{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.852 visninger | Oprettet:

Bidløst, hvorfor ikke? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg er nu begyndt at ride med bidløst hovedtøj på min Connemara og hun har aldrig gået bedre, hvilket fik mig til at undre mig over hvorfor der ikke er flere der rider bidløst.

Er der nogen her inde som dissideret siger "jeg vil ikke ride bidløst"? og i så fald hvorfor?

og er der nogen som slet ikke kender til det at man kan ride i bidløst hovedtøj?

jeg skriver af ren nysgerrighed smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløst, hvorfor ikke?
  • #3   16. apr 2013 Fordi det ikke er tilladt til stævner smiley
    Og så kan min hoppe ikke lide tryk i nakke eller næseryg, så det kan godt blive svært at finde et bidløsthovedtøj til hende smiley

Og man skal huske, at alle heste er forskellige og går godt på forskellige ting, og jeg tror, at mange heste befinder sig fint med biddet smiley

• #4   16. apr 2013 Jeg bruger bid da jeg er konkurrencerytter, både spring og dressur. Og har ikke overvejet at skifte til bidløs, for biddet er jo ikke hårdere end hånden der holder det... smiley

• #5   16. apr 2013 Jeg rider ikke bidløst 100% af de grunde, at en af de "betingelser" for, at jeg fik lov at låne Pony var, at jeg skulle starte dressurstævner, og fordi hun, hvis det hele mislykkes og hun skal være rideskolepony når lejekontrakten udløber, skal kunne gå på et almindeligt hovedtøj med et almindeligt bid.

Jeg rider dog stadig uden bid ca en gang om ugen, gennemsnitligt smiley Og ellers rider jeg ofte uden næsebånd, det går hun bedre på end med smiley

• #6   16. apr 2013 Det er ikke tilladt til stævner, og jeg er stævnerytter, som rider stævne næsten hver weekend. Og fordi jeg ikke ville kunne styre min ene hest til alt(dressur, spring, tur o.s.v), og den anden ville jeg ikke kunne styre i spring eller tur smiley

• #7   16. apr 2013 Fordi jeg er konkurrence rytter smiley og min pony fungere super fint med bid! smiley
    Det er jo forskelligt fra hest til hest, hvad der virker! smiley

• #10   16. apr 2013 Fordi det ville gå galt på hidsigproppen, og fordi jeg er dressur rytter smiley

• #11   16. apr 2013 Mange er bange for det, fordi de ikke tror de kan styre hesten, eller også tror de ikke kan opnå det samme uden. Og så er der dem der bruger den undskyldning at de vil ride stævner. Hvilket er lidt noget pjat for der er andre klubber end DRF hvor man kan starte uden.
    Så er der jo igen dem som bare har en hest der egner sig bedst til at blive redet med bid. Sådan er det jo så forskelligt.

Jeg rider både med og uden alt efter behov.

• #12   16. apr 2013 Jeg har redet bidløst på min pony, og det går også fint, så længe vi holder os på en sandkasse. Når hun kom ud i naturen, forsvandt stop-knappen, hvilket skyldes at hun er gammel militarypony, der løber når hun ser en mark.
    Så derfor rider jeg ikke bidløst, da jeg ikke vil udsætte mig selv, min hest eller mine omgivelser for unødig fare.

• #13   16. apr 2013 Jeg har redet lidt bidløst, men min dreng han trives ikke med det, han er bange render, ja han bliver en rigtig tøsedreng, og trives bare ikke med sidepull! smiley
    Det er også derfor jeg sælger den, så den ikke bare ligger! (:
    og vil have købt en hackamore, og se om han vil trives med det, da jeg gerne vil ride ture, uden bid! (: og måske senere hen, ride spring og dressur med den! ;:D

• #14   16. apr 2013 vil også sige det er forskellig fra hest til hest, min hest sofi er super med bidløs og uden saddel, mens at hvis jeg prøver på min hest tinke vil hun stikke af/ikke være til at styre.
    på min hest juliane (konkurrenceponyen) rider jeg både med og uden bid, men mest med bid, da hun har en meget følsom næseryg smiley

• #15   16. apr 2013 fordi jeg først lige er begyndt at ride nu her XD

• #16   16. apr 2013 Jeg rider mest med bid smiley Men en tur i grime og træktov eller en dressurtime er da hyggeligt en gang imellem smiley

Jeg rider ikke så meget med bidløst da Chess ikke reagerer så meget på det smiley

• #17   16. apr 2013 Fordi heste er forskellige!!! Mine heste fungerer bedst med bid!
    Som Bettemus plejer og sige herinde
    Nogle fungerer med bid, Nogle fungerer uden smiley
    Hvis hesten ikke reagerer på bid så prøv bidløs
    Hvis hesten ikke fungerer bidløst så prøv bid smiley
    Alle heste er forskellige smiley

• #18   16. apr 2013 Jeg rider også bidløst og har gjort det i lidt over et år, da Amalie simpelhen ikke kan gå med et bid. smiley Lige meget hvor lidt man tager fat i tøjlen bliver hun sur og slår med hovedet. (Og ja, ALT er tjekket. Tænder osv. Ham jeg låner hende af er dyrlæge)

• #19   16. apr 2013 Og jeg rider 50/50 smiley kan sagtens ride bidløst og mine heste reagerer fantastisk bidløst! jeg har også overvejet over 100 gange om jeg skulle skifte men et eller andet har fået mig til lade vær hver gang smiley men self rider jeg da bidløst så mange gange jeg kan komme til det smiley

• #20   16. apr 2013 Men jeg synes da at alle ryttere burde prøve begge dele! smiley

• #23   16. apr 2013 Caroline: Ja i dressur skal du ride med Bid, men i spring må du ride med hackamore ! (:

• #24   16. apr 2013 I spring må man ride med hackamore på en 1'er eller hest
    Og med sidepull på en hest smiley

• #25   16. apr 2013 Jeg er sådan lidt fifty fifty, jeg rider bidløst og med bid smiley

• #26   16. apr 2013 Jeg overvejer at prøve at ride bidløst, da min pony er meget følsom i munden og altid slår med hovedet når man tager i biddet...
    Men som de fleste siger så er alle heste/ponyer forskellige og det er ikke alle der fungere godt med bidløst…

• #28   16. apr 2013 Jeg elsker at ride bidløst! Jeg rider så tit jeg kan i grime og uden sadel:) Men fordi jeg også starter konkurrencer skal jeg ride med bid;) Men jeg venter på min sidepull kommer hjem. Fordi så er mit mål at komme til at ride ham i alle gangarter i sidepull og springe i sidepull. Men jeg vil faktis allerhelst ride uden bid til stævner og andet. Men sådan som jeg har forstået det(ret mig hvis det er forkert) er det kun tiladt at ride bidløst til stævner hvis man rider hest eller 1'er pony. Den sidepull jeg får er godt nok godkendt til at ride stævner i, men gælder det for en 2'er pony også eller? Jeg ved man ikke må ride bidløst i dressur:) Men hvad med spring?:)

• #29   16. apr 2013 Jeg rider selv med bid det meste af tiden, men træner hende også tit uden bid.

Personligt synes jeg dog, at de fleste undskyldninger for at ride med bid, er direkte åndssvage, og tyder på en kæmpe mangel på viden, hos dem der bruger de undskyldninger.

At sige at biddet ikke er hårdere end hånden der holder det, er jo helt utopi. Et bid vil altid lægge et vist tryk i hesten mund, selv hvis tøjlen er helt stram. Et bidløst hovedtøj vil også lægge et tryk på fx hestens næseryg - men trykket er ikke helt så stort, eftersom et bidløst hovedtøj ikke vejer ligeså meget som et bid gør. Logisk nok. Så det er nok en af de dummeste undskyldninger man kan bruge.

Og den med at man ikke kan styre sin hest uden, viser jo bare sine ridefærdigheder, hvis man ikke kan styre sin hest med ben og sæde - hvilket alle burde lære at gøre. Jeg føler mig selv mere tryg med bid i, fordi jeg har større chancer for at stoppe hende, hvis hun pludselig bliver bange og stikker af. Men det skyldes jo mest bare, at hun ikke har lært signalerne til bidløst helt så godt som bid - og så fordi biddet gøre mere ondt, når man hiver i tøjlerne, så det er klart hun (og andre heste) stopper bedre på bid.

De eneste undskyldninger jeg mener er brugbare er, at hesten trives bedst på bid (hvilket man først ved, når man har prøvet bidløst i en periode - altså ikke bare en enkelt gang, men har forsøgt at indlære de bidløse signaler) og at man vil starte stævner. smiley

• #30   16. apr 2013 Rider med bid fordi jeg har part= ikke min egen pony, altså kan jeg ikke bestemme hvad den skal gå med, og så vil jeg også godt starte stævner på den på et tidspunkt. Og så skal man altså ride med bid smiley

• #31   16. apr 2013 Man må ikke ride uden bid på 2'er ponyer til nogen stævner smiley

• #32   16. apr 2013 jeg rider med bid på min, da jeg er konkurencerytter, men jeg kommer nok til at ride bidløst på ham i ny og næ, bare for afvekslingens skyld, kan godt lide at lege lidt smiley men min hest elsker sit bid, og støtter sig meget til det smiley det kan godt være at der er stævner uden for DRF, men der ikke lige så mange af dem, og man kan ikke stige op i rækkerne på samme måde, hvis I forstår smiley

Veg: al ridning skal være på sæde og ben, MEN for at samle hesten korrekt til dressur, kræver det et sug på bidet, så hesten rides frem i hånden, det sug får man ikke på samme måde med bidløst, hvor hesten mere presser på tøjler, pga trykket på næseryggen, ikke alle gør det, men de fleste jeg har set gør smiley

• #33   16. apr 2013 Øv..
    Men synes nu det er en mærkelig regel at nogen må, mens andre ikke må!
    Jeg synes da man burdte have lov hvis bare man kan styre sin pony!

• #35   16. apr 2013 90% bidløs, 10% bidrytter :).
    Bidløs på min pony, fordi hun fungerer med det og jeg deltager meget sjældent i stævner da jeg er 17 og Natash er 2'er :p. Hun har været bange for biddet pga. forkert brug, men nu er hun ret ligeglad :). Såen lille tur med bis bliver det til :).
    På Fjordhesten jeg springer, rider jeg med bid da hun er elevpony :).

• #37   16. apr 2013 Luna - Det er selvfølgelig rigtigt. Men de er da ikke tilladt til stævner, hvilket jo nok er den største grund til, at folk bruger bid? smiley
    Desuden er det vidst primært bidløse der kender til de mere 'alternative' muligheder, så jeg tror desværre ikke at de inkarnerede bidryttere kender til den slags. smiley
    Og så er det jo slet ikke sikkert, at hesten kan gå på et læderbid smiley

• #39   16. apr 2013 Rider med bid fordi jeg er stævnerytter og rider DRF stævner. De andre klubber/stævner er ikke noget for mig.
    Jeg har dog lige skiftet til et Mylerbid med tungefrihed for at gøre det mest muligt behageligt for min hest at gå med sit bid, og det fungerer den godt med. Er ikke afvisende for måske i fremtiden at springe med hackamore.

• #40   16. apr 2013 Jeg bruger bidet lige nu, men ønsker mig en bidløs trense i fødselsdagsgave:D

• #41   16. apr 2013 Jeg rider konkurrenceheste (er ikke selv konkurrence rytter) og de skal alle vænne sig til det grufulde bid.

jeg rider faktisk bidløst på den ene springhest. (med hackamore)

• #42   16. apr 2013 Der er da også et bidløst rideforbund der så vidt jeg kan forstå holder små stævner rundt om i landet der er næsten magen til DRF's stævner..

• #43   16. apr 2013 Altså, bidløst er jo skidt på en anden måde end bid. Såååe.

- Jeg rider ikke med det fordi... hvorfor skulle jeg? smiley

• #44   16. apr 2013 Sarah bidet er ikke grufuldt hvis man ved hvordan man bruger det godt smiley

• #45   16. apr 2013 Hvorfor ride bidløst hvis en hest fungere fint uden? smiley

• #47   16. apr 2013 Det skal nok blive større Marie, med tid smiley Men det kræver jo også bare at vi bakker op om det.

