{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.116 visninger | Oprettet:

vi skader hesten uden vi ved det {{forumTopicSubject}}

hej alle mennesker
jeg har lige set en "film" som har lært mig rigtig meget, den handler om hvad vi gør ved vores heste. Jeg fik dårlig smag i munden efter jeg så den her, men den har også lært mig en hele del om heste jeg ikke vidste om så se de første 38 minutter af den, der er meste viden


P.S den er på engelsk kun engelske så sorry for dem jeg ikke kan hjælpe dem

Video: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=TQUMAJCh1fA&feature=endscreen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vi skader hesten uden vi ved det
  • #4   15. feb 2013 Undskyld vis i her set det før med det har jeg ikke. jeg ville stoppe med at ride, men så arbejdet fra jorden og træne fra jorden

  • #6   15. feb 2013 Ida & Emma den handler hvordan vi misbruger hesten i vores hverdag uden vi ved det, og hvordan bid og salden skader. så hvordan vi kan arbejdet med hesten og respekter hvordan heste skal behandles og hvordan de er normalt i det fri

  • #7   15. feb 2013 ja, men arbejdet du med bid og du rider med sadle, har du set filmen

  • #9   15. feb 2013 Rider du med bid ødelægger du hestens mund, rider du uden ødelægger du næseryggen. Rider du med sadel ødelægger du hestens ryg, rider du uden bumper du for meget eller sidder direkte på rygsøjlen så der ødelægger du også hesten. Rider du hesten er det unaturligt og rider du den ikke kommer den til at dø af forfangenhed. Skal vi ikke bare få alle heste skudt og så er det problem løst?

  • #11   15. feb 2013 jeg har fuld respekt for det i synes og gør jeg giver bare min mening ud og ville bare vise hvad jeg synes

  • #13   15. feb 2013 Lol, går ud og skyder min hest! Den skal jo ik lide mere..

  • #14   15. feb 2013 jeg synes ikke den skulle skydes, jeg ville bare ha folk til at tænke på hvad vi gør med vores hest


  • #15   15. feb 2013 Ej nu må det holde!
    det vil sige at jeg må heller ikke gå forbi min hest på folden, hvis nu den blev bange og snublede, og slog sig..

    jeg graver da vidst bare et dø'hul til hele ridesporten...

    eigh

    men man kan da også skade hesten ved at lave horsemanship og tricks osv med den? den kan da snuble, strække benet osv. det kan da også ende galt?


  • #16   15. feb 2013 ja selvføglelig kan den det men det kan den også vis du rider på den som du normalt gør

  • #17   15. feb 2013 og var det ikke det der blev sagt man ikke skulle gøre, og du ville droppe ridningen?
    så kan vi ligeså få aflivet alle heste? alt kan jo ligesom skade dem?


  • #18   15. feb 2013 Fællesmord på vores heste!<3

  • #19   15. feb 2013 altså er det dårligt at ride med bid, gør det ondt?

  • #20   15. feb 2013 det kan være dårligt at ride med bid, hvis du ikke bruger det rigtig, hvis man kan sige det sådan.
    men det er ligeså dårligt som alt andet åbenbart.


  • #21   15. feb 2013 Hvis du ikke rider ordenligt gør det ondt på hesten smiley men sådan er det med alt!

    Ridning er en kunst som kun den bedste mestre!

    Lol, jeg burde blive digter eller noget :'-D


  • #22   15. feb 2013 Så er jeg glad for jeg har lagt bid væk og begynder at ride Bidløst

  • #23   15. feb 2013 hvordan kan man skade hesten ved horsemanchip(staves)?? den gør jo de samme ting på folden og i naturen ?! gør de ikke ? smiley altså stejler og ligger ned osv ?

  • #24   15. feb 2013 Mathilde: Det er altså ikke korrekt, den påstand er modbevist, for at et 2 delt bid skal gå op i ganen skal man enten stå på jorden og hive meget hårdt nedad i tøjlen eller bidet skal være helt forkert tilpasset til hesten

  • #26   15. feb 2013 Mathilde:

    PJAT! du kunne ligeså godt fortælle mig at der findes trolde! Det passer ikke.. Bare fordi der er lavet diverse videoer osv, om det passer det ikke! Og syntes godt nok du pisser på dressuren der..

    Dressur blev opfundet for at hesten kunne lære at bære sig selv - altså med ryggen - rigtigt.. Hvis man kan ride dressuren rigtigt er den faktisk til stor gavn for hesten, når den skal bære rytter osv.! Der er så gået mere sport i det i nyere tider.. Men bare fordi NOGEN rider forkert i dressur behøver alle absolut ikke gøre det..

    Du burde sætte dig mere ind i emnet inden du begiver dig ind med det der smiley


  • #27   15. feb 2013 Mathilde:
    Og du ved simpelthen lige en fri hest er gladere end en, der bliver redet??

    Omg! Hvorfor har vi overhovedet stalde med heste, helt ærligt vi må sku snart intet med hesten mere, om nogle mdr. Bliver der sikkert lagt en video op, hvordan jordtræning skader hesten, og så kan vi sku lige så godt lukke heste verdnen ned, for så må vi jo Inter med dem!


  • #28   15. feb 2013 Og bare fordi man rider bidløst betyder det ikke at man er bedre ved hesten end bidryttere! Men som sagt vi kan jo ligeså godt skyde alle heste der har været i menneskehænder... Skulle man følge alle de videoer og 'undersøgelser' burde hesten knap nok få lov at gå rundt på sine fire ben..

  • #29   15. feb 2013 Men fair nok, lad os da lukke alle hestene ud i naturen så de bliver frie, og lever naturligt. Og lad os se hvor lang tid de overlever, jeg giver dem ikke lang tid...

  • #31   15. feb 2013 bidløse hovedtøjer osv. kan da være mindst ligeså skadelige som et almindeligt bid.
    eller er jeg galt på den?


  • #32   15. feb 2013 Ditte P:

    Jamen hva nu hvis de falder og brækker benet :o?


  • #33   15. feb 2013 Sissel & de skøre krækker!

    så er de virkelig fucked og kan ligeså godt grave et dø'hul ;D


  • #34   15. feb 2013 Mathilde:

    Aj så stop... Du ved da ikke en hujende fis om hvad hvert individ af heste syntes er behageligt? Det lyder som om at du tror at alle der rider med bid misbruger det!?


  • #36   15. feb 2013 Jae det må man sige ;b

    Lenette:

    Haha xD


  • #38   15. feb 2013 Mathilde: det kan godt ske men sådan er det da også med biddet?

  • #39   15. feb 2013 Mathilde;

    Så nu skal ALLE i hele verden lære at ride uden overhovedet at tage fat i tøjlen? Ligemeget hvad man rider med?


  • #40   15. feb 2013 jeg synes ikke vi skulle skyde nogle heste, jeg ville ride uden noget og bruge er reb og halsen vis det skulle være. og tag og slap lidt af skal ikke, komme nu ikke op og slås

  • #45   15. feb 2013 hvis hesten havde valget så var de vel stadig allesammen vildheste, rundt omkring.. dvs i ville nok aldrig have mødt jeres måske bedste ven? er det fedt eugh..

  • #46   15. feb 2013 synes ikke det er fedt at blive kaldt små pige, har det lidt dårligt over.
    det var bare noget der skulle ud lotte


  • #48   15. feb 2013 Er der nogen her på forum som tænker på hvordan vi selv ødelægger vores egne fødder med SKO?
    Alle skobærende folkfærd udvikler en ekstra slimsæk på bagsiden af hælen når man begynder at bruge sko. De fleste får fejlstillede tæer som følge af sko og strømper der ikke passer 100%. Foden bliver "skoformet". Rigtig mange får nedsunken forfod som følge af høje hæle. Dertil kommer hammertæer, fedtvævsatrofi, dårligere kredsløb for slet ikke at tale om ligtorne og hård hud som de fleste får. Alt sammen noget som på sigt giver smerter.

    Men holder vi op med at gå med sko af den grund??? NEJ DA! - Ikke engang selvom vi VED hvilke følger det får.

    Så tænk på det når I ser en yderligtgående video omkring ridning. Den eneste måde hvorpå vi undgår at ødelægge os selv og andre er ved ikke at foretage os noget smiley


  • #49   15. feb 2013 TS: Det er altid hyggeligt med en snak smiley

    Mathilde:

    Lige en ting mere smiley en hest som vi har nu i dag ved jo ikke hvad fri er? Den har ikke oplevet fri, som i naturen.. Kun hvis den er på fold smiley


  • #51   15. feb 2013 Lenette:
    Nemlig :)!


  • #52   15. feb 2013 Okay, først og fremmest så.. hvordan vil du nu ride din hest, part eller hva du nu har? Ligemeget hvad du egentlig laver med din hest kan du skade den eller så skader du den!? Vil du stoppe med ridesporten nu efter den video? ellerrrr..

  • #53   15. feb 2013 Ja, der kan man se.. Hvad tror i der ville ske hvis vi lavede (endnu) en video om hvad der er skadeligt for mennesker? (endnu) en video om hvad der er skadeligt for jorden? - Ikke en dyt..

    Den video der, kan man stikke lige op i ***** for lige meget hvad folk siger, så er det de færreste der gør noget ved det pga. sådan den video.

    Og noget helt andet er.. Hvad med alt det der er skadeligt for så meget andet end heste? Altså for mennesker, jorden, andre dyr osv.? Vi lever jo endnu, selvom vi bliver ved med at belaste vores kroppe, jorden osv. smiley


  • #54   15. feb 2013 Utroligt at folk flipper ud hver gang man siger sin mening..

    Jeg tror på det de siger i filmen, men jeg tror ikke du skal tage det som at den ikke kan rides på smiley Mere end reminder om at passe på vores dyr og tænke over hvordan vi rider smiley


  • #55   15. feb 2013 jeg tag det med et suk og går videre, jeg synes bare vi skal tænke over hvad vi gør nu i dag og kom videre

  • #57   15. feb 2013 Olivia:
    Så dejlig er Hg :'-D


  • #58   15. feb 2013 Sissel - Ja, det er skøøønt! smiley

    Vil skynde mig ud at tage ponyerne ind så jeg ikke går glip af for meget, hæhæ smiley


  • #59   15. feb 2013 Mathilde
    En vildhest behøver ikke et dækken, da den sætter pels der tilpasser årstiden smiley De fleste putter dækkener på deres heste fordi de klipper den af dovenskab fordi de ikke gider vente på den bliver tør efter en ridetur, eller fordi den skal se flot ud.


  • #60   15. feb 2013 Olivia:
    Haha, det er altid dejligt med en lille småsnak her på Hg smiley


  • #62   15. feb 2013 Lisa-Maria:

    Så er der ogs os der klipper hesten, så den ikke går rundt og ligner den afskyelige snemand smiley


  • #63   15. feb 2013 Det gør vel heller ikke noget at man klipper hesten for at den skal se godt ud?
    Så længe hesten ikke lider nogen nød, så er det jo ligemeget..

