{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

Transport til dyrskue {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg går med en tanke om at deltage i Roskilde Dyrskue 2015 med min ismule.
Mine spørgsmål handler om transporten dertil og fra.
Må jeg køre med en anden hvis jeg selv er med i bilen?
Jeg ejer hende selv, så hun står i mit navn.
Min far har almindeligt B kørekort og må derfor køre med 3500kg alt inkl.
Han vil gerne køre siger han, men kan se det vil koste mig lige så meget at lege en trailer torsdag og søndag som hele dyrskuet i sig selv. Derfor tænkte jeg om man må køre med andre.
Jeg har søgt en masse om det på nettet men jeg synes det er svært at finde rundt i...
Min venindes mor fortalte mig, at transport til ting som dyrskuer, er erhvervskørsel, og der må man IKKE køre med andres heste. Opdager politiet det, kan det koste op til 12.000,- i bøde.

Men må min far så køre med hende, for han ejer hende jo ikke?

Puh, det er svært.. Håber mine spørgsmål var til at forstå! smiley
Hvis ikke, var det
1. Må jeg sætte min hest ind i en bekendts trailer og køre til dyrskue i den, hvis jeg selv er med og selvfølgelig har pas, ejercertifikat og lign. Papirer med?
2. Må min far køre med hende når hun står i mit navn?
3. Er det erhvervskørsel hvis vi skal til dyrskue (hendes værdi stiger ikke.) eller er det blot almindelig privat kørsel.

Vi bor nær Hillerød hvis det har en betydning.
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Transport til dyrskue
  • #1   1. okt 2014 Så vidt jeg har forstået, er FEI stævner og hingstekåring erhverskørsel, pga det med værdi.
    Andre må gerne køre med din hest, når du er med, men de må ik ta penge for det.
    in far må osse gerne køre.
    Så jeg mener du sagtens ka ta af sted.
    Jeg har forstået det sån, og ville selv følge det..


  • #2   1. okt 2014 Min far og jeg har altså kørt til Roskilde Dyrskue med min mormors ponyer, uden at hun så meget som var på vej derop, uden at få den mindste antydning af en anmærkning af politiet, selvom vi pointerede at det var hendes ponyer som vi bare kørte for hende. En anden må ikke, såvidt jeg er orierenteret, køre dine heste mod betaling hvis de ikke har deres papirer i orden, dvs rette kort, rette kurser samt godkendelse af trailer (så vidt jeg husker), men hvis ikke vedkommende modtager økonomisk kompensation for transporten, så må de gerne køre sin hest derop. Også uden dig ved siden af. Det er ihvertfald min erfaring fra dyrskuet i Roskilde.

  • #3   1. okt 2014 Okay, tak smiley
    Det lød bare på andre og på det jeg læste som om at det var ulovligt til arrangementer som dyrskue fordi det er offentligt eller hvad man siger, men det er jo perfekt hvis det ikke er tilfældet!


  • #4   1. okt 2014 Nej det må du ikke, og det må din far heller ikke, ikke uden erhvervstilladelser og godkendelser. Hestens værdi kan øges, derfor er det erhvervskørsel, uanset om der betales for det eller ej.
    Har du selv kørekort, må du selvfølgelig gerne selv køre med din egen hest, men du må ikke tage venindens med, så er det også erhvervskørsel.


  • #5   1. okt 2014 Stutteri Haven:
    Hun stiger ikke i værdi af bedømmelserne lige gyldig hvad hun får. Men hvor får man så det der tilladelses noget?
    for jeg er kun 16, så jeg har selvfølgelig ikke kørekort, og hvis min far ikke engang må køre med hende (uden det der papir) så kan vi jo ikke komme derned


  • #6   1. okt 2014 Det er altså kun løb, hingstekårringer osv. de finder som erhvervskørsel, da hesten stiger væsentligt i værdi ved disse ting. Altså der er økonomisk gevinst. Du kan roligt tage afsted med din hest.

  • #7   1. okt 2014 Stutteri Haven: Vi har altså været taget til netop Roskilde Dyrskue mange gange med vores ponyer, og min far - og også et år en bekendt af min mormor - har altså sagtens kunnet køre med min mormors ponyer, og vi har altså ikke fået nogen bøder eller andet deroppe. Ikke engang noget der ligner.
    Kørsel til et helt almindeligt dyrskue anses, ifølge al den information jeg har fået - også af det rare politi på dyrskuepladsen - ikke som erhvervsmæssig kørsel medmindre chaufføren får penge for at transporten.


