{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.114 visninger | Oprettet:

Dressurstævner og påklædning {{forumTopicSubject}}

Davs HG'ere,
dressur er rimelig kendt for at man kun må bære sort og hvid til stævnerne, hesten er flettet op, og alt skal matche med farver.
De senere år er der dog fjernet temmelig mange af disse regler, hesten behøves f.eks. ikke at være flettet op, og underlag må have præcis den farve man vil osv.
Så jeg fisker egentlig lidt efter jeres holdning til dette?
Er dressur ved at "falde af på den" eller bare blevet mere normaliseret? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dressurstævner og påklædning
  • #1   30. jan 2015 Ved jeg ikke noget om, men det lyder trist! smiley

  • #2   30. jan 2015
    Har intet imod det :o) Dressur er for mig og se alt for firkantet og hænger fast i gamle traditioner og regler der egentligt ikke ligger til grund for noget andet end " sådan har vi altid gjort ".



  • #3   30. jan 2015 Noget af det du skriver er desværre ikke helt korrekt, man må ikke ride med lige den farve underlag man vil, farven skal være neutral dvs. mørkebrun sort, hvid, mørkeblå osv.

    Desuden skal hesten være flettet op hvis dens man er længere 10 cm (ca. en håndsbrede) da dommeren ellers ikke kan se halsen ordenligt.

    De har desuden også strammet regler i det man f.eks. faktisk ikke må ride med samshield hjelmene med stjernehimmel da det er for meget bling, dog er det de færreste TD'er der siger noget til det men reglen hedder sig at man ikke må.

    smiley


  • #4   30. jan 2015
    Tjek lige reglementet igen - der står ingen steder den skal være flettet op - ingen kan henvise til det. Ligesom der står bør være neutral, ikke skal ved underlags farve.



  • #5   30. jan 2015 Gøtterups foto: Hvad angår underlag så har jeg faktisk ret. Jeg har læst reglementet flere gange, og der står at man selv bestemmer farve på underlag, men at man bør vælge noget neutralt. Det er en henvisning men ikke en regel smiley

  • #6   30. jan 2015
    " Underlag og trykfordelende pads: Ingen udformnings- eller farvemæssige
    begrænsninger, bør dog være diskret.
    Body bandage: Må ikke benyttes "

    http://www.rideforbund.dk/Ridesport/~/media/rideforbund/Ridesport/Reglementer/2015/Dressur%20-%20Reglement%202015%20med%20synlige%20rettelser.ashx

    Og det at flette har ingen nogensinde kunne henvise til i reglementet.


  • #7   30. jan 2015 Tja, jeg kan nu godt lide at der holdes lidt fast i traditionerne, så jeg synes det er ærgerligt at man nærmest ender ud i fri påklædning.

    Det sagt -der er intet nyt i at hesten ikke SKAL være flettet, ligesom man faktisk i rigtigt mange år har måtte ride i "mørk ensfarvet jakke" (dvs f.eks. blå jakke osse har været tilladt). Allerede da jeg var ponyrytter var der mange der red i mørk blå.



  • #8   30. jan 2015 Gøtterups foto:Hvor læser du man ikke må ride samshield hjelmene med stjernehimmel? under ridehjelme i reglementet står der jo bare at den skal være mørk og i starten af reglementet står der at kontraster ar tilladt på alt udstyr smiley

  • #9   30. jan 2015 Freja, det er ikke noget der står i "vores" reglement men TD'ernes, jeg har snakket med over TD'en Bjarne, som siger at man egentlig ikke må grundet det er for meget bling men som skrevet er der ikke ret mange TD'er der går op i det. smiley

    Og alt jeg har skrevet er noget jeg har fået afvide i samråd med netop Bjarne under et kursus han holdte hvor jeg efterfølgende spurgte ham. smiley


  • #10   30. jan 2015 Gøtterup: Men så længe det ikke står i reglementet, så kan offentligheden jo ikke vide af det, derfor bør TD'en da heller ikke have ret til at udvise en rytter pga. dette.
    Ham Bjarne virker ærlig talt lidt utroværdig, for han har jo sagt noget forkert både angående underlag og hestens frisure.. smiley


  • #11   30. jan 2015 Han er over TD altså er det ham der bestemmer over alle de andre TD'er og derfor vælger jeg at tro på ham frem for reglementet.. smiley

