{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.577 visninger | Oprettet:

En nem lille opgave – for nogle. {{forumTopicSubject}}

Det er vist ingen hemmelighed, at jeg bestemt ikke altid er enig med nogle bestemte debattører herinde. Der er mange områder vi er uenige på og ofte får jeg fortalt, at mine teorier ikke er rigtige.
Af hensyn til denne lille opgave, kan jeg jo ikke røbe hvad jeg tænker på, da det vil gøre opgaven for let.

Her er en video med træning i round pen. Den er desværre blevet på ca. 13 minutter, da den er helt uredigeret, så det ikke kan påstås, at jeg manipulere med jer.

Lidt om hest og træning.
9 års vallak.
Hesten er kommet i træning, da den efter ejerens udsagn smider rytter af, bange for trailer, ser spøgelser og flere andre ting.
Der bruges ikke tov eller godbidder under træningen – kan være svært at se, da videoen er taget fra vores kundekamera.
Det kan være en hjælp, at se på hingsten nærmere kameraet og se hans reaktion.

Opgaven er kort og godt: Hvad laver jeg og hvad er formålet?

http://youtu.be/6cje-SsPL8s

Opgaven er ikke, at jeg samler klatter op 2 gange smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En nem lille opgave – for nogle.
  • #1   24. maj 2013 Nu har jeg simpelthen ikke lige overskuet at se det hele, men er det join up? Blot et bud smiley

• #2   24. maj 2013 Jeg håber ikke, det er join up, da nogle eksperter herinde påstår, at man så skal jage hesten og hesten skal føle sig truet på livet.

Ellers et godt bud.

• #4   24. maj 2013 Minder en hel del om de tillidsøvelser, jeg laver med de heste, jeg håndterer.....Har dog ikke set det hele, da kvaliteten er lidt skidt, så det er svært at se, hvad du gør i detaljer....

• #5   24. maj 2013 Tillidstræning?
    Synes det er en fed måde du træner på (måske også fordi jeg selv træner sådan men shhh) haha smiley

• #6   24. maj 2013 Uh, nu roder jeg mig ud i et farligt emne, for alt kan blive misforstået.. smiley Men prøve at holde det kort og simpelt.
    Du kommunikerer med hesten, på dets eget sprog, kropsproget. Og på den måde ønsker du at arbejde frem til at den skal finde tryghed ved dig.

Dette er på ingen måder join-up, set frem mine øjne og heller ikke ifølge Montys egne metoder. Jeg vil mene at du har udarbejdet din egen vej, bygget på egne erfaringer og teorier. At nogle elementer i træning, kan minde om andre metoder, er der ikke noget galt i, så længe man bruger det fornuftigt. smiley Så var på et ekstra synspunkt fra min side.

• #7   24. maj 2013 Som jeg ser det, ser hesten dig som godt selvskab, da heste jo er flokdyr og der er ikke andre at vælge imellem, slår den sig sammen med dig ... Jo flere des bedre ..
    Formålet er at i så er" venner ", en flok .

• #9   24. maj 2013 Har ikke set videoen i fuld længde, det gør jeg lige senere.
    Umiddelbart falder det mig ind at du gør dig interessant og indbyder til tilild og samarbejde på en stille og rolig måde via. dit kropssprog og de signaler du sender. Du går egentlig rundt og er uinteressant og får hestens opmærksomhed på positiv måde uden at tvinge den, den vælger dig ud fra din adfærd som jo er helt bevidst.

Kort og godt får du hesten til at flytte sit fokus over på dig.

Tillægsspørgsmål fra mig: Er det et kundekamera som er online i al jeres arbejde med hestene i roundpennen el. på alle træningsfaciliteter, hvor man kan følge med som ejer hele tiden. El er det et til jeres eget brug, hvor i kan gemme jeres arbejde og evt. vise ejer det?

• #10   24. maj 2013 Har heller ikke lige set filmen færdig, grundet kvaliteten som de andre nævner også.

Må indrømme, at jeg allerede ved at have læst dit emne, og så at det foregik i en roundpen, var jeg allerede forberedt på at det var join up. Og det første i filmen bekræftede det. (ikke da du skovlede lort :P) Men da hesten begyndte at trave rundt om dig.

Men...(!) Når det så er sagt, så synes jeg ikke at spotte noget join up i det næste jeg så og indtil jeg slukkede.

