{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.626 visninger | Oprettet:

Trav - flyvende forben! {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Ja hvordan kan jeg få Manifique til at gå med forbene som på billeder?? Jeg ved godt at det er vigtig at han også bruger bagbene og det er han sådan set også god til men han vil ligesom ikke rigtig lave de der flotte forben... smiley
http://img829.imageshack.us/img829/5579/137481abo01ms22204.jpg

På forhånd tak!

INGEN DUMME KOMMENTARER TAK!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trav - flyvende forben!
  • #1   10. dec 2012 Det skal du ikke ønske dig. Heste der kommer ud hvor forbenene "hænger" ude i luften, er resultatet af dårlig ridning.

Hesten fejltakter simpelthen så meget, at den spændte ryg forhindre "flow'et" fra bagparten, at ryge gennem ryggen og ud i bringen. Derfor hænger bagbenene i en fri trav hos de "fine" og "velredne" dressurheste. Og det resultere så i at forbenene får den spektakulere (Men absolut usunde og unaturlige) gang.

Så vær du bare glad for din hest's naturlige trav.

• #2   10. dec 2012 Ved at have en ikke-eftergivende hånd. Pres lænden væk med spidse sædeknogler således at rygmuskulaturen spænder så meget op at skulderne spændes og forbenene kastes. Den ikke eftergivende hånd kan desuden få tungebenet spændt så meget op at forbens abduktorerne spændes meget = forben ekstremt op.

Sagt med andre ord: det er et unaturligt bevæge mønster, og er ikke noget hesten gør af god vilje.

• #3   10. dec 2012 Vær' glad for at du har en hest med en naturlig gang. Det der er, efter min mening, utrolig grim ridning. Ikke noget man skal kæmpe for at opnå smiley

• #4   10. dec 2012 Ja det var da et ringe og ikke særlig pænt billede - den går jo på forparten :S Sæt hellere pris på en god motor - som ligger BAG hesten.

• #5   10. dec 2012 Rigtig mange ryttere bruger klokker med bly i til dressur og gamasher med bly til springning, for at give det ekstra løft og ride med dem en gang imellem. De kan fås i en del ridebutikker, ligesom nogle heste får det ekstra løft når de får forsko på.

• #6   10. dec 2012 Camilla: Det var da en forfærdelig ting at kunne købe?! o.O

• #7   10. dec 2012 Hver sin smag og mening, men så må du heller ikke sko din hest da den så også får ekstra vægt på og de vejer ikke mere end en sko.

De gør absolut ingen skade så kan ikke se hvor forfærdeligt det ? fx nogle heste kan finde på at hænge lidt med det ene forben i spring, efter at have haft gamashen på til træning på det ene ben løfter den dem lige højt. Det er jo ikke noget der bruges hver dag, da virkningen går af rimelig hurtigt ligesom med sko.

Har selv haft brugt dem til en af mine gamle heste, der ikke afviklede forbene hurtigt/højt nok så bagbene ramte, da den var så meget ind under. Så brugte dem hver anden dag i 3 uger og det var løst, og hesten undgik skader i øgningerne

• #8   10. dec 2012 Tjaeh, i mine øjne er det bare udsættelse af problemet eller at skjule det ligesom andre såkaldte hjælpemidler. Men ja vi er forskellige, og gudskelov for det.

Men at sammenligne det med sko - det kan du ikke. Jeg så gerne at min gik uden forsko, jeps. Men det må jeg ikke for dyrlægen. Dog er der utrolig mange, som går med sko, som slet ikke har behov for det - og ja, det er også noget fis i min verden.

• #9   10. dec 2012 Der bliver ikke udsat eller skjult noget, det er lidt i stil med om du skriver med højre eller venstre også en periode træner at skrive med den modsatte hånd, derved bliver du også bedre til at bruge din motorik.

De har samme vægt som en sko eller under, om den skal have sko på eller rettes hver 3 uge kommer jo an på hvad man bruger hesten til, men når det hele hos nogle skal være så back to nature som muligt overlevede vildhestene jo uden sko og havde det ganske fint uden at lære triks og blive redet (o:

• #10   10. dec 2012 Camilla F

Du bør ikke opfodre nogen til at ville frembringe et unaturligt bevæge mønster hos deres hest. Det er synd og i strid med hestens biomekanisme.
    Hvordan du af godt hjerte kan opfodre trådstarter til dette er mig en gåde, og uanset, så vil jeg nok have et besvær med at forstå det.

