{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.889 visninger | Oprettet:

Jer der ikke rider traditionelt.. {{forumTopicSubject}}

Hej igen smiley
Jeg undrer mig lidt så derfor spørger jeg smiley overhovedet intet negativt smiley
Når I nu har valgt at ride utraditionelt hvor der handler om løse tøjler(ingen konstant kontakt) og det at give efter. Som jeg selv jo også rider.
Hvorfor starter I så traditionelle stævner? smiley
Rider I så med konstant kontakt der? Og føler I ikke at det er "forkert" af jer at starte når I ikke rider som der er "meningen "?

Mvh TT smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer der ikke rider traditionelt..
  • #1   22. apr 2015
    Da jeg red med løse tøjler, så var det ikke noget jeg mente var målet. Jeg mente at det ikke var en nødvendighed at pille/nykke og have en konstant kontakt for at ride stævner. Jeg ville gerne gå foran med et godt eksempel til stævner, samt komme ud og opleve noget med pony - også selvom folk måske ville kigge underligt.

    Jeg har aldrig forstået, hvorfor det skal deles op i "dem og os" - hvorfor ikke gå foran med et godt eksempel. Det er forhåbentligt ikke målet i sig selv og ride for lange løse tøjler for altid, men kun en ting på vejen til at nå målet.

    Følte mig ikke forkert til stævnet og det gjorde jeg heller ikke dagen efter, da pony og jeg blev disket for ikke at komme over det første spring, hverken i første eller anden klasse.

    Jeg rider anderledes nu, som nok mere matcher, men jeg er da stadig bedøvende ligeglad med at folk skulle kigge underligt på at jeg fx vælger og starte spring selvom hesten nok ikke kommer over det første spring.
    Jeg har betalt for at starte - også er det da helt ligemeget, hvordan jeg så bruger de penge.


  • #2   22. apr 2015 Jeg synes det er fedt du går foran som et godt eksempel.. smiley men det er nu desværre sådan at det vil forblive "dem og os" indtil drf og dommerne begynder at dømme anderledes smiley at tro noget andet er naivt. Jeg har jo aldrig været et stævne menneske men føler at jeg også burde være med til at gøre et forsøg på at ændre det og gå foran med et godt eksempel smiley men ved bare ikke om jeg kan få mig selv til at starte når jeg ved det er "dømt dårlig " på forhånd.. smiley
    Og hvad er galt med at ride med løse tøjler resten af livet? smiley

    Mvh TT


  • #3   22. apr 2015 Jeg vil ikke kalde det naivt :o) Jeg ser nu køn ridning blive belønnet - men det kræver, at det lige som vinderen er et stabilt ridt, god opstilling og stabil holdning.

    I min verden - så rider man ikke frem og ned resten af livet, medmindre man ingen intentioner har om at ride dressur eller komme videre mht. samling. Og dermed ikke intentioner om stævner - samt ens kritik af dressur ryttere og dressur generelt, så nok burde pakkes lidt væk.
    Man kan godt ride med løs kontakt og en samlet hest, men løse tøjler og frem og ned må jeg indrømme at jeg ikke ser pointen i. Det er opvarmning eller ungheste ridning/ude af form hest.

    Man kan jo sagtens ride med en opsamlet, men løs tøjle på en hest der stadig er samlet.
    http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1793/m/8963568/dressur-d_-128.jpg

    Jeg blev iøvrigt ikke dømt dårligt da jeg startede på dyret hvor jeg red med løse tøjler og kun brugte dem til at dreje med og styre. Hesten gik halvdelen af tiden som en giraf og resten af tiden søgte hun ned - det var op og ned med hovedet.
    Blev bedømt til 61 og 62% mener jeg - hvilket er helt fair, da programmet ikke var stabilt i øvelserne, tøjlerne var lange og løse samt hesten kiggede stjerner halvdelen af tiden.

    LD1 og 2 er et begynder program, men derfor skal hesten stadig søge stabilt ned i følge det der står øverst på programmet. Nogle dommere tolker lidt på det, men følger de hvad der står på programmet, skal hesten søge ned.
    Så jeg kan sagtens forstå kritikken der gik på at hesten skulle samles mere og de løse tøjler - jeg valgte bare at smile og ikke tage det til mig, fordi årsagen til jeg startede stævnet, var ikke en placering, men en oplevelse :o)


  • #4   22. apr 2015 Jeg rider også med løse tøjler, men har dog let kontakt med min hoppes mund. Har jeg en hård hånd, bliver hun fuldstændig forvirret. Hun kan slet samarbejde så.
    Dog har jeg også redet en enkelt hest hvor det var nødvendig med meget støtte på tøjlen fra rytteren, da hesten ellers snupplede over sig selv. Det var dog en rideskole hest. Så vil sige at det også kommer an på hesten


  • #5   22. apr 2015 Jeg har jo ingen steder skrevet at hesten skal blive ved at rides frem og ned, det er jo bare en begyndelse! Jeg vil gerne have en hest der går i holdning/lod men stadig for løse tøjler smiley
    Mvh TT


  • #6   22. apr 2015
    Det er der jo heller ikke noget i vejen for at ride sådan ;o). Om end, jeg ikke kan se foreskellen på den løse tøjle som jeg har på billedet også en helt opsamlet tøjle - hvor dyret stadig bære hovedet selv/ingen vægt i hånden.


  • #7   22. apr 2015 Og mit problem mht stævner er at jeg er meget kritisk til mig selv og vil gerne have at alt er "perfekt ". Så det er min egen irriterende perfektionisme der også hindrer mig.. Jeg ville blive den man kalder for roset rytter fordi jeg ikke vil starte noget medmindre jeg kan programmet perfekt smiley

    Mvh TT


  • #8   22. apr 2015 Men kontakten er ikke ret behagelig.. Derfor ønsker jeg at ride med minimal kontakt smiley

  • #9   22. apr 2015 Så lad være og starte :o) Der er jo ingen der siger du skal starte. Og selvom du starter og synes det er perfekt, kan det jo så være at hovedet mener at det ikke var perfekt alligevel eller at folk var nogle spader, fordi de kiggede underligt eller dommeren dømte forkert.

    Så skal man ikke starte stævner, hvis man har en masse tanker om hvad andre tænker og dommeren tænker ;o).