Hvad du så laver? Pas.. Det eneste jeg kan komme på er at du bruger "lorteskovlingen" til at gøre dig selv mere interessant, fordi du så ignorerer hesten. Og er der noget de ikke kan lide er det, at blive ignoreret. Og så vil de gøre alt for opmærksomhed. - Og det får de når de følger med = belønning og win win smiley

• #11   24. maj 2013 Desuden viser du, at der ikke er noget at være på vagt overfor - der er ikke noget at frygte.

• #13   24. maj 2013 Det ligner du knytter bånd. :). - samme metode som de beskriver i Heartland. smiley

• #14   24. maj 2013 Lige 2 hurtige kommentarer, da jeg endnu ikke vil fortælle yderligere omkring træningen.

1. Kamera - Det er en del af vores overvågningssystem. På dette kamera kan vores kunder logge ind og styre kameraet rundt på træningsbanerne og nogle folde. Det optager samtidigt, så vi kan lave små klip til evaluering og forbedring af egne teknikker.

2. Der er ingen, der har kommenteret hingsten i bunden af billedet - han fortæller ellers en god historie - lige lidt hjælp.

• #15   24. maj 2013 Hingsten i bunden af billedet gør det klart fra starten af, at skal du forbi her kammerat, skal du forbi mig først, og det bliver ikke let .
    Det ser den anden omgående og er ikke en vej den har lyst til .

• #16   24. maj 2013 Den skriver at videoen ikke er tilgængelig nu... er det bare min computer?

Men som jeg lige husker det, så viste hingsten også interesse for/havde fokus på dig og indbød til samvær i starten. Dernæst stod den vist med bagdelen til og virkede veltilpas, altså der var intet at frygte.

Så samarbejde og tilli som vallaken også udviser.

Må altså lige nærstudere videoen i morgen smiley

Super fedt med sådan et overvågningssystem og en kæmpe tryghed for ejere.

• #17   24. maj 2013 Jeg så det først så " blidt" at det kunnet have været en hoppe nederst i billedet, uanset er det ikke noget ham i roundpennen har lyst til at møde .

• #18   24. maj 2013 Puha, den var straks værre med hingsten, som umiskendelig ligner Stormy, da jeg ikke har erfaringer med at have fokus på andre heste omkring, når jeg arbejder med en hest.

Men et gæt ville være, at han selvfølgelig er opmærksom på hvad der sker, og det er han jo faktisk hele forløbet igennem.
    Så har jeg 2 teorier med hans adfærd, og er ikke sikker.

1. (Den jeg tror mest på) :
    Han er din konkurrent, forstået på den måde, at han ønsker at fange vallakkens opmærksomhed og indbyder til at den skal komme til ham.
    Hans måde han står på og skifter vægten mellem bagbenene, lidt inde i videoen, kunne tyde på at han gerne vil tage imod vallakken, og hans gaben viser et stressende moment, og derfor gaber for at få mere ilt til hjerne, og bearbejde situationen.

2.
    At han ganske enkelt afviser vallakken, ved ikke længere at vise offensiv interesse, og gaber fordi det generer ham.
    Dette påvirker ikke vallakken, idet du har hestens fulde opmærksomhed og den føler sig sikker ved dig.

Men indrømmer, at dette bare er 2 af mine tanker, og på dette punkt vil jeg bestemt ikke gøre mig sikker.

• #19   24. maj 2013 DeCoyit , er en hingst i bunden af billedet smiley . Tomato tomato ...

• #20   24. maj 2013 Jep, det er det nemlig, og tror det er Stormy. smiley
    Det er hesten i round-pennen, som er en vallak.

• #21   24. maj 2013 Nå, okay smiley .

• #22   25. maj 2013 Der er flere fine forslag, men der mangler dog stadig en del og især noget meget vigtigt.
    Igen kik på Stormy - hingsten i bunden af billedet. Han kan gi en god forklaring selv om han går på fold og ikke trænes.
    Nu får I ikke mere hjælp.

Og sjovt nok, så har vi ikke fået indlæg fra eksperterne endnu.... ;=) og der plejer da ikke at mangle viden, når man har læst en tekst, set billeder, videos eller har oplevet en "træner" LIVE.

• #23   25. maj 2013
    Tja, jeg må indrømme at jeg ikke har lyst til at svare i et indlæg, hvor der ligges op til at nogle folk giver sig ud for at være eksperter men i virkeligheden ikke er særligt kloge. Og det hele er skrevet i en nedladen tone over for de du har været uenig med.

Det indbyder virkelig ikke til en god saglig debat, at starte med at ligge ud med en negativ tone, overfor dem, du søger svar fra :o)

• #24   25. maj 2013 Vil du have en konkret teori på det du laver, et ord, et princip el. hvad er det for et svar du leder efter?