    Desuden så mindsker man chancen for en syg hest med en klipning, hvis man rider hesten svedig hver dag, hvilket den hurtigt bliver med en kæmpe pels..


  • #64   15. feb 2013 Og så er der bare os der har en gammel frossenpind af en rabarber ( see what i did there? pfft haha)
    men det giver nu en dejlig ren hest når den har dækken på xD


  • #65   15. feb 2013 Til ts:
    Et reb rundt om halsen..
    Det kan hesten da få skavsår af.
    Det vil da også gøre ondt hvis du kom til at trække lidt i den.
    Der sidder dens luftrør jo!
    ÅH NEJ, DEN KUNNE JO BLIVE KVALT smiley
    ( Sorry, jeg kunne bare ikke lade være:D )


  • #66   15. feb 2013 Ja det er dejlig at hesten kan have dække på! xD Tykke ( min hest o.o ) har det nemlig med at blive lidt grøn -.-

  • #67   15. feb 2013 Nu må i ikke tage det til jer smiley jeg klipper selv min hest om vinteren. Har intet imod at folk gør det. Men jeg siger bare at det jo egentlig har lidt med dovenskab at gøre. Hvis du gav dig tid, kan du godt skridte din hest tør, og strigle den flot. Nogle gør det også fordi de skal se flotte ud hvilket jeg da også selv gjorde sidste gang, da jeg starter mange stævner smiley

  • #68   15. feb 2013 Jep og jeg klipper faktisk ikke min, da det ikke er nødvendigt, da hun er næsten tør efter 10 minutters skridt. Men bliver det nødvendigt, så bliver hun klippet. smiley

  • #69   15. feb 2013 Så hyggeligt Hg er smiley

    Selvfølgelig kan vi tænke os om og det skal man da også, men man kan ikke rede hele verden smiley


  • #70   15. feb 2013 **-Hende med fjordhesten-* *
    Jeg tænkte det --- Du skrev det., Haha hvor godt.

    Elsker når HG bliver sarkastiske.. Jeg er indforstået med at det TS egentlig ville var bare en venlig reminder omkring vores kødscootere - okay så.
    Dog vil jeg altid våge den påstand at træningen er aldrig mere skadelig end brugeren der udfører det, eller hvordan man nu skriver det. Du vælger jo selv hvor meget du vil (mis)bruge dine hjælpemidler hvis du overhovedet bruger nogen.


  • #71   15. feb 2013 Lisa-Maria:
    Haha, ej mit var ogs kun for sjov ;D


  • #72   15. feb 2013 Amanda: enig smiley



    Mit øg går uden dækken fordi hun er mega bange for det^^


  • #73   15. feb 2013 Ville ikke stoppe med at ride. Ville måske selv tænke lidt mere over hvad jeg laver med min hest, men der er jo så meget som skader hesten smiley

  • #74   15. feb 2013 Mathilde: Jeg er så evigt enig med dig!!! Selvfølgelig vil ingen hest vælge et liv som ridehest!!!!
    Bare fordi hesten ikke dør af det vi mennesker udsætter den for er det stadig synd.
    Vi mennesker dør heller ikke af en times totur om dagen, men alligevel er der ingen som vil udsættes for det, og det er forbudt alligevel


  • #75   15. feb 2013 Som jeg skrev i et andet indlæg:
    http://www.hestegalleri.dk/forum/off-topic/938149-hvordan_kan_du_tillade_dig_det
    Hvordan kan vi tillade os at behandle vores heste som vi gør, og stadig sige at vi ELSKER dem?? (jeg generaliserer her...)
    -Vi spærre et klaustrofobisk dyr inde i en lille boks.
    -Lader dem slæbe rundt på os dag ind og dag ud.
    -Tvinger dem til at springer over høje forhindringer.
    -Sparker dem i siden (med sporer), bruger pisk, kommer metal i munden på dem og hiver i det.
    -Fodrer dem med foder som slet ikke er naturligt for dem.
    -Lader dem gå med dækkener så de ikke kan nyde en rulle tur på samme måde og gnubbe med sine venner.
    -Mange heste slagtes/aflives fordi de ikke duer som ridehest (temprement, ridebetingede skader, adfærd osv.)

    ALT DETTE KUN FOR VORES UNDERHOLDNINGS SKYLD.
    -Jeg mener, det tjener intet godt formål, som for eksempel grise og kører gør..
    -Og jeg mener at en rigtig heste elsker burde holde sin hest helt naturlig i en løsdrift sammen med andre heste. IKKE ride på den, kun KIGGE, AE og svinge striglen af og til!

    Jeg kan desværre ikke leve op til alt dette og nu vil jeg se den film smiley


  • #76   15. feb 2013 Og en tilføjelse: næsten alle heste fungere fint som det de er, nemlig HESTE. At vi så vil til at ride på dem og flytte rundt på dem kan skabe problemer, men vi skal huske at det er os, MENNESKER, som skaber problemerne..

  • #78   15. feb 2013 Sofie:
    Sikke et grin jeg fik! smiley

    Vidste du godt at nogen heste faktisk godt kan li at blive redet? Og vidste du godt at hestens 'system' har vænnet sig til at få det foder, vi fodre med idag? Ligesom mennesker har vænnet sig til at drikke mælk, som vi ikke kunne tåle i vores første tid på jorden!
    Og som jeg har skrevet tidligere til en anden... Du ved da ikke en hujende fis om hvad hesten ønsker?

    Og hesten ved ike hvad "fri" er.. slap du den løs på en mark, ville den fandme dø af skræk eller noget andet..
    Og nogen heste ( faktisk de fleste ) kan godt li at arbejde og vil gerne gøre det for sin rytter..


  • #79   15. feb 2013 Hej Cecilie. Jeg vil bare sige til dig, at du i hvert fald har min respekt. At stoppe med at ride på baggrund af de ting som vises i filmen er stort gjort af dig. Du er sgu sej smiley

  • #80   15. feb 2013 Sissel:
    Jeg griner også af dig! smiley
    Jeg nægter simpelhen at der findes en hest som vil ud og ride frem for at BLIVE SLUPPET LØS på en mark med sine venner.

    Med hensyn til foderet tænker jeg på de stakkels heste som lider af mavesår pga forkert fodring..

    Eneste fordel ved at være tamhest må være: foder, smed, dyrlæge og ingen naturlige fjender!


  • #81   15. feb 2013 Sissel:
    Hvis jeg ikke ved en hujende fis om hvad hesten ønsker, hvordan ved du så at den vil ud og ride?

    Vi behandler heste utroligt unaturligt og igen så nægter jeg at tro at der findes en hest som hellere vil glo på en ridebane end gå på marken med sin flok!


  • #82   15. feb 2013 Forrestem Sissel:
    Jeg har aldrig hørt om en hest som døde af skræk fordi den blev sluppet løs på en mark????!


  • #83   15. feb 2013 Må sige jeg også fik dårlig samvittighed da jeg så den første gang - ikke at jeg er ond mod hesten, men bare pga. ridning smiley
    Men hesten er jo ikke lavet af porcelæn, så kold vand i blodet og ro på smiley


  • #85   15. feb 2013 Sofie:
    Hyggeligt, så kan vi jo grine af hinanden.. Man har jo kun det sjov man selv laver^^

    Alle heste gider ikke bare tullere rundt på en fold.. Hvorfor står hestene så (fx) ved leddet når man skal hente dem? Tror mange heste har det helt fint med livet med mennesker! Alle er jo ikke slemme bare fordi nogen er smiley
    Og igen.. Hestene kender ikke fri? De glæder sig til at komme ud på fold om morgene og glæder sig til at komme ind i sin boks, og få godt mad om aftenen ;)?!


  • #86   15. feb 2013 Mathilde:

    Neji man kan ikke sammenligne med menneske smiley Hesten tænker ikke ligesom os.. ? Hvis den har det godt med sin ejer så vil den glæde sin ejer.. Og nogen heste nyder at ride..

    Hvis man har det synspunkt at alle heste hader at ride " fordi det er hårdt arbejde" burde man sætte sig bedre ind i sagen og kigge omkring på hestene fx. her på Hg.. Fx. dem der rider i cordeo eller bare alm. trense.. Hvis hesten virkelig ikke ville, så skulle den nok brokke sig smiley


  • #87   15. feb 2013 Sissel:
    Præcis, du svare næsten selv på dit eget spørgsmål når du siger de glæder sig til at komme ind og få mad om aftenen. Men hvis din hest stod i løsdrift og blev fodret på marken er jeg ikke i tvivl om at den ville være ligeglad med en boks i stalden! Hvis hesten ikke gider tuller rundt på folden, så er det fordi den mangler noget at æde eller også er folden for lille!


  • #88   15. feb 2013 Sofie:
    Jeg tror at satte man en ridehest til bare at gå på fold 24/7 ville den kede sig.. For havde den det godt med at ride, så vil den jo godt det?


  • #89   15. feb 2013 Sissel:
    Men der kan vi så ikke blive enige fordi, jeg ikke mener at nogen heste har det godt med at blive redet (her måske med en lille bitte undtagelse af heste som rides ultra skånsomt uden udstyr).
    Hvis hesten gåe i en flok på en ok stor fild og har noget at æde, så keder den sig IKKE. En vild hest keder sig ikke og får ikke adfærdsproblemer. Problemer opstå pga. vores (menneskers) forventninger til hesten og måde at håndtere dem på!


    Men hvad synes i andre hg'er?? smiley


  • #90   15. feb 2013 går*
    fold*


  • #91   15. feb 2013 Sissel:
    Hvorfor tror du at en hest skulle kunne lide at blive redet????


  • #92   15. feb 2013 Stop nu hestene skal nok selv sige fra

  • #93   15. feb 2013 DYT bot tosse kommer:
    Ja du har ret! Men hvad så når hesten siger fra? Så skælder rytteren den jo ud eller disciplinerer den. Bruger grovere metoder osv.


  • #94   15. feb 2013 Sofie nej langt fra alle gør som du siger

  • #95   15. feb 2013 Kan slet ikke forstå man vil have en hest (el part) hvis man syns det er så synd for dem at blive redet og være i menneskehænder....
    Kan i øvrigt heller ik helt forstå hvorfor der er så mange der går op i bidløs ridning. Hvorfor er det lige det skal være så meget bedre.. Syns måske nogle er lidt pyldrede...


  • #96   15. feb 2013 Fordi jeg kender en del heste og de vil da gerne ud og ride.. Og igen.. Hvis hesten har det godt med sin ejer vil den ofte næsten altid, gøre alt for at ejeren skal være lykkelig.. Er ejeren lykkelig er hesten ogs.. I nogen tilfælde.. Men jeg ved da at min søsters hest - dressurhest - han vil vildt gerne ud og ride..