• #48   16. apr 2013 Altså i dressuren rider jeg med bid. Det er ikke tilladt at ride bidløst til dressurstævner, og generelt går shooter bare meget bedre med bid i dressuren, han har nemmere ved at bruge ryggen og at samle sig rigtigt. I spring derimod, fungerer han så meget bedre bidløst! Så det er altid bidløst smiley Han er meget gladere, og har mere energi og fremadrift uden bid. Når vi hygger rider er det uden bid, og på tur med. Han er lidt nervøs på tur, og jeg tør simpelthen ikke ride ud uden bid, men nu har jeg købt en hackamore og så må vi se om vi kan lave det om :)!

Men det er forskelligt hvad der virker for hesten, og i hvilke situation bid/bidløst virker bedst. Jeg ser intet ondt i nogen af delene, så længe rytteren ved hvad han/hun laver! smiley

• #49   16. apr 2013 jeg forstår det heller ikke... smiley
    og jeg fatter heller ikke hvorfor man ikke må ride bidløst til stævne...

• #50   16. apr 2013 Fordi min pony ikke fatter en lyd af hvad der foregår uden bid smiley

• #52   16. apr 2013 Som mange skriver er der forskelligt fra hest til hest med hvad de går bedst med smiley Og hvis man er konkurrencerytter skal man ride med bid smiley
    Selv rider jeg bidløst, jeg kan godt ride med bid, men synes bare ikke at det er behageligt at tænke på at hver gang man tager i tøjlen så er det et stykke jern der går op og trykker i ganen smiley smiley
    Jeg vil så sige at selvom man er konkurrencerytter kan man jo godt træne bidløst engang imellem smiley Man behøver jo ikke gøre det hele tiden, men bare 1 eller 2 gange om ugen smiley Så man holder begge ting vedlige, selvfølgelig kun hvis hesten kan finde ud af det, og går godt og alt det der smiley Eller er det helt forkert?

• #55   16. apr 2013 Luna :
    Ja, men det er ikke sikkert at det virker på alle heste :).
    Jeg vil sige at et bid altid vil lave et tryk i ganen, skærer i munden, om det passer, er for lille, eller for langt, fordi hvis der en som sidder og hiver i tøjlen fordi hesten ikke vil stoppe bliver biddet presset opad, og kommer til at lave et tryk i ganen.. Når så hesten åbner munden for at prøve at lette trykke, putter man næserem på, også bliver bidet presset nedad og skærer i munden smiley
    Ved godt at der er nogle der andre meninger om bidet, og det kommer også an på hvem der rider det ved jeg godt! smiley Men min mening er bare at bid er noget skidt noget, og ville ønske at alle heste kunne gå med bidløst ligesom hvis de gik med bidet! smiley Men sådan er det desværre ikke smiley

• #57   16. apr 2013 Møllegården: Jeg tror altså, at du burde undersøge noget mere om de forskellige bid der findes, inden du udtaler dig om, hvordan de fungerer smiley

• #58   16. apr 2013 Jeg gør det engang imellem for hyggens skyld og for at min hest ikke altid skal have et bid i munden

• #59   16. apr 2013 Luna og Bumle: Jeg har set det i en video, men jeg er så ked af hvis jeg har sagt noget forkert! smiley Det er jeg virkelig! Men det er det som har fået min til at ride bidløst smiley
    Men jeg siger jo hellere ikke at det er alle som kan ride bidløst ville bare selv ønske at det var sådan smiley

• #61   16. apr 2013
    Møllegårdens Mischa - Det er sikkert ham russerens video du har set :o). Det er for mig ren propaganda. Se istedet for videoer på www.hestemund.dk og www.bidtilpasning.dk som er videoer af en dyrlæge, der har specialiceret sig i tænder og bid.

• #63   16. apr 2013 Er konkurrence rytter og min hest fungerer fantastisk med bid smiley

Er dog springrytter men bryder mig ikke om hackamoren. Så hellere ride med muffebid, hvilket jeg gør smiley

• #64   16. apr 2013 Møllgergårdens misha

Det er kun hvis hesten har en meget lille mund, altså hvis der ikke er meget plads i munden at ganen bliver ramt at bidet. Eller hvis bidet er MEGET for langt. Men det sker stortset aldrig pga for langt bid.
    Derfor skal man tjekke hvor meget plads hesten har i munden før man vælger hvor tykt biddet er smiley

• #65   16. apr 2013 Elsker at ride bidløst, og må indrømme at jeg ikke forstår dem, der slet ikke har lyst til at prøve at ride uden bid smiley
    Rider selv både med og uden pt. smiley

• #66   16. apr 2013 Alle de der " hvorfor skulle jeg" ?
    fordi at bid ved vi vel alle at det ikke er den rigtige løsning, manges underbevidsthed siger stop med at skade din hest med det bid, men man bliver ved med at ride med bid., igår tog jeg selv den beslutning at starte bidløst. Min hest kan slet ikke finde ud af det men jeg er sikker på at hvis det er det vi vil, så lykkedes det en skønne dag.
    Men forstår sgu heller ikke den med stævner dag og nat, man har jo ikke en hest gir at få rosetter, tænk på hesten før du tænker på dig stævner.. Min holdning. smiley

• #67   16. apr 2013 Hvis man rider for ben og sæde er det ligemeget om man har bid i munden eller ej.. dem der har problemer med at hesten ikke fungere med indvirkning på næseryggen eller andet er fordi de rider for meget på tøjlen.. smiley

jeg bruger både bid og bidløst, men er dog primært bidløs

• #68   16. apr 2013 Sofie A: Man skal altså ikke tro at bidløst er bedre end bid. Et bidløst hovedtøj lægger bare trykket et andet sted! smiley

• #69   16. apr 2013 Okay, din mening smiley

• #70   16. apr 2013
    Sofie A - læs lige denne artikel:
    http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=13364

• #72   16. apr 2013 Enig med Bettemåsen (Luna) i hendes sidste lange besked.
    Jeg er bidrytter, gummistangbid og uden næsebånd på min egen baby, fordi han er signalforvirret og endnu mindre forstår de bidløse signaler.
    Hvis jeg skulle ride min søsters hoppe ville jeg ikke drømme om at ride med bid fordi den mistrives med bid i munden.
    Mit ønske er en glad hest der nyder at blive reddet og lever så hesteligt som muligt.

Jeg skal ud og gøde fold ellers kunne jeg blive ved et par timer endnu smiley

• #73   16. apr 2013 Jeg tænker at jeg gerne vil ride bidløst en dag. Men først når min hest har blevet mere tryg. Han er 2 1/2 år nu og skal tilrides i August 2014 med bid. Jeg vil gerne at han skal lære at acceptere og rides med bid da vi skal starte jagter. Men ønsker at ride ham bidløst når han er blevet lidt ældre hvor han ikke bliver bange for alt det "nye". Da vil jeg ride bidløst til hverdag og med bid til vores jagter:-)

• #76   16. apr 2013 Jeg rider med bid, fordi jeg har en unghest, og er mere tryg ved at have det som nødstop. Uanset hvor godt hestens stopsignal er, så kan den stadig blive bange og løbe, og så er det altså nemmere at stoppe den med et bid end hvis den bare har grime/bidløst hovedtøj på. Min hest står tæt ved skov og vej, hvor jeg nok kommer til at ride meget, og her tør jeg altså ikke tage chancer. Hellere et bid i munden end en hest der løber et barn ned eller ud foran en bil.
    Desuden vil jeg også gerne ride konkurrencer når vi engang er klar til det smiley

Men hun skal selvfølgelig også kunne rides bidløst, og måske vi engang i fremtiden smider biddet helt. Men ja, især når man er igang med tilridning og hesten er så ung er det vigtigt at have den form for sikkerhed

• #78   16. apr 2013 Jeg har begyndt at bruge tre delt Fullcheek til ham når vi går ture. Han har rigtig dårlig plads i munden og ud fra Hestemund.dk sine anbefalinger om bidtilpasning så blev det til et tredelt i stedet for et to delt. Så han skal tilrides på Fullcheek og jeg tænker at gå over til D-ring med kobber senere når han har styr på signalerne og han er tilredet....

• #80   16. apr 2013 Jeg er jo lidt konservativ og synes det bid ser meget underlig ud:-) Man bruger jo det der er mest kendt;-)

• #81   16. apr 2013 Er ked af at i tolkede det sådan, undskyld, jeg ved bare hvad biddet gør ved min hest, har tænkt mig at ride med bid en gang imellem og har intet imod at ride med bid og har slet intet imod bidryttere, jeg er selv lidt bierytter og foretrækker også det hvis at hesten ridder super skønt med det, og at rytteren ikke misbruger biddet, vil bare opfordre andre til at prøve at ride uden, hvis det så går adhelvedes til så kan man jo bare lade være smiley vil self ikke ride bidløst hvis min hest er ustyrbar og bliver frustreret, undskyld min ligeud kommenter.. Sorry smiley

• #84   16. apr 2013 smiley

• #85   16. apr 2013 DRF burde gøre det lovligt at ride med alle former for trenser - med eller uden bid. smiley
    Kan ikke se grunden til, at man ikke må ride dressur uden bid...

• #86   16. apr 2013 CTS - Traditioner vel?

Det irriterer mig grænseløst, at man kun må starte bidløst på 1'er og hest.. Hvad med 2'er? 3'er kan jeg nogenlunde forstå, med de mindre ryttere (selvom de ville lære utrolig meget af det). Men en 2'er med en (forhåbentlig) fornuftig rytter kan jeg ikke se problemet i? Altså..
    Jeg er "tvunget" til at starte med bid, hvis jeg vil starte stævner, for min pony er 2'er og jeg er 17+ så skal starte mod heste. Godt nok er hun ligeglad med biddet efterhånden, men det stadig irriterende når man er vant til bare at svinge sig op hvor hun har en grime på og træktove som tøjler, og så tage den for fulde gardiner derudaf, eller tager en springbane som kan klares måske bedre end en med bid.. <- Og nej, den er ikke ment generaliserende, men om hvordan det går når Natash har bid i :).

• #87   16. apr 2013 Sassie - Jeg synes bare det er underligt, at man godt må ride bidløst i spring, men ikke dressur. smiley
    Så der er traditionen vel allerede blevet brudt - så kan da ligeså godt gøre det ordentligt. smiley

• #88   16. apr 2013 CTS - Synes selv det er ufattelig underligt. Og kan ikke se hvorfor der skal være særbehandling ved springning (og 1'er og hest)
    Så jeg er enig med dig, men de fleste plejer at sige, at det er pga traditioner at de ikke vil acceptere bidløst i dressur :).

• #89   16. apr 2013 Altså kunne forestille mig, at DRF ikke laver det om, da 1 af deres fokuspunkter er accept af biddet smiley

Desværre, da jeg synes, det kunne være vældig fint med alle former for hovedtøj, så længe det ikke er cordeo og lign smiley

Dog synes jeg, at DRF godt kunne lave et andet fokuspunkt, der minder om accept af biddet, men som tilgodeser bidløse optømninger smiley

• #90   16. apr 2013 Bumle - Ej det ville sguda se herre sejt ud at der kom en ind og red LA4 i cordeo ;).

• #91   16. apr 2013 Jep smiley

Jeg ville bare ikke turde ride på opvarmningen sammen med personen smiley

• #92   16. apr 2013 Jeg synes at kravet om at det skal være hovedoptømning er helt fin.
    Jeg ved godt at mange ryttere er sådan "Jeg falder aaaaaldrig af for mig og min hest stoler 23902% på hinanden" men der kan jo ske det at hesten altså snubler og rytter trimler af, og så kan andre ikke fange hesten. Eller at der flyver en fugl ud i hovedet på den osv. osv.
    Jeg er så også dybt imod folk der mener det er en skide god idé at ride på tur i cordeo uden en rebgrime i det mindste så andre har en chance for at fange hesten hvis uheldet er ude.

