{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

Tygge/smaske? {{forumTopicSubject}}

Jeg har set rigtig mange, som træner efter at få heste. Til at smaske/tygge under træning - især ved træning fra jorden.

Hvorfor er det at man træner efter at få hesten til at gøre dette?


Jeg ved (eller tror jeg har forstået det rigtigt), at føl gør det fordi de overgiver sig til de større heste..

- er det også dette som er gældende mellem hest og rytter? Altså at hesten overgiver sig, og derfor smasker ?


Kommentarer på:  Tygge/smaske?
  • #1   28. jul 2014 hvis hesten tygger/smasker når den for eks. får kiropraktik, betyder det at det som der arbejdes på, det løsner sig...

    Der er forskel på den måde heste "smasker" når de overgiver sig, og den anden måde.. ISÆR hvis man ser i deres øjne


  • #2   28. jul 2014 Har hørt at det kan være et tegn på, at underkæben er løsnet, og at hesten er afslappet og tilpas, så tænker at det generelt signalerer tryghed og ro fra hestens side, men er ikek helt sikker smiley

  • #3   28. jul 2014 Det er blot et tegn på at hesten slapper af og giver slip på spændinger. Derfor kan det være ønskeligt i for eksempel longering, fordi hesten nemmere kan bruge sin krop, hvis den er afslappet. smiley

    Nogen (fx dem der har læst heartland) tror, at det betyder, at hesten underkaster sig (og der kan være noget om det, men det er en del af hestene indbyrdes sprog, og har derfor ikke noget med mennesker og træning at gøre. Plus at jeg grundlæggende ikke mener, at underkastelse bør være noget man ønsker i sin træning!... min mening :P), og det er et "delmål" i Join Up. smiley


  • #4   28. jul 2014 Når Laban gør det, går han pænt og roligt (afslappet). Før han tygger, går han gerne spændt lidt, har måske set noget lidt farligt, osv.

    Så at slippe sine spændinger, lyder meget korrekt smiley


  • #5   28. jul 2014
    Så vidt jeg har forstået kender man ikke årsagen helt :o)

    De føl der gør det, eller generelt heste der gør det til andre heste - de smasker ikke som man ser heste gør under jordtræning eller andet, det er en anden smasken og ret forskellig.

    Ligesom der ikke er nogen der ved helt præcist hvorfor en hest gaber.

    Men som Sandie fx nævner så smasker mange heste under massage, fys mm. samt gaber også - og det skulle være fordi affaldsstofferne kommer ud og der er gang i systemet.

    Og på den måde giver det så nok mest mening at hvis hesten gør det under træning, så er den afslappet og "giver slip" på spændinger.


  • #6   29. jul 2014 Krikken, ja, jeg har også lagt mærke til at hesten smasker anderledes til hinanden, end vi ser de gær i træningen.
    Hvis vi så siger, at den slags smask som vi ser i træningen, betyder afspænding, hvorfor hulen mon så hesten gør det i forbindelse med Join up? Jeg vil da tro, at hesten i sådan en situation er meget lidt afspændt..? Eller hvad tror du? smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   29. jul 2014 Er der nogen der har en tydelig video af en hest der smasker under rigning?

  • #8   29. jul 2014
    Ane - Det de laver til hinanden hvis en hest er hengiven e.l til en anden - så er det en ret åben mund og hesten spænder i kæberne, den smasker ikke rigtigt men ja?

    Jeg tænker at under join up, så giver hesten vel også fri på nogle spændninger og slipper for noget pres - når den fatter pointen og derfra smasken.

    Astrid - har ikke oplevet en hest smaske under ridning andet end som i smaske på bidet, som vi andre ind imellem lige bevæger munden.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   29. jul 2014 Undskyld, under træning selvfølgelig

Kommentér på:
Tygge/smaske?

Annonce