    Og problemerne opstår ja pga. os men hesten kender ikke det vilde liv.. Og nogen mennekser kan faktisk godt håndtere en hest, uden at den får problemer smiley


  • #97   15. feb 2013 Enig med Jeanette smiley

    Hvorfor dog have hest, hvis man syntes det er så skide synd for den? o.o


  • #99   15. feb 2013 Hvad gør du hvis din hest bider efter dig, kæderne den er bundet i, dit træktov?
    Hvad hvis hesten sparker efter dig? Tigger på staldgangen? Bruger dig som gnubbeting?
    Ikke står stille når du stiger op. Ikke standser når du beder den om det. Ikke går frem når du beder den om det?

    Er der slet ikke nogen af disse ting som kan få dig til at reagere? Bare nogle af de ting som selv kan irritere mig i daglig omgang med heste.. Og jeg er bestemt heller ikke den bedste 'heste pige' set i mine øjne, men forhåbentlig en dag smiley


  • #100   15. feb 2013 Sissel:
    Igen, hvordan kan DU SE på hesten at den gerne vil ud og ride?

    Nej hesten kender ikke det vilde liv, men en stor dejlig flok med andre heste og noget at æde, det er da livet frem for 60 min tvang på en ridebane..


  • #101   15. feb 2013 Min besked over den til Sissel var særligt henvendt til dig DYT BOT osv... smiley

  • #102   15. feb 2013 Jeg må melde mig enig med Sissel her.

    Hesten som vi holder den i dag, er jo født ind i fangenskab. Den har ikke lært hvordan det er at være fri, og alle, jeg mener ALLE de heste vi har gående rundt omkring ville jo dø ude i det fri? Men ja, nogen mener jo det er bedre, at de kan lide sultedøden frem for at blive redet 1 time hver dag, ak.

    Når det så er sagt, vil jeg komme til det oprindelige emne. ALT absolut alt, vi laver med hesten i dag er skadeligt.(set ift. 'vildhestene') Som Sissel jo så pænt nævner, har vi videreudviklet dressuren således, at hesten IKKE får diverse skader, grundet udstyr osv., af vores daglige brug af den.

    For det er jo DERFOR vi overhovedet har anskaffet os hesten. For at gøre brug af den, og det betyder jo at vi bliver nødt til at bruge udstyr, for at mindske risikoen for disse skader. Så TÆNK over DEN. Vi bruger udstyret for IKKE at skade hesten.

    Det var blot mine få ord til denne debat smiley


  • #103   15. feb 2013 flok=fold

  • #104   15. feb 2013 Er til dels enig med Jeanette. Er enig i det første, men har du tænkt over at for nogle giver det en gladere hest at fjerne bidet? Min hoppe er meget følsom overfor biddet og bryder sig ikke om det. Da jeg skiftede ud gik der ikke lang tid før hun var langt mere afslappet og mere glad for ridningen :).
    Jeg siger ikke at alle heste fungere med bidløs, for sådan er det ikke ;). Men for nogle gør det stor forskel :). Alle dem der rider med bidløs er ikke ens smiley


  • #105   15. feb 2013 Sofie:

    1. Hvorfor skulle min hest sparke? Lige pt ser jeg ingen grund til det.. Men sparker hun så vil jeg da tænke over hvorfor? Hun kan være blevet bange el. lign..
    2. Min hest bider ikke smiley
    3. Hvis hun tigger som hun ofte gør :') Hmm sige Fy til hende..
    4. Og hun bruger mig heller ikke til at gnubbe dig op af smiley

    Men jeg mener 100 % at hesten skal have vildt meget respekt for mennesket da det er så stort og "farligt" et dyr.. Men det kan den ikke hvis jeg heller ikke har respekt for den..


  • #106   15. feb 2013 Min hoppe bliver rastløs hvis hun ikke bliver redet regelmæssigt - også selvom hun har været på fold! Hun vil rigtig gerne arbejde. Hun bliver 16 i år men kan man bestemt ikke mærke på hende. Hun er lige så arbejdsvillig og glad for at arbejde som altid...

  • #107   15. feb 2013 Nikoline:
    Nej vores heste ville møske ikke overleve i det fri, men derfor har de vel stadigvæk ret til et naturligt HESTELIV! Bare fordi den ikke har lært at være fri har den forhåbentligt set en fold i sit liv, og en fold kan alle heste vidst godt finde ud af hvad skal bruges til smiley


  • #108   15. feb 2013 Sissel:
    Du har vidst en dejlig hest og det er jo dejligt!

    Afventer dog stadig svar på: Hvordan er det du kan se at hesten gerne vil ud og ride?


  • #109   15. feb 2013 Sofie det er svært at beskrive med ord.. Hvorfor kommer du ikke forbi og tar et kig? smiley

    Jeg rider da både med trerings bid - dog kun i ring nr. 2 - og jeg har ogs pisk med osv :b og min hest har det sku fint nok smiley


  • #110   15. feb 2013 Det er præcis dét Sofie. Men en fold med hegn er jo heller ikke naturlig for hesten. Mange heste lever faktisk det ideelle hesteliv, for lige netop DEN hest, fordi at hesten jo er født ind i dette liv? smiley

  • #111   15. feb 2013 Godt JS! xD

  • #112   15. feb 2013 Tror gerne din hest har det ok selvom den bliver redet med treringsbid og pisk.
    Hvorfor så treringsbid om jeg må spørge??

    Ja tror da gerne det er svært at beskrive med ord hvordan du kan se at hesten gerne ville ud og ride, for det tror jeg ikke den vil. Og slet ikke hvis det er umuligt at beskrive..


  • #113   15. feb 2013 Nikoline:
    Det er rigtigt at det ikke er naturligt for hesten med hegn rundt om folden. Men det er så bare en nødvendighed for at den ikke render ud og bliver kørt over, og for at vi ved hvor hesten er så vi kan fodre den og sørge for at den har det godt. Men det er jo aldrig decideret NØDVENDIGT at RIDE på den.. smiley


  • #114   15. feb 2013 HAHA! Syntes ikke du skal gøre dig klog på min hest smiley men hvis du mener du ved det, så kom og se hvad vi går og laver smiley

    Treringsbid.. For ikke at hive munden i stykker på hende smiley hun har jordens bedste stopsignal.. Bare ikke når vi springer :b men i dressur bruger jeg alm. bid, og kanons sagtens springe i rebgrime osv..


  • #115   15. feb 2013 Jeanette H:
    Hvordan udtrykker din hest at den er rastløs???
    Hvis den gik i løsdrift på en stor fold med noget at æde og andre heste er jeg sikker på at den ville være nyde det frem for en ridetur!


  • #116   15. feb 2013 Sofie hvorfor er det du ikke vil forstå at nogen heste faktisk godt vil rides?

  • #117   15. feb 2013 Nu må du STOPPE Sofie!

    Mine ponyer ELSKER at komme på tur i skoven hvor jeg rider. De elsker det simpelthen, og du er velkommen til at komme og se mine ponyer være glade for at komme ud at ride smiley

    Ang. det andet. Jeg har aldrig sagt det er NØDVENDIGT at ride på dem. Men som skrevet tidligere, er de vores brugsdyr, og der er af den grund vi har dem smiley


  • #118   15. feb 2013 Sissel:
    Gøre mig klog på din hest? Du skriver selv "min hest har det sgu fint nok" - jeg skriver jeg tror på den har det ok. Ok er vel det samme som fint nok...
    Hvis du bruger et andet bid for ikke - med dine egene ord: at hive munden i stykker på hende - mener du så ikke at hesten siger fra hvis den ikke kan stoppes.. Her tænker jeg måske også lidt på flugt instinkt..


  • #119   15. feb 2013 La di da di da li da li. Jeg må godt nok skade min hest så. Hmmm.

  • #120   15. feb 2013 Jeanette enig enig

    Mathilde langt fra alle køber stærkere bid netop fordi hesten siger fra

    Sofie
    Hvad gør du hvis din hest bider efter dig, kæderne den er bundet i, dit træktov? Bider den efter mig flytter jeg mig og at den bider i en kæde det er dens eget problem
    Hvad hvis hesten sparker efter dig? Det gør den ikke for står ikke i sparkevinkel da det så er menneskets skyld man bliver sparket
    Tigger på staldgangen? Gør den ikke for er aldrig bundet på staldgangen
    Bruger dig som gnubbeting? Flytter mig
    Ikke står stille når du stiger op? Stopper den og prøver igen
    Ikke standser når du beder den om det? Jo der bliver jeg ved med at bede den om det
    Ikke går frem når du beder den om det? Beder den om det igen

    Og der med bid jeg har redet med 4 ringsbid fordi det gav en afslappet hest på løs tøjle


  • #121   15. feb 2013 Nikoline:
    Jeg tror på at dine ponyer er vilde med at komme i skoven frem for ride banen, MEN jeg tror bare de bedre kan lide deres fold hvis den svare til hvad jeg efterhånden har beskrevet et par gange smiley

    Nej jeg vedgodt du ikke skrev NØDVENDIGVIS, men det gjorde jeg smiley
    Ja vi har dem som brugs dyr, men det betyder jo ikke at hesten har godt af det..


  • #122   15. feb 2013 Sofie:
    Jep du skriver;
    Ja tror da gerne det er svært at beskrive med ord hvordan du kan se at hesten gerne ville ud og ride,-> for det tror jeg ikke den vil.<-

    Der gør du dig klog på den smiley

    Jeg bruger det stærkere bid for at give tydligere signaler I SPRING.. Jeg skal hun tage kort hvis jeg skal noget... Og Nope. Haha igen kommer den!

    Der er er intet med at det et hendes flugtinstinkt? Hun elsker at springe! Såe det tvivler jeg på;)


  • #123   15. feb 2013 Dulcis Chagall:
    Dit onde menneske da smiley skam dig!? smiley
    Men ved du hvad jeg er ogs ond xD Skal vi være onde sammen :i?


  • #124   15. feb 2013 Hvorfor er i uenige i at hesten har det bedst hvis den lever naturligt? (inden for disse rammer: løsdrift, foder, smed, dyrlæger og en strigletur)

  • #125   15. feb 2013 Min ene han elsker skam også banen smiley Jeg er sådan set nået til det punkt, hvor du må tro hvad du vil. Bare lad vær med at forvent andre er enige med dig smiley

    Men igen, HVORFOR slipper vi dem så ikke bare fri, så de kan gå hen og dø sultedøden? Så har vi da 'prøvet' at give dem et 'godt' liv smiley

    Jeg vil desuden godt se dig selv svare på dine egne spørgsmål? smiley


  • #126   15. feb 2013 Det viser hun ved at blive irriteret og utålmodig. Er det første ridetur efter nogle fridage er ørene helt fremme og hun næsten tripper afsted. Tit hun næsten ik har tid at skridte af..
    Nu er jeg ikke lige tilhænger af løsdrift. Og kan sige dig med garanti at det kommer hun aldrig til at gå i! Hun har en meget følsom mave som gærer hvis hun får for meget græs. Så kommer hun på en stor fold vil hun æde sig ihjel...
    De har bestemt ikke noget mod at stå i deres bokse inde i varmen. Er der sne gider de faktisk ik ud...