Men at DRF godt kunne tage sig sammen og få indført bidløs optømning for ALLE ponyklasser kan jeg kun erklærer mig enig i. I starten kunne det være hackmore og sidepull og bidløst hovedtøj som jeg personligt synes minder mest om et normalt hovedtøj, de giver liv til. smiley

• #93   16. apr 2013 Bumle - Heller ikke her :).
    Kan godt selv tulle rundt i cordeo, og det da også målet at kunne styre Natash i alle gangarter, men at tage til et stævne kun i cordeo? Aaaarg :p.

• #94   16. apr 2013 Nullerdut - Helt enig :). Altid i hvert fald en grime/rebgrime på, hvis man rider i cordeo på tur :).

• #95   16. apr 2013 Jeg rider med bid, først og fremmest fordi jeg er konkurrencerytter, men udover det, så går min pony bare så meget bedre med bid - hun hader pres på næseryggen, selv det allermindste (nu er det ikke fordi at jeg hiver hovedet af hende hver gang vi rider bidløst). Hun stikker hovedet i vejret ved det mindste pres, og kan sågar finde på at småbukke, hvilket hun ellers ALDRIG gør. Og ja, hvorfor behøver man overhovedet at "trække" i tøjlen? Fordi min pony ikke er blevet redet nok for benene tidligere og derfor ikke lytter til stopsignalet for benene nær så meget som for tøjlen - hvilket er et problem hvis jeg rider bidløst (og selvfølgelig også ellers), da hun er ekstremt fremadgående.
    Bare rolig, det er der selvfølgelig ved at blive rettet op på smiley

• #96   16. apr 2013 Bumle - Ja, det kan godt være. Men igen, så er det jo også forholdsvist let at ændre på, ved fx at sige accept af tøjlen i stedet for fx smiley

• #97   16. apr 2013 Jeg er rigtig enig med jer!
    Jeg ville utroligt gerne ride springstævner bidløst på min 2'er!
    Jeg syntes bare ikke det er fair at det kun er 1'er ponyer og heste der må starte stævner bidløst!
    Altså jeg vil da sige hvis ponyen har sidepull eller harckamore på og man falder af, vil det da vel være lige så nemt at få fat i ponyen igen? Emir står feks, altid stille når jeg falder af:D

• #99   16. apr 2013 Jeg rider uden smiley
    Det er dejligt fordi du ikke kontrolere hesten på samme måde smiley
    No hate til dem der gør det, jeg har intet imod at ride på andres heste med bid og jeg kan da også sagtens på min. -han er bare ikke så glad for det og det er jeg heller ikke. Længere er den ikke smiley

• #100   17. apr 2013 Jeg rider helst uden bid, da jeg har den bedste fornemmelse med det, men samtidig vil jeg gerne have en hest der kan fungere med bid. Så jeg er nu igang med bidsøgningen, og jeg vil hellere bruge 3 år på at finde det perfekte bid til min hest. Jeg er gået igang med at læse bogen Bag om Biddet (kan anbefales) og jeg har købt en bitfit. Derudover har jeg taget kontakt til Christina fra hestemund, og jeg har allerede kasseret ét bid. Et myler bid, som han var direkte bange for.
    Så jeg er fifty/fifty. Rider jeg bane, så er det primært bidløst, men på tur vil jeg gerne have sikkerheden i biddet, fordi jeg kender min hest så godt som jeg nu gør. Men jeg vil heller ikke proppe hvilket som helst bid i hans mund (-;

• #101   17. apr 2013 Super fornuftigt Jeanette smiley

• #102   17. apr 2013 Der kan være mange grunde til både for og imod.

Dog kan jeg slet ikke kapere de der siger, at de egentlig hellere ville ride bidløst, eller i hvert fald tror det ville fungere, men fravælger det grundet passion for stævner. Det er sådanne udtalelser, der i min optik virkelig bekræfter hvor meget ridesporten dog er blevet præget af konkurrence og prestige. Fungerer hesten bedre på en bidløs, så er det altså det, man tager. Om det så betyder at man skal fravælge sin største stævnedrøm. Hestens velfærd må og skal altid komme først.

Dog er der også nogle heste, der fungerer bedst på biddet. Dette kan b.la. skyldes modvilje imod indvirkning fra næseryggen, eller blot at det er signalerne med biddet, som hesten har lært og er tilvænnet. Desværre ser man alt for tit folk, der vælger bid/bidløs ud fra den mode, de ønsker at være tilhænger af (stævner eller "rebgrime-jordtræning-tillid-tricks"-trenden) frem for hvad deres hest egentlig befinder sig bedst med.

• #105   17. apr 2013 Jeg rider med bid fordi:

1. Min hest fungerer udmærket med bid
    2. Jeg starter i ny og næ dressur, og der skal man jo ride med bid
    3. Jeg betragter det som en del af hesten klassiske dressuruddannelse, at den kan rides på bid (også kandar, når den er klar til samling)
    4. Min hest bryder sig ikke om pres på næseryggen. Jeg har måtte droppe at longere med kapsun og bruge grime istedet, så tvivler stærkt på, at hun ville synes det er fedt at blive redet med en optømning, der giver pres på næsen.

Min gamle hest red jeg ofte i grime eller kapsun. Han fungerede rigtig fint på den måde, Kunne det samme uden bid som med (alle øvelser til MB og en del sværere). Han kunne også rides med cordeo, men det var ikke noget jeg gjorde så meget i....

Jeg synes ikke at jeg er ond, fordi jeg rider med bid. Min samvittighed har det ganske udmærket. Hesten tager selv biddet, når jeg lægger trense på, og biddet passer hesten. At der er heste, som ikke kan gå med bid, eller at der er folk, der vælger biddet fra, fordi de synes bidløs ridning er spændende, har jeg fuld forståelse for, men jeg gider ikke stemples som ond, fordi jeg rider med bid.

• #107   17. apr 2013 Laura - Jamen tak for at kalde mig useriøs :). Jeg er lige så seriøs omkring min ridning som mange andre :).

• #108   17. apr 2013
    Skal jeg ride dressur, så syntes jeg bid er mere optimalt fordi jeg føler det give mere præcise signaler, hvor fx. en sidepull giver signaler over hele næseryggen på en gang. Samme med spring.

Biddet trykker bare på en mindre flade, det gør det muligt at være mere præcis.

• #109   17. apr 2013 Nånå, så måtte den kommentar ikke være der mere :).

• #111   18. apr 2013 Rider med bid fordi jeg simpelthen ikke gider at prøve bidløs, kan ikke se nogen grund til og prøve det. For os fingere det helt fint med bid, så kan jeg ikke se nogen grund til og prøve at skifte.

• #112   18. apr 2013 Ditte - Du ved jo ikke om din hest fungerer bedre på bidløst, end den gør på bid? smiley
    Det ved man jo ikke før man har prøvet det.

• #113   18. apr 2013 Forsikringen dækker ikke hvis du har et uheld på bidløs hest - derudover ser jeg ingen problemer i at ride bidløst smiley Når jeg rider med bid er det ALTID med "smil på tøjlen"

Håber at bid bliver FORBUDT engang i fremtiden når dyreværnsloven bliver revideret.

• #114   18. apr 2013 Katja - Der er vi uenige så. Hesten skal i min optik have så godt som overhovedet muligt i ridningen - først når dette er opnået, kan man begynde at tænke stævner. Hestens velbefindende er og bliver i sidste ende det altoverskyggende vigtigste, som INGEN personlige behov (såsom stævner) skal kunne hamle op med.

• #115   18. apr 2013 CTS:
    Nej gør jeg ikke, men i og med det fungere så godt med bid for os, så ser jeg ingen grund til og prøve smiley

• #116   18. apr 2013 Katja - Der er jeg meget uenig i din kommentar om at "Tror også, at man er med til at skabe modvilje mod bid ved at stille tingene så ensidigt op. Det er med til at stemple bidløse ryttere som useriøse, ambitionsløse."
    hvor kommer det fra at rytter der rider med bidløst er useriøse og ambitionsløse??
    jeg rider pt. med bidløst, og jeg er faktisk en meget rutineret springrytter på C og B plan, den skal du måske lidt sluge engang til .. plus at du skal netop være en rutineret rytter for at gå over på et special bid, eks. bidløst/hackamore PUNKTUM

• #117   18. apr 2013 Hvis ens hest fungere fint - eller ligefrem fantastisk på bid, så vil jeg IKKE anbefale bidløst/hackamore. Heller ikke hvis du er meget konkurencerytter, NOGLE heste har det med at blive lidt "døve eller dovne" på biddet hvis de går med bidløst for længe ad gangen. Jeg rider lige pt. som skrevet i den foregående kommentar med hackamore, da min hest har lidt ondt inde i munden. anbefaler heller ikke bidløst til dig som ikke er så rutineret, eller hygge rytter, eller lign. da det godt kan være vanskeligt at korrigere hvor meget du må ta ved, der er mange ting man skal tage stilling til før man bevæger sig ud i bidløst..

• #118   18. apr 2013 Jeg har tilredet min hesteven i sidepull og kapsun fordi jeg synes det er lettest. Hvis hesten fungerer fint bidløst synes jeg det er meget lettere smiley

Dog er jeg i gang med at tilvænne ham biddet for at lære ham at give efter i kæbeleddet og slappe af ved tungen og altså underhalsmuskulaturen. Det kan en sidepull eller kapsun ikke gøre! Men generelt er jeg glad for begge dele og jeg vil ride både med kapsun og bid nogle gange (to sæt tøjler) da de gør noget forskelligt jeg godt kan lide.

• #119   18. apr 2013 Besides, er bidløst overhovedet ikke "blødere", mildere eller bedre overhovedet. Næseryggen har hårdt væv og knogle indenunder skindet, som ikke kan give efter. Derimod kan det bløde væv i munden give efter for et bid og en eventuel hård hånd.

• #121   18. apr 2013 Læs her hvis i er i tvivl om bid eller bidløs er bedst for hesten smiley

http://www.naturhov.dk/prod/nobit.htm

• #122   18. apr 2013 Ismulerne
    Alene det at hun rider i cordeo i en skov uden hjelm gør at jeg ikke tager det seriøst. Og at der ikke er links til anerkendte undersøgelser...

Jeg synes cordeo i det fri er noget af det mest uansvarlige man kan komme i nærheden af -.-

• #123   18. apr 2013 Og min hest går uden sko og med bid :b

• #126   18. apr 2013 Katja - Jeg kritiserer aldeles ikke alle konkurrenceryttere, som ikke har prøvet bidløst med pågældende hest. Dem er jeg selv en af. Jeg kritiserer de konkurrenceryttere, der faktisk HAR prøvet det og ved, at hesten trives bedre med det - men alligevel fravælger det grundet personlig lyst til stævner.

• #127   18. apr 2013 Jeg rider ikke stævner på min, da hun er alt for hidsig til det, og jeg har en periode redet uden sadel og bidløst, men rider nu med sadel og bid, da det giver mig den hjælp man nogle gange kan mangle som rytter når man rider uden - desuden giver biddet mig en større følsomhed og bedre kontakt til hesten.

Men når det er sagt, skal alle bidløse ryttere på ingen måde gå rundt med en glorie over hovedet! En kapsun fx. er altså en cykelkæde beklædt med læder, og en hackamore er oftest beklædt med kæde på det nederste af kæben. ALLE remedjer til hesten kan misbruges, selv den læderkapsun jeg rider min egen med, så om man rider med eller uden bid er det fuldstændig ligegyldigt hvis ikke man tager hensyn når man sidder på ryggen.

• #130   19. apr 2013 Luna: du kan sikkert godt lære hesten det, men decideret give efter for et pres i munden hvor hesten kvitterer ved at smaske og rygge på biddet kan en bidløs optømning ikke.

Biddet har jo "fat" i tungen smiley

• #132   19. apr 2013 Eller læs dette :

Nyhed

Bedre adfærd med bidløs ridning

I følge The Horse er der lavet ny forskning der viser at hestes adfærd ændres til det bedre når de bliver redet med en bidløs trense fremfor en trense med bid.

Forsøgene er lavet af Robert Cook, FRCVS, PhD og Daniel Mills, BVSc, PhD, IL TM, CBiol MIBiol, MRCVS.

