • #2   27. jul 2014 undervisning må være vejen frem smiley

  • #3   27. jul 2014 Det har du nok ret i... Jeg er bare ved at være lidt træt af hendes hopperi smiley

  • #4   27. jul 2014 Jeg starter efterskole om 2 uger - der får vi undervisning i dressur 2x ugentligt smiley
    Ville bare gerne se om jeg kunne få styr på hende inden smiley


  • #5   27. jul 2014
    Det ville hjælpe gevaldigt med video, lige her kan jeg ikke komme med noget bud.
    Men at ride dressur handler aldrig om at tage igenne, har man behov for det fungere tingene ikke som du har opdaget ;o).


  • #6   27. jul 2014
    Der udover, så ville jeg have i baghovedet hvis hesten virker stiv og forsøger at lave alverdens ting - så kunne den være låst eller skæv, især hvis den føles død i munden og halsen og komplet stiv.

    Så er det tit nakke/hals den er gal med.


  • #7   27. jul 2014 Hun skyder væk fra højre - af den gode grund at jeg slipper lidt på højre når jeg tager i venstre, men ikke omvendt - nu da jeg er ved at rette op på det reagerer hun sådan smiley

    Har desværre ikke lige fået det filmet...

    Ifht til at tage igennem, er det bare hvad min ridelærer har sagt et par gange, for at undgå at hun stiver sig...


  • #8   27. jul 2014 Hun virker ikke død i munden... Det er rigtig let at få hende til at arbejde, men hun går bare ikke så let for tøjlen længere... Derudover runder hun sig uden problemer i longe, og strækøvelser...

  • #9   27. jul 2014
    Nok bare min ridning men jeg mener det at tage igennem er dybt forkert - det er jo møg ubehageligt for hesten at blive hevet igennem og tvang.

    Men let for tøjlen er det at du skal bære hestens hoved eller?

    Hesten kan godt runde sig i longe mm. og på staldgang - lige med strækøvelser, så kræver det man kan se hvordan hesten strækker sig, da de hvis de er låst tit godt kan men bare gør det anderledes end hvis de ikke er.

    Jeg havde måske startet med og få hesten tjekket for en sikkerhedsskyld, men jeg er også typen der hellere vil være på den sikre side :o)


  • #10   27. jul 2014 Krikken:
    Jeg tror, at hvis jeg slippet tøjlerne går hun på tuden -.-'

    Der er jævnligt dyrlæge ude pga. Astma smiley hun fik tjekket tænder i vinter, og havde kæmpe ulvetænder, men vores (meget dygtige) dyrlæge sagde at de på ingen måde ville irritere under ridning...


  • #11   27. jul 2014 - har overvejet en massør/kiropraktor til at løsne op smiley

  • #12   27. jul 2014 Overgange, overgange og overgange!
    Også hver opmærksom på om du får givet ordenligt efter i overgangen, så den derfor lærer at slippe biddet i stedet for at lægge sig på det. Jeg er også super vild med tilbagetrædninger, som laves for så lidt tøjlehjælp som muligt.


  • #13   27. jul 2014
    En fys, osteopat og kiropraktor kan med skelettet dvs. låse hesten op - en massør kan med det bløde væv og derfor ikke altid låse op eller finde låsninger.
    De fleste heste har faktisk et eller andet når de bliver tjekket, sjældent de er helt uden spændninger, låsninger e.l - ellers så er det jo bare ren velvære.

    De gange jeg oplever en hest der propper alt vægten i hænderne på en, så er det simpelthen fordi den ikke kan bære det man byder den. At man har samlet hesten via. negativ forstærkning ( pille, nykke, arbejde med tøjlerne, tage og give osv. ) og den derfor kun går der for at slippe for presset i munden, men den har ikke muskler til det og går derfor og hænger.


  • #14   27. jul 2014 ...dumt spørgsmål måske, men hvordan giver efter i overgangene? Det er let nok når hesten skal øge, men hvad når der kortes fra galop til trav? Hun galoperer 20 runder hvis man ikke holder -.-' (er arprøvet)
    - før hun går med til en overgang...


  • #15   27. jul 2014 Man lægger hjælpen til en overgang, og i det sekund hesten selv tænker overgang, så slipper man hjælpen.

