{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

Hvad skal man kigge på hos en hingst {{forumTopicSubject}}

Da jeg er helt ny inden for faget "avl" og skal være første gangs avler til næste år, forhåbentligt, ville jeg gerne vide om der er noget særligt man skal kigge på den hingst man nu vælger?

Kom gerne med andre bud, evt. nogle bøger man kan læser omkring første gangs avler? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal man kigge på hos en hingst
  • #1   2. sep 2014 først så dropper du at kigger på hingste.
    du gør op med dig selv hvad det er for en avl du vil lave, om du vil avle hurtige salgsføl, om der er vise kvaliteter du vil have og ikke mindst hvad for en type hest du vil avle.
    så kigger du på din(e) hoppe(r) og bruger de kritiske briller på hvad der skal forbedres ved dem for at nå dit ønsket mål.
    når du så har fået de to øverste ting på plads kigger du efter hingste der har disse kvaliteter og forbedre det dine hoppe(r) mangler for at opnå de kvaliteter


  • #2   2. sep 2014 Kig på hoppens svagheder, hingsten skal gerne have det som sine stærke sider, hvad vil du avle, spring, dressur? Skal hesten være kraftig eller mere ædel? Korte eller lange ben. højde? Puh der er mange ting

  • #3   2. sep 2014 Som de to overstående..De har dog glemt en vigtig ting i min verden..Hestens sind smiley At bruge to nervøse heste ender sjældent godt smiley

    Mvh TT


  • #4   2. sep 2014 jeg mener at sind høre runder kvaliteter, jeg beskriver ihvertfald altid sind som en kvalitet

  • #5   2. sep 2014 Tusind tak for jeres hjælp! Jeg blev da lidt klogere smiley Kan man evt. låne nogle bøger,. tænker jeg?

  • #6   2. sep 2014 Et godt sted at starte er hos Landscentret: www.hestekontoret.dk - kig under "avl"
    Tag kontakt til dit avlsforbund, mange af dem afholder kurser og foredrag, som man kan blive klog af. Det er jo ikke helt lige meget om du vil lave shetlændere eller fuldblodsheste smiley

    Alle avlsforbund har et avlsmål (eller en racestandard om du vil), som beskriver den "perfekte" hest - og det er dette avlsmål, man forsøger at ramme i videst muligt omfang.


  • #8   2. sep 2014 Jeg vil lægge vægt på temperament når jeg avler. Vil kun have raske heste ind i avlen, eller heste som ikke giver skader eller sygdomme videre. Derefter vil jeg kikke på hoppens bygning. Har hun fx for lav ansat hals ville jeg finde en hingst der opvejer det. Altså ikke bruge en hingst med lavt ansat hals....Dog er en af de bedstesat sammen hest jeg har set været et huld i hegnet hest Hvis lavt

Kommentér på:
Hvad skal man kigge på hos en hingst

Annonce