{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.767 visninger | Oprettet:

Min pony bukker helt sindsygt! {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har lige fået en ny pony som ellers er SÅ sød! Men den bukker helt vildt!
Vi hentede den søndag, hvor den også smed mig af, men så satte min ridelære sig op på den og den gjorde INGENTING og jeg red den uden problemer resten af timen.
Så har min ridelære redet den mandag og tirsdag fordi jeg ikke var hjemme, og den gjorde INTET! Den var SÅ sød, men så kommer jeg onsdag for at ride den og så bukker den til jeg falder af og bag efter min ridelære og så sætter hun sig så op igen, og den bliver ved! Og det er ikke de der små bukkespring.. Nej, nej.. Det er helt op med bagbene og så videre...

Hvis ikke den holder op tror jeg den desværre nok den bliver nød til at blive kørt tilbage til der hvor vi købte den, men det vil jeg helst ikke have, men ville nok heller ikke kunne klare en pony som bare bukker og bukker...
Så er der nogen som please vil hjælpe? Har nogle idéer eller noget?
Den har altid været lidt fræk osv.. men kan man få den til at holde op? For min skyld må den gerne bukke lidt, men ikke hver ENESTE gang...
Den havde ikke været på fold siden vi købte den.. Kan det have noget med det?
Jeg ville blive virkelig glad hvis noget vidste noget, eller kunne hjælpe.
Jeg har min dygtige ridelære indover hele tiden, så hvis det var noget med sadlen osv. ville hun nok have gjort noget ved det...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min pony bukker helt sindsygt!
  • #1   29. mar 2013 Tjek dyret for smerter.

Heste kan ikke være frække.

Og hvorfor er den ikke på fold?

• #3   29. mar 2013 har i lagt en ny sadel på. hesten reagere nok os ldt sådan fordi den ikke kommer ud og det er et nyt sted. der kan lægge mange ting bag det

• #4   29. mar 2013 Jeg tænker straks ondt i ryggen . Men det kan være så meget..

Hvoforo kommer den ikke på fold?

• #6   29. mar 2013 Tjek for smerter :).

Tena - Hvor står der den ikke kommer på fold?

• #7   29. mar 2013 Hvis hesten ikke har smerter (tjek dog sadlen osv. alligevel), så kan det være inddirekte læring fra din side. Heste ved ikke ret meget, men de ved at de flytter sig fra pres. Når mange ryttere stiger op på deres hest har de stramme tøjler = hesten bakker. Den får så et rap i røven (eller andet for at fortælle den, at det skulle den ikke), så den går frem i stedet. Rytteren rykker så til i den ene side af tøjlen = hesten går sidelæns, rytteren tager fat i den anden tøjle = hesten går til den anden side. Til sidst, når der bliver ved med at være pres fra tøjlerne eller lign. går hesten i vejret og stejler, rytteren slipper presset og hesten sætter et flueben. Man har nu, inddirekte, lært hesten at stejle (-;
    Og husk, det er kun et eksempel (-;

Det kan også være det, men jeg hælder mest til det samme som DD og Bettemus (-;

• #8   29. mar 2013 Jeg ved ikke præcist hvorfor den ikke er på fold, men jeg tror det er fordi jorden den er frossen, og hvis de skulle falde på den frosne jord...

Hvis den havde haft ondt i ryggen, eller noget med sadlen havde min ridelære nok sagt noget, og vi har nævnt det for hende, men hun sagde at sadlen lå fint og alt det der..

• #9   29. mar 2013 Prøv evt. at tjekke dens reflekser. Tryk den under ryggen, eller kør enden af bilnøglen under maven på den. Kan den ikke løfte ryggen korrekt, er det et tegn på, at der er noget galt (-;

• #12   29. mar 2013 Altså den plejer at gøre det når jeg vil have den ind på en volte..? Kan jeg gøre noget forkert der? Og den steljer ikke den sparke op med bagbenene og hopper..

• #13   29. mar 2013 Heste kan nu godt komme ud, selvom jorden er frossen. Jo mere de er ude, jo bedre bliver de til at kunne stå fast på underlaget og undgår at miste balance. Jo mindre de kommer ud, jo større chance er der for at de falder osv. smiley

Jeg ville stadig få den tjekket.

• #14   29. mar 2013 Ud på fold med hesten. Den kan sagtens klare lidt frossen jord.,. Mine heste går i løsdrift og går ude 24 timer i døgnet 365 dage om året.. smiley

• #16   29. mar 2013 Ville få tjekket den for smerter i ryggen som det første smiley Men eftersom den går fint med din ridelærer lyder det ikke til det er der problemet ligger. Har du overvejet om det kan være noget du gør? Om du måske bliver nervøs når du rider, eller kommer til at kilde den med benene? smiley

• #17   29. mar 2013 Ja. det er min egen. Vi købte den i søndags.. Vi købte den fra en hestehandler, men han var sød og han havde stadig den der kærlighed til dyr. Den har gået rideskole før den kom hen til ham, og den har vidst altid bukket eller været lidt fræk...