Jeg render heller ikke og opfodrer folk til at slå deres heste eller til at påsætte kæder om hestens koder så den bevæger sig "spektakulært".

• #11   10. dec 2012 Kunne ikke have sagt det bedre selv AngelikaC!

• #12   10. dec 2012 Utroligt hvad man kan finde på at proppe på sin hest for at den går mest "korrekt".
    Ja ja fint skal det være ! Op i poppoen med hesten

• #13   10. dec 2012 Hvis du putter tunge boots på din hest, for at få den til at løfte benene højere, ender den med at gå spændt og unaturligt, da den ikke kan bruge sig selv afslappet og skal simpelthen bevæge sig unaturligt.
    Den vil kompensere for de tunge boots til sidst, så den overbelaster muskler/knogler, og så opstår der skader.
    Så det er altså et NO GO.

En hest skal rides bagfra. Benspjæt har intet (i mine øjne) med en god gang at gøre. Det er unaturligt, den måde, folk vil se det på nu om dage.
    Men hvis du får redet din hest godt ind under sig, med langsom, tålmodig og korrekt træning, vil dens holdning blive flottere helt af sig selv.

• #14   10. dec 2012 Ej, nu må i stoppe !
    TS vil ikke vide om det er naturligt, godt eller andet, men HVORDAN man får den til det !
    Islænderrytter arbejder meget med vægtklokker uden hestene tager een mindste skade og ingen brokker sig, men taler vi dressur, er nærmest ALT dyrplageri.

Det er også grunden til at mange seriøse dressurrytter ikke gider at deltage i den slags tråde mere, for at besvare den slags spørgsmål...de gider ikke alt den hentz.

Hvad er naturligt ?
    At vi ridder på et dyr som slet ikke er bygget til at have et menneske på ryggen ?
    At vi avler og selekterer efter det vi mennesker mener er den optimale hest ?
    At vi klipper vores heste ?
    At vi foder dem med alle mulige tilskud ?
    Osv

Men der er nogen som bare mener at netop DE har ret til at bedømme og DØMME hvad der er skidt og godt. >.<

Og så skal man da også lige nævne et der er heste som faktsik har en gang med mere benløft end andre !

Når vi nu snakker naturligt, er der jo nogen som synes fx akademisk er ak så naturligt, men er det så virkelig SÅ naturligt ?
    Fx at binde en hest til to pæle og få den til at hoppe luften !

Alle som har heste udsætter dem for noget unaturligt, ellers skulle vi bare stoppe med at have hest ?!?!

profilbillede
  • #15   10. dec 2012 Og de unaturlige benspjat ... som de bliver betegnet her, finder man også i fx det akademiske.
    Vi kan få hesten til det og ønsker det også i forskellige rideformer.
    Så hvis bare folk holder sig til spørgsmålet "hvordan kan vi få hesten til det?", uden at være så fordomsfuld, så kunne der sikkert komme forskellige gode forklaringer af dygtige rytter!
    For jeg kunne da også godt tænke mig at høre mere om det, da det da ser flot ud. smiley

profilbillede
  • #16   10. dec 2012 Enig med ticktack smiley

• #17   10. dec 2012 Enig med ticktack smiley

• #18   10. dec 2012 TickTack, nu tror jeg det er dig, der er fordomsfuld smiley
    Det er en god idé at vide noget, om det man udtaler sig om smiley

Jeg synes det er forkert at opfordre TS til at ride med vægtblokke eller prøve at få hesten til at løfte forbenene højt ved at bruge mere tøjle, hive hesten op, eller hvad man nu kan gøre. Jeg ved ærlig talt ikke hvordan folk gør det i praksis, for det er ikke noget jeg selv udøver.
    Men jeg VED at heste kan få høje forbensløft, hvis den er tilpas samlet. Men forbenene bør ikke løftes højere, end bagparten tilsvarende er sænket. Den kan selvsagt ikke have store forbensløft, hvis den har en masse vægt på forparten samtidig. I så fald, vil det blive en meget anspændt måde hvorpå den løfter forbenene, og dermed nedbrydende for hestens fysik.
    Så grunden til, at man ikke bare stikker hende en hurtig løsning på, hvordan hun kan få hesten til at løfte forbenene højere, er simpelthen fordi vi ved, at hestene på længere sigt kan få skader. Det er netop derfor, der er nogle, som går så meget op i biomekanik lige for tiden, fordi vi gerne vil have nogle heste der holder længere. Fordi vi ser heste der får skader i benene og ryggen, som direkte eller indirekte resultat af for primitiv ridning. Heste, der skal have kiropraktor hver 2. måned fordi de får låsninger det ene og det andet sted.

