{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.531 visninger | Oprettet:

Chambon - unghest? {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres holdning til chambon på en unghest? (4 år)

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at bruge en chambon på Hailey i en periode, men har hørt at det er en rigtig dårlig ide, og det er bedre at lære hesten at gå ned med hovedet naturligt?

Hvad har i gjort med jeres heste / ponyer?:))


Kommentarer på:  Chambon - unghest?
  • #1   31. jul 2014 Det er selvfølgelig rigtigt, at det er bedre at lære den uden.
    Men man skal huske på, at en chambon er et hjælpe middel - IKKE et tvangsmiddel!!!

    Hvis det bare er for en periode og du forstår at bruge den korrekt, kan jeg ikke se problemet i at hjælpe din unghest, så den kommer til at gå korrekt og bruge sin ryg og hals korrekt.


  • #4   31. jul 2014 Lad endelig vær med at proppe sådan en på! smiley
    Det er langt bedere at hesten lærer at søge frem og ned selv.
    Og det vil komme helt naturligt hvis hesten bliver redet korrekt smiley smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   31. jul 2014 Hvorfor ødelægge hesten fra starten?

  • #6   31. jul 2014 Ville bruge den løst på hende så hun måske begynder lettere at kunne forstå signaler fra mine hænder og ben.

    Jeg ved ikke hvad du mener med erfaringen? Mener du med ridning generelt eller bare chambon? smiley


  • #7   31. jul 2014 Astrid: det er slet ikke meningen at jeg vil ødelægge min hest!! Det er derfor jeg opretter dette emne! smiley

  • #9   31. jul 2014 Hvor lang tid er den redet? smiley

  • #11   31. jul 2014 Simone: hun blev tilredet for omkring et år siden, men er kun blevet redet regelmæssigt siden slutningen af april smiley

  • #13   31. jul 2014 Det er netop bedst, at hesten kommer ned og bruger sin ryg - og får dannet musklerne i nakken og over ryggen smiley

  • #15   31. jul 2014 Jeg har absolut intet imod hjælpetøjler af den ene eller anden salgs, så længe de bruges som et hjælpemidler og ikke et tvangsmiddel.

    Som hjælpemidler gør de gavn, som tvangsmiddel gør de skade.

    Jeg vil hellere bruge et hjælpemiddel til en unghest hvis den har brug for støtten/hjælpen i starten, i stedet for blot at ignorere det og satse på den snart fanger fidusen.


  • #16   31. jul 2014 #1

    Den bliver da tvunget ned i holdning hvis man spænder den ind?


  • #17   31. jul 2014 Lene H: lige præcis det jeg tænker. Så længe hun ikke bliver spændt fuldstændig ind og bliver redet sådan længe af gangen kan det vel ikke ødelægge hende?

  • #18   31. jul 2014 Jasmin, så har du heller ikke forstand på at bruge den korrekt. Læs hvad jeg skriver

  • #19   31. jul 2014 Jeg brugte chambon i cirka 8 måneder. Kun lidt spændt ind... Og han fik altså ondt i ryggen så jeg måtte ride uden sadel indtil vi fik en ny. Sadlen lå så også forkert.. (Vidste vi ikke dengang) men ja.. Fik det ud af det og har flere beviser... smiley

    profilbillede
  • #20   31. jul 2014 Jaja jeg har læst det smiley men vi kan da godt blive enige om.

    Hvis man spænder den så går hestens hoved ned hvis man tager den af gik den som den gjorde før. Der bliver den jo tvunget til at gå ned? Hvis man altså spænder den. Ikke hvis den er løs


  • #21   31. jul 2014 Jeg oplevede det i særdeleshed med min nuværende 5 års hoppe. Da hun blev startet op med longe arbejdet, løb hun bare rundt med snuden i vejret, sænket ryg og forben og bagben i hvert verdenshjørne...

    Til hende prøvede jeg forskellige hjælpemidler, både champon, gogue og pessoasystemet.

    Hun gik klart bedst på pessoasystemet. Hun blev longeret med den ganske løs, bare så hun havde let støtte fortil. Det var en verden til forskel. Nu har damen fanget pointen og kan sagtens længere uden noget også uden at rundt med næsen i sky som om hun er forfulgt at grønne marsmænd.