• #18   29. mar 2013 En hest kan ikke være fræk. De handler ud fra instinkter, og kan ikke tænke: "Nu skal jeg være fræk og bukke så meget at min rytter falder af!"

• #20   29. mar 2013 Altså man kan sagtens lære hesten at bukke inddirekte, ligesom stejle, det handler bare om hvordan man gør det, men jeg har desværre ingen ide eller lign. hvorfor den gør det ud over det jeg allerede har skrevet, som smerter og den inddirekte læring.
    Gør den det også, når der er anden rytter på?

Bettemus:
    Puha, nej det er så svært at fjerne det flueben igen xD

• #21   29. mar 2013 Nu ved jeg med min egen at hvis hun ikke kommer ud, bukker hun også.. Frossen jord er ikke en undskyldning smiley jeg ville straks sætte den på fold med en anden, og så se om det ikke hjælper.. Hvis det ikke hjælper, så ville mit bud også være ondt i ryggen.. Er den Van til at komme ud hver dag?

• #22   29. mar 2013 Hvis den er vant til at være på fold kan det godt være med til at den er friskere, dog tror jeg ikke det er det når der ikke er noget med ridelæren smiley

jeg har oplevet at min ellers utrolig søde og rare hest blev solgt til en pige, den begyndte at blive sur når hun red den, og ville og gerne begynde at bukke (hvilket den aldrig har gjort ved mig) Hun leverede den tilbage, og jeg var ude og ride den samme dag den kom hjem, og der var INTET.. jeg så så noget video af hende ride den, og fordi hun ikke var så rutineret, lænede hun sig frem, hvilket gjorde at hende hæle kom tilbage og lå i siden af hesten hele tiden smiley dette var åbenbart nok til at tirre min ellers bundstabile hest smiley

Så det kan jo godt være den måde du rider på, hvor din ridelære måske rider den anderledes? et eller andet der lige irritere den smiley

• #26   29. mar 2013 og ja jeg syntes lige som de andre at det bare er med at gå den smidt på fold smiley hvis jeg var hest ville jeg blive sindsyg af at stå i en boks uden kontakt med andre heste smiley

• #27   29. mar 2013 Fornuftigt, Luna (-;

• #29   29. mar 2013 den har helt sikker ondt. du skrver den ikke gjorde det med din ridelærer men er begyndt men hende os og når du vil har den på volte gør det det os det lyder meget som om den har ondt.

• #31   29. mar 2013 Hihi, det gør vi Luna (-;

• #32   29. mar 2013 Hun siger, at fordi den ikke kommer på fold, er fordi hvis den får en skade kan vi ikke aflevere den tilbage, som vi ellers godt kan hvis den er noget for mig alligevel.

• #34   29. mar 2013 Når den så ikke kommer på fold har du den så ude fra boksen hver dag i mere end 5 min?

Og nu ved jeg ikke om du har svaret på dette, men bukker den også med andre ryttere? (-:

• #36   29. mar 2013 Din ridelære er hverken dyrelæge eller sadelmager, hun kan ikke bare med et enkelt blik se om hesten har ondt eller om sadlen trykker.. Ville få det tjekket af en med forstand på det..
    Bare det at hestene ikke kommer på fold pga lidt frost viser at dem der har stedet mangler grundliggende viden om heste smiley heste kan sagtens komme ud som vejret er..

• #37   29. mar 2013 Ja den er ude hver dag. Enten har vi gået en tur med den sluppet den løs i ridehallen eller redet den.
    Hestehandleren siger den også har gjort det lidt med de piger der har redet den der. Den har også gjort det med min ridelære.

• #38   29. mar 2013 Det er da bedre hesten får en skade, end at du kommer slemt til skade? Den kan slå dig ihjel, hvis den bliver vild nok... Så skid da på en skade...

• #39   29. mar 2013 1. Ud på fold med ponyen! De kan altså godt komme på fold, selvom jorden er frossen

2. Lad da lige staklen falde lidt til, inden I begynder at forlange en hel masse af den! Den bliver redet samme dag, som har hentet den... Det er ikke særligt hensynsfuldt.... Træk den rundt på området og i ridehuset, hyg med den i boksen og på staldgangen, få et godt forhold til den, inden du begynder at forlange noget af den fra ryggen

3. Få en kiropraktor til at gå den igennem. Hvis den "altid" har bukket lidt, så er det da på høje tid, at den bliver tjekket igennem, heste bukker ikke uden grund!

4. Få en sadelmager til at tjekke sadlen. Medmindre din ridelærer også er sadelmager, så er det altså ikke godt nok, at hun/han har tjekket sadlen. Det er ikke for sjov, at det tager lang tid at blive sadelmager!