Fire rideskoleheste der aldrig tidligere var blevet redet med bidløs trense blev redet gennem to tests a 4 minutter, én med trense med bid, og én med bidløs trense med underkryds. I hver test var der 27 faser der blev bedømt på en 10-skala af en uafhængig dommer.

Resultatet var at gennemsnitsscoren for ridning med bid var 37%, hvor gennemsnittet for de første 4 minutters ridning med bidløs trense var 67%.

Rytterne var certificerede Horsemanship Association riding-instruktører, og dommerne var: en intruktør fra CHA Master Clinic, en intruktør fra Centered Riding og et medlem af the American Judging Association.

Forskerne mener at kunne konkludere at ridning med bid kan være et problem både for velfærd og sikkerhed. Dog skal det nævnes at R. Cook også er opfinder af den bidløse trense med kryds under kæben.

Kilde: The Horse

• #133   19. apr 2013 DRF behandler forslag om bidløs ridning

Bidløs ridning og i særdeleshed bidløs dressur er blevet debatteret mange gange på bl.a. Heste-Nettes fora, og mange gange har debatten gået på hvorvidt det burde være tilladt at ride bidløst til dressurstævner under Dansk Ride Forbund (DRF). Der er nu stillet et forslag til DRF om at godtage bidløs optømning ved alle stævner under DRF, og DRF tager sagen op ved næste sportsmøde sidst i januar.

Forslaget til Dansk Ride Forbund er stillet af Fleur Penter, der også har forsøgt at skabe opmærksomhed på sagen ved at oprette flere grupper på nettet, bl.a. en gruppe på Facebook med nu over 2.000 medlemmer. Fleur Penter pointere overfor Heste-Nettet at hun ikke er imod ridning med bid, men at hun selv rider bidløst af den simple grund at hendes hest har meget lidt plads i munden, og derfor er ukomfortabel med bid.

"Jeg ved at mange der har meldt sig ind (i gruppen på Facebook, red.) måske har fordomme, men det er ikke vores intention at fremme disse fordomme eller forsøge at chikanere ryttere med bid på deres heste", fortæller Fleur.

Fleur oplyser endvidere at Hestens Værn støtter op om sagen, og har vejledt hende gennem sagens forløb.

Fleur Penter har bl.a. lagt denne VIDEO på Youtube, som supplement til det skriftlige forslag til DRF.

Se Facebookgruppen og flere videoklip her.

Læs hele Fleurs forslag til DRF herunder:

Kære Dansk Ride Forbund,

Under den senere tid, har efterspørgslen på trenser uden bid vokset. Det store boom af viden, der nu er let tilgængeligt for alle, og let forståeligt af alle, har måske hjulpet til at flere ryttere er blevet mere observant på deres hests adfærd omkring dens udstyr - eller om hvad rytterne selv mener hesten har brug for at blive reddet med.

I takt med flere ryttere har valgt en bidløs tilgang til deres ridning, er efterspørgslen på stævner, hvor bid ikke er reglementeret , vokset. Disse ryttere søger ikke særklasser, men at stille op ligeværdigt med ryttere der har valgt at ride med bid. Når dette er sagt, skal det også forklares at ingen ønsker at gøre det mere svært for dommerne at bedømme ryttere uden bid, derfor er det ikke en intention at forlange, ekvipager kan stille op i cordeo( reb om halsen ved 6-7 nakkehvirvel, se fig. 1 ), rebgrime ( en enkel grime med tøjlen fæstnet under kæben), bosal eller ridning at liberty ( ridning helt uden udstyr). Altså, trenser hvor tøjlerne ikke er fæstnet på hver side af hestens hovede, som vist på fig. 3.

Det der er tættest på en trense med bid, er en sidepull, den indvirker på samme måde, og har samme træk, og skub på siden af kæben som en trense med et simpelt 2 eller 3 delt bid. En sidepull, virker som en trense med bid fordi en trense med et 2 eller 3 delt bid, udøver tryk ét sted på hestens hovede. Da vi bruger biddet i en trense til at overføre de signaler vi giver hesten i tøjlerne, ligger en trense med et enkelt bid kun tryk i munden på heste, over tungen og laderne. I en bidløs trense( dog ikke ved hackamore eller Robert Cooks bidløse trense) er der også kun ét sted trykket fra tøjlerne bliver overført til, dette er næseryggen( se fig 2). Så en trense uden bid, er næsten det samme som en med bid, trykket er bare flyttet, oven over munden i stedet for at ligge i munden.

De bidløse trenser man kunne gøre konkurrence venlige er som følger: Sidepull, Robert Cooks "bitless" - trense, hackamore og kapsun. Da tøjlerne skal kunne optømmes på hver side af hovedet, optømning under kæben ( som i en rebgrime) vil være for langt væk fra det allerede regelmenterede udstyr, og for svært for dommerne at skulle bedømme.

Hvorfor en bidløs trense kan være konkurrence udstyr er fordi mange heste ikke behøver at gå med bid - eller fysisk ikke kan klare det. Ingen heste er ens, heller ikke i munden, og forskning viser at 80 % af heste på verdensplan1, har en lav gane, der betyder der ikke er fysisk plads til et bid i munden, mellem gane og tunge. Specielt er kombinationen af en lav gane, lille tunge og skarpe lader, som de fleste heste også har, en kombination der gør munden er for følsom til at bære et bid. Min egen hest har denne kombination.

Det er måske ikke 80% af verdens heste der bliver reddet bidløst, og hvis man spørg sig selv hvorfor, er det nok af en simpel grund som at, nogen ikke ser det som en mulighed for det første fordi, det ikke er et normalt syn, og der mangler bøger, artikler og undervisere til at inspirere ryttere til at skifte deres hest over til bidløse trenser, for det andet fordi der ikke en fremtid i stævnekalderen hvis man rider uden bid, og for det tredje, hvis rytteren ridder godt med biddet, og ejer en hest, der selvom den måske har de fysiske skavanker, kan komme over ens med at ride med biddet, synes der ikke til være en grund til at ændre ridningen.

Den tredje mulighed jeg skriver om, er nok grunden til mange stadigt rider med bid. Men selvom noget man altid har gjort, og det tilsyneladende ikke forårsager noget dårligt mht til hestens helbred. Selvom hesten er fremstår rask, er det ikke til at afgøre om der er brud på velfærden ved at ride med udstyr der ikke passer hesten - men samtidigt ikke synes at skade den ( en hestetandlæge vil afgøre om et bid passer eller ej, og mange gange vil der på markedet være bid der passer den enkelte hest, andre gange er alternativet en bidløs trense). Som tilskuer kan det være problematisk at afgøre, hvis man ikke er rytter til hesten, hvad hesten går bedst med, hvad den træningsmæssigt har brug for og hvad rytteren selv synes om idéen. Så den bedste metode er selvfølgelig : at lade ryttere der synes bidløs ridning er for dem, ride bidløst.

Denne metode er dog kun tilgængelig for dem der ikke vil ride stævner, hvilket hæmmer en ret vigtig udvikling i sporten. Det er det mange ryttere længes efter, frihed til også at vælge mellem bid/bidløs til stævner. For nogle gange er det ikke kun hvordan heste går med biddet, om den har munden til et bid, det er langt mere hvad rytteren har af holdning til at ride med bid, om de mener det er et humant stykke udstyr eller ej.

Det der er meningen med denne idé, at give bidløse ryttere adgang til stævner på ligefod med ryttere der rider med bid, er ikke at erstatte biddet, men at give det et alternativt "sidekick" for heste der enten ikke kan benytte et bid, eller ryttere der har valgt ikke at gøre det. Det der er meningen er ikke at pålægge nogen ryttere at ride med det ene eller det andet, men at give en tand mere valgfrihed i deltagelsen til stævner.

Det er forståeligt at DRF selvfølgelig tænker på rytteres sikkerhed, til DRF godkendte stævner, når ridning uden bid bliver foreslået. Men det er vigtigt at tænke over at der er ingen som helst forsikring om at heste der rides med bid skulle være mere sikre at ride end de heste som er blevet trænet ligeligt længe og med samme mål efter kontrol og lethed til at styre hesten med. Den eneste forskel er at ridningen er foregået i en bidløs trense. For at ride stævner skal man tage ryttermærker, man kunne jo evt, tilføje et mærke man skulle tage for at stille op bidløst, til stævner, eller blot tilføje lidt mere i dem, hvis man vil ride bidløst, skulle man ride bidløst på sin egen hest i ét eller flere af dem, for at vise kontrol. Hvis ikke dette er en mulighed kunne man tage en video af sig selv ride sin hest bidløst til et af DRF's programmer( til den klasse man vil stille op i), og sende videoen til jer, DRF, som kunne udstede et "stævnecertifikat for bidløs deltagelse" for den gældende rytter og hest i en given klasse. For at stille op, skulle man sammen med sin betaling og tilmelding til stævnet sende sit certifikat eller en kopi af dette. Der findes mange gode stabile løsninger til dette, vis det vil blive påkrævet at bidløse at vise de har kontrol over deres hest. Hvis flere ideer kræves, kan jeg tænke videre sammen med Anne Forsberg, der også er med i DRFs bidløse arbejds gruppe, der pt er lukket ned( vi kan sagtens tale sammen om den skal åbnes igen, Anne og jeg snakker alligevel sammen om dette emne selvom gruppen er lukket).

Jeg er livlig benytter af en af de danske heste debat-fora, http://www.hestegalleri.dk , og derinde er der næsten dagligt debatter om bidløs ridning og om dette kunne blive en virkelighed til stævner. Der er mange der venter spændt på om det en dag bliver til noget, og mange tror jeg, vil hjælpe til med at gøre sporten mere fyldig for alles vedkommende ved at være i stand til at stille op til stævner bidløst. Jeg ser ikke bid / bidløs som værende modsætninger, men som to sider af den samme mønt, resultatet er en styrepind, med eller uden metal, hvor man selv kan bestemme hvad man vil bruge.

Jeg skriver ikke dette for at oplyse jer om bidløs ridning, for i er sikkert klar over det findes, og jeg skriver heller ikke for at bevise bidløs står som superior til biddet af velfærdsgrunde, derfor vil jeg ikke sende jer en masse forskning og forsøg der viser negative sider ved biddet, og positive om bidløse trenser, for jeg er sikker på at i nok ved en del om det allerede, og at i langt hellere vil se i praksis det fungere, end at læse en masse om hvor negativ ridning ser ud for nogle. Jeg skriver dette til jer, fordi en masse af os gerne vil være en del af stævnerne og fælleskabet, men det at vi har taget en vej mod der ikke involvere biddet, ikke bør være en hindring, da det ikke er særligt anerledes end en trense med bid.

Hvis i modsat det jeg tænker, vil have en masse faktuelt om bid / bidløs, skal i være velkomne at give mig besked, og jeg vil sende jer kilder, bøger, links og undervisere i kan se nærmere på - hvis dette skulle have interesse. Jeg har blot for at vise at ryttere fra http://www.hestegalleri.dk har læst og synes at I, DRF, skulle tage vores forslag til overvejelse. Her er blot fra nogle få ryttere fra http://www.hestegalleri.dk, der synes om dette forslag, og nogle af dem har selv kommet med film og billeder til dette. Her er deres navne og e-mails (dette er blot for at statuere folk, både ryttere med bid og uden, støtter op om emnet):

(Navne og e-mails er censureret.)