  • #127   15. feb 2013 Altså jeg mener bare at heste ogs godt kan li at blive redet, hvis man ikke misbruger tingene.. Det er sådan set det jeg har sagt gennem hele emnet.. Måske på en forvirrende måde?

  • #128   15. feb 2013 Jeg har haft heste der kom farende når de så mig, på trods af at de gik i løsdrift med gode kammerater og fik alt deres mad på folden (så de kom ikke for mad).. De åbnede selv munden når bidet kom og var glade og fremadgående, men afslappet under ridning.. Ja de har nok hadet at blive redet rigtig meget smiley

  • #129   15. feb 2013 Sissel:
    Det med at jeg ikke tror hesten vil ud og ride, der gør jeg mig lige klog på ALLES heste vil jeg gerne indrømme smiley heheh..
    Hvordan kan du se at din hest elsker at springe?


  • #130   15. feb 2013 Sissel: Jeg ved det godt smiley
    Jo det synes jeg! smiley


  • #131   15. feb 2013 Præcis Signe. Sådan en har jeg også smiley




  • #132   15. feb 2013 Sofie: Jeg kan virkelig ikke forstå at du har den holdning når du ikke engang selv følger den? At hesten hader at blive redet, det er unaturligt at have dem på fold osv. Så slip dem da løs, lad dem prøve at mærke livet som vildhest og husk så at sige undskyld til manden og betale for hans bil og skader når han kører ind i dem.

    Selvfølgelig vil hesten da helst blive på sin fold og æde dagen lang. Det vil jeg da også, stik mig en kage og en film så overlever jeg nok. Sådan fungerer verden bare ikke. Hesten må vel også arbejde for føden ligesom vi må.


  • #133   15. feb 2013 Så må jeg være rigtig ond også... For ja indrømmer det gerne - jeg kan finde på at ride med kandar...

  • #134   15. feb 2013 Ej det også lige meget.
    Jeg rider også selv med bid, sporer og pisk. Men jeg tænker meget over det her og håber at jeg selv inden for meget få år har været i stand til at ændre mig så meget at jeg kan være den 'perfekte hestepige'. Men det er jo svært når det er den fedeste følelse at sidde på nakken af en hest.
    Men jeg kan jo sagtens se at hestene bliver behandlet unfair og de kunne have det bedre.
    Må i have en god aften og god weekend, nu skal jeg se xfaktor.
    Peace smiley


  • #135   15. feb 2013 Du er jo direkte MISHANDLER Jeanette! (håber du fornemmer ironien xD)

    Jeg tænker præcis det samme som JS..


  • #136   15. feb 2013 Undskyld mig, men hvad er den såkaldte 'perfekte hestepige'?

  • #137   15. feb 2013 Ja jeg håber at jeg inden for meget få år har siddet på en hest for sidste gang!!!!

    Og igen: jeg har aldrig sagt vi skal slippe dem løs!!!!


  • #138   15. feb 2013 -kun på folden smiley

  • #139   15. feb 2013 Jeg er hestevisker så jeg kan høre at hun siger YES MAN SPRING!
    Hun er ivrig, ørene fremme osv.. Igen, så kom et smut forbi ;)!

    Jeanette: onde dig! Er hesten ik død endnu? :0

    chagall:

    Fedt! Vi laver en klub for os onde mennesker :'-D


  • #140   15. feb 2013 Det er lige det der med pålidelige kilder...

    Hvilket jeg skulle have sagt tidligere.


  • #141   15. feb 2013 Den perfekte hestepige i mine øjne: Hun har sin hest gående i løsdrift med massere af plads og noget den kan æde, passer den med smed dyrlæge, og en strigle efter behov!

  • #142   15. feb 2013 Det rigtig JS

  • #143   15. feb 2013 Okay Sissel. Det er svar nok til mig, hvem der dog bare kunne det hahaha smiley God weekend

  • #144   15. feb 2013 Sofie: Du må jo ikke strigle hesten?!? Så ødelægger du fedtlaget i pelsen...

  • #146   15. feb 2013 Sofie: Uha. Så er dem med der ikke går i løsdrift hvad er de?

    Sissel: Hahaaha, ja lad os det!


  • #147   15. feb 2013 Hæh, fint du har din holdning, jeg er så ikke enig smiley men godt vi kan holde humøret ^_^ god weekend ;D

  • #148   15. feb 2013 Nårh ja Mathilde! Man ska kunne ride uden at have fat i tøjlerne! Var det ik det vi sagde længere oppe! smiley

  • #149   15. feb 2013 Nikoline: Den kan godt tåle en børste i ny og næ, og en tur med plastik striglen om sommeren pjer de fleste heste da at nyde..

  • #150   15. feb 2013 Chagall:
    Jeg er stolt over af kunne være så klog at komme med sådan en smuk ide xD Gruppenavn: Os der elsker at mishandle vores heste!<33


  • #151   15. feb 2013 Igen, du ved det jo ikke? smiley Du har jo selv sagt vi ikke kan spørge hesten?

    Og igen, vil du ikke selv svare på dine egne spørgsmål du har stillet længere oppe? smiley


  • #153   15. feb 2013 Jep jeg elsker at gnide salt i såret! ^_^

    Neji men det giver hentydning til dette jeg skriver smiley


  • #154   15. feb 2013 Sissel: Det er godt nok et godt navn! Du er fantastisk!

    Sofie: Jeg fik aldrig svar på min spørgsmål smiley


  • #156   15. feb 2013 Nikoline:
    Jeg kan se at hesten kan lide plastikstriglen når den står helt på skrå og bevæger overlæben og læner sig mod striglen, det må du da også have oplevet en hest gøre somme tider.
    Nej jeg gider ikke til at svare på alle de spørgsmål for jeg ser xfaktor, men jeg kan godt komme til at klappe hesten på bringen hvis den bider mig. Forhåbentlig gør jeg det aldrig mere


  • #157   15. feb 2013 Hehe :). Nej hun lever endnu da smiley


  • #158   15. feb 2013 Dulcis hvad mener du? Jeg ved da ikke hvad 'de' er? Hvad mener du med 'de'? Siger bare jeg mener heste i løsdrift har det bedst.

  • #159   15. feb 2013 Det er jo de samme, som hvis vi kan se, at hesten kan lide at blive redet? Ikk'? smiley

  • #160   15. feb 2013 Chagall:
    Ihh tak, jeg bliver helt smigret :'D

    Jeanette: VILDT MAN O:!!!!!!

    Sofie: så du mener at det er fuldkommen ondt at klappe hesten en lille en? O:


  • #161   15. feb 2013 Sofie: Så må min hest godt nok ikke have det godt smiley

    Sissel: Du er så kreativ!


  • #162   15. feb 2013 chagall;
    Tænkte det samme xD

    10hif9z tak! xD


  • #163   15. feb 2013 Nikoline: Ja, men har endnu ikke fået nogen svar på hvordan i kan se at hesten kan lide at blive redet????! Bortset fra ørene fremme og en hest der trippede. At den tripper og er frisk mener jeg så bare ikke har noget at gøre med at den kan lide at blive redet.


    Sissel: ikke helt, men hvis hesten bider tror jeg det er 'symptom' på noget andet... Men igen, heste er jo også fysiske overfor hinanden, så på den måde er det måske ikke helt unfair fra min side at klappe den på bringen, men så alligevel. Jeg er ikke helt afklaret på det punkt, og kender ikke til en bedre metode endnu.


  • #164   15. feb 2013 Dulcis okay, det var da synd for din hest smiley

  • #165   15. feb 2013 Undskyld dulcis skulle ha været en glad smily smiley

  • #166   15. feb 2013 Altså jeg mener at det er okay at klappe hesten en til en vis grad! bider en hest mig uden grund får den et lille klap på mulen osv.. smiley

  • #167   15. feb 2013
    Et spørgsmål til dig: Ser denne hest ud til at kunne lide ridningen eller ikke? (link fjernet) smiley



  • #168   15. feb 2013 Sissel: må jeg være med i gruppen? ;p

  • #169   15. feb 2013 Sofie: Læs mit sidste indlæg igen.. Det mener jeg er tegn på en hest der nyder det den bliver taget ind for, hvilket her var ridning..

  • #170   15. feb 2013 ALLE MINE SMÅ BØRN ER VELKOMMEN I GRUPPEN<333

    DD... Du så skide fræk! ;*


  • #171   15. feb 2013 Nikoline: Måske har jeg ikke været tydelig nok, den hest ser jo ud til at trives ok under omstændighederne som mange andre rideheste gør.

    Jeg mener bare den har det bedre på folden.

    Signe: Jeg tænker ikke din hest elsker at ride. Men den er sikkert rigtig glad for dig og dine strigler.


  • #172   15. feb 2013 Daydreamer: Så så!! Vi er faktisk nogen her som er meget seriøse smiley

  • #173   15. feb 2013 Så hesten skal snydes for noget den ELSKER, fordi den MÅSKE har det bedre på folden? smiley

  • #174   15. feb 2013 Er jeg udelukket fra gruppen???? Heheheh smiley

  • #175   15. feb 2013 Du er jo IKKE mishandler Sofie! smiley

  • #176   15. feb 2013 Nej det behøves den ikke, men eftersom jeg ikke tror på at den ELSKER ridning så bliver den i mine øjne heller ikke snydt! smiley

  • #177   15. feb 2013 Nikoline: Jeg går lige ud smækker hesten en med pisken for at kigge forkert på mig, må jeg så? smiley

  • #178   15. feb 2013 Min pony han ELSKER springningen, så kan du sige hvad du vil! smiley

  • #179   15. feb 2013 Nej, nej, nej. Aaaaalt for blidt...

  • #180   15. feb 2013 Og jeg elsker kage! smiley

  • #181   15. feb 2013 Og POPCORN!! <33333333

  • #182   15. feb 2013 JS:
    Det var ved at blive lidt tungt og køre i ring synes jeg.. Imorgen stor træningen på rollkur med en pisk i hver hånd, og ingen fold for vi skal jo spare på energien. smiley


  • #183   15. feb 2013 står*

  • #184   15. feb 2013 HEY! Det er ligesom mig der er ondest!! Im the Leader >xD

  • #185   15. feb 2013 Ingen fold! Så er du inde!!! Jeg er også mishandler sigøjner? D:

  • #186   15. feb 2013 Prøv at se hvor ond jeger ved hende! smiley

    profilbillede
  • #187   15. feb 2013 Ja men jeg er den ondest!<333

  • #189   15. feb 2013 Øøøv altså JS! D': Jeg vil også prøve sadler <33333

    Okay så siger vi bare det sigøjner :'D <333


  • #190   15. feb 2013 Nej der kom DD jo smiley

  • #191   15. feb 2013 Sissel:
    Tydeligt at du med vold og magt tvinger din hests hoved derned for at kvæle den eller nogt. FØJ siger jeg bare!!!!!!!! smiley


  • #192   15. feb 2013 Haha.. Min Tykpandede hest xD

  • #193   15. feb 2013 Ja for satan! Den hest skal bare have nogen tæsk!