• #40   29. mar 2013 Det er da altid noget, at den er ude i ridehallen, men ellers kan den ikke få et lille stykke på en mark? Det er helt klart bedst til den (-;
    Okay, for så er det ikke sikkert det er dig der giver fejlsignaler fra ryggen. Hvis du vil tjekke det, så kan du prøve at få en helt tredje rytter op, gør den det, så er det højest sandsynligt smerter fra fx fejltilpasset sadel (-; Men jeg vil anbefale dig at få den tjekket af en sadelmager (-; Måske trænger sadlen til en opstopning

• #42   29. mar 2013 Der er en grund til at den bukker, det er der altid og det er ikke frækhed (for heste er ikke istand til at være frække) eller på anden måde ponyens skyld.. Er den tjekket af dyrelæge ved køb ? Ellers se at få det gjort..

• #43   29. mar 2013 Vores heste går på fold hver dag. Også da jorden var frossen, og jeg havde den på prøve.. Hvis du vil se om hesten er noget for dig, skal du give den "et normalt liv" ellers vil den måske ikke, opføre sig som den hest du prøvede.. smiley

• #44   29. mar 2013 Stine Blom J: Vi red den ikke en hel time og forlangte alt muligt af den da vi hentede den. Vi red måske en halv time stille og roligt..

• #45   29. mar 2013 Har du forresten tjekket tænder på den? For det kan faktisk godt komme fra tænderne. Eller måske passer biddet ikke helt til hesten? At finde et rigtigt bid, som passer hesten perfekt er ligesom at finde den perfekte sadel og en nål i en høstak, altså en ordentlig omgang! o:

• #47   29. mar 2013 Signe: Den er blevet tjekket af en dyrlæge da vi købte den. Altså så'n noget bøjeprøve

• #48   29. mar 2013 Bettemus: Men nu kom vi jo til at ride den helt fra starten af.. Skal vi så give den en pause nu?

• #50   29. mar 2013 Bettemus:
    Siden i søndags smiley

• #51   29. mar 2013 TS: Har I tjekket dens tænder? (-; Eller passer biddet til den?

• #52   29. mar 2013 Hvis du ikke har mulighed/interesse i at finde ud af hvad der er galt, så synes jeg I skal sende den tilbage

jeg ville:
    få tjekket ryggen (jeg bruges selv Kranio Sakral Terapi og Equine Touch, men man kan også få dyrlæge, kiopraktor ell. lign ud)
    få tjekket sadlen - din underviser er ikke sadelmager, hun kan ikke være sikker på at den er i orden
    - få tjekket tænder på den

• #53   29. mar 2013 Ida-Marie: selvom I bare har tullet rundt en halv times tid, er det da stadig en voldsom oplevelse for ponyen. Den kender ikke stedet og heller ikke dig. Bare det at skulle forholde sig til nye omgivelser kan være svært for en hest, og når den så heller ikke kender rytteren (og stoler på vedkommende) giver det altså en del utryghed....

• #54   29. mar 2013 og på fold med den!

• #55   29. mar 2013 Jeanette: Altså vi har ikke tjekket tænder og sådan noget. Men når jeg har taget hovedtøj på har jeg ikke kunnet se noget forkert ved bidet, men jeg ved nu nok heller ikke så meget om det.
    Hovedtøj og sadel er fra da min ridelærer red 1'er pony, og det var den samme slags.

• #56   29. mar 2013 Tjek dens tænder, da det kan komme derfra (-;
    Øhm.. Hvor mange næsebånd har den på, og hvor stramme er de? (-;

• #57   29. mar 2013 Mht tænder: at den er dyrlægeundersøgt inden I fik den hjem, er ikke nogen garanti, for at der ikke er noget med tænderne. Jeg købte på et tidspunkt en vallak, hvor dyrlægen bemærkede i handelsundersøgelsen, at den havde små tandspidser. Da jeg fik min dyrlæge ud for at ordne tænder på den, havde den MEGA tandspidser inde bagved og en deform kindtand!

• #58   29. mar 2013 En hest kan også komme til skade i en boks? Så den holder altså ikke den med at den kan komme til skade på folden osv, for ja det kan den, men det kan den også på tur, under undervisning, i boksen, på staldgangen m.m.

• #60   29. mar 2013 Det er måske lidt sent at sige, men vi er ikke interesserede i at bruge en masse penge på at få den undersøgt for alt muligt.. For så aflevere vi den bare igen. Derfor er jeg mere interesserede i at få nogle tips som ikke koster penge...

• #63   29. mar 2013 Hvis man ikke er interesseret i at bruge penge på at få en hest undersøgt for om der er smerter eller andet galt, mener JEG at man ikke er ansvarlig nok til at have hest..

• #65   29. mar 2013 TS: Hvor mange næsebånd har den på og hvor stramme er de på hesten? (-;

• #66   29. mar 2013 Jo vi vil gerne bruge penge på en hest.. det gør vi også med den jeg har nu, men vi har lige fået den og hvis den ikke dur alligevel må vi gerne komme tilbage med den, og det har ejeren intet i mod. det eneste han sagde, da vi fortalte ham at den bukkede rimelig meget var, at vi bare kunne komme tilbage med den.