  • #8   2. okt 2014 Auriklen, så har i været heldige, for det er ikke tilladt uden erhvervstilladelse.
    Man tager kurset på et AMU, 5 dage, med afsluttende examen.
    Trailer skal synes hvert 5 år, og godkendes til dyretransport.
    Vejer samlet vogntoget over 3.500 kg, skal der monteres en thygograf i trækkende køretøj. Extra førerkort til thygografen fås ved kørekortkontoret. Kurset er gyldig i 5 år, og skal så fornyes.


  • #9   4. nov 2014 Stutteri Haven - det passer ikke smiley
    Hvis du har erhvervsmæssigt hestehold, altså et momsregistreret "firma", så må du ikke køre uden godkendelse - men private personer må gerne køre til dyrskue uden.

    "Ikke-økonomisk virksomhed
    Der kan som hovedregel gives følgende eksempler på situationer, der som hovedregel ikke anses som omfattet af begrebet ”transport i forbindelse med økonomisk virksomhed” og som følge deraf ikke stiller krav om autorisation, uddannelse m.m. til transport af heste.
    Hobbybetonet transport af dyr, såsom privatpersoners transport af dyr til dyrskuer, kåringer, udstillinger og avlsarrangementer, transport af heste til nationale ridestævner (herunder spring, dressur, ringridning, westernridning, distanceridning, military, voltigering, ponytrav, handicapridning o. lign.) samt til skovturs- og fritidsridning.

    Privatpersoners hobbybetonede transport af egen hest er ikke begrænset af landegrænser eller tid, så længe transporten ikke har til formål at indbringe et udbytte."

    Kilden er i ovenstående tilfælde Dansk Rideforbund - men reglerne kan findes mange steder på nettet. Prøv fx at google på "transport af heste".


  • #10   4. nov 2014 Præcis Mimre, det er også det vi har fået at vide smiley

  • #11   4. nov 2014 Hvis du stiller en hest til en kåring/skue og får præmie så har du værdiforøget din hest, ergo bliver den mere værd. Derfor økonomisk virksomhed.

  • #12   4. nov 2014 Stutteri Haven: Det vil jo kræve at hesten får en god bedømmelse, dvs. min. 23 point. Ellers er værdien da ikke forøget, bare fordi du får en snoldet lille rosette af dyrskuet for din tilmelding. Og derudover vurderes det jo, som der står i stykket der er sakset ind, at det ikke regnes som andet end hobbybetonet transport når man som privatperson tager på dyrskue med sin hest. Jeg er stjernefunklende sikker på, at DRF, og andre instanser der melder det samme ud, ikke ville skrive eller sige sådan hvis det var reelt at man ikke kan køre til dyrskue med sin pony/hest som privatperson uden kompetencebevis og diverse andre erhvervsmæssige tilladelser - og som sagt, så er det aldrig blevet påtalt når vi er kørt til dyrskue, hverken i Roskilde, på Landsskuet eller på Gl. Estrup.

  • #13   4. nov 2014 mimre har ret smiley

  • #14   4. nov 2014 Vi er ikke momsregistreret på stutteriet, men det er de regler vi er blevet oplyst i dansk transport forbund, som min mand er registreret i da han er vognmand.
    Min mand kører aldrig med vores heste da det vil gå fra hans køretid til hverdage.
    Tror bare vi stopper den her, og så kan man hver især gøre hvad man mener er korrekt.


  • #15   4. nov 2014 Stutteri Haven: Mon ikke det er fordi din mand allerede kører erhvervsmæssigt så? Man må jo heller ikke som murer udføre murerarbejde for andre uden at opgive det smiley
    Derudover skal man faktisk heller ikke være momsregistreret for at blive betragtet som erhvervsmæssigt hestehold, du skal, så vidt jeg husker, bare have 4 avlshopper, så betragtes det som erhvervsmæssigt.

    Men uanset hvad så satser jeg på de informationer politiet har givet os smiley For mig virker det sikrest, ihvertfald for os smiley


  • #16   5. nov 2014 Auriklen. Nej min mand har intet med stutteriet at gøre, af samme årsag smiley

  • #17   5. nov 2014 Stutteri Haven: Så de har givet oplysninger til spørgsmålet om hvordan reglerne er for dig som privatperson? Det er ikke fordi I har flere end 4 avlsdyr? Jeg undrer mig bare lidt over at de giver andre oplysninger end politiet selv har gjort, og end DRF, som jo er en organisation der heller ikke "har råd til" at videregive forkerte oplysninger inden for området, ligesom Dansk Transport Forbund er det.

Kommentér på:
Transport til dyrskue

Annonce