  • #194   15. feb 2013 Videoen er fantatisk, og findes også på dansk smiley

    Jeg tror nu nok det hele skal tages med et gram salt, men mener man kan lære rigtig meget her om hestens krops sprog. Mange tror jo det gælder om at være føren, så hesten har respeket for en, men videoen fortæller jo så fint at det ikke gælder om at være føren den er der jo alligevel ingen der gider være sammen med føren, man skal lidt ned på hestens leveal, også kan man lade hesten vælge om den giver være sammen med en, jeg mener hvis hesten selv kommer når den skal ud og ride og virker gald så ser jeg intet dårligt i og ride en tur, men derimod hvis hesten ikke gider fanges og virker sur så skal man istedet for lære og forstå hvorfor hesten reagere som den gør, hvis den reagere sådan der helt sikkert noget galt, og den trives ikke !! lidt nyttigt vidden : 1. Hesten er et byttedyr. Hvad skal vi bruge den viden til, og hvilken forskel er der fra rovdyr til byttedyr?
    - At vide at hesten er et byttedyr mens vi mennesker er rovdyr, er for mig en fuldstændig fundamental viden og indsigt, når vi som mennesker, vælger at omgås disse vidunderlige dyr. Det gælder i måden vi opfatter dyret på, altså tolker dens adfærd, måden vi agerer på og sammen med hesten og måden vi tilrettelægger vores indlæring af færdigheder og bestemt adfærd hos hesten. Har man ikke denne viden og indsigt, vil det være mere held og tilfældigheder der er på spil, når konstellationen menneske + hest lykkes. Man kan også sige; set ud fra et naturvidenskabeligt perspektiv, er menneske + hest konstellationen ”not ment to be” – simpelthen fordi vores væren, ekstistensberettigelse og ”livs formål” er hinandens dimentrale modsætninger , hvilket jeg vil gøre rede for her;
    -Byttedyrets overordenede livstema er ; at overleve og formere sig, og evnen til at overleve er fuldstændig lig med evnen til dels at flygte og finde føde, dens selvforsvar er flugt. Det betyder, at er der fare på færde el. anden form for pres, vil reaktionen på denne el. dette være at flygte. At angribe vil være den sidste udvej for byttedyret og betyde at der ikke er andre muligheder tilstede. Det vil kontinuerligt være i en forsigtig undersøgende rolle og kun hvis ”objektet” det undersøger ikke udviser/betyder fare, vil det befinde sig i en neutral men afventende og opmærksom position. Byttedyret er som hovedregel planteædende.
    -Rovdyrets overordnede livstema er ligeledes at overleve og formere sig, men modsat byttedyret, er evnen til at overleve lig med evnen til at angribe, og selvforsvaret er angreb. Er der fare på færde el. opleves andet pres, vil rovdyret som hovedregel gå i angrebsposition. Rovdyret vil som udgangspunkt, gå direkte efter ”objektet” fx mad. Rovdyr er som hovedregel kødædende.
    - Med denne viden om hesten som byttedyr, mennesket som rovdyr og viden om forskelle i vores hjerner, nemlig at hesten ikke er i stand til at ressonere men det er mennesket, ligger fordringen 100% hos os mennesker, når vi vil skabe resultater sammen med dette dyr. Vi vil aldrig kunne forvandle et flugtdyr til rovdyr og dermed menneskeliggøre hesten, det er naturvidenskabeligt umuligt, hesten ”vil” pr definition ikke os mennesker el. man kan sige at hesten har som udgangspunkt ikke brug for vores tilstedeværelse. Det er os, som mennesker der har brug for hesten, vi er velsignet med evnen til at tænke komplekst, efterrationalisere, reflektere, ressonere og derfor ligger både forpligtigelsen og udfordingen hos os. I vores kommunikation med hesten, er vi nød til at ”efterabe” hesten dvs. lære os byttedyrets ”sprog” , tilrettelægge vores kommunikation på en sådan måde, at hesten har en reel chance for dels at ”læse” os som ikke farlige rovdyr, for overhovedet at kunne respondere på det vi ønsker, på en hensigtsmæssig måde.
    Jeg tror, at nogle mennesker, intuitivt har en evne til at omgås dyr, herunder heste, på denne måde, som for os andre ”dødelige” kan se ud som om, at de kan noget helt unikt og specielt, noget uopnåeligt. Men jeg tror sandheden dybest set, er at det de kan er at de mestrer at kommunikere på hestens præmisser, som tager 100% afsæt i ovenstående viden. Som Monty Roberts skriver i sin bog ”Fra mine hænder til dine” – ”Jeg har ikke skabt mine træningsmetoder, jeg har kun opdaget det der allerede lå i naturen”. Som heste er forskellige og udviser deres adfærd som byttedyr forskelligt, tror jeg også at vi mennesker udviser vores rovdyrsadfærd, meget forskelligt – bevidst som ubevidst, hvilket kan virke yderligere befordrende for vores samarbejde med hesten.

    2. Hvad er stress, hvad sker der i hestens krop efter den har registreret en stressende påvirkning og hvordan er hestens stressreaktioner?
    Ordet stress er ofte associeret med noget negativt, hvilket det kan være. Men stress er en tilstand, som er livsnødvendig for både heste og mennesker at komme i. Stress er betegnelsen for en tilstand i kroppen, hvor hver enkelt organ i kroppen så at sige, bliver kørt i ”kamp” stilling el. sagt med andre ord, at kroppen indstiller sig på at klare en udefra (el indefra) kommende og ofte pludselig el akut udfordring. Dvs. at der sker en kædereaktion af forskellige transmittorstoffer som bliver frigjort i kroppen som reaktion på en registreret impuls, som både øger organernes evne og sænker andre organers evne til deres specifikke funktion, alt efter om det enkelte organ har en funktion el ej. I forhold til at bidrage til at kroppen bliver istand til at imødekomme udfordringen. Processen el kædereaktionen sker fra 100 dele sekunder til ganske få sekunder. Processen kaldes også for ”fight, flight and fright” processen og dermed energiudfoldelse.
    Sagt med lægmandssprog; En udefra kommende (el indefra kommende såsom smerter) ”fare” (reel el. ikke reel) gør at kroppen skal bruge ekstra energi, til enten at flygte el. kæmpe. For hesten, der er et byttedyr og har et stærkt flugtinstinkt, vil denne stress proces gøre den i stand til dels at reagere lyn hurtigt og flygte fra faren.
    Fysiologisk sker der dette; hesten ser, hører, mærker noget farligt (for hesten kan det være fuldstændige ufarlige objekter, men være ukendt for den og dermed udgøre en potentiel fare) – dette registreres i hjernen i forskellige centre, der sender transmitterstoffer (budbringere) ud til andre organer i kroppen. Først og fremmest til binyrerne, som producerer adrenalin (også kaldet akut stress hormonet) . Adrenalinets ophobning i blodet medfører; hjertet slår hurtigere så blodet dermed kan komme hurtigere rundt i kroppen og dermed kan sikre ilt når ud til muskelcellerne, at kuldioxid (affaldsprodukt) kan føres tilbage til lungerne og dermed udåndes, vejrtrækningen øges så luftskiftet i lungerne kan følge med den øgede efterspørgsel på ilt og kroppen kan komme af med ophobningen af kuldioxid. Adrenalinen sørger også for at det KUN er de implicerede organer der får tilført ekstra ressourcer mens andre, såsom tarmen (der ingen funktion har overhovet i en flugt situation) får mindre og måske endda bliver direkte hæmmet i sin funktion. Alt sammen et komplekst ”regnestykke” for kroppen der har til formål at frigøre ekstra ressourcer for de organer der er impliceret i processen og holde andre ressourceforbrug neutrale/negative. Da det især er musklerne der skal udøve en ekstra ordinær indsats ved flugt, er det i høj grad vigtigt at de ikke kun får tilført ekstra ilt men ligeså meget glukose (sukker) som indgår i forbrændingen og dermed frigøre det ekstra muskelarbejde der skal til for at kunne løbe og løbe stærkt. Hormonet der hovedsagelig er ansvarlig for glukose frigørelsen er Cortisol, som også produceres i binyrebarken og som kaldes kroppens langtids stress hormon. Cortisol har MANGE virkninger, hensigtsmæssige i små mængder og over kort tid, men særdeles uhensigtsmæssige (og farlige) i størrere mængder og over lang tid. I denne forbindelse, altså ved akut stress virker Cortisol ind på leveren ved at frigøre glokose, til musklerne.
    Som jeg indledningsvist skrev, er evnen til at ”stresse” helt livsnødvendigt for både mennesker og dyr, og man kan nok konkludere el. jeg tror ikke det er forkert at konkludere at byttedyr befinder sig langt langt hyppigere i en stress fase end rovdyr, simpelhen fordi det er knyttet an til deres stærke flugt instinkt. I vores omgang med hestene, er denne viden vigtig, ikke kun fordi det er vores opgave at nedsætte stress faktorer, så hesten kan være i, for den det optimale, nemlig ro, frihed og balance – fri for pres og farer. Men også fordi, at oplever man sin hest stresset, uden at der er nogen udefra værende stimuli/fare, så kan det betyde at den har smerter. Smerter er en indefra kommende stress faktor, både hos dyr og mennesker, som oftest vil vise sig på fuldstændig samme viis, som var det en udefra kommende stress faktor ved uro, dilaterede øjne, høj puls, øget og forceret vejtrækning, let svendende….og som vi naturligvis må reagere på, og som fører mig til at forklare om hestens stress reaktioner.
    Første reaktion er flugt, altså at vige og løbe væk fra det der er farligt – det mest naturlige for hesten for at ”undgå konfrontation/at blive ædt”, har den ikke den mulighed, vil den ”fryse” el man kan kalde det ”stene” – står fuldstændig ubevægelig og med det ene formål at være usynlig for ”faren” og dermed undgå at ”blive ædt” . Er ingen af disse muligheder til stede, vil yderligere stress hormoner blive pumpet ud i kroppen og hesten vil udvise aggressivitet og angribe. Udviser en hest aggressiv adfærd, skal man vide at så er stress niveauet højt og man bør selvfølgelig finde ud af årsagen og afhjælpe dette.


  • #195   15. feb 2013 Sofie: Så når hesten villigt tager bidet og er fremadgående (ikke vild eller trippende) og afslappet med alle tegn på tilfredshed under ridning, så mener du stadig ikke at den nyder det..
    Faktisk er den den hest jeg har mødt der satte mest pris på menneskelig kontakt, hun er gået under ledet for at komme hen til mig hvis man var for længe om at hente hende.. Og tog man hende kun ind og nussede og striglede lidt ville den ikke ud på folden igen.. Hvis vi red eller trænede seriøst fra jorden så var den glad og tilfreds og ville gerne ud (selv om den stod og kiggede efter en med et blik der gav en dårlig samvittighed over at gå)..