For at vise min, og så mange andres, overbevisning at bidløs ridning er god nok til stævne ridning, er her en masse visuelt, der stemmer overens med det jeg har skrevet:

Jeg kan starte med mig selv, jeg har en tinker på 9 år, som jeg rider bidløst grundet hans mund ikke kan gå med et bid. Han bliver både kørt og reddet bidløst, og der har aldrig grund til andet. Bemærk denne video ikke er lavet til formålet, men det viser stadigt pointen i mit skrevne: www.youtube.com/watch?v=OpkU6x4MhbM

Her er der andre klip fra youtube der viser hvordan bidløs ridning er en mulighed for mange forskellige ryttere:

Dressur:
    www.youtube.com/ watch?v=YvcYZKzkhMU&amp;NR=1
    www.youtube.com/watch?v=icrwPQWshrE
    www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0

Spring:
    www.youtube.com/watch?v=_anUGj4vx5s
    www.youtube.com/ watch?v=WsPMxt2xRZU&am...re=related
    www.youtube.com/watch?v=JkXGOB7QqUs
    www.youtube.com/watch?v=zjrsmkcDekE

Military / spring i det fri:
    www.youtube.com/ watch?v=5qrI0fR2dLY&am...re=related
    www.youtube.com/watch?v=SoE3hLUaV-w
    www.youtube.com/ watch?v=gJSninXjfVM&am...re=related

Vh, Fleur Penter i samarbejde ryttere fra hele Danmark.

• #134   19. apr 2013 En strid om bid.
    Indsendt artikel fra: Malene Christiansen
    Ridemagasinet Equipage, nr. 2, april 2004
    Bør man overhovedet putte bid i hestens mund? Og er det egentlig et
    godt tegn, når hesten gumler på bidet og skummer? Den amerikanske
    forsker Robert Cook bringer revolutionerende nyt til hestefolket: Biddet
    er grusomt for hesten.
    Der er noget forunderligt dejligt over en hestemule. Silkeblød udenpå og
    kærligt puffende. Men den bløde pels og den fine, kun to millimeter tynde hud
    skjuler et gådefuldt univers. Inde i mørket finder man hestens spytkirtler, der
    producerer op til 40 liter spyt dagligt. Spyttet består blandt andet af protein,
    som bliver til hvidt skum, når mundvandet løber. Hestemunden gemmer
    desuden på en tunge, der vejer mellem et og to kilo, og som er næsten lige så
    lang som kraniet. Tungen er et tæt fletværk af nerver – det tætteste næstefter
    hjernen – og den er lige så blød og følsom som menneskers læber. Tungen er
    desuden forbundet med underkæben med et ganske tyndtungebånd, der
    meget let kan rives over.
    Faktisk ved man ikke særlig meget om,
    hvad der sker i hestens mund, og hvorvidt
    og hvordan et bid griber ind i hestens
    naturlige reflekser. Den gængse
    opfattelse er, at det er rytterens hånd og
    ikke selve biddet, der udgør det største
    problem for hesten. Hvad der rører sig
    derinde i den skjulte mundhule, er derfor
    et spørgsmål, der har meget mere end
    teoretisk værdi. Moderne ridning foregår
    jo i langt de fleste tilfælde ved, at hesten
    får bid i munden.
    Chokerende forskning.
    Robert Cook fra Tufts University i
    Massachusetts har brugt en
    menneskealder på netop at forske i
    Page 6
    11
    hestens mundhule og er internationalt anerkendt på området. Det, der særligt
    interesserer ham, er de vekselvirkninger, der finder sted mellem hestens
    mund og biddet – faktisk allerede før rytteren tager i tøjlen.
    I et af Cooks seneste studier har han undersøgt 100 heste og ryttere fra alle
    discipliner (fra handicapridning over dressurheste til galopheste). Hestene i
    Cooks forsøg løb blandt andet på løbebånd med og uden bid, mens et
    endoskop afslørede, hvad der skete inde i de forskellige muler. Cook
    undersøgte også strubehoveder på hestene, målte deres mundhuler og
    undersøgte nøje sammenhængen mellem biddet, hovedets stilling,
    strubehovedet og luftrøret. Resultaterne af Cooks forskning har været et chok
    for den etablerede rideverden, og de sendte Cook ud på et ubetinget korstog
    imod enhver form for bid. Han er desuden gået skridtet videre og har udviklet
    en bidløs trense som alternativ optømning med bid. – Ryttere får altid at vide,
    at de skal finde nøglen til hestens mund, siger Cook. – Men den bedste nøgle
    er ingen nøgle overhovedet. Det vil altså sige, nul bid. Cook afviser hermed
    de hidtil urokkelige krav til god ridning: Hesten skal tygge på biddet, have
    skum om mulen og give efter med underkæben. Ifølge Cook kommer disse
    krav kun rytteren til gode, som jo så er fri for at kæmpe med en stiv
    hestenakke og lettere kan dirigere dyret rundt.
    Når en hest arbejder, skal den have en relativt tør mule, mener Cook. – En
    hest er sådan indrettet, at enten æder den, eller også løber den. At gøre
    begge ting på en og samme tid fungerer af anatomiske grunde ikke optimalt
    for hesten, forklarer han. – Savleriet er et problem for hesten, når den under
    arbejdet skal trække vejret dybere. Ethvert forsøg på at sluge spyttet udgør
    for hesten en risiko for, at den pludselig ikke kan få luft; en grund til, at
    dressurheste ofte ser så anstrengte ud.
    Flotte og fyrige ser de ud med den våde
    pels, den skummende mule og opspilede
    næsebor, men i virkeligheden er de
    voldsomt belastet ved blot at skulle holde
    styr på vejrtrækningen.
    Bid er grusomme
    Det er reflekser, der afgør, om hesten
    trækker vejret eller sluger spyt. Så længe
    munden er lukket, trækker den vejret.
    Men hvis den åbner munden, strømmer
    der luft ind, og det udløser
    reaktionskæden ”æd og synk,” fordi der
    samtidig ligger et bid på tungen. Der sker
    så det, at det ca. 13 cm.
    12
    Lange ganesejl hæver sig, og på den måde åbnes passagen til spiserøret.
    Samtidig bliver luftrøret blokeret af strubelåget, så vejen til spiserøret er helt
    fri.
    Når hesten får bid i munden, sender kroppen signalet æd, siger Robert Cook.
    Og når tungen, kæben og læberne så bevæger sig, vil spyttet flyde helt
    uundgåeligt på grund af naturlige reflekser, der regulerer hestens fordøjelse.
    Disse reflekser styres af det såkaldte parasympatiske nervesystem. Ifølge
    Cook er skum om hestemulen et umiskendeligt tegn på, at denne
    fordøjelsesmæssige del af hestens nervesystem er aktiveret. Når det sker,
    drosler organismen ned på hjerteslag og åndedræt, musklerne slapper af og
    hjernen holder hvilepause, på samme måde som når vi mennesker kan have
    trang til en lur, når vi har spist.
    Men arbejdet under rytter er ikke afslapning. Hesten skal jo venligst bevæge
    sig og ikke dorsk hengive sig til at fordøje. Den skal løbe, springe, traversere.
    Men det kan den kun, hvis kamp- og flugtreflekser sender de nødvendige
    impulser til hjerte og lunger, muskler og hjerne. Disse bliver imidlertid
    reguleret af det sympatiske nervesystem, som er modspiller til det
    parasympatiske.
    En hest i hurtig bevægelse er tør om munden. Tungen ligger roligt bag
    fortænderne, underkæben bevæger sig ikke, synkerefleksen er koblet fra,
    ganesejlet ligger fladt ned i mundhulen, fortæller Cook.
    Hvis hesten derimod har trense eller kandar på, bliver den fugtig om munden
    på grund af de fordøjelsesreflekser, det sætter i gang. Hesten vil synke,
    ganesejlet hæver sig, hesten leger med tungen, bevæger sin underkæbe.
    På grund af biddet er hesten under ridning i en neurologisk vildrede,
    konstaterer Cook. Idet hesten forsøger at adlyde både rytteren og sit
    nervesystem, får den problemer. – Bid er uanvendelige, uhensigtsmæssige
    og grusomme, konkluderer Cook og genopliver dermed en diskussion om,
    hvorvidt man skal ride med eller uden bid. Det nye i denne debat er, at Cooks
    forskningsresultater, der går mod den udbredte opfattelse, at et bid ikke er
    hårdere end den hånd, der betjener det. Den sang synger størstedelen af alle
    ryttere på tværs af discipliner og niveauer, og udover hos Cook og enkelte
    amerikanske forskere har der stort set hersket enighed om, at et bid i en
    hestemund ikke i sig selv er et problem.
    Page 7
    13
    Alvorlige følger
    Enhver bevægelse af tungen og underkæben gør, at ganesejlet løfter sig, og
    det forstyrrer åndedrættet. Når hesten har et bid i munden, bliver tungen
    automatisk aktiv, også selv om rytteren ikke kan mærke det. Hvis ganesejlet
    løfter sig under hurtig bevægelse, så klapper det helt op, og det har den følge,
    at der kan blæses alt for meget luft ned i lungerne af gangen. Hesten er
    ganske enkelt ved at blive kvalt af sit eget ganesejl og kan ikke få vejret. Der
    er i øvrigt grunden til, at trav- og galoptrænere binder hestens tunge fast i
    undermunden. De ønsker selvfølgelig at forhindre enhver bevægelse af
    tungen og dermed ganesejlet. En anden grund til, at man på
    væddeløbsbanen binder hestens tunge fast, er, at hesten bliver umulig at
    styre, hvis den ligger tungen over biddet. – Selvfølgelig lytter hesten så ikke
    længere opmærksomt til sin rytter, siger Cook. – Men denne situation opstår
    kun, fordi hesten kæmper med sine reflekser, eller fordi den vil lindre de
    smerter, der opstår i tungen, når der tages i tøjlen.
    Især i galop er det et problem med de forstyrrende fordøjelsesreflekser, fordi
    hestens åndedræt her hænger tæt sammen med bevægelsen. For hvert
    galopspring tager hesten en åndedrag: Den trækker vejret ind, når bagbenene
    er i jorden og forbenene i luften; og den ånder ud, nær vægten er på
    forbenene og bagbenene svæver i luften. Og når åndedrættets rytme bliver
    forstyrret, bliver galoppen det også. Følgerne kan blive problemer, man hidtil
    har forbundet med rytterens formåen, nemlig taktfejl, usmidighed og tendens
    til at snuble.
    Hård i munden
    Robert Cook er også imod bid af andre årsager. Problemer som at hesten
    skærer tænder, hele tiden leger med biddet, går imod biddet, er hård i
    munden, slår med hovedet samt en række andre ”almindelige” hesteunoder,
    kan ifølge den engelskfødte forsker alle føres tilbage til det ubekvemme bid.
    Disse alvorlige problemer bliver ofte
    opfattet, enten som om det pågældende
    dyr er specielt ømskindet, eller som om
    rytteren bruger tøjlehjælpen forkert. Man
    tænker ikke på, at metoden i sin grundvold
    er forkert; det, at man overhovedet vil
    indvirke på hesten med bid, siger Cook.
    14
    De fleste teorier omkring bid og rytterens påvirkning gennem biddet stammer
    fra ryttere og ikke fra dyrlæger eller forskere i anatomi. Når der diskuteres bid,
    fokuseres der ofte på de forskellige former for bid, hestens
    uddannelsesniveau, og hvordan rytteren undgår hårde hænder. Men hvorvidt
    og hvordan et bid griber ind i hestens naturlige reflekser, er ikke et emne, som
    har været bragt - ind i debatten. Det skyldes måske, at selv meget erfarne
    ryttere har svært ved at vurdere de anatomiske fakta.
    Dertil kommer, at heste er loyale og samarbejdsvillige til det sidste. De
    arbejder flittigt derudaf med biddet i munden, uanset om de er på
    dressurbanen eller til distanceridning. Denne godmodighed fører til, at heste
    hurtigere end i naturen bliver ofre for sygdomme. Cook og flere andre
    videnskabsfolk har fundet en række lidelser og reaktioner, som hidtil ikke er
    blevet sat i forbindelse med brugen af bid: nakkehvirvler, der besværer
    åndedrættet; uhensigtsmæssige bevægelser af tunge, ganesejl og
    strubehoved; tidlig mathed; luftvejslidelser. Desuden risikerer
    væddeløbsheste at få blødninger i lungerne, ligesom den frygtede lidelse
    headshaking også kan forsages af brugen af bid.
    Mindre hestemunde
    En form tilføjer ikke i sig selv hesten nogle smerter, siger Christian Augsten,
    direktøren for Sprenger, en af verdens største producenter af bid. Han er
    ganske uenig med Robert Cook og de amerikanske forskere.
    Tværtimod så er et bid for hesten det, der svarer til et stykke tyggegummi for
    os.
    Ved at undersøge kranier fra døde heste har de amerikanske forskere fundet
    ud af, at der i en lukket hestemule hverken er luft eller plads til bid. Der er intet
    hulrum; tungen ligger tæt op ad ganen. Samme resultat er man nået frem til
    hos Sprenger, hvis forskningsgruppe har undersøgt, hvad der foregår i en
    hestens mule, både med og uden bid. Gruppen har fundet ud af, at der er
    meget mindre plads i hestens mund end hidtil antaget, og at biddet ikke
    indvirker på mundens lader, men derimod på tungen. Bidproducentens
    forskningsgruppe har også fundet ud af, at tykke bid ikke altid er lykken.
    Vi har vidst et stykke tid, at mulen hos varmblodsheste bliver mindre og
    mindre, fordi hovedet bliver mere ædelt, fortæller Sprengers direktør. Her har
    Sprenger taget konsekvensen og produceret nogle tyndere bid. Hvor
    Sprengers tidligere gennemsnitsbid var 23 mm. tykt, er det i dag 18 mm. – For
    tykke bider giver problemer for heste med en lille mule, siger direktøren.
    Page 8
    15
    Ikke godt nok
    Sprengers tiltag er fint, men ikke konsekvent nok, siger Robert Cook, der
    kræver muler uden metal overhovedet, fordi ethvert bid efter hans mening
    skader hesten. Til det indvender Sprenger direktøren: - Det kan godt være, at
    det gælder for væddeløbsheste, men i dressur er hestens accept af biddet jo
    afgørende.
    Den gængse holdning er altså fortsat, at dressurridning er så godt som
    umuligt at gennemfører uden bid, og det er da heller ikke tilladt at starte
    dressurklasser uden bid. Springheste må godt startes på f.eks. hackamore
    (bevirker pres på næseryggen, og bruges på heste med følsom mund.
    Hackamore kræver en meget øvet rytter for ikke at skade hestens næseryg).
    Militaryheste må også gerne startes på denne bidløse variant, men ikke i
    disciplinen dressur. Private ryttere, der ikke stiller op til stævner, har imidlertid
    deres fulde ret til at ride uden bid, men det vil givetvis stille andre krav til
    uddannelse af både hest og rytter. Sikkert så store krav, at Cooks forskning
    nok fortsat vil blive ignoreret en rum tid endnu. At drage konsekvensen af
    hans opdagelser vil kræve en større revolution af ridesporten. Indtil det sker,
    skummer hesten godmodigt videre.
    Om Robert Cook
    Professor Robert Cook kom til verden i
    1930, i England. - 30 år senere fik jeg
    foræret en hests mageløse
    strubehoved. Det bevirkede, at jeg viede
    hele mit liv til studiet af hestens mund
    og svælg, fortæller han. Cook blev
    uddannet til dyrlæge ved det britiske
    Royal Veterinary College, og arbejdede
    først som dyrlæge, siden som kirurg. Han har været ærespræsident ved
    British Equine Veterinary Association og har desuden arbejdet for den britiske
    Equine Research Station under Animal Health Trust.
    I 1994 blev han ansat som professor i veterinær kirurgi på det amerikanske
    Tufts University i Massachusetts. Cook gælder verden over som
    hestehovedets fagmand