    Jeg rider mine overgange ved en let anholdning i tøjlen, hælene ned, klemmer med lårene og sætter mig en smule tungere i sadlen. I det sekund hesten selv tænker overgang og gør klar til at lave den, der slippes anholdningen, hælene kommer på plads, lårene klemmer ikke længere og jeg bliver igen let i sadlen.
    Også kan det godt være at der skal gå 20 runder - så lad der gå 20 runder, men SØRG for at slippe presset når den så tænker overgangen. Gøres det rigtigt, så går der utrolig kort tid inden man blot giver hjælpen og overgangen kommer.
    Jeg har stået med en hest som blot løb igennem hjælpen fra trav til skridt. 10 minutter efter jeg kom på den, hvor eneste fokus var at hjælpen kom korrekt, så lavede den flotte overgange fra trav til parade, uden at falde på forparten og derved på tøjlen, for den fandt ud af hvad der blev forventet af den, når jeg lagde min hjælp.


  • #16   27. jul 2014 Krikken:
    Hm, det må jeg spare sammen til så smiley


    Det oplevede jeg også i vinters da jeg begyndte at arbejde på at kortene ind... Men det er ikke hele det samme nu - jeg synes bare hun ligger sig tung, og arbejder ikke sådan RIGTIGT - hun går til bidet, og stiller sig, og flytter benene lidt efter schenklerne, men jeg synes ikke rigtig hun arbejder igennem, som hun tidligere har gjordt?


  • #17   27. jul 2014 JustADreamer:
    1000 tak for en virkelig god forklaring! Det vil jeg arbejde på! Det kunne hjælpe os meget, da overgange nemlig kniber en del smiley

    Der er gange hvor, når jeg giver efter i trav-skridt overgange, bliver det bare til luntetrav smiley det ville da klart hjælpe med en helt klokkeklar overgang smiley


  • #19   27. jul 2014
    Hvis du synes hesten har ændret sig, så ville jeg i hvert fald få en fys, osteopat eller KST behandler e.l ud :o) De koster typisk 700-1000 kr +/- kørsel, kiropraktorene er tit dyrere fordi det er dyrlæger.

    Hesten strækker sig og ser i hvert fald mere lækker og smidig ud når den får lov til at strække sig på dit maj klip, end når den er samlet - så ser han stiv ud :o).

    Men ja, man kan også få et slækket stopsignal hvis man rider rundt med en hest der konstant har pres i munden fordi den hænger i tøjlen. Så vænner hesten sig til det konstante pres. et pres som før betød stop/sænk farten - betyder nu ingenting. Ligesom man hvis man bruger tøjlen til at pille hesten ned, kan slække stopsignal fordi tøjlen kommer til at have to betydninger - tag hovedet ned og buk nakken.


  • #20   27. jul 2014 Hjælpen skal stadig slækkes når/hvis den går i luntetrav, for den svarede jo på hjælpen som betød at den skulle sænke farten. Det kan godt være du ønskede en trav-skridt overgang, men så laver du bare en arbejdstrav-luntetrav-skridt overgang.
    Dvs. du kommer i arbejdstrav, giver hjælpen, hesten svarer ved at gå i luntetrav, du giver efter = roser den for at lytte, lad den gå et par meter inden du igen giver hjælpen, hvor hesten forhåbentligt så giver dig skridt overgangen, og du igen giver efter og roser.
    Stille og roligt vil hesten blive og mere lydig, og du kan nærmere korrigere om den skal i luntetrav eller skridt, men først og fremmest handler det om at den lærer at svare på hjælpen, så kan man altid korrigere senere hen smiley


  • #21   27. jul 2014 Hm...

    Det klip fra Maj havde hun "lige lært" at stoppe med at putte sig, måske er det derfor?

    Men mit problem er bare, at hvis jeg slipper tøjlerne, øger hun farten, hvilket jo ikke er meningen... Så står den på halv parade, rid lidt frem for lidt løsere tøjler, halv parade, og samle igen... Så går hun let for tøjlen i ca. 10 sekunder smiley


  • #22   27. jul 2014 Jeg ville få en osteopat ud smiley

  • #23   27. jul 2014 JustADreamer:
    Det er ca. Det jeg gør smiley
    Og roser hende når hun er helt i skridt - altså slipper tøjlerne mere så hun får en luftpause og et par klap på halsen smiley

    Har overvejet at arbejde en masse travarbejde, i stedet for at springe an - hun plejer først at lave de det små-anspring når hun har fået signal til det én gang - så kunne hun galopere resten af timen smiley


  • #24   27. jul 2014 Jeg finder en på efterskolen - så kan vi måske på mængderabat smiley

  • #25   27. jul 2014 Så er det bare at blive ved.
    Jeg ville bestemt heller ikke galoppere så meget, når trav arbejdet ikke er i orden, så går man ikke videre, før det er det. Ligesom man ikke traver før skridten er i orden smiley


  • #26   27. jul 2014 Tak! Det er dejligt lige at blive bekræftet! Så vil jeg lave en masse travarbejde og med bumme og sådan det næste stykke tid smiley

  • #28   27. jul 2014 Hm... Hele parader så?

