{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs dressur i 2017
  • #1   8. dec 2016 FEDT!!!

    Men ØV at det kun er for heste! Så kan min part stadig ikke vise hvor god hende og ponyen er på bidløst :(.

    Men hvor jeg dog håber at der kommer en masse stævner, OG at der er lige så stor opbakning om det, som der var til Brøndby Ny Rideklub stævnet!


  • #2   8. dec 2016 Ja - det kan være det kommer smiley

  • #3   8. dec 2016 Det håber jeg - Mon ikke. Det blev da tilladt at starte spring i hackamore for alle kategorier, som jeg husker det!

    Uanset, så er det et kæmpe skridt i den rigtige retning :D.
    Hvis jeg ikke ender med at rejse til udlandet til februar, og når at få fat i en sadel til min hyp, så skal vi SÅ meget ud og starte og støtte op om det!


  • #4   8. dec 2016 Ja, mon ikke det når at komme! smiley Nok bare et spørgsmål om tid smiley

  • #5   8. dec 2016 Jeps!

  • #6   8. dec 2016 Ja så er spørgsmålet så bare om der er efterspørgsel nok til at klubberne gider udskrive klasserne - det er jeg meget spændt på..

    Jeg har desværre mine tvivl.. For hvis der for eks. kun kommer 3 starter i de bidløse klasser - ja så er der jo ikke økonomi i at bruge tid og dommer på det...

    Spændende projekt og jeg glæder mig til forhåbentlig at se nogle fine bidløse heste når jeg er ude og dømme smiley


  • #7   8. dec 2016 Ja Sandie, jeg håber der er opbakning om det. - Nu har flere efterspurgt bidløse klasser, så må vi se om folk rent faktisk vil med!

  • #8   8. dec 2016 Fedt initiativ! Ærgerligt, at der kun er åbnet op for heste, er der en grund til, at det ikke gælder for ponyer? smiley

  • #9   8. dec 2016 Gad vide om de anser ponyer for mere vilde end heste, siden det kun er hestene der må startes bidløst smiley

  • #10   8. dec 2016 Tænker de måske tror at børn ikke kan styre deres pony bidløst måske..x3

  • #11   8. dec 2016 Jeg tænker det har noget at gøre med økonomi/ressourcer, at man ikke kan åbne op for både heste og ponyer, men som nogle af jer sagde er målet vel også at der skal være tilstrækkeligt tilmeldte til en bidløs klasse?

  • #12   8. dec 2016 Super fedt! Håber virkelig at folk støtter op om det så!

  • #13   8. dec 2016 Wuhu smiley :-D smiley ?????? ???? smiley tralalalalalala tralalalalalala (jeg jubler og danser smiley )
    Årets næsten bedste nyhed smiley

    Mvh TT


  • #14   8. dec 2016 Jeg må ærligt indrømme at jeg syntes det er det rene fis at det skal gøres seperat. Især når det bliver bedømt ens.

  • #15   8. dec 2016 FanFiction - er egentlig enig der smiley men jeg er bare glad for at jeg nu kan få muligheden for at starte nogle enkelte stævner smiley

    Mvh TT


  • #16   8. dec 2016 Sandie: Til det eneste test stævne som blev afholdt i Brøndby var der stor opbakning, så stor sted endte med at lukke for flere tilmeldinger i en bidløse klasse smiley
    Men det er jo op til dem som har sukket efter bidløse dressurstævne at bakke op om tiltaget smiley


  • #17   8. dec 2016 Jeg synes nu det er godt de ikke bliver bedømt sammen. Jeg tror nogle dommer vil trække de bidløse heste op i point for at være bidløse, mens andre dommere vil komme til at gøre det stik modsatte.

    Sorry to say it, men der er altså rigtig mange bidløse ryttere der ikke formår at ride deres heste i en pæn holdning. (Selvfølgelig er der også det problem med bid, og det stik modsatte problem, at folk tager for meget fat i hesten og saver den ned) og jeg ville blive stik tosset hvis jeg så en bid rytter ride pænt, også blive placeret under en bidløs rytter som red knap så pænt, men alligevel fik bedre procenter bare fordi han/hun red bidløst! Og jeg tænker at mange andre ville gøre det samme, og igen også omvendt (hvis dressurdommeren nu mente at det var noget hø at hesten gik med bid og derfor kom til at trække ned på det)
    Så så længe det er så nyt så tror jeg altså det er en god ide! Så kommer der ingen sure mimer blandt deltagerne, og dommerne slipper for at blive beskyldt for at dømme nogle højre end andre bare pga udstyret smiley