Jeg har dog ikke nærstuderet hingstebassen endnu, min datter tillader ikke at jeg bruger 13 mins fuld opmærksomhed på computeren smiley

• #25   25. maj 2013 Hingsten holder øjenkontakten, og det er tuende .Da du går imod hingsten så vender den sig og går lidt, det ser den hest du arbejder med, og konkludere at er der fare så kan du hjælpe .

• #26   25. maj 2013 Det er nu ikke så skummelt med den video.

Jeg ønsker blot jeres kommentarer omkring træning og vil gerne se, hvor forskelligt en træning bliver læst og forstået. Der er jo nogle debatører, der meget hurtigt konkludere ud fra tekst/billeder, hvad folk laver og så må de jo har gode evner til at læse en træning.

Det er også derfor jeg venter, at de kommer med deres kommentar for hvis man ved, hvad jeg laver, så er det jo ikke særligt svært.

Alle andre er selvfølgelig meget velkomne til at byde ind med deres forslag eller forklaring på hvad der sker (hvis der sker noget ;=) .)

Med hensyn til Join Up, så har flere kloge hoveder på diverse hesteportaler kraftigt påstået, at Monty's Join Up kun er den ægte varer, hvis hesten bliver skræmt - se evt andre indlæg omkring Join Up. Jeg skal nok undlade at gi min mening om den fortolkning her.

Det jeg laver kan måske i starten minde lidt om Join Up, men der er meget mere i det. Det er kun fordi den vallak læser mine signaler utrolig godt - trods det kun var anden gang, han har prøvet det. Han vælger derfor at søge tryghed, som man jo altid skal gi og derfor bliver mine signaler jo også meget små - man råber jo ikke til en, der godt kan høre, hvis man taler meget lavt.

Er der slet ingen, der kan se/læse hingsten Stormy, som står på folden i bunden af billedet?? Hans reaktion på min træning er ellers ganske tydelig og man kan deraf formentlig se, hvad jeg laver og gerne vil opnå.

PS: som skrevet, så er det en vallak, jeg arbejder med i round pen. Hingsten Stormy står på folden nederst i billedet (han er ikke ikke i billedet hele tiden)

• #27   25. maj 2013 Nu har jeg set filmen om og om igen, og prøver hele tiden at tænke nyt..

Kunne ikke finde et andet ord for det, og synes dette ord har en negativ tone over sig, hvilket der ikke pålægges ordet. Men "underkastelse".. Ved det er et stærkt ord, men vidste ikke hvad man ellers kan kalde det.
    Men det er en anden idé til Stormys reaktion.

• #28   25. maj 2013 DeCoyit:
    Man kan måske også sige: "Overspringshandling" eller "Konflikt løsning/forebyggelse".

• #29   25. maj 2013 Har ikke læst hvad de andre har skrevet og gad ikke at se hele filmen, men jeg vil sige du lavet en Follow up. Man kan tydelig se du har arbejdet med hesten tidligere. Om du der lavet en join up e.l. ved jeg jo ikke. På filmen (det jeg så af den) virket hesten til at have tillid til dig men om det er fordi den ved at det er det tryggeste eller fordi den har knyttet et bånd vil jeg ikke kunne udtale mig om men jeg tror at det desværre er det først nævnte. At den har fundet ud af at det nok er det bedste at gøre....Jeg foretrækker dog personlig at tillid er noget der ikke er påkrævet men noget der stille bygges op over tid fordi det er frivillig:-)

• #30   25. maj 2013 Det var i hvert fald mere sigende ord at benytte, som passer bedre til situationen. smiley

• #31   25. maj 2013 Har fulgt emnet, men har af nogenlunde samme årsager om Krikken valgt ikke at komme med mit bud. Jeg kan virkelig ikke se hvad du skulle få ud af det hele. Der er ikke noget korrekt svar når det kommer til hestetræning. Man kan ikke sige noget er rigtigt og andet er forkert, der findes ingen facitliste. Det er meninger og principper.

Desuden, så ville jeg ALDRIG nogensinde vurdere ud fra en video der er taget så langt fra, at hestens - og dine - små signaler er noget nær umulige at læse. Derudover så er videoen lettere hakkende hvilket også genere mit syn.
    Skal jeg overhovedet give mit bud på sådan noget der, så skal det ses i virkeligheden.

• #32   2. jun 2013 Jeg syntes at det er overordentligt overlegent ikke at give et bud på hvad du mener at få ud af træningen, i og med nogle af os har givet et bud på det . Det er simpelthen så lavt at du sidder og håber på at dem du er uenige i svarer så du rigtigt kan skovse dem !