• #135   19. apr 2013 Ismulerne
    Jeg har bare lige skimmet teksterne
    Jeg vil gerne have OBJEKTIVE undersøgelser af folk, der er interesseret i hestens fysologi..
    Helt ærligt, jeg giver ikke meget for at du kan fremvise en række links, der er imod bidridning fra folk der er imod det. Det er da klart at de kommer med en række argumenter og undersøgelser om hvor meget det skader hesten.

• #136   19. apr 2013 Ismulerne: jeg kan godt forstå at rideskolehestene føler en befrielse fra biddet :0) der sidder dag ud og dag ind flere forskellige rytter som hver har en individuel måde at trække i tøjlen på... signalforvirring! smiley

Det havde været interessant også at lave forsøget omvendt; en række rideskoleheste som altid var redet bidløst skulle nu rides med bid smiley

• #137   19. apr 2013 Nu har jeg fundet nogle undersøgelser som alle peger i retning af at det rent faktisk er bedst for hesten at være bidløs - findes der nogle undersøgelser omkring at det er bedst for hesten at ride med bid ?

Såfremt vi ikke finder noget VIDEN er det jo bare vores meninger bidløs vs ikke bidløs - og det er jo blot et holdningsspørgsmål......hvor vi næppe alle bliver enige.

Det er klart at også bidløse anordninger kan misbruges af den hårde hånd - men det kan alt - så syntes ikke at det argument længere oppe kan bruges...

• #138   19. apr 2013 De undersøgelser er lavet af folk der går ind for bidløs ridning, fremstiller bidløse hovedtøjer osv. osv.
    Jeg rider med bid, fordi jeg HAR prøvet bidløs og min pony bare blev dybt forvirret og ulykkelig. Jeg har forsøgt et par forskellige bidløse optømninger, og min pony blev ikke gladere af den grund.

Den dag nogen gider give mig en objektivt udført undersøgelser der påviser at mit gummistangbid giver min hest unødigt store smerter, så skal han omskoles til helt bidløs.

Og jeg har læst dine fine undersøgelser, og jeg synes de er meget subjektive. Jeg har i min indtil videre skoletid lært at være kildekritisk, og at en af undersøgelserne er udført af en, der fremstiller bidløse hovedtøjer (og hans navn nævnes også i de andre undersøgelser) så kan jeg knap tage det nogenlunde seriøst.

• #139   19. apr 2013 .... Ja det er en fordel at høre efter i skolen smiley - og det var også blot til info. men kunne som sagt godt tænke mig at læse undersøgelser der viser at bid i munden er godt for hesten smiley

• #141   19. apr 2013 Ja og hun lever godt af det : Christina arbejder udelukkende med tandbehandlinger og bidtilpasninger på heste, samt holder foredrag og workshops.... Så helt uvildig er hun nok ikke....Der er i øvrigt en del kritik af fejl / mangler hendes video så vidt jeg husker.

• #143   19. apr 2013 Hun er vel ikke mere uvildig end Robert der fremstiller bidløse trenser :b

• #144   19. apr 2013 Man skal overhovedet ikke ride en hest hvis man ikke kan behandle hesten ordentligt først og fremmest - så dem der konstant har behov for at rykke i hovedet - eller biddet skulle nøjes med en gyngehest !

Jeg har været på utallige kurser for at lære at ride bidløst og lære om de forskellige mekanismer. Som jeg har skrevet tidl. rider jeg også med bid - men med smil på tøjlen, jeg håber og tror at det efterhånden bliver det mest almindelige i Danmark at ride bidløst, men selvfølgelig er det noget ryttere skal vænne sig til og lære inden man kaster sig ud i det. Som jeg også skrev tidl. så dækker forsikringen ofte ikke ved ulykker uden bid, så det må man også tage med i sine overvejelser inden man rider ud bidløst.

Et tilpasset bid er også klart at foretrække frem for et ikke tilpasset bid smiley

• #146   19. apr 2013 Katja - Så det er værre at kritisere folk, der bevidst fravælger en forholdsregel for hestens velfærd til fordel for egne lyster, frem for folk der rider med bid fordi de ikke ved, at deres hest fungerer bedre uden?

Denne tankegang kan jeg på ingen måde følge. Netop fordi man er oplyst om, at hesten har det bedre uden, bør man tage dette i betragtning. Hvis man gør hvad man tror hesten har det bedste med, er det langt mere anstændigt i mine øjne.

• #147   19. apr 2013 Overbevis mig om at der er lavet forskning der siger : Bid er det bedste for din hest !!

- og så vil jeg da tage det til videre efterretning - til trods for at det stider imod enhver sund fornuft og logik at det skulle være tilfældet. Dengang trensen blev opfundet for flere tusinde år siden var der et "klogt" hovede der fandt ud af at biddet kunne styre hesten.... og siden er det ligesom fuldstændig gået i stå for rigtig mange.... Hesten betaler prisen...som altid.

http://patientia.weebly.com/traeligningen.html

• #149   19. apr 2013 Som jeg har skrevet omkring 3 gange så dækker min forsikring ikke ved evt. rideulykker uden bid ... Min ismule på 2 1/2 kommer dog ALDRIG uanset hvad, til at smage et bid smiley

Hest der går bedre . ? .... Flottere, anatomisk korrekt eller hvordan mener du når du skriver hesten går bedre med bid ? Bidløse anordninger skal hesten og ikke mindst rytter lære at håndtere - så jeg kan varmt anbefale at du tager på et kursus i bidløs ridning hvis det kan være en øjenåbner - ligesom for mig selv.

• #153   19. apr 2013 Det passer ikke helt - mange heste på især rideskoler har faktisk brækket ganen smiley

• #154   19. apr 2013 Hahaha Ismuler.. ej der er fandme ikk mange heste på rideskoler som har brækket ganen og hvorfor skulle heste på en rideskole være mere udsat for det en anden det er da noget pjat..

• #161   19. apr 2013 Ismulerne
    Den film har jeg også set, og dem betragter jeg i høj grad også som subjektiv. Du er velkommen til at synes at jeg har en trist og forældet holdning, men jeg har bare forsøgt bidløs, og drømmen er at få pony omskolet fra rideskolehest til at reagere på små fine signaler og styrring udelukkende fra ben og sæde smiley

• #162   19. apr 2013 Trådstarter : Håber du har fået / får den viden du søger til dit spørgsmål smiley

Afmelder tråden da jeg tilsynladende er den eneste bidløse tilhænger i dette forum og ingen åbenbart kan finde undersøgelser der viser at bid er godt for hesten, og et nødvendigt værktøj til at kunne ride en hest.

• #164   19. apr 2013 Har på ingen måde noget imod hvad folk vælger, og hvad folks holdninger er.
    Når det er sagt, synes jeg da godt at man kan bruge artiklerne som ismulerne har lagt ind. Ikke sagt at man skal tro på alt hvad man læser, men jeg tænker at Cook har lavet den bidløse trense på baggrund af de undersøgelser han har lavet.
    Selvfølgelig fungerer nogle heste bedre på det end eller det andet, men synes stadig, at man har ret til at vælge og tro på det man har lyst til smiley

• #165   19. apr 2013 Marlene
    Jeg er helt enig, min søster rider bidløst og jeg gjorde det gerne, hvis det var hvad min hest fungere på, men det er ikke tilfældet.
    Jeg har dyb respekt for bidløse ryttere, såvel som bidryttere der kan. smiley

Jeg har bare svært ved at se hvordan jeg skal tage en undersøgelse lavet af en mand, der lever af at sælge bidløse hovedtøjer, seriøst. Den kan være lavet på baggrund af at det er hvad han reelt mener er det bedste. Det kan være en alternativ måde at promovere sine produkter på smiley

• #166   19. apr 2013 Rynkerosinen og Nullerdutten
    Kan godt se det er lidt utroværdigt, det er jeg helt enig i. Synes bare at det er helt i orden, at man vælger at tro på det alligevel. Man gør jo forhåbentlig det, man mener er bedst for sin hest.
    Jeg selv vælger selv til og fra i artikler og undersøgelser. Det handler jo også lidt om, hvad man selv synes lyder fornuftigt smiley

• #167   19. apr 2013 Nemlig. Jeg kan heller ikke se en skid fornuft at man ikke må ride bidløst til stævner i hackmore, sidepull og lignende optømning. ^^
    F.eks. Cordeo synes jeg ikke hører til på en stævnebane alene af den grund at hvis rytter skulle være uheldig at falde af, så har ingen en chance for at få fingre i hesten. smiley

• #168   19. apr 2013 Ismulerne: så lige den video du havde lagt herind og jeg må indrømme at jeg følte mig som en dårlig og ond rytter fordi jeg rider med bid. Jeg fik det utroligt dårligt og har næsten lyst til at græde nu! Jeg sidder og tænker hvordan jeg kan få mig selv til det, men alligvel kan jeg ikke se så mange andre muligheder da jeg er bange for jeg ikke vil kunne styre min pony i alle gangarter. Jeg elsker at ride bidløst engang imellem, men jeg vil stadig godt ride med bid. Men jeg får det virkelig dårligt af at tænke på over biddet irretere hesten:(

• #169   19. apr 2013 Det giver ingen mening at man ikke må ride bidløst til stævner. Synes DRF er lidt forældet smiley
    Men ja, helt sikkert i et hovedtøj, og ikke kun cordeo!