    Jeg starter fordi jeg har lyst, også er det ligemeget hvad andre tænker eller hvordan det evt. ser ud - jeg kan ikke kontrollere alt, så at pony kigger, tja, det er sådan det er, når hun er en vågen dame :o)

    Vdr. kontakt - så er det vel hvad man gør det til. En slaske tøjle er jo heller ikke behagelig, når den kan mærkes i munden, at tøjlen slasker op og ned.


  • #10   22. apr 2015 Det handler for mig egentlig heller ikke om at andre synes det var perfekt.. Men jeg skal selv synes det.. smiley for mig er det vigtigt at jeg synes det gik godt.. Men igen.. Det ville da være rart at få gode procenter hvis man selv føler det har gået fantastisk smiley
    Jeg er somme tider min egen værste fjende smiley

    Mvh TT


  • #11   22. apr 2015 Og det er der jeg stiger af - for jeg er komplet afslappet i forhold til præstation og konkurrence, både mht. stævner og eksaminer. Det går som det går, der er altid noget positivt og hive ud af det. Også videre til næste ting, istedet for at dvæle hvis ting der går en på ;o).

    Nogle vil sikkert mene det er for " La la " men jeg synes det er skønt og hav det sådan :o)


  • #12   22. apr 2015 Ja jeg burde få en lille smule af dig smiley

  • #15   22. apr 2015 Er det mig der er helt ved siden af, når jeg tænker, at almindelige dressurstævner da ikke handler om at have konstant tøjlekontakt og aldrig eftergivende??

  • #17   23. apr 2015 WiTraver - efter de principper vi rider så siger jeg ikke at vi ikke har tøjlekontakt overhovedet. Men vi har kun meget kort tøjlekontakt når vi drejer og stopper. Med det samme hesten har forstået at stoppe/dreje o.l. Så er der nul kontakt smiley
    Det handler om at for hestenes skyld så er der et behov for en ændring i den måde der rides på. Og så er der et behov for at flest mulige får vist at der faktisk går an at ride på andre måder smiley
    Ja der er stævner inden for "vores" måde. Men man endrer jo intet ved at kun ride der smiley
    Så jeg synes Krikken gør en rigtigt god ting og håber der er flere der gør.. Og havde derfor disse tre spørgsmål til de smiley

    Mvh TT


  • #18   23. apr 2015 Fünke, niks jeg tænkte det samme....

  • #20   23. apr 2015 Synes også det er et valg man tager.
    Vil man ride med hænge tøjler, minimal kontakt, og med hesten hoved tæt på bunden, så passer ens ridning heller ikke til DRF's stævner..

    Hvis jeg ville ride det spanske showridning man ser i Spanien, så skulle jeg heller ikke ride som jeg gør nu.. Det er et valg man tager..

    DRF's regler siger ikke man skal holde stramt i tøjlen og tvinge en hest ned med hovedet.
    Tro mig Gry, hvis du ikke giver efter og holder hesten i en tvungen holdning, så bliver der trukket en del i pointene.
    En hest kan nu også gå i mere samlet holdning uden at blive tvunget til det..


  • #21   23. apr 2015 Når jeg rider med lange, løse tøjler er det for at gymnasticere, smidiggøre, balancere og opbygge (muskulært) min hest. Efterhånden som min hest får mere styrke og stabilitet vil jeg gerne have den flyttet mere og mere på bagparten - dette gør jeg ved at variere tempoet (hvor hesten fortsat kan bibeholde en afslappet holdning). Jeg beder altså ex. hesten om at sætte tempoet ned gennem en halv parade - her vil hesten løfte halsen og sætte sig i bagparten (hvis den har styrke hertil) - og efterhånden vil hesten komme længere og længere op i hånden (gennem øget samling bagfra). Ligeledes vil jeg bede hesten om at øge tempoet hvor den nærmere til komme en smule frem med hovedet og få styrket sit afsæt. Så efterhånden som min hest får mere styrke vil den simpelthen kunne bære sig selv i en højere holdning - og tøjlen vil derfor også blive kortere.

    Jeg rider ikke selv stævner, men tænker da at jeg gerne vil ud og starte med min unghest når han er lidt længere i sin uddannelse. Jeg er dressurrytter og elsker dressuren - men jeg vil gerne bruge langt tid på at opbygge min hest og det er vigtigt for mig at hesten er med mig både mentalt og muskulært.

    For mig er målet at kunne variere mellem den lange, dybe holdning og en kortere, samlet holdning, hvor hesten hele tiden er med mig og har næsen foran lod. Jeg tænker at hesten skal kunne gå i den holdning jeg forlanger uden kontakt men at den på samme tid skal kunne acceptere en blid og stabil kontakt. Jeg ser intet mål i at hesten skal rende rundt med lange tøjler med næsen i sandet - det er et rigtig godt delmål på vejen, men jeg vil også gerne videre derfra i takt med at min hest bliver stærkere og mere smidig smiley

    Ved ikke helt om jeg besvarer dit spørgsmål men håber at det alligevel giver lidt. Jeg har desværre ingen billeder fra da jeg arbejdede med min undervisers hingst som efter et års tid i lang-dyb var ved og blive samlet i en lille LC-LB holdning smiley


  • #22   23. apr 2015 Jeg rider med let tøjlekontakt, så ved ikke om jeg må svare her? Nå men gør det lige alligevel smiley

    Jeg deltager i små stævner, fordi jeg synes, at jeg også har lov til at være med. Er faktisk aldrig blevet "dømt ned" på manglende tøjlekontakt, men deltager også altid uden for klassen. Deltager for oplevelsen, og fordi min hest skal vænne sig til mange heste omkring sig og en stresset stemning samtidig med, at hun går afslappet.

    Så det er for at træne min hest i stemningen, at jeg starter. Jeg har ikke mere fat i hende, end jeg plejer, på en stævnebane. Og nej. Jeg får ikke dårlig samvittighed over ikke at opfylde nogle krav, som JEG synes er hen i vejret. Jeg deltager som sagt, sjældent uden at det er uden for klassen og jeg deltager kun for oplevelsen, ikke for at vinde præmier smiley


  • #23   23. apr 2015 Men nu rider jeg traditionelt, og noget der undre mig er at der endnu ikke findes stævner for "jeres" måde at ride på.
    I har jo et formål med jeres ridning, og det kan man vel godt bedømmes på.
    Så jeg ville da bare se at få gang i nogle klubber og lave nogle stævner.
    Det må jo kunne deles op i forskellige grader, alt efter om man rider bidløs, cordeo osv.