  • #23   31. jul 2014 Jasmin, at sadlen ikke ligger korrekt på hesten, kan ikke have noget at gøre med brug af en chambon.

    Som jeg har skrevet, så kan du godt bruge chambonen på en unghest (og alle andre heste for den sags skyld) hvis du bruger den som et HJÆLPE middel og ikke et TVANGS middel. Hvis den er så spændt at du tvinger hesten ind i en tvunget stilling med hovedet, så er det lige netop dér chambonen bliver til et tvangsmiddel og ikke et hjælpe middel og man har tydeligvis ikke forstand på at bruge den korrekt.



  • #24   31. jul 2014 Mht. longering har jeg ligesom Lene H haft god erfaring med pessoaen, Frida er blevet longeret med pessoaen 2 gange, og man kan tydeligt mærke hvordan det har hjulpet hende i hendes tilridning, så hvis du gerne vil hjælpe din pony med et hjælpemiddel vil jeg foreslå longering med en pessoa smiley

  • #25   31. jul 2014 Jeg er enig med dig i det sidste men nej om man skal bruge den til en unghest. Men alle har sin mening, jeg ændre ikke min og det gør du vidst heller ikke smiley så lad os lade det ligge

  • #27   31. jul 2014 Lade hvad ligge? Jeg forklare dig hvad det er jeg mener, og det virker til at du misforstår mig lidt i hvad jeg siger.

    Jeg siger ikke at det kun er rigtigt at bruge det på ungheste, jeg ser helst at man kan ride en unghest uden hjælpetøjler, men det kan bare være nødvendigt for nogle at have den ekstra hjælpe middel til hesten er stærk nok til at bærer sig korrekt af sig selv.


  • #28   31. jul 2014 Tak for svarene alle sammen smiley

  • #29   31. jul 2014 Aldrig! Lær din hest først at have hovedet frem og ned fra jorden af... Her har du en video der lærer hesten dette uden brug af andet en kapsun. Dette har jeg trænet min hest med i løbet af det sidste år. Osteopaten roste hans ryg og røv muskler i dag da hun var der. Vi starter tilridningen om 11 dage smiley smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=JIxfmxMrNqA

    https://www.youtube.com/watch?v=vYD16LYZhbg

    https://www.youtube.com/watch?v=yn6hCucz0WE

    Mvh TT


  • #30   31. jul 2014 Nu ved jeg ikke om "regelen"/meningerne ændres, hvis nu f.eks. hesten er 5-6 år?
    Men da jeg skrev at jeg bruger indspændinger (løst), på min unghest, så vil jeg bare lige tilføje, at han er lige fyldt 6, brugte dem så også i slutningen af hans 5. år smiley


  • #31   31. jul 2014 Nej det ændres ikke smiley En gammeldags chambon kan til nøds bruges smiley

    Mvh TT


  • #32   31. jul 2014
    Hvordan skal hesten bedre kunne forstå dine ben og signaler med en chambon på?


  • #33   31. jul 2014 Team tindur: vildt gode videoer! Det vil jeg helt klart prøve på min! smiley

  • #34   31. jul 2014 Krikken: på min gamle part havde jeg den løst på så der var et meget let pres. Bugte mine ben, mit sæde og andre signaler som jeg plejede, og hver gang han så tog hovedet ned roste jeg, løsnede chambonen lidt og red videre, til sidst kunne jeg så tage den helt af ham, og efter det følte jeg at han reagerede meget bedre på mine signaler. smiley

  • #35   31. jul 2014
    Det har i hvert fald ikke rigtigt nogen sammenhæng :o) At fordi hovedet er nede, så reagere hesten på signalerne. Måske det nok mere har været træningen der har gjort det.

    Men nej ville ikke proppe en chambon på - kræet kan sagtens søge ned selv uden at den pilles i eller har diverse indspændingsting på. Det er netop det en unghest skal lære.