  • #30   27. jul 2014 ...jaa, en forklaring til en uvidende springrytter? Lidt flere detaljer, så forstår jeg det nok smiley

  • #32   27. jul 2014 Haha, tak! smiley

  • #33   28. jul 2014 hejsa du smiley hvis hesten flader på næsen og sætter farten op når du slipper på tøjlen så er den ikke i balance smiley
    det er ikke dig der via tøjlerne skal holde hesten sammen, den skal af sig selv kunne balancere uden din hjælp.
    har du mulighed for at prøve en anden underviser?? for nogle gange kan man virkelig blive gladelig overrasket ved at prøve noget nyt! har selv prøvet at slå med de samme ting i årevis for så at få nye øjne på sagen , og vupti så er man pludselig 10 skridt videre!


  • #34   28. jul 2014 Det får jeg om 2 uger smiley

    Jeg får meget sjældent "eneundervisning"
    Det er mest bare lige et par minutter, og så et par få kommentarer resten af tiden smiley det bliver snart anderledes smiley


  • #35   28. jul 2014
    Hvis du slipper tøjlerne og hesten fiser afsted er noget galt. Tit så er det at hesten er blevet vant til konstant stopsignal i tøjlen - altså konstant pres i munden, så når man slækker presset så er dette pres der ikke mere = løb.


  • #36   28. jul 2014 ...da du ikke kender hesten er det måske en lidt grov generelisering... Min hest har ét gear, og det er frem! Jeg forsøger ihærdigt at få hende til at slappe af... Men hendes stopsignal er lidt rustent ':/

  • #37   28. jul 2014
    Det giver mening hvis hesten hænger i tøjlen, at stopsignalet så derfor er slækket da den er vant til konstant pres i munden :o). Hvilket er hvorfor det er vigtigt og få stopsignalet godt igen ;o).

    Men jeg vil bestemt anbefale en underviser - og det en underviser der har fokus på gode signaler og en afslappet hest, ikke nødvendigvis en traditionel underviser.

    For heste med "frem" i hovedet kan godt lære at slappe af :o). Da deres gear normalt kommer af diverse rideting, tit er det en selv der får det indlært - selvom det ikke er med vilje.

    Hvis hesten generelt er meget oppe på dupperne og måske nervøs, så ville jeg også kigge på foderet, foldtid mm. :o)


  • #38   28. jul 2014 Hun er en meget selvstændig hest, som er i trodseperiode... Hun er ikke helt enig i, at jeg skal bestemme tempoet... Hun kan sagtens slappe af, men lige for tiden er hun helt oppe og ringe.. smiley

    Sidstnævnte: hun går på døgnfold, og får lidt hø på folden, da der ikke er mere græs..


  • #39   28. jul 2014
    Jeg tror vist bare vi har to forskellige "billeder" af heste - en trodsig hest findes ikke i min bog smiley Det er kun os som rytter der former hesten, personlighed har de - men stædige, trodsige osv. - nej.

    Får hesten intet foder?


  • #40   28. jul 2014 ...du skal da være velkommen til at prøve hende, så skifter du måske mening xD hun er en rigtig "verdenshest" - kan det hele helt selv smiley

    Nej - hun mangler ikke noget..?


  • #41   28. jul 2014
    Tror det ikke - for mig og se gør ridningen og personen meget på hesten. Blev min redet på en anden måde, omgået, foderet på en anden måde var hun helt sikkert også en anden hest ;o).

    Ridning kan gøre en masse både til den ene og anden side med hesten.

    Heste skal have vitaminer året rundt, også når de går på døgnfold.


  • #42   28. jul 2014 Heste tænker selvfølgelig ikke "hah, jeg skal være rigtig strid de næste 6 uger!" Det ved jeg... Men som en hoppe med sine egne meninger kan hun godt finde ud af at sige "nej tak" stort set hvad man byder hende... Men det er ikke det mit emne går ud på..

  • #43   28. jul 2014
    Men det var der snakken endte hen af ;o). Sådan et dyr har jeg også - hun har en mening, men det handler virkelig meget om hvordan man tackler det om man får et positivt udfald eller ej.


  • #44   28. jul 2014 Ja, selvfølgelig smiley vi skal nok få styr på det...

    Men som dette billede lidt viser er hun måske ikke helt enig med mig smiley hun bliver lidt sur hvis jeg ikke har helt samme mening som hende smiley


    profilbillede
  • #45   28. jul 2014
    Det handler som nævnt virkelig om hvordan det håndteres :o)
    Hvis man bare lapper til min med pisken, sparker til hende eller hiver i tøjlerne - så glem det. Des mere sur, irriteret, hård, utålmodig, travlt mm. man er/har - des mere umuligt.