• #67   29. mar 2013 Jeanette: Øhm.. Er ikke sikker, men tror det er et normalt kombineret hovedtøj.. Jeg er ikke hjemme fordi jeg ved at tage ryttermærke 3 og 4, så jeg har kun redet den 2 gange siden vi fik den, så har ikke helt styr på alt dens udstyr endnu.. Jeg har strammet dem så der er plads til 2 fingre, som man skal.. Ikke?

• #68   29. mar 2013 Hvis den ikke kommer på fold, kan der ophobe sig en masse energi. Giv den evt. lov til at få en fræse tur i hallen engang i mellem i hallen smiley
    - men tror den vil fortrække at komme på fold smiley

• #69   29. mar 2013 Bette - Derfor er det stadig min mening.
    Selvom hun er under 18, skal hesten stadig tjekkes hvis det er nødvendigt, og skal der kastes penge efter den må der det..

• #70   29. mar 2013 TS: Jo der skal være to fingre på højkant under næsebånden bag biddet (det "store" næsebånd).
    Har den næsebånd på, som denne (-;

(Billede venligst lånt af google)

profilbillede
  • #71   29. mar 2013 Smid den på fold da!
    De kan sagtens gå på folden, selvom jorden er frossen!
    De "Finder" selv ud af hvor de kan gå.
    Heste ved hvor der er farligt og ikke. det samme med, at de ikke spiser giftige ting smiley
    De kan føle selv om de kan gå der!

• #73   29. mar 2013 Jeanette:
    Ja det er sådan. Næsebåndet er bare ikke så stort, som jeg husker.
    Ups.. Jeg troede det bare var 2 fingre.. Så her jeg nok strammet det for meget..

Bettemus:
    Hvis jeg skal bruge 2 år på det... vil jeg nok vælge at levere den tilbage.. Jeg tror jeg snakker med min ridelærer om at den skal på fold, og så må jeg lige se..

• #74   29. mar 2013 Ida:
    Jeg har skrevet en PB i stedet (-;

• #75   29. mar 2013 Jeanette:
    Super! smiley

• #76   29. mar 2013 Ida, som sagt så skal du få tjekket de forskellige ting der kan give den smerte/ubehag og først derefter (når du har fundet ud af hvad der var galt og rettet op på det) kan du ride den smiley

bare fordi sadlen har ligget på en anden 1ér pony betyder det ikke at den passer din - alle heste er forskellige ligesom vi mennesker er smiley

• #77   29. mar 2013 For det første - ud på fold med den, det skaber en mere trivelig og harmonisk hest.

Tjek tænder, rygsmerter og sadel. Se om der er et mønster i bukkespringene - kommer de altid ved overgang til en anden gangart? Eller når du lægger schenkel til? Eller beder den om noget krævende?

• #78   29. mar 2013 Jeg ved godt det ikke er sikkert at den passer bare fordi de begge er 1'ere, men som sagt, hvis jeg skal bruge en masse penge på at få den undersøgt, vil jeg hellere aflever den tilbage, da jeg ikke er interesseret i en pony der har problemer. Jeg ved godt det ikke er sikkert den har problemer, men at den bare skal tjekkes, men det koster jo penge, og det er måske ikke dem vi har mest af i min familie...

• #79   29. mar 2013 Johanne:
    Bukkespringende kommer ved mig når jeg skal lave en volte.. Vi skal nok sørge for den kommer ud på fold! Det behøver i ikke kommentere på mere..

• #80   29. mar 2013 Det er selvfølgelig ikke nemt at rådgive dig om hvad du skal stille op med din pony, men må give mange i tråden ret..

Heste har på ingen måde godt af at stå inde i så lang tid! Det er fint at den kommer ud og bliver rørt i ridehallen ol., men frisk luft og masser af plads kan til tider være mirakelkuren (det kender jeg fra min egen kære hest, som bliver helt tosset, hvis der går bare en dag uden foldtid smiley ) - så skidt med den hårde jord! Der er ingen grund til at blive pyldret. Hesten skal nok finde ud af det.
    For det andet: Når din pony bukker, hvad er det så for nogle buk den laver? Er det glædesbuk der kommer fra en "fræk pony", som du kalder det (og stop med jeres "en pony kan ikke være fræk"! Hvis den ikke har været ude i en lille uge er der bestemt ikke noget at sige til, at den har lidt krudt at fyre af. Problemet ligger tydeligvis i selve definitionen af ordet "fræk". Det er klart at hesten ikke tænker "nu skal jeg lige lave numre med min rytter", men lidt ballade fordi den trænger til motion og en bestemt hånd er ikke usandsynligt.) Eller er det en nervøs og gal pony med tilbagelagte øre kunne det godt tyde på ubehag. I så fald få en kyndig til at kigge på det smiley

Som du selv nævner har den tidligere gået som rideskolehest og det siger (ud fra min erfaring) allerede en hel del. Den trænger måske bare til nogle faste og trykke rammer med en rytter der forstår dens behov kan håndtere disse.