  • #24   23. apr 2015 #23 - Det gør de vist til DHE stævner, tror jeg det hedder smiley Men jeg tror det handler om at komme ud og vise sin dybe tallerken frem til alle de tøjle-krampagtigt-holdende DRF ryttere smiley

  • #25   23. apr 2015 Jeg har taget det som en oplevelse for hesten, og så har jeg ellers bare koncentreret mig om at ride programmet så præcist som muligt.
    Jeg har ikke fået placeringer når vi har været ude, nogen gange har jeg sågar gårt at vide at hesten var ulydig pga. den manglende kontakt, men så er vi bare fået mere erfaring til stævner og så er jeg ellers ligeglad med resultatet smiley


  • #26   23. apr 2015 #23
    - Fordi jeg er Bornholmer. Så mange er vi alligevel ikke her, som rider utraditionelt smiley


  • #27   23. apr 2015 F&F - det er jo netop det du skriver som er målet, dog med minimal tøjlekontakt. Hvis

    Hvis I læser det jeg skriver så er det slettes ikke meningen at ride med hovedet ned i sandet for altid men indtil hesten selv er stærkt nok til at samle sig og komme på bagparten smiley og som skrevet er der stævner for os også.

    Det handler ikke om at alle drf ryttere holder krampagtigt i tøjlen men at fokusset hos drf burde ændres sådan at der var plads til alle smiley

    Mvh TT


  • #28   23. apr 2015 Jeg bruger begge dele, men til stævner skal hesten gå samlet med kontakt (DI). Det træner vi op til med en kombi af løs og kontakt ridning. Man kan sådan set hellere ikke give efter på noget der allerede er løst, så den forstår jeg ikke helt.

  • #29   23. apr 2015 Rikke J: Nu tror jeg ikke at "I" nogen sinde vil få overbevist DRF og i sidste ende FEI om at "jeres" måde og ride på er bedre end deres. Den kamp er vist tabt på forhånd.

    Hilsen Mette den tøjle-krampagtigt-holdende DRF ryttere


  • #30   23. apr 2015
    DRF burde ikke ændre på deres fordringer eller hvad de dømmer efter. Det de dømmer efter og fordringerne er sådan set super skrevet. At den så ind imellem glipper og nogle rider krampagtigt med biddet halvt ude af munden og mulen inde på bringen - det er lidt som at der ind imellem er nogle der rider med slaske tøjler og en hest der kigger stjerner. Ingen af delene er korrekt.

    Vil man ride under DRF, skal der være kontakt - ingen siger der skal være 10 kg i hver hånd, men kontakt, en opsamlet tøjle.

    Der er plads til alle ved DRF stævner - jeg kan ikke forstå hvorfor det skal gøres til bussemænd og noget dårligt.

    Jeg synes det er ærgerligt at det skal blive til " os, dem, vi " - istedet for at holde sig til sin egen kage så og sige. For det "vi" du omtaler - er faktisk et ret forskelligt vi, der ikke nødvendigvis rider på samme måde eller er enige.
    Der findes mange måder og ride på som ikke er traditionel dressur, der findes også mange måder og ride frem og ned på, der findes i det hele taget mange måder og ride dressur på.

    At jeg har redet sådan her:
    http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1853/m/9262094/dressur-i-juli.jpg
    http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1853/m/9262118/dressur-i-juli.jpg

    Har været noget jeg følte var nødvendigt for Fleur og jeg, noget hun havde brug for. At jeg nu har kontakt til munden, ved jeg ikke om gør jeg rider traditionelt - for hvornår gør man det?

    Jeg finder det bare ærgerligt at der skal laves en grøft imellem folk, fordi tingene virkelig er så forskellige, det er sjældent to folk rider ens og har samme filosofi.

    Jeg rider efter hvad der giver mening for mig, ikke efter hvad der skrives på nettet et sted eller hvad andre definere min ridning som. Derfor placere jeg heller ikke mig i hverken den ene eller anden lejer, sådan som jeg rider nu, på billedet.


    profilbillede
  • #31   23. apr 2015 Der er ikke reglementet, men udførelsen som burde kigges efter. Jeg har været ude for at en hest som konstant gin under lod og var så sammenkrøllet at den viste taktfejl og trekantede øjne, gik hen og vandt en LD klasse hvor der tydeligt står at det er et stævne hvor fokus bør ligge på øvelsernes udførelse og hestens ro og villighed

  • #32   23. apr 2015 Schabrakoholic - Tror du misforstår mig smiley Jeg er selv "traditionel" rytter. Jeg antager blot at de "ikke-traditionelle" ryttere ønsker at åbne øjnene på folk ved at fremvise deres metoder til DRF stævner, og så er der åbenbart nogen der bliver sure over at de ikke bliver belønnet for det smiley

    Hilsen en som ikke er bange for at placere hestens hoved.


  • #33   23. apr 2015 Jeg synes ellers DRF har en ganske udemærket ridepolitik hvad angår de mindre stævner. Jeg rider støvsugeridning på min ene hest fordi det har han brug for, sådan som situationen er lige nu. På min hoppe er jeg begyndt at samle hende op i holdning, for nu har hun styrke til det. Først nu er jeg begyndt at ride stævner på hende- For hvis din hest ikke kan bære sig selv, og komme om på bagparten, mener jeg ikke at hesten er parat til at ride stævner. Der er jo en grund til at tingene står i programbeskrivelserne. Er helt sikker på DRF ikke forsøger på at få folk til at trække hesten i munden konstant. En skam de bliver gjort til sorte får, når folk bare ikke er nået dertil at deres heste kan bære sig selv smiley



  • #34   23. apr 2015 Krikken - Hvorfor skal der rides med kontakt? smiley

    Mvh TT


  • #35   23. apr 2015 Signalerne bliver blødere når der er kontakt. Man kan afprøve det ved at sidde med et bid i hænderne (lukkede hænder og øjne) og lade en anden føre tøjlerne. Prøv først at dreje hesten ved at lade tøjlen gå fra slap til signal, derefter fra let kontakt til signal. Det er faktisk rarere i hænderne, og derfor nok også rarere for hestens mund. smiley

    Så er der også forskel på om man er centreret når man gør det eller ej, men det er et meget længere indlæg.. smiley


  • #36   23. apr 2015 Søster - nope.. Er afprøvet og man føler meget tidligere at der skal til at trækkes i tøjlen før den faktisk går ind og indvirker ved at trække smiley selv min hest reagerer ofte før jeg begynder at trække (når han ikke er opmærksom på alt andet) så går han til den ønskede side, også hvis jeg skal vende direkte smiley
    Og det er heller ikke det jeg bliver undervist i smiley
    Mvh TT


  • #37   23. apr 2015 Well, så oplever vi samme øvelse meget forskelligt, og mere er der ikke at sige til det.