• #33   2. jun 2013 Usmageligt,plat og direkte useriøst ! .

• #34   2. jun 2013 Gad vide om vi snart får den her forklaring på, hvad det er TS egentlig laver?

• #35   2. jun 2013 Nu tror jeg sgu ikke længere på at han forklare og forsvare hvad han laver . Er da også sært han ikke har trænings videoer på sin profil, kun hvor hesten går i trailer, vi ved da ikke hvor længe det har taget .

• #36   2. jun 2013 Hyggerytteren:
    Nu har jeg andet at lave en at svare på dine mærkelige påstande.
    Med hensyn til hvilke trænings videos, der lægges frem, så har jeg jo ingen interesse i, at nogle mennesker vil kopiere en træning, de ikke forstår.
    Det skal jo gerne være til gavn.
    Omkring din kommentar:"Usmageligt,plat og direkte useriøst ! ." så må jeg gi dig ret - det synes jeg også din kommentar er!

PS. Har du fået det forkerte ben først ud af senge eller kan du bare ikke læsse en hest siden du kommentere den video???

Alle:
    Jeg kopiere lige mit svar fra HN. Det passer måske ikke helt til jeres kommentarer, men så spørg endelig.

Jeg må hellere gi en forklaring på denne video.

Omkring hesten i round pen.

Det jeg laver er opdragelse af ham via kropssprog, hvor jeg lokker, truer, presser og belønner ham. Fuldstændig, som heste vil gøre i flok.

Formålet er at han skal lære at udføre, hvad jeg ønsker og samtidig respektere min placering i hierarkiet. Jeg fortæller ham på en naturlige måde for ham, hvem der bestemmer og hvad jeg ønsker.

Og igen, når man taler et sprog, der bliver forstået, så skal man ikke råbe, så derfor er mit kropssprog meget roligt og små vendinger og retningsskift er nok.

Hingsten på fold:

Han er selvfølgelig meget interesseret, når der kommer nye heste.

Men han ser hurtigt, at "bossen" er på banen og det derfor er klogest ikke at provokere. Derfor vælger han hurtigt en neutral position - nærmest en overspringshandling - og han lader som om, at det ikke rager ham overhovedet. Det er jo naturligt, at en hest vælger sine kampe og som oftes vælger man lavere rangerende heste, når der skal markeres og irettesættes.

Jeg skrev tidligere omkring, hvad der kunne forvirre hest og rytter og det er jo et klart eksempel her.

Hvis en anden samtidig ville træne med hingsten og den person ikke bruget samme teknik, så vil det virkeligt kunne forvirre hingsten og en fornuftig træning vil være næsten umuligt.

Prøv at forstille jer, hvis man går ind i en ridehal og begynder at "fjernbetjene" hestene, der er under rytter. Det kan jo både være bevist og ubevist, men det er ofte ret simpelt at gøre.

Det er derfor man ALTID skal tænker over, hvad man gør, når der er heste i nærheden og ikke kun, når man træner sin egen hest. Der er så mange heste, der beskrives som dumme eller har dårlige dage, men det kan ofte tilskrives påvirkninger udefra.

Nogle heste er virkelig meget let påvirkelige med kropssprog mens andre er mere tykhudet.

• #37   2. jun 2013 TS - meget interessant tankegang ift. hestens reaktioner på andres kropssprog:-) Det skal jeg begynde at iagttage lidt for at se om jeg kan se sammenhænge:-)

• #38   2. jun 2013 Syntes det er spændende at læse om og det er jeg sikker på at der er mange andre som er enige i, men den måde du lægger det frem på giver en alt andet end lyst til at lære og lytte.

Syntes indlæggenes tone er ret nedladende og så, så jeg inde på hn at du havde oprettet det samme indlæg og skrevet de samme svar til folk. Hvis du ingen gang har tid til at svare folk individuelt men bare kopierer dine svar fra et anden side, hvorfor skulle man så have lyst til at komme med et bud?

Jeg opgav selv at se videoen fordi det var så svært at se noget som helst på den, dels på grund af kvaliteten og dels fordi jeg sad på min iPod (hvis skærm jo er ret lille) men havde din tone været lidt anderledes så kunne det da godt tænkes at jeg havde prøvet.

• #39   2. jun 2013 US Mustang -

Der er egentlig ikke noget galt med din måde at træne på, den er da ganske harmløs, til tider lidt 'hippie-agtig' og lidt naiv (ja, undskyld, men i min verden kan en hest ikke opfatte os som en anden hest, dvs. leder)

Det er mere din måde at udtrykke dig på, der tit ender ud i noget træls noget. Du er en voksen mand, og så kan du, af hvad jeg har set, finde på at skrive nogle ret nedladende ting, til unge piger på omtrent 13 år.