  • #12   30. jan 2015 Jeg synes det er dejligt reglerne er blevet lavet så man ikke SKAL ride med brun jakke bare fordi man har brune støvler. Men jeg kan rigtig godt lide folk fletter selvom man ikke behøver og at folk rider med lyst/neutral underlag da dressur trods alt handler om finhed, afslappethed og korrekthed smiley

  • #13   30. jan 2015 Jeg synes at det giver mening at flette manen op så dommer kan se begge sider af hesten lige god, og så ser det altså bare mere tjekket ud smiley Vi vil jo gerne være fine og vise os bedst frem, når vi skal have lille tykke pony til at danse for dommerne smiley
    Man kan vel heller ikke blive udvist for ikke at have striglet hestens ben og hale til perfektion, men alligevel vasker vi det hele og vasker og ordner udstyret så vi tager os bedst ud!

    Men tja, jeg synes nu ikke det gør så meget at der ikke er så mange regler for farver osv., da det jo er hesten og rytteren der skal vurderes og bedømmes og så kan det jo være hip som hap om underlaget er blå eller grønt - hvis dommeren lader sig distrahere af et farvet underlag, så skal dommeren nok lige gå hjem og øve sin koncentrationsevne smiley hehe..
    Personligt synes jeg at hvidt er pænest til dressur, eller sort, hvis hesten er lys.


  • #14   30. jan 2015 Der står i reglementet at diskret udsmykning er tilladt, og det der ikke er nævnt i reglementet er forbudt. Vil ikke ligefrem mene at stjernehimlen er særlig diskret, men det er vel op til den enkelte, hvad de synes smiley

  • #16   30. jan 2015 Jeg synes det pænest at ride med hvidt underlag og hvis man skal have hut synes jeg sort er pænest smiley Bandager skal også være hvide smiley
    Kan til nøds gå med til sort underlag på hvid hest og ingen bandager men synes det flottest med hvid smiley

    Synes rosenknobber skal flættes og syes op! smiley


  • #17   30. jan 2015 Alt det du nævner er da ikke nye regler?
    Allerede den gang jeg red pony(mit sidste ponyår var i 2008) red jeg med blå jakke, springstøvler(selvom mange andre rytter ikke mente at det var tilladt) og flettede ikke. Jeg kan også huske at have set ryttere ride i brune jakker og med andre farver underlag end hvid på det tidspunkt. Det var til C-stævner.

    Gøtterups foto: Hvad er meningen med at have et reglement, hvis man ikke kan regne med havd der står i det?


  • #18   30. jan 2015 Ida: Tja det kan du sådan se have ret i, på nær det med underlaget, for det mener jeg bestemt er nyt? smiley
    Om reglerne er nye er egentlig underordnet, for jeg har først for nylig artig hørt om flere som ikke længere følge de gamle regler. Som om det er reglerne der er gamle, eller om det er rytterne som først er 'opdaterede' nu er egentlig underordnet i forhold til emnet - synes jeg smiley

    Gøtterup: Det er også fair nok at du lytter til ham, men over-TD eller ej, så tror jeg næppe at han har magten til at lave sine egne regler. Var jeg blevet disket af ham pga. hans egne regler, så havde jeg meldt ham til DRF og forlang erstatning for startgebyr samt min transport og spildte tid ..


  • #19   30. jan 2015 jeg har redet med sort underlag til stævne i 6 år, så intet nyt i det smiley

  • Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 74
    #20   30. jan 2015 Blev lige nødt til at læse lidt i reglementet, mht. hjelmene står der:

    "Ridehjelm/hat (evt. bowler/militærhat):
    Obligatorisk. Skal leve op til kravene i Fælles Bestemmelser. Skal være mørk.
    Diskret udsmykning tilladt. Ventilationsanordninger tilladt."

    Så er det jo et spørgsmål om hvad man mener er diskret udsmykning smiley Det samme gælder forresten alt andet udstyr hvor der står:

    "Diskret pynt samt kontraster er tilladt på alt beklædning/udstyr såfremt det lever op til reglementets øvrige punkter"

    Og så står der faktisk at hut SKAL være neutral, mens de om underlag skriver "bør" smiley



  • #23   30. jan 2015 AnonymA: Haha som jeg så er ejer af smiley

  • #25   30. jan 2015 Underlagsfarven er heller ikke ny, i min ponytid så jeg flere med hvide eller brogede ponyer som red med sort eller brunt underlag.

Kommentér på:
Dressurstævner og påklædning

Annonce