Jeg selv købte hest for knap et år siden, og der var kun gået små 2 måneder, da jeg stod i samme situation, som du gør nu. Min hest var på det tidspunkt lige fyldt 4 og fandt hurtigt ud af hvor nemt det var at kyle mig af med hendes kæmpe rygsving og vilde bukketure smiley Så jeg valgte at starte helt forfra med hende. Det kunne ikke passe at jeg skulle opgive hende, bare fordi hun blev lidt besværlig. Jeg fik hende selvfølgelig også tjekket i ryggen og munden og så begyndte jeg ellers træningen fra jorden. Daglig longetræning, simpel horsemanship, hygge i stalden og langsom opbygning af tilliden gennem et par måneder, og så havde jeg mig ellers en helt ny hest! Har ikke haft problemer med hende siden. Det er bare et bevis på at tålmodighed og arbejde betaler sig. Husk det er at dyr du har med at gøre, og I skal også lære hinanden at kende! smiley

• #81   29. mar 2013 Klap lige hesten, HG'er smiley

TS er 13 år, dette er ikke nogen vildt lav alder men jeg fra egne erfaringer, at man lærer meget på blot et par år samt bliver mere erfaren som hestepasser.

Ponyen kommer ikke på fold, fordi TS (og forældre/træner?) er bekymret for at den kommer til skade og at de derved risikerer at står tilbage med en hest som de ikke ønsker at eje og samtidig ikke kan komme af med. TS gør jo hvad hun kan for at aktivere ponyen. - giv hende nu lige en chance.

Husk nu lige at læse emnet ordenligt igennem, inden i kommentere det. F.eks. Så ved man at folk ikke har orket at læse bare selve overemnet, når de spørger om hvor længe hun har haft ponyen - det hjælper jo ikke TS at hun hele tiden skal gentage sig selv, bare fordi i ikke har læst hvad hun har skrevet.

Og TS, nu til dig smiley
    For mig lyder det ikke umildbart som om din hest har ondt, da den har forskelsbehandlet dig og din underviser. Jeg synes dog alligevel at du burde få den tjekket, blot for at være på den sikre side smiley
    Du skriver at den er tidligere rideskolepony, hvilket vel også kan være årsagen?
    På en rideskole lærer ret mange heste små 'tricks' til at slippe for trykket. Så måske er den bare præget af dens gamle miljø? smiley
    Folk er ofte hurtige til at udpege alverdens skader, helt fantastisk i betragtning af at de ikke har andet end 'standardviden'.

Og lige angående næsebåndet: Det er helt rigtigt at der skal være plads til to fingre, husk blot at det er målt på næseryggen og ikke på siden af hovedet, hvor hesten har en udhuling smiley

Håber at det hjalp dig lidt! Er jo ikke specialist, men det er hvad jeg nu engang kan tilbyde af hjælp! ^^

• #83   29. mar 2013 Der er ikke mange heste der er for stor en mundfuld for mig.
    Jeg har ikke lyst til at skifte min ridelærer ud og alt det der, for synes hun er meget god. Med min lille 3'er pony får jeg undervisning af en anden. Jeg kunne prøve ham. Han er også ret god, synes jeg.

• #85   29. mar 2013 Maria k,ah sådan tænker ponyen næppe;-)

• #86   29. mar 2013 Dyrelægen ved bedre end os;)

• #87   29. mar 2013 altså på mig lyder det ikke som om at det er et problem der er opstået ved dig, så hvis i ikke har lyst til at bruge penge på undersøgelser, og måske en masse tid på at lære den at det ikke er ønsket adfærd, så syntes jeg du skal levere den tilbage smiley det den har er ikke bare noget den stopper med i morgen af sig selv

• #88   29. mar 2013 Nu kiggede jeg lige på din profil for at få en ide om det fx kunne skyldes ridningen.. og hvis den rides som din lille pony i dit album der er først, så kan det sagtens skyldes derfor.. man får ikke en hest til at gå korrekt ved at sidde med hænderne nede ved knæene og trække skiftevis i tøjlerne til hoved tvinges nød.. øv hvis det er noget din ridelære har lært dig så bør du få en ny ridelære med det samme..
    Og er den nye redet på samme måde så forstår jeg godt hvis den ikke vil samarbejde..

• #89   29. mar 2013 Det er vist en anden underviser hun har til den...

• #90   29. mar 2013 Den kan godt være lidt kåd, hvis den har stået inde.
    Og så kan det være at den simpelthen ikke har respekt nok for dig, at den lige netop gør det fordi den ved den kan slippe afsted med det?

Ingen anelse hvad vores hypser lige tænker, men eller ville jeg få den tjekket for skader og smerter og få noget behandling indover hvis det skulle vise sig at der var noget:)

• #91   29. mar 2013 Det lyder nøjagtig som en hest jeg købte for et par måneder siden!

Den bukkede også helt vildt, og det bare sådan op med bagbenene som du selv beskriver, men så når min ridelære satte sig op gjorde den intet, FORDI den ikke kunne.