  • #38   23. apr 2015
    Jeg rider med kontakt, fordi jeg har nogle signaler der går igennem tøjlen - de er pænt svære og give, hvis jeg rider rundt med lange tøjler.

    Ligesom det skaber et sug foran ( nej, det er ikke = vægt i hænderen ), hvor energien kommer bag fra og løfter hesten op fra forparten - hvilket for mig, er en ganske lækker følelse når det lykkedes.

    Hvorfor andre gør, skal jeg ikke kunne svare for - da ridning som nævnt er pænt forskellig.

    Men hvis du ikke kan li' lugten i bageriet, så start DHE stævner i stedet - svære er det vel ikke. Ser ingen grund til at blive ved med og pære rundt i at DRF er nogle dumme mennesker der elsker heste der går med biddet halvt ude af munden og bag lod.


  • #39   23. apr 2015 Har prøvet samme øvelse som Søster mcfluff og er bestemt enig med hende. Tøjlekontakten giver blidere signaler i mine hænder og det er oplagt for mig at tro at det samme gælder i hestens mund.

  • #40   23. apr 2015
    Måske det bedre kan omformuleres til; jeg synes det er ærgerligt at det skal gøres til " dem " imod " os " ( som jeg ikke ved hvem er ). At de der starter DRF stævner, ind imellem bliver gjort til nogen der bare hiver næsen ned på dyret og ikke tænker på bagpart, fordi nu skal de dælmer ud og vinde nogle stævner!

    Altså, at det er ærgerligt, at der lidt opstår en grøft med en fordom om at man ikke kan ride stævner og samtidig ride pænt og korrekt, som fordringerne skriver.
    Eller det er i hvert fald sådan det tit kommer ud/til at lyde.


  • #42   23. apr 2015 Ok Signe der fik jeg så udvidet min hoisont.
    Men lad mig så spørge dig, om en hest der blev redet på "traditionel" vis ville kunne vinde eller gøre sig gældende til jeres stævner...... Nej vel...
    For det er jo noget helt andet "I" dømmer efter, så det er jo klart at en "traditionelt"
    redet hest ikke vil kunne vinde til et DHE/HVF stævne.
    Men hvorfor er det så at så mange "utraditionelle" ryttere bliver sure over at man til DRF stævner ikke præmiere "Jeres" måde at ride på.
    Det svare jo lidt til at komme til western stævne på en dressur hest.
    Det er to forskellige disipliner, to forskellige rideformer, så selvfølgelig skal der dømmes på hvad form for ridning man starter stævne i....


  • #43   23. apr 2015
    Jeg synes faktisk ikke, at det der står i DHEs beskrivelse af dressur også DRF's beskrivelse af dressur er så synderligt meget forskelligt. Det er for mig og se mest hvad man gør det til.

    Den største foreskel jeg ser, er samlingen i programmerne og selve programmerne. Men som udgangspunkt ønsker begge det samme.

    " : Det vægtes højt at hesten/ponyen er lydhør, afslappet og tillidsfuld overfor rytterens hjælpere, samt have accepteret en let tøjle kontakt. Hesten rides i en holdning hvor næseryggen er foran det lodrette plan, i en lang ramme, hvor hestens nakke er omkring manke højde. Hesten/ponyen skal gå i et balanceret tempo, takte rent i gangarterne, og kunne runde sig let i de forskellige øvelser, det prioriteres højere end øvelsernes nøjagtighed. Det anbefales at ride letridning i traven. "

    Det er i intro let, hvilket jeg egentligt synes stemmer fint over ens med det der står skrevet om en LD. Om end jeg synes, at DHE's programmer er noget svære, både teknisk men også at huske.

    http://www.denheleekvipage.dk/cms/hvad-er-dhe-traef/klassebeskrivelser/dressur

    Så kan ikke se, hvorfor der påråbes den kæmpe foreskel.


  • #44   23. apr 2015 Ser ingen grund til at ha e mere fat end nødvendigt. Grafik gik altid for helt løs tøjle - minus lige starten af et ridt. Marko er jeg nød til at have en lille kontakt på, men dette er fordi han har tildens til at hoppe eller løbe hvis han bliver forskrækket.
    Men på banen rider jeg efter en let kontakt på tøjlen


  • #45   23. apr 2015 Jeg synes det er rigtig ærgerligt at emnet skulle gøres til et negativt "dem" "os" emne. Jeg oprettet emnet for at høre med andre der ikke rider direkte traditionelt hvad og hvordan de rider til et drf stævne. Det var ikke for at nedgøre drf ryttere overhovedet. Jeg skal forhåbentlig ud at ride jagter en dag og det en klub i drf regi. Vi rider alle på vores måde og så længe hesten trives med det så ser jeg intet galt i det smiley

    Mvh TT


  • #46   23. apr 2015
    " Og føler I ikke at det er "forkert" af jer at starte når I ikke rider som der er "meningen "? "

    " men det er nu desværre sådan at det vil forblive "dem og os" indtil drf og dommerne begynder at dømme anderledes "

    " men ved bare ikke om jeg kan få mig selv til at starte når jeg ved det er "dømt dårlig " på forhånd.. "

    " Men vi har kun meget kort tøjlekontakt når vi drejer og stopper. Med det samme hesten har forstået at stoppe/dreje o.l. Så er der nul kontakt
    Det handler om at for hestenes skyld så er der et behov for en ændring i den måde der rides på. "

    " men at fokusset hos drf burde ændres sådan at der var plads til alle "

    De sætninger hjælper ikke på hele " dem og os " tingen, især fordi jeg ikke aner hvem "vi" er for nogen ;o).


  • #47   23. apr 2015 Jeg skriver jo ikke at der ikke er "dem" og "os". Men at det er synd det skulle gøres til noget negativt. Jeg respekterer at andre rider som de gør (medmindre det er rigtig grimt) så hvorfor emnet skulle gøres negativt og ikke respektere og svare på mine spørgsmål fordi jeg vælger at ride som jeg gør og går med de tanker og spørgsmål jeg har, det synes jeg er ærgerligt.