Og måden du ligger op til negativ stemning ved at lyde som om, kun DU har ret. Jeg mener - det er fint nok at gå så meget op i kropssprog osv. men vil du slet ikke lære nyt selv? Det er som om du sidder fast i nogle meninger og holdninger, selvom du egentlig godt kunne trænge til ny læring omkring nogle ting...

Mht. hingsten på videoen, som der bliver debatteret så meget om, synes jeg egentlig det er den reaktion de fleste heste udviser i sådan en situation. Tror ikke det har noget med ''nu er bossen på banen''-teorien.

Vores ridebane ligger også lige op til en fold - hestene kommer nysgerrigt og kigger når vi kommer ind på banen, men efter få minutter går de væk igen... Kan ikke se det store hokus-pokus i dette - andet end hestene evt. er motiveret for at æde i stedet for at glo smiley

• Henrik J
    Henrik J Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #40   2. jun 2013 Kiwi. Jeg kan ikke finde andre ens svar end det sidste, hvor det netop oplyses, så hvorfor denne påstand.
    Hvis man sidder med en dårlig skærm eller ikke gider se videoen, så bør man vel ikke kommentere overhoved.

• #41   2. jun 2013 Nu er der forskel på en dårlig og en lille skærm og jeg syntes da bestemt at jeg har noget at tilføje selvom jeg ikke har set videoen. I og med at US Mustang også tilbyder træning, må det da være dejligt at få at vide hvis man ikke præsenterer sig selv så godt. Gode hestetrænere er også gode til mennesker, man kan være nok så dygtig men er man uhøflig eller svær at snakke med, vil man miste kunder på det. Nu har min mor selv en lille niche virksomhed og hun forsørger hele familien på hendes gode ry og marketing så jeg ved selv hvor vigtigt sådan noget kan være.

Nu når jeg ser efter kan jeg godt se at der er kun tre indlæg derinde som var kopierede, det midterste var der endda tilføjet en ekstra sætning til. Så jeg kan godt se at det jeg skrev ikke var helt korrekt og det beklager jeg, men jeg mener stadig at US-Mustang virker meget upersonlig og at det ville klæde ham at svare når folk skriver.

• #42   2. jun 2013 Jeg skal i praktik hos Blue Berry Hill hestetræningscenter i nogle måneder fra august - Susan der ejer det, hun er simpelthen SÅ sød at snakke med og være sammen med. Hun lytter til en og forstår! Guider og underviser. Det samme er Stine der også arbejder der, som jeg har fået undervisning af en masse gange.

Det er så vigtigt, at du snakker ordenligt til dine elever og lærer fra sig - jeg ville da aldrig sætte en hest i træning hos en, der ikke ville vise, hvordan han/hun trænede sine heste - det er da noget mærkeligt noget...

• #43   3. jun 2013 Så fik vi endelig svaret smiley Og det er jo ikke helt ude i hampen med de ideer nogle af os er kommet med.
    Mht. kropssprog, så har jeg min dreng Count (som jo igennem tiden før vi fik ham er blevet ødelagt fysisk og ikke mindst psykisk) og er der en hest der læser kropsspróg og reagerer på det, så er det ham. Det betyder også at han er svær/kan være svær at have med i byen. Da bestemte personers kropssprog/bevægelser gør ham utryg f.eks. Så kender det selv og tænker altid over hvordan jeg agerer i andre hestes nærvær.

Den bedste lærermester er en hest der siger fra og til - hvis vi ellers gider lytte til dem, før det for sent smiley

• #44   3. jun 2013 Syntes da ikke at jeg er kommet med påstande, kun skrevet hvordan jeg fortolker din video . Og så et lille opstød om hvordan jeg syntes du behandler folk verbalt .

Det går bedre med at læsse min, tak for din interesse . Så kun den ene af din video og syntes jeg ikke var interessant. Virkede cirkusagtigt .

Hvis jeg skulle tænke på hvilket ben jeg fik ud af sengen først, så kom jeg aldrig op .

• #45   3. jun 2013 I øvrigt tror jeg også kun hingsten opgiver og ser ud som om det rager ham en høstblomst er pga. hegnet . Du ville blive den lille uanset hvis hegnet ikke var der, vallakken ville blive nødt til at flygte .

Kommentér på:
En nem lille opgave – for nogle.

Annonce