• #170   20. apr 2013 Jeg rider 100% med bid og har aldrig gjort andet og vil med største sandsynlighed heller aldrig gøre det.
    Dette er ikke fordi jeg vil skabe mig en skrumpehorisont men fordi det er det der passer bedst til mine mål med ridningen.

Hvorfor rider jeg ikke med bidløs nu?
    Jeg har en skøn dressurpony, som jeg ofte starter stævner på. Så først og fremmest, må jeg kun ride med bid til stævner. Derudover har jeg kun dette år tilbage, hvor jeg må starte ponystævner på ham, så hvis jeg begynder at prøve at lære ham at ride bidløst, vil jeg miste en masse dyrebar tid og vil derfor ikke kunne nå mine mål. (desuden er han 16 år, nok ikke lige i den alder jeg ville begynde at omvende ham smiley )
    Hvis vi så lader som om at han godt kunne uden og jeg så overvejede at ride et par gange om ugen uden. Det tror jeg ville stresse ham. Så skulle han jo fra dag til dag fortolke forskellige signaler. Hvilket jeg tror ville være ret usundt og stressende for ham.
    Så det er stensikkert, at Ricki ikke får lov at prøve andet end sit vante todelte-trensebid i den tid jeg har ham smiley

Hvorfor vil jeg sandsynligvis ikke ride bidløst som hesterytter?
    Igen, konkurrancerne og dét med at det ville stresse en hest, at tolke forskellige signaler (dette er ikke en viden fra undersøgelser, men b lot min overbevisning). Derudover skulle jeg selv til at lære nogle nyesignaler og formegentlig også lede efter en underviser, som har forstand på det. Og helt ærligt, hvor mange uddannede dressurundervisere rider bidløst? .. Jeg har en dnu ikke hørt om en.

At ride bidløst ville simpelthen blive for problematisk, desuden føler jeg ikke, at jeg ville vinde noget på det.
    Folk glemmer vidst ofte at bidløse også trykker, måske lidt mindre og et andet sted, men hvor stor er forskellen så?
    Jeg vil hellere ride kontrolleret med et bid, hvor kun 5% af styringen stammer fra en STØTTE på tøjlen, end at jeg ville tulle rundt uden bid og desuden måtte bruge større tag i tøjlerne (da hesten og jeg jo ikke fra start kan r ide med fine hjælpere uden bid).

Jeg synes er en omgang nymoderne pis.Undskyld, hvis jeg støder nogen, men det ermin holdning.

Jeg havde haft respekt for det, hvis ikke at bidløs ridning ofte bare gik ud på at kritisere ridning med bid. Det er jo rød-regering om igen!
    Fair nok at i vil ride uden men kom ikke her og si' at jeg ikke tænker på hestevelfærd, fordi jeg rider med bid.

• #171   20. apr 2013 Iben
    En stor del af det der vises i den video passer ikke, du behøver slet ikke tage det så tungt.
    Prøv at tage begge næsebånd af din hest næste gang du rider. Hvis den åbner munden ofte kan det være biddet genere eller du rider med for hård hånd. Er munden lukket betyder det sansynligvis at din hest trives fint smiley

• #172   20. apr 2013 Pga. Trenserne!
    Det er faktisk det eneste der holder mig tilbage.
    Jeg har overvejet det men der er kun få punkter hvor jeg vil blive bidløs..
    Hvis jeg får floortje og hvis det ikke er en ridepony.

• #173   20. apr 2013 Nathalie Brejner - "Jeg synes bidløst er en omgang nymoderne pis, som kun går ud på at kritisere bidryttere."

Tja, siden du selv siger, at du ikke vil have en skrumpehorisont, er det nok på dette punkt, vi skal starte med at udvide den. Der er forskel på hestens munde og næserygge, ligesom der er forskel på hvordan hestene igennem tiden er blevet redet og hvad de dermed har i bagagen. Nogle heste, heriblandt min ene hoppe og min nye vallak, er blevet redet meget hårdt med biddet igennem deres liv. Dette får dem til at udvikle modstand overfor biddet, samtidig med at det også i mange tilfælde gør dem døve for stopsignalet.

Hos begge mine to heste, stod det faktisk så slemt til, at de var hamrende svære at ride med biddet, grundet en tendens skabt af gammel vane til at stikke af (løbe fra presset) så snart de mærkede den mindste smule tryk. Vi skiftede dem til bidløst, og de har aldrig gået bedre. De rides nu begge af børn ned til 10 år uden problemer. Med biddet måtte en af Danmarks mest anerkendte hestetrænere opgive på dem, samt mange erfarne dressurryttere. Så der blev to rideheste reddet grundet det bidløse.

Min tidligere vallak blev super stresset af biddet, og endte som følge deraf som løbehest, som angreb ved opsidning samt pålægning af udstyr. Tidligere ejere sendte ham så ned til mig, og i fællesskab med adfærdskender fik jeg givet ham en ny tilridning. Først uden udstyr, hvor han kunne rides rundt i alle gangarter, styres og drejes for rytters mindste vink og stoppes på en vejrtrækning. Herefter i cordeo, og så endeligt i sidepull. Han var noget af det sødeste, og blev redet resten af sommeren af en pige på 12 år. Det var den samme hest, som alle tidligere ejre og mange dygtige ryttere et halvt år forinden havde spået til aldrig at blive ridehest igen. Nu kunne han grundet en simpel konversation til det bidløse, rides af børn.

Så vi kan vist godt blive enige om, at den udtalelse var lidt af en ubrugelig generalisering. Heste er individer, og der er forskel på dem. Nogle er hyper følsomme i munden, og har derfor igennem livet følt alt for meget smerte og irritation ved biddet. Nogle er blevet redet super hårdt og har udviklet modstand overfor dette. Nogle har munde med så lidt plads, så ingen bid vil passe dem optimalt, og de derfor vil være bedre tjent med bidløst. Nogle stresser op over biddet helt naturligt.

Man kan simpelthen ikke trække noget som dette ned over hovedet på alle heste som den bedste løsning, da der er så enorm forskel på deres følsomhed, fysik og hvad de har i bagagen.

• #174   20. apr 2013 Og så er der os der rider bidløst, undtagen til stævner. Min pony har aldrig haft det sjovere!

• #177   20. apr 2013 Bettemus: Tak:)

• #179   20. apr 2013 Prøv den uden næsebånd Iben, s burde du kunne se og mærke om dit bid genere hesten smiley

• #180   20. apr 2013 Bettemus: ja, jeg har generelt misten respekten for bidløse ryttere, ikke fordi de rider bidløst (selve tanken respekterer jeg, da det er en sød tanke), men jeg synes bare at 90% af alle bidløse ryttere næsten ikke kan andet end at kritisere dem der rider med bid.

At folk rider uden bid er helt fint, bare de ikke begynder på at jeg nu skal ride med bid. Og værst er det da, når man hører at bidet er rædselsfuldt, bør forbydes i DK, at man kun burde ride de få små dressur stævner der er uden for DRF, for at ride med bid er jo mishandling.
    Ja, når jeg får smidt det i hovedet, så mister jeg respekten, da det jo er det rene mudderkastning.

Det skal dog lige siges at jeg da respektere bidløse rytteres ridning, så længe de tilgengæld respekterer min smiley

• #181   20. apr 2013 Bettemus: jeg er lige stoppet med 3 ringsbid og rider nu kun med normal 3-delt bid.
    Da jeg fandt ud af at jeg sagtens kunne styre ham i spring med normal bid, grunden til at jeg red med det var at lige da jeg fik ham og begyndte at springe kunne jeg ikke styre ham, men det kan jeg nu. Så det er smidt væk;)

• #188   21. apr 2013 Katja - Jeg tror vi er gået meget forbi af hinanden, for det sidste indlæg du postede, kan jeg overhovedet ikke se hvad har af sammenhæng med denne dialog. Mit første indlæg, som du reagerer på er "Jeg kan ikke kapere de, der siger, at de egentlig tror, at det ville fungere bedre på bidløs, men fravælger det til fordel for stævner." Dette er min pointe.

Hertil svarer du så, at du synes jeg kritiserer bidryttere, der har oplyst sig om hestens trivsel med begge former for optømninger, og træffer valg på det grundlag. Der må du have misforstået noget - jeg kritiserer dem der har oplyst sig om, at hesten faktisk fungerer bedre på en bidløs, men simpelthen ignorerer dette faktum! At folk har oplyst sig kan jo være så ganske ligegyldigt, såfremt de vælger at se bort fra de oplysninger, de er kommet i besiddelse af.

Og et andet sted i vores diskussion, hvor jeg synes kommunikationen fejler, er når du skriver "Hvis hesten har det godt med bid, ser jeg ingen grund til at skifte til bidløs, andet end af egoistiske årsager." Eksemplet går jo netop på en hest, som netop fungerer bedre på bidløs - så dette burde ganske enkelt være grund nok til at skifte dertil, hvis målet da er at hesten skal trives bedst muligt med ridningen.

Hvilket også afkræfter din udtalelse "Jeg mener, at hvis hesten fungerer med bid, er det til rytterens glæde, ikke hestens, at skifte væk fra det." Igen var eksemplet en hest, som havde vist sig at fungere bedre bidløst - og så er det jo netop til hestens glæde. En sidste ting, som jeg synes fortjener påtale, er når du siger "At det kan gå hen over hovedet på en, at udstyret skal være ordentligt tilpasset og fungere for hesten, synes jeg er et langt større svigt end ikke at være enig i, at biddet er forfærdeligt og bør skyes som pesten."

Hvor får du grundlaget til den udtalelse fra? Vi har i vores dialog på ingen måde været inde på tilpasset vs. utilpasset udstyr. Det er vist ikke et emne, man kan have ret mange forskellige meninger om. Ej heller har nogen været inde på, at biddet bør skyes som pesten - men hvis hesten fungerer endnu bedre med noget andet end biddet, er det da den viden, hvorpå man skal træffe sit valg om optømningen. Det betyder på ingen måde, at biddet er forfærdeligt - blot at noget andet i pågældende tilfælde er endnu bedre.

Alt i alt er min pointe helt banalt, at det er vores pligt at hesten trives så godt som overhovedet muligt i ridningen, før vi begynder at tænke i baner som konkurrencer. Så hvis hesten opnår ultimatum på en bidløs, er det dette man skal vælge, også selvom man ikke kan få afløb for sine konkurrenceprægede lyster. Lige så vel finder jeg det også forkert at synes, at hesten død og pine skal gå uden bid, hvis den trives bedst med biddet, simpelthen fordi man som rytter ønsker at være tilhænger af den bidløse trend. Grunden til at jeg vælger det modsatte eksempel er, at det er en smule mere normalt.

• #189   22. apr 2013 inden i sviner mig til, vil jeg lige sige at dette er fra et hesteblad hvor man har udforsket sagen !

Hej smiley
    jeg har læst i hestemagasinet, at det er MEGET vigtigt at hesten er uddannet med bid, inden man bare rider bidløst !
    og at biddet jo ligget presset du giver i munden, for jo folk til at ændre til bidløs, MEN det ligger præs på næseryggen, hvor ellers ? så hver forsigtig !
    Ute som er hestetræner siger selv i bladet, at selvom hendes heste er veluddannet i det hele, rider hun aligevel selv med bid og hun siger at en hest skal have meget forfinet tegn til om hvad den skal.
    de siger også at bidløs ikke altid kan være et alternativ for bid, men blot noget vi tror. Og hun siger på trods af at hun rider bidløs engang imellem, og træner meget HMS så rider hun selv med kandarbid på sin ene hest.

nogle heste vil bare løbe ad helvedes til uden at stoppe, hvis de blev redet bidløs.
    andre vil som din gå bedre, dette er blot forskelligt !