    Mvh TT


  • #48   23. apr 2015 Du deler det jo netop op i "dem og os", og det er derfor du får de reaktioner som du gør. smiley

  • #49   23. apr 2015 Er det egenligt stadig forbudt at bruge hannoveransk næsebånd ved DHE?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #50   23. apr 2015 Hvad er traditionel ridning?

  • #51   23. apr 2015 Julie - man kan jo ikke være så naiv og lukke øjnene for at der er forskelligheder.. Men forskelligheder er jo ikke nødvendigvis negativt. smiley jeg er realistisk og havde behov for at høre fra andre hvordan de gjorde og red til drf sine stævner smiley Troede ikke folk skulle stå fremme med haglgeværet og skyde mig fordi jeg påpeger det nogle alle jo godt ved. smiley

    Mvh TT


  • #52   23. apr 2015 Det synes jeg bestemt heller ikke der er nogen der gør. smiley Jeg ved da absolut godt at der er forskellige måder at ride på, og ja, det er naivt at tro andet, men ligefrem dele det op i "dem og os" synes jeg ikke man kan. Så er det jo næsten en konkurrence og det er jo ikke meningen smiley

  • #53   23. apr 2015 AMT - i min optik er traditionel ridning der hvor man rider med konstant kontakt til biddet smiley

    Mvh TT


  • #54   23. apr 2015
    Der er ikke nogen der står fremme med et haglgevær, folk undre sig bare - inkl. mig selv over hvorfor man vil starte et stævne til DRF hvis man ved, at man er langt fra hvad der forlanges ( og måske endda uenig ) samt oven i er perfektionistisk.

    Det er det ærgerlige at " jeg er realistisk og havde behov for at høre fra andre hvordan de gjorde og red til drf sine stævner " - men... Jeg mangler bare, hvem er de andre end dig? Hvor er " vi " henne? Hvem er det vi?

    Så vidt jeg kan læse - og inkl. mig selv, så har jeg startet stævner, ikke for at blive belønnet for min ridning, men pga. oplevelsen. Jeg vidste godt det ikke matchede ind i hvordan der blev bedømt, men det var heller ikke for at vinde jeg startede.
    Men på den anden side, så så jeg mig heller ikke som en der kom ude fra og skulle vise dem hvordan det skulle gøres, en der red anderledes eller bedre end de andre.

    Det er det jeg ikke kan forstå, hele udgangspunktet i spørgsmålet og emner " jer der ikke rider traditionelt " - jamen.. Hvornår gør man det og hvorfor er det altid forkert og ride sådan? Og hvordan rider dem der ikke rider traditionelt - og er det altid korrekt?

    Hele formuleringen " Når I nu har valgt at ride utraditionelt hvor der handler om løse tøjler(ingen konstant kontakt) og det at give efter. " - men hvem er " i " - hvem er de andre, for jeg kan nemlig ikke hitte dem.

    Jeg ved godt at det her indlæg måske/nok lyder ret hårdt, det er ikke ment som et haglgevær. Men jeg forsøger bare at pille det lidt fra hinanden, fordi det bliver til dem og os, når det indledes sådan.
    Jeg ved godt det ikke er meningen med emnet, men hele tonen og formuleringen gør det sådan.

    Pointen er egentligt bare; lad være med at stil det firkantet op som " dem og os " - hvor det især handler om at de andre/dem er de der rider forkert ( eller " Det handler om at for hestenes skyld så er der et behov for en ændring i den måde der rides på " som du skriver ). Det gør, at folk svare som de gør.

    Smil istedet, hop ud til et stævne hvis du har lyst; men vid på forhånd at der dømmes efter nogle kriterier og hvis ikke du er enig i dem, så lad være :o).
    Men lad være med og gør alle andre, der stiller op til nogen der har behov for ændring.


  • #55   23. apr 2015 Jeg siger ikke at alle ryttere der rider under drf har behov for at endre sin ridning. Jeg skulle bare ønske at der var plads til os der ikke rider med konstant kontakt. At der blev kigget på udførelsen af øvelserne i stedet for hvordan man fik hesten til at udføre de.. Er det forståeligt hvad jeg mener? smiley
    Og om man er under betegnelsen "jer der ikke rider traditionelt " kan kun den enkelte person jo svare på for jeg kan i hvert fald ikke sidde her i min stol og sige at man gør eller ikke gør! smiley

    Mvh TT


  • #56   23. apr 2015 Helt enig krikken. Man finder pæn og grim ridning både ved DHE træf og DRF stævner.

  • #57   23. apr 2015
    " Jeg skulle bare ønske at der var plads til os der ikke rider med konstant kontakt. At der blev kigget på udførelsen af øvelserne i stedet for hvordan man fik hesten til at udføre de. "

    Der bliver kigget på udførelsen af øvelserne, men hesten skal samtidig søge stabilt til biddet i en holdning lidt foran lod. Det hænger jo sammen - en hest der går i stabil holdning og udfører øvelserne præcist, er den der vinder.
    Ikke en der kun har en af delene.

    Så jeg ved ikke, om du bare har en forkert opfattelse af stævner af en eller anden årsag, eller hvorfor du tror at det ikke er det ønskede.

    Men alt i alt, så ændre det, at du ønsker at ride anderledes ikke på at der er nogle bedømmelses kriterier og er du ikke enig, så lad være med og start hvis det gør dig meget, at du bliver bedømt ned for løse tøjler.

    Ligesom du selv skriver " jer der ikke rider traditionel ridning " - det er du nød til at definere, ikke en selv, da det ellers er svært at svare på spørgsmålet. Ligesom det så igen bliver gjort til dem og os.