  • #18   8. dec 2016 Btw måske kunne det med at ponyerne ikke har fået lov endnu have noget at gøre med, at DRF håber/tror at de fleste hesteryttere har lidt mere viden om hvad de laver smiley ikke fordi det altid er sådan, men ja smiley

  • #19   8. dec 2016 Hvis man ikke hvad man laver, skal man da slet ikke ride med bid, så er bidløst trods alt en smule bedre.



  • #20   8. dec 2016 Det er vel ikke meget anderledes, end når man fx taber til en hest der går bag lod?

    Jeg tænker at når bid ryttere ikke vil deltage mod bidløse, så er det fordi de er 'bange' for at tabe til en der ikke behøver et bid, til at få hesten til at gå pænt.


  • #21   8. dec 2016 Jo - godt nok modig kommentar smiley smiley smiley
    Jeg vil sige at det kommer an på optømningen.. Heller et trensebid til en nybegynder end en soft Hackamore smiley

    Mvh TT


  • #22   8. dec 2016 Jeg vil nu hellere se en hive i munden, end over næseryggen smiley

    Det er da ikke noget med ikke at behøve et bid? Det er det overhovedet ikke sejere at kunne ride med bid end bidløst eller omvendt? Hvis du kan ride din hest pænt på et bid, så er det da langt bedre at kunne gøre det, end bare og hoppe med på moden og ride uden bid for 10 kilometer tøjler med en hest der ikke samler sig og enten går med hovedet i jorden eller i sky! smiley

    Kan du derimod gøre det pænere uden bid så er det da det man skal gøre! Der er ingen grund til at starte en unødvendig slåskamp med sin hest, det ene er ihvertfald ikke bedre end det andet i mine øjne smiley


  • #23   8. dec 2016 Skal de udskrives, så skal man udskrive klassen i LD/LC til en start - der var 16 starter i Brøndby i den klasse hvor nogen har startet to gange og i LB/LA klassen var der seks starter ( tre der startede to gange ).

    Jeg tror ikke at der er tilslutning nok til at gøre det på LB/LA niveau, men LD/LC er bedre.

    Dog forstår jeg ikke hvorfor DRF har tilladt hackamore, men det er nok bare en misforståelse - at de ikke rigtigt " ved " mere om bidløst, til at vide det ikke er egnet.

    Jeg synes også det er helt fornuftigt at dømme det for sig selv i starten - så er der ingen der kan blive mobset på dommeren og sige " det er også fordi du har bedømt mig ned fordi jeg rider bidløst!! ".
    Også kan man se, om der er tilslutning til det, om det overhovedet har nogen betydning at åbne op for det.

    Jeg er lidt aaaaargh med det, for folk har desværre været super gode til at brokke sig i kæmpe mængder. Men det der med at tage " action " og deltage, gøre noget - næ nej, så er der 117 ting der ikke lige kan lade sig gøre.

    Mange bidløse ryttere er ikke stævne ryttere, har ikke lysten til det, hesten der duer til det eller starter ikke af andre årsager. Så tilslutningen bekymre mig en bette.

    Om end det til stævner fint kan vise at selvom en hest går bidløst, så kan den sagtens gå bag lod og hænderne være hårde :o)

    Og nej, det er ikke fordi jeg er anti bidløst overhovedet - folk må ride med lige det der passer dem, jeg har bare nogle tanker, forbehold og er skeptisk :o)


  • #24   8. dec 2016 Lige præcis! Det er da bedst at få en rolig start på det så det ikke går udover nogle smiley



  • #25   8. dec 2016 Ja jeg er glad for at de har tilladt soft Hackamore da Tindur går godt på det smiley men det jeg undrer mig over ift. Det er hvad/hvordan de så mener at dømme accept af tøjlen da der skal være meget lidt kontakt.. smiley
    Og så tænker jeg at ift. LB/LA klasser så tager det lidt længere tid at komme derop for mange der rider på samme måde som f.eks mig smiley

    Mvh TT


  • #26   8. dec 2016
    Præcis, hackamore er ikke lavet til kontakt.
    Men rider man med en løs kontakt, vil det blive kommenteret på kritikken fordi det ikke stemmer over ens med DRF, rider man med kontakt dutter det ikke fordi en hackamore ikke er lavet til det.