Vi fik den røntgen undersøgt osv, og det viste sig at være mus i begge baghaser og nydannelse i begge fortæer og forknæ. Den var total færdig som ridehest. Så den kom tilbage til sælger.

SÅ FÅ DIN HEST TJEKKET GODT IGENNEM! Den har garanteret ondt!

Fik i lavet handelsundersøgelse? Bøjeprøve og røntgen?? Hvis ikke så få det lavet, og er der noget, er der kun en vej og det er tilbage til sælger...

• #95   29. mar 2013 Cecilie
    Men det er en belastning for hestens ryg at gå med hovedet oppe, da den ikke kan skyde ryggen imod når hovedet er oppe, for at bruge sine rygmuskler.

Prøv du selv at stil dig på alle fire, med hovedet oppe og ryggen nede og lade en lægge et pres på din ryg. Det er altså ubehageligt!

• #96   30. mar 2013 Heste kan da godt bukke hvis de er glade? Det gør min Lucky da. Han har været igennem røntgen, handelsundersøgelse og jeg ved ikke hvad, han fejler intet men bukker da stadigvæk. Selv på fold.
    Han er bare en ballademager, en glad en.

Nu ved jeg ikke hvor gammel ponyen er?
    Min hest er 5 år og derfor elsker ballade...

• #98   30. mar 2013 Min pony er 8 år smiley

• #99   30. mar 2013 Kaya: Ja de kan godt lave et hop af glæde/energi ind imellem, men er det tit, voldsomt osv så handler det nok mere om ridning eller indlæring, jo ikke kun skader der får dem til at bukke

• #100   31. mar 2013 lav noget end dressur (hvis det er det I laver). Lad den løsspringe lidt så den kan komme af med sin energi, specielt når den ikke kommer på fold.
    Synes også at det er underligt at de ikke kommer på fold pga frossen jord? heste skal have lov til at være heste

• Ninja S
    Ninja S Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 9
    #101   1. apr 2013 hm. pas paa at du ikke kommer til skade. maaske er hesten usikker, föler sig utryg? taenk paa at den lige er flyttet til et nyt hjem.. det er sikkert en god ide at finde ud af HVORFOR hesten bukker.. er det fordi den har rygproblemer, saa kan der vaere mange grunde til det. og behandling og omkostninger kan variere. det er altid godt at köbe heste fra folk man kender, dvs ved er proffessionnelle.
    der findes handlere der bedöver deres heste til at vaere söde. just saying...
    men hvis det er en ung hest/usikker hest kan jeg da godt forstaa den föler sig utryg i nye omgivelser. heste er flugtdyre og har brug for en tryg omgivelse.
    jeg ville saa hurtig som mulig pröve at finde ud af: om den har rygproblemer eller andet. eller om det er fordi den er flyttet til et nyt sted( i dette tilfaelde ville jeg overveje om det ville vaere bedre at vinde hestens tillid fra jorden, lade den gaa paa fold med andre mm) eller om der er tale om en hest der ikke er tilredet saa godt som saelger har fortalt dig den er(og om du selv er i stand til at traene den)

• #102   1. apr 2013 Vil lige sige.. Jeg red den i dag, og der kom kun et mini bukkespring ud af den, og jeg røg ikke af, og den var sød og det hele, men vi har alligevel valgt at køre den tilbage til gamle ejer...

• #103   1. apr 2013 Hvorfor gør i ikke hesten den tjeneste at undersøge den?

• #105   2. apr 2013 Det koster ikke mere om man skal bruge den eller ej. Det er tanken om at man ikke skal bruge den bagefter der gør at man ikke gør det.

siger bare stakkels hest..

• #107   2. apr 2013 Det siger jeg slet slet ikke, og kan da sagtens forstå hun ikke bruger penge på at få den undersøgt, hvis hun bare kan sende den tilbage på at den bukker.

Men min tidligere hest bukkede også, og vi ville også sende den tilbage. Men vi ville først finde ud af hvad der var galt, for finder man ud af det kan det være man kan beholde den. Vi fandt så ud af at den havde ondt, og fik den sendt tilbage på det grundlag.

Men nu har TS så taget beslutningen ud fra bukkeriet om at sende tilbage, men jeg siger bare at man kunne jo gøre hesten den tjeneste at undersøge den, det kunne jo være man fandt frem til noget som gjorde at man kunne beholde den. Men jeg kan da godt se at det er meget besvær for en hest som der er 50 % chance for at den skal tilbage, men ja det var bare det som vi gjorde, fordi jeg godt ville vide om den havde ondt (så skulle den tilbage) men hvis den ikke havde ondt var det måske bare et spørgsmål om træning og tid, og om at lære hinanden at kende. Måske man laver nogle signaler som hesten slet ikke forstår smiley

• #108   2. apr 2013 hav´ en lang pisk klar og hvis den bukker så giv den et ordentligt smæk med pisken det kan også være fordi at du ikke er bestemt nok og at den så prøver dig af smiley

• #110   2. apr 2013 Sussy - Det der håber jeg ikke, du i alvor sidder og anbefaler trådstarter.