  • #196   15. feb 2013 Det var meget langt Jeanette! ö Jeg har ikke læst det...



  • #197   15. feb 2013 Nutteprut du har da ogs travlt et andet sted ;**

  • #198   15. feb 2013 Ouh yaer,, det kan jeg godt sige dig Sigøjner :-** Myyyys <333

  • #199   15. feb 2013 Js du må da gerne være med ;**

    Åhåhhh Nuttefis<3


  • #200   15. feb 2013 ja det lidt langt, men syntes det tiden værd at læse smiley

  • #201   15. feb 2013 Tror jeg gemmer den smiley Har skimmet den og det lyder interessant, men jeg har ikke overskuddet lige nu smiley

  • #202   15. feb 2013 smiley det desværre ikke mig selv der har været så godt til og formulere det, men en bekendt, og syntes det er en vigtig viden og have i baghovedet når vi arbejder med hesten......

  • #203   15. feb 2013 Sissel og Sofie: jeg elsker jeres debat, den er simpelthen så underholdende, jeg må indrømme at jeg stemmer for det Sissel siger.
    Jeg har en stor tank af en PRE, han har store muskler og skal altså rides for at få bøjet musklerne igennem, og slippe af med spæninger, så han ikke går og bliver stiv og får ondt. Han vælger btw mig frem for de andre heste ude på marken, jeg har sågar været ude for at jeg ikke kunne slippe af med ham. Der blev leget ponylege på folden, alle de heste der ikke blev brugt gik ned i den anden ende (det er en meget meget stor fold), undtagen min ... jeg trak hele vejen ned i den anden ende med ham, hen til de andre heste, slap ham, ventede til han græssede glad og tilfreds, og så gik ... dem der leger ponylege ser forskrækket op, da de hører nogen råbe (mig), og i næste nu ser de mig komme løbene over bakkekammen med min hest galopperende/travende i hælene ... han ville sgu være med. Da jeg stoppede med at løbe, stoppede han også og stillede sig glad og tilfreds ved siden af mig ... min personlige hæmoride smiley
    Jeg har set videoen, men kan ikke bruge den, for jeg har et andet forhold mit min hest og heste generelt. Når hun sad på en stol i midten af banen, ignorerede hesten hende. Hvis jeg gør det med min hest, ville blive henne hos mig og slappe af ... har prøvet, er nød til at gå når han skal rulle sig, for ellers står han bare henne hos mig og ser yndig ud smiley
    Hvis man virkelig synes at det er mishandling at ride og have hest ... så lad være! og lad for Hera's skyld være med at skrive at det er mishandling, hvis du ikke selv vil holde op ... den med 'bare jeg selv kunne stoppe' er noget fis, mener du det er mishandling så lad være med at sætte dig op på din hest og vær en hykler.


  • #204   15. feb 2013 Malene:

    Tak for støtten! ;D og er altid glad for at hjælpe med noget underholdning :b


  • #205   15. feb 2013 Er jeg gået glip af noget? smiley

  • #207   15. feb 2013 Simone S:

    de sidste linjer i min forrige besked, er ikke minded på videoen, den er til dem (jeg nævner ingen navne på HG) der siger at ridning er mishandling, men de kan ikke selv holde op med at ride ... man skal have læst beskederne for at vide hvad jeg mener, jeg ønsker ikke direkte at citere nogen, så du må selv læse det igennem, hvis du er nysgerrig smiley


  • #208   15. feb 2013
    Om filmen siger en noget er vel forskelligt, for mig siger den mig ikke så meget fordi den ligger et godt stykke fra den teori jeg har omkring heste, træning osv.
    Det bliver for lyserødt og sødt til mig. Jeg forstår godt idéen i at lave den og syntes det er nogle flotte optagelser, men den sender intet budskab til mig fordi jeg ikke faner den.


  • #209   16. feb 2013 man kan se det fra bække sider, min veninde var en gang i Spanien og efter de havde redet slap de dem løse men de løb ikke væk de var i nærhedden, der var ikke noget hagen eller noget, så når de kaldet kom de og var klar til at ride

  • #210   16. feb 2013 Mathilde: Det var da egentlig noget underligt noget at skrive? "En fri hest, er gladere end en hest der bliver redet med bid og skal gå fin dressur. Nogle folk er bare for blinde til at se det" Hesten kan da sagtens have det godt og være glad, selvom man rider med bid? Det kan da sagtens være at min er gladere end så mange andre der rider bidløse? Mange heste vil gerne lave noget, og bliver glade af at ride! Og hvis du rider med hackamore og sidepull og hvad pokker det værk der nu hedder, så kan det da gøre ligeså meget skade som et bid? Et hackamore kan da brække næseryggen?
    Er så skide træt af at, bare fordi man rider med bid så er man ligepludselig dyre-mishandler, fordi man ødelægger hestens mund, og man skader hesten nerver og skidt og møg! Ja, der er da folk som ikke kan finde ud af at ride med bid, og deres heste er sikkert ikke glade, nej. Men der er godt nok også mange der udmærket godt kan finde ud af det! Altså helt seriøst! Bare fordi man rider bidløs, betyder det ikke nødvendigvis at man er et bedre hestemenneske, der er sødere ved sin hest end en bidrytter!
    - Ja, undskyld mit lange indlæg med brok, men er bare så træt af at mange(læg mærke til at skriver 'MANGE' og ikke 'ALLE') bidryttere mener man mishandler sin hest fordi man rider med bid, og her blev bæret altså fyldt op!


  • #211   16. feb 2013 Og Sofie, hvordan kan DU vide hesten ikke vil rides? Hvis du går hjemme og ikke laver en skid, ikke arbejder, ikke går i skole bare går derhjemme og er sammen med nogle venner ind i mellem, tro mig! Det ville du også blive træt at i længden! smiley

  • #212   16. feb 2013 ÅÅÅÅrrrkkk Fuck! Nu bliver jeg nødt til at ringe til Dr. Dyr og sige hun skal komme og give Laura et par sprøjter violvand, når man nu ikke må ride mere!!!! Dullen gider på ingen måde jordarbejde og hendes ryg kan ikke tåle, at hun bare går på fold... Pis da også, jeg har lige brugt 3000,- på at få tilpasset sadel til hende smiley Max nederen med nederen på!!!!

  • #214   16. feb 2013 Den er også på dansk der hedder den: "hestens vej - dokumentar - danske undertekster" smiley

  • #215   16. feb 2013 Mathilde: Så må det være formuleret forkert. Ja, det kan da godt være de ville vælge folden frem for at lave noget, men i længden ville de blive træt af det, det er det samme hvis du går hjemme HELE tiden, ikke arbejder, ikke går i skole, ikke laver noget som helst, tro mig, det ville du også blive træt! smiley

  • #217   16. feb 2013 Sofie: Haha, kunne altså ikke lade være med at grine lidt af det du skrev! No offence smiley Men du siger at du ikke kan forstå at man kan tillade sig div. ting og så rider du selv måde med bid, pisk og spore? o:


    Men jaja, moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt! smiley


  • #218   16. feb 2013 Malene F:
    Jeg har ingen steder skrevet noget om mishandling?! Kan godt se jeg har været lidt 'ekstrem' igår i det jeg skriver. Jeg mener bare det er det 'ideelle' liv for hesten at leve naturligt. Jeg siger heller ikke at det er synd at opstalde sin hest i boks (så længe den har mange fold timer hver dag) - fordi de er så vandt til det, at de ikke oplever det klaustrofobisk nok til at stresse dem. Men igen så synes jeg løsdrift er det allermest optimale.

    Til alt det med at jeg ikke selv lever op til det hele:
    Jeg ejer for det første ingen hest pt.
    Det er svært at forandre sig fra den ene dag til den anden, eksempler: Hvor mange af jeg har (eller kender nogen) ikke forsøgt rygestop flere gange uden held? Eller besluttet sig for at "nu vil jeg smide de sidste par kilo" - og så faldet i igen....
    Jeg har tænkt længe over det her med vores måde og behandle hesten på, og er blevet mere og mere afklaret med, at jeg ikke synes ridning er okay på de præmisser de fleste rider på.
    -Jeg synes det vigtige er at jeg har et ønske om at forandre mig og en tro på det (kender i til "ønske, villighed, parat hed" i forhold til motivation for ændring?), og jeg ønsker det bedste for hesten. -Er det ikke første skridt eller hvad?! JO


  • #219   16. feb 2013 Stine: Hvordan kan din hest tåle at blive redet, men ikke gå på fold?

  • #220   16. feb 2013 Olivia:
    Det jeg skrev med hvordan man kan tillade sig div. ting. Det var som jeg OGSÅ skrev i forhold til et helt andet indlæg! Men synes da stadig det sætter nogle tanker igang om vores måde at holde hest.


  • #221   16. feb 2013 Anna Toft:
    Hvorfor skulle hesten blive træt af det? Det er jo dens natur, og hvis du oplever en hes 'kede sig' på folden, så er folden nok for lille eller din hest mangler noget at æde. Du er et menneske (tror jeg? :b ), selvfølgelig har du brug for andet indhold i dit liv.

    Hvorfor skulle hesten gide slæbe rundt på 45-100 kg kød om dagen? Det er unaturligt. Som jeg også har skrevet før mener jeg også man kan ride på ok præmisser, men det være sig uden tvang i form af bid, spore osv, og med ultra fine hjælpere. Og ja ja der er selvfølgelig også bidløse ryttere som kan være voldsomme


  • #222   16. feb 2013 Enig med Krikken ang. filmen

  • #223   16. feb 2013 Sofie: Hun kan godt tåle at gå på fold, det gør hun mange timer hver dag (ca 10 timer om vinteren). Hun kan bare ikke tåle KUN at gå på fold i længere tid uden træning ved siden af. Hun har en meget lang ryg og lænd, som hun desværre ikke bruger korrekt af sig selv. Hvis ikke hun bliver trænet, mister hun rygmuskler, så lænden og korsbenet låser. Da jeg fik hende, havde hun stået stille i ca 10 mdr, og det tog ca 2 1/2 måned med longearbejde og trækture i skridt plus 3 kiropraktorbehandlinger og massage ved siden af, før jeg fik grønt lys til at ride.

    Hun har jævnligt kiropraktor og massør (vedkommende er også dyrlæge). Hun fungerer fint med dette og er langt bedre fungerende end da jeg fik hende. Hun er røntgenfotograferet i overlinjen, og der er ingen forandringer, så problemet er rent muskulært.....


  • #225   16. feb 2013 Fuldstændig enig Freja smiley

  • #226   16. feb 2013 Enig med Freja, du har også ret i at det kørte af sporet heheh, men sådan går det jo nogen gange i en god debat smiley

  • #227   16. feb 2013 Stine:
    Hvis den bliver så dårlig af kun at gå på fold, at den ikke engang kan gå på fold, så er jeg selvfølgelig enig i at hvis ridning hjælper den til at kunne leve videre er det ok. Min generelle pointe er bare at ridningen i de fleste tilfælde ikke tjener andre formål en rytterens underholdning.. (Og her gider vi ikke starte en diskussion om arbejdsplader etc.)