  • #58   23. apr 2015 Hvordan ville du så formulere overskriften at jeg fik svar på mine spørgsmål? smiley
    Og mit mål er at have en hest der bruger og bærer sig rigtigt. Dog uden konstant kontakt til biddet smiley
    Mvh TT


  • #59   23. apr 2015 Altså nu er det godt 2 år siden jeg startede sidst men allerede der havde jeg ændret mig en del smiley

    Folk de sagde intet til det. selvom næsebåndet bare hang og nærmest flagrede i deres øjne smiley og allerede der var jeg begyndt med den bløde hånd og jeg følte mit ridt var fantastisk. førhen havde jeg med at spænde op og det samme gjorde hesten. nu var jeg afslappet og pga den bløde hånd så tog hesten det også super pænt smiley

    Dog var jeg mere anspændt og med adrenalin i hele kroppen ved springstævnet smiley Men vi klarede det fantastisk! smiley

    På stor hest vandt jeg en 2 plads i dressur og en 1 plads i spring smiley
    På pony vandt jeg en 3 plads i spring smiley

    Jeg havde ikke vundet noget i mange år så tror det at jeg ændrede min ridetype gav baghjul til stævnet, så den blide og afslappede hånd er ikke en dårlig ting til stævne.

    jeg har aldrig vendt tilbage til mine "dårlige vaner" siden smiley


  • #60   23. apr 2015
    Du kunne fx have formuleret det som.
    " Har du startet stævner, hvor du vidste at du/ridtet ikke levede op til bedømmelses kriterierne - var det med vilje fordi hesten fx var under genoptræning, skulle vænne sig til at være ude, en ung hest, du måske rider akademisk eller andet og hvordan oplevede du bedømmelsen samt andre rytteres reaktion?

    Og hvordan var din ridning anderledes end gennemsnittet? Jeg spørger fordi, jeg rider med løse tøjler/uden kontakt og ved det ikke lige passer ind i kriterierne vdr. kontakt, men rider sådan pt. fordi hesten er unghest under uddannelse og jeg bare gerne vil at vi skal ud og opleve lidt, selvom ridningen måske ikke lever op til fordringerne "

    Noget i den stil :o).


  • #61   23. apr 2015 Ja det kunne jeg godt hvis jeg sad og tænkte over at jeg for aldrig i verden kunne spørge direkte spørgsmål på det jeg lurede på.. smiley må nok hellere tænke mig rigtig nøje om hvordan jeg kan få svar på mine spørgsmål uden at være direkte en anden gang smiley

    Mvh TT


  • #62   23. apr 2015 Er bare ikke så god til at pakke tingene ind. smiley

    Mvh TT


  • #63   23. apr 2015 Det gør ikke noget at være direkte, det er jo direkte og spørge " Hvorfor starter du stævner? " og det er der jo intet forkert i. Eller " Hvor kan man få røde ridestøvler? " Det er jo også direkte ;o).

    Men der hvor det gik galt, var nok alle beskrivelserne ind imellem/svarene på folks kommentarer.

    Så det handler ikke om, at pakke det ind.


  • #64   27. apr 2015 Krikken: du bruger forhåbentlig ikke ikke tøjlerne til at styre med?

  • #65   27. apr 2015 Nu starter jeg ikke dressurstævner pt, men jeg rider på banerne til stævner som jeg også rider derhjemme og altså ikke strammer tøjlerne op bare fordi jeg er til stævne :P.

  • #66   27. apr 2015
    Jo Laura, det kan jeg da garantere dig at jeg gør :o)
    Men heldigvis, så behøver det at man bruger tøjlerne til stop og drej, ikke være = at man hiver i kræet. Det kan gøres for lige så lette signaler, som med benene.

    Jeg har aldrig kunne forstå hvorfor folk kan forfærdes sådan over det, måske det er fordi de forbinder det med Lotte på rideskolen der hiver biddet halvt ud af munden hver gang hun skal dreje Sigurd :o).


  • #67   27. apr 2015 Hvordan kan det være forfærdeligt at bruge tøjlerne til at styre, men ikke at bruge schenklerne?

  • #68   27. apr 2015 Jeg bruger også tøjlerne. Jeg ligger dem eks på halsen for at flytte hesten, eller giver et lille signal - alt efter hvilken hedt er signalet måske så svagt at det kan ikke ses, men hesten mærker det og reagerer.
    Jeg kan heller ikke se det forfærdelige i at bruge tøjlen?


  • #69   27. apr 2015 Jeg bruger da også mine tøjler til at støtte hesten op i volter osv smiley

  • #70   27. apr 2015 Utroligt hvordan folk lærer at ride. Jeg lærte fandeme at ride uden tøjler så jeg kunne lære at styre min hest med vægt og schenkler. Stakkels dyr..

  • #71   27. apr 2015
    Ja puha, stakkels dyr der bliver udsat for negativ forstærkning hvor dit bliver udsat for negativ forstærkning med benene.
    Igen, bare fordi man bruger tøjlen, kan det godt gøres usynligt og for et lille signal - det samme gælder for ben, der kan signalet også være lille og usynlig, men også voldsomt og stærkt.

    Hele idéen med negativ forstærkning er jo at hesten har lært at når man ligger et pres, så forsvinder det hurtigt hvis den reagere. Og des hurtigere den reagere, des blidere pres.

    Hesten der tilrides lære man jo også at styre med tøjlen i starten, da den er let at guide hesten rundt med. Hvor man så senere kan koble bensignal på, når hesten forstår tøjlesignalet.


  • #72   27. apr 2015 Jeg synes da du rider med rigelig tøjle i dine film Laura, så du kan jo ikke være så voldsom meget imod det, som du påstår smiley

    Er helt enig med Krikken. Man skal jo ikke have mere vægt i tøjlen end tøjlen vejer, som min smed selv siger. smiley


  • #73   27. apr 2015 Uha, ja, for det er bare noget HELT andet at bruge sine schenkler som signal end at bruge tøjlerne smiley
    Laura, du må meget gerne uddybe, som Krikken siger, hvori forskellen består mellem negativ forstærkning med biddet og negativ forstærkning med benene. Glæder mig til at se den faglige dybde.
    For vi ved jo alle, at man ikke kan misbruge schenklerne og give hesten et kæmpe los, og at bliver den negative forstærkning pludselig for biddet og ikke for schenklerne, så er det en HELT anden teori smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #74   27. apr 2015 laura: hvorfor har du så så meget fat i tøjlen?

  • #75   27. apr 2015 Hvad er ideen i at holde konstant pres i hestens mund uden nogen grund, frem for st bruge tøjlen til lette signaler?

  • #76   27. apr 2015 Inden du dømmer andre synes jeg godt nok du skal kigge på din egen ridning Laura smiley

    Tager vi et eksempel på din video her: http://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/302727-wiana_step

    Ser ikke på et tidpunkt hvor der er blid kontakt. du fører hesten ned med en urolig hånd og pres med sporer.