    Jeg tror bare DRF ikke har tænkt nærmere om det, fordi de ikke lige kender til det bidløse :o).


  • #27   8. dec 2016 Krikken - nu bruges jo Hackamore i spring... smiley
    Så spørgsmålet er vel om de så tillader løs kontakt på en Hackamore men ikke på en Sidepull.. smiley
    Man skal jo anvende optømningen som der er meningen..

    Mvh TT


  • #28   8. dec 2016
    Jeg tror du misforstår DRF. Det ville gå imod den ridning DRF leder efter, at man rider rundt med løse tøjler. Der var en ekvipage der red en LC, som vandt LCen som red med en ganske alm. dressur kontakt på hackamoren.

    Så nej, jeg vil ikke mene at DRF nogensinde, vil mene at løs kontakt er en glimerende idé og meningen - heller ikke på hackamore.

    I spring er nærmest alt du kan støve op tilladt og ride med. Det kan ikke rigtigt sammenlignes med dressur, om end jeg ikke altid er enig i måden bid/bidløs optømning bruges på i spring. Men derfor så er spring stadig ikke dressur.


  • #29   8. dec 2016 Vi taler ikke om løse tøjler, men let kontakt.. Og lige nu får du det til at høres som om DRF ønsker at man nærmest hiver og flår i tøjlerne smiley
    Og desuden BURDE der dømmes på udførelsen af øvelserne ikke efter hvor stram/løs ens tøjler er smiley

    Mvh TT


  • #30   8. dec 2016
    Næ, det gør jeg ikke Tindur, du overfortolker :o)

    Tager man ganske alm. kontakt, samler tøjlerne ganske alm. op som man skal - i hvert fald hvis man vil ride dressur under DRF, så er der kontakt og det er ikke en kontakt jeg vil ride med på hackamore.

    Og nej, kontakt betyder ikke man skal hive og flå i hesten, men vil du give signaler fortil, har man fat i tøjlen ergo fat i stangen. Ligesom når man samler tøjlen op, vil stangen ligge sig, istedet for at hænge.
    Det dutter ikke.


  • #31   8. dec 2016 Juliane
    Hvorfor vil du hellere se én flå i bidet end i en sidepull fx?
    Det gir for mig, absolut ingen mening.

    Jeg vil personligt helst se en hest der går i lod, eller lidt foran (som ikke er blevet hivet derned, ved at pille løs i tøjlerne) uden et stramt næsebånd og uden frustreret opførsel, om den har bid på eller ej, er for mig ligegyldigt, da jeg synes, hesten skal have det på den trives med. At bid ryttere ikke vil ride mod dem, som rider uden, synes jeg siger en del mere om dem.


  • #32   8. dec 2016 Jo - nu er det jo ikke alle bidryttere der siger at de ikke vil ride imod bidløse smiley Det er bare hvad Drf har bestemt smiley Hvis vi vil have det ændret må vi vise hvor dygtige vi er og også kræve højere klasser (pga udklassering) indtil vi bliver behandlet på lige fod smiley

    Mvh TT


  • #33   8. dec 2016 Nej det ved jeg godt, jeg synes bare allerede at jeg har set en del, som er glade for at de bidløse får deres egen klasse smiley

  • #34   8. dec 2016 Ja.. Der er fordele og ulemper.. Men forsøg på at se på det som en fordel for os.. Lad os sige at når vi rider vores LD/LC til 68% og vinderen af bidklassen rider på 66% så har vi jo redet meget bedre og er "vinderen" også skal klubberne til at indkøbe flere rosetter så vi får større chance for at få en med hjem smiley smiley

    Mvh TT


  • #35   8. dec 2016 Det er selvfølgelig rigtig nok smiley

  • #36   8. dec 2016 Jeg forsøger kun at være positiv smiley men bare vent.. Om lidt skal nok nogle ødelægge min positivitet smiley

    Mvh TT


  • #37   8. dec 2016 Er som sådan os positiv over det hele, jeg undre mig bare over at der er bidryttere, som ikke vil ride mod folk der rider uden'

  • #38   8. dec 2016 Tjaa.. Det kan jeg godt forstå undrer dig.. smiley nogle gange må vi desværre bare undre os smiley