  • #228   16. feb 2013 Hvor bliver jeg bare sur over at se nogle af de første kommentarer! "Vil du så stoppe din ridning? Nej vel..", "Så går vi bare ud og skyder vores heste" og "Alt ødelægger hesten. Alt er forkert og slår den ihjel". Hvad er det for noget at stå at sige om jeres egen hest! Måske er i ikke klar over det, men i sidder faktisk og kritisere jer selv.. Hvor skulle man vide disse ting fra hvis man ikke selv har gjort det? Sadlen lægger nogle pres på hestens ryg som ikke er godt for den. Det er heller ikke naturligt at der er en der skal sidde på hesten hverken med eller uden sadel. Hovedtøjet/trense lægger et pres på hestensnæseryg, nerver og muskler som stopper blodtilførslen og alt sådan noget, bidet ødelægger hestens mund fuldstændig og hvergang du bare klemmer til hesten bliver den det klem døvvere i siderne... Det bedste ville jo være kun at jordtræne med hesten.. Lære hesten at kende helt 100%.
    Jeg hader kommentarer hvor folk siger at man bliver nød til at bruge dit og dat for at jordtræne med en hest. Du har højest brug for et reb.. Jeg kan "longere" Diamond uden udstyr overhovedet i skridt og trav. (Hun mangler balance i galloppen) Hun skridter og traver rundt på en volte når jeg beder hende om det. Jeg har hverken pisk, longe reb eller noget som helst i nærheden... Så kom ikke og fortæl mig hvad man bliver nød til at bruge når man laver jordarbejde med hesten!


  • #229   16. feb 2013 Sofie - Min hest gå i løsdrift, og marken/ folden er dejlig stor, og han har altså overhovedet ikke noget imod at komme ud og ride! Hvis han havde et problem ville han jo ikke lade mig give ham saddel på osv. Så ville han ikke gå frem ad og gøre som jeg beder ham om! det som det handler om er at hvis hesten er lykkelig sammen med sin ejer, så vil den gøre alt for ejeren. Desuden kan man ikke se på hesten om den har lyst til at ride. Det er noget man kan mærke på den! den måde den går frem på, den måde den gør hvad man vil have den til.. tror du virkelig den vil gå med ørene fremme, eller gå afslappet og nede med hovedet, hvis den var ved at dø? nej, godt så...


  • #230   16. feb 2013 Mia: Folk svare sådan fordi de er trætte af fanatikere der beskylder alle andre for mishandling..
    Og jeg vil altså gerne se beviser, konkrete beviser fra anerkendte eksperter der viser de ting du skriver, især at et korrekt tilpasset hovedtøjet lukker for blodtilførslen og at et korrekt tilpasset og korrekt brugt bid ødelægger munden ??


  • #231   16. feb 2013 Freja: Man er da kun fanatisk hvis man mener at man ved den endelige sandhed og alle andre tager fejl, hvilket jeg sjældent ser hos dem der mener det er ok at ride, de skriver jo ikke at folk skal ride eller skal gøre som dem (i de tråde jeg har set) de fleste er åbne for forskellige måder at gøre det på, men at dømme alt ridning ondt og mishandling det er fanatisk..
    Hvor ser du "Pro" ridning folkene være fanatiske ?


  • #232   16. feb 2013 Vil også godt se noget dokumentation på at det er så skadeligt for hesten hvis den går med tilpasset udstyr.... Syns godt nok undskyld mig at nogle er blevet noget fanatiske hvad angår udstyr. Fint nok hvis man vil lave jordtræning og horsemansship osv. Men det siger bare ikke mig noget. Dermed ikke sagt at jeg ikke er opmærksom på om min heste trives - for det betyder alt for mig at de har det godt! Jeg har mine heste for at ride på dem. Dels at få nogle gode ture i skoven men sandelig også nogle gode procenter når vi er til stævne. De bliver passet med smed dyrlæge sadeltilpasning og massage så mener bestemt ik de lider nogen nød!


  • #233   16. feb 2013 Syns bare ikke der er dokumentation nok...
    Og hvis du læser efter skriver jeg at det at mine heste trives betyder alt for mig... Siger bare at jeg ikke går op i jordtræning, horsemansship osv el hvad du vil kalde det smiley


  • #234   16. feb 2013 Mia & Diamond: Pointen er at uanset hvad man gør vil der altid være modstandere og folk der mener det og forkert og man skal gøre noget andet!
    Selvfølgelig går vi da ikke ud og skyder vores heste (Har du hørt om ironi?) men man kan ikke gøre noget rigtig hvis man spørger alle.


  • #235   16. feb 2013 Jeg syntes det er SKAMMELIGT, at skrive kommentarer som "Så skyder vi bare vores heste", "Så må jeg have dr. dyr til at give hesten en sprøjte", og ligeledes irriterende at se den tilbagevendende (og fuldstændige ligegyldige kommentar) "jeg elsker kage!". Hvis man læser tråden, så fremgår det på ingen måde at TS fanatisk går ind for noget specifikt. Hun har oplevet at få udvidet sin horisont ved at se overstående dokumentar, og ønsker at dele denne nytilegnede viden med andre heste interesseret. Men vi formår stort set kun at møde hende med spot, og håndlige kommentarer. Det er på alle måder i orden at have en anden holdning en TS (har jeg selv), men vi må kunne formidle den anderledes smiley

    God weekend alle sammen.


  • #236   16. feb 2013 Dejlig modent og sandt indlæg Simone :). Har smidt en tommel til dit indlæg smiley

  • #237   16. feb 2013 Signe: Jeg er altså ikke et menneske? Hvor får du dog det fra? smiley Mange heste er altså glade for at lave noget, mine to ville ikke kunne holde til det hvis det kun skulle gå på en fold 24/7 og stå og glo, det ville de bliver træt af. Og der er jo noget der hedder fridage og ferie? smiley

  • #238   17. feb 2013 Freja: Så skal du da vist læse alle indlæg igen, der er mindst 3 i tråden der direkte skriver at man burde stoppe med at ride og bare træne lidt fra jorden og nusse og strigle bla TS..

    Anna: Den var vist til Sofie smiley


  • #239   17. feb 2013 Ja, sorry! xD

  • #240   17. feb 2013 Sikke dog en hellig forsamling denne video har bragt os...
    Og for at være helt ærlig, så er det jo altid de samme typer som er imod ting som bid og lignende. - hvis i forstår smiley

    Jeg har fuld respekt for at nogle vælger at ride bidløst, det er jeres valg, så det går jo ikke ud over mig. Fair nok hvis i så vil ride i rebgrime i skoven.
    Fair nok for dem der laver jordtræning, det er jo ikke mig der mister fornøjelsen af at se verdenen fra hesteryg.
    Det er ligeså okey for mig, at nogen vælger at udøve horsemanship. - Min hest trives fantastisk, så det vil jeg ikke 'spilde' min tid på.

    Dér hvor det så ikke længere er okey, er når bidløse ryttere (eller andre ryttere der rider uden almindeligt udstyr), går ind og kritiserer os bidryttere. Ja, passer udstyret ikke eller misbruger rytteren det, så skader det hesten. Dét at der ligger et stykke metal i munden som kun støtter eller vejleder hesten, skader den jo ikke. For rider du rigtigt, så skal kun 5 % af det der gør at hesten går til bidet, rent faktisk komme fra bidet, resten kommer fra sædet en schenklerne. Se på OL-rytterne. Tror i helt oprigtigt på at hestene ville udføre alt dette hvis hesten led, havde ondt og slet ikke ønskede at arbejde? Og er der overhovedet nogen der har set en bidløs rytter konkurrere? .. Nok ikke særligt højt, da bidet sender de bedst mulige signaler UDEN at skade hesten. Desuden er dét at ride i cordeo vel mere skadeligt for hestens ryg end det er at ride med sadel, da man jo sidder på rygsøjlen (hesten har jo ikke redet frem- og nedadsøgende så man har frembragt muskler).
    Det gør mig ligeså sur, når folk siger at det er unaturligt at ride en hest og derfor skal man vælge jordtræning. Hesten har levet og tjent menesket i flere tusind år. Det vi kalder naturligt, har vi for længst fravant den og avlet ud af den. Tog vi en ganske almindelig hest og slap fri, så ville den højst sansynligt ikke overleve. Den ville ikke få det bedre, for den har ikke fået 'sin gamle frihed' tilbage. Nej, den har fået en helt ny tilværelse som den ikke længere er beregnet til. Desuden nyder mange heste at arbejde, at kunne gøre sin rytter glad, den savner jo slet ikke vildhestelivet, for det ved den ikke hvad er. Men hvis man virkelig vil gøre tingene helt naturligt, så går jordtræning vel heller ikke an? .. Det er jo ikke naturligt for den.
    Ligeså er det så belastende når man læser beskeder som
    "Horsemanship er STADIG al omgang med hesten, og ikke jordtræning. Hvis ikke du interesser dig for "horsemanship" Vil det så sige at du ikke interessere dig, hvordan du omgåes din hest til hverdag? Det håber jeg da ikke... "
    Sikke en gang vrøvl. Trist at man skal se sådan på det. At hvis man ikke udøver horsemanship, så interesserer man sig ikke for sin hest's velbefinden. Det er en gan vr'vl (og en virkelig styg en af slagsen) og det tror jeg ikke at der er mange der er i tvivl om..

    Ta det nu roligt alle sammen. Jeg accepterer at folk render rundt og er 'hellige', men kun lige ind til at min ridning bliver kaldt dyremishandling. Og nej, jeg er ikke 'moden' nok til at inorere sådanne kommentarer, faktisk irriterer det mig voldsomt, så vær nu søde at acceptere det. Men skal jeg komme med min ærlige mening, så synes jeg at folk ofte puster små ubetydelig tryk i hestens mund, op til at være dyremishandling, skadeligt, unaturligt og lignende. Sørgeligt.