Jo flere der bliver bevidste om deres egen indvirken på hestens fysik - på både godt og ondt - jo bedre heste får vi altså.

• #19   10. dec 2012 hmm... min frieser havde lidt af det, men det var naturligt for ham.
    ellers enig med angelicaC.
    benbevægelserne sidder som hos os mennesker i ryggen, og jeg er bange for at du måske kunne skade din hest.
    det lyder til at du er rigtig glaf for din hest, og det er dejligt synes jeg. prøv at forhør dig (ring til) kiropraktor, dyrlæge og evt en berider.
    vi herinde har en mening om det, men de er fagfolk.
    håber du finder en god løsning for jer begge.
    rigtig god jul.

• #20   10. dec 2012 Tick tack
    Med det dressurbillede du har linket til af Bent og Hugin, kan man tydeligt høre du aner intet om dressur. Lige netop det billede, som er fra 90'erne, er blevet brugt verden over, fordi hesten laver en helt korrekt fri trav. Benparret følges ad, ryggen er løftet, nakken som højeste punkt, og næsen foran lod.

Kunne ikke lade være med at smile da jeg så dit indlæg, du aner intet om hestens biomekaniske smiley

• #21   10. dec 2012 Marie
    Ved ikke hvor du har læst at det skulle være et DÅRLIGT eksempel.
    Det er udelukkende et eksempel på at man også i andre rideformer fremmer en unaturlig gang. Om det er godt eller skidt gennemført var nu slet ikke til debat, men mere at man fx også i denne rideform træner hesten til overdrevet gang. smiley

Line P
    Tak for dit konstruktiv indlæg ! smiley

• #22   10. dec 2012
    Unaturlig gang er når benparrene ikke er parralelle og hesten står på 1 ben i traven ( dvs. takter forkert ). Det er ikke det Hugin viser :o) - men lige modsat.

Altså fremelskes unaturlig gang ikke på billedet.

• #23   10. dec 2012 Linette
    Inden du kommer med den slags nedladende udtalelser skulle du måske lige tænke dig om !!!
    Læs lige hvad jeg har skrevet !!!

I er SÅ hurtige til at dømme og nedgør andre, at i ikke engang læser og forstår hvad tingene handler om.
    Men ja, nogen nyder jo at nedgøre andre, selv ubegrundet... Trist.

• #24   10. dec 2012 nøj hvor er det her blevet til en voksen diskussion:))

• #25   10. dec 2012 Nedladende udtalelser? Eh, det synes jeg nu ikke det er.
    Men må indrømme jeg fik min te galt i halsen af grin. Men derefter tænkte over hvor sørgeligt det er, at hestemennesker i dag ikke kan kende forskel på godt og ondt.

Det er ikke ubegrundet, i mine øjne dummede du dig gevaldigt med det billede, for som Krikken skriver, er det helt modsat af det du ser. Og dømme? Jeg dømmer jo inge. Jeg kan se du har skrevet noget vrøvl, så jeg dømmer jo ingen.

• #26   10. dec 2012 Jeg kan jo se du ikke har styr på hestens biomekanik med de udtalelser du kommer med, så kan ikke se hvorfor du mener jeg dømmer nogen.

• #27   10. dec 2012 Tjae, altså man kan få boots og klokker med vægt i, det bruger man til islændere, men de giver ikke nogen blivende effekt, de giver kun større løft mens man bruger dem. Det er unaturligt, men det ødelægger ikke hesten på nogen måde, så længe man bare sørger for ikke at lægge mere vægt på end hesten kan bære.
    Bemærk at de hos nogle ødelægger takten, og så er de ikke meget værd.

Jeg synes dog det er noget fis, og vil meget hellere se smukke naturlige bevægelser, og en veltrænet hest med god bæring. Det ser vi ikke meget af nu til dags.

• #28   10. dec 2012 Krikken
    Så ordet unaturligt betyder for dig fejltakter ?

Det er der fejlkommunikationen opstår !
    For mig er unaturligt en gang man rider i hesten (gerne lidt overdrevet).

• #29   10. dec 2012
    * TickTack * - Den unaturlige gang er også noget man rider i hesten og når man rider den gang i hesten hvor den spjætter med forben uden bagben følger med samt takter forkert.