    Mvh TT


  • #39   8. dec 2016 Haha ja smiley

  • #40   9. dec 2016 Lige nu har jeg personligt ikke selv lyst til at ride mod en bidløs, det har ingen ting at gøre med at jeg er bange for at tabe. Det har noget at gøre med at jeg ikke synes reglementet pt passer til man rider bidløs, og de ting man bliver bedømt på ikke hænger sammen med hvordan en bidløs rytter rider. Jeg tror der skal ændres på et par ting, før det hele kommer til at hænge sammen. Det tror jeg nu også drf ved! Og det har nok også noget at gøre med at det er delt op smiley

    Nu skal det lige siges at jeg ikke er dressur rytter, såbjeg rider kun dressur stævner 1-2 gange om året. I spring rider jeg jo ofte mod hackamore og det har jeg intet problem med smiley


  • #41   9. dec 2016 Og hvis det nu bliver sådan der skal ændres i de ting man bliver bedømt på, så skal man jo enten gøre det for alle, eller fortsætte med at have klasserne fordelt! Det dur jo ikke at folk i samme klasse bliver bedømt for forskellige ting smiley

  • #42   9. dec 2016 Guldhesten: så vidt jeg ved er det bevidst at det gør mere ondt på hesten at blive hevet over næseryggen end i munden.
    Men min viden om bidløs ridning rækker ikke meget længere, udover hvad jeg ser til hverdag. Derfor holder jeg mig også fra det, medmindre det er fordi jeg piller tøjlerne af smiley


  • #43   9. dec 2016 nu er det jo kun den med accept af bid der skal laves om til accept af tøjle kontakt i stedet, bidløse ryttere behøves ikke at ride anderledes end bid ryttere..
    ja der er da nogen der træner deres hest frem og ned og ja nogen af dem går med næsen i vejret, men du kan igen se det samme med en hest der bliver redet med bid..
    så jeg forstår ikke helt hvad forskellen er udover at den ene har et bid i munden og det har den anden ikke :):)


  • #44   9. dec 2016 Det er jo for at ungå at der kommer et kæmpe kaos smiley

  • #45   9. dec 2016 Hvorfor skulle der komme kaos?

    Derudover gør det ikke mindre ondt at hesten blir flået i biden, end i næsebåndet. Tvært i mod.


  • #46   9. dec 2016 ja der ved jeg godt..
    jeg er også meget tilfreds med at der er kommet 1 skridt.. og de skriver jo et test år..
    men på et tidspunkt bliver det jo nok samlet, der vil altid være brok over at folk bliver dømt op eller ned på mange forskellige grundlag


  • #47   9. dec 2016
    Der er lavet studier, som fortæller at næseryggen er mere følsom end tungen/munden - hvilket også giver mening i og med at næseryggen er hård og der er ikke noget blødt væv til at tage presset, det er der i munden.

    Men jeg er helt enig, op del det først - se hvor meget tilslutning der er også er der ingen bidløse der kan blive sure over at de bliver trukket ned fordi " de rider bidløst ".
    Det har intet og gøre med at være bange for og tabe til en der rider bidløst.


  • #49   10. dec 2016 Tænker du stadigvæk ikke må ride samme program 2 gange smiley

  • #50   10. dec 2016 Hvis der er en bidløs klasse LC, og en bid klasse LC. Hvorfor må man ikke starte de to? Samme ekvipage må da gerne starte to klasser smiley

    Mvh TT


  • #51   10. dec 2016 Jaja men du må bare ikke ride samme program to gange, hun skrev hun ville starte 2x lb1

  • #52   10. dec 2016 Altså ikke 2 gange ens program

  • #53   10. dec 2016
    Det må man nu gerne, hvis det fx er en sløjfeklasse, så tillades det ind imellem :o)


  • #54   10. dec 2016 Luksus haha, har altid fået af vide at jeg ikke måtte, men nu er der da en chance for jeg husker programmet smiley

  • #55   10. dec 2016
    Hvis det står i proportionerne må man gerne, men har kun oplevet det i sløjfeklasser.


  • #56   10. dec 2016 Når så hjælper det mig ikke så meget

  • #58   11. dec 2016 Lige præcis.. Klasse 6 bid LC 1
    Klasse 7 Bidløs LC 1.
    To klasser, det må man gerne starte smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Bidløs dressur i 2017

Annonce