  • #241   17. feb 2013 Ego: Jeg ved godt at det er ironi syntes bare stadig det er noget lort at lukke ud smiley

  • #242   17. feb 2013 Nathalie: Er enig med dig i mange punkter, men der er et par ting du har misforstået smiley
    En cordeo har intet at gøre med om du sidder på hestens rygrad at gøre, man kan sagtens ride med cordeo og sadel.. Om hesten har muskler kommer an på hvordan hesten bære sig, nogle gør, andre gør ikke..
    Ang stævner uden bid, så er der springryttere på højeste nivue der rider uden bid, i dressur er det ikke tilladt så der har rytteren jo ikke et valg..
    Og angående HMS så tror jeg du misforstod hvad der blev skrevet, det der menes er at horsemanship ikke som mange tror er jordtræning eller en bestemt måde at gøre tingene på, oprindeligt betyder Horsemanship bare omgang med heste, dvs vi laver alle HMS hver eneste gang vi omgåes vores heste, bevidst eller ubevidst og uanset hvordan man træner går man vel op
    I hvordan man omgåes sin hest, så det er sådan det skal forståes, ikke som at vi alle skal bruge reb grime og orange Stick eller lignende smiley


  • #243   17. feb 2013 Freja: Nu skrev jeg mindst 3 fordi jeg orkede ikke læse det hele igen, men kunne huske i hvert fald 3 (og du skrev jo der ingen var) ja noget af det trækkes i land senere, men der kommer nogle ret voldsomme udsagn om at ingen heste kan lide ridning, bid gør ondt lige meget hvad osv osv der udtales også at man ikke burde ride, det trækkes så i land, men virker mest som om det er fordi man føler sig presset..
    Men ja nogle reagere voldsomt, men ingen bryder sig om at blive beskyldt for at deres dyr lider..


  • #244   17. feb 2013 Freja: Så lidt, trods alt bør man drage sine konklusioner på de rette grundlag smiley
    Forresten undre jeg mig over man ser en video, og derefter vil omlægge alt efter den og tror på alt hvad der siges, sandsynligvis uden kilder til påstandene eller lignende..
    Fint det giver dtof til eftertanke, får en til at se nærmere på nogle ting og stille spørgsmål, men flere i tråden konkludere jo faktisk bare at sådan er det..


  • #245   17. feb 2013 Freja: Hvis du læser TS første par indlæg skriver hun at hun vil stoppe med at ride fordi det er forkert..
    Og Mathilde skrev at 2 delt bid gik op i ganen (det indlæg er så slettet nu) da hun bliver rettet så skriver hun at det er ligemeget for alle bid gør alligevel skade..
    Der er mere længere nede bla om at perfekte heste mennesker ikke rider deres heste og lignende og at ingen heste bryder sig om at blive redet..


  • #246   17. feb 2013 Spændende debat i føre i to :).
    Jeg er en af dem, tror jeg nok, som har trukket min mening tilbage. Tror jeg lod mig rive med af det alle andre gjorde.

    Freja: jeg er lige begyndt på jordtræning, fordi min hest ikke kan rides. Jeg sad med den fornemmelse du næver til sidst, da jeg i forvejen tænker "er det her nu okay, når jeg gør sådan og sådan".

    Men ja stof til eftertanke...

    Vil lige tilføje at en af springrytterne til OL faktisk red med hackamore smiley


  • #247   17. feb 2013 Freja: hm smiley

    Tror meget det handler om at man skal finde en vej, nogle metoder, som fungerer for en selv og personens hest :). Vi kan jo ikke alle være enige og der vil altid være folk der mener at mine trænings metoder er forkerte, men ja sådan er det jo bare smiley


  • #248   17. feb 2013 Freja: absolut. Så længe man respektere hinandens mening og holder tonen, så elsker jeg en god debat :).

    Igen er jeg enig. Syntes nogle mennesker bruger samme træningsmetode på alle heste og har samme holdning hele vejen igennem. Man holder for meget fast i traditionerne og er bange for at prøve noget nyt.


  • #249   17. feb 2013 Nathalie:
    Jeg tror lige præcis at OL hestene arbejder for at UNDGÅ yderligere smerte. Reagerer de ikke på hjælperne ved de at der kommer kraftigere hjælper.


  • #250   17. feb 2013 Jeg vil altså bare lige vise hvad der sker med en hest der bare får lov til at gå i løsdrift, bliver striglet, får dyrlæge og smed;

    Felix er 10 år, og har ALDRIG i sit liv lavet en skid. Han har gået og passet sig selv, sammen med nogle andre heste.

    Nu bruger jeg ham til hygge, går ture med ham, og onde onde mig, ja jeg sætter børn op på ryggen af ham! Og ved i hvad?
    Før var han umulig, han bed, skubbede, løb og var i det hele taget ikke særlig nem. Wupti, så brugte jeg en masse tid med ham, lod mine brødre ride lidt på ham og nu, tja nu er han en vidunderlig hest som ELSKER når man tager ham ud og gå eller ride. Og jeg tror aldrig at han har været lykkeligere!
    Han har ikke tabt sig meget, da jeg kun har haft ham et par måneder, men i kan da lige se hvordan han så ud, lige da jeg fik ham hjem smiley
    Han var IKKE en glad pony!


    profilbillede
  • #251   17. feb 2013 Så jeg syntes bestemt ikke at hestene bare skal gå og "passe" sig selv, men at det er vigtigt at man rider dem ordenligt. Felix er en hest som skal arbejdes med, før han er glad. Og det er noget jeg VED! smiley Så at lade ham gå i løsdrift uden at blive brugt, ville langsomt slå ham ihjel, hvilket han, som i kan se, var godt på vej til ..

  • #252   17. feb 2013 Ja men nu blev der sagt at det allerbedste for hestene var hvis de levede i løsdrift, og kun blev striglet en gang i mellem + fik smed og dyrlæge når det behøves.. Det er bare ikke optimalt smiley

  • #253   17. feb 2013 Nej enig bliver man nok aldrig, synes det er fint andre bruger andre metoder eller ligger vægt på andet, så længe det ikke direkte skader hesten..
    Hader bare når folk går over i det der "hvis i ikke gør som mig" mode, især når de pakkes pænt ind, som i "det er da fint det i gør i ligger jo bare vægt på noget andet end forholdet til hesten" det er så bedrevidende og nedladende, lige som jeg hader når bidryttere mener at Bidløst da er fint hvis man kun er til hygge, eller "konkurrence" ryttere mener at anatomisk ridning er fint hvis man bare vil tulle.. Det der med at nedgøre andres metoder til pjat og useriøst er plat, accepter dog at folk gør tingene forskelligt og at man sagtens kan være seriøs alligevel..
    Og ja nogle er meget fastlåste og vil ikke lære nyt og vil hellere lytte til "sådan har jeg altid gjort" eller "det siger min ridelære/dyrelæge/staldejer og de har 40 års erfaring" og så afvises alt nyt, selv om det er forsket i og bevist af eksperter..


  • #254   17. feb 2013 jeg håber aldrig at heste vil mærke de følelser jeg har og reflektere dem..!! lider forfærdeligt af angst.. så det skulle helst være den anden vej rundt.. smiley

  • #257   20. feb 2013 Så længe min hest er glad og afslappet og elsker vores træning kan undersøgelser og dit og dat rende mig et vidst sted smiley

  • #258   20. feb 2013 Nøj hvor har den film været oppe mange gange og det er da også en super god film! Ingen tvivl om det (:

    Men det er ikke skadeligt at ride hesten. Vi skal bare huske at tænke os om en ekstra gang, inden vi straffer den med pisk og spore og hiver den hårdt i munden fordi den ikke lige opføre sig ordentligt. Og så skal vi huske at hesten ikke forstår vores "menneskesprog" men kropsproget og vi kan lære en masse af hvordan hesten fungere i naturen.

    Det handler bare om at bruge ganske alm. sund fornuft... Sådan tolker jeg filmen (:


  • #259   20. feb 2013 Sofie Kristensen - Jeg er ked af at sige det, men hvor er det arrogant at udtale sig om ryttere på OL niveau! At du påstår at hesten gør det den bliver bedt for at undgå smerte, er simpelthen noget sludder. Det kan godt være at nogle Ol ryttere brugere hårde metode, men det er langt fra de fleste. De fleste ryttere på højt plan, har ALDRIG gjort noget der har givet hesten smerter, de sidder ikke og losser eller pisker deres heste til de makker ret. De bruger deres hjælpere bed at øge presset (uden at give smerter af nogen form) til hesten reagere og så fjerner de presset igen. Præcis som vi andre gør. OL ryttere gør som os andre der er har bare forfinet deres teknik, og er derfor også ofte bedre og mildere overfor hestene end vi andre.

  • #262   12. apr 2013 du siger denne video handler om hvordan vi skader heste, og hvordan de er i det fri.
    men nu er det ligesom TAMheste vi har, og om vi så bare arbejdede med dem fra jorden er det jo stadig en TAMhest så den ville aldrig kunne have det som en vildhest, at løbe rundt i et land på åbne enge og være mennesky.
    i gamle dage blev de avlet til at være "biler" og "traktore" som kunne transportere os, og hjælpe os i marken, idag bliver de avlet til, avl, show, spring, dressur, kørsel osv. ikke til jeg vil ikke ride på dig hest fordi det er syndt arbejdte, deres "job" er jo ridning osv. ligesom, som Iben siger at vi har et arbejdte, jeg bliver jo så avisbud her i maj eller juni, og jeg skal cykle rundt med raklamer, på samme måde som heste skal transportere os eller avle føl eller hvad de nu skal smiley
    bare tage min gamle pony Bella, godt du ikke ejede hende for det enste og jeg mener virkelig det eneste hun kunne lide var ridning og mad, hvis hun blev longseret vendte hun røven til og sparkede, hvis du trænede jordtræning napped/bed hun altid, red du gjorde hun det mindste du bad hende om, hun blev ved selom du virkelig kunne høre hendes værktrækning og sveden den rendte, hun ville disideret kunne løbe sig ihjel fordi hun ikke ville svigte.
    håber ikke du ser det her som kritik for det er det ikke smiley det er bare MIN mening smiley


  • #263   12. apr 2013 Nå jamen hvis det er en tamhest så er det heeeelt iorden at den har ondt! Arg, det giver ikke mening smiley

    Og hvis hesten opfører sig på den måde, så har du gjort noget galt.. smiley


  • #264   12. apr 2013 Olivia, siger jo ikke at den må have ondt, bare at vi aldrig kan give dem helt den samme frihed som hvis de var vildheste smiley og at de fleste rytter (med undtagelse begynderne) jo har lært hvordan man rider, og skader hesten mindst mulig med bidet. smiley

    og Bella har ALTID været sådan, så det er jo ikke noget jeg har kunnet have gjordt galt i den tid hun levede (døde i mandags d.08.04.13) og hvorfor skulle det lige være mig der fik skylden ? det kunne lidesågodt have været tidl. ejer eller tidl. ejer igen osv.


  • #265   12. apr 2013 Nej, det er bestemt ikke de fleste der ved hvordan man bør bruge biddet! Nærmere 8-10% af alle der rider med bid smiley

    Forkert kommunikation, efter min mening smiley
    Det kan godt være det ikke var din skyld, men du kunne have rettet op på det, hvis du vidste hvordan..
    R.I.P! smiley


  • #266   12. apr 2013 de fleste jeg kender rider heldigvis meget fint med bid. og det var nu egentlig dem jeg tog tænkeren til da jeg lige tænkte over det smiley

    jeg nåede også at rette op på en del af det med Bella smiley bla. lærte jeg hende at ride bidløst i gallop og at kunne div. ting i horsmanship smiley


Kommentér på:
vi skader hesten uden vi ved det

Annonce