  • #36   31. jul 2014 Rid dig til en god ramme i stedet for at rykke dig til den.
    Jeg ville indlære temposkift og ride hele ridehuset rundt (fordi det også er nemmest at lægge gangarter i den sådan... nu ved jeg ikke om det er noget der betyder noget for dig, men jeg ville tage hele ridehuset rundt). En unghest skal rides frem, men i et tempo den kan bære og i en holdning den kan bære. Temposkiftene vil aktivere det indvendige bagben på den og den vil nemmere kunne gå ind i en god ramme/søge ned.

    Brug evt. også longering som hjælp til at få den ind i en god ramme. Jeg vil dog maks anbefale longering i et kvarter til en unghest (plus/minus, afhænger af hvor tit du skifter volte), da det slider på den at gå stillet til indvendig på så lille en volte.


  • #38   31. jul 2014 Min grandkusine bruger det vidst på sin på 6 år. Men ikke sikker, men hun har hvert fald brugt det på en ældre araberblanding, som sagtens kan komme frem og ned/til biddet uden.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #39   31. jul 2014 Hvis en chambon er løs har den ingen effekt, også kunne man lige så godt ride uden.

    Er den bare det mindste strammet, tvinger den hesten i en holdning og gør at hestens krop ikke kan arbejde 100% optimalt.

    En chambon er unødvendig, om man vil det eller ej.

    En hest skal læres, og trænes til at have hovedet det rigtige sted, så længe hesten er afslappet er man godt på vej..


  • #40   31. jul 2014 Krikken: kan godt se det er lidt svært at forstå over en besked, men der var en bedre rektion da den var på, og gjorde det hele lettere efter, hvilket min underviser også havde sagt meget gerne skulle ske smiley

    Astrid: det var jo ikke sådan at den sad så løst at der slet ikke var nogen kontakt til biddet. Den sad så der var et meget let pres når hesten tog hovedet helt op i hovedet på mig, og lige så snart det var nede i en afslappet holdning sad den nærmest helt løst smiley


  • #41   1. aug 2014
    Tja, jeg havde så holdt mig fra en hver underviser der bad mig proppe hjælpetøjler på kræet - så er de bare ikke dygtige nok ;o)


  • #42   1. aug 2014 Brug den kun mens du har en professionel til at undervise dig. De vil hjælpe dig med at bruge den rigtigt.

    Krikken, nu som ponyejer: Hvis man ser en chambon som et tvangsmiddel er man bare ikke dygtig nok! Hvis man derimod ser den som et hjælpemiddel er man noget langt.


  • #43   1. aug 2014
    Fred være med det - jeg har det sådan at det kun er dygtige der bruger hjælpetøjler, men hvis man er dygtig nok, så har man slet ikke brug for dem ;o).

    Jeg har endnu ikke fundet en situation hvor jeg kan se det gavner noget andet end at holde dyrets hoved nede i en posion den ikke er klar til.


  • #44   1. aug 2014 Hvis man er en dygtig berider og har en uddannet hest, har man ikke brug for den. Men mange dygtige beridere bruger dem på ungheste. En chambon er meget blid, hvis man bruger den rigtigt. Den får hesten til at ligge i en stilling hvor den bruger ryggen og sin bagpart rigtigt, som er vigtigt for en unghest, da det er en af de mange grundelementer i grundridningen. Det er vigtigt at lære dem at gå rigtigt som ungheste da man skal bruge sin grundridning i alle ridesport(især dressur) og også for hestens sundhed, skal den bruge sine knogler og muskler rigtigt. Nogle heste har brug for mere hjælp til at forstå at bruge ryggen, derfor bruger man chambonen. Man bruger den ofte kun få gange, og sørge for at man har redet uden chambon mange gange imellem, så man lære hesten at kunne gå med og uden chambon.

    Alt i alt gør chambonen at man sparer rigtig meget tid og misforståelser ved at lægge den på nogle gange ved en unghest. Man bruger jo ikke chambonen for at lægge hovedet ned i en unødig stilling, der er for at lære den at bruge resten af kroppen rigtig.

    Jeg har kun brugt chambon få gange, selvfølgelig med min undervisers hjælp og opsyn. Det hjalp mig meget, da min pony aldrig havde lært at bruge ryggen rigtigt. Det var rigtig træls først at skulle lære den at bruge ryggen som 18-års.