    Forstår jeg ret lærte du at fra starten af ride med blid hånd.. så åbenbart gået den helt modsatte retning, men nu sidder du og kommenter at det DU gør er forkert? Wow... forstår jeg det rigtig eller er det mig der er helt forkert på den? smiley


  • #77   27. apr 2015 Fünke og Krikken: Jeg bruger skam også tøjlerne til mindre signaler. Men jeg vil give Laura fuldstændig ret i, at man altid skal stile efter at møblere styringen ned i ben og sæde. Der jo dén væsentlige forskel på negativ forstærkning fra henholdsvis tøjle og schenkel, at du via tøjlen ligger vægt på hestens forpart, hvorimod du med dine schenkler aktiverer hesten bagben - og eftersom vi som ryttere jo har til opgave at sikre en aktiv bagpart og dermed en løftet ryg, er styring med schenkler da klart at foretrække smiley

    Jeg bruger som sagt selv tøjlen i min ridning, men jeg prøver da at minimere behovet smiley


  • #78   27. apr 2015 Kan forstå på det hele, at ingen af jer har set videoer hvor jeg rider på min hest, for det er først efter jeg har fået ham jeg har lært ikke at styre på tøjlen og netop ride med meget blød hånd.. Siger ikke det er forkert, men synes bare det er bedre og minde "smerte" ved schenkler. Skulle ikke have lydt så negativt, men tænkte med det samme dem som hiver rundt i indvendig for at lave en volte i stedet for at bruge vægt og ben.

    Lad vær at blive personlig jeg rør næsten ikke min hest i munden?


  • #79   27. apr 2015
    Men når det nu fungere ganske glimerende med tøjle og bagpart, uden at hive hesten rundt på en volte, ser jeg ikke grund til at ændre det :o).

    Det går faktisk ganske glimerende, jeg var ellers klar på at "møblere" lidt rundt i signalerne, men det fungere faktisk godt, selvom vi er kommet videre fra frem og ned.


  • #80   27. apr 2015 Jeg startede nemlig med at lære at ride som de fleste andre med tøjler, hvor i det sidste halve år, har jeg lært at ride rundt uden hænder for at lære at ride "ordenligt" Jeg rider fx løsgørende min 2 gange om ugen hvor jeg rider med helt løse tøjler for at løsne musklerne op!

    Lig mærke til hvornår videoen er fra...


  • #81   27. apr 2015 For lige at gøre det helt klart, så hentydede jeg ikke til nogen direkte i denne tråd, men bare generalt, når man kommer ud og ser dem der smækker kandar på, inden de overhovedet har lært ikke at ride rundt og hive hesten i munden smiley

  • #82   27. apr 2015
    Så skulle du nok ikke have skrevet sådan her:
    " Utroligt hvordan folk lærer at ride. Jeg lærte fandeme at ride uden tøjler så jeg kunne lære at styre min hest med vægt og schenkler. Stakkels dyr "

    Måske have spurgt ind til det, nysgerrigt istedet.


  • #83   27. apr 2015 Undkskyld jeg formulerede mig forkert, men utroligt hvor personlige folk bliver så snart de føler sig ramt

  • #84   27. apr 2015 Jeg mener heller ikke, at det er ligemeget om man styrer udelukkende med tøjlerne eller schenklerne. Kommentaren fra Laura virkede bare ret meget til at hun automatisk gik ud fra at tøjlekontakt er fra helvede og rider man for tøjler så gør man det 100% og påfører hesten smerter - og det er jo langt fra sandheden smiley

  • #85   27. apr 2015
    Næ, folk føler sig ikke personligt ramt, folk synes formuleringen var lige lovlig voldsom spids.


  • #86   28. apr 2015 Altså: jeg rider med meget let kontakt, når jeg rider. Drejer som udgangspunkt for ben, men lægger tøjlen let mod halsen på den side, som hesten skal dreje væk fra. Er vild med neck reining, derfor nupper jeg ting fra westernridningen og hvor jeg nu ellers finder noget brugbart smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #87   28. apr 2015 laura: det fordi at det er en røv kommentar at komme med smiley

    du mener jo sådan set at folk er onde hvis de bruger tøjlen..

    desuden så formulere du dig sådan at du lærte, dvs da du startede til ridning..
    også stemmer det ikke just over ens med din ridning på hverken billeder eller video smiley


  • #88   28. apr 2015 Ved ikke lige hvad du mener med utraditionel ridning. Jeg rider i hvert fald bidløst og med løse tøjler, men det er bare fordi jeg ikke gider andet fordi jeg ikke har planer om at ride stævner for andet en oplevelsens skyld, hvis jeg skulle ride dressur osv ville jeg ikke være bleg for at tage fat og placere hestens hoved :).

    Synes egentlig bare du skal deltage, hvis det er det du vil og så lade være med at tænke på bedømmelsen, din hest er ikke klar til at blive samlet endnu, men det skal der også være plads til og hvis bare din hest går noglelunde nedadsøgende med hovedet dømmer det ikke særlig meget ned smiley


  • #89   28. apr 2015 Ej stop nu AMT, har ligesom prøvet at forklare mig nu og jeg har aldrig haft hårdt fat i mine dyr, men rider helt klart anderledes nu, desuden så er videoen der er linket til fra 2012

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #90   28. apr 2015 laura: jeg forklare mig skam bare.. smiley

  • #91   28. apr 2015 "Jeg bruger tøjlerne til at styre med" kan jo godt opfattes som "jeg styrer kun med tøjlerne". Måske var det dér, der opstod en misforståelse?

    Fünke: "Uha, ja, for det er bare noget HELT andet at bruge sine schenkler som signal end at bruge tøjlerne. Laura, du må meget gerne uddybe, som Krikken siger, hvori forskellen består mellem negativ forstærkning med biddet og negativ forstærkning med benene. Glæder mig til at se den faglige dybde.
    For vi ved jo alle, at man ikke kan misbruge schenklerne og give hesten et kæmpe los, og at bliver den negative forstærkning pludselig for biddet og ikke for schenklerne, så er det en HELT anden teori"

    Denne kommenter indikererede i mine øjne, at du ikke så nogen forskel på at udøve negativ forstærkning for tøjlen og for benene. smiley Det var derfor, at jeg pointerede den meget væsentlige anatomiske forskel, at vægten fordeles forskelligt, alt efter hvad du gør - og det er jo klart mest ønskværdigt, at hesten bærer sig bagfra og frem.