Når vi snakker "sindssyge buk" er der stor sandsynlighed for smerte, enten fra udstyr, rytter (urolig opstilling ex.) eller skader i kroppen. Dette skal man ALTID starte med at tjekke. Hvis hesten fx. har ondt i ryggen, tror du så det hjælper med at kæmpe smæk i røven? Det siger vist sig selv. En anden hyppig grund til buk er signalforvirring = dårlig vejledning fra rytter. Heraf usikkerhed, misforståelser og forvirring, hvilket kan føre til uønsket adfærd som buk. Her kan du have ret i, at rytter skal være mere "bestemt" men vist ikke på den måde, som du forstår det. Rytter skal blot lære at være mere præcis og en bedre vejleder. Man kan ikke straffe hesten for sin egen dårlige vejledning, her handler det om at få styr på samarbejdet og kommunikationen (hjælperne) og opdage de eventuelle problemstillinger heri.

En hest kan ikke være fræk, kun forkert trænet. Dette er videnskabeligt bevist og skyldes at dens frontallap ikke er udviklet nok til dette. smiley

• #111   2. apr 2013 Det kan være han prøver dig af smiley

• #113   2. apr 2013 Luna, der var du lige hurtigere end mig smiley

• #115   2. apr 2013 Har du hesten oprettet her inde?:)

• #116   2. apr 2013 Ja, så skal jeg komme med den lange forklaring. I må bære over med min manglende evne til at begrænse mig smiley

Heste reagerer på baggrund af disse ting - motivation, instinkter, umiddelbare indtryk og erfaringer. De er ikke i stand til at tænke bevidste tanker som fx. beslutninger. Heri ligger, at de ikke kan beslutte, at idag skal lille Christina prøves af. Men når der kommer en ny rytter op på en hest, vil hesten forholdsvist hurtigt koble associationer til vedkommende, da heste har en utrolig god hukommelse, hvilket hænger sammen med hvad jeg skrev længere oppe - at de reagerer på baggrund af erfaring - de får en erfaring, husker denne og næste gang de står i situationen, vil de reagere på baggrund af denne erfaring. Det er derfor enormt vigtigt at give hesten de rette erfaringer, da man ellers skal til at revidere disse, hvilket grundet hestens gode hukommelse er både svært og tidskrævende.

Hvis hesten har en fast rytter, vil den have erfaringer med vedkommende allerede, og derfor opføre sig nogenlunde ensartet, medmindre der ændres noget radikalt i træningen/ridningen. Rytteren har tillært den, hvad den må og ikke må, og den vil derfor vide dette, og reagere ud fra dét. Men når der så en dag kommer et nyt menneske, kan man kun forvente at skulle op og vejlede, samt sætte begrænsningerne på ny. Dette skyldes, at hvis man rider på en anden måde end den faste rytter, får hesten et nyt indtryk af situationen, hvilket den selvsagt vil reagere på. For at tage et eksempel; min daværende pony var vant til, at han skulle være velopdragen og fokusere på mig, når jeg red ham - for det havde jeg lært ham/tilvænnet ham via mine hjælpere. En dag kom der så en anden pige op på ham, og red ham anderledes end mig - ikke meget, blot en lille smule, da alle jo rider en lille smule forskelligt. Han fik så en ny situation at forholde sig til - pigen gjorde ikke noget, når han var ukoncentreret. Sådan lærte hun ham ubevidst, at det var i orden at være ukoncentreret, når det var hende der red. Så det blev hans erfaring, og han var dermed sådan, når hun red ham i starten.

Her ville nogen sige, at han prøvede hende af - han opførte sig jo anderledes end når jeg red ham. Men dette handlede simpelthen om, at heste reagerer på baggrund af hvad man lærer dem - og grundet hukommelsen lærer de hurtigt. Jeg havde lært ham, at han skulle koncentrere sig om mig, når vi trænede. Så kom hun op og lærte ham, at han ikke behøvede at koncentrere sig om hende, når DE trænede. Hun kom ubevidst til at belønne ham for uønsket adfærd, og han gjorde det derfor. Ikke for at være dum eller fræk - men fordi det var, hvad hun lærte ham.

Så det korte af det lange - hesten tænker ikke, at den vil prøve rytteren af. Det går den anden vej rundt; den får hurtigt nogle erfaringer med den nye rytter, og er rytteren ikke i stand til at give den de rigtige erfaringer (indtryk og dermed erfaringer) - af hvad den må og ikke må, så vil den reagere derefter. Dette handler ikke om afprøvning, blot indtryk og dermed indlæring.

• #118   2. apr 2013 Jeg kan jo ikke være helt sikker, men tror ikke den havde ondt.. Jeg ved godt jeg ikke kan være sikker! Men vi har snakket om at det kunne være fordi den har været doven, som den stadig lidt er.. og så har den fået nogle smæk i røven med en pisk, for det var når jeg fik en pisk med den begyndte at bukke... Jeg kan ikke være helt sikker jo, men tror det er derfor, og ikke fordi den havde ondt...