• #190   22. apr 2013
    Hvorfor er det vigtigt at en hest er reddet med bid først - det afhænger vel af om man har indlært de bidløse signaler korrekt?

• #191   22. apr 2013 det ved jeg ikke ? det stod bare i bladet, og på nettet smiley

Og lige til ismulers video smiley
    bidet sidder altså ikke så langt oppe smiley

• #192   22. apr 2013 Ganske enkelt: Fordi min pony fungere bedst på et bid, og jeg ser ingen grund til at ride bidløs.:)

• #193   7. maj 2013 Jeg er stævne rytter og starter 2-4 gange om mdr. det er jo desvære ikke tilladt til stævner, men rider da nogle gange bidløst da jeg syndes det er hyggeligt at ride uden bid smiley :)

• #194   7. maj 2013 Anna Toft - Har du prøvet at ride bidløst i en længere periode? smiley

• #195   6. jul 2013 CTS: Undskyld for det sene svar... smiley

Ja, det har jeg... Hun fungere ikke med det... Hun bliver helt ustyrlig, og jeg har ingen kontrol over hende.... Jeg kan være heldig at det kan gå godt i 15 min. tid.. smiley

• #196   6. jul 2013 Ja, det kræver jo også, at du lige giver dig selv og hesten tid til at lære de bidløse signaler - selvfølgelig kan den ikke med det samme, det skal jo genindlæres helt fra bunden af igen.

At hun opfører sig sådan, kan jo også have noget at gøre med, at du måske rider anderledes, fordi du ved, at hun bliver sådan - så kommer man let til at spænde op, holde vejret, være stiv og nervøs osv. og det reagerer jo hesten på.

• #197   6. jul 2013 Jeg er hverken stiv, nervøs eller rider anderledes. Er sjældent stiv eller nervøs når jeg rider på hende. Rider som jeg plejer at gøre.. Hun bryder sig ikke om at der er noget der trykker på næseryggen, det er det samme hvis jeg rider bare med grime, der er hun også helt ustyrlig.. smiley

Hun fungere bedst på et muffebid.

• #198   6. jul 2013 Jeg rider uden bid, fordi det ifølge mig er det bedste for hesten. Alt for mange undersøgelser viser hvor meget skade et bid gør. Jeg ville ALDRIG ligge et bid i munden på min hest! Det har så gjort at jeg har måttet opfre stævnerne.

Jeg er ved at BRÆKKE mig smiley - når folk skriver "fordi jeg rider stævner" altså, er stævnerne vigtigere end dit hests velbefindende?
    Det er simpelthen SÅ forfærdeligt at der ikke er flere der er opmærksomme på ubehaget og følgeskaderne er bid skaber.

Jeg er på mange måder enig med Ismulerne 's indlæg her i tråden.

• #199   6. jul 2013 Godt indlæg!:-)

• #200   6. jul 2013 Malene det er ikke altid hesten er bedre tilpas uden bid smiley

• #201   6. jul 2013 Ikke alle heste fungerer på bid. Og ikke alle heste fungerer bidløst. Det er individuelt fra hest til hest.

• #202   7. jul 2013 Anna - Hvad gør du så, når du går med din hest i grimen? Det kan den heller ikke, eller hvordan?

• #204   7. jul 2013 Jamen jeg spørger, fordi jeg ikke forstår det.
    Jeg stopper også selv min med kropssproget, men er da ofte nødt til også at tage fat i hende. Og så synes jeg da, at det ville give problemer, hvis hun ikke kunne håndtere presset. smiley

Desuden bør man jo altså ikke bruge tøjlen mere, end når man går med den. Så det er vel det samme om man går eller rider. Så hvis hesten ikke bliver irriteret af, at have en grime på, der lægger et pres, så burde den jo heller ikke blive irriteret af fx sidepull, hvis rytteren da ikke bruger tøjlen rigtig meget. smiley For så må det jo være det samme, skulle man tro.
    Om man går med den fra jorden eller rider den, skal stopsignalet da være det samme, og hesten kan blive lige bange, uanset om man er på jorden eller ryggen - så her må stopsignalet vil også være lige voldsomt.

Jeg blander mig heller ikke. Jeg undrer mig bare, og det har jeg forhåbentlig lov til. smiley Det er ikke for at kritisere hende, men kun fordi jeg undrer mig, og gerne vil vide mere om det. Til gengæld synes jeg ikke, at du behøver blande dig i, hvad jeg undrer mig over og spørger om - det skal jeg nok selv styre. smiley

• #207   7. jul 2013 Bettemus - Jeg dunker da ikke nogen i hovedet? Hvem har jeg dunket nogen steder? Hvis du synes at noget af jeg har har skrevet har være nedladende overfor dig, så forstår jeg godt, hvis du føler at folk er efter dig. Der er altså ikke noget af det jeg har skrevet, som du skal se som nedladende overhovedet. Hvis det er det med at blande sig, så skriver jeg det jo faktisk på samme måde, som du skrev til mig. smiley Kan altså ikke se noget negativt i det - vi har snakket om det før, Luna, det med at man ikke skal være for nærtagende, og ikke altid se det hele som negativt, når det ikke er det. smiley Jeg mener intet af det ondt mod dig, slet ikke.

Som skrevet, så undrer jeg mig over det, og vil gerne lære hvorfor - ja undskyld, men kan ikke se hvad der er galt i at man gerne vil lære.

Kan godt være, at jeg tit undrer mig - men hvad er der da galt i det? Igen, så må man da gerne være nysgerrig og villig til at lære?

Og ja, der er forskel på at være på ryggen og på jorden - det er ikke det jeg siger. Jeg siger bare, at uanset hvor man er, så skal hesten stadig have en solidt stopsignal, og jeg forstår ikke, at hesten ikke kan lide tryk når hun sidder på den, men godt kan når hun går med den.

Ingen siger, at du skal forstå min undren - men du behøver altså ikke blande dig i det. smiley Så vil du ikke godt lade være med straks at dunke MIG i hovedet, så snart du føler dig trådt på. Desuden er der da slet ingen diskussion? smiley

• #208   7. jul 2013 Selvfølgelig er det anderledes fra jorden end det er fra ryggen. Fra jorden lægger jeg ikke pres på næseryggen med grimen, da jeg har lært hende at når jeg trykker hende lidt på bringende og nærmest går imod hende, at så skal hun bakke, og når jeg går frem igen, så skal hun følge mig. Så jeg lægger intet pres på næseryggen, da jeg ganske enkelt bruge mit kropssprog til at fortælle hende når hun skal bakke, eller gå frem. smiley :)

Ergo jeg lægger ikke noget tryk for næseryggen, når jeg går med hende. Kun fra ryggen, når jeg vil stoppe hende.. (Det skal ikke lyde som om jeg kun tager i tøjlen, når jeg bremser. For det gør jeg ikke.)

Men lad os bare cutte den her. For vil ikke ende i en diskution hvor vidt det er bedste med eller uden bid. Det var ikke for at kører det op, eller noget..

• #209   7. jul 2013 Jamen jeg er skam ikke interesseret i en debat om med/uden bid, for jeg rider selv med begge dele. smiley Det var kun fordi jeg var interesseret i at høre, hvorfor det kan fra
    jorden men ikke fra ryggen. smiley

Jeg tænker bare - hvis du kan stoppe hende uden at lægge pres på næseryggen, når du går fra jorden, må du vel også kunne gøre det fra ryggen. smiley Det er da ihvertfald muligt. smiley

• #210   7. jul 2013 Altså jeg kan jo ikke sidde fra ryggen af også trykke hende på bringene? smiley

Men jo, det er da sikkert muligt. Men jeg ved endnu ikke hvordan jeg skal bære mig ad med at lære hende at kunne ride med bidløst uden hun løber af med mig.

Altså hun bukker og stejler og tér sig som en nytilredet unghest, hun løber af med mig. Og man hører jo så mange skrækhistorie omkring at man kan brække næsreryggen osv osv. så er det muligt man skal tage hårdt fat, men jeg er virkelig bange for at tage fat i tøjlerne når jeg rider bidløst og hun løber af med mig. Altså jeg har ingen kontrol overhovedet over hende.

Men igen... Det er anderledes fra ryggen end det er fra jorden. smiley

• #211   7. jul 2013 Nej, men du kan give stopsignal på andre måder. smiley
    Fx med knæ/lår. smiley Går ikke ud fra, at du kun stopper hende i biddet alligevel? smiley
    Du kan også ride med en cordeo, da den jo lægger trykket på bringen. Min egen reagerer selv bedre på cordeo, end et bidløst hovedtøj. smiley

For at kunne brække næseryggen, skal du have en af de hårde hackamore, og VIRKELIG rykke til. smiley Men hvis du fx bruger sidepull, så lægges meget at trykket heller ikke på næseryggen, men på siden af hovedet, og den kan du ihvertfald ikke brække noget med. smiley

Men kan godt se, at når hun ter sig sådan - hvorfor gør hun det? Fordi hun ikke kan lide trykket på næseryggen? - så er det lidt svært. Det undrer mig bare meget, at hun slet ikke reagerer sådan, når du går med hende i grimen, for om grimen bare er der, eller fx en sidepull bare er det, må vel være ligemeget. Jeg ved ikke hvor meget du bruger ben/vægt når du rider, men du kan fx begynde at ride hende mere med ben/vægt, for så er tøjlen jo ikke rigtig nødvendigt. smiley

• #212   7. jul 2013 Luna - Hvorfor fanden er jeg på din filterliste igen? Jeg har sguda ikke gjort dig noget. Hvis du bliver sur på mig, ligemeget hvad jeg gør - selv når jeg taler pænt til dig, så er der da heller ikke meget jeg kan gøre, for at gøre dig tilfreds. smiley
    Du skal altså virkelig til at lære, ikke at være så forfærdelig nærtagende, du ødelægger det for dig selv.

• #213   7. jul 2013 Jeg prøver at bruge mine ben og mit sæde så meget som jeg nu kan, jeg klemmer også ben knæ og ben når jeg vil have hende til at stoppe. smiley

Hvis jeg har en cordeo på hende, så sænker hun hovedet, vifter med det og begynder og løbe stærkere...

• #215   7. jul 2013 Altså du skal jo ikke KUN have cordeo på, men den kan sagtens være der, mens du har det bidløse også. smiley

Men du rider mest med bidet/tøjlen eller hvordan? I så fald, ville jeg nok få noget undervisning, i at ride mere med vægt og ben. smiley

• #216   7. jul 2013 Der hvor jeg gik til ridning inden jeg fik Star, der lærte vi at når vi skulle stoppe skulle vi læne os tilbage og klemme med lår og knæ smiley

Nej, det har jeg heller ikke. Har hovedtøj på hende, så jeg kan stoppe hende hvis der skulle ske noget. Men det er når jeg tager i cordeoen hun begynder smiley

Nej, det vil jeg ikke mene jeg gør. Bruger mit sæde mest, men også tøjle/bid smiley

• #217   7. jul 2013 Rider med og uden begge dele er gode på min pony smiley

• #219   7. jul 2013 Anna Toft - Synes bare det lyder mærkeligt, der må være gået noget galt i indlæringen af den, når hun kan fra jorden men slet ikke fra ryggen. smiley

Uanset hvad ,er der dog intet galt i at ride med bid. smiley

• #220   7. jul 2013 Bette: Det her fungere hvertfald ganske godt! smiley
    Ja, der er jo så der folk har lært deres heste forskellige signaler. Hvis det er det der fungere for jer, så er det da bare super! smiley

CTS: Der er skam intet galt i indlæringen af hende, hun fungere bare ikke ret godt med et bidløst.......... smiley

• #221   7. jul 2013 Nej, det er heller ikke det jeg mener. smiley
    Det er mere det med, at de forskellige ting virker fra jorden, men ikke fra ryggen. smiley

Nogle heste kan bare ikke gå bidløst, ligesom nogen ikke kan gå med bid. Så det er slet ikke det jeg mener. smiley

Kommentér på:
Bidløst, hvorfor ikke?

Annonce