  • #92   28. apr 2015 Johanne: det har du ret i, jeg kan godt se at det kan forstås på den måde, ret meget endda. Mente mere at begge dele kan "misbruges", og at "at styre med tøjlerne" ikke automatisk er ondt og ikke nødvendigvis udelukker at styre med schenklerne smiley

  • #93   28. apr 2015 Ej nu må I fandme da have mig undskyldt..... Men i traditionel ridning er det da begge dele man bruger.
    Man rider da både for ben, sæde og tøjle, man kan da ikke sige at man kun bruger den ene eller den anden til at styre med, det er da en kombination af tingene man bruger i dressur.
    og det man stræber efter er jo netop at få en hest der er følsom for både ben, sæde og tøjle, så man ikke skal have for meget fat i den eller sidde og sparke/trykke for meget.
    at I prøver at skille tingene fra hinanden, er jo helt hen i skoven.


  • #94   28. apr 2015 #93
    Det er så din holdning. Jeg foretrækker personligt at styre så meget for benene som muligt smiley


  • #95   28. apr 2015 Forstår slet ikke hvad i overhovedet mener med "traditionel" og "utraditionel" ridning?

  • #96   28. apr 2015 Ada: Traditionel og utraditionel dressur. Et eksempel på utraditionel dressur kunne være akademisk smiley

  • #98   28. apr 2015 Nåå okay get it, Tak :).




  • #99   28. apr 2015 Hippie - det gør vi vel allesammen. Men det betyder ikke at vi slet ikke bruger tøjlen, vel? Det betyder hellere ikke at den eneste anden mulighed er en decideret hård tøjle.

    I mange tilfælde vil det også afhænge enormt meget af hestens uddannelse. Du kan ikke forvente at en hest forstår komplekse øvelser uden støtte i starten, og du kan hellere ikke forvente at alle ryttere formår at give klare signaler med sædet - det er også noget der tager flere år at lære.


  • #100   28. apr 2015 Søster: Har jeg skrevet andet? Nej vel?
    Desuden bruger jeg mest tøjlen mod halsen (neck reining) til at guide hesten. Ellers ikke til andet.


  • #101   28. apr 2015 Det ved jeg ikke om du har. Det behøver du ikke have gjort for at mit svar og spørgsmål giver mening i trådens kontekst.

  • #102   28. apr 2015 Sorry jeg er sent med min kommentar Laura. Men jeg undskylder gerne overfor min misforståelse. den var ikke ment for at være personlig. smiley

    Jeg blev bare en smule fornærmet da du formulerede dig som om den var til alle herinde. Altså det der "Stakkels dyr". smiley Jeg selv har først på de sidste 2 år ændret min ridning til en blid hånd og styring med schenkel og sæde smiley



  • #103   30. apr 2015 Forstår overhovedet ikke hvorfor der er begyndt sådan en diskution som faktisk overhovedet ikke giver nogen mening og er helt ude fra kontekst.

    TS: Hvorfor er det du vil stille op i DRF's stævne når du ikke vil følge deres regler? smiley

    -Ren nysgerrighed :)!


  • #104   2. maj 2015 Det er vel ikke en decideret regel at man skal ride på en bestemt måde? Præmierer man ikke bare heste der bærer sig, og udfører øvelserne på en bestemt måde? Så burde det vel i princippet være "ligemeget" hvordan man opnår det (altså, om man rider med kontakt eller ej).

  • #105   2. maj 2015 Det var det jeg skulle ønske.. Men nej.. smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #106   2. maj 2015 Her kan alle læse om fordringerne for ridning i DRF regi, det fremhæves flere gange at det skal foregå uden spændinger mm.

    http://www.rideforbund.dk/Ridesport/~/media/rideforbund/Ridesport/Reglementer/2015/Dressur%20-%20Reglement%202015%20med%20synlige%20rettelser.ashx



  • #107   2. maj 2015 JM - det var som sådan ikke det hovedindlægget drejet sig om.. Mit spørgsmål gik jo ud på hvordan de der rider anderledes gør, tænker og har det når de rider under drf. Ikke hvad drf ønsker.. Det er jeg "lidt ligeglad" med.

    Mvh TT smiley


  • #108   2. maj 2015 I teorien præmieret de en hest der går korrekt. I praksis er det dommerens opfattelse AG korrekt der gør udslaget. Et eksempel var et stævne jeg var til. vinderen af klassen blev en hest der fik med taktfejl, trekantede øjne og bagpsrtrn hængende efter sig, men den gik jo flot med halsen...

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #109   2. maj 2015 Alt tager tid, som jeg læser reglementet så burde det ikke være en hindring at starte sin hest selvom man rider heste lidt lang i halsen, dette kan sagtens lade sig gøre med minimal kontakt, dog bliver det en udfordring senere da hesten skal rides så bagparten er med dette er svært da en hest med hovedet for langt ned er mere på forpart end bagpart, jo flere af dem som vælger "alternativ" ridning der kommer til de ridestævner under DRF jo hurtigere lærer dommerne at se ridningen på en anden måde, så ud til stævner så skal i se smiley

  • #110   2. maj 2015
    Efter at have sat mig ind i hvad der bedømmes ud fra, så giver det nu oftest ganske fin mening med hvem der vinder - også selvom hesten går bag lod.

    I de mindre klasser gælder det mere at hesten er stabil sin holdning, end at øvelserne er præcise - derfor kan en bag lod, sagtens vinde og en der går i en løs ramme og slår fra ind imellem trods den er præcis i øvelserne.


  • #111   2. maj 2015 Jeg ville nok have kaldt hesten alt andet end stabil, den præsenterede blot en smuk omgang "hiv-flå-træk" ridning, men dommeren var vel en person der så det dom korrekt ridning.

  • #112   2. maj 2015
    Nu siger jeg, det JEG har set - kan ikke udtale mig om et ridt jeg ikke har set :o).

    Men jeg kan sagtens huske fra tidligere, at jeg nærmest uanset hvordan det så ud så var det bare forkert og dårligt alt sammen. Men min ridning var så også en helt anden og min mening generelt også en helt anden ;o).


  • #113   2. maj 2015 JM - målet er jo at få en hest der bærer sig selv og går korrekt.. smiley dette dog med lange tøjler smiley
    Mvh TT


Kommentér på:
Jer der ikke rider traditionelt..

Annonce