{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.781 visninger | Oprettet:

Tilridning - bukker ved tryk fra schenkler {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Har egentlig en løsning på mit problem. Men ville gerne sparre lidt med jer herinde, såfremt nogle skulle have haft held med en anden metode.

Jeg står med en islændervallak på 4 år hvor ejer siger der har været nogle oppe på ham. Jeg er så gået i gang med at lære ham at dreje, stoppe og temposkift samt at få lidt løbeglæde i ham så han tænker frem ad. (Dette er nødvendigt når han senere skal gangsættes)
Han er en lidt forsigtig dreng fra jorden af, der reagerer meget på store og pludselige bevægelser. Men når man sidder på ham er der absolut igenting.¨
Men problemet er at så snart jeg lægger schenkler til ham for at lægge an til trav, bukker han. Og det er ikke bare for at markere, det er for at smide af.

Er der nogen der har oplevet noget lignende?
Det skulle ikke være tænder eller ryggen. Og kilden ved jeg ikke? Kan godt få ham i skridt ved svagt at lægge schenklerne til ham. Og pisken skal jeg SLET ikke tænke på at lægge på hans numse..
Har gjort meget i arbejde fra jorden med løshængende stigbøjler, og berøring af pisken. Men det har intet hjulpet når jeg sidder på ham..

MIN vurdering er, at han bare skal have tid. Han er trods alt unghest, og der er en masse nye ting han skal forholde sig til. Har forsøgt med en hjælpehest til at gå foran ham, og det har været successfuldt. Han bukkede en gang, men stoppede trods alt igen, hvilket han ikke gør når han er alene. Så tålmodighed og tid og stille og rolig fremgangsmåde..

Er der nogen der er af anden mening? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning - bukker ved tryk fra schenkler
  • #1   23. maj 2013 Hvis han ikke rigtig har lært hvad benene betyder, så kan det godt være fordi han er forvirret, at han bukker..
    Jeg vil forsøge mig med at have en anden person stående bag ham og drive ham let med en pisk fra jorden af, da han formentlig kender signalet derfra.. De lærer det hurtigt på den måde

• #2   23. maj 2013 Jeg tror ikke, at han skal have "tid", det lærer han det ikke af og han er 4 år gammel..
    Det vil også være et problem når han er 5, 6 eller 7, hvis han ikke lærer det rigtigt fra starten af

• #3   23. maj 2013 Sådan en havde jeg også en gang i ridning. Gud ved hvor mange tårer jeg har grædt i frustration over at den ikke bare fattede at pres med schenklerne = frem.

Jeg gav hende en lang 'vokse' pause (hun var 6 da hun blev tilredet) og derefter var det som om jeg fik en helt anden hest. Hun var klar på at arbejde og reagere super fint på mine schenkler - selvfølgelig skulle det lige genopfriskes, men hun var ikke tvær eller sparkede ud efter dem længere.

Hun var selvfølgelig tjekket igennem af dyrlæge og havde en tilpasset sadel der regelmæssigt blev tjekket igennem ridningen, så smerte var det ikke.

• #4   23. maj 2013
    Det har jeg oplevet :o)
    For mig siger det at hesten ikke aner hvad den skal. Den får lagt et pres på sig den ikke aner hvad den skal gøre ved, så den bukker for at få det til og gå væk.

Indlærte fra jorden at tap med pisken på bagparten betød frem, samt klik med tungen e.l så det kunne bruges på ryggen og man så kunne koble ben til.
    Men brugte også det og trave på tur, fordi jeg fandt ud af at han hellere ville frem her så der kunne jeg klemme til ham, uden buk fordi han havde en naturlig fremaddrift.

• #5   23. maj 2013 Jeg har lært af min berider, at heste tilrides med sekundære hjælper, som pisk og stemme så de lærer at gå frem. Hvorefter man lige så stille bygger på med schenkler fx når hesten er klar.

Men det er jo sjældent vi tilrider ens da vi ikke har samme mål eller overbevisninger smiley

• #6   23. maj 2013 jeg har lige tilredet en, som så reagerede modsat den nægtede at rykke sig når jeg lagde benene til den, selv nogle gange hvis jeg blev trukket stoppede den og nægtede at gå, efter flere dage, måtte jeg prøve noget nyt, så fik en pisk og brugte den let, så kan jeg love dig for den gik frem, så i et længere stykke tid skulle jeg have den med ved siden og nu kan den rides uden, meget kan man sige om pisken, men den var min nødhjælp her smiley

Kommentér på:
Tilridning - bukker ved tryk fra schenkler

Annonce