Den unaturlige gang altså en der lægges i hesten med ridningen, en gang der gør den ikke takter rent :o)

• #31   10. dec 2012 fuldstændig enig Veg!!!

• #32   10. dec 2012 Man kan sagtens bedømme at en person, som linker til et så flot billede, der er blevet brugt verden over at dygtige mennesker, er uviden omkring hestens biomekanik, når vedkommende mener at det er unaturlig gang.

"Og de unaturlige benspjat ... som de bliver betegnet her, finder man også i fx det akademiske."
    Dén udtalelse med dét billede, ja så må man da ikke vide en brøkdel omkring hestens biomekanik.

• #33   10. dec 2012 Puha så må vi virkelig mishandle vores lille selskabs whels som virkelig har høj forbensaktion!!!
    Har i overvejet at mange heste faktisk har en naturlig høj forbensaktion? Og man kan få et billed til at ligne forfærdelig ridning bare ved at ramme et lidt forkert moment.
    Jeg vil faktisk give Tick Tack ret i at man også kan finde ridefejl i det akademiske, uanset hvilken rideform/sport vi ser på så kan vi finde rådne æbler.

• #34   10. dec 2012
    Ja, selvfølgelig er der fejl i den akademiske ridning - jeg er heller ikke en fan på alle fronter :o). Men nu blev der snakket om det pågældende billede ;o).

• #35   10. dec 2012
    DD - Tror du har misforstået det. Folk snakker om at benparrene skal følges ad og være parralelle. Dine hestes ben er parralelle ;o).

Som her, de følges ikke ad; http://plus.maths.org/sites/plus.maths.org/files/articles/2012/horses/trot.jpg

• #36   10. dec 2012 Fy lille pony - ikke løfte forbenet for højt
    http://horsebreedslist.com/horse_breed_images/94/big/welsh-pony-picture-5.jpg
    Denne her har ikke parelle ben, så den må jo skade sig selv.

• #37   10. dec 2012
    Ja DD - det er det der er pointen :o) Folk siger der intet at galt i Hugin, fordi han netop følges ad hvor trådstarters ikke gør.

Men jo, din Team Grafik har sådan set også, det er det øverste på benene der skal følges ad :o)

• #38   10. dec 2012 Krikken: Kig rigtig godt på billedet. Bagbenspipen er ikke parell med forbenet overbensknoglen (som jeg pludselig ikke kan huske hvad hedder)

Men igen siger bare at man kan finde heste med en naturlig høj forbensaktion, mange glemmer at kigge udover de parelle ben, man skal nemlig også huske at kigge efter om bagparten er tilsvarende sunket før man kan sige at hesten er forkert redet.
    Alle heste kan lave en taktfejl, det betyder ikke at den ikke er redet korrekt.

• #39   10. dec 2012
    Det er meget tæt på :o). Og derfor ikke sådan en takt de bemærkninger folk kommer med er mentet på. Og ja, heste kan takte forkert, især når de er vilde og voldsomme på folden - en anden ting er når vi kommer op på ryggen af dem og får ro på det hele.

Der er ikke blevet sagt at det er mishandling at hesten er utaktet, men det er blevet sagt at det ikke er optimalt ifl. ridningen af hesten.

• #40   10. dec 2012 Jeg er enig, men at folk nærmest angriber TS er ikke okay. Og som sagt nogen kigger kun på de høje forben også er det mishandling.

• #41   10. dec 2012
    Sådan ser jeg det ikke - ser velmente råd om at det ikke er en god idé, ingen nævner mishandling :o)

• #42   10. dec 2012 Vil lige sige men hensyn til vægtboots, så har jeg også brugt dem for at flytte hestens mælkesyregrænse, hvis man skal gøre dette uden vægt så skal man enten have gode bakker (har jeg ikke i nærheden) eller ride umådeligt hurtigt (vil ille risikere skader) derfor vægtboots så jeg kan flytte lidt på mælkesyregrænsen uden at ødelægge min hest.
    De skal selvfølgelig ikke gå med vægt dagligt smiley

• #43   10. dec 2012 Team Grafik:
    Nu spørger jeg kun af ren interesse, da jeg simpelthen ingen forstand har på mælkesyre-halløj, men hvilken funktion havde de i dit tilfælde? Hvad mener du med at "flytte rundt på mælkesyregrænsen"? smiley
    Du skal virkelig ikke se det som et angreb, vil bare gerne lære lidt smiley

Kommentér på:
Trav - flyvende forben!

Annonce