  • #45   1. aug 2014
    Vi er vidst bare som udgangspunkt bund uenige - en hest bruger ikke sin ryg, bare fordi hovedet er nede som en chambon får hesten til at gøre.

    Når hesten er afslappet så skal hesten nok søge ned selv - det hedder bagdel med og afslappet krop, så kommer hovedet ned helt af sig selv, det er en bonus af det. Gør det ikke så er hesten ikke afslappet eller fx låst et sted.

    Det hedder ikke at hovedet kommer ned også kommer bagparten med pga. det.

    Derfor tager jeg også afstand fra diverse pille, nykke, arbejde med tøjlen, tage og give, lirke osv. i tøjlen - da man muligt for hestens hoved ned via. negativ forstærkning men sådan cirka altid, så resultere det i en bagdel og ryg der er blevet hjemme i stalden fordi det kun er hovedet der er nede og ikke en holdning der er frembragt pga. en afslappet hest.


  • #46   1. aug 2014 Ja helt enig, vi er bund uenige.

    Det har nu ikke så meget at gøre om vores meninger eller ej, det handler om hestens fysik. Hesten bruger ikke ryggen ved at "bøje nakken", det gør det nemmere for rytteren at få hesten til at bruge ryggen hvis den ligger korrekt fortil, som ikke alle heste har nemt ved. En hest kan ikke bruge ryggen rigtigt hvis den ikke går i en korrekt holdning fortil (det betyder ikke at hesten hverken skal gå rollkur eller LDR, den skal gå i en naturlig "frem og ned" holdning). Hesten har brug for at bruge ryggen korrekt når den får så meget vægt på ryggen. En foldbums-hest kan det være "ligegyldigt" da den ikke har noget vægt på ryggen.

    Og bare fordi hesten er afslappet betyder det ikke den hverken bruger ryggen eller nogen anden del af kroppen korrekt.

    Men som sagt er jeg heller ikke fan af chambon, da alt for mange bruger den forkert. Men til dem der bruger den rigtigt undgår man altså mange misforståelser og spildt arbejde med sin hest.


  • #47   1. aug 2014
    smiley


  • #48   1. aug 2014 Nej, jeg ville ikke bruge chambon på en unghest, såvel som jeg ikke ville bruge det på nogen andre heste. I mine øjne er det et tvangsmiddel. Det gør heller ikke dig til at bedre rytter, at du får en chambon til at gøre arbejdet for dig.

    Det kræver selvfølgelig, at du selv invisterer tid (og penge) i at lære, hvordan du får hesten til at søge frem til hånden og bruge bagbenene og ryggen i longen, og det er jo selvfølgelig her de fleste står af. Men du får altså meget bedre kvalitet i det, hvis du lærer at arbejde med hesten på den måde, end ved at vælge den hurtige løsning med chambon eller pessoa. Så det eneste jeg kan anbefale er, at du lærer at longere din hest på en måde, som er godt for den, uden diverse "hjælpemidler".


  • #49   1. aug 2014 Hvis det kun er siden april hun mærkeblevet redet "rigtigt" så skal det nok komme smiley
    Men bare husk at det man kan se/mærrkefortil er en reaktion af det der sker bag i. Så hvis man "tvinger" hovedet ned er det ikke ensbetydende med at ryggen er oppe og bagparten med smiley
    Men longering med kapsun er super! smiley :)


  • #50   1. aug 2014 Vil også 1000 gange hellere lære hende det naturligt, og det bliver også sådan jeg kommer til at gøre smiley
    - skulle bare lige høre om det havde været en fordel smiley


  • #51   1. aug 2014 Jeg fik mig en dygtig underviser i stedet. Min hest spændt op og kiggede stjerner, da jeg begyndte at ride ham. Og jeg nåede også dertil hvor jeg virkelig overvejede at bruge chambon. Men heldigvis, fik jeg i stedet fat i en dygtig underviser, som trænede ham 2 gange for mig (uden brug hjælpemidler) og lige siden har han gået korrekt. Så det var egentlig meget nemt smiley Han manglede bare nogen, der var dygtigere end jeg til at vise ham, hvad der var rigtigt.

Kommentér på:
Chambon - unghest?

Annonce