    Men held og lykke med projektet, håber det går godt :o)


  • #47   28. jul 2014
    Lidt modsigende ja :o)

    Men ja de er som vi "former" dem til - med et twist af af en hest har personlighed. De er motiveret af forskellige ting, derfor virker forskellige indlæringsmetoder til hver hest, ligesom nogle heste er mere følsomme end andre, nogle er mere energiske eller dovne osv.

    Men decideret egen vilje alla " Jeg vil ikke gå den vej bare fordi ! " - nej. Men forskellighed i hver enkelt hest, ja :o). Også må du finde det modsigende ;o).

    Når jeg siger min tydeligt har en mening, så skal det forstås som at hun tydeligt siger fra hvis noget er ubehageligt, noget er irriterende, hun er nervøs e.l - hvor andre heste ikke reagere så voldsomt som hun gør fx.


  • #49   28. jul 2014 Tusind tak! Jeg fatter mere nu, men bliver nok nødt til at læse det nogle flere gange smiley

    Jeg ser alle videoerne i aften på computeren - eller dem jeg kan nå i hvert fald (y)

    Apropos hjælp, giver du så egentlig undervisning? smiley


  • #51   28. jul 2014 Fedt fedt! Min hest og jeg rykker til Skanderborg om 2 uger... Selvfølgelig giver jeg lige de nye undervisere en chance, men ellers kan det være en god idé med et weekendkursus - kunne man sikkert overtale efterskolen til smiley

  • #53   29. jul 2014 hehe jeg har selv været der mathilde :),, dominerende frække heste som ville bestemme....
    men er vist kommet videre smiley

    det er hestens skæbne at være under vores ønsker og drømme, derfor kan det aldrig blive dens skyld hvis der er gnidninger mellem os og vores heste,, det er vores valg at ride, ikke hestens


  • #54   29. jul 2014 ...noget at et minus er, at min hest har haft en stejle periode, hvor den blev skældt godt og grundigt ud... Så gun er blevet lidt bange smiley nu skal vi have noget tillid op og stå igen, og at hun ikke hele tiden fokuserer på om jeg nu skælder hende ud... Jeg er efter dette også mere påpasselig... Men jeg indrømmer at jeg måske har overreageret lidt på små unoder da jeg er lidt mange for at hun rejser sig smiley men det er heldigvis overstået!! smiley

  • #55   29. jul 2014 ja det lyder meget muligt..
    jg er selv ikke nogen superhelt i sadlen og for mig har det gjort det at ride meget mere trygt og rart at følge m in mavefornemmelse ærligt,,, dvs jeg gør kun ting som jeg har 1000% tillid til går godt,, for jeg ved at hvis jeg er bare 10% usikker så vil jeg automatisk været på vagt, det smitter at på hesten så den også bliver på vagt, men jeg ved også at jeg bliver mere tilbøjelig til overreagere, og det har bestemt heller ikke nogen god indflydelse på hesten!
    et andet eksempel var de vi for nogle år tilred vores fjordhoppe,, hun er en sød men følsom hest der reagere meget på spænding,, der var problematikken at hun kunne finde på at suse af sted når man sprang hende an i galop,, vi løste dette ved at hendes rytter KUN måtte galopere hvis hun turde gøre det uden at korte tøjlerne ekstra ind, og det virkede! der ar to ting i dette, 1. rytteren blev tvungent til at være ærlig i forhold til at føle sig sikker (man kan være tilbøjelig til ikke at lytte til sin usikkerhed, hvis man kan skabe "kontrol" ved at holde mere fast, mere udstyr osv. og det gør at man kontrollere hesten med mere pres)

    så nu krævede det virkelig at rytteren havde tillid og ro til at tro på at alt var ok,, og det i sig selv gjorde også hesten mere afslappet

    2. var netop det med pres, for tvang rytteren det sådan lidt igennem at de skulle galopere, men at hun så samtidig holdte akstra fast fordi hun ikke helt selv troede på det var trygt, så blev det hele meget sværere for hesten, både rent fysiks fordi den nu båede blev holdt tilbage, men samtidig fik besked på at galopere,, og især mentalt gav det spænding og uro,, dens trang til at slippe væk fra presset gav en flugt reaktion,, og der har man så en ond spiral..
    med fokus på ærlighed overfor hvad rytteren egentligt følte var helt trygt, gjorde at vi temmelig hurtigt nåede dertil hvor galoppen blev fin og afslappet for en relativt lang tøjle smiley


Kommentér på:
Dressurhjælp

Annonce