• #119   2. apr 2013 Hvis den har rigtig dårlige oplevelser med en pisk så kan den godt forbinde pisken med smerter/ubehag og derfor reagere kraftigt på pisken..
    Men hvorfor så ikke bare ride uden pisk ?

• #121   2. apr 2013 Kunne du så ikke bare ride uden pisk?

• #123   2. apr 2013 Hvorfor rider du ikke bare uden pisk så??

• #124   2. apr 2013 Jeg er måske bare mere til en pony jeg kan komme ud og starte stævner på, i stedet for en jeg skal træne en hel masse....

• #125   2. apr 2013 Fordi den ikke reagerede på mine ben, så pisken skulle jo hjælpe mig lidt, men så bukkede den..

• #128   2. apr 2013 Hej ida-Marie.
    Min pony havde også samme problem da jeg startede på ham. Så min ridelærer sagde at hver gang den bukkede, så skal du starte med at klemme til den. Hvis den ikke holder op med det, så skal du sparke til den, og hvis det ikke hjælper, så skal du bruge en lille pisk, og "klappe" den med den. (Husk benene) . Da jeg havde gjort det med min pony i et stykke tid, holdte den stille op, og nu rider nybegynder på den. smiley (og det er IKKE minshandling at bruge pisk, for den begyndte t sparke de andre hest) men ellers skriv i PB smiley
    Vh Julie.

• #130   2. apr 2013 Nu skal jeg ikke lyde tvær, og sur, men det er min ridelæres hest, og hun siger noget andet. Dvs, jeg "følger" hendes råd.

• #132   2. apr 2013 Luna - Tusind tak! smiley

Trådstarter - Med fare for at lyde belærende; der findes ikke dovne heste, kun umotiverede og ringe trænede. Det er os som ryttere, der ønsker, at hesten skal trives med arbejdet. Så gør den ikke det, har vi ikke gjort det godt nok. Det er blevet meget normalt i hesteverdenen, at skyde konsekvenserne af sin egen eller andres dårlige træning over på hesten ved at kalde den doven, fræk eller andet. Rigtig ærgeligt, da det lægger en dæmper på engagementet i selv at forbedre sig ridemæssigt. Har man med hesten ikke nået det mål man satte, har man ikke pejlet godt nok imod det. Man har ikke trænet den ordentligt dertil, på den ene eller anden måde. Dette kan aldrig blive hestens skyld smiley

Dette er dog ikke møntet på dig, for det er slet ikke sikkert, at det er dig, der har trænet den uhensigtsmæssigt. Det kan også være et udfald af tidligere dårlig træning.

• #134   2. apr 2013 men så var den umoriveret

• #135   2. apr 2013 Ida-Marie: Normalt kan en pisk være en udemærket hjælp til en hest hvor fremsignalet ikke er indlært godt nok, men når hesten er bange for den så må man jo enten finde en anden løsning eller tilvænne den til pisken først..

Julie: En pisk må aldrig bruges som straf, den er en forlænget arm til små signaler hvor man ellers ikke kan nå.. at din ridelære siger noget gør det ikke korrekt, desværre tror nogle mennesker stadig at man kan lære og opdrage med fysisk straf..

• #136   2. apr 2013 Luna:
    Min ridelærer synes at jeg skal have en hest der kan noget, som jeg kan lære af i stedet for en jeg skal træne..

• #137   2. apr 2013 Signe: når, men så må dem der laver HMS åbenbart godt bruge pisk? Jeg var til et kursus hvor de piskede den fordi den stejlede på et forkert tidspunkt. Det, kaldte de HMS!
    Så nu er jeg lidt forvirret?

• #139   2. apr 2013 Julie: Hun er HMS noget alle bruger (det betyder jo faktisk bare omgang med heste) selv om jeg godt ved at nogen har fået den ide at det kun er bestemte metoder eller philosofier..
    Det du har set er temmeligt dårlig HMS.. så nej det er ikke okay bare fordi man kalder det HMS.. bare fordi nogle gør noget gør det det ikke okay..

• #140   2. apr 2013 Luna:
    Du ved jo heller ikke rigtig hvordan jeg rider osv., men med den pony jeg har nu har jeg lært en masse med, ikke fordi han var en "problemhest", men fordi han måske ikke var den oplagte første gangs pony, og man ikke altid kunne styre ham... Derfor trænger jeg til en pony jeg kan komme lidt videre med i stedet for en jeg skal arbejde en masse med igen...

• #142   2. apr 2013 Jeg ved godt man kan lære en masse af den, men hvis jeg skal arbejde en hel masse med en pony igen tror jeg bare at jeg vil blive træt af det...

• #143   2. apr 2013 smiley

• #145   4. apr 2013 Tid betaler sig... Brugte KUN 4 år på at kunne galopere på Champer uden af han buggede mig af...:D

Kommentér på:
Min pony bukker helt sindsygt!

Annonce