{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Hvorfor slår han med hovedet?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg har været så heldig at få part på den hest som jeg red på da jeg gik på rideskole for et år siden. Han er blevet privathest, og blev mens hans ejer var været på efterskole, passet af hans part(ikke mig). Men da ejeren kom tilbage fra efterskole opdagede hun at han havde både slidsår på ryggen efter sadlen og så havde han et hul inde i munden og ejeren havde intet fået afvide om dette smiley Hun blev frasagt sin part og hesten fik pause fra ridning i et par uger. Da hun begyndte at ride ham igen begyndte han så på at slå med hovedet. Det var ikke bare nogle små slag men han løftede hovedet højt op i vejret. Det blev så bedre og efterhånden var han stoppet med det og så fik jeg part på ham.
Jeg går selv på efterskole så jeg har ham kun om fredagen og nogle lørdage. Han begyndte at gå godt og jeg hørte heller ingen klager fra ejeren. Men så en dag skrev hun til mig at hun havde prøvet at ride med hans normale bid (Vi havde indtil videre redet med et ungheste-bid da ejeren var bange for at hullet skulle åbne sig igen) og da hun havde redet med normalt i en halv time, flippede han fuldstændigt ud og begyndte at hoppe og springe smiley Da hun så prøvede med ungheste-bidet, var han lige sådan. Hun kiggede i hans mund og ganske rigtigt havde hullet åbnet sig smiley
Vi prøvede så at ride med hackamore hvilket han åbenbart ikke kunne lide da han slog ret meget med hovedet smiley Jeg prøvede så at ride med grime her forleden dag, men det jeg så ikke forstår er at han også slog med hovedet der smiley
DET SKAL LIGE SIGES AT HANS SADEL HELLER IKKE LIGGER SÆRLIG GODT.
Jeg ved bare virkelig ikke hvorfor han gør det smiley Har han ondt? Er der noget der irritere ham? Eller er han bare fræk?

Please hjælp mig, jeg vil så gerne vide om der er noget galt med ham!!!!

Kærlig hilsen Laura Seier Petersen smiley

P.S. I kan se ham på min profil under Le Noir smiley


Kommentarer på:  Hvorfor slår han med hovedet??
  • #1   30. maj 2012 Jeg vil tro at han har ondt ..

  • #2   30. maj 2012
    Har i prøvet uden sadel?


  • #3   30. maj 2012 Nok den dårlige ridning der stadig sidder i ham.. Og du skriver selv at sadlen ikke ligger godt, mon ikke det også betyder noget for hans ridning?

    Men det lyder som om at han har ondt, og er påvirkede af den ''ridning'' han har været udsat for..


  • #4   30. maj 2012 Catehrine Bella:

    Selvfølgelig kan de det. Hvorfor skulle de ellers f.eks. lege på marken?


  • #5   30. maj 2012 Jeg har prøvet uden sadel men det er det samme smiley Men han gik jo rigtig godt for nogle uger siden så synes bare det er lidt mærkeligt hvis det skulle være det fra før smiley Han har også fået en ny springsadel men den har han ikke redet med endnu smiley

  • #6   30. maj 2012 Har haft en pony der til sidst slog så voldsomt med hovedet at den ramte mine fortænder, det viste sig at den have hold i ryggen , pga at sadlen lå som lort !:)
    Lyder som om at du har helt samme problem , af med sadlen og lad en reg kiroprakter rette ryggen , efter den er færdig med behandlingerne kan du ringe til en sadelmager, så i finder den rette sadel til den smiley
    - held og lykke


  • #7   30. maj 2012 En hest kan ikke være fræk, den kan have fået en tillært adfærd som vi giver dem, ved at overse de små signaler.
    Den siger fra over for noget.

    Du skriver selv at sadlen ikke ligger godt - så smerter i forbindelse med sadlen kan gøre at den slår med hovedet og hopper.

    Såret i munden, har også noget at sige - og kræver sin tid, så det heler ordentligt.
    Ridning med et bid der ikke har passet + ingen har opdaget noget, kan have givet ham dårlige oplevelser med ridning, som tager tid at komme af med igen. + han også kan have smerter i munden i forbindelse med det.

    Måske trænger han til at få ordnet tænder, kan ske der er spidser el. kroge der generer ham under ridning.


  • #8   30. maj 2012 Det kan jo også være den måde man rider hesten på, der fejler.

    Fordi man tager sadlen af, er det jo ikke sikkert at hesten stopper med adfærden, selvom det er sadlen der er problemet.
    En hest der har gået med en sadel der ikke passer udvikler spændinger div. steder i kroppen og de går jo ikke væk på en uge. det er noget der tager tid at få løsnet op på igen.

    Få tjekket sadlen af en proff. få evt. en kiropraktor og en massør ud smiley


  • #9   31. maj 2012 Arme hest, lyder klart til der skal kiropraktor på sadlen skal smides ud, Bidet skal smides ud, gnaver det passer det ikke eller folk sidder og saver, altså man droppe bidet. At hesten slår med hovet er et tydeligt tegn på smerte. Den kan både være skæv i ryg lænd og kæbe nakke, der kan være rigtig meget.

    Tidligere part burde få en regning på kiropraktoren send efter sig. Ejeren burde have et los bagi hvis hun bruger en sadel, hun ved ikke passer. Tager måneder til år hvis hesten først blir ødelagt pga sadlen smiley så nej det hjælper ikke bare at ride en dag uden sadel. Er skaden der skal det rettes muligvis over 2-3 gange med kiropraktor massør og derefter skal der bygges muskler op igen, og den skal vænne sig til ikke at forvente smerten!
    Må håbe ejeren tager sit heste ejer ansvar alvorligt, og får hjulpet hesten.


  • #10   31. maj 2012 min nye kaster også voldsomt med hovedet, så man stort set ikke kan ride på hende. Vi troede den var headshaker, men da vi så tog over til dyrlægen, siger han at det er sadlen der trykker helt vildt!

    JEg fik ordnet tænder, tjekket røntgen osv af hele hesten og den fejlede ikke noget. dyrlægeregninger for 10.000kr :-o!!!

    og så viser det sig at jeg så skal ud og have ny sadel smiley øvøv

    Jeg har altid været af den holdning af heste ikke går bedre med et specielt bid eller en fancy tilpasset dyr sadel, men her måtte jeg skifte holdning. Dyrlægen siger jeg skal prøve med ny tilpasset sadel, og så vende tilbage og se om den stadig gør det smiley


  • #11   31. maj 2012 Tak for svarene alle sammen smiley

    Ejeren har lige skrevet til mig at hun prøvede at ride med hans almindelige bid i går og at han havde slået en lille smule med hovedet men at det var stoppet efter et stykke tid. Han gik ikke i holdning eller noget men vi håber på at han bare lige skal vænne sig til at det ikke gør ondt i munden mere smiley Jeg har lige skrevet til hende om det kunne være noget med sadlen og vi har aftalt at hvis det ikke bliver bedre inden mandag så skal vi have en kiropraktor på ham smiley

    Tusind tak for al jeres gode respons (har læst dem alle sammen) ;D

    Hilsen Laura og Le Noir smiley


Kommentér på:
Hvorfor slår han med hovedet??

Annonce